3/3 f6 S 3S0 13) i 1. Bolni sin ozdravi. V Tričinapali, lepem indijskem mestu, je živel imovit knez Rama. Imel je veliko posestvo in lep grad, ki pa je stal zunaj mesta. A pri vsem svojem bogastvu ni bil srečen, ker ni imel nič otrok. . Vedno je prosil svoje poganske bo¬ gove, daroval jim bogatih darov, da bi mu dali potomcev; a vse je bilo zastonj. Slednjič pa dobi vendar sinčka; a tudi ta ga ni osrečil. Ravno takrat namreč, ko se začenja naša povest, je ležal edini njegov otrok, mlad še, zelo mlad, na smrtni postelji. Poleg njega je sedel oče ves ■zbegan in pobit, okoli pa so stali verni sluge, ga hladili in pihljali s palmovimi vejicami; mu¬ čila ga je namreč huda vročica. Nemo sedi oče ob postelji, zre na bolnika in ga stiska za mehko ročico, kot bi hotel pri¬ držati še nekaj trenutkov poslavljajoče se mlado življenje. Šepetajoč moli in prosi poganske bo¬ gove pomoči, a nobeden ga noče uslišati; bolnikova žila pa bije vedno slabeje in slabeje in vsi zdravniki so istega mnenja: mladi princ umre še isto noč. 1 —- 4 — Nakrat stopi v palačo sluga, se pokloni globoko do tal in šepne knezu na uho: »Gospod, krotilci kač so tukaj in čakajo tvojega ukaza." Knez pogleda kvišku kot bi se zbudil iz težkega spanca in reče: »Naj pridejo sem!" Kmalu se razgrne zavesa pri vratih in v palačo stopijo kačji krotilci ter padejo pred knezom na tla. Ta pa pokaže na bolnika in reče: »Glejte, sin mi umira za neznano boleznijo, ki mu jo je poslal hudi duh. Veliko darov sem že daroval bogovom Šivi, Višnu in Brahtni, a nobeden mi noče pomagati. Tudi molil sem, a ne duhovniki, ne zdravniki mi ne morejo po¬ magati. Vsi pravijo, da mi ga je zastrupil hudi duh strupene kače. Ali vi lahko zarotite tega sovraga, da mi pusti otroka in mu vzame bo¬ lezen?" »Da, gospod," odvrneta oba glumača. »To je nama lahko mogoče; toda bolnik ne ozdravi takoj, marveč polagoma in šele potem, ko da¬ ruješ primerne darove v zlatu in mleku." Nekako zaničevalno gledajo zdravniki na oba goljufa, ki sta le hotela dobiti veliko de¬ narja, potem pa izginiti.' Njihova umetnost je bila namreč prazna goljufija in prevara in živela sta le od babjeverstva svojih rojakov. Knez pa hoče poskusiti vse, da reši sina, zato vrže glu¬ mačema polno mošnjo denarja, služabniku pa zapove, naj prinese mleka v zlati skledi. Ko je bilo mleko tu, se vsedeta oba glu¬ mača na lepe preproge, postavita predse velike košare s strupenimi naočarkami (kačami) in za- 5 čneta piskati prav lahno na svoje piščalke. Začetkoma vzdignejo kače glave iz košare — kače namreč zelo ljubijo godbo — se ozrejo okoli sebe in začno sikati z razcepljenimi jeziki proti mleku. Nato zlezejo urno k skledi in začno strastno srkati sladko pijačo. Kmalu se postavijo zopet po koncu in se začno gugati in gibati po taktu godbe. Vsi okolustoječi so malo preplašeni in s strahom zrejo umetnost izurjenih kač. V tistem hipu pa zavpije bolestno bolnik in se ozre preplašeno na kače. Od samega strahu se trese po vsem životu.. Rudža (knez) strastno stisne bolnika k sebi. in zavpije nad glumačema: »Ali bo že konec te neumnosti, kaj pa hoče vse to?" A onadva mu dasta s prstom znamenje, naj molči; nato začneta še glasneje in hitreje piskati, in kače skačejo tudi vedno hitreje. Bolnik zavpije vdrugo, dvigne se plašno, kot bi hotel uiti, nato pa omahne 'trepetajoč na posteljo. Zdravniki pa šepetajo med seboj: »Umira, umira!" . . . A še ni konca. Kače zapazijo dečka, napih¬ nejo vratove in planejo proti postelji; tedaj pa jih vrže knez s silo daleč v kot, plane kvišku in zavpije: »Goljufa! Ubijata, morita mi otroka mesto da bi mi ga zdravila! Ce mi takoj ne izgineta, vaju dam pretepsti do krvi!" Služabniki so bili takoj pripravljeni za to, toda glumača zgrabita mošnjo in skledo, ovijeta si kače okoli vratu, da se ju ne bi upal nihče dotakniti in izgineta iz palače in gradu. — 6 — Čez nekaj časa po tem burnem dogodku se pomiri bolnik zopet popolnoma. Prestrašil se je bil prej le kač in njihovih divjih pogledov. Zravna se v postelji in zapre oči. Očeta se poloti obup; podrla se mu je zadnja nada, zadnje 'sredstvo se je izjalovilo. Tedaj pa pri¬ stopi k njemu star sivolas zdravnik in mu reče: v Knez moj, če hočeš rešiti bolnika, pokliči enega izmed duhovnikov, ki oznanjajo novo vero križa. Tem kače nič ne škodijo, še ubogajo jih; imajo namreč neko čudno moč nad njimi, kot sem že slišal od nekaterih ozdravljenih bolnikov." Znano je namreč po vsej Indiji, da že več stoletij ni pičila kača nobenega katoliškega duhovnika ah redovnika. »Kaj?" zavpije knez razburjen, »celo ti, ki častiš tudi naše bogove, celo ti mi svetuješ, naj se obrnem za pomoč do sovražnikov moje vere! Ali bi me ne kaznoval zato veliki brama?" »Dobri knez!" odvrne mirno stari zdravnik, »med vsemi zli duhovi na zemlji je kača naj¬ večji sovražnik brame in njegovih častilcev. Beli bramanci, ki žive na zahodu in imajo moč nad kačami, vendar niso sovražniki brame. Svetujem ti torej še enkrat: pokliči kakor hitro mogoče enega belega bramanca, sicer ti sin gotovo umrje." »Pa naj bo," de knez in se uda zdravniku, »pokhči torej belega sanijatija (učitelja)!" Čez dobre pol ure je že o. Frančišek — tako je bilo namreč ime misijonarju — pri bol- — 7 — nikovi postelji. Dolg bel talar mu sega do tal in lep križ se mu sveti na prsih; tako so misijonarji v Indiji navadno napravljeni. Radža pokaže na bolnega otroka in reče: »Čuj, beli mož! Moj sin umira, zastrupljen od hudobne kače. Po¬ skusili so že svojo umetnost nad njim skoro vsi zdravniki, vsi moji duhovniki in celo kačji krotilci, a vse nič ne pomaga, nihče mi, ga ne more ozdraviti. Slišal sem pa, da imaš ti moč nad zlimi duhovi; zato te prosim, prepodi jih od sina, ozdravi mi edinca!" To rekši si pokrije obraz in se bridko zjoka. Misijonar pa odvrne: ,/Čuj me, moj dobri knez! Molil bom k Bogu, Stvarniku nebes in zemlje, ki je edini gospodar nad življenjem in smrtjo; tega pravega Boga bom prosil, da blagoslovi moja zdravila in ozdravi bolnika." „In kaj zahtevaš za to?" vpraša knez. „Zase ne zahtevam ničesar," odvrne o. Frančišek, ,J