»in •ofttnlna pla cenika in dofotwro. - « po»rbm. Poti. c+k. ro*. 1 ¡.IV7. Telefon 3111 (äftMÜMMf WMWWUM Iiffil «ž^^liWMWWMlir«HlIi III* Poziv ! Članstvu Jugoslovenskega učiteljskega udruženja — sekcije za Dravsko banovino! Sekcija je prejela iz Beograda poročilo, da razpošilja Savez Nabavljač-kih Zadruga državnih službenika svojim podružnicam sledeči dopis, ki tangira tudi vse učiteljstvo, včlanjeno v JUU. Br. 13.750 a 20. novembra 1931. Beograd. Predmet: Učitelji i obustave. Nabavijitčkoj Zadrugi Državnih Službenika, S v i m a. »Zakon o zadrugama državnih službenika od 3. novembra o. g. konačno je rešio pitanje 36 mesečnih obustava od 10 i 5 Din. Za stvaranje kapitala pri Savezu i ozakonio ih. Povodom objave toga Zakona Savez je dao u javnosti ob: jašnjenje o tome, što je povod i što je sadržaj toga zakona. Na to objašnjenje donela je »Politika« od 15. o. m. jednu kratku izjavu Jugoslov. Učit. Udruženja u kojoj ovo izjavljuje, da su svi učitelji i sva učiteljska udruženja uvek bila protiv pomenutih 30 mesečnih obustava za stvaranje činovničkog zadružnog ka* pitala i da na tome zahtevu ost a ju i dalje. Povod ovoj izjavi, ako smo tačno obavešteni, bio je taj, što uprava Jug. Uč. Udruženja želi da traži da se njo j ustupi ovaj deo tih obustava, koje su uplatili učitelji i da sa njim stvori neku zasebnu kreditnu ustanovu za učitelje, dakle da učitelje izdvoji iz ove naše opšte činovničke zadružne organizacije. U našim zadrugama ima vrlo velik broj učitelja i oni u njima igraju vidnu ulogu; u mnogim zadrugama su baš učitelji vodji i njihovi najagilniji radnici. Mnoge zadruge imaju da zahvale baš članovima učiteljima za svoj osnu-tak i svoj uspešan rad. Dakako da iz toga sledi, da se mnogi učitelji i koriste ovom našom zadružnom organizacijom, u nabavljačkim i kreditnim zadrugama. Zbog toga Vas molimo, da pozovete sve Vaše gg. učitelje zadrugare i da ih zamolite, da oni održe sastanke sa svojim drugovima koji možda još nisu zadrugari i da event. zajedno sa njima upute Jugoslovenskom Učiteljskom U druženju izjavu, da se ne slažu sa njegovim stavom prema našem zadrugare stvu. Ako drugi ne bi na to pristali. onda neka bar to učine gg. učiteljUzadru* gari sami bilo kolektivno bilo pojedinačko. Ujedno Vas molimo, da poradite da kopije tih svojih izjava dobijete i nama dostavite, kako bi Savez imao taj materijal pri ruci. Sa zadrugarskim pozdravom Savez Nabavijačkih Zadruga Državnih Službenika. Upravnik: Član Upravnog odbora: V. V u j no v i č, s. r. Al. D u r d i č, s. r. Sekcija JUU si šteje v dolžnost, objasniti svojemu članstvu, da ni pro= tivna zadružniškemu delu državnega uradništva ter se v načelu popolnoma strit nja in odobrava ustanavljanje uradniških zadrug, ki pomagajo državnemu urad= ništvu in mu olajšujejo materialni in socialni položaj. Učiteljstvo je pa ponovno izrazilo, da se ne more okoriščati z urad niškimi zadrugami tško, kakor bi se rado; ker mu prilike in oddaljenost od navedenih zadrug to onemogočajo. Izko> riščanje teh zadrug s strani učiteljstva, ki je po večini v oddaljenejših krajih, je zvezano z velikimi težkočami. Zato je Jugoslovensko učiteljsko udruženje podvzelo korake, da se učiteljstvo v tem pogledu izvzame iz teh skupnih zadrug ter se iz denarja, ki ga je država odtrgala od njegovih plač, ustanovijo take zadruge, ki bodo lahko služile v korist vsemu učiteljstvu. Nikdar pa ni udru; ženje nikjer izjavilo, da bi te zadruge ne bile, odnosno ne mogle biti včlanjene tudi v skupnem Savezu Nabavi jačkih Zadrug državnih uslužbencev. Zahteve učiteljstva so povsem upravičene, ker streme za tem, da se odtegljaji od učiteljskih plač uporabijo na ta način. da bodo v korist vsemu učiteljstvu in predvsem učiteljstvu. S tem se ne krši v nobenem primeru solis darnost, temveč se hoče doseči, da bodo imeli korist od odtegljajev tudi oni, ki jim sedaj ni dana prilika, da bi se okoristili z vplačanim kapitalom tako, kakor bi bilo najbolje za nje. Iz tega razloga poziva sekcija vse svoje članstvo k solidarnosti, da ne krši stanovske in organizačne discipline ter čaka v pogledu ukrepov glede odteg: Ijajev navodil, ki jih bo prejelo od Jugoslovenskega učiteljskega udruženja. Teh navodil naj se potem drži. Za enkrat smo prejeli od izvršnega odbora iz Beograda navodilo, naj pozovemo članstvo, da ne daje nikakih izjav ter pojasni onim, ki bi se obrnili do njih, da je zgoraj navedeno stališče sklep banovinske in glavne skupščine J. U. U. Jugoslovensko učiteljsko udruženje bo gledalo na to, da se od učiteljs stva zbrani kapital uporabi v učiteljske svrhe, ki bodo najbolj ustrezale našim potrebam in tudi na to, da bodo lahko izkoristili svoj vloženi kapital tudi oni, ki ga do sedaj iz navedenih ozirov niso mogli. Ostanimo solidarni in disciplinirani tudi v tem pogledu! Za Jugoslovensko učiteljsko udruženje v Beogradu, sekcijo za Dravsko banovino v Ljubljani, Zanimivo predavanje o modernih smereh loisfva v inozemstvu. Teorija in praksa moderne šole. V sredo dne 2. decembra t. 1. je predaval bivši načelnik prosvetnega oddelka g. direk* tor dr. D. Lončar pri kočevskem učiteljskem društvu v Kočevju ob obilni udeležbi član* stva. Tema, ki si jo je izbral g. predavatelj, je privabila skoro polnoštevilno učiteljstvo kočevskega sreza v Kočevje ter je pokazala, kako intenzivno se učiteljstvo zanima za moderne smeri šolstva in kako idealno je uči* teljstvo kljub težkemu položaju. Gospod predavatelj je bival v zadnjem času v inozemstvu ter se je mudil osobito v Hamburgu, kjer si je ogledal moderno šolstvo. zvezan med šolo in domom v svrho telesne, duševne in nravne vzgoje mladine in poglabljanja soglasja med roditelji in učiteljstvom. Sestava roditeljskega sveta: šolski upravitelj, voljen zastopnik učiteljstva in staršev, s posvetovalnim glasom po potrebi tudi šolske, mladine, nad 15 let stare. Kompetenca rodi» teljskih svetov obstoja v pospeševanju šol» skega obiska, otroškega dela, v reševanju predlogov zaupnikov mladine, v poročanju učiteljstva in staršev, v nalaganju in predla* ganju denarnih kazni' za zamude, v upogledu v šolski obrat — brez nadzorniške in disciplinske pravice nad učiteljstvom. Navedeni štatut predvideva volitev šolskih upraviteljev po zastopnikih staršev in Dr. Dragutin Lončar, direktor I. drž. realne gimnazije v Ljubljani Obširno je razpravljal učiteljstvu o strnjenem pouku, kar za učiteljevo naših pokrajin sicer ni bilo nič novega, a je vendar z zanimanjem sledilo izvajanjem iz razloga, ker je g. predavatelj konkretno predočil nekatere primere strnjenega pouka, katerim je on prisostvoval v Hamburških šolah. Nato je očrtal moderno šolsko demokra* cijo in smeri, v katerih se gibljejo nova šol* ska stremljenja v inozemstvu. Poudaril je. da je šolstvo le del narodovega življenja, vzeto in prikrojeno njegovim življenjskim nazira* njem in potrebam. Pouk je umetnost ter se učiteljsko delo ne da primerjati z drugim uradniškim delom in ga tudi ni mogoče me-haniško izvajati, ker je potreba, da delujeta pri pouku tudi srce in volja ter duševne okol-nosti človeka. Naš osnovnošolski zakon ima povsem moderno osnovo, kar se tiče pouka. Poudar* jena je v njem diferenciacija pouka v kme-tiškem in obrtno industrijskem pravcu ter je zato omogočena splošna ljudska izobrazba. Nadaljnji moderni princip leži v poudarku aktivnosti učencev v smislu edlovne šole. Ročno delo je mišljeno kot sredstvo pri po* uku, ki mu je podlaga duševna svoboda! iniciativa učencev, odnosno svobodna smer, katere pravice bo začrtal učni načrt, temelječ na osnovah tega zakona. Tretja moderna pri* dobitev novega zakona je podčrtavanje koncentracije pouka ali takozvanega strnjenega pouka. Nato je očrtal skupno šolo po vidikih hamburškega zakona o samoupravi šole iz leta 1920. (Gesetz über die Selbstverwaltung der Schulen. Hamburg 1930. Hamburger Buchdruckerei und Verlagsanstalt. Auer & Comp, in Hamburg. 50 Pf.). Gospod predavatelj je očrtal ustanovo roditeljskih svetov. Namen teh svetov je po Učiteljstvu, to pa samo na šolah od 3 raz* rednice dalje. Učiteljski zbor ima fakultativno pravico predlaganja pri namestitvah, premestitvah in zamenjavah učiteljstva. po zaslišanju ro* ditcljskega sveta in prizadetega. Posebna institucija je šolski sosvet. Na* men šolskemu sosvetu je posvetovalen v tem pravcu, da je posvetovalni organ šolske oblasti, ki mu predlaga v mišljenje vse zakonske načrte o šolstvu in po možnosti važnejše odredbe, ki zadevajo šolstvo, prosveto in pouk. Šolski svet je sestavljen iz zbornice staršev (100 članov) in zbornice učiteljstva (100 članov). Vsaka zbornica ima svoje pred* sedstv-o, skupno predsedstvo pa odloča o kompetenci predlogov, ki jih izroča v sklepanje eni ali drugi zbornici. Kot pogoje za organizacijo te moderne šolske demokracije je gospod predavatelj podčrtal v prvi vrsti potrebno usposobljenost, izobraženost in vestnost učiteljstva, nadalje državljansko in pedagoško neodvisnost pedagogov, majhen razred, oziroma oddelke, ker je drugače moderen pouk nemogoč. Neodvisnost staršev. Primeren šolski proračun, ki omogoča moderna stremljenja, ekskurzije, material za ročna dela, odgovarjajoče šolske potrebščine in učne pripomočke ter primerne šolske prostore in stavbe. Po predavanju se je razvila obširna de* bata, v katero je intenzivno posezalo učitelj* stvo, tako učiteljice, kakor učitelji, ki so na* pravi j ali primere in očrtavali možnosti modernih smeri pri nas. Iz vsega je bilo razvi-deti, kako živo je zanimanje za pedagoško delo in kako velik je idealizem učiteljstva. Gospod predavatelj je žel za svoja izvajanja toplo priznanje. JOŽE ŽUPANČIČ — Litija: Na* odsek JUU. Kaj pišejo o EO naše tovarišice in tovariši. — Podjetnost v naših vrstah. — Lepi praktični nasveti. — Za sestanek EO o božiču. — Prve ture. — Kam poj demo? — »Spoznavaj domovino, da jo boš ljubil in cenil še bolj!«... Iz pisma tovariša. Na povabilo v »Učiteljskem Tovarišu« za prijavo k Ekskurzijskemu odseku sem dobil veliko več prijav kakor sem pričakoval. Kakor sem pričakoval — sem rekel. In to iz razloga, ker vem, da je naše članstvo zaposleno z obilico drugih poslov, da mnogi prezro tak poziv, drugi pa ne najdejo prilike, da bi vsaj na dopisnici prijavili svoje ime k sotrudnikom mladega odseka. Za mnoge pa, to trdim lahko smelo, pa je EO še — mrtvo telo. Zdaj se šele poraja, pokazal ni še nikakih praktičnih dobrin. Vem pa: Ko bo stopil EO v življenje in bo povedel vesele in podjetne Ahasvere na pot, takrat bo postal deležen pozornosti, uvaževanja in upoštevanja tudi ostalih. Zatorej bo zlasti na prvem vodstvu mnogo, mnogo ležeče, da z vso postrežljivostjo in umnostjo izvede prve ekskurzije. In to naj poudarim: Zadovoljstvo prvih udeležencev s turami pod vodstvom EO bodo najboljše priporočilo tudi onim, ki gledajo s početka naš po« kret še od strani. Dobro uspeli izleti bodo navezali mlademu odseku največ prijateljev in bodo zanj najbolj dokazilna reklama. Baš po prvih ekskurzijah pa bomo videli, kako nam je bil EO potreben. O tem sem tako gotovo prepričan, kakor sem to s polno od govornostjo napisal. Zdaj pa besedo tovarišicam in tovariš šem, ki so stopili že na delo za ustanovitev EO. Povem naj, da mi je bila vsa došla pošta zelo ljuba, dala mi je korajžo in potrdilo, da je bil sproženi predlog in poziv »Ahasverjem« simpatično sprejet. V poseb* no zadovoljstvo mi je dejstvo, da so med prijavniki tako tovarišice kakor tudi tova* riši prav iz v.seh koncev naše banovine. Vsi pozdravljajo ustanovitev EO, prijavljajo svojo prijavo, večina pa je tudi voljna pri sodelovanju. Dvoje, troje od pisem pa bom zabeležil v izvlečku: Znani naš »predsednik« v merkantilnih tečajih tovariš H. obljublja, da bo šel na vse ture EO, če mu bo dopuščal — čas. Tudi breme je pripravljen prevzeti na svoje rame. Takle praktik, kakor je naš popularni Lojze, bo zalegel mnogo, in sem zelo vesel, da je tudi on med pomagači. Za enkrat se dotak* nem pa le mimogrede njegovega predloga o ekskurziji tovarišev iz merkantilnega tečaja na Češkoslovaš zki ceni, LJUBLJANA - SV. PETRA CESTA ST. 3 IN 11 - pri poroča bogato zalogo raznega modnega bl?ga, vseh vrst perila, kakor rokavic, nogavic, srajc, kravat ter damsko konfekcijo. Potrebščine za krojače in šivilje NA DEBELO IN DROBNO LASTNA TVORNICA ŠOLSKIH ZVEZKOV v korist „Učiteljskemu domu" v Ljubljani in Mariboru Cene konkurenčne I Zo hteva jte ceniki Zaloga vseh šolskih zvezkov, be'ežnic, dnevnikov, skicirk in podklodkov. — Zvezki zo okroglo pisavo štev. 1, 2, 3. Nofni zvezki. - V vseh zvezkih je le najfinejši pisalni papir UČITELJSKA TISKARNA V LJUBLJAMI : Gostilna Ražem Ljubljana nažabjakušt.3 Točijo se pristna štajerska, dolenjska in dalmatinska vina. - Primorska kuhinja. Vsak četrtek, petek in nedeljo sveže morske ribe Srajce modne in športne, kiavate, naramnice, iepne robce, palice, damsko perilo moderne bluze, torbice, flor, nogavice in rokavice v krasni izbiri in po naj solidne jših cenah pri tvrdki Šterk nas l Miloš Karfičnšk, Ljubljana '•J Perilo po meri! Siaritr9Št. 18 Venka zatoga čipk , ■■■■■■■■■■■ P. n. šolam in šol. upraviteljem vljudno priporočam vse vrste šolskih zvezkov iz najboljšega brezlesnega papirja in vse knjigoveške potrebščine po najnižjih cenah: platno, marmor papir, sukanec, lepenka itd. Anton ianežič knjigoveznica, industrija šolskih zvezkov in zaloga vseh k n j i g o v e š k i h potrebščin L ubljana, Florjanska ulica št 14 Tvrdka A. Zibert priporoča za Božič veliko zalogo modernih snežk in čevliev po najnižjih cenah LJubljana — Prešernova ulica ^^ j j 121) I VSI V manu^a'cturnem blagu najnovejše Blago tudi na obroke! Postrežba točna in solidna! mode nudi se Vam pri znani tvrdki IOS. SNOJ - Uubllana Palača Mestne hranilnice HRANILNI IN POSOJILNI KONZORCIJ ■kreditna zadruga državnih ¡uslužbencev s sedežem V Ljubljani, Aleksandrova cesta 5/1. Daje nameščencem posojila, tudi ranžijska, po 8°/o. — Sprejema hranilne vloge in jih obrestuje po 5—7% brez odbitka rentnega davka, torej povprečno Vt°/o ugodneje ko drugod. Zlasti se priporoča malo varčevanje z najmanjšimi vložki od Din 10'— dalje. Zahtevajte pojasnila. telefon št. 3413 Ček. rač. 10.684 Ustanov. 1.1874. I & IURJOWC L J U B LJ A N A — S T R I TAR J E V A ULICA ST. 5 Nudimo veliko izbiro angleškega n češkega blaga za gospode in dame. — Krasna izbira v zastorih, posteljne preproge, pregrinjala in odeje. Pliš vzorčast in gladek za divane — Velike preproge v plišu in linolej — Belo blago za rjuhe in perilo v poljubnih širjavah. — Zima, perje, puh, kapok od najcenejše do najboljše vrste. Daje tudi na obroke. — Postrežba točna in solidna. k .jto ' ... , 'r ■ •• * . - f P 11