Knjiga Èlovek v iskanju svoje podobe je delo s podroè- ja filozofske antropologije in je, kakor pravi urednik Bojan `alec, zaradi avtorjeve odprto- sti in dostopnosti njegovega sloga primerna tudi za širši krog bralcev. Je ena tistih red- kih domaèih knjig, ki ima vrednost predvsem v tem, da z njo svojo izobra`evalno pot bogato in kvalitetno zaènemo in se v nadaljevanju kritiènega razmišljanja o sebi k njej mor- da tudi celo `ivljenje vraèamo. Avtor Janez Juhant pred- stavi v sedmih poglavjih pre- gled razvoja antropologije kot filozofske panoge, pri èemer vzame za osnovo zgodovinski razvoj filozofske misli o èlove- ku oziroma pojmovanje in ute- meljevanje bistva èloveka skozi èas, od antike preko srednjega veka v avguštinsko-platonistiè- nem in aristotelsko-sholastiè- nem kršèansko-filozofskem kontekstu, do novoveških filo- zofskih smeri, ki so ovrednotile èloveka kot središèe sveta. Nje- govo subjektivnost v razsvet- ljenskem, pozitivistiènem, ma- terialistiènem, evolucionistiè- nem, eksistencialistiènem, per- sonalistiènem, fenomenološ- kem in drugih modelih filo- zofskega premišljevanja o bis- tvu èloveka argumentirano in tehtno nadgrajuje v zanimi- vem logiènem sosledju s post- moderno paradigmo pojmova- nja èloveka oziroma sodobne antropologije, utemeljene s po- moèjo številnih izsledkov so- dobnih ved, predvsem psiho- logije, sociologije, biologije, paleontologije in ontogeneze, ki je bli`nja, tako rekoè novou- stanovljena panoga, katere predstavniki so G.H. Mead, Piaget, Vigotski idr. Tako od- govarja na številne dileme èlo- veka kot veèrazse`nega bitja, pri katerem izpostavi njegovo do- minantno, v doloèenem smi- slu posebno razlikovalno zna- èilnost od ostalih bitij, tj. nje- govo simbolnost. V prvem poglavju, z na- slovom Problem zaèetka, Ju- hant predstavi razliène avtorje oziroma njihova skupna filo- zofska izhodišèa in probleme v zvezi s simbolizmom od Wittgensteina, Kanta, Gerge- na, Luhmanna, Herderja, Monoda, Chardina idr., ki so se skozi zgodovino razvoja èlo- veštva v razliènih zgodovinskih obdobjih ukvarjali z vpraša- njem èlovekovega bistva — nje- govim simbolnim svetom. Pri tem ugotavlja, da obstajajo v povezavi z jezikom razlièni problemi, vendar pa je neiz- podbitno dejstvo, da se èlove- ku svet odpre kot svet govori- ce, da èlovekovega sveta brez govorice sploh ni, da se širše in splošneje reèeno odpira samo preko njegove simbolne zmo`nosti. Nastanek èloveka in njegove bistvene znaèilnosti – govorice je povezan z rastjo, z nastajanjem èloveka. Èlovek je torej `e postavljen v okvir z govorico posredovanega sveta in na tej prvotni izkušnji gra- di naprej, ko si stalno postavlja vprašanja, kaj lahko ve, kaj mora storiti, kaj upati in pred- vsem kdo je on sam, ki ima zmo`nost in pristojnost urejati ta proces oziroma obvladovati svet. Razglabljanje o èloveku je torej iskanje sredstev in te- meljev, s pomoèjo katerih moremo govoriti o èloveku. V drugem poglavju, z na- slovom Izhodišèe antropologi- je, je poudarek na zgodovini razvoja filozofske misli o èlove- ku, ki so jo v obdobju antike zaznamovali grški predsokra- tiki in Sokrat. Odloèilno pa sta zgodovino filozofske misli zaznamovala Platon in Aristo- tel, katerega sestavo èloveka so prevzeli v srednjem veku visoki sholastiki s Toma`em Akvin- "  ##  H  . 3A   !  # skim na èelu in jo ohranili do 20. stoletja v racionalni psiho- logiji, ki se loèi od eksperi- mentalne. Juhant nadaljuje z utemeljitvijo antropologije kot krovne znanosti, s katero so se ukvarjali Kant, Fichte, Hegel, Feuerbach idr., ki pomembno vplivajo na razvoj sodobne an- tropologije. Le-ta postaja s poudarki posameznih vidikov vse bolj veda, ki ob biologiji, psihologiji in sociologiji razi- skuje antropološke oziroma fi- ziološke in kulturne temelje èloveka ter ustaljenemu filo- zofskemu preuèevanju odpira nove empiriène vidike za do- loèitev èloveka kot bitja. Ko- nec 19. stoletja kulturno-antro- pološke raziskave vedno bolj razkrivajo vlogo etnièno-religij- skih prvin èloveka in še jasneje odpirajo problem èlovekove prese`nosti, torej filozofske raz- rešitve dileme ‘èlovek’, s katero se ukvarjajo pomembni uteme- ljitelji sodobne sociologije in antropologije religije, kot so: Durkheim, Weber, Schmidt, Otto, Malinowski idr. Antro- pologija, pod vplivom znans- tvenega izkustva moderne — s študijem prvotnih ali moder- nih dru`b tj. njihovih kultur, poglablja in razširja znanje o èloveku. Vse to krepi èloveko- vo samozavest in ga utrjuje v zavesti posebnega bitja na tem svetu, kar s poudarkom zaznavajo sodobni antropologi v 20. stoletju. Še posebej feno- menologija, s katero se ukvar- jajo Scheler, Plessner, Gehlen, Kamlah idr. Avtor se pri razkrivanju iz- hodišè antropologije ves èas zaveda, da ima vsaka filozofska razèlenitev tudi v sodobnem postmodernem pojmovanju èloveka svojo empirièno pod- lago, ki jo danes nudijo em- piriène znanosti. Pomembna za prouèevanje èloveka oziro- ma doloèevanje njegove celost- ne podobe pa je tudi njegova lastna izkušnja, saj nas ta vsak dan sproti opozarja na to, da moramo s èlovekom ravnati pozorno, spoštljivo in se izo- gibati enostranskosti, ker ima- mo opravka s skrivnostjo. Šele tako se bomo po èlovekovi vsestranski pojavnosti pribli- `ali njegovi pravi bitnosti. V tretjem poglavju, z na- slovom Èlovekova simbolna funkcija, se Juhant ukvarja s èlovekovo sposobnostjo in nje- govim prizadevanjem, da se odtrga od verige ostale narave in si ustvarja svoj, tj. èlovekov svet, ki ga zato imenujemo tudi simbolni svet. Simbol- nost zaznamuje èloveka, v pri- merjavi z drugimi bitji, kot enkratno bitje na svetu, ker je z njo sposoben graditi svoj lastni (osebni) svet. Èlovek je bitje odnosa do vsega, kar po- meni, da obstaja v odnosu in se v taki naklonjenosti znova ohranja. Nenazadnje se v svoji sposobnosti za govor èlovek z govorom odpre in zapre. Èlo- vekova simbolna sposobnost izvira iz njegove razliènosti od `ivali v dojemanju in organi- ziranju svojega `ivljenja: jezik, mit, umetnost, religija so deli tega vesolja. Avtor poudari, da je simbolna sposobnost èlove- ka izhodišèe tudi za etièno de- lovanje, kolikor èlovek po njej nenehno izhaja iz ustaljenega in ustvarja novo. Simbolno de- lovanje omogoèa èloveka kot bitje, s tem si ustvarja mo`no- sti svojega èloveškega sveta. Ustrezno èustveno ravnote`je, posebno v zgodnjih letih raz- voja, daje dobro podlago za uresnièevanje oziroma razvoj èloveka kot etiènega bitja. Èlo- vek si namreè s svojo simbol- no sposobnostjo ohranja, vzdr- `uje in razvija svoje dostojans- tvo. Oblikovanje zunanje sim- bolne stvarnosti (kultura) je proces, v katerega se posamez- nik vrašèa in tako asimilira kulturo, èeprav obstajajo po- sebne subkulture (npr. otroka, regij, znanosti itn.). Kolikor simbolna funkcija temelji na bioloških temeljih, poteka na osnovi `ivènih sistemov, kar je vendarle skupni imenovalec teh (sub)kultur. Spremembe, ki se godijo z govorno dejav- nostjo (semiotiènimi funkcija- mi), se ohranjajo potem v si- stemu in so nadaljnje kode za oblikovanje govorne dejavno- sti. Na tej podlagi poteka dialektika med naravo in kul- turo, med osebo in zgodovi- no, med èloveštvom in njego- vo preteklostjo. Èlovek stalno dograjuje ta sistem, ga prila- gaja svojim neposrednim iz- kušnjam, kar potrjuje njegovo funkcionalnost. V èetrtem poglavju z na- slovom Podoba èloveka skozi "      èas izhaja Juhant iz izhodišèa, da je doloèitev celovitih teme- ljev èloveka glavno vprašanje antropologije. Da bi mogli priti do èimbolj celostne po- dobe èloveka, si je najprej po- trebno ogledati podobo èlove- ka v zgodovinski perspektivi. Avtor skuša zajeti predvsem tiste elemente zgodovinskega razvoja, ki so pripeljali v mo- derno in njeno krizo èloveka, da bi se lahko temeljito lotili tudi pravih problemov post- modernega èloveka. Vzpored- no z Vattimom zagovarja sta- lišèe, da je zgodovina zahod- noevropske misli usodno zve- zana z judovsko-kršèanskim izroèilom, zaradi èesar je tudi pojmovanje èloveka odvisno ne le od filozofskih tokov, temveè v veliki meri tudi od religioznega izroèila, v zadnjih stoletjih pa tudi od prvin raz- voja znanosti. Filozofija, krš- èanstvo in znanost so odloèil- ni dejavniki pojmovanja sveta danes, kar pomeni, da so to tudi odloèilni dejavniki za sa- morazumevanje èloveka. Poti èloveka skozi zgodovino so torej odloèilno zaznamovale umetnost, filozofija, znanost, judovstvo, kršèanski in rimski pravni red, pri èemer jim je bila vedno podlaga vsakdanja izkušnja o èloveku. V najno- vejšem èasu je zadnja zazna- movana pot doloèena prete`- no z znanstveno-tehnièno in predvsem medijsko podobo èloveka. Skupna osnova je simbolna podlaga vsakega pri- stopa k èloveku, ki je podlaga vsakokratni kulturi in njenim posebnostim, tudi védenju o èloveku. V petem poglavju, z na- slovom Odnos filozofske an- tropologije do drugih znano- sti in problem utemeljitve ‘znanosti’ o èloveku, se avtor ukvarja z umestitvijo filozof- ske antropologije kot empi- rièno-filozofske znanosti in njeno metodo, ki jo oznaèi s primero »od lupine k jedru«, kar pomeni na eni strani me- todološko oddelitev antropo- logije od drugih znanosti, na drugi strani pa paradoksalno gledano tudi njihovo uteme- ljitev v tej smeri, da vplivajo na razvoj antropologije z vidi- ka èlovekovega razumevanja telesne pogojenosti, iz katere antropologija èrpa celoto èlo- veka. Filozofska antropologija gleda na èloveka kot na oseb- nost in po tem se antropolo- gija razlikuje od drugih zna- nosti, ki ostajajo pri enostran- ski podobi èloveka. Ta antro- pološka podoba je pogojena z vidiki znanstvenega prouèeva- nja, vendar vse te vidike pre- sega in skuša podati celostno podobo èloveka. Za razisko- vanje take podobe èloveka se Juhantu zdijo najbolj pri- merne naslednje tri metode: empirièno-hermenevtièna, transcendentalna in fenome- nološka, saj se vse posebnosti in splošnosti pri vsakem èlo- veku pove`ejo med seboj v èisto doloèenem smislu, in to tvori enkratnost èloveka kot osebe. Šesto poglavje, z naslo- vom Psihofiziène osnove èlo- veka, je z vidika spoznavanja `ivljenjskega ciklusa posamez- nika in dru`be oziroma spoz- navanja samega sebe v pers- pektivi telesno-duševnega in duhovnega bitja najbolj zani- mivo poglavje, saj avtor pre- haja od problemov simbolno- sti èloveka kot bitja, zgodo- vinskega in metodiènega pre- gleda prouèevanja èloveka, k pregledu èloveka s fiziološke plati. Osnovna avtorjeva po- stavka je, kakor tudi pri misle- cih v preteklosti in sedanjo- sti, prièujoèe spoznanje, da je èlovek sestavljen. Ta sestavlje- nost ima po novejših fiziološ- ko-psiholoških raziskavah te- melje tako v fiziološki zgradbi èloveka kakor v njegovi du- ševni zavesti. Poleg sestavlje- nosti je v èlovekovi poti lastne graditve pomemben tudi raz- voj oziroma nastajanje (gene- za). Èlovek postaja oseba v vzajemnem delovanju posa- meznih dejavnikov, tudi pla- sti. Razvoj je v vsakem obdob- ju `ivljenja sestavni del nasta- janja èloveka kot osebe. Obo- je skupaj — sestavljenost in razvoj — je èlovekova psihofi- zièna osnova. Odprta vpraša- nja èloveka izvirajo iz njegove duhovne avtonomnosti, ki pa se seveda manifestira v njego- vi telesni doloèenosti. Avtor ugotavlja, da ob raziskavi po- sameznih plasti in sfer èlove- kove strukture, iz genetièno morfoloških faktorjev in iz di- namike èlovekovega `ivljenja, "    # nastajajo problemi tam, kjer èlovekov duh presega zgolj na- ravno zakonitost èlovekovega delovanja, kjer je ta naravna zakonitost duhovno preobli- kovana in prese`na. Posebno se izra`ajo problemi identitete in diference èloveka v njegovi prepletenosti duhovnega in telesnega, ki dose`e vrhunec v vprašanju èlovekove svobo- de, v vprašanju doloèitve te- lesa in duha; materije in duha v èloveku. Poseben problem se pojavlja glede èlovekovega konca, glede zatona njegove osebe, s problemom smrti. Zaradi svoje prese`nosti, za- radi svoje nadizkustvene real- nosti je èlovek tvorec svojega lastnega bistva, vsaj njegov soustvarjalec. Èlovek je obli- kovalec svojih `ivljenjskih da- nosti in oblikovalec sveta, ki presega empiriène zakonito- sti, in to je èlovekova kultura, ki manifestira èlovekovo du- hovno doloèenost. V sedmem, zadnjem po- glavju z naslovom Bistvo èlo- veka, se Juhant ukvarja z do- loèitvijo èlovekovega bistva, s pojmom èloveka kot osebe, njegove svobode, s proble- mom duše in telesa, smrtno- sti oziroma nesmrtnosti èlo- veške duše, s kulturo in z iz- polnitvijo èlovekovega bistva, njegovega smisla `ivljenja. Avtor ugotavlja, da vsa zgodovina èloveške misli, po- sebno njenih osnovnih pa- nog: religije, umetnosti in fi- lozofije, potrjuje predvsem èlovekovo prizadevanje, da bi ugotovil, kaj èlovek dejansko je, da bi lahko doloèil razse`- nosti svojega bitja in smerni- ce svojega delovanja. Toliko bolj izra`ajo to prizadevanje filozofski tokovi, še posebej ta problem upošteva novi vek, ker èloveka postavi na zaèetek vsega razmišljanja in tako zaostri to vprašanje. Èe so fi- lozofi pred tem postavljali èlo- veka v okvir narave ali Boga (metafizika in religija), se ve- èina novoveških mislecev od- loèa za postavitev èloveka na zaèetek. Èlovek se mora zato ukvarjati predvsem s svojo vr- `enostjo v ta svet, ki pa jo zaz- namujejo individualnost, svo- boda ter smrt. Njegova dolo- èenost je neskonènost v konè- nosti, saj je èlovek po duhu neomejen, po telesu pa ome- jen. Svoboda je èlovekov os- novni dejavnik, je pogoj nje- gove avtonomnosti, ki izvira iz njegovega duha. Vendar se ta svoboda uresnièuje samo v nujnosti sveta, kot pojmu vse- ga èutno zaznavnega. To po- meni, da je svet naših pred- stav o èloveku še vedno obvla- dan. Stvarnost postane resniè- nost preko svobodnega udeja- njanja, kajti svobodni subjekt je tisti, ki zmore napraviti to sintezo, ko z uresnièenjem sa- mega sebe hkrati poustvarja resniènost. Tudi dru`benost je del èlovekovega svobodnega polja. Sem spadajo dr`ava, re- ligija, zdru`enja, navade, nor- me, obièaji itn. Kultura je os- nova etiène dejavnosti oziro- ma je urejevalni mehanizem èlovekovega osebnega in dru`benega `ivljenja. Za iz- polnjeno `ivljenje so pomem- bni urejeni medsebojni odno- si, urejena dru`ba, ki spoštuje etièna pravila in medsebojne dogovore, ki ima urejene me- hanizme medsebojnega sreèe- vanja in obèevanja. Zato je pomemben tudi urejen poli- tiènopravni sistem. Juhant zagovarja stališèe, da je smisel `ivljenja povezan tudi s pogledom na svet in z vero, kajti èlovek s svojim `ivljenjem ureja tudi ‘projekt’ smrti. Za sreèno `ivljenje je zato pomem- ben nadzor, ki upošteva prob- lem smrti in pomaga èloveku pri razreševanju tega odloèilne- ga vprašanja `ivljenja. Na ta vprašanja odgovarjajo pred- vsem verstva in noben èlovek jih ne more izriniti iz svoje za- vesti. Juhantov pogled na `iv- ljenje lahko razumemo kot ti- sti, ki najde svoj smisel v krš- èanski perspektivi utemeljeva- nja èlovekovega `ivljenja, ki je smiselno in bogato samo ta- krat, kadar gre za `ivljenje, ki ni le zanj, ampak tudi za dru- ge, in ne le na tem, ampak tudi na onem svetu, ne le tre- nutno, ampak tudi trajno, se pravi dolgoroèno `ivljenje. Vseskozi poudarja potrebo po celostni misli o èloveku, tudi glede njegovih naravnih vidikov, vendar pa zavraèa ka- kršen koli redukcionizem: tako naturalistiènega kakor tudi spi- ritualistiènega. Rdeèa nit nje- govega dela je èlovek, ki je bit- je govorice in simbolov in ka- "      terega svet in (duhovna) zgo- dovina sta simbolna. To pred- stavlja tudi izhodišèe prodira- nja avtorja in bralca k spozna- nju njegovega bistva, ki je, ka- kor pravi Toma` Luckmann, v dvajsetem stoletju obrodilo nove sadove. Starejše mišljenje je, tako bi lahko rekli, dozore- lo s Kantovo antropologijo. Njen razvoj je peljal, npr. pre- ko Cassirerja in nekaj kasneje Löwitha, do moderne filozof- ske antropologije, utemeljene z deli filozofa Maxa Schelerja, biologa Helmuta Plessnerja in kulturnega antropologa Arnol- da Gehlena. Za vse tri je bistvo èloveka ambivalentno: èlovek je obenem naravno bitje, pro- dukt naravne evolucije in zgo- dovinsko bitje v produktivni razdalji do svoje naravnosti. V tem raziskovalnem duhu na- daljuje tudi Juhant, saj na po- sreèen, logièno neobièajen in oblikovno nepopoln naèin, vse- binsko gradi na `e omenjeni podlagi sodobnih antropološ- kih znanosti. Še posebej se od- likuje po tem, da v svoje delo vkljuèuje tudi izsledke sloven- skih znanstvenikov oziroma poznavalcev psihologije, teolo- gije, filozofije in antropologije, kot so Aleš Ušeniènik, Janez Jan`ekoviè, Anton Trstenjak idr. in nadaljuje tradicijo poda- janja znanja, med katerimi se v tej trojni, bolje reèeno èetverni, obele`enosti najbolj odlikuje Anton Trstenjak, seveda pa tudi besedilo dr. Juhanta. 3 (!1  I J.K E  !  & ." (  , 1 *# #1% / ob narejenem `alovanju po- klekne, ker vsi kleèijo. Oznaka »komedija« za kranjsko uprizoritev Ivone, ki jo preberemo (samo) na vstopnicah, paè ne dr`i. Z Ivono se namreè, kakor s kak- šno sodobno tragièno junaki- njo, poigra usoda oziroma muhasta volja bogov, le da jih tokrat nadomešèajo, tudi po rojstvu, Ivoni bolj sorodna bitja. Ivonina krivda je njena neuglajenost, neprilagodlji- vost, drugaènost, in dejstvo, da se v trenutku, ko se princu Filipu zaène odpirati pogled na praznoto lastnega `ivljenja, znajde ravno na pravem me- stu. To »krivdo« Ivona plaèa z `ivljenjem, ker Filip ne os- tane zvest svojemu lepemu na- menu in ga kakor podtlak po- srka praznina, od katere se je zaèel loèevati. Kako pa je z gledalèevim oèišèenjem ob trpljenju tra- giène junakinje? Èe je gleda- lec vseskozi v resnici prièako- val komedijo, verjetno bolj slabo, saj mu preveè moèi in pozornosti pobere èakanje na komiènost. Trpljenje nedol`- ne, ki se niti ne brani in ne odpre svojih ust, razen ob zau`itju smrtonosnega obro- ka, pa ga sicer resnièno prev- zame, kljub temu da bur- gundska vladarska hiša za- mudi prilo`nost za svoje spreobrnjenje – morda zad- njo, preden se preseli v zgo- dovinske knjige. (!.3" "  V drami Ivona – princesa Burgundije Witold Gombro- wicz, rojen leta 1904 kot polj- ski plemiè in umrl leta 1969 kot svobodnjaški brezdomec razgalja grdoto za sijajno ug- lajenostjo burgundske vladar- ske hiše. Kraljeve in kraljièine uglajenosti je kmalu konec, ko princ Filip domov pripelje nelepo avtistièno Ivono, kot svojo zaroèenko. Vsega nave- lièani Filip konèno stori ne- kaj, èesar starši od njega ne bi prièakovali. Filipu je namreè, dokler je še mlad, »zapoveda- no« u`ivanje, domov pa naj bi vendar pripeljal lepotico po meri svojih staršev: uglaje- no in narejeno. Ivona sicer postane le še ena igraèa v zdolgoèasenih rokah princa Filipa, a v kraljevski dru`ini spro`i izredno nevarno razkri- vanje stisk, razoèaranj in praz- nine za blišèem uglajenosti, ki jo brez besed in brez lepo- te, zgolj s svojo prisotnostjo iznièi nemo dekle. Pred svojimi neob`alova- nimi grehi in nepriznanimi èustvi kraljevski par v zad- njem trenutku ube`i in se zakrije z »uglajeno usmrtitvi- jo« Ivone, princ Filip pa pridno stori, kar od njega prièakujejo: izbere si dekle, kakršnih je bil `e prej sit, in