Monopolizacija šolskih knjig, (Nekaj misli k rcformi šolsbe književnosti.) Dncvni listi poročajo, da jc ustavljeno nadaljnje sprejiemanje rokopisov za novio učne knjige, ker se pripravlja zakon o mo* nopolizaciji učnih fknjig. Rokopis-i, ki sc na= hajajo pri prosvctnem svetu, se morajo vrniti pisatcljem. S tem ukrepom se hcče doseči, da bodo učnc knjige ctnejše ter se žcli prepr^čiti špe'kulacijo z njimi. Tako sc jc pričelo obravnavati pereč problem. ki tlači že leta in ieta naše, po= scbno pa šolstvo v južnih krajih. Niso nam znane razmerc v pogk-du šolskih knjig /. no» vim šolskim zaikonom, vsekakor bo naša oTga= nizacija morala tudi v tvm oziru is'kati mož« nast sodelovanja. Znane so nam spekulacije izdaje šodških knjig, kjer je cvetel prinoip »provvzij«, ki je nudil marsikjt mnogo pri^ lik bogatc »zaradc«. Na nekem kongresu mi je šumiadijski tovariš —¦ šolski upra.vitelj vcC^ razrednice — pripovedoval, da mu »zarada« pri novih šolskih knjigah začetkom šolsikega leta vrže 1500—2000 Din! In to samo s tem, da jc uvedel v svojo šolo knjige gotove za= ložbe. To načclo k nam — hvala Bogu! — ni prodrlo, p-a.č pa trpimo danes v Sloveniji pod pezo draginjt. šolskih knjig! Pravijo, da !vo nekateri pisatelji dobili do 30.000 (Din ho* norarja, kar jc bilo najbrž odločilno /a visofeo čtno čitanke. Jc torej čisto naravno, da sc javlja tudi s te strani odpor proti čatinkam! Ka:kor vidimo iz poročil učiteljskih društev, jt akcija proti čitank,am in za šolsfei časopis zadela na popolno razumevanje. Celo sta« rejši tovariši in tovarišice so se z vso vnemo poprijele nove ideje. Kcr ) no« vih šolski knjig: Slovensko učiteljstvo bo v bodoče upoštevalo in- prop-agiralo' le one osnovnošolske knjiige, ki jih bodo pisatelji predložili v pregled strokovnjakom. »Narodna Prosveta« je pred kratkim •prinesla nekaj značilnih predlogov v zadevf novih šolskih knjig. Glavna in poDolnoma umestna Je z-ahteva, da piisatelji šolakih knjig, ki jim že njihov položaj na višjih tne» stih omogoča pridobitev književnega odo* brenja, opuste pisateljevanje in predlaganje rokopisov. To bo moral tudi vsebovati novi zakon, če ne bo že a priori določil točnih smernic za nove knjige. Naloga organizacije je tudi, čuvati intt» rese slovenskega šolstva, ki stremi po vst* stranskem izboljšanju, zato mora slej ko prej sprejeti med svoje .intencije zadevo novih osnovnošolskih fknjig. Organizirano delo v p^ravcu delovne šol« je neobhodno potrebno in to mora omogočiti ttidi bodo^a monopo* lizacija šolskah 'knjig. Ł—c.