OBROBNE PRIPOMBE K NEKATERIM MLADINSKIM KNJIGAM Svojevrstna otroška duševna konstitucija, katere značilni črti sta pomanjkanje bogatih izkušenj — te dopolnjuje bogata igra fantazije — in prvinski občutek za dobro in zlo, narekuje mladinski literaturi določena vodila: književnost bodi domišljijsko neomejeno razgibana (seve s pravim umetniškim taktom) in spretno etično poantirana. Zato je značilno, da so največje umetnino (Andersen), namenjene mladim srcem, več ali manj fantastične. V pravi umetniški fantastiki sta nujnO' dve plasti: prvo, vidno, zastopajo pravljični rekviziti in nenavadni tok dogodkov, drugo, skrito in utajeno, predstavljajo moralno-nravstvene zakonitosti, ki do neke meje uravnavajo in vodijo smer zgodbe. Pomanjkanje izkustev in trezne presoje onemogočajo otroku doumeti, da absolutno dobrega in absolutno zlega ni, da je v življenju vse prepleteno in da vsebuje pozitivni predznak tisto gibanje, ki zavestno ali podzavestno teži k svetlemu; nedotakljivi zahtevi otrok sta vedno dve ostro razmejeni etični kategoriji: svet lepote, čiste in očarujoče, in pa svet moralne izprijenosti, nagnite v sebi in zaudarjajoče navzven. Kasneje se mladostniku že javlja smisel za razumevanje naravnih zvez in odnosov, fantastika se umika realističnim podobam življenja; nekateri ohranijo dragoceni smisel za posebno moč fantastike, drugim pa postane organsko tuja in nesmiselna. Pisati dobra mladinska dela je prav zavoljo silnic, ki določajo notranjo naravo teksta, težko. Zato je tudi v svetovni književnosti malo dobre tovrstne literature. Pri nas je v tej smeri sorazmerno bogata tradicija: od Levstika in Stritarja prek Zupančiča do najnovejših: Prežiha, Bevka, Se-liškarja in drugih se pne bogat lok umetniške besede. In prav zavest, da imamo bogato izročilo, bi morala biti globlja v naših ustvarjalcih; potem bi bilo več kritičnega odnosa, več piljenja in pregnetanja in bi zginile z naših knjižnih polic »pravljične« zbirke, pravljične v toliko, da se v njih vse giblje brez kakršnih koli zvez in smisla. Letošnja žetev mladinske literature je števično precej bogata; koliko je ustvarjena s pravim kreativnim zagonom in poetično očarljivostjo, pa bodo skušale odgovoriti tele pripombe na rob posameznih knjig.' Zbirka otroških pesmi Toneta Pavčka »Maček na dopustu«^ je razveseljiv pojav na našem knjižnem trgu: vsebuje specifično dikcijo, ki je blizu otroški govorici, in pravo, neponarejeno poetično svežino. Pesmi so napisane brez kakšnih koli apriornih didaktičnih namenov in so res prava estetska umetniška beseda, namenjena najmlajšim. Pavček se zanesljivo vmišlja v otroški predstavni svet in tako rekoč prek barvitega spektra otroške fantazije zre v svet. V tem je iskati bogastvo naravne, neprisiljene fantastike. Druga značilna črta je iskriv humor, imanentna prvina domala vseh pesmi. Spoj obeh prvin daje poseben zven, najbolj posrečeno ubran v »Intervjuju«, »Larifariju«, »Testamentu« i. t. d. Široka kretnja igrivega humorja se morda najbolj razgrne v »Intervjuju«; ' Knjige, ki so bile v Naši sodobnosti že ocenjene, kakor tudi nekatere druge, drobnejše stvarce, tu niso upoštevane. ^ Tone Pavček, Maček na dopustu. Mladinska knjiga, Ljubljana 1957. 797 Tisti maček, ki sijajne brke nosi preko ust, je pobasal svoje čajne in šel k morju na dopust. Vzgled lepe vzgojne pesmi, če naj jo tako poenostavim, je »Dva Andreja«; jpoučljiva« nota je vraščena v verze same in veje iz njih z gotovostjo in nevsiljivostjo. Dvomim pa, da bi bile cicibanom sprejemljive pesmi »Osmrtnica« in »Pogreb«; s težkim grotesknim humorjem slikajo smrt, elementarni pojav, ki je še posebej za otroka (pa četudi gre samo za konec živali) tako nedoumljivo grozoten in pretresljiv. Dobršen del pesmi Danila Gorinška v izboru z naslovom »Veseli raj«' razodeva intuitivno oko za naivno in živahno otroško čustvovanje in mišljenje. Predznak najboljših stihov je šegav nasmeh in veder dovtip, cesto združen s spretno zakrito vzgojno sentenco (»Nos«, »Sladkosnedec«), Morda največ čistega in neobteženega humorja vsebuje »Skrba-pobek«; s spretno stopnjevanim humorjem in besedno igrivostjo je gotovo cicibanom blizu: Skrba-pobek, kje je zobek? »Miška mi ga je pojedla!« Škrba-pobek. kje je miška? »Miško pa je muca snedla!« V zbirki je nekaj prigodniških verzov (»Dobro jutro«, »Maj«), nekaj pesmic pa je vsebinsko bledih. Pesniška zbirka Cvetka Golarja »Cez loke in potoke«'^ prinaša izbor Golarjeve mladinske lirike, starejše in novejše. Zbirko označuje prijateljsko čustvo in vzgojno razmerje do mladega poslušalca in bralca. Verzi so več ali manj zanimiv mozaik poučljivih sentenc in resnic, v katerih vzgojna tendenca nekoliko preveč sili navzven. Prikupne pa so pesmi, kjer je pedagoška misel spretno transfigurirana v prilike (»Pozabijivi kužek«). V nekaterih stihih se je široko razmahnila — najraje v svatovskem spomladanskem cvetju — tolikanj značilna in po svoje simpatična golarjevska narava. Pripovedni teksti Branke Jurca »Bratec in sestrica«^ so impresije iz otroškega sveta. Po značaju drobne slike, pisane v vzorno čistem jeziku in v discipliniranem slogu (nekatere tudi poetično: »Zvezde«, »Snežinke«), so neniara bolj zanimive za odraslega bralca ko za cicibana. Zato da bi jih otrok sprejel, jim manjka fantazijskega vzgona in etičnega poudarka. Ponekod uvaja pisateljica pravljične rekvizite, predvsem personifikacije (»Metka in veverica«), toda neposrečeno sprepletanje resničnosti in fantastike večkrat nalomi pripoved v disonančne tone. Prva zgodba v knjižici Venceslava Winklerja »Mali Smoičefc«" je primer nerodnega spogledovanja s partizansko motiviko. Heroiziranje Smolčka je prisiljeno: ponesrečena vključitev pravljičnih poosebljanj v drugem delu ^ Danilo Gorinšek, Veseli raj. Mladinska knjiga, Ljubljana 1936. * Cvetko Golar, Čez loke in potoke. Mladinska knjiga, Ljubljana 1936. " Branka Jurca, Bratec in sestrica. Mladinska knjiga, Ljubljana, 1936. " Venceslav Winkler, Mali Smolček. Mladinska knjiga, Ljubljana 1956. 798 zgodbe razbije že tako papirnato storijo. Druga zgodba »Hlebček kruha« je pravo nasprotje prvi: čustveno poglobljena ideja človečnosti je neobtežena s pravljičnim inventarjem dobila močan izraz. ¦»Štirje letni časi«.'' Mire Miheličeve so z dveh vidikov rahlo povezani; prvič, s časovnega aspekta: zgodbice se lazvijajo v zaporedju letnih men, in drugič: veže jih mali Puhek, ki je v nekaterih zgodbah osrednji junak, v drugih pa sproži vsaj vzmet pripovedi. Notranja povezava pravljic je domiselna in smiselna. Kvalitetno so neenakomerne: nekatere so napisane s poetičnim navdihom in fantastično barvitostjo, nekatere žarčijo svež hvimor (»Kako se je tiček Matiček naučil leteti«, »Žabe so nekoč imele kralja«), druge so pa brez notranjega težišča, razvlečene in monotone. Zaradi svoje zgoščenosti, notranje dinamike in drzne, sugestivne fantastike je lahko vzor snovalcem umetnih pravljic zbirka narodnih priipovedk »Povodni mož d Savinp