ŠOLSKA PRAKSA Računalničar v mehurčku alkoholnega vrenja Dragana Prepelič, univ. dipl. ing., OŠ Franca Rozmana – Staneta Maribor Načrtovanje eksperimentalnega dela je za učitelje v času pouka na daljavo oziroma hib- ridnega pouka predstavljalo velik izziv. Eksperimentalno delo je sestavni del pouka kemije, kjer se učenci navadijo načrtovati in izvajati eksperiment. Učijo se zapisovati rezultate mer- itev, jih ustrezno predstaviti in analizirati. V ta namen sem pripravila scenarij eksperimen- talnega dela, ki vsebuje uporabo spletnih orodij za načrtovanje eksperimentalnega dela in uporabo prenosnih naprav v procesu zapisovanja in pri predstavitvi rezultatov ter analizi opravljenega dela. UVOD Pri načrtovanju ure eksperimentalnega dela, ki je Aktivno sodelovanje računalničarke in predme- podprta z IKT tehnologijo, mi je bilo glavno vodi- tnega učitelja je zelo pomembno za razvoj digital- lo izbrati brezplačna spletna orodja, ki niso pre- nih kompetenc učencev. Ko združita moč računal- več zapletena za uporabo (tako za učitelja kot za ničarka in učitelj predmeta, postane ura zabavna učence) in pri katerih učitelj ne porabi preveč časa ne glede na obliko pouka. Od nas, računalničarjev, za seznanjanje z možnostmi uporabe. Izbrala in se pričakuje, da smo motivatorji dogajanj na šoli, uporabljala sem le tista orodja, ki so se mi zdela predvsem pri vključevanju IKT pri pouku in iskanju uporabna pri vseh oblikah pouka (pouk na daljavo, strategij za izvedbo učnih procesov. hibridni pouk, klasičen pouk). Pri načrtovanju sce- narija za eksperimentalno delo z uporabo IKT teh- V času covida sem veliko pomagala učiteljem. nologije sem upoštevala tudi metode poučevanja Učiteljica kemije se je obrnila name s prošnjo, da glede na uporabnost orodij v različnih fazah pouka ji pomagam poiskati rešitev, kako eksperimentira- (uvod, eksperimentalni del, beleženje podatkov, ti z IKT. Tako sta nastali moji strategiji, ki sta se v evalvacija). Zelo pomembno je tudi imeti občutek praksi izkazali kot odlična rešitev. Uspeh je seveda za čas, ki je potreben za izpeljavo ure eksperimen- odvisen tudi od odprtosti učitelja za sprejemanje talnega dela. Pri pouku na daljavo in hibridnem novih rešitev. pouku sem načrtovala tudi videokonferenčno sre- čanje, kjer sva z učiteljico kemije učence seznanili Znotraj učne snovi pri kemiji sem želela predstaviti s fazami eksperimentalnega dela – časovnico eks- računalniško oblikovano in strukturirano vsebino, perimentalnega dela. ki je naložena v spletno učilnico in učitelju omo- goča enake korake za vse eksperimentalne vsebi- Časovnico sem izdelala s spletnim orodjem in jo ne. Ob tem sem poizkušala odgovoriti na nekatera objavila v spletni učilnici kemije. stalna učiteljeva vprašanja: • Kako s pomočjo IKT tehnologije po korakih SPLETNA ORODJA V SCENARIJU EKSPERIMEN- učence navajati na eksperimentalno delo? TALNEGA DELA • Kako naj učitelj pri delu na daljavo zasleduje ek- sperimentalno aktivnost učencev in njihov spo- Zoom znavni proces (»eksperoučenje«)? Obstajajo različne platforme za avdio in video ko- • Kako računalniško opismenjujemo učenca ob munikacijo. Učiteljici sem priporočala Cisco Webex eksperimentalnem delu? in Zoom platformo. Po raziskovanju funkcionalno- • Kako lahko učitelj pri delu na daljavo vpeljuje ek- sti obeh platform sva se odločili za Zoom. Upora- sperimentalno delo in ga kakovostno preverja? bila sem platformo, ki je na naslovu zoom.us. Ta s pomočjo enotne SSO prijave poveže uporabnika z Načinov in odgovorov je veliko, v nadaljevanju pa njegovo AAI identiteto. Po SSO prijavi spletna plat- predstavljam eno izmed možnosti. forma učitelju omogoča širok nabor nastavitev la- stnosti videokonferenčnega srečanja. Učenci so se NAČRTOVANJE EKSPERIMENTALNEGA DELA morali za vstop v zoom srečanje registrirati – vpi- Za uspešno izvedbo eksperimentalnega dela z sati uporabniško ime in elektronski naslov. Po re- uporabo IKT tehnologije je zelo pomembno dobro gistraciji se jim je odprla povezava za vstop, izpisali načrtovanje poteka dela. pa so se jim tudi podatki (ID konferenčnega sre- 42 Didakta čanja, geslo za vstop) za dostop do zoom srečanja vidijo svoje rezultate v realnem času, kar učitelju iz prenosnih naprav. Na ta način sva se z učiteljico omogoča, da se v realnem času pogovarja z učenci izognili neželenim gostom. o njihovih pravilnih ali nepravilnih rezultatih. Genially – interaktivna slika Wordwall je interaktivno in sodelovalno orodje, Genially je spletna platforma za ustvarjanje pred- ki omogoča uporabniku, da na preprost način stavitev, interaktivnih slik, infografik, kvizov, življe- ustvarja lastne učne vire različnih oblik. Pripravlje- njepisov ... Genially omogoča, da svoje vire oživi- ne učne vire lahko učitelj natisne, vdela kodo uč- mo z gibanjem oziroma da vhodne, izhodne, ne- nega vira v spletno učilnico ali pa z učenci ustva- prekinjene in lebdeče animacije v nekaj minutah ri skupno rabo učnega vira. Uporaba spletnega spremenimo v animirano vsebino. Vsebino lahko mesta Wordwall je zelo enostavna. Učiteljem, ki bi popestrimo z najrazličnejšimi vizualnimi učinki. radi na hiter način spoznali Wordwall za izdelavo Orodje omogoča, da vanj vključimo tudi ostale di- kvizov, priporočam video vodič. Kviz o alkoholnem gitalne ponudnike (npr. Google Zemljevid, grafiko, vrenju, ki je uvod v eksperimentalni del, sem izde- video posnetke, dokumente, družabne medije, pri- lala na platformi Wordwall. pomočke, 3D slike ipd.). Genially dokument lahko ustvarimo v oblaku na kateremkoli računalniku z Spletna mesta za generiranje QR kode internetno povezavo in dokument delimo. Spletno Pri izbiri orodja za generiranje QR kode je potreb- orodje pa nam že samo ponuja na stotine različnih no upoštevati vrsto kode, ki jo želimo ustvariti (za ilustracij, slik, ikon, zemljevidov ... Naložimo pa lah- URL naslov, za dokument PDF, za sliko …), lep dizajn ko tudi svoje datoteke. QR kode, možnost prenosa QR kode v različnih for- matih (png, svg, pdf) ali možnost vdelave v spletno Wordwall – kviz stran. Navodila za eksperimentalni del sem shranila Kvizi so zagotovo učinkovito učno orodje v šoli. Z v format PDF – posebej za lažjo in posebej za težjo njimi se lahko otroci vseh starosti naučijo novega, skupino. Učiteljici sem predstavila spletna mesta odgovarjajo na vprašanja in razpravljajo o rezulta- za izdelavo QR kode (qrfy.mobi/qr-code-generator, tih. Obstajajo različna spletna mesta in aplikacije me-qr.com, qr-code-generator.com in pageloot. za izdelavo kvizov. Učiteljici sem priporočala apli- com) in tudi postopek generiranja QR kode za na- kaciji Kahoot in Socrative ter spletni mesti Quizizz vodila našega eksperimentalnega dela. Prav tako in Wordwall. sem upoštevala, da bodo učenci QR kodo skenirali z različnimi prenosnimi napravami (iPhone, Andro- Kahoot in Socrative sta na voljo za Android in iPho- id, iPad in tablični računalnik, PC in MAC). ne/iPad. Z njimi lahko ustvarimo hitre kvize z več izbirami. Kvizi so že optimizirani za zaslon katerega- koli pametnega telefona ali tabličnega računalnika. Kahoot je spletna aplikacija za pripravo kvizov. Vključuje elemente igrifikacije (tekmovanje), učenci imajo možnost objave svojih rezultatov na družabnih omrežjih. Omogoča tekmovanje v sku- pinah. Račun potrebuje samo učitelj za pripravo kviza, učenci lahko uporabljajo svoje telefone ali tablice, kamor si lahko naložijo aplikacijo ali do nje dostopajo preko spleta (kahoot.it). Tabelo rezulta- tov po posameznih vprašanjih lahko učitelj shrani in uporabi kot izhodišče za nadaljnje delo. Socrative je spletna aplikacija, v kateri učitelj hitro QR Code Generator z vsemi dodatnimi na- in enostavno sestavi kvize z različnimi tipi vprašanj. stavitvami za QR kodo Učenci za reševaje kviza ne potrebujejo računa, s po- močjo aplikacije na telefonu/tablici ali direktno pre- ko spleta vstopijo v učiteljevo spletno sobo. Primer- OneDrive no za motivacijo, sprotno preverjanje znanja, tekmo- Za beleženje rezultatov eksperimentalnega dela vanje ... Kvize lahko tudi shranimo in natisnemo. sem v prvem scenariju načrtovala uporabo tabele, ki sem jo izdelala v oblaku v aplikaciji Excel. Izde- Quizizz je spletna platforma, na kateri lahko ustva- lala sem dva delovna lista (list 1 za beleženje rezul- rimo kvize in z uporabo naprednih orodij spremlja- tatov lažje skupine in list 2 za beleženje rezultatov mo pravilne odgovore, napačne odgovore in rezul- težje skupine). Dokument sem dala v skupno rabo tate, ki jih je dosegel vsak izmed učencev. Učenci in nastavila pogoj, da se učenci pred uporabo av- 43 Didakta ŠOLSKA PRAKSA tentificirajo z AAI. Za nalaganje video vsebin sem šalnik, izvedemo spletno anketo, urejamo in ana- pripravila mapo in jo dala v skupno rabo, tako da liziramo podatke. Za uporabo orodja 1KA se je po- so lahko učenci v mapo naložili video izrezke eks- trebno prijaviti z AAI računom. perimentalnega dela (le težja skupina). EKSPERIMENTALNI DEL Sway – spletna predstavitev rezultatov eksperi- Eksperimentalni del je potekal po časovnici, ki sem mentalnega dela jo objavila v spletni učilnici kemije. V prvem scenariju eksperimentalnega dela sem načrtovala, da učenci fotografije eksperimental- Koraki prvega scenarija: nega dela (lažji nivo) in video posnetke eksperi- 1. Zoom srečanje z učenci pred uro eksperimen- menta (težji nivo) naložijo v spletno predstavitev, ki talnega dela. sem jo izdelala z orodjem Sway (sestavni del zbirke 2. Kviz o alkoholnem vrenju – uvod v eksperimen- Office 365). Uporaba orodja Sway je enostavna in talno delo. brezplačna za vse uporabnike z naročnino Office 3. Navodila (lažji nivo, težji nivo) v obliki QR kode. 365. Pripravljen dokument sem dala v skupno rabo 4. Eksperimentalni del in sprotno zapisovanje re- z učenci in nastavila, da učenec lahko dokument zultatov v Excel tabelo (oba nivoja). ureja le, ko opravi avtentifikacijo z AAI. 5. Sway – nalaganje fotografij, ki so nastale v pro- cesu eksperimentiranja lažje skupine in zapis Padlet ugotovitev; OneDrive mapa – nalaganje video V drugem scenariju eksperimentalnega dela sem posnetkov težje skupine; vidno vsem, ki so se načrtovala, da učenci fotografije, video vsebino in prijavili z AAI računom. ugotovitve eksperimentalnega dela naložijo v Pa- 6. Evalvacija učne ure – spletni anketni vprašalnik. dlet. Padlet je spletna aplikacija v oblaku, ki omo- goča sodelovanje, skupno urejanje, zbiranje idej, Koraki drugega scenarija: izdelkov … Za uporabo aplikacije je potrebno, da 1. Zoom srečanje z učenci pred uro eksperimen- se učitelj registrira. Po registraciji lahko v Padle- talnega dela. tu ustvari največ 3 brezplačne table in učencem 2. Kviz o alkoholnem vrenju – uvod v eksperimen- posreduje povezavo do njih. Aplikacija omogoča talno delo. dodajanje priponk, povezav, komentarjev ipd. in je 3. Navodila (lažji nivo, težji nivo) v obliki QR kode. zelo enostavna za uporabo. Slabost te aplikacije je, Branje QR kode s prenosnimi napravami. da so omejili število brezplačno objavljenih tabel. 4. Eksperimentalni del in sprotno zapisovanje re- zultatov v Excel tabelo (oba nivoja). 1KA – spletni vprašalnik 5. Padlet – nalaganje fotografij in video posnetkov Za izdelavo anketnega vprašalnika za evalvacijo eksperimentalnega dela ter zapis ugotovitev ek- učne ure sem uporabila orodje 1KA. Z orodjem 1KA sperimentalnega dela; rezultati so vidni vsem. lahko na enostaven način izdelamo spletni vpra- 6. Evalvacija učne ure – spletni 1KA anketni vprašalnik. Prvi scenarij, ki sva ga z učiteljico izpeljali pri pouku na daljavo. 44 Didakta Drugi scenarij, ki sva ga uporabili pri hibridnem pouku in klasični obliki pouka. ZAKLJUČEK Ali ti je način eksperimentalnega dela, ki smo ga Pripravljena scenarija za izvedbo eksperimental- imeli pri učni uri, všeč? (n=20) nega dela sva z učiteljico kemije izpeljali pri pou- ku na daljavo in hibridnem pouku v povprečnem oddelku devetega razreda. Ugotovili sva, da je pri- pravljeni drugi scenarij učencem bolj všeč, hitreje 20% so opravili vse naloge in zapisi vseh udeležencev eksperimentalnega dela so bili vidni vsem – uči- DA teljicam in učencem. Učenci niso imeli težav pri NE reševanju uvodnega kviza o alkoholnem vrenju 80% – zelo jim je bilo zabavno, ko so videli svoje ime na lestvici vodilnih igralcev kviza. Branje navodil v obliki QR kod jim tudi ni delalo težav. Za sprotno zapisovanje rezultatov v Excel tabelo so se mora- li prijaviti z AAI prijavo. Pri prvem scenariju sem Ali si želiš imeti pogosteje tako izvedeno učno uro? opazila, da so nekateri učenci (kljub prijavi z AAI (n=20) računom) brisali zapisane rezultate. Te učence sem izključila iz skupne rabe. Za takšne učence sem imela »rezervni scenarij« – rezultate so mora- li zapisati na papir, s telefonom so poslikali zapis 35% in fotografijo naložili v spletno učilnico. Prednost DA drugega scenarija je tudi v tem, da so v zelo krat- 65% NE kem času objavili rezultate in ugotovitve na Pa- dlet tablo. Postavljena časovnica v spletni učilnici vodi eks- perimentalno delo učenca in ga navaja na enak scenarij tudi v prihodnje. LITERATURA Evalvacija učne ure je pokazala, da je način eks- Kemija 1. Spletni naslov: https://eucbeniki.sio.si/kemija1/479/index. perimentalnega dela, ki smo ga imeli pri učni uri, html. Pridobljeno: maj 2022. Prenos fotografij in datotek v OneDrive. Spletni naslov: https:// všeč 80 % učencem. Učenci si tudi želijo pogoste- support.microsoft.com/sl-si/office/prenos-fotografij-in-datotek-v- je imeti tako izvedeno učno uro (65 %). -onedrive-b00ad3fe-6643-4b16-9212-de00ef02b586. Pridobljeno: maj 2022. Smrdu, A. (2011): Od molekule do makromolekule. Ljubljana: Zalo- Iz scenarija učne ure so učenci kot pozitivne iz- žništvo Jutro. Spletna mesta in aplikacije za šolski kviz. Spletni naslov: https:// postavili kviz, pripravljeno QR kodo, uporabo pre- sl.bestwebtip.com/9149337-school-quiz-sites-and-apps. Pridoblje- nosnih naprav in to, da so istočasno lahko videli no: maj 2022. QR Code Generator. Spletni naslov: https://www.qr-code-genera- rezultate drugih učencev. tor.com/. Pridobljeno: maj 2022. 45 Didakta