Izmenjave OsnovnašolaDobje,Slovenija SuzanaPlemenitaš Kako biopisali obdobje upravljanja in vodenja po 13. marcu2020? Kako seje vašedelo v tem ˇ casuspremenilo? Kateri vidiki vodenja soprišlidoizraza?Katerenalogesozavaspomenilenajveˇ cjiizziv? Kdovam je pri tem pomagal? Kajste se iztega nauˇ cili? Na konferenci uˇ citeljskega zbora 2. marca 2020 sem malo za šalo modrovala:»Lahkosezgodi,dabomopouˇ cevalinadaljavo, ˇ ceprav se sliši kot v pravljici. Smo pa tudi na to pripravljeni, ne bi smeli imeti težav, saj že štiri leta uporabljamo Office 365. Štirinajst dni bomo že zmogli. Pa nikar tega ne zapišite v zapisnik,« sem še do- dala, »ker bo še kdo mislil, da govorim neumnosti.« V tednu po 9. marcusejezaˇ celo dogajati zares. Vtrehdnehsmosemorali»šev šoli« dogovoriti, kako bomo delali na daljavo, postaviti smernice, obvestitiuˇ cence,jimdatinavodilazadelo,preveritigeslazavpisv Office 365 zlasti pri mlajših uˇ cencih, razdeliti raˇ cunalnike tistim, ki jih niso imeli, obvestiti starše ... Vse se je dogajalo z bliskovito naglico ... in v ponedeljek, 16. marca 2020, smo ob 7.30 vsi zaˇ celi delati na daljavo. Kot da bi bilo to nekaj povsem obiˇ cajnega in bi to poˇ celi že od nekdaj. Zvidikavodenjajebilaprvarazlikata,dasejespremenilkanal komuniciranja.Vsanavodilajebilotrebapodatipisnoprekomaila ali videokonferenˇ cno. Spomnim se drobnih nerodnosti, ko smo se na zaˇ cetku v Teamsih iskali po razliˇ cnih sobah, s težavo vklapljali kamero, imeli obrnjene zaslone, tretjina udeležencev je bila brez zvoka. Pripravljati je bilo treba jasna in kratka navodila za delo – tu se je videlo, kako razliˇ cno navodila beremo, zato je bilo treba na videokonferenci vse dodatno razložiti in se z zaposlenimi pogo- voriti. Videokonferenˇ cni sestanki so potekali enkrat tedensko, po navadi zjutraj, najprej za razredni pouk in opb,natozau ˇ citelje predmetne stopnje. Zaposleni so mi rekli, da sem najbolj teˇ cna ravnateljica, ki vsak teden »teži«, po drugi strani pa so prav tako kot uˇ cenci potrebovali obˇ cutek varnosti in podpore. Nenehnojebilotrebaspremljatinavodilamizšinzrsš,prostih koncevtednanibiloveˇ c,okrožnicesoponavadi»priletele«obpet- kihpopoldan.Sodelavcejebilotrebabodriti,jimvlivatioptimizem inupanje,davsetozmoremo.Vzpostavitijebilotrebastikzuˇ cenci vodenje 3|2020: 71–76 Suzana Plemenitaš iniskatikarnajboljšepotipripouˇ cevanjunadaljavo.Zuˇ cencisem imelanazaˇ cetkuravnotakosestankeenkrattedensko,odsredine aprila pa na štirinajst dni. Bili so pomemben dejavnik pri iskanju izboljšav in optimalnega dela na daljavo v danih okolišˇ cinah. Preko spleta sem iskala webinarje s podroˇ cja vodenja. Najbolj so se me dotaknili predavanje dr. Mateja Tuška in njegove bese- de,dajevˇ casukriznihrazmerpotrebnoavtokratiˇ cnovodenje, saj zaposlenim daje obˇ cutek varnosti. Zaradi tega so moja navodila postala malce drugaˇ cna kot navadno. Pri situacijah, v katerih se je bilo treba hitro odloˇ cati, sem po premisleku sprejela odloˇ citev injoposredovalazaposlenim.Najveˇ ctežav,stiskinnezadovoljstva medzaposlenimi je bilo, koje bilo poštirinajstih dnehdela nada- ljavotreba ˇ cezvikendspremenitinaˇ cindelavTeamsihingatoliko prilagoditi, da je bil celoten sistem vezan na potrebe uˇ cenca in ga jepostavilvsredišˇ ceuˇ cnegaprocesatudipripoukunadaljavo.Pa se je na koncu pokazalo, da je bila odloˇ citev dobra in nujna, tako da smo bili vsi zadovoljni in ponosnina svoje delo. V tistem obdobju so mi bili v veliko pomoˇcrazliˇ cni kakovostni webinarji, pa kolegi ravnatelji iz aktiva obˇ cin Šentjur in Dobje. Skupaj smo(videokonferenˇ cno) rešili marsikatero težavo. ˇ Ce zdaj pogledam nazaj, lahko mirno zapišem, da mi tudi vo- denje na daljavo ni povzroˇ calo težav. Hitro se znam prilagoditi, poiskati rešitve v danih, tudi stresnih razmerah in še v tako ne- mogoˇ ci situaciji sodelavce pozitivno motivirati. Mogoˇ ce je ena od mojih dobrih lastnosti tudi ta, da še v tako slabi stvari najdem ve- dno nekaj dobrega. Kateraznanja, sposobnosti in vešˇ cine so vam olajšali vodenje? Kateraznanja biše želeli pridobiti? Kako semislite tega lotiti? Kot vodja se moraš nenehno izobraževati in iskati nova znanja ta- kospodroˇ cja uˇ cinkovitega vodenjakotkomunikacije, upravljanja s ˇ cloveškimi viri ter sodobnih oblik uˇ cenja in pouˇ cevanja. Slediti moraš vsem sodobnim smernicam v pedagoškem procesu, pred- vsem pa moraš biti sodelavcem za zgled. Znanja pridobivaš for- malno in neformalno. Ves ˇ cas si prizadevam pridobivati nove veš- ˇ cine in znanja, zadnje ˇ case predvsem na spletu. Vodenje pri delu na daljavo mi je olajšalo predvsem to, da kolektiv dobro poznam, da znam ljudi motivirati in jim prisluhniti, zlasti kadar so v stiski, da sodelavci vedo, da se lahko name obrnejo vedno, kadar so v dilemi. Po drugi strani pa moram biti kot vodja vedno malo tudi v vlogi »zmaja«, saj sem odgovorna zaceloten uˇ cniproces. 72 Osnovna šola Dobje, Slovenija Pri delu sta mi pomagala tudi dobro poznavanje okolja Office 365injasnavizija,kakoizobraževanjenadaljavoizpeljati.Kotpo- zitivna stran preteklega pedagoškega vodenja se je izkazala odlo- ˇ citev, da smoskolektivom opravili proces formativnega spremlja- nja in ga že šest let vnašamo v uˇ cni proces. Preko kratkih hospi- tacij v obliki uˇ cnih sprehodov smo dobro prakso prenašali med sodelavce in tudi širše. Zadnji dve leti smo temeljito predelovali uˇ cnenaˇ crtein ˇ crtalibalast,kiganarekujejodelovnizvezki.Vseto je bila dobra podlaga za pripravo našega sistema dela v Teamsih pri uˇ cenju na daljavo. Na sreˇ co imam v kolektivu sodelavce, s katerimi lahko vedno strokovno razpravljam o novih vešˇ cinah in znanjih, ki jih potem uvajamo v delo. Po navadi me pri tem, da najdem nova znanja, ki jih potrebujem pri svojem delu, vodi šesti ˇ cut. Nenehno išˇ cem nove poti in preberem veliko strokovne literature, ki mi je vodilo za iskanje novih izzivov pri vodenju. Kako je izvajanje pouka na daljavo zaznamovalo izobraževalni proces od marcado junija 2020? Kaj jeto pomenilo zauˇ cence? Kateraprej pridobljena znanja in vešˇ cine sojim koristili? Kakšna podpora se je izkazala za uˇ cinkovito? Kakšneizkušnje steprenesli v naslednje šolsko leto? Naše uˇ cenje na daljavo je zaznamovala povezanost vseh – tako uˇ cencevkotuˇ citeljev–vTeamsih.Najprejsmoopazili,dauˇ cenciv klepetalnici odštevajo minute do »zaˇ cetka pouka«. Presenetila nas jenjihova vljudna komunikacija. Vvsakodnevnih kratkih pogovo- rih so zapisali vse, kar pri siceršnjem druženju in komunikaciji v šolikarnekam»izpuhti«.»Dobrojutro,doberdan,nasvidenje,lah- ko noˇ c, hvala, prosim, gospa ravnateljica« – vsi ti izrazi so bili od prvegadnerutinirandelspletnihpogovorov.Vsiuˇcenciod1.do9. razreda so kar naenkrat postali »pismeni«. Tudi tisti, ki v šolskih prostorih nikdar ne bi stopili k uˇ citelju ali k meni ter kaj povedali ali vprašali, so to pri komunikaciji eden na enega brez težav zapi- salivzasebniklepet.Uˇ cencisosemoralinauˇ citidelatisamostojno in si razporejati ˇ cas. Vsem ni šlo gladko. Uˇ citelji so iskali naˇ cine, kako uˇ cenca tudi na daljavo postaviti v središˇ ce uˇ cnega procesa, in spodbujali so sodelovalno delo. Naši uˇ cenci so imeli prednost, ker smo tehnologijo vsa leta vkljuˇ cevali v uˇ cni proces, poznali so okolje Office 365, formativno spremljanje je del uˇ cnega procesa, uˇ cenci znajo postavljati kriterije znanja, priˇ cakujejo ustrezno po- vratno informacijo uˇ citeljev ... Preteklo delo nam je omogoˇ calo, 73 Suzana Plemenitaš dajeuˇ cenjenadaljavosteklobrezveˇ cjihtežavalipretiranegako- piˇ cenja navodil in pošiljanja le-teh po e-pošti. Uˇ cenci so imeli v Temsihpovezavo do e-zvezkov, kisoidealen pripomoˇ cek zasode- lovanjeterraznovrstnoinhitropovratnoinformacijotakosošolcev kotuˇ citelja.Pokazaloseje,dajemožnost,dalahkouˇ cencivklepe- tu uˇ citelja kadarkoli vprašajo vse, kar hoˇ cejo, zelo koristna. To je zmanjševalostresvkriznemobdobjuinjimzagotavljalovarnost,v uˇ cnemprocesusosepoˇ cutilisprejete,spoštovaneinenakovredne. Pozitivna so bila tudi tedenska sreˇ canja, nakaterih somiuˇ cen- ci lahko po videokonferenci povedali, kaj se jim zdi pri uˇ cenju na daljavo dobro, kaj jih moti in kaj bi spremenili. Razvili so zelo vi- soko kulturo spletnega komuniciranja, imeli so ogromno dobrih predlogov in so sooblikovali uˇ cno okolje, v katerem so se poˇ cuti- li varne in ki jim je omogoˇ calo, da po vrnitvi v šolo ni bilo uˇ cnih zaostankov. Zanimivo je tudi, da so na daljavo zablesteli tisti, za katere v šoli tega nikdar ne bi priˇ cakovali, da polovica uˇ cencev z uˇ cno pomoˇ cjo te ni veˇ c potrebovala, so pa imeli malo veˇ c težav tisti, za katere je pri uˇ cenju primaren slušni kanal. Zagotovo bo- movtemšolskemletupreteklodobropraksouˇcenjanadaljavoše nadgrajevali. Obzaprtju šolin po njem smopogosto zasledili izraz »Maslow pred razcvetom«.Strokovnjaki poudarjajo, da je treba najprej zadovoljiti otrokove osnovne potrebe, šele ko sote zadovoljene, lahko pridobiva znanje. Kaj mislite,v kolikšnem obsegu smomedpandemijo šolsko okolje na novo ovrednotili? Živimo v takšnem okolju, v katerem so osnovne otrokove potre- be (zlasti na najnižji, pa tudi na naslednjih dveh ravneh, kjer sta pomembna ljubezen in spoštovanje) toliko zadovoljene, da smo lahko brez veˇ cjih težav pridobivali znanje. Menim,dajebiloobdobjeprekratko,dabiprevrednotilošolsko okolje. Sepajeokrepilo spoštovanjestarševdovsehnas.Nikoliše nisem dobila toliko pohval, ki so jih starši namenili našemu delu, kot ravno v ˇ casu uˇ cenja na daljavo. ˇ Ce kaj, potem se je okrepilo spoštovanje do uˇ citeljev. Obdobje uˇ cenja na daljavo je prineslo tudi pozitivne izkušnje. Ste ali boste katero od njih vpeljali v prakso v novem šolskem letu? Kotzelopozitivnosejepokazalo sodelovanje meduˇ citelji. Uˇ ciliso sedrugoddrugega,simedsebojpomagaliinsesamoizobraževali 74 Osnovna šola Dobje, Slovenija spomo ˇ cjo webinarjev ter znanje nesebiˇ cno delili v kolektivu in širšislovenski uˇ citeljski javnosti. V Teamsih v povezavi s Class Notebookom smo zaˇ celi razvijati dobro prakso uˇ cenja na daljavo, ki jo bomo v tem šolskem letu dopolnjevali inizpopolnjevali, sajnamuˇ cenje nadaljavo glede na epidemiološko sliko ne uide. Kajbi bilo na podlagi izkušenj izobdobja, ko sobile šole zaprte, treba na sistemskiravni šespremeniti? Sistemsko bi bilo treba vse uˇ citelje usposobiti za samostojno po- uˇ cevanje z ikt, ob upoštevanju sodobnih metod pouˇ cevanja. To sicer piše v vseh uˇ cnih naˇ crtih, ˇ ce jih dobro preberemo, in to bi morala biti ustaljena praksa. Uˇ citelje bi bilo treba nekako ozave- stiti, da je samoizobraževanje nekaj, kar je za naš poklic samo po sebi umevno. Kajlahko spremenite sami,v okviru lastne avtonomije? Ogromno. Le sami lahko v zaˇ cetku uvajamo spremembe (seveda vskladuzzakonodajo). ˇ Cesespremembedobre,jihjetrebapoka- zatiinjihnameheknaˇ cinprenašativvsakdanjoprakso,tudiširše. ˇ Cesamivtoneverjamemo,potem težkokajnaredimoinprehitro podležemo »jamranju«, ki nam je Slovencem bliže kot pohvala in pozitivna spodbuda. Za uvajanje sprememb v okviru lastne avto- nomije potrebujemo tudi samozavest in veliko znanja. Enaindvajsetega avgusta seje poslovil britanski strokovnjak zaizobraževanje KenRobinson, ki jerekel: »Veˇ cinaod nas nima težav s tem,da sizastavi visoke cilje injih potem ne doseže. Nasprotno, težava jev tem,kermerimoprenizko in smopri tem uspešni.« Kako primerenjedanašnji ˇ cas za zastavljanje visokih ciljev? Kateri cilj stesipri vodenju letos zastavili vi? Z izjavo britanskega strokovnjaka za izobraževanje se strinjam. Menim, da je vsak ˇ cas primeren za to, da si zastavljamo drzne ci- lje, in k temu tudi vedno stremim. Cilji morajo biti vedno drzni in vedno malo nad priˇ cakovanji. Le tako išˇ cemo in velikokrat tudi najdemopoti»doneˇ cesaveˇ c«.Tepotisevedanisoenostavne.Zah- tevajoogromnouˇ cenja,znanja,samodiscipline, jepazadovoljstvo po tem, ko smo enkrat na cilju, toliko veˇ cje. Seveda se je treba navaditi, da je vmes kakšen pošten padec. Bojim pa se, da si kot 75 Suzana Plemenitaš družba zlasti na podroˇ cju izobraževanja zastavljamo prenizke ci- lje.Žeštirikratvzadnjihtrehletihsmokotšolanarazliˇ cnihrazpi- sih dobili odgovor, da postavljamo preveˇ c ambiciozne cilje. Eden od projektov je bil zaradi tega celo nižje ocenjen in ga nismo do- bili. Na koncu pa te »preveˇ c ambiciozne« cilje vedno dosežemo ali celo presežemo, kar pomeni, da so še prenizko zastavljeni. Mojcilj napodroˇ cju vodenja? Najtivtejnovirealnosti ˇ caszase, odklopiti delo in ohraniti telesno kondicijo ter privseh negativnih novicahostati»normalen«. ˇ Cemitouspe,potemsibomovkolekti- vuvprihodnjihletihzastavili–injihtudidosegli–ševelikodrznih ciljev. SuzanaPlemenitašje ravnateljica Osnovne šole Dobje. suzana.plemenitas@osdobje.si 76