POROČILA REPORTS DNEVI ETNOGRAFSKEGA FILMA 2014 Ljubljana, SEM, 10.-14. marec 2014 DEF po DEF SEM, 15. maj 2014, Galerija fotografija, 21. junij 2014 Nadja Valentincic Furlan 271 V lanskem letu je razpis za prijavo na mednarodni festival DEF (na spletni strani DEF, na spletnih straneh SED, na omrežju CAFFE, po elektronski pošti SED) prvič omogočal prijavo filmov brez pošiljanja oglednih kopij na DVD-nosilcu. To novost je izkoristila kar ena tretjina prijaviteljev, ki se je s^ilicevala na povezavo na spletu. Tudi zaradi tega se je število prijav precej povečalo: skupaj smo jih prejeli 189, skoraj še enkrat več kot prejšnja leta, kar je precej povečalo obseg dela pri sprejemanju, dokumentiranju, arhiviranju in kasneje pri pripravi filmov za predvajanje. Selekcijska komisija v sestavi Naška Križnarja in Nadje Valentinčič Furlan je decembra 2013 izmed prijavljenih filmov izbrala 11 študents^iih filmov in 36 filmov v redni program, dodatnih 20 filmov pa predlagala v informativno sekcijo z možnostjo individualnega ogleda v video baru pred dvorano. Katalog DEF je uredil Miha Peče, besedila smo v slovenščino prevajali Naško Križnar, Nadja Valentinčič Furlan in Tjaša Zidarič, v angleščino Franc Smrke, jezikovni pregled pa je opravila Ingrid Slavec Gradišnik. Dnevi etnografskega filma so tudi letos potekali drugi teden marca v Slovenskem etnografskem muzeju. V ponedeljek smo festival začeli s študents^iimi filmi, zvečer pa je bilo svečano odprtje. V rednem programu smo videli sklop afriš^iih filmov, filmov o medkulturnih odnosih, portrete in življenjske zgodbe ter v petek filme o kulturni dediščini. Naško Križnar je bil pobudnik sredinega etnološkega večera Pisma iz Benečije. To so novice iz življenja Beneških Slovencev, ki nastajajo v produkciji Inštituta za slovensko kulturo iz Čedada. Spoznali smo nekaj primerov video pisem, ekipo, ki jih pripravlja, in specifike vizualne komunikacije zamejskega prostora. Izvedbo festivala v SEM je koordinirala podpisana, filme sta predvajala Sašo Kuharič in Janez Doler, za goste je skrbela Valentina Cvetkovic, pri organizaciji posebnih dogodkov sta pomagali Ana Bezek in Tanja Kovačič, imeli smo tudi podporo ekipe SEM: Domna Uršiča, Miha Zupana in Ani Mesarič. Pogovore z avtorji smo moderirali Miha Peče, Naško Križnar, Nadja Valentinčič Furlan, Sarah Lunaček in Miha Poredoš, z Izraelcem Heymanom Tomerjem pa se je pogovarjal strokovnjak za judovstvo Klemen Jelinčič Boeta. Avtorji med diskusijo: Tomer Heymann, Tal Tamar, Cornelia Strasser, Daniel Huhn, Ziga Gorisek, Ilan Yagoda, Tommy Mendel, Orsolya Veraart (Foto: Miha Pece) Prireditelji festival razumemo kot strokovno in izobraževalno prireditev, zato menimo, da so njegova dodana vrednost razprave z avtorji, ki pojasnijo svoje ustvarjalne metode in vsebino filma. Letos smo gostili kar 15 tujih avtorjev, prisotnih je bilo tudi 12 domačih: od avtorjev študentskih filmov so bili to Katarina Frucht iz Nemčije, Orsolya Veraart iz Nizozemske/Romunije, Halla Mia Olafsdottir z Islandije, Kristina Živkovic in Marko Nikolic iz Srbije ter Žiga Gorišek in Manca Filak iz Slovenije. Med avtorji tujih filmov smo spoznali Daniela Huhna iz Nemčije, Cornelio Strasser iz Švice, Ilana Yagodo, Heymana Tomerja in Tall Tamar iz Izraela, Davorja Borica in urednico Liljano Šišmanovic s hrvaške HTV ter ponovno srečali Elizabeto Konesko iz Makedonije in Tommyja Mendla iz Švice. Od domačih avtorjev smo bili navzoči Miha Poredoš, Miha Vipotnik, Matjaž Mrak, Mirjam Gnezda, Marija Trpin, Naško Križnar, Martina Piko Rustia, Nadja Valentinčič Furlan, Sebastjan Weber, Ana Beno in Ana Bezek. V petih dneh festivala smo zabeležili 565 obiskovalcev javnih projekcij, medtem ko si je filme informativne sekcije ogledalo sedem gledalcev v času DEF in še pet v tednu po DEF. Na željo obiskovalcev smo namreč video bar z informativno sekcijo podaljšali za en teden, do 21. marca. Torej smo skupaj našteli 572 gledalcev. Dnevi etnografskega filma so bili medijsko dobro pokriti: najava je bila v Delu (Kaj pripravljajo? Miha Peče, Delo, 7. Marec 2014, stran 20), prispev^ii pa na Televiziji Slovenija (Kultura po Odmevih, 10. marec 2014), na Radiu Slovenija kar pet objav (Gremo v kino, Val 202, Kultura, Drobtinice, Generator) in ena na Radiu Študent. DEF so promovirale tudi spletne strani SED, ISN ZRC SAZU, SEM, Celice, Hotela Park, Radia Študent in Facebook. Dneve etnografskega filma smo tudi letos lahko izvedli zaradi dobrega sodelovanja glavnega organizatorja, Slovenskega etnološkega društva, in obeh soorganizatorjev - Inštituta za slovensko narodopisje ZRC SAZU in Slovenskega etnografskega muzeja. Imeli smo finančno podporo Ministrstva za kulturo, ki financira programe SED, obeh soorganizatorjev in Slovenske nacionalne komisije za Unesco. Poleg tega smo bili uspešni pri prošnjah ambasadam za podporo prihoda avtorjev: od devetih zaprošenih so pozitivno odgovorili Izraelski konzulat, Goethejev inštitut in Švicarska ambasada. Skupni proračun je bil malce nad 10.000 evrov, seveda pa je bilo veliko dela opravljenega prostovoljno. Dnevi etnografskega filma se držijo ustaljene sheme, vsako leto pa prinesejo tudi nekaj novosti. Dosežek letošnjih (sedmih po vrsti) je bil poleg preskoka v sprejemanju filmov tudi napredek pri kakovosti projekcije, kjer smo prestopili ^2^73 v HD resolucijo, kar so omogočali formati poslanih filmov. Organizatorji želimo povečati dostopnost filmov v širšem slovenskem prostoru, poleg že ustaljene prakse vklapljanja v študijske procese. Izbrani filmi z DEF-a so namreč del programa Poletne šole vizualne etnografije (v organizaciji Inštituta za slovensko narodopisje pri ZRC SAZU), dr. Sarah Lunaček pa jih v sklopu predmeta Vizualna antropologija prikazuje študentom Oddelka za etnologijo in kulturno antropologijo na Filozofski fakulteti. Letos smo organizatorji deset komunikativnih filmov predlagali urednici dokumentarnega programa RTV Slovenija (tudi etnologinji) Aleši Valič v objavo na Televiziji Slovenija. Muzejem, inštitutom, filmskim ^ilubom in društvom pa omogočamo filmske večere DEF po DEF z izbranimi filmi, ker verjamemo, da so lahko zanimivi za gledalce po celem slovenskem etničnem ozemlju, pa tudi publiki specializiranih ustanov v Ljubljani. Prva taka dogodka smo izvedli v majskem oz. junijskem času v Ljubljani. Pred mednarodnim dnevom muzejev smo v soorganizaciji Slovenskega šolskega muzeja in prirediteljev DEF v SEM pripravili dvodelni program Podobe šolstva v Afriki. Odličen dokumentarec Vednost je luč in pogovor s slovensko-kanadskima avtorjema Titom Brecljem in Noemie De Pas smo povezali z razstavo SŠM o šolstvu v treh afriških državah in delavnico o stereotipih, ki jo je vodila Tina Palaic. V sklopu Poletne muzejske noči pa smo v dogovoru z etnologinjo Barbaro Ceferin v njeni Galeriji Fotografija (Mestni trg 11/I) predvajali film Tal Tamar Življenje v fotografijah o izraelski fotografs^ii družini Weissenstein in njihovi galeriji Hiša fotografije. Na majskem dogodku smo zabeležili 35 gledalcev, na junijskem pa 27, med njimi tudi nekaj tujcev. S takimi dogodki povečujemo dostopnost filmov in utrjujemo povezovalni naboj mednarodnega festivala Dnevi etnografskega filma.