#   vsem neznan svet, svet bogas- tva nepreglednih razse`nosti, bogastva `ivljenja mnogih `ensk. Zapisala jih je in ustva- rila niz portretov, v katerih osebe za`arijo v vsej svoji iz- jemnosti in ranjenosti hkrati. Izrisala jih je na spoštljiv na- èin, na naèin uèenca, ki je za- bele`il izkušnjo, ki ga prese- ga. Verjetno se ravno zaradi tega bralca s tolikšno silovi- tostjo dotakne val `ivljenjskih zgodb staroselk iz Sabarkante. Pred njim `ivo stoji prva staroselska uèiteljica. Sposob- na in uspešna `enska, ki po- stane `rtev obto`be èarovniš- tva. Pogumna in odlièna or- ganizatorka dobro plaèanega dela za `enske. Sramotno za- pušèena nevesta, ki postane modra kuharica v misijonski postaji. @enska, ki zapusti vsi- ljenega mo`a in èaka tistega, ki jo bo spoštoval. Mlado de- kle, ki zavrne splav in se od- loèi roditi otroka moškega, ki jo je izkoristil. Vdova s prele- po izkušnjo skladnega zako- na. Mati, ki se zna èuditi skrivnosti èloveškega rojstva. @ena, ki se ne ukloni mo`u, ki jo skuša prisiliti v splav, jo nato napodi in si nazadnje pripelje ljubico. Vdova, ki za- vrne vnovièno poroko, zaradi katere bi izgubila pravico do svojih otrok. Verna voditelji- ca, ki je ob mo`evi podpori nosilni steber `enskega giba- nja. Kristjanka, ki ostaja zve- sta veri, zaradi katere so skraj- ni hinduisti napadli in prete- pli njeno dru`ino. Vsekakor gre za branje, vredno bralèeve pozornosti. In to ne samo zaradi svoje izje- me vsebine, kajti v teh krat- kih zgodbah so elementi, v katerih prete`no avtobiograf- ski opis prehaja v leposlovje. To velja zlasti za opise narave, ki se s svojo sugestivno lepoto dotikajo umetniškega. Podob- no velja tudi za opise oseb, skozi katerega te stopajo pred bralca in se ga `ivo dotikajo, medtem ko je `ivost in gib- kost dialogov in dogajanja mestoma nekoliko okrnjena zaradi avtorièinih temeljitih razlag, ki slu`ijo za premosti- tev kulturnih razlik indijskega in slovenskega prostora. In vendar je ravno to ena najveèjih odlik te knjige. Na- mreè, da je vzpostavila vez ljubeèe èloveènosti, po kateri lahko steèe `iv dotik s sve- tom in ljudmi, ki bi nam za- radi svoje razliènosti ostali za vselej nedostopni. Zato nas lahko skozi Marijino knjigo tako moèno nagovarja izkustvo indijske `enske in njene èudo- vite sinteze `enskosti in ma- terinstva, prepolne miline in dostojanstva, igrive ustvarjal- nosti in `ilave potrpe`ljivosti. Nagovarja nas izkustvo `en- ske, ki je z veseljem `enska, `enske, prepolne `lahtne `ens- tvenosti, ki je v sodobni Evro- pi `al tako silno redka. <$<   0&   * )2AIA!/ @ ?$ .H    /# ,, V zgodovini slovenskega naroda bi te`ko našli obdob- je, ki bi tako moèno zaznamo- valo našo sedanjost, kot doga- janje v Sloveniji med leti 1941 in 1945. Gre za obdobje oku- pacije ter razkosanja Slovenije, hkrati pa tudi komunistiène revolucije ter iz nje izhajajoèe dr`avljanske vojne. Slovenski naciji tudi po skoraj petnaj- stih letih od prvih demokra- tiènih volitev ni uspelo najti konsenza o tem, kaj se je de- jansko dogajalo na slovenskih tleh med drugo svetovno voj- no. »Uradna« zgodovina na- mreè še vedno deli udele`ence dr`avljanskega spopada na do- bre (partizane, komuniste) in slabe (domobrance, èetnike, vaške stra`arje, Cerkev), zara- di veè desetletij trajajoèe ideo- loške indoktrinacije pa je tudi dru`bena klima obremenjena z mitom o »narodnoosvobo- dilnem boju« ter iz njega iz- hajajoèem èrno-belim prika- zovanjem zgodovinskih dej- stev, ki jih je totalitarna oblast selekcionirala in prirejala za propagandne namene. Posle- dica tega je izbrisani zgodo- vinski spomin nacije ter nez- mo`nost distance do NOB. Dr. Tamara Griesser – Pe- èar zagotovo ni neznano ime    2004    med slovenskimi zgodovinar- ji. Èeprav `ivi in deluje na Dunaju, se je slovenski javno- sti doslej `e predstavila z mo- nografijo o škofu Stanislavu Lenièu ter ekspertizo o ljub- ljanskem škofu Gregoriju Ro`- manu, ki je izšla v knjigi Ro`manov proces leta 1996. Dr. Tamara Griesser – Peèar je leta 1973 sicer doktorirala z dizertacijo »Stališèe slovenske de`elne vlade do Koroške 1918-1920«, vendar pa se v svo- jem raziskovalnem delu zelo pogosto loteva tematike dru- ge svetovne vojne na sloven- skih tleh z vsemi spremljajo- èimi pojavi (revolucija, kola- boracija, dr`avljanska vojna). V njenem raziskovalnem delu, povezanem z medvoj- nim dogajanjem na Sloven- skem, pa še posebej izstopa odnos komunistiènega re`ima do Cerkve, ki je bila za tota- litarno oblast sovra`nik števil- ka ena. Najnovejše delo dr. Peèarjeve Razdvojeni narod – Slovenija 1941-1945 pa je v Slo- veniji prva celostna obravnava medvojnega obdobja v Slove- niji in je plod dolgoletnega in zahtevnega raziskovanja, saj je zaradi te`avne situacije (ko- munistièna revolucija in z njo povezano brisanje sledov) te`- ko najti pristne zgodovinske vire. Veliko le-teh se namreè nahaja v arhivih, kjer je Udba unièila precej gradiva in s tem skušala prepreèiti, da bi slo- venska javnost izvedela resnico o medvojnem in povojnem dogajanju na slovenskih tleh. Sama knjiga, ki je v nemš- èini najprej izšla v Gradcu (v slovenšèino pa sta jo poleg av- torice prevedla še Nataša Pe- ternel in Marko Urbanija), obsega skupno 555 strani, raz- deljena pa je na sedem vsebin- skih sklopov. Prvi se nanaša na dogajanje pred zaèetkom vojne oz. okupacije, vkljuèu- joè strankarsko dogajanje, saj je ravno delovanje politiènih strank kljuè za razlago neka- terih dogajanj med vojno in revolucijo. Drugi sklop obravnava predvsem okupaci- jo Slovenije ter spremljajoèe pojave (deportacije, nasilno ponemèevanje itd.). Zelo po- memben pa je tretji sklop z naslovom Osvobodilni boj in polarizacija, saj obravnava na- stanek organizacij, ki jih je »konservativni tabor« (sem so zajete vse stranke, ki niso vsto- pile v Osvobodilno fronto) us- tanavljal za dolgoroèno pri- pravljen boj proti okupatorju, poleg tega pa se loteva tudi nastanka Protiimperialistiène oz. Osvobodilne fronte. Po- sebno poglavje je namenjeno Katoliški cerkvi, ki je bila po- memben akter dogajanja, tako zaradi dotedanje dru`be- ne vloge kakor tudi zaradi svo- je konfrontacije s KPS, ome- njena konfrontacija pa ni bila samo ideološka, paè pa tudi dejanska, saj je bilo `e leta 1941 s strani komunistiène Varnostno-obvešèevalne slu`- be (VOS) likvidiranih precejš- nje število duhovnikov. Èetr- ti sklop (Vojaške enote, policija in obvešèevalne slu`be), ki je tudi najobse`nejši, obravnava vse vojaške in paravojaške for- macije, ki so bile udele-`ene v boju proti okupatorju ter dr`avljanskemu spopadu s ko- munisti v Sloveniji in Jugo- slaviji, na primer jugoslovan- ska vojska v domovini (ki jo je vodil Dra`a Mihailoviæ in je imela tako rekoè vse do pod- pisa sporazuma Šubašiæ — Tito podporo zahodnih zavezni- kov), vaške stra`e, Slovenska legija, Sokolska legija, Narod- na legija itd. V istem sklopu avtorica prika`e tudi vzroke in okolišèine nastanka slovenske- ga domo-branstva ter (po za- slugi re`imske propagande) razvpite domobranske prisege, nastanek in vlogo »Èrne roke« ter policije pod vods- tvom dr. Lovra Hacina. Avto- rica se v posebnem poglavju loti tudi VOS ter njene de- javnosti pri izvajanju komu- nistiène revolucije (umor dr. Lamberta Erlicha in dr. Mar- ka Natlaèena, tragedija v Cerknem). V naslednjih vse- binskih sklopih se avtorica lo- teva še revolucionarnega sods- tva, smernic za povojno ure- ditev (v tem sklopu je opisana tudi vetrinjska tragedija, po- vezana z vraèanjem domobran- cem v Jugoslavijo, kjer so bili pobiti) ter poti v slovensko prihodnost, ki se nanaša na prevzem oblasti v Jugoslaviji. Glede na to, da prièujoèa zgodovinska raziskava skuša podati, v skladu s temeljnim poslanstvom zgodovinarja, to  #   je zvestoba dejstvom, podobo bis- tva, ciljev in prakse razliènih dru`benih in politiènih skupin v èasu okupacije (stranke, zve- ze ter (para)vojaške enote), lah- ko reèemo, da gre za delo, ki bi ga moral imeti na svojih knji`nih policah vsak zgodovi- nar ali zgodovinski »sladoku- sec«. Ker pa se sama raziskava loteva dogodkov tudi v po- drobnostih, je potrebno pazi- ti, da se bralec ne bi preveè osredotoèil na posamezne do- godke in osebe, pri tem pa spregledal rdeèo nit posamez- nega poglavja ter širši kontekst obravnavane zgodovinske ra- ziskave. Omeniti velja tudi, da se omenjena raziskava loteva nekaterih namerno zamolèa- nih »tabujev«, eden izmed njih pa je tudi kolaboracija z okupatorjem, ki jo je povojni re`im brezpogojno razglašal za najhujši zloèin, èeprav so tudi komunisti kolaborirali z okupatorjem (na primer kola- boracija komunistov z Nemci na Gorenjskem leta 1941, Ti- tova pogajanja z Nemci zaradi la`jega obraèuna s èetniki itd.). Prejšnji re`im enostavno ni priznaval delitve kolabora- cijo na prisilno, taktièno, po- gojno in brezpogojno. Dejs- tvo pa je, da je protikomuni- stièna stran sodelovala z oku- patorjem bodisi zaradi taktike (zašèita civilnega prebivalstva pred represijo okupatorja) bo- disi zaradi prisile (komuni- stièno nasilje), kar pa po med- narodnih konvencijah ne mo- remo smatrati za zloèin. Skratka, knjiga Razdvojeni narod se tako pridru`uje lite- raturi, ki z razliènih vidikov, bodisi preko zgodovinskega raziskovanja bodisi preko pri- èevanja razkriva tragièno na- ravo komunistiène revolucije, ki je moèno zaznamovala slo- venski narod. Zanimivo in pouèno pa je, da tiste politiè- ne sile, ki so nekdaj prisegale na revolucijo, sedaj le-to za- molèujejo, saj bi tako izgubile alibi pri obto`evanju politiè- nih nasprotnikov, èeš da za- govarjajo sodelovanje s so- vra`nikom. Zatorej lahko re- èem, da je najnovejša zgodo- vinska študija dr. Tamare Griesser-Peèar zelo dragocen prispevek tako za zgodovinar- je kot tudi za laike, ki jih za- nima medvojna ter povojna zgodovina Slovencev, hkrati pa omenjeno delo prispeva k bolj celovitemu vrednotenju medvojnega dogajanja in s tem posledièno bla`i posledi- ce izbrisanega zgodovinskega spomina. *5   ! >F Za vedno Lilja (2003), tretja uspešnica Lukasa Moodysso- na, ne nadaljuje njegove zaèet- ne smeri – 35-letni švedski re- `iser in scenarist tokrat name- sto homoseksualne provoka- tivnosti prvenca Poka`i mi lju- bezen (Fucking Amal; 1998) in gledljivosti Skupaj (Together; 2000) opozarja na (ne)smisel- nost `ivljenja v brezbri`ni in samoljubni sodobni evropski dru`bi, tako zahodni kot vzhodni. Èeprav film ni ko- mercialna uspešnica, saj zaba- ve vajene gledalce niè kaj pri- jetno ne budi iz otopelosti, je vendar zbudil precej pozorno- sti; veèina kritikov se strinja, da gre za doslej najboljši Moodyssonov izdelek. Za razliko od podobnih »naturalistiènih« filmov re`iser nikdar ne prestopi meje dobre- ga okusa in ne posega po pri- zorih spolnosti in nasilja, s èi- mer doka`e, da je brez njih vendarle moè posneti prepriè- ljivo realistièen film in tako doseèi najširši krog gledalcev. 6  Zgodba, ki temelji na re- sniènem dogodku – samomo- ru še ne polnoletne ruske pro- stitutke v predmestju švedske- ga Malmöja –, pripoveduje o 16-letni Lilji, doma iz »socia- listiène betonske d`ungle« nekje na obmoèju razpadle Sovjetske zveze. Veseli se od- hoda v Ameriko, toda mama jo pusti samo, ko odide èez