RAZPRAVE IN ČLANKI Simona Kranjc UDK 81'276-053.2:81'367 Filozofska fakulteta v Ljubljani Skladnja in otroški govor; 1 v 50. letih tega stoletja je celotno delo na področju psihologije jezika brezpogojno sprejelo določen pogled na jezik. To obdobje sovpada z obdobjem, ko je jezikoslovje prvič po strukturalizmu v 20. stoletju izredno napredovalo. Pojavila se je kibemetika in začeli so raziskovati afazijo. V jezikoslovju se je poudarek posvečal najprej skladnji, v Parizu je bil nosilec skladenjskih raziskav L. Tesniere (izoblikoval je teorijo depend-enčne slovnice), v Združenih državah Amerike pa Chomsky s tvorbno-pretvorbno slovnico. V šestdesetih letih se začenjajo prve raziskave generativne semantike (Katz, Fodor). V sedemdesetih letih pa so že osnovane prve besediloslovne raziskave. Domneve, ki podpirajo pogled na jezik z vidika psihologije jezika, se zdijo tako naravne, da se o njih niso nikoli spraševaH. Prvič, postavili so vrsto zelo splošnih domnev o delovanju možganov in razumu. Možgani so predmet raziskav na področju biologije, fiziologije itn. in so materialni pojav, razum pa je postal predmet kognitivnih raziskav. Možgani so omejene velikosti. Imajo omejeno število nevronov. Obstajajo tako omejitve maksimalne hitrosti, pri kateri se lahko nevroni sprožijo, kot razlike med hitrostmi delovanj, ki so funkcionalno učinkovita. Možgani so zato lahko le v omejenem številu funkcionalno različnih stanj delovanja, to je v stanjih, ki so izvor različnih obnašanj. Domneva se, daje razum odvisen od delovanja možganov. Zato obstaja samo omejeno število različnih stanj razuma, zelo veliko število, vendar omejeno. Postavljenih je bilo veliko domnev o jeziku in načinu, kako je ta strukturiran. To vprašanje je postalo osrednji predmet skladenjske obravnave. Stavek je sestavljen iz enot, povezanih skupaj. O teh enotah se običajno misli kot o besedah, vendar so to lahko fonemi (najmanjše enote, ki lahko spreminjajo pomen) ali morfemi (najmanjše enote jezika, ki nosijo pomen). Enote se proizvajajo in zaznavajo v zaporedju. Poslušanje (govorjenje) besede spreminja poslušalčevo (govorčevo) stanje razuma iz stanja s, v s^ (kjer sta Sj in Sj dve od omejeno mnogih stanj razuma). Vsaka beseda ne povzroči vedno, ko se pojavi, enake spremembe, ker je lahko izrečena (slišana) v različnih duševnih stanjih (stanjih razuma). Sprememba je odvisna neposredno od Sj (in besede), ne pa od predhodnih stanj, toda dejstvo, da je sistem v stanju s, in ne v Sj, ko sliši določeno besedo, je določeno s prejšnjo besedo, ki jo je slišal. V tako začrtanem modelu tvorjenja pomena v stavku ne obstaja noben problem utemeljitve načina, po katerem besede različno prispevajo k pomenu stavka v različnih kontekstih. Vendar pa opisani model ni doživel samo odobravanja. Njegov glavni nasprotnik je bil Noam Chomsky. ' Prispevek je predelan odlomek iz doktorske disertacije, ki je nastala v podiplomskem seminarju pod mentorstvom prof. dr. Brede Pogorelec leta 1998. 197 JEZIK IN SLOVSTVO, Letnik 44, 98/99, ŠL 6 t. RAZPRAVE IN ČLANKI 1.1 Spodbijanje modela Ali je lahko poročilo o rabi jezika, ki temelji na takih hitro sprejemljivih splošnih značilnostih, nepopolno ali morda neustrezno? Chomsky je pokazal, da je odgovor na to vprašanje pritrdilen. Razložil je, da je bilo predstavljanje problema napačno pri samem oblikovanju in uporabi matematične tehnike za izpeljevanje zaključkov iz njega. Leta 1957 je Chomsky zastavil vprašanje, kako definirati jezik. Menil je, da bi bilo treba najprej zbrati slovar, nato pa ugotoviti, katere serije slovarskih enot so lahko stavki nekega jezika. Ker imata jezika, kot sta npr. angleščina in slovenščina, nedoločljivo mnogo slovničnih stavkov, mora vsak poskus opredeljevanja, katere skupine besed so možni stavki v konkretnem jeziku, težiti k oblikovanju vrste pravil. To vrsto pravil je Chomsky imenoval slovnica. Domneval je, da obstaja sredstvo za učenje jezika, ki ustreza vsaki slovnici in bo tvorilo v abstraktnem smislu samo tista zapovrstja, ki so možni stavki nekega jezika. To sredstvo za učenje jezika določajo naslednje prvine (povzeto po Chomskem, 1957). 1. Slovar obsega omejeno število besed. 2. Omejeno število stanj razuma, vključujoč a) nekatera začetna stanja, ki približno odgovarjajo duševnemu stanju Jaz sem na tem, da bom izrekel stavek, in b) nekatera stanja po dovršenem dejanju, ki odgovarjajo stanju Pravkar sem končal stavek. 3. Pravila, ki opisujejo, kaj se zgodi, ko je sredstvo v določenem stanju in proizvaja dano besedo. Vsako pravilo obsega dvoje stanj in slovarsko enoto: če je sredstvo v prvem stanju in proizvaja besedo, bo potem na naslednji stopnji v drugem stanju. V enem samem izreku,^ pa naj bo še tako preprost, je združenih veliko jezikovnih pojavov, ki jih je mogoče opisati in razložiti, vendar se jih govorec z nezavednem procesu tvorjenja izreka ne zaveda oziroma se zaveda le katerega od njih. Vsaka beseda v izreku ima svoj arbitrarni slovarski pomen in smisel,^ ki ji ga dodeli vsakokratna konkretna uresničitev v izreku. Odvisen je od konteksta (torej od konkretnega govornega položaja in sobesedila, v katerem je bil izrek izrečen). Druga pomembna prvina je besedni red, s katerim izražamo razmerje med bolj in manj pomembnimi informacijami, nato izbira tonskega registra, v katerem bo izrek realiziran. Pomembna prvina jezikovnega sporazumevanja je primerna izbira vrste sporočila glede na konkretni govorni položaj."* Različne jezikovne pojave v sistemu opisujemo na različnih jezikovnih ravninah,^ vendar se je pri takem načinu opisovanja posameznih prvin na posameznih ravninah treba zavedati, da se včasih v besedilu izgubijo pomembne informacije, ki bi jih sicer v celovitem opisu ne prezrli. ^ Ločimo med stavkom, povedjo in izrel.) Hofmann, T. R. (1993). Realms of Meaning. An Introduction to Semantics. (Learning about Language). London — New York: Longman Kranjc, Simona (1992). Govor predšolskih otrok. (Diplomska naloga). Mentorica: prof. dr. Breda Pogorelec. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za slovanske jezike in književnosti. Kranjc, Simona (1995). Razvoj govora predšolskih otrok. (Magistrska naloga). Mentorica: prof. dr. Breda Pogorelec, somentorica: prof. dr. Ljubica Marjanovič-Umek. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta. Oddelek za slovanske jezike in književnosti. Kranjc, Simona (1998). Skladnja otroškega govora od prvega do tretjega leta. (Doktorska disertacija). Mentorica: prof. dr. Breda Pogorelec, somentorica: prof. dr. Ljubica Marjanovič-Umek. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za slovanske jezike in književnosti. Langacker, Ronald (1987). Foundations of cognitive grammar. Vol. 1. Theoretical Prerequisites. Stanford, California: Stanford University Press. 210 JEZIK IN SLOVSTVO, Letnik 44, 98/99, št. 6 RAZPRAVE IN ČLANKI Langacker, Ronald (1990). The Rule Controversy: A Cognitive Grammar Approach. San Diego: University of California. (HTML format; .) Langacker, Ronald (1991a). Concept, Image, and Symbol. The cognitive Basis of Grammar. (Cognitive Linguistics Research 1). Berlin — New York: Mouton de Gruyter. Langacker, Ronald (1991b). Foundations of cognitive grammar. Vol. 2. Descriptive Application. Stanford, California: Stanford University Press. Marjanovič-Umek, Ljubica (1990). Mišljenje in govor predšolskih otrok. Ljubljana: Državna založba Slovenije. Meadows, Sara (1993). The child as thinker. The development and acquisition of cognition in childhood. (Developmental Psychology/Cognitive Psychology). London — New York: Routledge. Nelson, Katherine (1996). Language in Cognitive Development. Cambridge: Cambridge University Press. Pogorelec, Breda. Povzetek slovenske skladnje. Ljubljana: tipkopis. Polansky, Kazimierz (ur.) (1993). Encyklopedia jezykoznawstwa ogolnego. Wroclaw, Warszawa, Krakow, Ossolineum. Reich, Peter A. (1986). Language development. New Jersey: Prentice-Hall. Slovar slovenskega knjižnega jezika (1994). Ljubljana: Državna založba Slovenije. Toporišič, Jože (^1984). Slovenska slovnica. Maribor: Založba Obzorja. Toporišič, Jože (1992). Enciklopedija slovenskega jezika. (Leksikoni Cankarjeve založbe. Zbirka Sopotnik). Ljubljana: Cankarjeva založba. Trask, R. L. (1993). A Dictionary of grammatical terms in linguistics. London — New York: Routledge. Žagar, France (1992/1993). Klemenov govorni razvoj v drugem letu njegove starosti. Jezik in slovstvo XXXVIII, št. 7-8, 297-300. 211 JEZIK IN SLOVSTVO, Letnik 44, 98/99, št. 6 RAZPRAVE IN ČLANKI Simona Kranjc UDK 8r276-053.2;81'367 SUMMARY SYNTAX AND CHILD SPEECH According to functional linguistics, the function of grammar is related to encoding and decoding messages. Grammar is defined as a conventionalised and schematised series of form-meaning pairs. This series is realised in a form that is an actual or possible utterance. Meaning ! is treated as such a broad category that it includes all j conceptualisation as well as the communicative function , and the extralinguistic aspects of a speech act. Schemati-sation or a schema is a summary of the form or meaning. Typically it is used to describe permanency is a large series of occurrences of forms or meanings. In this interpretation of grammar, all grammatical forms have a conceptual foundation, even though this foundation may frequently be very abstract. Therefore there is no clear ; demarcation line between grammar, semantics and pragmatics, as the grammatical description includes also semantic and pragmatic structures. This concept of grammatical description may also be applied to child speech. The empirical material provides evidence that children begin to develop an awareness of the sentence constituent structure at an early stage of speech development. The process is of course happening on a subconscious level, but it is reflected in children's texts. Their utterances allow us to draw conclusions about primary and secondary structures in sentences that are potential sentences of a particular language. .j 212 JEZIK IN SLOVSTVO, Utnik 44, 98/99, št. 6