#   zaèetek `ivljenja po Bo`ji po- stavi, kjer v »sodelovanju« vla- data svoboda in poslušnost. Kljub navzoènosti greha smo tega Bo`jega `ivljenja dele`ni `e tukaj in sedaj (anticipaci- ja), v polnosti pa ga bomo `i- veli »ob koncu èasov«. Kljub temu, da danes nauk o opravièenju v teologiji nima veè take središène vloge kot vèasih, je treba reèi, da se ljudje vedno sreèujejo z vpra- šanjem: »Kako naj se zveli- èam oz. kako naj Bogu uga- jam v `ivljenju«? Barth zasto- pa bolj radikalno razlago, v kateri se je identificirala pro- testantska teologija in po ka- teri pred Bogom šteje le naša vera ne pa dela (postava). A tudi vera ni èlovekov proi- zvod, temveè Bo`ji dar. Avtor pravi namreè: »Veroval bo ti- sti, ki ga bo Bo`je usmiljenje poklicalo in obudilo iz splo- šne nevere.«1 V njegovi razlagi je èutiti dialektièno metodo, po kateri si Bo`ja milost in èloveška grešnost stojita trdno vsaksebi. Èlovek ni v sebi do- ber temveè »pokvarjen« in reši ga le Bog s svojim milostnim darom. Celo pravi, da nas je Kristus odrešil brez nas in proti nam. Na takšno Bartho- vo stališèe sta prav gotovo vplivala dve vojni, kjer se je do temeljev pokazala èlovekova hudobija in grešnost. Kljub temu se postavljajo vprašanja o èlovekovi naravi: Je res sama po sebi slaba in »nezmo`na Boga«? Kaj je s svobodno vo- ljo pri vnaprejšnji izvolitvi? A pomembnejša in vzvišenejša od teh vprašanj so Barthova spoznanja, ki samó še okrepi- jo `e nastavljeno Pavlovo raz- mišljanje: zaèetek `ivljenja z Bogom resnièno doloèa Bog sam; mi se nismo sposobni povzpeti k njemu, temveè je le on tisti, ki nas lahko dviga k sebi – in VERA predstavlja zaèetek te poti, ki pa je zopet Njegov dar2. *%  ) 1. K. Barth, Kratka razlaga Pisma Rimljanom, str.148. 2. Prim. J. Ratzinger, Bog in svet, Vera in `ivljenje v našem èasu, Pogovor s Petrom seewaldom, Dru`ina, Ljubljana 2003, str. 345. H   D  "      !#/"  7%+ @  71, 3 /#1& #3  Pri zalo`bi Dru`ina je pred kratkim izšlo delo fran- coske izvedenke za srednji vek Régine Pernoud (1909 – 1998) z naslovom Nehajmo `e s tem srednjim vekom. Skoraj tri de- setletja po izdaji izvirnika je slovenski prevod (prevedla Matej Leskovar in dr. Drago K. Ocvirk) izšel v zbirki Ra- zumevanja. Delo je z uvodno študijo pospremil tudi njen urednik dr. Drago K. Ocvirk. Naslov knjige je izbran prav posreèeno, saj `e takoj bralca seznani, da se bo spo- padel s predsodki, stereotipi, ki so se oblikovali skozi stolet- ja, v odnosu do srednjega veka, ki so mu odvzeli njegove dose`ke, saj je postavil temelje      sodobni dru`bi, in jih nado- mestili z zmotami, ki so v mišljenju veèine ljudi prisotni še danes. Tako se o srednjem veku še vedno govori kot o èa- su mraènosti, nazadnjaštva, nekulture; za veèino je to èas èarovništva, inkvizicij, nasilnih fevdalcev in zatiranih tlaèa- nov, èas dominacije moških. In prav s tem zaène avtorica v prvem od devetih poglavji, kolikor jih ima knjiga, ko na- vaja dialog, ki ga je imela s èla- ni televizijske ekipe, ki je bila specializirana za zgodovinske oddaje. Prosili so jo za kakšne diapozitive, ki bi predstavljali srednji vek. Na preseneèen odziv avtorice so ji dali dodat- na pojasnila, kakšne diapozi- tive bi radi: »Ki dajejo pred- stavo o srednjem veku na splošno: poboji, pokoli, pri- zori nasilja, lakote, epidemije …« Glede na to, da bi bil naš današnji odziv zelo podoben tistim delavcem na televiziji, saj je tudi nam takšno podo- bo (predvsem skozi šolske uè- benike) slikalo prevladujoèe zgodovinopisje, je prav, da se- `emo po tej knjigi in zaène- mo »razmišljati s svojo glavo – tudi o srednjem veku«, kot pravi dr. Ocvirk. Delo je razdeljeno na de- vet smiselnih poglavji, ki pre- hajajo iz splošnega pregleda in opisa srednjega veka h kon- kretnim stereotipom, znaèil- nim za tisti èas. V prvem po- glavju tako avtorica ugotavlja, da je prišel še do nedavnega èlovek v stik s srednjim vekom ki se je navdihoval pri Perikle- jevem stoletju. Skratka, klasiè- na in samo klasièna misel in izraz. Mnogim se zdi, da je bila antika izgubljena, dokler je ni ponovno odkrila rene- sansa, toda z napredkom zgo- dovinskih ved so se zaèeli za- vedati, da so bili v srednjem veku latinski in celi grški av- torji `e dobro znani (knji`nica v Mont-Saint-Michele je tako v 12. stoletju vsebovala Kan- tova besedila, prevod Platono- vih del, Aristotelova in Cice- ronova dela, izvleèke iz Vergi- lija in Horacija …) in da kla- siènih prispevkov niso ne za- vraèali in ne zanièevali. Zdrav razum nas opozarja, da do re- nesanse ne bi moglo priti, èe ne bi bila antièna besedila ohranjena v rokopisih, ki so jih prepisovali v srednjeveških stoletjih, toda v renesansi se je spremenil naèin uporabe »klasiène antike«. In v tem se zagotovo razlikuje od srednje- ga veka, ki je se je v antiènih delih predvsem navdihoval, ki je videl v teh delih zaklad zna- nosti in modrosti, ki se jih splaèa izkoristiti in iz njih us- tvariti nekaj novega. Prav iz take dr`e so nastale èudovite katedrale in samostani, ki jih še danes obèudujemo. Za raz- liko od srednjega veka pa se je renesansa odloèila, da bo an- tiène dose`ke posnemala, saj se lahko le tako, po njenem mnenju, umetnik pribli`a po- polnosti. Da popolnoma po- snema èas Periklejevega sto- letja. V nadaljevanju poglavja le po pomoti in še za to je bila potrebna velika mera radoved- nosti. Toda èe je `elel izvede- ti kaj veè, je našel le malo knjig na to temo, slovarji in enciklopedije pa so bile skopi s podatki, ti pa so bili veliko- krat celo zanièljivi do tega ob- dobja. Spremembe so nasto- pile takrat, ko so ljudje zaèeli mno`ièno potovati in so se sreèevali predvsem z izjemni- mi gradbenimi dose`ki tiste- ga èasa (Notre Dame v Pari- zu, Saint-Michel-de-Cux, No- hant-Vicq …). To jih je spod- budilo, da so se zaèeli bolj in- tenzivno posveèati obdobju, ki je bil vsaj od razsvetljenstva naprej oznaèen kot »mraèni srednji vek«, kar pa ni se skla- dalo z neverjetnimi umetniš- kimi dose`ki »temaènega srednjega veka«. Zgodovinska znanost postopno le odkriva in razkriva posamezne zgodo- vinske zmote, la`i, vendar, kot nas na koncu prvega poglavja opozarja avtorica, te le poèasi prodirajo med ljudi. Drugo poglavje zaèenja Régine Pernoud z besedami Henria Matisse »Renesansa je dekadenca«. Renesansa kot »ponovno rojstvo, pre(po)rod antike«1, kot »kulturno giba- nje v zahodni Evropi od 14. do 16. stoletja, ki je skozi pre- rajanje svobodnega, ustvarjal- nega èlovekovega duha po vzoru antike reformiralo umetnost, znanost, filozofi- jo«2 je dejansko strogo omeje- na antika. Gre za èas Perikleja v Grèiji in tisti èas v Rimu,   # avtorica to svojo trditev samo še podkrepi s konkretnimi primeri s posameznih podroè- ji èlovekovega ustvarjanja, obe- nem pa opozori tudi na po- membnost zdru`itve funkcio- nalnosti in lepega v èasu sred- njega veka, ko je eno dopol- njevalo drugo, ko se je èlove- kova domišljija uresnièevala do take mere, da so nastala prava dovršena dela. Ta dovr- šenost pa je bila mogoèa le zato, ker ni šlo za posnema- nje, temveè za lastno stvari- tev, kjer se je tisti, ki je delo ustvaril, z njim identificiral do te mere, da so pod njego- vimi prsti nastajale prave moj- strovine. To izvirnost pa rene- sansa s svojo zahtevo po po- snemanju zatre. Tretje poglavje, ki nosi na- slov »Zaostali in nevedni«, je nadaljevanje prejšnjega po- glavja, le da tokrat namesto o likovni umetnosti (v širšem pomenu besede) spregovori o knji`evnosti, ki jo je renesansa tudi podredila zakonitostim grško-rimskih zvrsti, omeje- nih predvsem v strogo loèeni tragediji in komediji, pozablja pa na roman in dvorsko liriko, ki sta bila v èasu klasiène an- tike neznani in ju je iznašel srednji vek. Srednjeveško pe- sništvo je globoko povezano s fevdalno dru`bo, kjer so vsa razmerja utemeljena na oseb- nih vezeh, »s katerimi se vza- jemno zave`eta gospod in va- zal, od katerih eden obljubi varstvo, drugi pa zvestobo« (str. 66). @enska v srednjeveš- kem pesništvu zahteva zve- stobo, ljubezen do nje zapo- veduje tudi spoštovanje in ravno preko tega lahko odkri- vamo odnos srednjeveške dru`be do `enske, èemur na- meni Pernoud eno izmed na- slednjih poglavji. V èasu »te- maènega srednjega veka« do- `ivijo pravi razcvet ljudska gle- dališèa, ki pa so jih kasneje vsaj iz dveh razlogov prepove- dali: ker so se z njimi ukvarjali preprosti ljudje, kar se ni skla- dalo s preprièanjem takratnega èasa, da lahko kulturo razume le ozek, izobra`en krog ljudi, ki je sposobno loèiti zvrsti; ker so skušali tako kot drugod tudi tukaj poklicni igralci us- tanoviti svojo mojstrstvo ali ceh, ki ni dopušèal zunanje konkurence, kar so ljudska gledališèa vsekakor bila. Poglavje, ki sledi, je silno zanimivo za branje, predvsem pa je pomembno, èe `elimo prav razumeti fevdalna raz- merja, ki najbolj zaznamujejo èas srednjega veka. Samo tako lahko namreè razumemo dru`bo in razmerja, ki so se oblikovala znotraj nje. Konec 5. stoletja je prišlo v Evropi do propada velikega rimskega cesarstva ter selitve posamez- nih ljudstev. To je bil èas, ki je bil zaznamovan z neureje- nostjo in zmedo, znotraj ka- tere so nastajale tolpe, ki so vzele oblast v svoje roke. Kmet, premajhen, da bi lah- ko zagotovil primerno varnost zase in za svojo dru`ino, se je v takih razmerah obrnil na moènejšega soseda. V zameno za varnost mu je dal del svojih pridelkov. Tako razmerje je narekoval èas in v tem ne kmet ne fevdalec nista videla nobene ovire za medsebojne odnose. Prav tako se moramo navaditi, da ko pomislimo na fevdalno dru`bo, mislimo bolj na širšo dru`ino, skupnost, kot pa na posameznika. Cen- ter vsega (tako kulturnega kot dru`abnega) je postalo grajsko dvorišèe in to vlogo so ta zaèela izgubljati šele z na- stankom univerzitetnih sre- dišè. Tako sta bili `ivljenje fevdalca in kmeta tesno pove- zani. Avtorica se v tem po- glavju dotakne tudi vloge kra- lja, ki je bila predvsem v tem, da je skrbel za ravnovesje med velikimi vazali ter med njimi in samim sabo; prav zato so bile poroke in dedišèine tako pomembne v tistem èasu. Šele kasneje, v 15., 16. in 17. stoletju je postopoma pri- hajalo do zlorab teh razmerij, do izkorišèanja kmeta (tlaèa- na), kar pa ni veè stvar sred- njega veka. Mnoge, `e pozab- ljene dajatve so se zaèele po- novno pobirati (tokrat kot se- števek in ne kot zaporedje, kot je bilo to znaèilno za srednji vek), kmetje, ki so lahko do- bili zaradi posebnih »zaslug« zemljo v last, tega niso mogli dokazati, saj je bila v sred- njem veku veèina takih kupèij narejena ustno, temeljeè na poštenosti in zaupanju, ki sta bila osrednji vrednoti srednje- ga veka.      V poglavju z naslovom »`abe in ljudje« Régine Per- noud podrobneje spregovori o pomembnem segmentu fev- dalne dru`be, tlaèanstvu. Tudi tu se spopade, opirajoè se na primarne vire, s stereo- tipi, ki prevladujejo v naši dru`bi. Tlaèan v srednjem veku je bil, v nasprotju z rim- skim su`njem, oseba in kot takega so ga tudi obravnavali. Gospodar ni imel pravice od- loèati o njegovem `ivljenju ali smrti. Predvsem pa se mora- mo zavedati, da tu ni bila v ospredju pravna kategorija, temveè je bilo tlaèanstvo (ki bi ga bilo, zaradi negativnega prizvoka, ki ga je dobilo skozi stoletja, skorajda nujno zame- njati s kakšno drugo, manj zaznamovano besedo) pred- vsem stanje, moèno povezano s poljedeljskim in pode`el- skim naèinom `ivljenja, ki je upoštevalo potrebno stabil- nost, ki jo predpostavlja ob- delovanje zemlje. Ta intimna povezanost èloveka in zemlje, na kateri je `ivel, je bila bistvo tlaèanstva, ki je sicer imel vse pravice svobodnega èloveka: lahko se je poroèil, si ustano- vil dru`ino, po njegovi smrti so zemlja in dobrine, ki si jih je pridobil v èasu svojega `iv- ljenja, pripadale njegovim otrokom. Zanimivo je, da na drugi strani tudi fevdalec ni mogel svoje zemlje ne prodati ne zapustiti. Njegova skrb je bila, da je nudil varstvo svo- jim tlaèanom, kakor jim je obljubil, tlaèan pa mu je v za- meno dajal dajatve in opravljal tlako. In èe hoèemo ugotoviti, koliko dela je imel z njo, se je treba samo spomniti, koliko dela ima danes kmet s pšenico ali jeèmenom (krompir in ko- ruza sta se v Evropi dokonèno uveljavila šele v 18. stoletju!). V drugem delu potem avtori- ca razlaga, zakaj in kako je ka- sneje prišlo do spremembe polo`aja tlaèana, kako se je za- èelo v klasièni dobi ponovno »odkrivati« su`enjstvo, ki ga srednji vek ni poznal. »V letu `enske« leta 1975 so zaèeli nenadoma izjemno pogosto omenjati srednji vek. Podoba srednjega veka, mraè- nih èasov, se je vsiljevala vsem ljudem in ponujala osnovno temo za vsakovrstne razprave, kolokvije, simpozije in semi- narje. Ko sem nekega dne v dru`bi omenila ime Alienor Akvitanske, sem bila takoj de- le`na navdušenih pritrjevanj. »Kakšna èudovita osebnost!« je zavpil eden izmed navzoèih. »V èasu, ko so `enske razmiš- ljale samo o tem, da bi imele otroke …« Spomnila sem ga, da se zdi, da je tudi Alienor mislila na to, kajti imela jih je deset in glede na njeno oseb- nost do tega ni moglo priti zaradi preproste neprevidno- sti. Navdušenje se je nekoliko ohladilo.« (str. 103) Tako za- èenja Pernoud poglavje, ki ga je namenila polo`aju `ensk v srednjem veku. Pri tem nas opozori na dejstvo, da so v ob- dobju, ki naj bi, po mnenju današnje javnosti, videl v `en- ski brezpravno bitje, name- njali kronanju kraljice prav tako pozornost kot kraljem; da pri prevzemu krone ni imela `enska nobenih problemov, kot se je to dogajalo kasneje (èe samo pomislimo, kakšne probleme je imel Karl VI, da je na prestol postavil svojo hèi Marijo Terezijo). Tu nas še enkrat spomni na srednjeveš- ko pesništvo, kjer `enski pri- pada spoštovanje in èista lju- bezen, `enska je v ospredju. @enska je bila šele v klasièni dobi potisnjena v ozadje ter bila izkljuèena iz vsakršne po- litiène ali upravne vloge. To Régine Pernoud pripisuje (in utemeljuje) `e tako opevane- mu èasu antike, ki ga z rene- sanso ponovno »odkrijejo«. Navdušenje za antiko, ki je prevzelo ljudi v 16. stoletju, je zaèelo pre`emati navade in globoko spreminjati obièaje in miselnost tistega èasa. Tako je v ospredje vedno bolj pri- hajalo tudi rimsko pravo (srednji vek je oblikoval svoje lastno pravo, upoštevajoè re- sniène odnose v dru`bi svoje- ga èasa), ki pa ni bilo naklo- njeno `enski. To je bilo pravo pater familias, pravo oèeta. V tem poglavju se dotakne tudi odnosa »srednjeveške« Cerkve do `ensk, ki je bil daleè od zatiranja ali podrejanja. Naslov »Obto`ujoèi kaza- lec« je zgovoren. Vsakemu bralcu je v hipu jasno, kateri temi bodo namenjene nasled- nje vrstice: inkviziciji, èarov- niškim procesom, kri`arskim    # vojnam in zatiranju znanstve- nih odkritji. Vse to naj bi po- èel srednji vek. Régine Per- noud nas v knjigi opozarja, kako pomembni so datumi v zgodovini, saj se lahko `e z njihovo moèjo upremo pos- ploševanju, teorijam in zako- nom. Prav na osnovi teh lah- ko ugotovimo, da je bila glav- nina procesov izvedena šele v klasièni dobi, ko je bilo sred- njega veka `e davno konec. Obenem pa je nujno potreb- no za razumevanje takratnega dogajanja razumeti tudi ta- kratno dru`bo, navade in lju- di. Inkvizicija je bila tako obrambni odziv dru`be, za ka- tero je bilo ohranjanje vere prav tako pomembno, kot je danes pomembno ohranjanje fiziènega zdravja. Tu pa se do- tikamo razlik med enim dru- gim obdobjem, se pravi razli- ke tudi v merilih, v lestvici vrednost. Pomembno je, da jih zaèenjamo spoštovati, saj se drugaèe prehitro spremeni- mo v sodnika, s tem pa izgu- bimo mo`nost pravega pogle- da na stvarnost. In zagotovo to poglavje pripomore k bolj- šemu razumevanju tudi ink- vizicije in kri`arskih vojn. Zadnji dve poglavji, ki no- sita naslov »Zgodovina, ideje in domišljija« ter »Preproste misli o pouèevanju Zgodovi- ne« sta zopet bolj splošni in sta namenjeni predvsem raz- pravi o tem, koliko je v zgo- dovinopisju popaèenih, iz konteksta iztrganih stereoti- pov, neresnic in la`i, ki pa jih je potrebno samo dovolj veli- kokrat ponoviti, da postanejo zgodovinska dejstva. Na teh »dejstvih« se gradi »zgodovi- na«, ki je vse preveèkrat orodje v rokah ideologij in posamez- nih oblasti. Avtorica zakljuèi z opozorilom, da je nujnopo- trebno oblikovanje zgodovin- skega èuta. Èe ga zanemarja- mo, ustvarjamo ljudi brez spomina, s tem pa ljudi z okr- njeno osebnostjo, ki niso spo- sobni prave svobode brez ne- varnosti zanje in za soljudi. Oblikovno je izdaja tega dela zelo dobra zasnova tudi za študijske namene. Na kon- cu knjige je še besednjak manj znanih izrazov ter imensko ka- zalo. Knjiga je napisana v ra- zumljivem jeziku ter je dobro- došlo, predvsem pa potrebno branje vsem tistim, ki se `elijo spopasti s svojimi predsodki o srednjem veku. Régine Pernoud, francoska izvedenka za srednji vek, nam razkriva resnico o nas samih, ko nam ka`e srednji vek kot èas, ko so se postavljali temelji so- dobni demokratièni kulturi. A = "0 1. Slovar tujk, str. 989. 2. Prav tam.      & )I   666'& /!    B   /#1&  + )3 >)  *  3 /#1& #3 Pred kratkim smo tudi v slovenskem prevodu dobili najnovejšo uspešnico s podroè- ja bibliène arheologijo, knji- go, ki opisuje odkritje pol me- tra velike grobne skrinje iz apnenèastega kamna, t. i. osuarja, ki ima na zunanji strani napis v aramejšèini “Ja- kob, Jo`efov sin, Jezusov brat”. Odkritje je v trenutku postalo svetovna senzacija, saj je takoj spro`ilo vprašanje, ali gre za grob tistega Jakoba, ki ga Pavel imenuje “Gospodov brat” (Gal 1,18) in je bil eden vodilnih èlanov jeruzalemske Cerkve. Gre res za eno najsta- rejših arheoloških prièevanj o `ivljenju v prvi Cerkvi? Kak- šno vlogo ima sploh arheolo-