URN_NBN_SI_DOC-U42SEJ1T

Šolska kronika • zbornik • 1 • 2007 16 UDK 929 Praprotnik A. 1.01 Izvirni znanstveni članek Prejeto: 28. 11. 2006 Dunja Sinobad * Pedagoški nazori šolnika Andreja Praprotnika The educational views of the teacher Andrej Praprotnik Pedagoški vzorniki Andreja Praprotnika Andrej Praprotnik (1827-1895) je bil najuglednejši slovenski osnovnošolski učitelj svoje dobe, pedagoški pisec, organizator slovenskega šolstva in narodni buditelj. V dobi slovenskega narodnega vzpona (1850-70) je bil osrednja oseb- nost med slovenskimi šolniki, kar so mu priznavali tako njegovi sodobniki kot nasledniki. Bil je središče tistih sil med takratnimi slovenskimi učitelji, ki so po- nižnemu, slabo plačanemu, materialno in moralno odvisnemu ter ponekod še narodno nezavednemu učiteljstvu vdihnile duha samozavesti in slovenske naro- dne zavednosti. Z izjemno delavnostjo, materialnim odrekanjem in osebnim zgledom je Praprotnik kazal pot naprej in odločilno pripomogel, da se je tedanje * Dunja Sinobad, univ. dipl. pedagoginja, OŠ A. T. Linharta, Radovljica. E-pošta: sdunja@email.si Izvleček Šolnik Andrej Praprotnik (1827-1895) se je pri svojem pedagoškem delu opiral na peda- goško misel J. H. Pestalozzija in nemških pe- dagogov, predvsem C. W. Harnischa. Iz anali- ze vsebin, ki jih je prinašal njegov časopis Učiteljski tovariš v letih 1861-72, je razvidno, da je Praprotnik s svojim listom prvi budil slovenske učitelje in jim kazal domačo peda- gogiko, vendar pa ni sledil razvoju pedagogi- ke in psihologije v svetu. Iz izbranih člankov v Učiteljskem tovarišu skušam ugotoviti, ka- kšen je bil Praprotnikov odnos do vzgoje, na kakšen način je zagovarjal uporabo sloven- ščine v šoli in kakšno predstavo je imel o liku in izobraževanju učitelja. Abstract The teacher Andrej Praprotnik (1827-1895) in his educational work relied on the educational ideas of Johan Heinrich Pestalozzi and Ger- man educationalists, in particular C. W. Har- nisch. An analysis of the content of his newspa- per Učiteljski tovariš between 1861 and 1872 shows that Praprotnik was the first to raise the awareness of Slovenian teachers, drawing their attention to local pedagogy, but he did not fol- low the development of education and psychol- ogy elsewhere. From selected articles in Učiteljski tovariš, the author tries to establish Praprotnik’s attitude to education, in what way Praprotnik justified the use of the Slovenian language in school and what sort of idea he had about the figure of the teacher and teacher edu- cation.

RkJQdWJsaXNoZXIy