Dr. Josip Hoihnjec. Pismo iz orienta. Jeruzalem, 19. majnika. »Ako tebe pazabim, Jeruzalem, naj se pozabi moja desnica, jezik naj mi obtiči na nebu, ako se ne bom spotminjal tebe, ako ne bom staviil Jeruzalema za največje veselje svoje«: tako so zasuižnjend Izraelci žalovali in hrepeneli ob rekafa babilonskih. Svojemu žalovanju in hrepenenju so dali pesniiški izraz v sloveoem 136. psalmu, iz kojega so vzete uvodoma navedene besede. Jeruzalem je v resnioi bil največje veselje vsega izraelskega ljudstva. Bil je največje in najlepše mesto, ki si ga je postavil ta narod in ki ga je okrasil z najlepšim in najdragocenejšim, kar je zmogel. Dil je njegovo duhovno in politično sreddšče. Tudi za kristjana je Jeruzalem predmet največjega veselja. V 'tem mestu je Zveličar tolikofcrat bival. Za to mesto se je največ trudi'1. Nad njim je bridko plakal. Skozi njegove ulice je nesel križ, na katerem je pretrpel največje muke za grehe vsega človeštva. To mesto je hilo kraj ter hkrati priea njegovega zmagoslavnega vstajenja in vnebohoda. To «mesto je bilo iizhodišče krščanstva, kd so ga apostold vsled Go3jx>dovega naročila iz tega mesta ponesli na vse strani tedaj znanega sveta. Kako bi forej to mesto ne bilo predmet diihovnega veselja in cilj vročega hrepenenja za kristjana! To je bil glavni nagib nam štirdnajsterkn (11 Slovencem in 3 Hrvatom), ki smo koncem apnMa odpotovali v orient (v iztačne kraje). I. Na potu v Palestino smo se oglasili v zemljd, v kateri je Bog dzvoljeno iljudstvo stare zaveze cela stoletja ipripravIjal na njegov poklic in katero je s svojo prisotnostjo osrečala m blagosloviila tudi sv. Dnižina. To je Egipt. Čudovita dežela. Ne sedanji Egipt, marveč Egipt starega egiptskega Ijudsha, njegovih prosvetljenili duhovnikov in njegovih nnogocnili faraooov. Kdor hooe spoznati Egipt in njegov pomen za kulturo, lznanost in umetnost oloveštva, ta ne sme hoditi po ulicah Kaire, modemega glavnega mesta, marveč iroora dti k piramidain v puščavo v okolici Kainini. Iti mora na razvaline Memiisa, prve prestolmice egiptskiih faraonov (dve uri hoda južno od Kaire), peljati se mora v Gornji Egipt v starodavno mesto Tebe, -kd je bilo nasledniea MemMsa ikot prestolnica faraonov. Ogromne razvaMne templjev, orjaški kipi raznih egiptskih bogov in faraonov, g^loboko v skalo izse kani gjrobovi kraljev, ki predslavljajo pravcate jK>dzemeljske palaoe mrtvih faraonov, opremljene s takšnimi umetninami in dragooenostrai, da se z njiimi izdaleka ne morejo meniti grobnice vseh drugih kronanih glav na svetu, tudi najslavnejših in najmogočnejšiii: vse to kaže ter spričuje, kaj je bil stari Egipt dn kaj so bili stani Egipčani. Bil je to narod, ki je bil globoko prešinjen z idejo večnosti. Večnost je merilo, toi ^se ga je t-a narod .posltiževal pri gradnji templj-ev dn kraljevskih grobnic. Zato so vse te zgradbe tako orjaško velike. Cheopsova piramida v vasi Gize pri Kaiiri, ki je silužila kot grob faraona Gheopsa, je najbolj masivna zgradba na svetu. tNjena višina znaša 137 metrov (izpočetka 146 m), vsaka nj-enih štiri strani je dolga 227 H m (prej 233 'm). Zidovi predstavljajo še sedaj 2,325.000 kubičniih metrov. VeMkanska cerkev sv. Petra v Rdmu hi v tej .piraimidii imela dovolj prostora. Ta veličastna zgradba se odlikuje ne sarao po svoji orjaski velikosti, marveč tudd po svoji starosti. Ko je bil ocak Abraham v Egiptu, je že stala. Sezidal jo je faraon Cheops okoli leta 2850 pred iKnistusoni. Kakor poroca grški zgodovtinar Herodot, je to piramido delalo 100.000 Ijudi 20 let. Razume se, da eo ti ljudje deMi ne celo Jeto, marveč samo za časa Nilove povodnji, ko je delo na polju pooivalo. Še en priiner za ogrom-nost dimenzij, iki so se jih posluževaM stari Egipčani! Pred piramidami v Gize stoji sfinga: telo ipoeivajočega leva s človeško (moško) glavo. Dolgost tega spomenika, ki je za iaTaone bil znamenje njihovega bo-žanskega vladarskega pofelioa, znaša od kremplja do repa 50 m, visocina 20 m; fino izdelan obraz je 4.18 m širok, uho meri 1.38 m, nos 1.70 m. <¦* Kako )e vse duševno življenje starega egiptovskega ljudstva obvladovalo ideja neKmrlosti in večnega življenja, dokazujejo poleg or)aških ^zgradb :in kipov tudi podobe, izklesane v zide ali naslikane na stene templjev in grobnic. V njiiih je predstavljeno vse to, kar je v zvezi z usodo in življenjem duše po smrti telesja: spdba pred bogom Oziri- som iin njegovimi sodnijskimi borbi solncnega boga, vse pnii rave in vsa sredstva, da se more življenje tudi po smrti vzdrževati, čim najvec^olepšati; muzej v Kadri nudi opazovalcu .prisedmiki, vožnja duše v telesa ohraraiti, nadaljevati, in osreciti. Že sam egiptski nazorno sliko miiselnosti sta pomenikov, kipov, slik, po- nih Egipčanov. Bogata zbirka dob, rakev za mumije, sanniih mumij in vseh predmetov, ki so bili najdeiri po templjih lin grobnioah, poduei opazovaloa bolj nego cela vrsta strokovnjaško pisanih knjig o nnišljeiijii in življenju velenadtffjenega egiptskega Jjudstva. Mimogrede bodi omenjeno, da so se obiskovalci muzeja iz Evrope najbolj zaniimaM za stvari, prinešene v mu- zej iiz Tutanohamonove grobnice v Tebah. Ta grob sta pred tremi Jeti med drugimi kraljevskimi grobovri v Tebah, in sicer tik ob sedanji cesti, ki vodi sredi med grobnicami, našla Jord Camavon in Howard Carter. Ko smo bili na tebanskem grobišcu, smo našli vhod v grobniieo zasut. V grobnici }e še ostala mumija Tutanchamonova, ki je živel in vladal okoli leta 1360 pred Kristusom, stvari, ki so jih našli, pa so prenesli v muzej v Kairi. Kdor gleda te predmete, ki ,so bili najdeni v Tutanchamonovi gro'bnici in ki jih je toliko, da sta do zdaj omiTijali na v&eh svetih krajih, zlasti v Jeruzalemu, Betlehemu in Nazaretu. Smatrajoc se za odjposlanca svojega naroda, smo se v dtihu bavdli z njim ter smo njegove zadeve in bnige, njegove muke in njegovo trpljenje, njegove napore in cilje smafrali kot bistven predmet naših želja in prošenj. Na Kristuisa, ki je vogelni kamen, bodi utemeljena sreča slovenskega ljudstva in njegove domovine! Na njem bodi zasnovan ves napredek slovenske mladine!