POUČEVANJE V ČASU KORONE Poučevanje na daljavo v preteklem letu Karolina Jenko, učiteljica praktičnega pouka in strokovno teoretičnih predmetov, Srednja zdravstvena šola Ljubljana Skoraj leto dni je minilo od časov, ko večina ljudi v Sloveniji ni vedela, kaj je pandemija, ko smo zaščitne maske uporabljali v glavnem v zdravstvu, ko se nismo zavedali, kaj pomeni svoboda gibanja, dostopnost smučišč in letovišč v domovini in tujini, ko smo možnost druženja dojemali kot samoumevno, ko smo lahkoverno upali, da kitajski virus ne pride k nam, čeprav nas je čakal pred vrati. Nismo si niti zamišljali splošnega navodila o delu od doma, zaprtih trgovin, šol in poučevanja na daljavo. Realnost nas je ujela nepripravljene in smo naivno pričakovali, da le za krajši čas. kar preko telefona. Resnično me je ganila hvaležnost, ki so jo dijaki od- krito pokazali po takšni individualni pozornosti, saj so prepoznali našo iskreno človeško zavzetost za njih in njihov učni napredek. Malo manj je slišati o težavah, sti- skah in dilemah učiteljev, ki smo veliko časa namenili spreminjanju načina dela in prilagajanju obrav- nave učnih vsebin. Video-srečanja so pomenila tudi vdor v naš dom, kjer so delo od doma opravljali naši partnerji, naši šolajoči se otroci so potrebovali pomoč, mlajši vrtčevski otroci pa skrb in pozornost. Po pr- Spletno pustovanje 3. d razreda Srednje vem zaključenem video-srečanju sem imela obču- zdravstvene šole Ljubljana tek, da me ves razred dijakov spremlja, ko kuham ko- Foto: Patricija V. Raspotnik silo. Tudi čas kosila je bilo potrebno prilagoditi urniku učitelja, delovnim sestankom partnerja, premorom Na Srednji zdravstveni šoli Ljubljana smo se sezna- v videokonferencah šolarjev in študentov. Enake te- nili z možnostmi poučevanja preko videokonferenc žave so imeli tudi naši dijaki in neredko je kdo pro- – meni je še vedno ljubši izraz video-srečanje. Mlajši sil, da odide, ker imajo kosilo ali ker mlajši sorojenec učitelji so ta način dela osvojili hitreje, pomagali so potrebuje pomoč ali ker njihov pes vztrajno zahteva starejšim, in tako se je opotekaje začelo poučevanje sprehod ... Včasih smo se tudi nasmejali ob naključ- na daljavo. Razredniki, vodstvo šole in računalničar- nih zvokih iz domačega okolja. ji so se povezali v zagotavljanju računalniške opre- me in poskrbeli, da so bili res vsi naši dijaki ustrezno Na video-srečanjih vedno sodelujem z vklopljeno opremljeni in poučeni za učenje na daljavo. Večletno kamero, da me dijaki vidijo in slišijo, opažam pa, da vlaganje v digitalno opremljenost in izobraženost je dojemanje dijakov tako kot ekran nekako dvodi- učiteljev se je obrestovalo in smo se s kar največjim menzionalno, manjka tretja dimenzija, ki jo vnesemo možnim entuziazmom lotili dela, prilagodili načrto- z govorico telesa, gestikulacijo, poudarjeno mimiko. vanje in potek šolskih ur, način obravnave učnih vse- Le redki dijaki prostovoljno sodelujejo z vklopljeno bin in poiskali zanimive ter primerne videoposnetke. kamero. Razumem jih, da jih moti samorazkrivanje Res je bilo zanimivo, učitelji in dijaki smo se iskreno in vdor šole v njihov domači prostor, in jim razlagam, razveselili drug drugega in video-srečanja so postala da si tudi jaz želim videti njihove mlade obraze in da ustaljena oblika pedagoške komunikacije. pogrešam povratno informacijo. V razredu sem z enim pogledom objela ves razred in z njihovih obra- Javna občila vztrajno opisujejo težave šolajoče se zov razbrala razumevanje, zanimanje, zmedenost, mladine, ki resda niso zanemarljive, in tudi učitelji stisko, nestrinjanje, včasih tudi posmeh. V razredu opažamo, da moramo veliko energije vložiti v motiva- sem zlahka opazila interakcijo med njimi, klepetanje cijo dijakov, pogosto pristopiti k dijaku individualno, med poukom, pisanje pisemčkov, učenje drugega se pogovoriti z njim v zasebnem video-srečanju ali pa predmeta, pisanje domačih nalog, preverjanje soci- 12 Didakta alnih omrežij, pisanje SMS-ov … Težko verjamem, da praktični pouk, ker pridobivanja spretnosti in izku- dijak, ki med predavanjem izklopi kamero, pozorno šenj s pacientom ne more nadomestiti noben opis spremlja pouk. Ne zaradi mojega nezaupanja, tem- in prikazati noben posnetek. Z inovativnimi pristopi več zaradi izkušenj: ko dijaka v zvezi s snovjo povabim smo učiteljice praktičnega pouka dijake vodile v pre- k sodelovanju s preprostim vprašanjem, pogosto ne poznavanje občutkov v negovalnih situacijah, poiska- ve, kaj sem ga vprašala, kje naj nadaljuje z branjem z le smo zanimive tematske filme, videoposnetke na deljenega power point-a, oglasi se z zamudo ali sploh youtube kanalu, ki so sprožili razmišljanje in empatijo. ne. Domačo nalogo mi včasih pošljejo med mojo ali Oblikovale smo učne situacije, s katerimi smo dijake kakšno drugo uro. Razumem, prilika dela tatu, a mi je usmerjale v krepitev kritične zavesti, odgovornosti, v žal za slabo izkoriščeno učno uro. samostojno ustvarjalnost in pridobivanje izkušenj z delom na sebi. Dijaki so izdelali in predstavili temat- Predelano snov dijakom vedno pošljem na njihov ske seminarske naloge in tako pridobili oceno. Vsi pa e-naslov z navodili za domačo nalogo, ki mi jo po- se zavedamo, da to ni bil pravi praktični pouk, da stika tem pošljejo na moj e-naslov in jo pri naslednji uri s pacientom niso imeli, da niso mogli pridobiti želje- pregledamo. Vse prejete domače naloge zabeležim nih spretnosti, da svojega znanja niso mogli preveriti v e-dnevnik, iz katerega je razvidno, da približno tri v praksi in se učiti komunikacije s pacientom pod bu- četrtine dijakov prizadevno redno sodeluje. Skrbi pa dnim očesom učiteljice praktičnega pouka. me tista slabše odzivna četrtina dijakov, še bolj pa tistih nekaj, ki domačih nalog ne oddajajo in ki so Spretnosti in dobri organizaciji organizatorjev prak- neuspešni pri ocenjevanju znanja. Večino sem uspe- tičnega pouka na šoli gre zasluga, da so doslej vsi di- la zmotivirati z individualnim pristopom, spodbudo, jaki vsaj en del vodenega praktičnega pouka opravili prilagajanjem in veliko razumevanja. Potrudim se, da v realnem okolju. Glede na to, da izobražujemo za po- najdem razlog, da dijaka pohvalim, in izkazalo se je, klica, ki sta v tem času ključna za dobrobit bolnikov da je pohvala najboljša spodbuda. v bolnišnicah in stanovalcev v domovih upokojencev, so lahko vsi dijaki Srednje zdravstvene šole Ljublja- Praktični pouk na daljavo predstavlja poseben pro- na praktično izobraževanje pri delodajalcu uspešno blem, na katerega vztrajno opozarjamo učitelji, di- opravili, pri čemer so jim ustrezno podporo in pomoč jaki in študenti ter starši. Na Srednji zdravstveni šoli pri izvedbi strokovnih ukrepov in pri vzpostavljanju Ljubljana izobražujemo bodoče tehnike zdravstvene stika s pacienti nudili zaposleni v zdravstveni negi. nege oziroma medicinske sestre in bolničarje – nego- Pridobivanje praktičnih izkušenj v realnem delov- valce. Za oba programa načrtujemo tri oblike prak- nem okolju je bilo dodatno nagrajeno z občutkom tičnega pouka: praktični pouk v kabinetu, praktični koristnosti in zavestjo, da so s svojim delom in zna- pouk v učni bazi (bolnišnici, domu upokojencev) pod njem doprinesli k obvladovanju težke situacije v zdra- vodstvom učiteljice praktičnega pouka in praktično vstveni negi. izobraževanje pri delodajalcu, ko se dijaki vključijo v redno delo v različnih bolnišnicah in domovih upo- Kaj pa ocenjevanje znanja? Kako zagotoviti objek- kojencev. tivnost pri ocenjevanju znanja, kako preprečiti upo- rabo nedovoljenih pripomočkov? V pomoč so nam V prvem valu se je zaradi zaščite najranljivejših sku- lahko različne aplikacije Exam.Net, Moodle, Kahoot pin prebivalstva najprej ustavil praktični pouk v učnih in druge, vendar se učitelji zavedamo, da je iznajdlji- bazah. Učiteljice praktičnega pouka smo uporabile vost dijakov skoraj brezmejna. Menim, da moramo neizmerno veliko iznajdljivosti, domišljije, strokovnih zaupati, da so mladi odgovorni do svojega znanja, videoposnetkov, filmskih prispevkov in zasilnih pri- da se zavedajo, da bodo to znanje nekoč potrebova- pomočkov, da smo na nek način izvedle poučevanje li, in predvsem moramo verjeti, da v njihovih glavah praktičnega pouka. Medvedek je postal poškodova- vedno ostane nekaj znanja, na katerem bodo lahko nec, pinceta za obrvi je postala prijemalka za sterilne gradili naprej. zložence, ogrožena mesta za nastanek razjede zaradi pritiska so prepoznavali z ležanjem na trdi podlagi … Ni nam lahko v tem obdobju, ne učiteljem, ne učen- V veliko pomoč so bili dijakom dobri opisi v učbenikih cem, ne bolnikom in ne zdravstvenim delavcem, in strokovni video prispevki založbe Grafenauer. ne delodajalcem in ne zaposlenim, ne državljanom in ne vladi. Znašli smo se v situaciji, kateri se ves čas Za praktično delo so dijaki uporabili pripomočke iz prilagajamo, ne vemo, kdaj se bo končala, ne vemo, domačega gospodinjstva in si pomagali s sodelova- kako se bo končala. Upamo le, da vsi delamo do- njem družinskih članov, ki so odigrali paciente. Pri bronamerno, da po svojih močeh prispevamo svoje tem so nastali zanimivi posnetki, ki kažejo izjemno znanje in izkušnje ter se ne predajamo malodušju ustvarjalnost mladih. Nekatere učiteljice so v kontro- in črnoglednosti. Vsi pa se najbrž sprašujemo: »Kdaj liranem šolskem okolju posnele izvedbo strokovnih bomo lahko predavali, delali, nakupovali, potovali intervencij, da so jih lahko kakovostno predstavile in brez zaščitnih mask in brez meja? Ali bo cepljenje razložile dijakom. Najtežje je na daljavo učiti voden življenje vrnilo na običajni tir?« 13 Didakta