124 ZGODOVINSKI ̂ ASOPIS • 54 • 2000 • 1 (118) 1 Sodobna dru`ba in u~itelj, Slovenec, 16. junij 1926, {t. 136, str. 3. 2 The Reform of History Teaching in Schools in European Countries in Democratic Transition, Council of Europe, Strasbourg, 1995, str. 30. 3 Jana Huttova, Preparing for the 21st century: Slovakia, Bulletin Nr. 8, Euroclio, Haag, 1997, str. 17. 4 Cveta Razdev{ek – Pu~ko, Razviti profesionalne kompetence, Šolski razgledi, 30. september 2000, {t. 15, str. 4. 5 Ve~ o Eurocliu glej Jelka Razpotnik, Euroclio, Zgodovina v {oli, 1999 (8), {t. 2, str. 42–43. Simpozij so spremljale tudi kulturne prireditve in dru‘abna sre~anja ter kraj{a ekskurzija. @e prvi dan zve~er je bil slovesen sprejem pri de‘elnem glavarju Gradi{~anske, naslednji ve~er je bilo dru‘abno sre~anje (oboje na Schlößlbergu). Zve~er tretjega dne smo poslu{ali koncert klasi~ne glasbe v ‘upni cerkvi v Modincih. Drugi dan simpozija je bila poldnevna ekskurzija, ki nas je popeljala na de‘elno razstavo z naslovom Vojna ali mir, ki je bila na gradu v kraju Stadtschlaining, nato pa {e na ogled romarske cerkve Maria Weinberg, za zaklju~ek smo si ogledali tudi vinski muzej v kraju Moschendorf. Vsekakor je mogo~e re~i, da se je tudi leto{nji simpozij uspe{no odvijal in prinesel mnogo novih spoznanj. Naslednje leto bo simpozij v Köszegu na Mad‘arskem in bo nadaljeval s podobno tematiko kot letos, ki pa bo ~asovno segla v novej{e obdobje. O l g a J a n { a - Z o r n Ob prvi obletnici Dru{tva u~iteljev zgodovine Slovenije “Dejstvo je, da se je vse do zadnjih ~asov {ir{a javnost pri nas le malo brigala za svoje u~iteljstvo. Prepu{~ala je skrb in zanimanje zanje dr`avi in {olskim oblastem, kakor da ni sama neposredno prizadeta pri vpra{anju {ole in z njo nerazdru`no zvezanega u~itelja.”1 Citat, ki ga uvodoma navajam, je sicer iz ~asov, ki so bili povsem druga~ni kot so dana{nji, pa vendarle ka‘e na premajhno upo{tevanje polo‘aja in veljave u~itelja takrat - in ob tem lahko brez obotavljanja dodamo, da je tako tudi danes. Zdru‘enja u~iteljev zgodovine v Evropi V letu 1994 je v Gradcu potekal seminar Sveta Evrope z naslovom Reforme pou~evanja zgodovine v evropskih tranzicijskih dr‘avah, na katerem so udele‘enci, u~itelji zgodovine iz vseh evropskih dr‘av, poudarili, da je ustanavljanje zdru‘enj u~iteljev zgodovine “zelo dragocena pomo~ pri podpori u~iteljem zgodovine”, saj se z njihovo pomo~jo {irijo nove ideje, ki spodbujajo in opogumljajo u~itelje pri uvajanju novih na~inov pou~evanja.2 Polo‘aj zdru‘enj u~iteljev zgodovine v Evropi je razli~en, odvisen predvsem od organiziranosti in dol‘ine obstoja zdru‘enja. Tako so na primer zveze u~iteljev zgodovine v Franciji, Veliki Britaniji in Nem~iji, ki imajo ‘e dolgo tradicijo in {tevil~no ~lanstvo, pomembni partnerji v dogovo- rih z Ministrstvom za {olstvo, medtem ko so tovrstna zdru‘enja v srednji in vzhodni Evropi mlada in si {ele utirajo svojo pot. Kljub temu na primer na Slova{kem zdru‘enje u~iteljev zgodovine sodeluje z Ministrstvom za {olstvo in Kurikularno predmetno komisijo pri pripravi osnovnega in spopolnjevalnega izobra‘evanja u~iteljev zgodovine.3 Da je v ‘elji po zvi{anju kakovosti izobra‘evanja u~iteljev potrebno ve~ pozornosti nameniti oblikovanju u~iteljskega poklica – “tudi z razvijanjem u~iteljskih zdru‘enj ter oblikovanjem kodeksa profesionalne etike”, so se strinjali tudi udele‘enci konference o izobra‘evanju u~iteljev v Evropski uniji in kakovosti vse‘ivljenjskega izobra‘evanja, ki je potekala maja 2000 v portugal- skem mestu Loule.4 Zdru‘enja u~iteljev zgodovine razli~nih evropskih dr‘av so se povezala v Evropsko zvezo u~iteljev zgodovine (The European Standing Conference of History Teachers’ Associations – Euroclio), ki je bila 125ZGODOVINSKI ̂ ASOPIS • 54 • 2000 • 1 (118) ustanovljena leta 1992 ter danes zdru‘uje in v evropskem prostoru predstavlja okoli 65.000 u~iteljev zgodovine iz 57 zdru‘enj iz 41 dr‘av, med katerimi je tudi Dru{tvo u~iteljev zgodovine Slovenije.5 Cilji Euroclia, ki ga vodi voljeno sedem~lansko predsedstvo, sestavljeno iz u~iteljev zgodovine razli~nih evrop- skih dr‘av, so promovirati in okrepiti vlogo zgodovine v evropskih {olskih predmetnikih, podpora “evropski dimenziji” v pou~evanju zgodovine v dr‘avah, ~lanicah zdru‘enja, pri ~emer pa ne sme biti zanemarjena svetovna, nacionalna in regionalna zgodovina. Po mnenju zdru‘enja lahko zgodovina mo~no vpliva na oblikovanje “evropske zavesti” med mladimi v Evropi. Pou~evanje zgodovine igra zelo pomembno vlogo tudi v razumevanju med ljudmi in razli~nimi evropskimi narodi. Zato Euroclio razvija diskusijo in sodelo- vanje med evropskimi u~itelji zgodovine o tem, kak{no zgodovino pou~evati in s kak{nimi metodami. U~iteljem zgodovine ponuja mo‘nost, da aktivno sodelujejo v mednarodnih projektih, na konferencah in seminarjih za izobra‘evanje u~iteljev. Euroclio tudi raz{irja infromacije o novostih v pou~evanju zgodovi- ne v Evropi s pomo~jo publikacij in z objavami o seminarjih, konferencah in drugih aktivnostih. Zdru‘enje dvakrat letno izdaja revijo Bulletin v angle{kem jeziku, ima pa tudi spletno stran na Internetu (www.webeuroclio.com), ki ponuja razli~ne informacije kot npr. novosti, diskusije, informacije o Euro- cliu in njegovih aktivnostih, elektronsko obliko Bulletina, seznam ~lanic, prav tako pa ta stran slu‘i kot povezava za druge spletne strani, saj se lahko preko nje priklju~imo na spletne strani mnogih nacionalnih zdru‘enj in drugih organizacij. Dru{tvo u~iteljev zgodovine Slovenije (DUZS) Ob predstavitvi delovanja zdru‘enj u~iteljev zgodovine v Evropi in Euroclia ne moremo zanikati vpliva, ki so ga le-ti imeli na nastanek Dru{tva u~iteljev zgodovine Slovenije. Mnogi u~itelji zgodovine so se v 90. letih udele‘evali seminarjev za izobra‘evanje u~iteljev, ki sta jih organizirala Svet Evrope in Euroclio ter ob tem spoznali, da moramo tudi slovenski u~itelji zgodovine dobiti svoje zdru‘enje, ki bo aktivno zastopalo na{e interese v {olskem prostoru. Na{i napori so v letu 1999 pripeljali do ustanovitve Dru{tva u~iteljev zgodovine Slovenija, ki ga ob veliki podpori slovenskih u~iteljev zgodovine vodi voljeno sedem~lansko predsedstvo. Namen dru{tva je zdru‘evati – osnovno{olske, srednje{olske in univerzitetne - u~itelje zgodovine, zastopati njihove interese v {olskem prostoru, kar zlasti pomeni zavzemanje za kakovostno strokovno – osnovno in spopolnjevalno – izobra‘evanje u~iteljev, ter okrepiti vlogo zgodovine v predmetnikih {olskih programov. Dru{tvo zelo dobro sodeluje z Eurocliom ter pospe{uje izmenjavo informacij na podro~ju pou~evanja zgodovine doma in v svetu. Izmenjava informacij najbolj a‘urno poteka s pomo~jo spletne strani dru{tva (www.drustvo-ucit- zgodovine.si), na kateri je predstavljeno delovanje in organiziranost dru{tva. Poleg tega so zaradi pregled- nosti delovanja dru{tva na spletni strani objavljeni zapisniki sej Upravnega odbora in Skup{~ine, ki se sestaja enkrat letno in na katero so vabljeni vsi ~lani dru{tva. Dodana so razli~na obvestila, med njimi tudi ponudba seminarjev za izobra‘evanje u~iteljev doma in v tujini. Kot novost smo v leto{njem letu uvedli rubriko Besedila, v kateri objavljamo prispevke ~lanov dru{tva, trenutno si lahko preberete poro~ila konferenc Euroclia in prevod ~lanka o pomenu izobra‘evanja u~iteljev. Izjemno bogata je ponudba pove- zav z drugimi spletnimi stranmi, kjer med drugim lahko u~itelji najdemo mnoge informacije, predstavitve in zemljevide, uporabne pri pouku zgodovine. Na svojem za~etku se je dru{tvo ‘elelo najprej seznaniti s problemi slovenskih u~iteljev zgodovine, ~emur je bilo namenjenih kar nekaj sej Upravnega odbora in konzultacij z u~itelji. Ob tem je bil izoblikovan program dela za leto 2000, ki je bil predstavljen in sprejet na prvi skup{~ini dru{tva marca 2000 (zaklju~itev postopka registracije, izvedba prve letne skup{~ine, informiranje ~lanov in drugih u~iteljev zgodovine o delovanju dru{tva, sodelovanje pri posameznih projektih za izobra‘evanje u~iteljev ter sodelovanje pred- stavnika dru{tva na letni konferenci Euroclia v Lizboni). 6 O raznovrstnih pritiskih na u~itelje zgodovine glej Jelka Razpotnik, Zgodovina v gimnaziji, referat na XXX. zborovanju zgodovinarjev, Rogla, 28.–30. september 2000. O to~kovnem sistemu v {olah pa glej pismo dru{tva, Ona, 26. september, 2000. 126 ZGODOVINSKI ̂ ASOPIS • 54 • 2000 • 1 (118) 7 Glej Jelka Razpotnik, pripombe na ~lanek Stiske slovenske {ole, Sobotna priloga, Delo, 15. julija 2000. Tekom prvega leta delovanja dru{tva se je pokazalo, da so bili problemi u~iteljev zgodovine v zadnjih letih zanemarjeni in zato lahko zaklju~imo, da ima dru{tvo pred seboj veliko dela. U~itelji delajo pod velikimi pritiski. Trenutno sta najbolj ob~utna pritisk zunanjega preverjanja znanja na gimnazijah (matura) in pritisk {olskih oblasti (pravilnik o napredovanju v nazive in pla~ilne razrede).6 Ob prvih analizah kurikularne prenove tudi ugotavljamo, da je bila kurikularna prenova izpeljana slabo in nedosledno, saj u~iteljem, razen novih u~nih na~rtov (s katerimi pa u~itelji niso bili dovolj seznanjeni) in pove~ane obremenjenosti ni prinesla resnih novosti. U~itelji so {e vedno preve~ prezrti in njihov glas {e vedno premalo upo{tevan.7 Prvi problem, s katerim se bo dru{tvo spopadlo, bo matura, saj bo dru{tvo pripravilo predloge za spremembo mature iz predmeta zgodovina, ki naj bi omilili pritisk mature na u~itelje zgodovine. Dru{tvo bo posku{alo tudi izbolj{ati kvaliteto ponudbe za strokovno spopolnjevanje u~iteljev zgodovine. Med najpomembnej{e naloge v prihodnosti vsekakor {tejemo prizadevanje proti kr~enju ur zgodovine v pred- metnikih tehni{kih in poklicnih {ol na eni strani - tudi pove~anje ugleda predmeta zgodovina v {olah nasploh - in prizadevanje za omilitev pritiska eksternega preverjanja znanja iz zgodovine na osnovnih {olah (ko bo pri{lo do uvedbe tega) na drugi strani. Naslov: Dru{tvo u~iteljev zgodovine Slovenije A{ker~eva 2 1000 Ljubljana e-mail: duzs@drustvo-ucit-zgodovine.si spletna stran: www.drustvo-ucit-zgodovine.si J e l k a R a z p o t n i k