PROMETNA VZGOJA IN TRAJNOSTNA MOBILNOST Projekt Trajnostna mobilnost v vrtcih in osnovnih šolah Anita Pogačnik Zalašček, prof. angleščine in sociologije, OŠ Staneta Žagarja Kranj OŠ Staneta Žagarja Kranj že od šolskega leta 2019/20 sodeluje v projektu Trajnostna mobil- nost v vrtcih in osnovnih šolah. Projekt poteka v treh izvedbah. Namen članka je predstaviti, kako je potekala prva izvedba enoletno razvojno-raziskovalnega dela v tem projektu ter pomen takih in podobnih projektov pri ozaveščanju učencev o tem, da lahko s svojim delo- vanjem vplivajo na to, v kako varnem in čistem okolju bodo živeli. Uvod V predlanskem šolskem letu sem se skupaj s še o ozaveščanju učencev in učenk o pomenu hoje, nekaterimi drugimi učitelji naše šole odločila za kolesarjenja in uporabe javnega prevoza v vsak- sodelovanje v prvi izvedbi projekta Trajnostna danjem življenju. mobilnost v vrtcih in osnovnih šolah. Na to od- ločitev je vplivalo moje trdno prepričanje, da je Učence sem uvodoma seznanila z namenom pro- mogoče na tem pomembnem področju doseči jekta – spodbujanje spremembe potovalnih navad napredek, če učencem damo vedeti, da prav vsak v skladu z načeli trajnostne mobilnosti. Nato smo izmed njih s trajnostnim delovanjem pomembno si ogledali šolski transparent v avli šole, izpelja- prispeva k bolj zdravemu okolju. V prispevku sem li »raziskavo« o trenutnih trajnostnih prihodih se osredotočila predvsem na delo 9. c razreda, s učencev v šolo, rezultat katere je koordinatorica katerim smo izvedli omenjeni projekt. Cilji projekta Cilji projekta so spodbujanje mišljenja, ki povezuje različna področja učenčevega znanja z namenom razumevanja in udejanjanja trajnostnega delova- nja. Poudarek je na osebnih izkušnjah učencev in razvijanju pozitivnega odnosa do trajnostne mo- bilnosti. Tekom projekta naj bi učenci spoznali, da ljudje s svojim vsakodnevnim delovanjem in odlo- čitvami vplivamo na naravno in družbeno okolje. To pa je bistveno za našo prihodnost. Velik del pozornosti pa je namenjen tudi prido- bivanju in obvladovanju socialnih spretnosti in sposobnosti učencev, kot so na primer prevzema- nje odgovornosti, skupinsko delo, razumevanje, spoštovanje drugačnosti, razvijanje navad, ki nam pomagajo živeti v skupnosti, skrb za sebe in dru- ge, razvijanje odločanja in izražanja mnenj, obvla- dovanje čustev … Izvedba projekta Pred samo izvedbo smo projekt predstavili star- šem in učencem. Starši so bili s projektom seznanjeni na roditelj- skih sestankih (razdeljene so bile zloženke, ki obveščajo o pomenu trajnostne mobilnosti ter opozarjajo na varnost otrok v prometu) ter preko šolske spletne strani in večinoma so z navduše- Učenci med igranjem igre Prehodimo njem ali pa vsaj z odobravanjem sprejeli zamisel Slovenijo 10 Didakta označila na šolskem transparentu. Določili smo stracija, strip, zgodba, pesem … V tednu aktivnosti tudi cilj aktivnosti in ga označili na transparentu. Gremo peš se lahko v razredu podeli največ 5 ko- Nato smo v razredu izobesili razredni plakat z raz- košk Rozi s krono. predelnico v obliki grafa, v katero sem vsak dan (cel teden) vnašala podatke o skupnem številu 8. Zlato jajce: podeli se vsem učencem razreda, učencev, ki so na posamezen dan prišli na način toda le v primeru, če cel razred, vključno z razre- trajnostne mobilnosti (peš, s kolesom, skirojem, dničarko/razrednikom na ta dan v šolo pridejo rolerji, rolko, avtobusom, skupinskim prevozom peš. Podeli se le enkrat v tednu aktivnosti. z avtomobilom). Podatek z razrednega plakata sem vsakodnevno sporočala koordinatorici in ga V tednu po koncu aktivnosti sem zbrala potoval- tudi vsakodnevno vnesla v spletno aplikacijo. ne dnevnike vseh učencev v razredu in rezultate za vsakega učenca posebej vnesla v spletni obra- Učencem sem pred aktivnostjo razdelila poto- zec. Po poteku aktivnosti Gremo peš je koordina- valne dnevnike – knjižice, kjer so zbrane naloge, torica razglasila podatke o zastavljenem cilju, ki je ki spodbujajo razmišljanje o prometu. Glavni lik bil dosežen oz. presežen. aktivnosti, kokoška Rozi, preko knjižice spodbuja učence k spremembi potovalnih navad v skladu V razredu smo se po poteku aktivnosti v okviru z načeli trajnostne mobilnosti. Učenci so pred razredne ure igrali igro Prehodimo Slovenijo, ki jo samo aktivnostjo izpolnili prvi del ankete, nato so lahko opredelimo kot družabno in izobraževalno v tednu izvajanja aktivnosti vsak dan sproti beleži- namizno igro, saj se učenci, razdeljeni na manjše li svoje načine prihoda v šolo (drugi del ankete) in skupine, ob zabavi in igranju učijo vsebine o traj- po aktivnosti izpolnili tudi tretji del ankete. nostni mobilnosti. Za igro smo potrebovali igral- no podlago Gremo peš in igralne karte, ki so si jih Vsak razred je pred aktivnostjo prejel tudi kom- učenci prislužili tekom tedenske aktivnosti Gre- plet igralnih kart, ki je bil sestavljen iz osmih kart, mo peš. Ker so del igre tudi vprašanja na karticah, ki prikazujejo ilustracije kokoške Rozi in njene ki se nanašajo na vsebino trajnostne mobilnosti, trajnostne prihode v šolo. Učenec je vsak dan ob sem učencem predhodno pripravila učni list z na- trajnostnem prihodu v šolo prejel ustrezno igral- pisanimi vprašanji, na katera so morali odgovoriti no karto, ki jo je kasneje uporabil za igranje igre doma. Na ta način so pridobili znanje, potrebno Prehodimo Slovenijo. Med tednom aktivnosti so za igranje igre. si učenci karte lahko tudi menjavali. Pri izvajanju projekta mi je bil v veliki meri v po- Komplet igralnih kart je vseboval: moč tudi priročnik za učitelje v osnovnih šolah 1. Kokoško Rozi, ki žvižga: podeli se učencu, ki pri- Trajnostna mobilnost, ki ponuja ključne vsebine de v šolo peš. s področja trajnostne mobilnosti za različne sta- rostne skupine ter različne učne oblike in meto- 2. Kokoško Rozi na kolesu: podeli se učencu, ki v de dela. V priročniku je tudi pojasnjeno, kaj traj- šolo prikolesari. nostna mobilnost je in kateri so temeljni pojmi s področja trajnostne mobilnosti. Te vsebine so mi 3. Kokoško Rozi s skirojem, rolerji, kotalkami, rol- prišle prav pri uvodnem pogovoru o pomenu in ko: podeli se učencu, ki pride v šolo z navedenim vlogi trajnostne mobilnosti v našem vsakodnev- pripomočkom. nem življenju in pri pripravi učencev in učenk za nadaljnje aktivnosti v okviru projekta. V priročniku 4. Kokoško Rozi v avtobusu: podeli se učencu, ki smo učitelji lahko dobili tudi ideje za delo z učenci se v šolo pripelje z avtobusom, šolskim avtobu- iz primerov učnih ur in učnih listov. Posamezne som ali šolskim kombijem. vsebine so bile zelo pregledno predstavljene (do- dane ikone, ki uporabniku povedo, katera izmed 5. Kokoško Rozi, sopotnico v avtomobilu: podeli se vsebin pokriva določen sklop gradiv). učencu, ki je prišel v šolo na način skupinskega prevoza z avtomobilom (t. i. sopotništvo). V nadaljevanju projekta smo z učenci 9. c razreda izvedli tudi dve dodatni vsebini, vezani na temo 6. Kokoško Rozi z nahrbtnikom: podeli se učen- trajnostne mobilnosti. Prva aktivnost je bila šte- cu, ki je v popoldanskem času prehodil vsaj 2 km tje prometa pred šolo. Aktivnost je trajala eno uro. – lahko gre za hojo ob obšolskih dejavnosti ali za Učenci so šteli promet v skupinicah, ki so se me- rekreacijski sprehod. njale vsakih petnajst minut. Ugotovili smo, da je bil promet v tem času kar gost, našteli smo 198 7. Kokoško Rozi s krono: podeli se učencu za po- pešcev, 44 kolesarjev, 247 avtomobilov, 13 avtobu- sebne zasluge – pomoč pri pešačenju (npr. po- sov, 37 kombijev, 2 tovornjaka in nobenega moto- moč mlajšim, vodenje pešbusa ...), posebna ilu- rista, taksija, traktorja ali vlaka. 11 Didakta PROMETNA VZGOJA IN TRAJNOSTNA MOBILNOST na to, v kakšnem okolju želijo živeti v prihodnosti in kaj lahko sami storijo za to, da bo to okolje var- no, zdravo in prijetno za življenje. Vsi skupaj, tako na ravni oddelka kot na ravni šole, smo se potrudili in dosegli oziroma presegli cilj, ki smo ga določili v začetku tedna aktivnosti. Zaključek Učenci so s sodelovanjem pri tem projektu raz- vili nekaj občutljivosti do okoljskih problemov in spoznali, da s svojim delovanjem lahko vplivajo na zmanjšanje prometa v njihovi okolici in posle- dično na to, v kako čistem in varnem okolju bodo živeli sami, pa tudi generacije, ki še prihajajo. Če želimo na tem področju doseči napredek, bi na- čelo trajnostne mobilnosti moralo postati del ži- vljenja, k čemur bi pripomoglo, da bi bila temati- ka, vezana na trajnostni razvoj in trajnostno mo- bilnost, učencem predstavljena kot vrednota, in to večkrat v obdobju njihovega osnovnošolskega izobraževanja. Štetje prometa v okolici šole Drugo aktivnost smo izvedli v razredu. Učence sem razdelila po skupinah. Vsaka skupina je s pomočjo spletne aplikacije sestavila križanko na temo trajnostne mobilnosti. Skupine so si nato izmenjale križanke in jih rešile. Pojme, ki so jih učenci uporabili v križanki, smo predhodno razlo- žili oz. se o njih pogovarjali na razredni uri. Z učenci smo se tudi pogovorili, kateri so tisti odseki na poti v šolo, kjer zaznavajo nevarnosti. Njihovi odgovori so bili podlaga za izdelavo karto- grafskega prikaza nevarnih delov in priporočil ob- čini za urejanje šolskega okoliša po načelih trajno- stne mobilnosti, ki jih je pripravila koordinatorica. Opažanja med izvajanjem aktivnosti Učenci so se na projekt odzvali različno, nekateri so ga vzeli resno, drugim so se nekatere igre zde- le nekoliko otročje. Večina otrok je že pred pričet- kom projekta prihajalo v šolo na trajnostni način, tisti, ki pa niso, so se v tednu aktivnosti potrudili in spremenili svoje potovalne navade (namesto, da so se pripeljali vsak posebej, se je par sošolcev peljalo z istim avtomobilom, nekaj se jih je pri- peljalo s kolesom ali skirojem, namesto, da so jih pripeljali starši, nekateri učenci so izstopili prej in preostalo pot do šole prehodili …). Večini učencev se je skozi vse te raznovrstne aktivnosti in številne Učenci med reševanjem križanke na temo pogovore o pomenu projekta odprl nov pogled Trajnostne mobilnosti 12 Didakta Digitalna knjižnica Slovenije - dLib.si
NAPAKA - STRAN NI BILA NAJDENA


Žal nam je, a strani, ki ste jo iskali, ni bilo moč najti.
Prosimo, poskusite uporabiti ISKALNIK in poiskati publikacijo, ki jo potrebujete.


Knjige
Periodika
Rokopisi
Slike
Glasba
Zemljevidi