----- 28 Politične stvari. Govor dr. L Tomana v državnem zboru 19. januarja. Po stenograficnem zapisniku. Kakor vse na svetu tako tudi avstrijska ustava koraka v svojem razvitku. Ce bo avstrijska ustava naravne faktorje države, za ktere je dana, spoštovala, — izjemno stanje na Ceskem Jn v Dalmaciji, skrbno odstranjevanje amnestije na Ceskem, straho-vanje postavne opozicije, ki se bori na legalni poti v deželnih zborih in zunaj njih, vsakovrstno upljivanje vladinih organov, umetno hujskanje nad vse, ki niso prijatelji ministrom, odtegovanje vseh pravic n&rodom, ki jim gredo ali po §. 19. ali pa po društvenem in zbo-rovalnem pravu — vse to kaže svobodoumnost seda-ttjin ministrov! Al ni ta ministerski absolutizem, ta * * ministerska svoboda, ktero hujše čutimo nego cesarsk absolutizem in ktere ne moremo prenašati, kajti ona hoče narodnosti, pravice posamesnih kraljevin in dežel parlamentarnemu ministerskemu absolutizmu podvreči, ali ni ves ta liberalni aparat že vrhunec nesvobodne vladije!? Je mar to še le mala poskušnjica? Dobro! gospoda moja, le naprej s takošno silovitostjo! Odbor sam pravi v adresi, da bo slavni zbor program ministerski podpiral. Saj imamo še bajonete in drage jglenke, ki še niso svoje dobrodejnosti dokazale na prsih vseh Avstrijancev. (Dobro! na desni. — Sikanje *& nemir na levici in v sredini.) Predsednik: Prosim g. govornika, naj zmemeje govori in naj nikar ne budi zborove nevolje. Dr. Toman: Prosim, stavka še nisem skončal Vnadaljuje). Mi imamo še ječe in zapore, ki še niso P°lni inteligencije (veselost in smeh na levici), saj imamo enarjev še na kupe, da si zidamo novih (smeh na levi). rosim, gospod predsednik miru, da moram govoriti. Predsednik: Nemir ne izhaja iz zbornice, temveč od govornika. Dr. T o m a n : Prosim, da izgovorim. Predsednik: Ce je govor bolj zmeren, se v zboru ne bo tako očitna nevolja cula. Na g. govorniku je tedaj ležeče, da se jej ogne. (Klici na desni: Svoboda v govorjenji!) Dr. Toman: Naj ^slavni zbor dalje izreče, ali smem dalje govoriti? Ce ne, brž omolknem! (Govorite! klici na desni.) Predsednik: Prosim, govorite dalje! Dr. Toman: Nadaljeval bom svoj stavek, ker ne morem celote misel prestriči, to pa pod tem pogojem, če mi g. predsednik d& svobodni govor. Ako pa g. predsednik mi ne d& govoriti, naj le pove\ Jaz se raje besede odpovem, kakor da bi me v vsakem stavku motili. Predsednik: Jaz nikakor ne mislim g. govorniku besede kratiti. Samo na pravi obliki besede je ležeče, v kteri se kaj pove, sicer se sme vse govoriti. Prosim, nadaljujte! Dr. Toman: Saj še nismo vseh svoboščin, pravice zborovanja in združevanja, porotnih sodnij opoziciji odvzeli; nezadovoljni n&rodi ne smejo teh pravic imeti, kakor mi, ki smo prijatelji ministrom in liberalci; mi nismo še po vsej Avstriji vpeljali obsednega stanu in ni bilo še povsod krvavih tal, kakor v Dalmaciji. S temi besedami se morebiti, gospoda moja, tolažite vi in pravite: ,,8 trpežem in stanovitnostjo bo vže šlo; ta-košen recept gotovo ustanovi ustavo in svobode v Avstriji". Jaz pa vam pravim, da bo tak recept svobodo in ustavo v nič dja 1". (Dobro! na desni). Slavni zbor razvida, da govorim prav v njegovem smislu, in vendar me je popred v govoru motil. Govoril sem v duhu svobode; kajti prepričan sem, da pravi nemški zastopnik ne more takemu ministerskemu programu pritrditi. Tak recept bi gotovo predstavljal čuda krepko ustavno vlado, pa pokopal bode svobodo Avstrije in nemškega n&roda ter nikdar nikoli ustvaril podlage prave ustavnosti. Tak program pa gotovo tiči v izrekih „ostati strogo pri ustavi" in „s silo jo izpeljevati". Sredstva sile, ki sem jih gori naštel, so edina, ki vam še ostanejo. In zadnje dve leti, ko je ministerstvo po svoji volji gospodovalo, se jih je že posluževalo, in nasledek kaj je? — sedanja srditost in razkačenost avstrijskih narodov. Slišim glasove, ki pravijo: Poglejte na angleško ustavo; 300 let se je razvijala. Da! razvijala se je 300 let, a to ravno kaže, da ostala ni stanovitna. Ozrite se na angleško ustavo pred 300 leti od danes nazaj, in najdli bote v njeni zgodovini dokaze, da se vsaka ustava spreminja. Ustava mora biti živeča stvar, a ne mrtva črka; kajti potrebe narodov se spreminjajo, spreminjajo se razmere držav in po teh se mora ravnati ustava. Ali je ustava le samo zato, da je ustava? Ne! Ona mora sluznica biti potrebam državnim; naše države cilj in konec je pa obstanek Avstrije, svoboda za vse kraljevine in dežele, svoboda za vse n&rode. Vpeljati hočete tu neposredne volitve, ki so v protiglasji z oktobersko diplomo in z deželno samoupravo, in s tem hočete posekati cveteče drevo deželne avtonomije. Ali ni tako, gospoda moja? — Gospod minister notranjih zadev naj mi odpusti, če mu povem — kajti tukaj ne pomagajo same besede, tukaj se mora na tanko razumeti, zvedeti se mora misel drug druzega ter po moči pomagati državi — da dobro vem, da so časniki prav imeli, ko so trdili, da je on izrekel: „Z deželnimi zbori ne morem vladati, deželni zbori ----- 38 morajo zginiti". Jaz poznam moža, kteremu je to ponavljal. (Minister Giskra: To ni res!) Dr. Toman: Jaz sem tisti mož, ki je iz ust gospoda ministra to čul, in jaz sem porok, da je to istina. No, gospoda moja, če mi poznamo take nakane in vidimo, da hočete gospodstvo enega naroda nad vsemi druzimi pod krilom parlamentaričnega centralizma ustanoviti, kakor unkraj Magjari zapovedujejo drugim ljudstvom ; potem nam ne preostaja drugo, nego ostati na našem dobrem avstrijskem stališču, — ustavni stranki pa ne more opozicija nikoli in nikdar roke podati, kajti vi ste se za vselej odpovedali vsakemu poraz-umljenju z nami! Z vpeljavo neposrednih volitev prelomite ustavo; deželni zakoni so del ustave! Kdor najvažnejo pravico v deželnih zborih — voliti poslance državne — napada, ta napada deželno pravo in ustavo. Nam prepoveduje naš mandat in naša pamet glasovati za popravo volilnega reda, ki skruni deželno pravo. Morebiti spravite vkup mnogoglaven parlament, ki ne bo obsegal neprijetne a prevažne različnosti in posebnosti narodov; potem dobite velik zastop enega roda, ki pa je države manjina. Jaz ne verjamem, da bi hotel tak državen zbor prevzeti odgovornost za osodo vseh druzih narodov. Ali more tak državen zbor dolgo trpeti ali more kako vrednost imeti za svobodo in blagor države? Morejo li Nemci želeti takega državnega zbora? Državni zbor, v kterem ni večine avstrijskih narodov, ne more ni zunaj ni znotraj krepko in močno postopati; na državni zbor, ki najvažneje pravice ne-nazočim narodom šiloma jemlje, ne more vladar pri postavodajanji obzir jemati; tak državen zbor nima poroštva za nič, kar ustvarja. Naj so postave, ki se napravijo v zboru takem, kjer je samo manjina, če tudi v polnem zastopana, še tako svobodomiselne, in pripravne za blagostanje dežela in ljudstva— one nimajo poroštva za-se. Le polnoglaven parlament, polno-glaven državen zbor, kjer sede zastopniki vseh narodov in ki je vsem narodom zavetje v sredini države, tak zbor je poroštvo temu, za kar se mi borimo, ki nismo svobodnjaci po ministerski obliki, ampak za pravo svobodo, državni blagor in za obstanek druzih zakladov njenih. Je li to, da opozicija tirja večo avtonomijo in odločno ravnopravnost vsem narodom, ne-svobodno in državi nevarno? Nikdar ni centralizem, ampak le avtonomija ova prava oblika pri vladanji, kjer se lahko vsaka narodna, verska ali ktera si vže bodi posebnost razvija. Ker govorim na opozicijski klopi kot ud manjine in zastopnik malega naroda, vem, da ne bodo moje besede pri vas veljave imele; zato vam ne imenujem ni naroda ni imena toliko stavljenega španskega govornika, temveč naravnost pravim: Vsi pravi svobodomiselni, ki se potezajo za prostost in enakost vseh ljudstev, odločno izrekajo, da se taka načela vresničujejo le v avtono-mistični in federalistični državi. Pa — ali je morda avtonomija, ali je narodna enakopravnost škodljiv ak-sijom za nemški narod? Mar Nemci ne potrebujejo ravno tako samouprave in enakosti? Ce so tedaj ti zakladi enake vrednosti za nemški narod, zakaj ne skrbe njegovi poslanci, zakaj ne skrbe ministri, ki so večidel vsi iz njegove srede, da jih pri njem vpeljejo? Al, gospoda, ti več ali manj vse kaj druzega nameravajo. Ravno pri nemških poslancih, ki vedno s pre-čudno logiko gospodstvo enega ljudstva s svobodo in pravico v Avstriji enačijo, najdemo druge nakane. „Mi ne maramo za Avstrijo, če mi Nemci več ne gospodujemo; če se nenemški narodi zadovolje, nočemo mi Nemci zadovoljni biti, in bomo zadostila iskali kje drugje." Tako se je govorilo v deželnih zborih in tukaj med nami. Zdaj, gospoda moja! vas prašam: ali se bodo kedaj udali drugi narodi takemu zatiranju in po-nemčevanju? Ali ste mi porok, če se vname boj za svobodo, za blagor, za mir in za obstanek države, da je ne bodete s tem pahnili v stiske in nevarnosti? Potem se lahko zgodi, gospoda moja, da bo prepozno, in zgodovina bo take mojstre obsodila. Saj je pa tudi komaj verjetno, da moramo čuti za nemško nadvladanje take dokaze! Nemško ljudstvo — glasi se dalje — je bolj izobraženo in bolj svobodomiselno, kot drugi nenemški narodi, zato mora nad njimi gospodovati. Dovolite mi, gospoda moja, da preiščem, ali sta ta izreka upravičena? Ali je upravičeno, gospoda moja, to, da eno ljudstvo drugo zatira, ktero ravno tako blago in kri daruje za obstanek državni? Hoče li prava omika ropati narodnost drugim narodom? Prava omika govori drugače, prava omika pravi: vsak naj se lika v svojem, njemu odmerjenem krogu, v svojem narodu, kakor ve in zna in kakor zahteva posebnost njegova, in vsak narod bo, gospoda moja, oliko in izobraženost le v svojem jeziku sprejel; Anglež se bo izobrazil v angleškem, Nemec v nemškem, Lah v laškem in Slovan v slovanskem, a ne v drugem jeziku. Omika mora pri-poznati, da so druge narodnosti enakopravne v državi, da se morejo tako razvijati, kakor so se Nemci razvijali, in tisti, ki se baha z nemško kulturo v škodo narodnosti, se ne pregreši samo nad seboj, ampak tudi nad kulturo nemškega naroda. Pač ne pomislijo taki možje, kako krivico delajo nenemškim narodom, trd6, da morajo nenemški narodi sužni biti nemškemu, da jih, kakor mu drago, ponemčuje, čeravno so Slovani na severu in jugu nemško kulturo rešili pred Turki in drugimi barbari? Ali ne pomislijo ti preroki, da delajo dvojno krivico. Sklicujejo se na prostoumnost Nemcev; al jaz mislim, da je to puhlo, kajti svobodoumnost se ne more združiti z namerami, da bi se jemala narodnost drugim, in da bi se dala nadvlada Nemcem v roke. Nemško ljudstvo ne misli sploh tako, kakor mislijo nekteri kolovodji nemški in nekteri časniki nemški. Ko bi res tu sedel narod nemški, vse drugače bi slišali govoriti, kakor govore možje, ki se tukaj napenjajo za gospodstvo nemško (levica zanikuje.) Nemško ljudstvo bi govorilo: „Mi nimamo nikakoršnega vzroka, in tudi ne namerjavamo nadaljevati prepira med avstrijskimi narodi. Ker nam ti narodi nič zalega ne delajo, zato hočemo ž njimi v miru in spravi živeti. Mi hočemo, da zadobe vsi svoje pravice; saj vsi darujejo blago in življenje državi. (Veselost na levici.) Mi hočemo, da se država okrepi, in želimo, da se Avstrija ohrani". (Dobro! na desnici.) — Tako bi govoril nemški narod, ko bi bil med nami tukaj, in porazumljenje bilo bi gotovo. Gospoda moja! zakaj se ne porazumemo? Kolovodje nočejo!^ Jaz ne mislim samo voditelje v državnem zboru. Časnikarji, posebno na Dunaji, neprenehoma hrepene po nadvladi in gospodstvu nemštva, tako da moj govor ne zadela samo slavni zbor, temuČ vse, ki so privrženci omenjenega načela. Od 1861. leta se s svojimi enakomislečimi prijatelji vedno borim zoper centralizem in nemčevanje. Od nasprotne strani se nam je poprejšnja leta — da naravnost resnico povem — vedno oporekovalo: „Saj zametujemo absolutistična sredstva Metternichova ali Bachova ter hočemo enakopravnost vresničiti. Ce se pa danes čujejo drugačna mnenja od tega, kako mora zastopnik nemškega naroda to soditi? Gotovo tako, da se ravna po sistemi Metternichovi in Bachovi in da se greši z absolutizmom in despo-tizmom. Ali je pa tudi res, gospoda moja, da so drugi — ----- 39----- nem§ki — narodi brez vednosti in omike in da niso svobodomiselni? Gospoda moja! Poglejte v češko zgodovino ob času reformacije in tu vam bo povedala Klijo če hočete izvedeti resnico, da češki narod je iz-budil duh napredka, da je on vže imel dela v svojem jeziku pisana v mnogovrstnih vednostih in umetnostih oni čas, ko so se morali nemški učenjaki še z okorno latinščino vkvarjati. Zgodovina govori resnico, in nihče ie ne sme prezirati. — Kdor prebira jugoslovansko zgodovino, kdor pozna postave Dušanove, mora pritrditi, je tisti pol, krog kterega se suče porazumljenje ^ehov, Moravanov in druzih dežel; sedanj i krivični volilni red se mora predrugačiti tako, da bode vsak narod po razmeri svojih prebivalcev zastopan. Moreni ne ve slavna zbornica, da je volilni red res krilen? Ali ne ve tega visoka vlada? O! dobro veste vsi, in mi smo v seji adresinega odbora culi ne-j?a gospoda odločno reči: ,,Dobro vemo, da je češki °hlni red nepravičen, pa nam ne pride na mar, da bi 8* spreminjali, kajti potem bi bili Čehi v deželnem oru v večini, ker njih so tri, Nemcev pa le dve pe- tinki; mi vemo to, pa ne prenarejamo ničesa, da ne škodujemo nemški stvari." Prašam vas tedaj: more tako stanje, ki ima krivico za podlago, dolgo trpeti ? Ima li nravno naslombo in ima prihodnost ne le pred avstrijskimi narodi, temuč pred celo Evropo? Kako se more braniti tako stanje? Se silo? z bajoneti? Gospoda moja! To bi bil zadnji korak, in tega se vlada boje ne bo poprijela, in če se ga poprime, spoznala bo v kratkem, da država, v kterej so skupne enake vojne postave, ne dobi več mislečih in narodno-čutečih mladih mož, ki bi s krvjo delali notranji mir. Taka vojska pa ne bo imela več gorečnosti in poguma, če niso narodi, iz kterih se vojaci jemljo, zadovoljni, kedar je treba, z vnanjimi sovražniki se boriti in drago domovino rešiti! •v Ce hočete Avstrijo, morate pripoznati potrebo, da se porazumemo na podlagi avtonomije in enakopravnosti vseh kraljevin in dežel. Mi spoznavamo Avstrijo za državo, ki ima po svojej sestavi jako težko, pa jako imenitno nalogo. Ustava njena mora biti taka, da vsi narodi mirno skup žive in da je vsem zagotovljena svoboda in njihova posebnost. Meni je Avstrija država, ki bi morala izgled biti drugim državam v Evropi, kajti ona ima najbolj člo-večino nalogo: pobratenje v najširjem krogu človeštva. Kdor pa to pripoznava, mora za vselej slovo dati nadvladanju, pravemu absolutizmu in ministerskemu absolutizmu. Veliko zadovoljnost zbudil je pri večini avstrijskih narodov prestolni govor, ker v njem nahajamo načela, ktera tudi jaz zastopam. Slavna zbornica namerava odgovor na prestolni govor, in ta odgovor je sedaj pred nami. Nekteri stavki v adresi nameravajo nekaj tacega, kar je podobno porazumljenju, al v veliki celoti je pred nami ležeča adresa zapustila ono pot, ktero nahajamo v prestolnem govoru. Adresa ni program za spravo in porazumljenje; ona ne ve nič druzega svetovati, nego naj vlada strogo ostane na poti, ki nas je pripeljala v ta položaj, v kterem smo danes, in da šiloma izvršuje ustavo, poslanska zbornica naj jej pa zagotovi svojo pripomoč. — Adresa imenuje ono obliko, ktero bi morala po moji misli naša ustava imeti, nevarno temno poskušnjo, — jaz menim obliko avtonomije, nočem reči federalizma, kajti ta beseda je nevšečna zbornici, čeravno federalizem ni druzega nego avtonomija v malih kosih, zveza mnogih avtonomnih delov. Na ta ugovor jaz odgovarjam to: Sumljiva poskušnja je ona, ktero pripoznava program ministerstva in adresa odborova in najbrže tudi večina v tej zbornici; sumljiva poskušnja je, ako se hoče še z večo silo izpeljati to, kar se do-tle ni moglo vkoreniniti v avstrijskih narodih. To je gotovo sumljivo in nevarno, ako se bodo rabila sredstva, ktera poslanska zbornica nasvetuje in ministerstvu v podporo ponuja. Gospoda moja! Ali boste morda s tem opozicijo ob tla djali? Ali morete misliti, da se bo opozicija precej skesano spokorila in na te klopi vsedla? Ni mogoče kaj tacega misliti! Premislite vse, kar sem povedal o krivičnosti volilnih redov; premislite, kaj morajo avstrijski narodi postati, kaj tirja narava državna, iu sprevideli boste, da bo avstrijska opozicija rastla, da bode še bolj srdita, da se mora bojevati, dokler ne za-dobi pravic, in potem bo nastala kriza, vsa drugačna, kakor je ministerska, kriza v državnem telesu, ko ne bodo ne drastični, ne pomirljivi pripomočki več mogli rešiti države. Prevdarite, kakošno odgovornost ima današnji vladni program, in kakošno odgovornost adresa tacega smisla? Ne dvomim, da se bo večina slavne zbornice od- ------ 40 ----- ločila za adreso in za ministerski program; saj ste vsi meso iz istega mesa, in kri iz iste krvi in duh iz istega duha! Jaz tudi ne dvomim, da ne bi krona svojemu prepričanju zvesta ostala in se nadjam, da bo vlada ministerske večine, kakor je ostala in se bode dopolnila, svoji adresi nezvesta postala, ako premisli, na kteri strani in za kterimi načeli stoji ogromna večina avstrijskega ljudstva in naloga države same. Jaz bi lahko proroško razlagal, kako bo glasovanje za adreso izteklo, kolikošna bo večina, kolikošna man-jina; vsaj je namen državnega zbora večine jasen! Ta zbornična večina pa je po moji sodbi — in menim, da se ne motim, da se to d& statistično dokazati — v ogromni manjšini v Avstriji. Večina zastopa tu samo en narod, manjšina pa reprezentuje vse narode! Ka-košno vrednost pa imajo sklepi, kterim sicer samim na sebi parlamentarno veljavo priznavam, pred prestolom cesarjevim, ki mora pri vseh razmerah gledati v prihodnost, to si vsakdo lahko sam misli. Gospoda moja! Ne mislite, da se borimo proti kakemu ministru, ki danes sedi na klopi ministerski, in jutri morebiti ne bo več sedel; ne mislite, da se borimo proti „črki" ustave. Mi se borujemo za ustavno avstrijsko načelo, — mi se odločno borujemo zoper centralizem, ki je grob svobodi in samoupravi, — mi se borujemo z vsemi močmi zoper nemčevanje, mi se borimo za principe, kteri bi bili lahko tudi Vaši! Kdor hoče ohraniti državo, mora pristopiti k tem načelom, in gospodje ministri si bodo morali klicati, kakor se je klicalo Schmerlingu: „Drugo pot in spre-vidno!" To si bojo morali klicati, ako hočejo Avstrijo vladati in osrečiti. Naj bi jih genij avstrijski navdušil s tem resničnim in pravnim čustvom! Ako pa te naloge ne izvrše, potem se bojim, da se bo nad njimi spolnila proroška beseda velikega sosednjega vladarja: „Kar niso mogli storiti mogočni sovražniki, k temu so pripomogli nemški ministri. Avstrijo so pokopali!" (Dobro! dobro! v desnem središču.)