PREDSTAVUAMO VAM NA KRAJ: PRAPROE Potreba po bolji cestni povezavi Praproka panorama: strmi bregovi in slaba zemlja Teko bi nali kraj v Polhograjskih dolomitih, o katerem bi se pisalo in govorilo tako malo kot o Praproah. Brezimna vasica je za veino izletni-kov, ki jih prinesc tod mimo, preprosto nekje bogu za hrbtom, in kot taka pa ne more vzbu-jati pretiranih turistinih apetitov. Praproani nasploh veljajo za Ijudi. ki ne silijo preve v ospredje: Sprijaznjeni so s svojimi stolet-nimi bregovi in grapami, in e bi jim usoda navr-gla e nekoliko boljo povezavo s svetom, kvali-tetnejo zemljo in srenejo roko pri komunalnih vpraanjih, se najbr ne bi pretirano pritoevali. . Pri nas je e vedno glavna vrlina delo. pravi Marjanca Jarc, ki e leta vsestransko deluje v drubenem delu kraja. Veina krajanov namre zvesto kmetuje, hkrati pa hodijo za bolji kos kruha e delat v Ljubljano in Polhov Gradec (v slednjega manj). Za pravo donosno kmetovanje pa tu gori skorajda ni pogojev: zemlja je namre slaba (vsa je IV kategorije), teren pa zveine strm in bregovnat. Tistim, ki se vozijo na delo v Ljubljano. seveda " ne more biti preve lahko. Vstajati morajo ob 4.00 zjutraj in iti do najblije avtobusne postaje bodisi v Zalog, bodisi na Brie. Za tiste, ki so blie Briam, je e toliko teje, ker imajo od tam en sam avtobus na dan v Ljubljano in enega nazaj. Nasploh je kraj zelo raztresen in tako so pa tudi avtobusne veze za nekatere bolje. za druge pa slabe. Z marljivim delom si vse ve hi nadeva lepo, sodobnejo obliko Problemov ne manjka Povezava z vejimi kraji, predvsem Polhovim Gradcem. je po mnenju Marjance Jarc sploh eden najvejih problemov Prapro. Cesta do Zaloga e posebcj povzroa skrbi. To je ena sama strmina. pa e ta tako zdelana, da komajda e slui svojemu namenu. Treba bi bilo zniati klance in speljati pot v ugodnejo traso. toda s tem so teave. ker bi nova cestna izpeljava potem la ez privatno zemljie. To pa vsem lastnikom ni pogodu. e bi uspeli urediti cestno povezavo in bi skozi kraj peljal avtobus, bi to po mojem ne bi bilo koristno le za nae vozae, ampak tudi za razvoj kmekega turizma. Za to imamo vse naravne pogoje. Tako pa al s tem zaenkrat e ne bo ni. Drug, ni manj go problem, ki tare Praproa-ne, je vodovod. Potrebe po vodi so namre vsak dan veje, vodovodne napeljave pa so e vedno le posamine (16 hi od skupno 24, denimo, je na 7 napeljavah) in ne enotna, kot bi bilo potrebno. Treba bi bilo vse te vode zdruiti v eno samo omreje in, kolikor je mogoe, zgraditi rezervoar s kapaciteto vsaj 100 kubinih metrov. Ta bi po-tem zadaal za vse. Precej so si obetali od IV samoprispevka, ki naj bi premaknil zadevo, zdaj pa je to propadlo. Za samo KS in nedonosne kmetije, pa bi bili 2 stari milijardi, kolikor je bilo predvideno za obnovo vodovoda, vsekakor pre-hud zalogaj. Vei rokodelci .. : >, Seveda pa vse to ne pomeni/da se vkraju prav ni ne premika. Veliko hi je namre e obnovlje-nih in nedavno so dobili tudi telefon. Slednjega so e posebej veseli. Marjanca Jarc pravi: Tukajnji krajani so navzlic vseiflu zelo delav-ni. Pa tudi vei. Tu skorajda ni loveka, ki bi ne znal splesti denimo koaro ali ko, ali si izdelati kako drugo domae orodje. To je ljudem e v krvi. Vasih je bilo tu gori tudi veliko sadjarjev. Zdaj je teh manj. Bile pa so tudi kiekljarice. Svoje Pred Timoje treba misliti predvsem na kurjavo izdelke so nosile v Polhov Gradec, kjer je bila ipkarska ola. Neko so Praproam dejali kar mala Vipava. Pa ne zavoljo morebitnega rizlinga ali merlota, ki bi se cedil iz tukajnjih vinskih kleti, pa pa zavoljo nenavadno tople klime, ki veje ez te bregove. S svojo izrazito prisojno lego je namre kraj opazno topleji kot drugi v soseini. Pravijo pa.da tudi trava ponekod poganja, da je veselje, e zlasti na strmi skalnati vzpetini pad vasjo, ki je prav zato dobila ime kar - Velika trava. Marsikako naravno ali ljudsko zanimivost bi se e dalo izbrskati iz teh, po krivici pozabljenih bregov, toda !e. kot tudi e nekatera nereena komunalna vpraanja, bodo morale bras ie ne-kaj asa poakati na svoj trenutek. BRANKO VRHOVEC