IDEJE IZ RAZREDA Moj nakit – razvijanje kompetence podjetnosti  (EntreComp) v osnovni šoli Mag. Mateja Škufca Langus, OŠ Trebnje My Jewellery – Developing Entrepreneurial Competence (EntreComp) in Primary School IZVLEČEK: Osnovna šola Trebnje je bila vključena v projekt POGUM kot razvojna šola. Naloga vseh razvojnih šol je bila spodbuditi način razmišljanja in razumevanja podjetnosti pri osnovnošolcih kot zmožnost razvijanja ustvarjalnosti, inovativnosti in proaktivnosti posameznika in skupine. Tako smo z učenci 5. razreda izvedli dejavnosti, ki so izhajale iz ciljev učnih načrtov, in hkrati razvijali podjetnostne kompetence (EntreComp). V članku je predstavljen pristop k delu pri pouku družba. Pouk je bil načrtovan tako, da so dejavnosti izhajale iz zamisli učencev, razvijali so ustvarjalnost in predstavljali svojo vizijo na temo oblikovanja lastnega nakita in ustvarjanje vizije prihodnosti. Ključne besede: POGUM, podjetnostne kompetence, podjetno razmišljanje, ustvarjalnost, etično in trajnostno razmišljanje Abstract: The Trebnje Primary School was involved in the POGUM project as a development school. The task of all the development schools was to promote a way of thinking and understanding entrepreneurship in primary school pupils as a capacity to develop creativity, innovation, and proactivity of the individual and the group. Thus, we carried out activities with Year 5 pupils, drawing on the curriculum objectives while developing entrepreneurial competences. This paper presents an approach to teaching Social Studies where lessons were based on the students‘ ideas, encouraging their creativity, developing jewellery design concepts, and creating a vision of the future. Keywords: POGUM, entrepreneurial competences, entrepreneurial mindset, creativity, ethical and sustainable thinking Uvod Podjetnost kot kompetenca je prisotna na vseh življenjskih področjih. Odraža se v skrbi za lastni osebni razvoj, podjetni državljani pa aktivno prispevajo tudi k družbenemu razvoju, vstopijo na trg dela kot zaposlena ali samozaposlena oseba in zaženejo ali širijo podjetja, ki so lahko kulturne, socialne ali komercialne narave (Polšak, 2019).  | 1 | 2023 | RAZREDNI POUK | 39 IDEJE IZ RAZREDA Osnovna šola Trebnje je kot razvojna osnovna šola s 1. Sodelovanje šole v lokalni skupnosti pri šolskim letom 2017/2018 vstopila v projekt Krepitev prepoznavanju in reševanju potreb so/bivanja in kompetence podjetnosti in spodbujanje prožnega skupnega delovanja. prehajanja med izobraževanjem in okoljem v osnovnih šolah – POGUM. 2. Spodbujanje zavedanja, da se skupnost spreminja v multikulturno družbo. Ozaveščanje o tem, razvijanje V projektu smo skušali zasledovati različne cilje. strpnosti ter oblikovanje možnosti za izražanje Razvijali, preizkušali, spremljali, ovrednotili in izvajali lastnega mnenja, sprejemanje drugačnih mnenj in smo celovit model podjetnosti v osnovni šoli ter tako sposobnost presoje. omogočali prožno prehajanje med izobraževanjem in okoljem. Mladim smo omogočali smo način razmišljanja, 3. Razvijanje elementov skrbi zase in za druge. da bodo delovali proaktivno, da bodo prenašali znanje izven šolskega okolja, kar naj bi prispevalo k uspešnemu Načrtovanje dejavnosti za učenju karierne orientacije. Učence in strokovne delavce smo opolnomočili s kompetenco podjetnosti razvijanje kompetenc (Spletna stran OŠ Trebnje, b.d.). podjetnosti Cilje smo dosegali s pomočjo oblikovanega Druga smernica nas je vodila, da smo v aktivu konceptualnega modela kompetence podjetnosti, ki ga 5. razreda načrtovali dejavnost, s katero bi razvijali sestavljajo tri področja (ZAMISLI in PRILOŽNOSTI, izbrane kompetence podjetnosti in strmeli k VIRI, K DEJANJEM). Vsako področje ima pet kompetenc uresničevanju zgoraj napisanega. Učni načrt za (Polšak, 2019, str. 8, 9). družbo narekuje spoznavanje preteklosti. Zadali Naša šola je izbrala področje Šole kot središče smo si cilje iz obveznega programa, načrtovali skupnosti, v ospredje pa postavila tri smernice kompetence in dejavnosti ter pričakovane kazalnike razvojnega delovanja: oziroma dokaze. Slika 1: Področja in kompetence modela EntreComp (vir: https://www.zrss.si/projekti/projekt-pogum/). 40 | RAZREDNI POUK | 2023 | 1 | IDEJE IZ RAZREDA Zapisali smo: Operacionalizirani cilji za razvoj Kompetence in dejavnosti Kazalniki/dokazi (Kako bomo vedeli, da podjetnostnih kompetenc so razvili podjetnostno kompetenco?) Dolenjski muzej Zamisli in priložnosti: Izdela in predstavi primerjavo določene • odkrivanje priložnosti (začetna raven) teme. Ogledajo si arheološko zbirko Učenci primerjajo življenje ljudi nekoč in danes. Pripravijo predstavitev novih spoznanj v Izdela načrt, kako priti do znanja Primerjajo življenje ljudi nekoč in razredu po ogledu muzeja. izdelovalca trajnostnega nakita. danes • ustvarjalnost Razmišlja in načrtuje trajnostne rešitve. Izdelajo nakit iz ekoloških Učenci oblikujejo nakit iz različnih odpadnih in materialov ekomaterialov, ki jih prinesejo od doma. • vizija (raven odgovornosti) Učenci pripovedujejo o izbiri nakita v prihodnosti (lesen – trajnostno naravnan) Cilj je bil prehajanje iz začetne ravni razvijanja • razmisliti, kje bi lahko dobili finančna sredstva za kompetenc na raven samostojnosti in raven razvoj nakita in odgovornosti. • kje in kako bodo nakit prodajali. V nadaljevanju bo podrobneje predstavljeno razvijanje Za načrtovanje, dogovarjanje, usklajevanje in kompetence ustvarjalnosti in vizije, saj so ju učenci 5. prevzemanje pobud so potrebovali res veliko časa. razreda v Podružnični šoli Dobrnič najbolj sprejeli in Nujna je bila pozitivno naravnana komunikacija, razvijali, in sicer do ravni odgovornosti. s katero učenci res niso imeli težav. Med delom so Že pred obiskom Dolenjskega muzeja sem učencem se dopolnjevali in sprejemali tudi dejavnosti, ki napovedala, da si bodo ogledali tudi prazgodovinski niso bile ravno po njihovih željah. Ugotovili so, da nakit iz različnih materialov, ki so ga izdelovali naši skupinsko načrtovanje in delo zahtevata veliko mero predniki. potrpežljivosti, usklajevanja in prilagajanja. Usmerila sem jih v razmišljanje: Ideje so se jim porajale ves čas, težje so se omejili na • katere materiale so uporabljali, zakaj ravno te, prvotni načrt. Učence je izdelava nakita pritegnila in katere pripomočke so uporabljali za izdelavo in tako prevzela, da so prehitevali natančno načrtovanje. zakaj so nakit sploh izdelovali, Potrebovali so moje usmerjanje v izbrano zamisel, saj smo bili omejeni s časom, ki smo ga kar precej • kako bi lahko nakit iz naravnih materialov, ki bi bil prekoračili. V prihodnje bomo več časa namenili zasnovan trajnostno, ustvarjali tudi sami, načrtovanju in dopolnjevanju osnovne ideje, risanju • katere odpadne materiale bi lahko uporabili za načrta in skic. izdelavo nakita. V šolo so prinesli različen material (les, žica, plastika, Vitrine z nakitom so jim bile izredno zanimive, porajale pluta, kamen, volna), ki so ga našli doma. Posamezni so se jim raznovrstne ideje, kako bodo ustvarjali po kosi so bili popolnoma naravni, neobdelani, nekateri prihodu v šolo. Ustvarjalnih idej jim ni manjkalo. pa so svoj material že nekoliko pripravili (ga obrusili, zmehčali robove, naredili osnovne luknje). Največ so Po prihodu v šolo smo delo nadaljevali. Odločili so se, uporabljali odpadno žico, saj je lahka za oblikovanje v kakšni obliki bodo delo nadaljevali. Večina učencev osnovne oblike nakita. se je odločila, da bo delala v paru ali v manjši skupini, posamezniki so se odločili, da bodo delali samostojno. Uporabljali so pripomočke in orodja iz šolske tehniške omare, nekaj specifičnih orodij pa so prinesli od doma Njihova naloga je bila: in spretno delali z njimi. • načrtovati in zapisati, kaj bodo ustvarili (če je delo skupinsko ali v paru, morajo biti vse naloge Izdelke so predstavili na sejmu Pogum, ki je potekal v natančno opredeljene in odgovorno razdeljene), avli matične osnovne šole. • pripraviti material in orodje za izdelavo nakita, Porodile so se jim ideje, kako z izdelki pridobiti tudi nekaj finančnih sredstev. Izdelke bi lahko ponudili • narisati skico, kakšen bo končni izdelek, na novoletnem bazarju, ki vsako leto poteka na šoli. • načrtovati, kje in kako bodo nakit predstavili Poleg voščilnic in praznične dekoracije bi ponudili tudi javnosti, trajnostni nakit.  | 1 | 2023 | RAZREDNI POUK | 41 IDEJE IZ RAZREDA Že vsa leta tesno sodelujemo s Kulturno turističnim les, odpadno žico in cvetove. Odločila se je tudi za del društvom Dobrnič. Skupaj pripravljamo kulturne umetnega materiala, vendar je že razmišljala, kako bi ga dogodke ob katerih razstavljamo tudi izdelke v bodoče nadomestila. učencev naše šole. Tudi tukaj se ponuja priložnost za Svoj nakit je poimenovala, načrtovala je, kje bo sedež reklamiranje in trženje trajnostnega nakita. njenega podjetja in kje bi lahko dobila sponzorska Te ideje bomo razvijali s prihodnjimi generacijami. sredstva. Ustno je dodala, da bi svoje izdelke lahko promovirala na lokalnih prireditvah v sodelovanju s Na fotografijah je predstavljenih nekaj izdelkov, pri Kulturno turističnim društvom Dobrnič. katerih se vidi ustvarjalnost in vizija. Učenci so svoje delo podkrepili tudi z zapisi in ustnimi pojasnili. Ana in Alisa sta zelo natančno načrtovali že od samega začetka. Njuno delo je bilo izredno usklajeno, spoštovali in uresničevali sta ideje in jih počasi uresničevali. Predvidevali sta svoje prodajno ime, oblikovali logotip, razmišljali o sponzorjih v domačem in širšem okolju in o predstavitvi izdelka na lokalnih prireditvah. Uporabili sta odpadne materiale in materiale, ki podpirajo trajnostno naravnanost. Razvijali sta kompetence: zamisli in priložnosti, ustvarjalnosti in vizije. Pri slednji sta prišli tudi na raven odgovornosti, saj sta razmišljali in delovali trajnostno. Sklep Projekt, POGUM – POdjetnost Gradnik zaUpanja Mladih, ki krepi kompetence podjetnosti in spodbuja prožnejši prehod med izobraževanjem in okoljem v osnovnih šolah, ponuja dejavnosti, ki jih mladi potrebujejo. Šola že dolgo ni več kraj, kjer učenci Slika 2: Glasbena verižica. pridobivajo zgolj informacije, te so dandanes učencem na voljo vsepovsod. V šoli pa smo dolžni učence voditi, da odkrijejo in krepijo svoje potenciale in jih tudi Pia je delala sama od začetka do konca. Večino načrta razvijajo. Zagotovo je eden izmed njih tudi kompetenca je imela v glavi, delala je hitro, natančno in učinkovito. podjetnosti, s katero bodo lahko ustvarjali in načrtovali Po srcu je glasbenica, zato tudi takšni izdelki. Izbrala je svojo prihodnost. Viri in literatura Polšak, A. ur. (2019). EntreComp: Okvir podjetnostne kompetence [Elektronski vir]. Zavod RS za šolstvo. https://www.zrss.si/pdf/ entrecomp.pdf Polšak, A. ur. (2022). Priročnik za razvijanje podjetnosti EntreComp [Elektronski vir]. Zavod RS za šolstvo. www.zrss.si/pdf/Prirocnik_za_ razvijanje_podjetnosti _EntreComp.pdf Program osnovna šola (2011). Učni načrt. Družba. [Elektronski vir]. Ministrstvo RS za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo. https://www. gov.si/assets/ministrstva/MIZS/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/ obvezni/UN_druzba_OS.pdf Spletna stran OŠ Trebnje (b.d.). Projekti: Pogum. https://trebnje.os- trebnje.si/pogum/ Slika 3: 3000 let. 42 | RAZREDNI POUK | 2023 | 1 |