Ne boj se besede bajka “Lepota bo rešila svet” je zapisal ruski pisatelj Dostojevski. Morda bi lahko re- kli, da najve~ `elja, skrbi, pri~akovanja, naprezanja pa tudi popravljanja ljudje name- njamo lepoti. Od nekdaj jo ob~utimo in dojemamo v razli~nih oblikah. Lepote ni mo- go~e definirati, vsak jo vidi in razume po svoje, toda zanimivo je, da nam prav glede le- pote drugemu ni treba kaj prida razlagati, ker sogovornik takoj ve, kaj sem mislil, ko sem rekel lepo. V zgodovini so lepoto razumeli, jo ustvarjali in podo`ivljali v razli~nih oblikah: kot lepoto oblik, ki jih vidim. Kot skladnost razmerij, ki ustvarjajo proporcionalno har- monijo in jo zidar poskuša vgraditi v svetiš~e ali stavbo, astronom jo prepozna v zgrad- bi vesolja, glasbenik pa v harmoniji zvokov in not. Tudi sodobni znastvenik je navdu- šen, ko v matematiki odkriva lepe, pravzaprav o~arljive rešitve, za katere se zdi, kot bi sledile nekakšnemu pitagorejskemu na~elu simetrij in skladnosti. Od nekdaj se vsi sre- ~ujemo z lepoto, ki ju v najpreprostejši, pa tudi najbogatejši obliki povzemata predvsem dve so`itji: prizor spokojne pokrajine in lepota ljube~ega obraza. Si moremo zamisliti kaj ve~? Lepo je od nekdaj bilo in bo zrcalo resni~nega in dobrega, tako kot je do`ivlja- nje svetega del primarnega ~lovekovega izkustva. Med oblikami lepega pa posebna vloga pripada besedi. Notranji zvok, poezija, pripoved, bajka se nas dotikajo z ve~nostnim ~asom, ga zaustavljajo in širijo na mnoge strani, kot bi sploh ne odhajal, ampak bi nasprotno prihajal, kot stvari, ki se imajo zgo- diti in so `e zdaj. Pripoved ustvarja domišljijo, vsaki~ znova me odvede na pot, v kra- je in ~ase, ki so tamkaj bili in so postavljeni zame. Kadarkoli se vanje lahko vrnem. Po- sredovali so mi spoznanja in do`ivetja robov mo`nega, resni~nega, stanja bole~ine, upa- nja in ljubezni. Ruski re`iser Tarkovski je rekel, da je smisel umetnosti v tem, da izra`a resnico, ki jo ~lovek do`ivlja in ob~uti. Da nam pomaga duhovno zoreti. Podobno je mislil no- voplatonski filozof Ficino v 15. stol.: podoba ali estetska umetnina naj ~loveka radosti in spodbuja, da onkraj nje, onkraj podobe ali pripovedi, zasluti ve~nostne ideje in nji- hov izvir. Ljubezen stremi k lepoti, zato nas tudi eros, kolikor stremi k lepemu, dviga in usmerja k zdru`itvi z ve~nim in popolnim bistvom harmoni~ne skladnosti in njenim Stvarnikom. Bajk in njihovih pripovedi se nam ni treba bati. Spodbujajo nas, razve- seljujejo in dvigajo k resnici. Igor Škamperle