NAŠ RAZGOVOR Vrnitev v življenje Ortopedski tehnik Franc Kristan žeod leta 1964 adaptira osebne avtomobile, v katere za volan lahko sedejo invalidi ,,Invalidnost človeku senči obraz in postavo. Pogum, vztrajnost, samozaiipanje in trdna volja pa lahko vrneta vsakega telesno prizadetega člo-veka nazaj v življenje. To so mnogi med njimi uresničili s tem, da so invalidskemu vozičku, ki omejuje gibanje, dodali avtomobil. Vsak invalid - voznik vam bo zatrdil, da je to resnična vrnitev vživljenje," nam je hitel pripovedovati orto-pedski tehnik FRANC KRISTAN, ki smo ga obiskali v njegovi ,,delavnici" na Podutiški cesti 162 vLjubljani. Kristan je namreč edini zasebruk vdržavi, ki se ukvarja s predelavo avtomobilov za in-validne voznike. Franc Kristan 44-letni prijazni sogovornik nam je povedal, da se je v kranj-ski Iskri izučil za preciznega mehanika, nato pa gaje stric pregovoril, da se je leta 1954 zaposlil v ljubljanskem Zavodu za rehabilitacijo invalidav^ ria oddelku za protetiko. Njegov konjiček je kmalu postal pri-pravljanje koles in mopedov telesno prizadetim osebam, vmes pa je spoznaval anatomijo na Višji šoli za fizioterapijo v Ljubljani. S prodorom avtomo-bilov je pričel s sistematičnim uvajanjem adaptacij, leta 1964 pa je odprl svojo delavnico. Svoje znanje je vseskozi izpo-polnjeval, med drugim tudi kot štipendist OZN v Zahodni Nemčiji. O številu adaptacij Kristan nerad govori, vendar pove, da je pomagal. večini te-lesno prizadetih v Sloveniji. In kakšna je pot telesno pri-zadete osebe do voznika? ,,Mqja želja je, da bi se vsak telesno prizadeti posvetoval z menoj, kakšno vozilo naj kupi, glede na njegovo telesno in du- ševno sposobnost. Pravo vozilo je namreč že pol adaptacije. Toda, temu ni tako. Potrebenje splošni zdravniški ^pregled, v posebnih primerih je trebaugo-toviti tudi psihično sposobnost ter po potrebi opraviti še spe-cialistični zdravniški pregled na Zavodu za varstvo pri delu. oddelek za psihologijo in var-stvo prometa, kjer kot zunanji sodelavec delujem že deset let. Tu določimo vrsto adaptacije glede na voznika. Nato v vozilo vgradim potrebni mehanizem. za katerega tudi jamčim dve leti in po potrebi občasno servisi-ram. Vidite, tale mehanizem je ,,preživel" tri fičke in je po 16 letih še vedno v redu. Seveda, pri svojem dolgoletnem delu skoraj ni vrste invalidnosti, s ka-tero se ne bi srečal, niti tipa avtomobila, katerega nisem adaptiral, čeprav je bilo največ ,,fičkov", v zadnjem času pa „101" in ,,katrc". Bodoči voz-nik se nato vključi v redno avtošolo, kjer po dosedanjih izkušnjah ne porabi večjega šte-vila ur za učenje od ostalih kan-didatov, po opravljenem izpitu pa se normalno vključi v pro-met. Franc Kristan je navkljub slabim delovnim pogojem poln vedrine, čeprav pravi, da je precejšen del svojega zdravja pustil v vlažnih in mrzlih delav-nicah. Vedno je na voljo in njegov delavnik nima samo 8 ur, niti ne pozna počitka ob sobotah in nedeljah. Njegovc načelo je pomoč sočloveku. Cena adaptacij je sorazmerno nizka - okoli 2.500 dinarjev. In kaj vam je v posebno zadovolj stvo? ,,Predvsem sem vesel novice, da je naročnik adaptacije opra-vil vozniški izpit. O sposobno-stih teh voznikov pa sem se letos sam prepričal, ko sem skupaj s petimi invalidi - para-plegiki obiskal Društvo invali-dov v Kriensu v Švici, ko smo v eno smer z adaptiranimi vozili prevozili 900 kilometrov brez posebnih težav. Imam veliko željo urediti vse zapise o oprav-Ijenih adaptacijah ter jih obja-viti, saj tovrstnega čtiva ni pri nas. V slabo voljo pa.me sprav-ljajo razni komercialni oglasi različnih podjetij s ponudbo dragih uvoženih adaptacij, ki tudi do trikrat presegajo cene mojega izdelka. Vprašujem se, kje je tu humanost? Vidite, zame je najboljša reklama to, da me lastniki adaptiranih vozil obiskujejo in pošiljajo pozdrave s potovanj!" Tako torej Franc Kristan, ki je skoraj vse svoje življenje posvetil pomoči sočloveku. Tudi v prihodnje bo na voljo vsem, -ki so ali bodo njegove pomoči potrebni F. ROZMAN