Oopisi. Selnica ofo Dravi. Pri nas bosta obhajaia 11. maja zakonska Martin in Marija Kure diamantno porokn pri popolni telesni in duševni moči. Kuretov najstarejši sin Andrej in njegova žena Jfflrija pa bosta praznova a istočasno srebrno poroko. Slavljencem naše čast&ke. Sv. Martin pri Vurbergu. V nedeljo, dne 21. maja, jbo pri nas lepa cerkvena svečanost: blagoslovitev novih zvonov. V soboto, dne 20. ma.ja, popoldne bomo dra uov« bronasta zvona odpeljali iz livarne inž. Buhla v. Mariboru ter ju peljali do Spodnjega Dupleka. Od iajn ju v nedeljo zjutraj v slovesnem sprevodu spremoa« d« cerkve, kjer bosta blagoslovljena. št Ilj v Slov. gor. Zadnjo nedeljo je po rani sfažbš božji pridigal pri nas pred Sfiligojevo gostilno aloglasni Znuderl iz St. Jakoba v Slov. gor. Qn je bil nekdaj hu«l štajercijanec, potem samostojnež, zdaj pa je narodni socijalist. On gre tje, kje mu kaj nese. Lovil je naše viaifcarje. Ali bodo šli naši viničarji zopet na led? Osel gre saina ^1,1 ^ s" .^1 vinlcarn z»P« n ?nkra}- ^prava jim bo iz žepa par kromc, pomagal pa ae bo nič. Gre samo za to, da bi dobil glasove za rolitTe. da bi prišel h koritu. Ubogi ljiidje, ki se dajo zapeljati. Neka leri našimi so mu brali pošteno levite. Ormož. V nedeljo, dne 14. t m. se vrši v pisar«i okr. zastopa ob 10. uri predpoldne prvi občni zbor Vinarskega društva za ormoški okraj. Vabljeni so vsi vinogradBiki. Ormož. Načelstvo Ormoške posojilnice je sprejei« kot stalnega blaga jničarja pri Posojilnici č. g. Drago Hraba, župnika v pokoju ter uraduje vsak da« od 8. do 12. ure dopoldne. Več v inseraUiom delu. Sv Peter . Qorn^ KadgonL Po dolgem času s«o do- bm zvon za našo ^ kapelico. Dne 1. maja »mo aa v J ložili uovi zvon, ki ga je mojstrsko vlila zuuna lirarna Buhl v Mariboru, na okrašen voz, ga peljali pred škofijsko palačo, kjer ga je blagoslovil stolni prošt g. dr. Matek. !¦ lin va^ke kapelice nas sedaj milodeneče opotninja k Mflitvi. Hvala prisrčna vsem darovalcem prispevkov t* nai novi vaški zvon. Sv. Jnrlj ob ftttavnici. ker je največje breme za ljudstvo - Splošna vojaška dolžnost naj se odpravi. Mesto iste naj se uvede prostovoljna vojaška služba, ki naj traja dok- lŁ" možnosMiopušča ali dokler prostovoljno ne izstopi. ?;ačo naj imajo isto kot orožniki. Število celokupn«gfl vojaštva ne sme presegati ene petine sedanjega utanja armade. 2. Orožništvo naj se zniža iia isto stopujo kol kct je bilo v mirni dobi. Njegova naloga bodi, samo naiizorstvo nad varnostjo iinetja in življenja državljanov, ne pa priganjaštvo v gotove političue stranke. 3. Gospodarske in politične razmere so čimdalje neznosnejše. Draginja vedno hujša, davki vedno večji. Mali kmetje iii delavci trpe veliko pomanjkanje. Sedanja vlada se je pokazala nezmožna,, da bi zholjsala položaj in zadovoljila narod. Ljudstvo nima vseh svojih zastopnikov v državnem zboru, ali jim več ne zaupa, vsled tega najodločneje zahtevamo nove volitve v narodno skupščino, katere morajo biti proste vsakc zvijače, na podlagi splošne, cnake volilne pravic« po čisteoa l oporcu. Koprivnica pri Rajhenburgu. Pri nas se DZ vrio gi^/e. Imela je zopet svoj mesečni sestanek, na kate¦ -i slišal'krasno deklamacijo «Velikonočna€ in ^ledai zanimivo igro «Klic božji«, v kateri so nam aeumoi no delavna dekleta budile zavest in zanimanje za ~»atoliške misijone. Kako "iladko teče našim vrlim dekletom naš slovenski j?zik in kako iskreno prepričcvalao izražajo misli, dejstva, dogodke. Zapazili smo vclik napredek v lepi izgovorjavi, katere tukaj pogrešamo. Pozna sc na govdru, katera mladenka je v Zvezi, ka'¦¦ :i rrtadenič je v društvu, kaleri ne. Živelo naše KaL slor. ;' ¦. »raževaluo društvo, živela Dekliška zveca. — Ko bi i _ai bil gcspod dušni voditelj dovolil uprizorift U> n-Jboino igro v cerkvi, pa bi bilo še več ljudi priSlu in bi iz^stalo aeumestno posmehovanje nekaterih po- nfatSalcev. Kaplanija in šola — obe sta premajhni za Safce igre. Koprivnica pri Rajhcnburgu ima tri gostilne blizu sknpaj; gre nam prav dobro. Denarja dosti. Zapravlja- | mo jih lahko do polnoči, pa nam nihče nič ne reče. j Ubogi očetje pa morajtjt... davke plačevati. Samo če se | stepemo, pridejo čudne ^feči v javnost . . . Pa za danes maj bo. Koprivniški občani smo le za to hudi, ker spati i ne dajo ponočnjaki delavnim in utrujenim ljudem in j feer ne skrbijo za nočni mir in red tisti, ki so za to po- ' Micani. Svetovali bi gospodu župniku, da naredi vlogo j Aajprej na občinski urad vseh treh občin. Občinski odfcomiki pa se naj zl>erejo in vsi odborniki enoglasno • sklenijo: Ker zapravljajo denar mladi ljudje, globok > W temno noč, bode v vsaki občini patrola upravičena , zahtcvati od «hišnihv; gostov po gostilnah po deveti uri \ gotovo svoto za popravilo občinskih cest. j Koprivnica pri Rajheuburgu. Zdi se mi, da je poslal zad ' «iji dopis iz naše svetu neznaue fare pod naslovom «Iz ' Koprivnice pri Rajheuburugu« človek, o katerem dvoflfim, da je pristaš naše KZ, ker piše v nasprotju z dejan sskim stanjem in pretvarja naše somišljenike brez pod- i lage v sainostojne peteline. Res je, da so naši samostoj- • aeži v prosvelneiu oziru inočno zaostali in tudi nimajo^ sinisla za razne mladinske organizacije, ker pokreta ne razumejo in zdi se jim zato nepotreben, kakor povsod ' drugod, toda ne? soglašctn pa s trditvijo, da so sovražili ' prejšnjega gospoda nadučilelja zato, ker je bil odločen ; fcrščanaki mož (mimogrede bodi omenjeno, da je naro- > Łen na »Slovenski, Narod« in je član UJU), temveč, ker J jim ni prijal njegov značaj, posebno pa ne njegovo ob- ; lastno nastopanje. Le njegova vsiljivost in neracijonal- ] no gospodarstvo sta,ga oneniogočila vfari. Krivico pa * dela dopisnikar tudi g. Vehovarju, ki je vrl naš pristaš, ( vseskozi poštenjak in kot tak ne more biti ob enem — ' samostojni petelin. Tudi živi z gospodom župnikom v ¦ iskrenem prijatejjskem razmerju, saj je še ceio cerkve- * ai ključar. V zadevi gospoda nadučitelja je ravnal ta- \ fco, kakor bi ravnal vsak drugi, ko bi bil na njegovem j mestu. Sploh pa uživa naš gospod župnik v fari popol- i oo zaapanje kljub različnim političniru nazorom. Edi- i «M> nekaj podivjanih fantov ruši s pijančevanjem, po- \ fcajkovanjem in večkrat tudi s tepeži mir poštenih ljudi j po noči in večkrat celo tudi v štadiju živalske podivja- j nosti radi preobilo zavžitega vina ali žganja celo po \ dnevi. j Kajjhenburg. Dopis iz Rajhenburga v «Gospodarju« i fL 56 od dne 27. 4. je treba resnici na ljnbo takole po- j gptviti: Občinski odbor ni sklenil, da ne da zahtevane- $ g_ števila konj in vozov, temveč je le zaprosil višjo ob- j tast, da bi vsled nujnega dela zmanjšala število. Mne- ; nje somišljenikov SLS je bilo, da bi naj vojna uprava j aj| nenavaden pojav v naravi. Zrak je bil popolnoma niiv ren, suh in prepojen z elektriko. Ako sta si dva podal^ roko, sta občutila močan clektrični sunek. Brzojavo.$ žice so tako močno brnele, da se je slišalo več kilomeu rov daleč. Trpele so pa tudi živali, zlasti psi. Ako sta prišla dva psa skupaj in se po stari navadi pozdravila, sta iiaglo pričela teči drug od diugega ter lajala. Ak» se je konj dotaknil konja, sta oba občutila hud elektriti, ni sunek, oba sta naglo odskočila. Tudi vrane so bojaz. ljivo kavkale .?«lesto' je bilo več ur popolnoma elektrizi, rano. Prebivalci so opazovali ves čas prekrasne pojavt severnega sija. Narod, ki preklinja zlalo. Narod Indijancev v Ko, Iumbiji v južni Ameriki se je naučil preklinjati zlate od svojili prednikov na sledeči način: Ko so prišli Evro pejci v lo dežclo, in so našli med tamošnjimi prelyva!ci ogromne množine zlata, so začeli odvzemati Ijudem j vso silo zlate predmete, kot nhane itd. Iz pohlepnosti po zlatu so Evropejci, pred vsem Španijolci, poklali cs tisoče lndijancev, le da so prišli do zlata. Indijansko pleme Cuevas ali Guna-Cmias sovraži vsleci tega še sedaj zlato tako hudo, da srtarši še celo zabičujejo svojim otrokom, da se nikdar v svojem življenju ne sme dotakniti zlata, kajti ravno zlato je bilo svoj čas najve« čji sovražnik Indijancev. Za tistega, kdor bi pobral ie peska tamošnjih rek zrnce zlata, je določena smrtna kazen. Vsak Indijanec je dolžan, da mora na košček ali na zrnce zlata, ako ga kje najde, navalili kamen. In otrokom se že v mladosti zabičuje, da morajo do smrti preklinjati zlato, vsled čcsar pri tem narodu ni najti nobenega sledu zlata. Zenske — župniki. V vseh razkolniškib cerkvah, ici so odpadle od katoliške crekve, se opaža, da drve vedile bolj v brczverstvo. Posebno se ta pojav opaža v protestantovski cerkvi. Pred ncdavno je nek proteslantovski duhovnik rekel, da je bil Kristus anarhist. Med raznimj protestantovskimi sektami je prišlo že celo tako daleč, da v božanstvo Kristusa niti več ne verujejo. Sedaj st pa začeli protestanli naslavljati — ženske za župnike! Tako n. pr. je bla pred nekaj dnevi v Jeni na Nemškem imenovana za tamošnjcga protestantovskega pastorja ali žiipnika neka gospodična Elsa Friedman.ii.Cudeži se še vedno godijo? «Marburgerca« z dne 4, t. m. javlja došlo ji brzojavko, da je ministrstvo za no tranje stvari dobilo poročilo od komisije, katera je bila sestavljena za preiskavo velike nesreče v Bitolju, da jt eksplozijo povzročil pešak 48. polka Ivan Travič, kateri je sedaj dogodek sam tako obrazložil: Ko se je priprav- jjalo strelivo za odpošiljatev v Prilep, je on vsled neprevidnosti udaril s kladivom po vnetilu topniške pa{rone 15.5 cm v promeru, koja je nato eksplodirala iix 4njenjeno nesrečo povzročila. Brzojav še pristavlja, da je preiskava nadaljuje. — Ne vemo, ali si je kdo nemnestno šalo z »Marburgerco« dovolil, ali je ona komisija tako naivna ali dovtipna, ali to vemo, da onega vojajca, kateri je te eksplozije kriv, danes ne boli več glaya, kajti če so šle na ta udarec s kladivom 40. drugi že pravijo 400 vagonov razstrelilnih snovi,del mesta Bitolj jn vse straže v zrak, in pešak Ivan Travič še danes živi, potem bodo našli za to novico samo eno osebo na 5vetu, kateru temu verjame, in to je znamenita gospa Blaschke na Dunaju, ki je znana, da vsako budalost vzame za resno. Najprej so bili bolgarski komiti krivi, potem so se patrone same vžgale in sedaj še celo glavni krivec živi! Ta Ivan Travič vsekakor spada v muzej! — O tem, kako pride vojak pešpolka k delu. koje pristaja artilerijskemu izvedencu, pa sploh nočemo dalje govoriti, ker se iz vsega vidi, da se tu nekaj prikriva, kar ne sme kot resnica na dan. Potvorjeni bankovci po 1000 lir. Zagrebška policija tasleduje cigana Meha Omeroviča, ki je po Bosni razpečaval falzifikate po 1000 lir in nato pobegnil v Zagreb. — Omerovič je prejel potvorjene bankovce od ravnatelja Obrtniške banke v Prijedoru v Bosni Milana Sudič, ki je ;:e dalje časa spuščal v promet te falzifikate skupno in spo,-azumno z ravnateljem Prve srpske štedionice v Prijedoru. B. Miloševičem. Omerovič je dobival od ravnokar omenj';ne dvojice falzifikate in jih tihotapil v promet v družbi n ¦>kega Sarafiča iz Mostara. Ko je razpečal Omerovič pot ro,-jene bankovce po Bosni, je pobegnil v Zagreb. budiča s ) :aprli, a Miloševič in Omerovič sta pobegnila. Razpečaval ci potvorjenih 1000 lir so prejemali falzifikate od italijansfcih fašistov in so na ta način prav občutno oškodovali vač naših trgovcev. Dva rudarja ponesrečila. V begovinskem rudniku blizu Zaječara se je dogodila nenadoma nesreča. Rudarji so zadeli pri kopanju na velik podzemeljski bazen vode, ki sc e z neverjetno brzino razlil po rudniških rovih. Delavstvo ie je z begom rešilo, le dva rudarja sta postala smrtni žrtvi podžemeljske poplave. Jože Vezjak: Konoplje. Vse tarna vsled draginje pri nabavi blaga za obleko — najsibo kmet ali priprosti delavec. Tudi vsi drugi slo Ji že hodijo razcapani in ako si Ijudje ne bodo v krat*em sami odpomogli, bo še hujše. V to svrho sem se tu namenil napisati, dragi bralci, nekaj vrstic. Da se družina obleče vsaj za dom v doglednem času, zato ni trebo potrebnega kapitala. Le nekaj dobro obdelane zemlje, n. pr. 20 do 100 kvadratnih metrov, — kar ima gotovo tudi marsikateri viničar na razpolago. TTak košček zemlje popolnoma zadostuje, da se poseje s •semenom konoplja in to leto za letom. Za 2 ali 3 leta pa se že toliko pridela, da se lahko napravi 30 do 150 met- rov močnega domačega platna. Obleka iz takega platna pa je trpežna, ki trpi leta in leta. Sedaj spomladi meseca maja nasejte na dobro obdelano zemljo prav na gosto konopljenega seniena. — Pletve in druge oskrbe konoplja ne potrebuje. Setev se dobro povlači in stvar je gotova. Ko pa stebla dorastejtt iu začnejo spodaj rumeneti, ali kadar se iz cvetja kadi, tedaj se cvetoče konoplje popipljejo tcr se posušijo na solncu. One ostale, ki imajo biti za seme, se pa pustijo tako dolgo, da dozore. Dozoritev se pa pozna tedaj, ee zrna začnejo gledati iz vršičkov in se stebla spodaj pordečijo. Semne konoplje se potem tudi pospravijo in popovežejo v snopke ter posušijo, pač pa jih je treba varovati pred ptiei in kuretino, da ne pozoblje semena. Ko se potem posuše, se otepejo in seme se očisti slično kot žito. Za 1 oral je treba 100 do 180 litrov semena. Pridela se pa na 1 oralu 13 &o 40 centov konopnih slcbel. Stebla se, kadar jih je več skupaj in so presušena, razgrnejo na lep prostor po zemlji, kjer ni drevja, da se na rosi zgojijo ali plehajo. Konoplje so dosti gojene, ako se ličje rado loči od stebelc; če se ličje pa trga, so preveč gojene. Kadar so godne ali plehane, tedaj se spravijo in posuše, nato pa na suhem prostoru shranijo. V priličnem tasu in v zadostni množini se potem še posebej močno posuše in otarejo y predivo. V ta namcn spraviino konoplje v zato napravljene sušilnice ali pečnice, kjer se segrejejo do 40 stopinj celzija. Tako posušena konoplja se potem rado lomi in tare. Za trenje so napravljene navadne trlice. Seveda za trenjc je treba vajenih teric, pač pa dobra volja in malo spretnosti in dekle se takoj privadi teritve. Za to pa zadostuje le ena starejša ženica, katera je že videla, kako se tare in v cni uri je že novinka zmožna za delo, ki ga teritev zahteva. Iz enega orala dobimo 170 do 600 kg prediva. Od 200 kg suhih konopelj dobimo povprečno 15 do 20 kg omikanega prediva. Iz 15 do 20 kg preje pa dobimo približno 25 do 35 vatlov platna, ali približno 18 do 27 m. Ako torej to ponavljamo leto za letom, si sčasoma pridelamo toliko platna, da krijemo popolnoma domače potrebe. Platno se rabi za perilo in za zunanjo obleko. Za zunanjo obleko se da poljubno barvati in taka barvana obleka se kaj praznično podaja. Marsikatera gospodinja in gospodar bo menda rekel: Kaj to! To stane pa veliko dela, tudi sušilnic ni, teric ni, predic ni. — Podpisani tudi nisem imel priprav in kar sem vedel iz otročjih let, sem deloma že pozabil, a vendar imam lepe uspehe in pridobil sem si skušnje v tej stroki. Po zirai, ko ni posebnega dela, se da čas kaj lepo porabiti za prejo, posebno dekletom bi priporočal to dclo. Tudi fantje lahko pomagajo pri tem dclu. Spredeno predivo je najprej zmotati v štrene, štrene potem.v klop ke. Za vse to se napravijo leseni deli, oziroma priprave, da se na njih niti ali preja navija in odvija ali mota. Takšne priprave vsak količkaj v lesu vežban fant lahko sam napravi. j »! Sušilnica tudi ni bogve kaka umetnost! Tudi ni tre ba zato kakih posebnih palirjev ali morebiti še kakega večjega kapitala. Ilovice jc povsod dovolj. ••' V zadostni oddalji od hiše (namreč zaradi ognjar mora biti bolj na samem) se napravi iz iloviee zid ,vf velikosti 2.50 do 3 metre dolgo in široko, čez to stavbo se potem napravi streha v dolgosti 5 do 6 metrov. Stre-* ha naj sega na enem delu kaka 1 in pol metra čez zid* tako da, kadar se v peči kuri, ni delavec ob slabem vremenu na dežju. Drugi del strehe pa naj sega 2 in poL do 3 m čez zid, tako, da je prostor za terice in trlice, pod streho. Les za streho se da porabiti kar okrogeJ, tndi krije se s slamo in pezdirjem, ki je za tako stavbo, kakor nalašč. Kar se pa tiče peči, tul«aj je že treba več pozorno-* sti, to pa zato, da se napravi tako, da ne rabiino preveI4 ko drv. Peč je treba napraviti s takoimenovanim vodom^ da iz kurišča vodimo vročimo po sušilnih prostorih i» nam dim pri odprtini uhaja mrzel. Pri taki pripraviset potem hitreje suši in drv se zelo malo rabi. Taka sušilnica je velike važnosti za sušenje sadja. To bi bil nekak obris za napravo nekaterih predmetov, ako se kdo odloči za pridelavo konoplje, je paS najbolje, da si takšne naprave ogleda, kajti v ptujski okolici se se povsod nahajajo take reči iz prejšnjih časov, ko so se ljudje izključno pečali z lanorejo in ko* nopljerejo. Tudi škrinje so bile polne lepo dišečega sadja. In takrat je bilo več zadovoljnosti med ljudstvoni* tudi pomanjkanja ni bilo. Vrnimo se zopet k konoplji! Iz konopnega semenaa se da napraviti okusno jedilno olje. Olje je sladko zai jed, slično kakor bučno. Na enem oraln dobinio 500— 1000 litrov semena, 100 litrov semena lehta 48—59 kg. Od 100 kg semena pa dobimo po 25 do 28 kg olja in 65? kg tropin, ki jih govedo rado jc. — Ako pa danes pomislimo, kaj olje za jed stane, in po gori navedenih> številkah preračunimo, se nam pokaže lep dobiček, radi katerega bi se naj že odločil vsak, gojiti konoplje. Zatorej še enkrat pozivam vse, ki imajo količkaj primerne zemlje, naj sejejo konoplje. Ta prekoristna rastlina, posebno v sedanjih časih, je zlata vredna. -— Ona ne zahteva posebne oskrbe, pač pa bogato poplača košček zemlje, kjer jo nascjemo. Iz vseh teh okolščin ter dohodkov, ki jih nam nudi konoplja, je jasno, da pridemo po tej poti v gospodarstvu do znatnega blagostanja. Vsak količkaj dober gospodar inora gledati le na. to, da kolikor največ mogoče doma pridela in toliko manj kupuje. Tem potom se bo naše gospodarstvo izboljšalo. Dokler pa ne bomo izkoriščali tako priprostili in tako dobičkanosnih rastlin, nam tudi ni treba jadikovati in tarnati radi velike draginje. Ker čiin manjt pridelujmo in več kupujemo, s tem mi le draginjozvišujemo. Draginja se tudi s samimi zakoni ne pobija, o čemur sijio se že prepričali več kot dovolj. Ako pa se strnerno vsi sloji ter vsak po svoji zmožnosti skrbno ter pridno dela, bomo kos draginji in ona se bo poten* sama ob sebi ubila. ' Naše geslo bodi: Več pridelovati, manj kupovatij