VREDNOTNE ORIENTACIJE SKOZI Žl VU EN JE Janek Musek* , Petra Lešnik* in Kristijan Musek* KLJUČNE BESEDE; vrednote, vrednotne usmeritve, kategorije vrednot, razvojna iiierariiija vrednot KEY WORDS: values, value orientations, categories of values, developmental hierarchy of values POVZETEK V psihologiji je še vedno dokaj pomanjkljivo raziskano vprašanje, kako se oblikujejo vrednote in vrednotne usmeritve v odvisnosti od starosti in razvojne dobe. V raziskavi smo skušali ugotoviti, kako ocenjujejo pomembnost glavnih osebnih vrednot in vrednotnih kategorij osebe v različnih starostnih obdobij odraslosti. Pri tem smo izhajali iz hipoteze, da obstajajo tudi na področju vrednot razvojne težnje in hierarhije, ki zajemajo glavne kategorije vrednot. Rezultati raziskave so pokazali, da v odrash dobi s starostjo relativno upada pomen hedonsklih in potenčnih vrednot, ne upada pa pomen moralnih vrednot in narašča pomen izpolnitvenih vrednot. Na ravni vrednotnih makrousmeritev lahko ugotovimo upadanje pomena dionizičnih in naraščanje pomen apolonskih vrednot. Ti rezultati v grobem potrjujejo obstoj razvojne hierarhije vrednot, ki vodi od hedonskih in potenčnih (dionizičnih) vrednot k moralnim in izpolnitvenim (apolonskim) vrednotam. VALUE ORIENTATIONS THROUGH THE LIFE - ABSTRACT The relationship between value orientations and the developmental stages of adult individuals are still unsatisfactorily investigated. In our study an attempt was made to establish, how the persons of different ages rate the importance of cardinal values, value types and value orientations. It was hypothesized that in the field of values a * Oddelek za psihologijo, Filozofsl|^^ PSIHOLOŠICA OBZORJA-HORIZONSOFPSYa010GY 93/2 Pri drugem vzorcu smo uporabili lestvico, ki zajema 37 vrednot. Udeleženci so ocenjevali pomembnost posameznih vrednot na sedemstopenjski ocenjevalni lestvici. Pri tretjem vzorcu smo uporabili lestvico, ki zajema 54 vrednot. Udeleženci so ocenjevaU pomembnost posameznih vrednot z ocenami od 1 do 100. Kot pomagalo pri ocenjevanju so uporabili sidmo vrednoto, katere vrednost je bila že vnaprej določena na 50. Ocene udeležencev smo uporabili kot surove rezultate za nadaljnje obdelave. Ocene so bile korelirane in dobljene korelacijske matrike so bile analizirane z metodo faktorske analize (metoda glavnih komponent). Za posamezne faktorske solucije, ki so dale ustrezno število izločenih faktorjev (te smo interpretirali kot generalne vrednostne kategorije oziroma vrednostne usmeritve), smo preračunali tudi faktorske točke, ki smo jih nato korelirali s starostjo. REZULTATI IN DISKUSIJA v raziskavi so nas zanimali podatki o tem, kako vpliva starost in z njo povezano osebnostno razvojno obdobje na ocenjevanje pomembnosti vrednot in vrednotnih usmeritev. Najprej bomo pokazali rezultate za posamezne vrednote, glede na uporabljeno lestvico vrednot (tabeli 1, 2), nato podatke za obe superkategoriji vrednot, apolonske in dionizične vrednote (tabela 3), podatke za štiri vrednostne tipe (kategorije vrednot večjega obsega), torej hedonske, potenčne, moralne in izpolnitvene vrednote (tabela 4) in končno podatke za enajst vrednotnih kategorij (usmeritev) srednjega obsega (tabela 5). Tabela 1. Korelacije 22 vrednot s starostjo VREDNOTE_KORELACIJE S STAROSTJO družabna pripadnost .0667 imetje .0517 ljubezen -.3653 moč -.0546 modrost .0727 nove izkušnje -.1860 izpopolnjevanje samega sebe -.2708 varnost .3492 otroci .0185 počitek .1234 dober poklic -.1863 preskrbljenost s hrano in pijačo .1887 razumevanje s partnerjem -.4959 razumevanje s starši .1626 spoštovanje družbenih načel .4760 lepota .2143 svoboda -.0244 udobje -.1755 ugled -.1419 ustvarjalni dosežki -.2415 vera .3142 zvestoba -.0823 VREDNOTNE ORI&JTACUE SKOZI ZIVUENJE 29 Kot je videti iz tabele 1, s starostjo narašča predvsem pomen vrednot SPOŠTOVANJE DRUŽBENIH NAČEL, VARNOST in VERA, medtem ko upada pomen vrednot RAZUMEVANJE S PARTNERJEM, LJUBEZEN, IZPOPOLNJEVANJE SAMEGA SEBE in USTVARJALNI DOSEŽKI. Če poleg teh vrednot, kjer so ko-relacijski koeficienti najvišji, upoštevamo tudi druge korelacije, se nekako potrjuje hipotetična napoved, da s starostjo pridobivajo na vrednosti (veljavi) apolonske vrednote (moralne in izpolnitvene), medtem ko upada vrednost dionizičnih vrednot (hedonskih in potenčnih). Vendar rezultati kažejo, da korelacije s starostjo niso povsem linearne. Medtem ko se pri nekaterih vrednotah pokaže linearni trend, torej naraščanje ali upadanje pomembnosti sorazmerno s starostjo, je pri drugih vrednotah opaziti drugačen trend. Nekatere so namreč najbolj cenjene v srednje življenjskem obdobju, medtem ko jih tako mlajše kot starejše osebe ocenjujejo kot manj pomembne. Pri nekaterih vrednotah pa se pojavlja ista nelinearna tendenca, samo v natanko obratni smeri. To se najbolje pokeže pri rezultatih diskriminantne analize, ki je zajela razlike med tremi starostnimi skupinami, med skupino mlajših oseb, oseb v srednjih letih in oseb v zrelih letih (slika 1). Slika 1. Nasičenja vrednot z obema diskriminantnima funkcijama, ki pojasnjujeta razlike v ocenjevanju vrednot pri treh starostnih skupinah. VELIKOST KOEFICIENTOV VREDNOTE DRUŽABNOST IMETJE LJUBEZEN MOČ MODROST NOVE IZKUŠNJE SAMOIZPOPOLNJEVANJE VARNOST OTROCI POČITEK DOBER POKLIC DOBRA HRANA PARTNER STARŠI NORME LEPOTA SVOBODA UDOBJE UGLED USTVARJALNOST VERA PRIJATELJSTVO -1 -0.5 O 0.5 LEGENDA MLAJŠI -I- SREDNJA LETA * STAREJŠI ¦i R M DISKR. F. 1 H DISKR. F. 2 T-TEST SIGN. R -|-r 1 2 3 4 5 6 SREDNJE OCENE Iz slike 1 je razvidno, da pri vrednotah RAZUMEVANJE S PARTNERJEM, LJUBEZEN, IZPOPOLNJEVANJE SAMEGA SEBE in USTVARJALNI DOSEŽKI ocene pomembnosti naraščajo ali upadajo linearno. Te vrednote so najbolj cenjene pri najmlajših ocenjevalcih (20 do 30 let), najmanj pa pri najstarejši skupini (preko 50 let). Obratni linearni trend je pri vrednotah SPOŠTOVANJE NAČEL, VERA in VARNOST. Zanimivi pa so tudi podatki, ki kažejo nasičenost z drugo diskriminantno funkcijo: tu gre namreč za nelinearno povezanost s starostnim ob- 30 flH PSIHOLOŠKA OBZOim-hORIZONSOFPSVCHOLOGV 93/2 dobjem. Osebe iz srednje starostne skupine v primerjavi z drugimi najbolj cenijo vrednote MOČ, NOVE IZKUŠNJE in UDOBJE, najmanj pa vrednote OTROCI, VARNOST in SPOŠTOVANJE NAČEL. Pri nekaterih vrednotah (OTROCI, SPOŠTOVANJE NAČEL) je očitno, da se razmeroma izrazito pokažeta obe tendenci, linearna in nehneama. Tabela 2. Korelacije 37 vrednot s starostjo. VREDNOTE_KORELACIJE S STAROSTJO zdravje -.0036 upanje .2282 ljubezen .0373 denar -.0745 ustvarjalnost -.0722 uveljavljanje -.1039 tradicija -.0625 prosto gibanje -. 1309 red .0101 mir -.0873 prosti čas -.1778 altruizem -.1038 varnost -.0648 vznemirljivo življenje -.2869 udobje -.1294 storilnost -.0997 svoboda -.2190 lepota .1040 zabava -.4855 prijateljstvo -.0859 otroci .0136 enakost -.0115 poklic -.2755 družinska sreča -.0598 ugled -.2230 hrana -.1709 napredek -.2182 poštenost -.0119 telesna privlačnost -.0771 družabnost -.3091 vzorniki -. 1793 načela -.0865 intimnost -.1839 resnica -.2206 spolnost -.2327 samoizpopolnjevanje -.2517 navezanost -.1431 VREDNOTNE ORIBNfTACUE SKOZI ŽIVUENJE 3] Tabela 2 kaže korekcije s starostjo za vzorec 37 vrednot. Kot vidimo iz nje, se pri vrsti vrednot pojavljajo pomembne, čeprav nikakor ne pretirano visoke korelacije s starostjo. Analiza teh korelacij se zopet dokaj ujema z domnevano razvojno težnjo pri ocenjevanju pomena vrednot. S starostjo upada pomen hedonskih in potenčnih vrednot, medtem ko ne upade ali pa naraste pomen moralnih in izpolnitvenih vrednot. Poleg spreminjanja pomembnosti posameznih vrednot, bi bilo seveda zanimivo vedeti, kako se v odvisnosti od starosti spreminjajo ocene celih vrednostnih kategorij. Seveda lahko, kot smo videli poprej, o tem nekaj sklepamo že na podlagi vpogleda v korelacije pri posameznih vrednotah. Kaj pa podatki za vrednotne kategorije? Nam ti potrdijo domnevane povezave s starostnim obdobjem ocenjevalcev? Zato si moramo ogledati podatke, ki veljajo za večje vrednotne kategorije, bodisi kategorije srednjega obsega in kategorije velikega obsega kot so vrednostni tipi, bodisi obe največji makrokategoriji vrednot. S temi podatki razpolagamo v okviru dveh relativno obsežnih vrednostnih lestvic, prve, ki zajema 37 vrednot in druge, ki zajema kar 54 vrednot. Tabela 3. Korekcija vrednostnih makrousmeritev s starostjo. Podatki za lestvico 54 vrednot: STAROST APOLONSKE VREDNOTE .1459 DIONIZIČNE VREDNOTE -.4653 Podatki za lestvico 37 vrednot: APOLONSKE VREDNOTE .0255 DIONIZIČNE VREDNOTE -.3494 Začnimo najprej pri dveh najobsežnejših dimenzijah vrednot, pri obeh superdi-menzijah - dionizični in apolonski vrednostni usmeritvi. Tabela 3 kaže, da pomembnost dionizičnih vrednot negativno korelira s starostjo in to velja za ustrezne sklope vrednot iz obeh lestvic. To pomeni, da mlajše osebe v primerjavi s starejšimi v povprečju više ocenjujejo dionizične vrednote (potenčne in hedonske vrednote), medtem ko starejše osebe te vrednote ocenjujejo bolj negativno. Korelacija starosti z apolonskimi vrednotami je tudi v prvem primeru (sklop apolonskih vrednot iz lestvice 54 vrednot) pozitivna, vendar dokaj nizka, tako da se zdi, da njihovo ocenjevanje ni tako zelo odvisno od starosti. Vendar je tudi ta zveza že statistično pomembna, s starostjo torej ocena pomembnosti apolonskih vrednot rahlo narašča. Pri vrednotah druge lestvice (37 vrednot) ta povezanost ni pomembna. Precej je torej očitno, da rezultati v grobem potrjujejo domnevo, da postajajo z zrelostjo in starostjo dionizične vrednote relativno manj pomembne in apolonske relativno bolj. To nam lepo potrdijo tudi rezultati za štiri velike vrednostne orientacije (tabela 4). 32flHHHHHHH psihoioška obzorja-horiz(>4Sofpsyci