»Halo, ali je tam Metka?«, je resno vprašala Pika v očkov telefon. »Halo, Metka tukaj«, se je zaslišal droban glasek z drugega konca žice, »Pika, pridi k meni na obisk, pravkar se igram s svojim Medotom.« »Res ne morem, saj veš, delo in toliko opravkov, ki se moramo ukvarjati z njimi me ženske. Poleg tega pa imava z Mihcem tudi imenitnega no¬ vega prijatelja. Pravi, da mu je ime Šparovček in obljubil nama je, da nama bo pomagal prihraniti denar za novo kolo, ki si ga tako zelo želim. Mihec pa pravi, da noče dobiti kolo, temveč bo kupoval material, s katerim bo rezljal in sestavljal, kot pravi, grmado lepih igrač in mode¬ lov. Veš, ne vem, kako mu bo to uspelo, ker prav vsak denar, ki ga dobi, takoj pretopi v bonbone. Šparovček pravi, da bo že on vse uredil in če poznava še kakšnega prijaznega otroka, naj ga vsekakor seznaniva z njim. Zato le pridi k nam in še Tomaža pripelji s seboj. Morda bomo našli način, da si bosta tudi vidva kupila kaj lepega! Moraš priti in nasvidenje, Šparovček me že cuka za krilo, najbrž je spet kaj novega, kar mi hoče povedati in veš, tale Šparovček je silno prijazen možic!« Revija za tehnično in znanstveno dejavnost mladine IZDAJA REVIJA »ŽIVLJENJE IN TEHNIKA« - DIREKTOR IVAN ŠPO- LAR - UREJUJE UREDNIŠKI ODBOR - ODGOVORNI UREDNIK DUŠAN KRALJ — REVIJA IZHAJA DESETKRAT LETNO - LETNA NAROČNINA 600 DIN - NASLOV: TIM, LJUBLJANA, LEPI POT 6 - TISK CP DELO, BLASNIKOVA TISKARNA V LJUBLJANI DRAGI MLADI BRALCI! Ce smo v drugi številki TIM-a napisali, da so nas številna pisma pre¬ senetila, potem vam moramo sedaj povedati, da smo se na njih že navadili in da so nam dragocena pomoč pri sestavljanju vsebine revije. In tako je prav! Prav gotovo ste opazili, da s to številko uvajamo na koncu revije novo rubriko: »TIM-ova pošta«. V njej bomo skušali, vsaj v večini primerov od¬ govoriti na vsa vprašanja, predloge in nasvete. Delno pa bomo čitaieljem odgovarjali neposredno po pošti. Odgovori so v vsakem primeru brezplačni. Pogoj je le, da so podpisani čitljivo in s polnim naslovom. Nepodpisana pisma bodo neusmiljeno romala v koš. In še nekaj, dragi mladi bralci. Prosimo vas za potrpljenje, če vsem ne bomo takoj odgovorili. Prostor je omejen, saj ne bi bilo prav, če bi na račun odgovorov, ki bolj ali manj zanimajo samo nekaj bralcev, trpela vsebina TIM-a. Obljubljamo pa, da bomo odgovorili vsakemu. Upamo tudi, da so vsi tisti, ki so preko nas naročili material za jadralno letalo »Jastreb«, katerega načrt smo objavili v 2. številki, le-tega že prejeli. Vse naročnike prosimo, da upoštevajo, da jim ne moremo naročenega ma¬ teriala poslati takoj, že v nekaj dneh po naročilu, saj le-tega sproti priprav¬ ljamo. Potrudili pa se bomo, da bomo material čimpreje odposlali naroč¬ nikom. In na koncu še manjša prošnja našega uredništva. Čitatelje TIM vabimo, da pismeno odgovore na naslednja vprašanja: — Kaj vam v TIM-u najbolj ugaja in kaj ne? — Ali vam TIM pomaga in koristi pri šolskem pouku tehnične vzgoje tn kako? — Ali ste že izdelali katero od naprav, modelov ali igrač opisanih v TIM-u in katero? Tri izžrebane odgovore bomo nagradili. UREDNIŠTVO SPRETNE ROKE tovornjak, mlin na veter in še kaj V 2. številki TIM-a smo opisali izdelavo ladje, vlaka in letala, pri čemer smo za gradivo uporabili ma¬ terial, ki ga ima vsakdo: ostanke lepenke, lesa, škatlice od vžigalic, zobotrebce in podobno. Tovornjak, pravzaprav tovor- njak-hladilnik, je tudi sestavljen iz takšnega materiala. Karoserija je lesena deščica, debeline 3 do 5 mm. Na njen sprednji del prilepimo dve škatlici: manjšo namestimo pred večjo. Zadnja stena voznikove ka¬ bine, ki jo izoblikujemo tudi v stre¬ ho, je na zadnjem delu lesene karose¬ rije prilepljena na pravokotno lese¬ no letvico. Na dobljeno ploščad iz lepenke, ki loči »hladilno kabino« od karoserije, prilepimo večjo škat¬ lo, ki se zadaj odpira tako kot pri pravih tovornjakih-hladilnikih. Ko¬ lesa lahko zlepimo iz posameznih kolutov debelejše lepenke, ali pa jih izžagamo iz 3 mm vezane plo¬ šče. Ko je tovornjak-hladilnik izde¬ lan, ga po lastni presoji pobarvamo z »Aero« tempera barvami. Izdelava mlina na veter zahteva nekaj več časa. Ogrodje mlina je valj, ki ga izdelamo iz debelejše le¬ penke. Seveda pa lahko za ogrodje uporabimo tudi valjasto ogrodje že narejene škatle, ki jo prelepimo z barvnim ali pa z navadnim belim papirjem ter slednjega prebarvamo. Za streho izrežemo, iz močnejšega papirja krog, ki ga nato do sredine prerežemo, zarezani površini pa prekrijemo in zlepimo, tako kot je prikazano v načrtu. Streho obložimo s slamo, ki jo prilepimo s pomočjo OHO lepila. Vetrnice mlina so- pri¬ trjene na križ iz letvic, krila za ve- SPRETNE ROKE 59 ter pa so iz kartona in jih vtepimo v zareze na koncu letvic. Ne pozabi¬ mo na stekleno kroglico, ki jo na¬ taknemo na buciko, na os veterni- ce, tako da leži med ogrodjem mli¬ na in vetrnico. Buciko z zastavo' za¬ bodemo tudi na vrh strehe, medtem ko okrogli balkon izrežemo iz lepen¬ ke in ga nalepimo na ogrodje mlina. Na koncu izdelajmo' še pohištvo za punčkino sobo. Naslonjač je se¬ stavljen iz treh delov: pravokoten košček lesa predstavlja sedež, dva traka lepenke pa naslonjalo in stra¬ nici. V pravokotni leseni sedež iz¬ vrtamo nekoliko poševno še štiri luknje, ki vanje vstavimo in zale¬ pimo noge (vžigalice ali prirezani zobotrebci). Naslonjalo in stranici obložimo z blagom ali vzorčastim papirjem. Tako kot naslonjač izde¬ lamo tudi mizo. Osnovna plošča je lesena. Nanjo nalepimo kos trde le¬ penke, predalnik oziroma polico za časopise pod mizo pa nakažemo z drugim kosom lepenke. Tudi mizica stoji na poševnih nogah. Zgornjo ploščo mize prelepimo z barvasto plastično oblogo. Seveda v sobi ne sme manjkati omarica. Njen okvir je lesen, preda¬ li pa so iz debelejše lepenke. Police in predale sestavimo, nato pa celot¬ no notranjo konstrukcijo vlepimo v lesen okvir omarice. Vrata pritrdi¬ mo na leseni okvir z dvema koščko¬ ma tankega usnja ali tkanine. Tudi sobno rastlino, ki naj pred¬ stavlja fikus ali filodendron, izde¬ lamo sami in sicer tako, da izrežemo 60 SPRETNE ROKE iz koščkov zelenega papirja suliča¬ sto ali srčasto oblikovane liste, ki jih nato nabodemo na železno ali z rjavim polivinilom izolirano bakre¬ no žico. Slednjo vsadimo še v »lon¬ ček z zemljo« in oprema za punčki- no sobo je narejena. kuža »piki« »Pikija«, ki ga vidite na sliki, bo¬ do sešile naše mlade bralke za svo¬ jega mlajšega bratca ali sestrico. Si¬ cer pa je prav sedaj čas za tako de¬ lo, saj prihaja Dedek Mraz. Za izdelavo potrebujete nekaj manjših kosov pliša ali žameta. Ko¬ liko blaga boste potrebovali, pa je odvisno od tega, kako velik bo kuža. Najprej iz papirja izrišite kroj za posamezne sestavne dele, ki jih kaže načrt. Seveda bodo sestavni de¬ li večji, saj načrt ponazarja samo krojno obliko. S pomočjo papirna¬ tega kroja potem izrežite posamez¬ ne kose blaga, ki jih sešijete na ro- SPRETNE ROKE 61 ko ali s šivalnim strojem tako, da pustite na sprednji strani telesa manjšo odprtino. Skozi to zarezo boste tlačili volno, vato ali slamo, s katero kužka dokončno izoblikujete, nato pa zarezo zasij ete. Deli kroja: 1 — vrh smrčka; 2 — rep; 3 — uho; 4 — smrček; 5 — stran¬ ska dela glave; 6 — zgornji del gla¬ ve; 7 — oči; 8 — stranska dela tele¬ sa; 9 — spodnji del telesa. Iz usnja, polivinila ali podobnega materiala izrežite še tenko ovratnico, ki jo namestite »Pikiju« okoli vratu. Pri krojenju sestavnih delov do¬ dajte približno pol centimetra več blaga za šive. za razvedrilo - repata puščica Igra je namenjena mladim, pa tudi starejši bodo radi segali po »repati puščici«, ki jo bodo lahko kar v sobi metali v tarčo. Potrebujemo tarčo, ki jo obesimo na zid in pa seveda nekaj puščic, običajno 3 do 4. Za izdelavo tarče potrebujemo dve kvadratni plošči 50 X50 cm va¬ lovitega kartona in nekaj metrov vrvi premera 0,5 do 0,8 cm. Obe kartonski plošči, lahko sta tudi iz lesonita, na ravnih straneh zlepimo skupaj, tako, da so valovite površine karto¬ na na obeh zunanjih straneh! Se¬ daj vzamemo nekaj metrov vrvi, de¬ nimo premera 0,6 cm, ki jo spiralno zvijemo, začenši na sredini kroga. Vsak zavoj nalepimo na karton, dokler se lepilo ne posuši pa ga utrdimo še z daljšimi, toda kar se. Številke na sliki pomenijo: 1. ko¬ vinska konica; 2. žica za ravno¬ težje in obtežitev; 3. telo; 4. krilca. da tankimi žeblji. Ko je lepilo su¬ ho, izpulimo utrjevalne žeblje, po¬ tem pa pobarvamo tri koncentrične kroge v eni barvi, na primer v črni ali temno modri, dva pa v drugi, najbolje v beli barvi. Širina vsake¬ ga krožnega kolobarja je enaka. 62 MODELARJI Puščica je iz lesa in izobliko¬ vana kot kaže načrt. V dolžino meri 12 do 15 cm. Na zadnjem delu pu¬ ščice naredimo dve 5 cm dolgi za¬ rezi, v kateri vstavimo, papirnata krilca, ki jih pritrdimo z OHO lepi¬ lom. Na sprednjem delu trupa je konica ali ost (tanjši žebelj, kovin¬ ska gramofonska igla). Za obtežitev in ravnotežje puščice navijemo na sprednji del nekaj navojev bakrene žice. model ladjice, ki bo plula na parni reakcijski pogon, katere »pogonski motor« bo torej deloval na osnovi akcije in reakcije. Izdelava je dokaj preprosta. Sli¬ ka nazorno kaže vse sestavne dele, mere pa so odvisne od velikosti la¬ djice in od materiala. Za trup lahko uporabite trup stare, že pokvar¬ jene pločevinaste ladjice, na katero boste pritrdili novi parnoreakcijski motor. Izdelava motorja ladjica na parni pogon Ce iz zaprte posode izteka .curek plina, pare ali tekočine, se posoda lahko premika v nasprotno smer. To je ena osnovnih fizikalnih postavk: sila je enaka protisili, akcija je enaka reakciji. Danes uporabljajo princip akcije in rekacije v letalstvu in raketni tehniki. Mi pa si hočemo narediti Na sliki vidimo, da je sestavljen iz treh osnovnih delov (3, 4 in 5). Del 3 je gorilnik. Izdelan je iz stare škatle loščila za čevlje. V pokrov izvrtate luknjo 's premerom 10 mm ter vanjo vstavite pločevinasto cev¬ ko (z), ki naj sega skoraj do dna škatlice. Cevko prispajkajte na po¬ krov, vanjo pa vstavite stenj. Goril¬ nik je s tem narejen. Za gorivo služi MODELARJI 63 alkohol, ki ga lahko kupite v vsaki lekarni. Parni kotel (4) je tudi iz pločevinaste škatlice. Na pokrovu kotla izrežete luknjo, v katero mora¬ te prispajkati pločevinasto grlo z navojem (r). Grlo z navojem in ustreznim pokrovom najdete na manjših pločevinastih posodah za strojno olje ipd. Pri spajkanju grla z navojem delajte kar se da natančno, da ne bo uhajala para. V pokrov pločevinaste škatlice (c) izvrtajte še luknjico (o) s premerom 1 mm, za izstop parnega curka. Nato škatlico zaprite in oba dela zaspajkajte (s). Ker pri segrevanju vode nastanejo v parnem kotlu precejšnje sile, ga ojačite še z železno žico Fi in F 2 , ki jo tudi prispajkajte na škatlico. Preostane še izdelava kurišča (5). Uporabite spodnje del ustrezne plo¬ čevinaste škatle (e). Na sredi navr¬ tajte več lukenj (t) za dostop zraka, na vrhu pa s škarjami za pločevino zarežite 10 mm globoko, da boste dobili štiri zavihke (n), ki služijo za podstavek. Vsi sestavni deli so sedaj nare¬ jeni. Parni kotel (c) napolnimo z destilirano vodo, da bo gladina 1 mm pod istopno luknjo za paro (o). Dobro privijte pokrov in parni ko¬ tel je pripravljen. Sedaj napolnite gorilnik (a) z alkoholom in ga po¬ stavite na dno kurišča (5). Ko ste ga prižgali, postavite na zavihke (n) parni kotel in čez nekaj minut se bo ladjica začela vse hitreje in hi¬ treje premikati. Če trup ladjice opre¬ mimo še s krmilom (g), bo lahko ladjica plula tudi v krogu. vozilo za sneg in led » arktis I« Model »Arktis I« objavljamo na željo izkušenejših modelarjev, saj mora imeti modelar za izdelavo tega modela precej tovrstnih izkušenj in znanja. In ne samo to: izdelava po¬ sameznih sestavnih delov zahteva tudi dobro opremljeno delavnico. Arktis I se giblje po snegu s pomočjo dveh vijakastih valjev (del 3), ki ju poganjata dva elektromo- torčka EMT II na baterijski pogon (del 5). Vozi naprej in tudi nazaj, zavija pa na isti način kot vsa vo¬ zila goseničarji in sicer tako, da za 64 MODELARJI POGLED OP 5TRANI POGLED OD ZGORAJ MODELARJI 65 kratek čas prekinemo delovanje ene¬ ga od obeh motorjev, ali pa poveča¬ mo število obratov motorja na stra¬ ni, s katere naj vozilo zavije. Da bi vozila na gladkem snegu ali ledu ne zanašalo, ga opremimo na notra¬ nji . strani valjev z vzporednimi in vzmetenimi kovinskimi stranicami, sanišči, kakršne imajo vsake sani (del 4). Celotna karoserija ter šasija je izdelana iz aluminijeve pločevine s pomočjo kladiva, kakršnega uporab- ljavte v šoli pri tehničnem pouku za oblikovanje bakrene pločevine. Seve¬ da moramo trup po obdelavi tudi zgladiti in spolirati, da se bo lepo svetil. Najprimernejša za tako delo je aluminijeva pločevina debeline 1,5 do 2 mm. Iz nje izrežemo kosa 1 in 2, tako kot vidimo na risbi, le da ji¬ ma dodamo povsod še 1 centimeter širši rob. Nato ju oblikujemo s kla¬ divom. Spodnja »skodelica«, ki tako nastane, naj bo nekoliko plitkejša od zgornje in naj ima 5 mm širok rob. S tem robom bomo obe polovici zakovali skupaj. Nato zarišemo na zgornji polovici karoserije obe od¬ prtini ih ju izrežemo. Kupolo na zadnjem delu vozila in obe vzbokli- ni na straneh bomo prav tako izde¬ lali iz aluminijeve pločevine. Zad¬ nja kupola (del 15) je sestavljena iz dveh delov. Iz dveh kosov trdega lesa, ki sta natanko tako dolga kot to predvi¬ deva načrt zanju, bomo izrezali oba vijakasta valja. Na konceh obeh kosov lesa bomo pritrdili jeklene pa¬ ličice, s katerimi bomo vpeli oba bodoča valja v stružnico. Ko izreže¬ mo tudi spirali, očistimo in obrusi¬ mo oba valja s steklenim papirjem. Nazadnje ju bomo še prebarvali z lakom, kakršnega uporabljajo za la¬ kiranje smuči. Za pogon uporabimo dva elek¬ trična baterijska motorčka EMT 2/S, ki jih izdeluje »Mehanotehnika« v Izoli. Štiri kardanske člene (del 8) in 6 do 8 mm široka zobata kolesca (del. 8) je nekoliko težje izdelati. Če nam ne bo uspelo doma, poprosimo kakega mehanika, ki se ukvarja z drobnimi deli, naj nam priskoči na pomoč. Stranice — sanišča (del 4) iz¬ režemo iz duraluminijeve pločevine debeline 1,5 mm. Tulca na zaključ¬ kih nosilcev (del 10, 11) bomo iz- stružili iz jekla ali medenine. Na daljša dva tulca pritrdimo ohišje za zobata kolesca iz 2 mm medenina¬ ste pločevine (del 29). Nato izdela¬ mo še gredi, na katere pritrdimo zo¬ bata kolesca. Motorčka napajata dve vzporedno vezani ploščati bateriji za žepno svetilko (del 25), ki ju namestimo v škatlico (del 26) z vgrajenimi sti¬ kali (del 27), kar vse skupaj izdela¬ mo sami. Vsekakor pa bo izgledalo najlepše, če bo žica, po kateri bomo zvezali vozilo s škatlico za baterije, vsaj dva metra dolga. Za vožnjo po gladkem ledu se bolje obnesejo vi- jakasti valji iz kovine. Če bomo dvignili sanišča (4) in preklopili motor, bo vozilo peljalo bočno. V tem primeru valja ne bo- 66 MODELARJI sta tekla drug proti drugemu, tem¬ več oba v isto smer. Seveda pa pre¬ puščamo vsakemu mlademu mode¬ larju popolnoma prosto izbiro, ka¬ ko bo izdelal svoje vozilo, posebno pa nas bo razveselilo, če bo svojemu modelu dodal še kak nov del. Pre¬ pričani smo, da bo model v vaših rokah doživel kar največ sprememb in izboljšav! seznam in opis materiala za »arktis I« FIZIKI 67 tehtnica s premično utežjo Da bi spoznali ustroj vsakovrstnih pri¬ prav, ki jih srečujemo v življenju, moramo predvsem razumeti delovali je vzvoda. Kar poglejmo, kako lahko dvigne delavec težki zaboj na svojem vozičku. Tu mu po¬ maga vzvod (slika 1). Takšen voziček je v bistvu vzvod z vrtilno točko v osi koles A. Na ploščadi je 60 kg težak zaboj, ki ima težišče nad točko B. A—B je torej ročica z utežjo, A—C pa delovna ročica tega vzvoda. Ker je delovna ročica šestkrat daljša od ročice z utežjo, zadostuje sila borih 10 kg, da dvignemo težko breme od tal. Težišče se premakne nad točko A, torej nad os koles, in za pre¬ mikanje vozička moramo uporabiti le toliko moči, da premagamo trenje koles. a) Slika 1: tovorni voziček — vzvod z dvema ročicama Pravilo ročice se torej glasi: ročica z utež jo x breme = delovna ro¬ čica x moč. Obe ročici sta lahko tudi v isti ravnini, oziroma smeri. Oglejmo si torej primer na sliki 2. visantz, deloznct roči cčt ročic a p- 20Kg a ) ufepJlčL de-lovno. icoL roč lccl b) Slika 2: a) vzvod z dvema ročicama, b) vzvod z eno ročico Primer 2 a kaže vzvod z ročicama v isti ravnini, primer 2 b pa vzvod z eno samo ročico, za katerega velja isto pravilo kot za vzvod z dvema ročicama. Cim daljša je delovna ročica v primeri z ročico z utežjo, tem več energije moremo prihraniti za dvig bremena. Seveda ne prihranimo s pomočjo vzvoda prav nič dela. Kajti delo je SILA X POT SILE in ta produkt mora biti po zlatem pravilu mehanike na obeh ročicah enak. Če bi ne bilo tako, potem bi ljudje že zdavnaj gradili stroje, ki bi dali več energije kot bi jo sprejeli. Takih strojev seveda ni, čeprav so jih v srednjem veku skušali sestaviti. Rekli so jim »perpetuum mobile«, stroj, ki dela večno in sam od sebe. Vrnimo se k našemu vzvodu. Na sliki 3 je nov primer. Delovna ročica je deset¬ krat daljša od ročice z utežjo. Da bi dvig¬ nili breme 5 cm visoko, torej, da bi dosegli delo 500 kg X 5 cm, moramo obremeniti de¬ lovno ročico s silo P, težko 50 kg in jo pre- P‘50kg 50an de ’Tovotar 25mmf " 1 ' dej O sile*-2500cml <• 1 ^ ^ Preberite in naročite! Založba »Življenje in tehnika« vam je pripravila posebne novo¬ letne zbirke, namenjene prav vam, naročnikom TIM-a. Z njimi boste dobili prijetno in praktično razvedrilo za dolge zimske mesece, še posebej pa vas opozarjamo na praktična darila — modele, ki vam jih ob knjigah poklanja založba. I. ZBIRKA RAKETE, Vlado Ribarič STROJI, Mitja Tavčar SKOZI TOVARNO, Peter Likar Model »JASTREB« ali KRMILNA HIŠICA CENA ZBIRKE SAMO 550 din II. ZBIRKA MLADI ELEKTROTEHNIK PRIROČNIK ZA MODELARJE »ŠAMAC-KORNAT«, začetniški model jadrnice Isaac Asimov: JAZ, ROBOT CENA CELOTNE ZBIRKE 400 din Naročila pošiljajte na naslov: ZALOŽBA »ŽIVLJENJE IN TEHNIKA« Ljubljana, Lepi pot 6 POHITITE Z NAROČILI, KER JE ŠTEVILO ZBIRK OMEJENO!