O proračunu OLO Ptuj za 1949 fKonec) Dofaodki in izdatki 1948 Predno bi prešlj na podrobno razprav-Ijanje letošnjega proračuoa, želim pojas-niti, kako je bil izpolnjen aašlanski plan dohodkov rn izdatkov. Od predvidenih dohodkov . 39,352.000 je bilo doseženih lansko 1. . 49,067.894 Presežek doh. znaša torej . 9,715.894 ali v procentih izračunano — plan do-hodkov smo izpolnili 124ft/o To se mi zdi važno poudariti, ker nam številke pokažejo, da se prj planiranju dohodkov n'"snjo zmotili in da je bilo naše finančno planiranje, kl je sestavni del petletneqa plana. realno. Vseh proračunskih izd^atkov ]e bilo 48,287.000 dln. Čisti proračunski prese-Žek za pr«nos v Jetu 1949 znaša 780.894 dinarjev. Z 92^'e smo izpolnili lani plan izven-proračunekih dohodkov in izdakov, t. j. lastno finansiranje podjetij, ki je znašal 17,500.000 din. Proracun za leto 1949 |e za 52°/« višji od Ianskeqa Predloženi letošnji prorarun je za 520/» rišji od lanekega. Prvotni naš predlog je bil celo 100°/o višji od lanske:ja pro-računa. To pa zaradi teg«. ker 60 posa-mezni uradi ta ustanove prediožili pre-visoke zahteve in ker niso znalj pravil-no oceniti svojih potreb in ker/ niso upoštevalj osnovnLh naloo v odl<»čilnem tretjem letu naše petfetke. V glavnero je zviSan naš letošnjj pro-rarun veled prenosa kreditov iz ret>u-bliškega v okraini prorafun — izplače-vanje učneqa o&ebja oanovnih, srednjih in «lrokovnih šol ter vzdrževanje repu-bliških in zveznih cest, Za redne potrebe s« krediti ni*o tnnoqo rvišali, na*orotnp so zlaeti pri irdatkih ofe administra-cij« znatno zniiani, 10—15"V to pa za-radi poostrene šte-dnje v administrflciji. da 64? dobj fim ver matepialnlh in finanč-nih sredstev za drune koristirejSe na-nKtve, to je za fnvesticiie za k^njtalno ira. Rspootrebe. Sa| se bo že v izpolnievanju nlana ¦rtne-aa dobička videla njihova qospodars.ka dp'avno«5t \n spo«obnost. S prodajo proirvodov no višiih kora^r-cialnih cenah bodo prešla dpnarna sred-stva, nabrana nnjve? od §pekulantov na vasi, preko teaa dobička v prorafun in bodo tako služila potrebara skupnostl Dobffek cjospodarskih podietij rrre v posebcn forw5 za finaj\siranj€ lokalnih in-vp-sticij. Za okraj-ni prorafvm je planiran »amo 109/o kontrolni mesek v znesku 94R000 din. Visoka postavka je se dohod°V nr*-dov in ustanov v rnesku 6,000.000 din. h katereimi dnhodku pri&peva najvec Solnica v Ptuju. Planirani izdatkl za leto 1949 Skupni izdatki «2.949.000 so razdeljeni i.i posamezne dele: I. del: investicije 2.960.000 dinj II. del: izfiatki za prosveto in ljudsko kiilturo 19,660.000 din: III. del: izdatk; ra socialno-zdravstveno rašfito 15,730.000 din; IV del: ;2datki za državuo npravo 21.799.000 din; V. del: Rezenra 2,900.000 din. Investicije I. del proračuna izdatkov so proračnn-ske investlclje 2,960.000 din in predstav-Ijajo samo ^"''o proračuna. Ce pa upo-števamo še lastno finansiranje, t. J. In-vesticije, finanslrane iz dobička n amor-tizacije, ^našaio lertožnji investicijskl krediti 13,590.000 dln. Investicije, k: se bodo letc« krile iz okrajnih proračunskih dohodkov, so na pram letu 1948 mnogo vi$je. To pa iz razloga, ker je težišče vseh prorafunskih inveSticlj letos v zvernem proračuna, zaradi graditve težke industn]e, mehanl-zacije rudarstva, vojaške industrije in železniškega prometa. Prosveta in kultnra Izdatki za pro«veto in ljudsko kulturo so predvideni i 19,660.000 din al: 31"'t vsega proračuna. Napram letu 1948 so izdatki za te namene letos 100% višji in to zaradi prenosa nalog ii republiške-ga na okrajni proračun. Visok procent (31%) do celotnega proratuna kaže skrb oblasti za kultumi razvoj naiega Ijud-stva, kajti novi red Je mogoče graditi le z istočasnta dvigom fculturnega ni-vofa delovnega Ijudstva. V tem delu ©o novi izdatki za predvojaško v^gojo ln povišanl krediti za razne tečaje, ki Jih je okrajni Ijudski odbor že priredil in ki sc bodo še vršall, kakor tečaji za od-bornlke krajeimih l]tidskih odbo^ov, ljudske In delavske insoektorte. Socialno-zdravstvena zaSata Za socialno-zdravstveno taščito je le-tos predvidenih 15,730.000 din, t. j. 25% izdatkov okrajnega proračuna. Napram letu 1948 so ti izdaOri povišani efcoraj za 50%. S povečanjem oddelkov se je razžirila bolnica, v letu 1948 se je ntvoril Dečji dom in na novo se ustanavljajo Dečje jasli. STcoxaj lOO°/o s opovišani krediti za soclalno podporo od lanskih 1.700.000 din na 3,150.000 din. Državna nprava Najvišji odstotek okrajnega proraču-na odpade letos na izdatke državne uprave 21.799.000 din ali 34.5% vsega proračuna. Tu so planiranl vs izdatki za v^drževanje cest tako okrajnih, repu-bliških in zveznih v skupnem iznosu 10,200.000 din. In če izvzamemo te iz-datke, ki so bili v preteklem lehi pla-n rani v I. dehi prorafuna — investici-je — je zviSanje naprara letu 1948 ma-lenkostno. kljub temu, da so prenelene nekatere nove naloge v administracijo in kljub zvišanju poverjenižtev od 9 na 13 V odločilnem letu našega netletnega plana ie nujno potrebna tudi borba proti preobsežni administracij: in borba za znižanje upravnih stroSkov. Zveznl in republiški finančni zakon predpisujeta 10% znižanje adobrenih izdatkov v ad-m nietraciji. Ta predpis bomo izvedli tudi v okrajnem proračunu po posebnem načrtu. Prorafunl krajevnih lfndskih odborov. Globalna vsota, v okviru katere bodo morali krajevni ljudski odbori sestaviti svoje proračune, znaša 13,500.000 din. Ta vsnta je napram letu 1948 zvišana za 2,500.000 din ali za 22%. S povečanjem izdatkov upamo dosečf, da bodo kxa-'evni ljurtski odbori v letu 1949 lažje in uspešneiše jzvajali svoje naloge. Ce po-gledamo po zaključku proračun6kega leta 1948 finančno poslovanje krajevnih Hudskih odborov, vidirao, da so se pre-Tia!o brigali za svoja finančna sredstva. Clavni v'r dohodkov jira ie bila še ved-no udeležba na okrajnih dohodkih. Par-tkiparija na davku na dediščine in da-rila, na zaostali in tekoči dohodnini jim *e nud la najl&pšo možnost, da si ustvariio dovolj finančnih sredstev za redne potrebe In celo za izredne potrefoe v obliki dodatnega proračuna, ako bi ustvarili presežke v svojih dohodkih VeMki zaositanki na dohodnhii pa so dokaz, da si presežka dohodkov s pra-vilrvm nobiranieTn raTnih davščm niso znalj ustvariti, nasprotno, precej kra-'evnih odborov je bllo, ki so morali za kritje potreb po rednem proračimu pro-siti oVraj za dotflciio. Jasno ie, da bodo "norali kraievni Ijudski odbori v letu '9^9 snremeniti svo*e odnose do finanč-nih nalog ter jim posvetiti vso potrebno Dozornost. Gledati bodo morali, da bodo rarviiali svojo go«podarsko dejavnost ter da bodo prejemali q!avna sredstv? zp kritje svojih finanrirh potreb iz svo-;ih podjetij ali % uvedbo krajevnega •snmoiprsoevka. Globalni zne^ek, ki ga je ministrstvo za finance določilo za krajevne liudsike oibore, je s finančno odloč-bo porazde-l'en na poeamezne krajevne ljudske odibore. Kljub temu, da bodo proračuni kra-ievnih ljtidskih odborov letos vi*M o* lanskih, ne bodo mo