ISSN 2385-8826 UČITELJEV GLAS priloga revije Vzgoja in izobraževanje letnik II, številka 1, 2015 Izdajatelj in založnik Zavod RS za šolstvo Predstavnik dr. Vinko Logaj Uredniški odbor dr. Zora Rutar Ilc, dr. Jana Kalin, ddr. Barica Marentič Požarnik, Urška Margan, dr. Alenka Polak, dr. Marjan Šimenc, dr. Robert Kroflič, dr. Justina Erčulj, Andreja Nagode Odgovorna urednica dr. Zora Rutar Ilc Gostujoča urednica Amela Sambolić Beganović Urednica založbe Alenka Štrukelj Jezikovni pregled Tine Logar Naslov uredništva Zavod RS za šolstvo, Poljanska c. 28 1000 Ljubljana zora.rutar-ilc@zrss.si vzgoja.izobrazevanje@zrss.si Oblikovanje Kofein design, d. o. o. Priprava za tisk Tisk Žnidarič d. o. o. Naklada 730 izvodov © Zavod RS za šolstvo, 2015 Vse pravice pridržane. Brez založnikovega pisnega dovoljenja ni dovoljeno nobenega dela revije na kakršen koli način reproducirati, kopirati ali kako drugače razširjati. Ta prepoved se nanaša tako na mehanske (fotokopiranje) kot na elektronske (snemanje ali prepisovanje na kakršen koli pomnilniški medij) oblike reprodukcije. učiteljev glas { Uvodnik } Andreja, Branka, Irena, Manja in Nataša so učiteljice, ki drugo številko Učiteljskega glasu bogatijo s svoji- mi zgodbami iz razreda. Nas, bralce njihovih zgodb, bodo navdihnile in opogumile, sočasno pa tudi pos- varile pred nesmiselno in nepremišljeno rabo e-vse- bin in e-storitev na tabličnih računalnikih oz. tabli- cah. V duhu vseživljenjskega učenja se tudi same učijo, odkrivajo in preizkušajo didaktične potenciale e-učbenikov in tablic. Zavedajo se, da razvoj e-vsebin in e-storitev prinaša nove možnosti za učenje in pou- čevanje s tablicami. Ne bojijo se novosti in ne bežijo pred pionirskim delom na področju e-didaktike. Vseh pet učiteljic v okviru projekta e-Šolska torba sodeluje v pilotnem projektu Uvajanje in uporaba e-vsebin in e-storitev. Skupaj s svojimi učenci in di- jaki so dobile tablice in nalogo, da v kombinaciji z e-učbeniki razvijejo nove oz. dopolnijo/nadgradijo obstoječe modele poučevanja in učenja. V prispev- kih opisujejo skoraj dveletno potovanje s tablicami, na katerem so načrtovale, izvajale in (samo)vredno- tile pouk ter znanje in veščine učencev in dijakov ob uporabi e-vsebin in e-storitev. Andreja, dolgoletna učiteljica matematike, obenem tudi ena izmed avtoric e-učbenika za matematiko, v svoji zgodbi opisuje izkušnje in spoznanja pri delu v pilotnem projektu. Pravi, da je radovednost in mož- nost nadgradnje dela v razredu ob strokovni podpori premagala strah pred novostmi in neznanim. V pri- spevku predstavlja, kako je e-vsebine in e-storitve vključila v pouk le pod pogojem, da so ji le-te poma- gale uresničevati enega izmed treh ciljev, ki si jih je zadala. Vsako potovanje se začne s prvim korakom 1/2015 Amela Sambolić Beganović, Zavod RS za šolstvo Nataša je učiteljica razrednega pouka. V pilotni pro- jekt je vstopila s četrtošolci, ki so jim bile v preizku- šanje zaupane najmanjše tablice. V prispevku našteva konkretne primere uporabe tablic pri različnih pred- metih – matematiki, naravoslovju in tehniki, glasbi, likovni umetnosti in angleščini. Natašina izkušnja, ki jo z nami deli v prispevku, je dragocena, saj se nanaša na strategijo uvajanja novosti na tablici in s tablico. Tudi Irena je učiteljica razrednega pouka, ki se je na e-pot podala s petošolci. Tablico je uporabila kot orodje, ki je spodbudilo socialno interakcijo v raz- redu, sodelovanje in hkratno reševanje problemov. Kljub temu da je imela na voljo dovolj tablic za vse učence, se je odločila, da ponudi le eno tablico dvojici ali skupini z namenom razvijati sodelovalno učenje in timsko delo. Manja je pri učencih sedmega razreda razvijala di- gitalno pismenost pri naravoslovju. Učencem je pri- pravila takšne dejavnosti, pri katerih so s pomočjo tablic brali, iskali podatke, oblikovali miselne vzor- ce in pojmovne mape, fotografirali, snemali, reševali naloge in pisali teste. Ugotovila je, da se njeni učenci radi snemajo, zato so dobili nalogo, da se posnamejo pri govornih nastopih in izvedbah eksperimenta, ki so jih nato doma v skladu z navodili ovrednotili. Branka je učiteljica kemije, ki prisega na podajanje sprotne povratne informacije dijakom v vseh fazah učnega procesa. Tablica v roki vsakega dijaka skupaj z aplikacijo, ki omogoča, da dijaki napišejo ali nariše- jo svoje odgovore in ugotovitve, je nekaj, kar je omo- gočilo, da so bili vsi dijaki hkrati deležni kakovostne učiteljeve povratne informacije o lastnem napredku. Druga številka priloge vsebuje še glas učencev, dija- kov, staršev in ravnateljic, ki so odgovorili na nekaj vprašanj v zvezi z uporabo e-učbenikov in tablic. Učenec in dijaka so nam zaupali, kako se s pomočjo tablice in e-učbenikov učijo pri pouku in samostojno doma ter kakšen pouk in e-učbenike si želijo v priho- dnosti. Pri starših nas je zanimalo, ali opažajo kakšne razlike med učenjem s tablicami in e-učbeniki ter učenjem z običajnimi tiskanimi učbeniki. Ravnatelji- ce so opisale, kakšne spremembe so se zaradi upora- be e-učbenikov in tablic zgodile na šoli, med učitelji in pri pouku. Vsaka izmed na kratko opisanih zgodb je edinstvena, vredna branja in dana v razmislek. Če nam bodo iz- kušnje in ugotovitve učiteljic, učencev, dijakov, star- šev in ravnateljic na njihovi e-poti pomagale, da brez padcev naredimo svoje prve e-korake, je njihovo pos- lanstvo uspelo. « Kazalo 2 Vsako potovanje se začne s prvim korakom Amela Sambolić Beganović 4 Poučevanje matematike ob podpori IKT Andreja Mohorčič 10 Uvajanje tablic v pouk na razredni stopnji Nataša Jeras 16 S tablico do novega znanja Mag. Irena Gole 22 iPadi v rokah naravoslovcev Manja Kokalj 29 Uporaba tabličnih računalnikov pri pouku kemije – priložnost za razvijanje učinkovitega učnega okolja Branka Klemenčič