
FRONTIERS OF FREEDOM: 
DIVERSE RESPONSES TO 

SATELLITE TELEVISION IN 
THE MIDDLE EAST AND 

NORTH AFRICA NAOMI SAKR 

ABSTRACT 
Satellite channels have proliferated in the Middle East Naomi Sakr is a doctoral 

and North Africa, responding to the prevalence of a shared candidate at the University 
language (Arabic), the wide extent of labour migration and of Westminster in the UK. 

the diasporisation of the Palestinian and Kurdish communi-
ties. By definition these channels are "de-terrestrialised," 

but in many senses they also appear to be de-territorialised. 
They may be based abroad, target foreign audiences, hire 

foreign nationals etc. The process of receiving them 
enables viewers to escape from the territorial and jurisdic-

tional confines of the countries where they live. While 
acknowledging that the phenomenon of deterritorialisation 

exists, this paper sets out to trace and locate the real 
power relations behind satellite broadcasting in this 

context. 
The evidence presented is divided into two parts, 

the first focusing on policy responses to the advent of 
satellite technology and the second on ways in which 

these responses have reconfigured the region's communi-
cative space. The paper concludes that satellite broadcasting 
in the Middle East and North Africa may be deterritorialised 
in some aspects but is essentially driven by the exercise of 

political power and access to capital on the part of individu-
als and groups inside specific states. Thus satellite television 
may cross frontiers, but does not thereby bring freedom of 

expression. 



IO o 
I m 

Oì 

en 
Oì 
CT) 

KD 

" 5 > 

m 
Oì 



Introduction 
The transnational medium of satellite television might have been invented for the 

people of the Middle East and North Africa, so perfectly does it suit their situation. 
This is a region where some 250 million people understand the same language (Arabic), 
where two dispersed and stateless peoples (Kurds and Palestinians) struggle to 
communicate across geographical divides, and where labour migration is so extensive 
that workers' remittances can prop up whole economies. Saudi Arabia alone hosts 
some 3.5 million non-Saudis from other Arab states.1 Nearly 3 million Egyptians live 
temporarily or permanently abroad, in the Gulf, Europe and USA.2 Morocco has over 
1 million migrants in Europe alone (Khachani 1997). The list could go on but the implica-
tions are clear. When home is thousands of miles away, satellite television programmes 
can be the next best thing to being there. Today a host of satellite channels are competing 
for the attention of Middle Easterners at home and abroad. In the process they appear 
to be crossing literal and figurative sets of boundaries. Behind the process is a power 
struggle that needs to be explored and understood. 

For many years now writers have, with reason, questioned the binary oppositions, 
or "banal dichotomies" (Walker 1993, 160) that traditionally characterised our 
understanding of borders related to territory and nationality. The concepts of "inside" 
and "outside" lose their purchase in a world where transnational companies have 
manoeuvred, with or without the complicity of governments, to overcome barriers to 
trade and investment so that they can treat large parts of the world as a single place 
(Schölte 1997, 431). When state sovereignty is eroded, and individuals map their 
destinies "within a perspective of the world as a whole" (Camilleri and Falk 1992,65), 
notions of "same" and "other" as applied to people inside or outside a given country 
are eroded too (Dalby 1990,19-20). In this context, "deterritorialisation" (Appadurai 
1990, 301-2) is a useful word, evoking the way that money, people and commodities 
pursue each other around the globe. For Appadurai, deterritorialisation is one of the 
central forces of the modern world, being evident in the displacement of people, the 
creation of "invented homelands" and the conduct of homeland politics from afar. As 
Cohen (1997,175) points out, "globalization and diasporization are separate phenomena 
with no necessary causal connections, but they 'go together' extraordinarily well." 

The problem with a term such as deterritorialisation, as with globalisation, is that 
it puts the emphasis on effect rather than cause. The force it describes is a shapeless 
one, overlain — according to Appadurai (1990, 296-301) — by mystifying and 
unpredictable sets of "disjunctures between economy, culture and politics," "concate-
nations of images" and "terminological kaleidoscopes." Given that satellite television 
to and from the Middle East and North Africa is a transnational activity that may be 
prone such disj unctures, there could be various approaches to discussing it. One might 
be to dismiss this particular type of television, with its mélange of Western and local 
programming formulae and production values, as a hopeless muddle of hybridisation 
that defies coherent analysis. Another, inspired by satellite broadcasters' technical 
ability to circumvent harsh local censorship laws, might be to celebrate it as a shining 
example of the political possibilities created by transnational communication 
technology. Or, following the sound advice of Strange (1996, 42), a serious attempt 
might be made to discover exactly who in this field is exercising authority, with what 

^ purpose, by what means and with what consequences. The latter option, selected for 
n this paper, is one that takes issue with the suggestion that there can be a major 



disjuncture between politics, economics and culture. It recognises that markets are 
"not natural phenomena but have to be politically constructed and politically 
maintained" (Gamble 1995,523). On this basis the paper traces the growth of satellite 
broadcasting to and from the Middle East and North Africa in terms of historically 
specific sets of circumstances, identifying some of the leading players and their 
objectives. It goes on to consider briefly how political, economic and technical factors 
combine to determine how viewing communities are configured and how some 
channels are run. Finally it reflects on the power relations that allow satellite television 
in this region to cross some lines but not others. 

Policy Responses 
Satellite broadcasting is usually said to have taken off in the Middle East and North 

Africa during the 1990s, in the immediate aftermath of Iraq's invasion of Kuwait in 
1990 and the 1991 Gulf war. However, its origins go back some 20 years earlier, to the 
aftermath of the first oil price explosion in the mid-1970s. It was then that the Saudi 
government, having introduced television against stiff opposition from conservative 
clerics during the previous decade, managed to exploit the medium to underline the 
kingdom's role as guardian of the Muslim holy places in Mecca and Medina. Saudi 
television began live coverage of Ramadan prayers and pilgrimage rituals in 1975 and, 
in 1980, after the siege of the Grand Mosque of Mecca by religious extremists and the 
revolution which created the Islamic Republic of Iran, the proportion of religious 
programming on Saudi TV was dramatically increased. Against this backdrop the 
agreement to create the Arab Satellite Communications Organisation (Arabsat), within 
the framework of the Arab League, was signed in 1976. While the Arab League has 22 
members, the Arabsat project was dominated by the League's wealthiest oil exporters; 
60% of the project's capital was owned by Saudi Arabia, Kuwait, Libya, Iraq and Qatar] 
with Saudi Arabia alone holding almost 30% (AlSaadon 1990,155).The first satellite, 
launched in 1985, was used by Saudi Arabia to send live coverage of the pilgrimage to 
every country interested in receiving it. Other than that, the project was heavily under-
utilised in its five years, whether for telecommunications, regional programme 
exchange or the domestic networks of member countries. The link between this under-
use and the fact that Egypt, the Arab world's biggest producer of television 
programmes, was excluded from Arabsat during most of the 1980s, is-demonstrated 
by what happened next. 

When Iraq invaded Kuwait on 2 August, 1990, and split the Arab world into two 
camps, Arabsat was one of the pan-Arab bodies left in disarray. Talks on the proposed 
second generation of Arabsat craft, due to take place in September, were cancelled. Yet 
less than three months later the Arabsat craft finally came into their own. Egypt, which 
had been suspended from the Arab League in 1979 because of its peace treaty with 
Israel, had been readmitted in 1989. In early December 1990, with troops assembling 
for the war to evict Iraq from Kuwait, the state-run Egyptian Radio and Television 
Union (ERTU) arranged to lease an Arabsat transponder to broadcast television 
programmes across the Arab world all day, every day, for the next three years. Almost 
immediately it began using the facility to counter Iraqi propaganda by beaming the 
Egyptian Space Channel (ESC) to Egyptian soldiers stationed in the Gulf (Amin 1992, 
21). Meanwhile the Iraqi invasion had provided a stark demonstration of the contrast 
between Inral mvprnmmf.run farroc^-,1 : • • .i i<- i r 



coverage. For the first four days after it happened, the Saudi official broadcast media 
had omitted to mention the invasion altogether. Members of the Saudi elite who had 
satellite dishes learned of the event through Cable News Network (CNN) or US Armed 
Forces Television beamed to US troops already based in the Gulf (Boyd 1998,10). After 
that, dishes spread rapidly throughout the Gulf, and CNN built a reputation in the 
region through its instant, live newscasts from Baghdad. The contrast with censored 
state channels was accentuated by CNN's practice of minimising commentary on screen 
and leaving viewers to interpret events (Turner 1992,83). The emphasis on spontaneity 
is widely believed to have marked a turning point for Gulf viewers.3 

The war thus provided a major catalyst for both the spread of satellite access 
throughout the region and the raising of expectations regarding content and 
presentation. Yet it was not the only stimulus. Algeria had been among the first Arab 
countries to tolerate satellite television from France in the late 1980s, via a France 
Télécom satellite. As part of a shake-up in the French media at that time, including 
some partial privatisations, the French government had taken pains to ensure that 
French television programmes were easily obtainable in francophone Africa, including 
the Maghreb countries of Morocco, Algeria and Tunisia (Mostefaoui 1995, 59-60, 67-
69).4 The arrival of French satellite channels coincided with a process of political 
liberalisation that began in Algeria in 1989 and lasted until the military coup of 1992. 
The new government attempted to regulate the spread of satellite access but by then 
it was too late. As the violence escalated and censorship was tightened, French-speaking 
Algerians turned en masse to sources of news and analysis available quite cheaply to 
families on meagre incomes through shared satellite dishes and improvised cabling. 
Islamist militants, initially opposed to satellite programmes, became less hostile on 
discovering that they had some chance of airing their views on foreign stations, as 
compared to no chance at all on Algeria's single government-owned national television 
channel, ENTV 

In this way, the arrival of satellite television presented governments in the region 
with a choice. They could attempt to deny citizens access to the new technology by 
banning or licensing satellite dishes, or they could seek to exploit the medium to their 
own advantage. The dish bans introduced in Saudi Arabia and Iran in 1994, on grounds 
of protection against a foreign cultural assault, seemed to Western observers to drive 
another nail into the coffin of the already-unfashionable cultural imperialism debate: 
they illustrated the one-sidedness of such protectionism (Tomlinson 1997,127-8) and 
emphasised the urgency of recognising that, whereas the "national" may be "local" in 
global terms, it is in fact a site of struggle between local voices and identities (Sreberny-
Mohammadi 1991,129). The nature of the struggle in the Saudi case became clear as 
the ban remained virtually unenforced, while the proportion of households able to 
receive satellite channels continued to increase. By 1998 it had reached some 60 per 
cent.5 Television viewers in Bahrain and Qatar were meanwhile offered multiple 
channels through MMDS (wireless cable) systems in place of direct satellite access. 
Tunisia replaced a temporary ban on dishes with a licensing system in 1995, but this 
was widely flouted (Article 19,50). Legal loopholes were created in the Iranian ban by 
the Council of Guardians' ruling in 1995 that Articles 2 and 3 of the law were 
unconstitutional.6 The ban, sporadically enforced by vigilante groups, succeeded in 
slowing satellite penetration in Iran but not in stopping it. With the advent of digital 

- technology and the associated reduction in the size of dishes, it became increasingly 
i obvious that a ban in any country would eventually be impossible to police. 



Given the futility of the openly protectionist option, governments with sufficient 
means turned to alternative policies. Some were definitely high-profile, others more 
low-key. The low-key variety consisted of arranging a few hours' daily satellite delivery 
of existing terrestrial programming for the benefit of nationals overseas. Between 1993 
and 1995, the governments of Jordan, Morocco, Syria and Yemen, among others, took 
this route. It began to be seen as a matter of national pride for state-run television 
channels to provide such a service for expatriates, as failure to do so might mean that 
nationals of one country would be exposed to political influence via the satellite channel 
of another. Such influence is often considered malign by governments of neighbouring 
Arab countries who maybe at odds with each other and use the state-owned media to 
express their grudges. Rather more remarkable than these low-key efforts were the 
responses of individuals and organisations from Dubai (in the United Arab Emirates), 
Saudi Arabia and Egypt, and later Lebanon and Qatar. Dubai's state satellite channel, 
EDTV, started in 1992, was soon transmitting from so many satellites to so many 
continents that by 1995 it was describing itself to advertisers as the world's second 
biggest satellite broadcaster in terms of area covered. The other precedent-setting 
channels are reviewed below. 

Saudi Arabia 

The Saudi authorities could hardly have had a more bruising first encounter with 
satellite television than the one they had when Iraq invaded Kuwait. It is tempting to 
think that their response, involving massive expenditure on satellite channels owned 
and run by allies, proxies and members of the ruling family, was a concerted effort. It 
is sometimes presented as such in the Saudi press. The daily Al-Riyad contained an 
article in November 1997 which began: "When talk in Arab media circles turns to Arab 
television news, the sentence 'space is Saudi' is often heard." The writer went on to 
list the Saudi companies that gave rise to this expression, attributing what he described 
as the "Saudi stampede" in television investment to an "astute sense" of the importance 
of media on the part of a "select elite of Saudi businessmen" with their "long experience 
in the field of investment." 7 Whether the result of collaboration or good business 
sense or not, the most obvious aspect of the Saudi investors' response was the way 
they deployed financial muscle to fill the airwaves with politically safe material. The 
net effect of the Saudi investment in satellite channels, when combined with the two 
leading London-based pan-Arab daily new3papers which are also Saudi-owned, was 
a concentration of ownership unprecedented in the Arabic-language media. 

The first Saudi satellite venture was the Middle East Broadcasting Centre (MBC), 
launched in London in September 1991, just months after the Gulf war and a few 
weeks before the multilateral Middle East peace talks opened in Madrid. It was started 
by King Fahd's brother-in-law, Shaikh Walid bin Ibrahim al-Ibrahim, together with a 
Saudi billionaire, Shaikh Saleh Kamel, owner of the Jeddah-based holding company, 
Dallah al-Baraka, with assets valued at $7bn8 in banking, shipping, manufacturing 
and other sectors. The MBC project absorbed vast funds. Legal and social constraints 
inside Saudi Arabia necessitated locating the company abroad, but there was never 
any doubt that MBC programming was directed primarily at those audiences in Saudi 
Arabia and the Gulf who had tuned in so readily to CNN. From the outset, MBC 
managers put the stress on news output, calling on early editorial recruits to produce 
"CNN in Arabic" (Amin and Boyd 1994,46). They continued to describe the station as 



"news-led" throughout its first six years9, during which time annual operating costs 
are believed to have reached $100 million10 while advertising revenues remained much 
lower, rising to barely half this figure in 1997." Since Saleh Kamel pulled out in 1993, 
it has always been assumed that these costs were borne by Shaikh Walid with more 
than a little help from King Fahd. Indeed, people once joked that the intitials MB C 
had been chosen by Fahd to stand for "My Broadcasting Company" (Alterman 1998, 
21). Signs of the king's heavy financial involvement became more visible as his health 
deteriorated and steps were taken to set the company on its own feet, apparently in 
readiness for the eventual accession of a new king who might feel less inclined to 
support it. After a change in management in 1998, a third of MBC's staff were made 
redundant and its evening schedules for the coming autumn revealed a decisive shift 
in favour of entertainment at the expense of news. It should be noted, however, that 
"news" on MBC was never interpreted to mean investigative reporting on politics in 
the Gulf. Content analysis of MBC news items has shown the emphasis on international 
rather than Saudi or Gulf news (Ayish 1997,482).12 

MBC was the Saudi royal family's first satellite venture to be based overseas, but it 
was only one of three. Saleh Kamel, having helped to found MBC, went on to start a 
pay-TV company, Arab Radio and Television (ART) in partnership with another leading 
Saudi entrepreneur, Prince Al-Walid bin Talal, billionaire son of a half-brother of King 
Fahd. Although Kamel has said on more than one occasion13 that he sees the revenues 
accruing through pay-TV as a better means of funding good television than relying on 
advertising, it is clear from the limited number of subscribers to the ART package that 
ART subscription revenues have a long way to go to match the outlays of the company's 
owners, who have paid for expensive production and relay facilities in Avezzano, Italy, 
as well as in several Arab cities. They added $266 million to ART's capital in January 
1998, to cover the cost of adding four more channels to ART's Middle East bouquet.14 

One of the new channels, an educational one called Iqra' (Read) and designed to 
encourage reading of the Quran, provides an example of the type of television 
programme Shaikh Saleh seeks to promote. He has said his aim is to "present Islam as 
it should be presented to the rest of the world"15 and staff employed by ART describe 
their output as unashamedly conservative, being aimed at the Arab world's "middle 
class silent majority" who are "neither secularists nor Islamic fundamentalists." 16 

Shaikh Saleh has decided that there will be no news channel in ART's bouquets, which 
cover Europe as well as the Middle East, because of the risk such a service would 
create in terms of getting into trouble with Arab governments or being called upon to 
do them favours.17 

The third Saudi satellite television company is Orbit, the Middle East's first pay-
TV provider, launched from Rome in May 1994. Orbit is owned by the Mawarid group, 
which belongs to Prince Khaled bin Abdullah al-Saud, a cousin and brother-in-law of 
King Fahd. Like MBC and ART, Orbit is a project characterised by heavy investment 
and, as shown below, a commitment to avoiding coverage that might embarrass Gulf 
regimes. Its backers started out with so much money they considered buying Star TV, 
based in Hong Kong, before it was sold to Rupert Murdoch in 1994. In the event, 
instead of buying Star TV they hired a leading Star executive, Alexander Zilo, sending 
a plane for him to come to Riyadh for talks (Boyd 1998,14). Orbit had a weak start. Its 

_ signal on one of the ageing Arabsat craft was so poor that in March 1995 it shifted to 
CT» Intelsat 704.18 Its initial subscription price of $10,000 met so much resistance that it 



had to be cut to $2,000. Its start-up costs, including promotional distribution of decoders, 
have been independently estimated at upwards of $lbn. Yet by mid-1996 its most 
publicised achievement was the premature termination of a 10-year tlOO million 
contract with the BBC to provide an Arabic television news service. The contract 
stipulated that there would be no editorial interference in the BBC's output. However, 
friction between the two sides mounted as BBC journalists covered news stories relating 
to the exiled Saudi dissident, Mohammed Massaari. Orbit's objection to such items 
led to breaks in transmission in January 1996.19 When a BBC Panorama programme 
highly critical of Saudi Arabia's human rights record was aired that April, the contract 
was brought to an untimely end. Orbit's president, Alexander Zilo, denounced the 
programme as a "sneering and racist attack on Islamic law and culture."20 As BBC 
Worldwide Television could not pay for the Arabic television news service with UK 
licence revenue and had no other backer, more than 200 staff, including 90 Arabic-
speaking journalists, were put out of work.21 Over the next three years Orbit made a 
name for itself by showing live phone-in programmes featuring well-known political 
figures, but it did not fill the gap left by the removal of the BBC's Arabic news. 

Egypt 

While the Saudi acquisition of satellite broadcasting capability involved large sums 
of money, the Egyptian government's response to the advent of the satellite television 
era was noteworthy for its pioneering spirit. As mentioned above, the Egyptian Space 
Channel (ESC) was the first of its kind in the region, preceding MBC by several months. 
In 1994 the ERTU set up Nile TV, the Arab world's first satellite channel to be aimed at 
non-Arabs, being broadcast in English and French. The uniqueness of this enterprise 
is underlined by obstacles it faces in some European states. The ERTU's deputy head, 
Hassan Hamed, says he has found that France, Germany and the UK allow foreign-
language cable channels to serve ethnic minorities but are less accommodating to 
indigenous programming from developing countries destined for Western audiences.22 

Soon after the Nile TV innovation came the order for Egypt's own satellite, Nilesat. In 
April 1998, with the launch of the third generation of Arabsat satellites still a year 
away, Nilesat 101 went into orbit, equipped with the latest digital technology giving it 
the capacity to transmit scores of television channels. Nilesat's management went on 
to score more firsts by agreeing to lease transponder space to the Iraqi government, 
the Palestinian Authority and other bodies unable to do deals with Saudi-dominated 
Arabsat. 

The Egyptian information minister, Safwat al-Sharif, presents his country's policy 
on satellite television as a response to the challenge inherent in Egyptian history. 
Contemporary Egyptians, he says, must take their cue from fact that the Pharoahs 
were pioneers in writing and construction.23 Yet the pioneering fervour has not yet 
extended to allowing non-government broadcasters to operate in Egypt or to scrapping 
censorship. Political coverage is considered especially sensitive on ESC. Its head, Sana 
Mansour, accepts that terrestrial television should be picking up on local issues but 
argues that satellite channels need a wider focus: instead of taking the government to 
task, ESC and Nile TV should be "ambassadors for Egypt."24 Ratings suggest that the 
satellite viewing public finds the resulting programming somewhat lacklustre.25 This 
may be because, thanks to some relative newcomers to the regional satellite scene, 
that public has finally started to sample television of a kind that pushes at the frontiers 
of political and cultural acceptability in the Middle East 



Lebanon 

Middle East satellite television entered a new phase at the end of 1996. In this 
phase, for the first time in six years, existing players faced real competition. Until that 
point Lebanon, despite its traditional renown in regional media affairs, had not been 
represented in the satellite field. Once an entertainment centre for the Arab world, 
Beirut was from 1975 to 1990 shattered by civil war. Reconstruction of the city began 
in 1992 but restoration of uninterrupted electricity supplies and reliable telecommuni-
cations took until 1995-96. The Audio-visual Media Law, passed by the Lebanese 
parliament in October 1994, was put into effect in September 1996. This law officially 
revoked the broadcasting monopoly held by the state broadcaster, Télé-Liban, making 
Lebanon the first Arab state to authorise private radio and television stations to operate 
within its borders.26 Another law of 1996 specifically catered for private satellite 
channels. Armed with a licence under these laws, the Lebanese Broadcasting 
Corporation (founded as a Christian station in the 1980s) launched its own satellite 
station, LBC-Sat. Future TV a satellite offshoot of the terrestrial station part-owned by 
Rafiq Hariri, a Sunni Muslim who was Lebanon's prime minister from 1992 to 1998, 
was also launched at this time. The new arrivals made an instant impression on 
audiences in the Gulf, challenging the dominance enjoyed by Egyptian and Saudi 
satellite channels until then. Game shows, general informality and attractive female 
presenters were noted as hallmarks of the two Lebanese channels, which were easily 
accessible to viewers on Arabsat C-band. 

While the Egyptian and Saudi channels spent money, LBC-Sat set out to earn it. 
According to the Pan-Arab Research Centre (PARC) in Dubai, its nominal advertising 
revenue (before discounts) exceeded $93 million in 1998, accounting for more than a 
quarter of the pan-Arab satellite television total for the year. The next highest amount 
was that going to Future TV In stark contrast to the situation in other Arab states, and 
despite its potential role in promoting national cohesion in a country recovering from 
civil war, Lebanon's multi-confessional state broadcaster, Télé-Liban, remained 
sidelined. Left to fend off competition for viewers inside Lebanon from five private 
terrestrial television stations in a market barely able to support two or three, it was 
denied the wherewithal to enter the satellite stakes. But this did not signify the absence 
of powerful Lebanese politicians from either the terrestrial or satellite scene. On the 
contrary, it seemed as though Télé-Liban owed its unfavourable position to the 
consociational model developed for the Lebanese media by top politicians from the 
country's different confessional groups. It is not hard to find evidence of political 
interference in the content of satellite programmes put out by LBC and Future TV 
The most obvious example is the ban on political news imposed by the Minister of 
Information for most of 1998 after he had allegedly received unfavourable comments 
on Lebanese satellite news programmes from information ministers "in the Gulf."27 

Although the ban applied to Future TV as well as LBC-Sat, Future TV's reticence about 
it was widely attributed to close relations between its backer, Rafiq Hariri, and King 
Fahd. Before becoming prime minister, Hariri had made his fortune through completing 
construction contracts in Saudi Arabia in record time, thereby endearing himself to 
the King. LBC's Chief Executive, Pierre Daher, regarded the ban on political news as 
an attempt to preserve MBC's ranking as the most-watched television newscaster in 
Saudi Arabia in the face of strong competition from LBC-Sat.28 However, LBC-Sat is 
also subject to internal controls, brought about by all-pervading presence of Syrian 



military intelligence personnel in Lebanon. In August 1998, after some carelessly timed 
interviews on LBC were deemed by the Syrian authorities to have detracted from the 
impact of Syrian President Hafez al-Asad's visit to France the previous month, a Syrian 
proxy was appointed to a position inside LBC to oversee its political coverage.29 

Qatar 

While EDTV, MBC, ART, Orbit, ESC, LBC and Future TV are all clear about the 
editorial "red lines" that they cross at their peril, the same could not be said of the 
other major newcomer of 1996, Al-Jazeera Satellite Channel from Doha in Qatar. Al-
Jazeera, dedicated exclusively to news and current affairs, swept to fame (or notoriety, 
depending on your point of view) by identifying red lines and storming across them. 
The channel started off at a disadvantage to its counterparts because it was restricted 
to less widely available Arabsat Ku-band. It was not until a C-band transponder became 
available on Arabsat on 1 November 199730 that Al-Jazeera began to be seen by large 
numbers of people throughout the Arab world. But it soon demonstrated that Qatar's 
policy, under its new emir who had seized power from his father in 1995, was to acquire 
some leverage on the Gulf political scene by injecting a nuisance factor into regional 
satellite television. Qatar today is almost alone in the Middle East and North Africa in 
having no Ministry of Information to act as a centralised censorship institution. The 
Qatari government staffed Al-Jazeera with BBC-trained professionals rendered jobless 
by Orbit's decision to cancel BBC Arabic news and took steps to safeguard their editorial 
independence by financing the channel with loans rather than direct subsidies. The 
channel's managers then took the experiment further; they broadcast deliberately 
controversial talk shows featuring guests with diametrically opposing views and they 
broadcast them live. One by one, governments across the region, from Morocco to 
Bahrain, were scandalised by the appearance on these talk shows of dissidents from 
their countries who would never be allowed to appear on television at home. 
Independent critics meanwhile pointed to the predominance of talk shows over news 
in Al-Jazeera's schedules. They noted a dearth of hard-hitting political coverage of 
Qatar itself and questioned the wisdom of screening fractious and inconclusive panel 
debates to audiences unused to the genre. But Arabic-speakers across the Middle East 
and in Europe were so captivated by the opportunity to watch outspoken discussion 
of relevant subjects, and word of the new-style programming spread so quickly, that 
many viewers arranged satellite access specifically to watch Al-Jazeera. 

Border Crossings 
An exhaustive review of all relevant policy responses would inevitably be longer 

than the present one, as it would have to include other ventures based in the Gulf, 
such as the UAE Defence Minister's emerging Dubai 2000 channel, and others based 
in London, such as Arab News Network (ANN), owned by a nephew of the Syrian 
president. Nevertheless, the responses reviewed above are sufficient to draw attention 
to a series of shifts taking place in the Middle East media landscape. These shifts, 
amounting to what Keane (1995) would call a "restructuring of communicative space," 
can be detected on different fronts and at different levels. They include: the criss-
crossing of territorial and jurisdictional borders in obvious and not-so-obvious ways; 
regrouping of linguistic and cultural communities; overcoming the barrier of illiteracy; 
and interpenetration of foreign and local programming practices and managerial elites. 



One effect of satellite communications is to superimpose the outline of different 
satellite footprints over the geopolitical borders of groups of states. The geography of 
the Middle East is such that terrestrial broadcasting has long spilled across certain 
borders, especially those in the eastern Mediterranean. At the same time, Egypt in 
particular has a long history of radio broadcasting aimed at the wider region. With the 
advent of satellite broadcasting, however, the phenomenon of spillover moves onto a 
different scale; the same applies to the scale of jamming operations required to block 
incoming signals. It is not the purpose of this article to discuss the question of how far 
international regulation of transnational broadcasting protects state sovereignty on 
one hand and the universal freedom to "receive and import information ... through 
any media and regardless of frontiers" 31 on the other. Instead the aim is to reflect on 
similarities and differences between actual satellite footprints and the region's 
geopolitical contours 

Today a large number of satellites are able to broadcast to all or part of the Middle 
East and North Africa. In theory, the more there are, the easier and cheaper it is for 
aspiring broadcasters to lease capacity and the more opportunity viewers have to 
sample programming from different sources. Nilesat, by covering the same area as 
Arabsat, loosened the latter's grip on access to transponders and viewers' choices. 
However, the same function is also performed to a lesser degree by the extensive 
Eutelsat fleet of satellites which can serve the Mediterranean and parts of the Gulf, as 
well as others such as Panamsat 4, or Asiasat 2, which beams as far west as Cairo, or 
Turksat and the Israeli satellite, Amos. In practice, programme choices — and therefore 
the configuration of viewing communities — are determined by the actual satellite 
beams that can be received by the equipment used. Reception of Nilesat's digital 
transmissions requires a special set-top box and the majority of satellite households in 
the region have to decide that the channels available from Nilesat are worth the 
expense. In Algeria and Morocco, on the other hand, where around half the population 
speak French, it is common to have one dish for the France Télécom satellite system 
and another for Arabsat. Viewers orient themselves towards the Arab world when 
they watch Egyptian films on ESC or news bulletins on MBC via Arabsat, and towards 
the European world when they watch French-language channels. The latter provide 
visual evidence that rights denied to many people in the Maghreb, such as the right to 
strike, or demonstrate, or criticise the head of state, are enjoyed by citizens of France. 
Arabic subtitling of Israeli satellite programmes carried on Amos enables Jordanian or 
Egyptian viewers who have the necessary equipment to follow probing and non-
deferential interviews with Israeli ministers of a kind that Jordanian and Egyptian 
ministers rarely face. 

Meanwhile the sprouting of satellite dishes in even the most remote Kurdish 
villages32 of Turkey, Iran, Iraq and Syria, signalled Kurdish determination to gain access 
to the Kurdish satellite television station, MED TV. Broadcasting from London on 
Eutelsat, MED TV strove, in the face of persistent objections from the Turkish 
government, to cater to a sense of shared identity among Kurdish migrants in Europe 
and Kurds in the Middle East. Given the overwhelming obstacles to creating a unified 
Kurdistan on the ground, the Kurdish satellite channel created a kind of Kurdistan in 
space. But this notional Kurdistan was a vulnerable entity. MED TV's political content 
was the cause of repeated clashes with the UK regulator, the Independent Television 
Commission, leading to its suspension and threatened closure in March 1999.33 



As MED TV's penetration into Kurdish villages demonstrated, satellite television 
is by no means an elitist medium in the Middle East. Its wide availability in the region 
—in a quarter of homes in countries such as Syria and Morocco, over a third in Algeria 
and Lebanon, and a half or more in Saudi Arabia and the UAE34 — underpins another 
point to be made about the restructuring of communicative space. Satellite viewing 
communities are configured in such a way as to incorporate people who, because of 
gender, illiteracy, or disinterest in overt government propaganda, were previously 
left out of the media loop. Illiteracy, poverty and poor distribution systems are major 
barriers to the growth of newspaper readership in the region and these barriers are 
reinforced by the fact that the amount of news in "newspapers" is kept to a minimum 
by government censorship. Censorship of terrestrial television news has a similar effect, 
producing newscasts in which the lead item is often devoted to the list of dignitaries' 
who visited the head of state during the day, and the accompanying footage consists 
of pictures of people shaking hands. Compared with this type of programming, satellite 
channels offer varied entertainment, a semblance of hard news and a highly-prized 
window on the world. Where women work principally in the home and where female 
illiteracy is widespread35, satellite television occupies a central role. Millions of families 
attach so much importance to receiving it that they are ready to invest the several 
hundred dollars required to do so; others rely on a combination of piracy and technical 
resourcefulness to gain access to pay-TV channels for just $10 a month. In other words, 
the satellite beam does not only cross state borders; it crosses divides inside societies. 
The same may not be true of specific channels, however. Sophisticated ratings data 
are lacking, but academic studies of satellite viewing habits in the region and among 
expatriates in Europe point to different preferences between men and women, between 
generations, between new and settled migrants, and so on (Al-Abd and Al-Ali 1995; 
Madani 1996; Hargreaves and Mahdjoub 1997; Kennedy 1999). 

A third way in which boundaries are crossed is the interpenetration of "foreign" 
and "local," most noticeably — but not exclusively — in the Saudi satellite channels. 
This takes place through advertising sales (mostly to western multinationals), choice 
of progamming (ranging from Mexican soap operas to Disney films to local copies of 
CNN's Larry King Live) and staffing, including executive appointments.. In 1998, Ian 
Ritchie, a British national with experience in UK television companies, replaced a 
Bahraini, Hala Omran, as Chief Executive Officer of MBC. Ritchie appointed another 
Briton, Phil O'Hara from the Mirror Group, to run MBC sales and marketing and, in 
the effort to revive MBC ratings, commissioned a UK company, Action Time, to produce 
game shows.36 Orbit, headed by an American, Alexander Zilo, who was previously at 
Star TV, carries a selection of Star channels. In these and other comparable cases the 
blurring of "foreign" and "local" is a function of the deterritorialisation of Saudi satellite 
channels. Yet these are forms of boundary-crossing that are just as susceptible to 
tracking and analysis as the viewing preferences discussed above. 

Conclusion 
The first section of this paper examined policy responses to satellite television. It 

showed, among other things, that the leading Saudi-owned channels are based in 
London and Rome. These, along with the other London-based channels, ANN and 
MED TV, would appear to be both "de-terrestrialised" and deterritorialised The second 
section focused on further examples of the de-terrifnrialicaH™ • 



the Middle East context, noting viewers' ability to break through the confines of 
censorship in their country of residence, or retain links with their country of origin. 
Throughout this account, however, it has been apparent that the power relations behind 
satellite television in the Middle East and North Africa are in no way deterritorialised. 
In every case they can be traced to the exercise of political power and access to capital 
by groups and individuals in specific states. It is true that ordinary individuals in the 
region, and expatriates from the region living in Europe and elsewhere, have gained 
the power to switch between channels broadcasting in their own languages. Yet the 
net gain should not be overestimated. In the Middle East, satellite channels only started 
to compete for ratings and revenues in 1997-98 and the competition remains heavily 
skewed by the channel owners' political objectives. Qatar's experiment in uncensored 
satellite television contrasts strikingly with the other channels, but, like them, will 
survive only as long as it suits the purposes of the head of state. MED-TV's version of 
Kurdish television, alleged by the Turkish government to be a propaganda tool for the 
Kurdistan Workers' Party (PKK), appeared able to operate beyond the reach of Turkey, 
Syria, Iraq and Iran, but not beyond the reach of the UK's ITC. 

In conclusion it may be observed that the very rationale for the existence of satellite 
channels serving audiences inside the region lies in the nature of local states' political 
systems and the way terrestrial television is controlled. Different media laws and 
degrees of censorship in different states are reflected in the diverse approaches to 
satellite television adopted by people with power and resources in Saudi Arabia, Egypt, 
Lebanon, Qatar, Dubai, Syria and the Kurdish diaspora. The satellite channels they 
have created have a raison d'etre precisely because of the different media laws across 
the region. These channels may cross frontiers, but they do not thereby bring freedom 
of expression. The present attempt to identify who is exercising authority over these 
channels, to what purpose and with what consequences (Strange 1996,42) has revealed 
just how far Middle Eastern and North African satellite television is driven by power 
relations inside individual states. 

Notes: 
1. This figure from Saudi Arabia's 1992 census is quoted in Foulquier 1995, Annex 1. 

2. 1996 census data from the Central Agency for Public Mobilisation and Statistics (CAPMAS), Cairo. 

3. Interview wi th Sami Raffoul, General Manager of the Pan-Arab Research Centre (PARC), Dubai, 20 
October, 1997. 

4. French measures in 1989 included creating the Conseil de l'audiovisuel extérieur de la France, 
charging the state holding company Sofirad with promoting and supporting television initiatives and 
establishing Canal France International as a "programme bank" (Mostefaoui 1995, 68). 

5. Eutelsat, Cable and Satellite Penetration Results, 1998. 

6. BBC Summary of World Broadcasts, 13 July, 1995. 

7. This translation of the article in Al-Riyad of 9 November, 1997, is taken from the BBC weekly World 
Media of 21 November, 1997. 

8. Middle East Economic Digest, 23 January, 1998, p.6. 

9. Interview with Mustafa Karkouti, Head of MBC Programme Evaluation, London, 17 November, 
1997. Edwin Hart, Director of MBC News and International Operations made the same point in an 
interview wi th Cable and Satellite Europe, Februar/ 1998, p. 25. 

10. This figure is the one in circulation among Arab journalists in London and was also quoted in 



Arabie-Trends, February 1998, p.56. 

11. Arabie-Trends (September 1998, p. 54) put MBC advertising revenue in 1997 at $55.7million. 
However, the so-called "rate card" values of Middle East advertising spend, which are the only ones 
in circulation, take no account of discounts and are therefore usually over-estimated. 

12. An MBC source told this author (12 October, 1998) that reducing the length of news bulletins 
reduced the politically sensitive problem of deciding "whether to cover a breaking news story or not." 

13. E.g. whi le addressing a seminar at the 1998 Cairo Radio and Television Festival, as reported in TV 
Dish (in Arabic), August 1998, p.22. 

14. Middle East Economic Digest, 30 January, 1998, p.25. 

15. Interview wi th Guif Marketing Review, June 1997, Supplement p.10. 

16. Interviews, Cairo, 21 and 24 February, 1999. 

17. ibid. 

18. James Hansen, "Relaunching a bid for Arab viewers," International Herald Tribune, 26 April, 1995. 

19. Mideast Mirror, 8 January 1996. 

20. Raymond Snoddy and David Gardner, "BBC-Saudi TV row reveals raw spot," Financial Times, 10 
April 1996. 

21. Financial Times, 9, and 22 April 1996. 

22. Hassan Hamed noted this problem faced by Nile TV while speaking in Cairo on 21 February 1999 
at a conference on "Satellite Braodcasting in the Middle East and North Africa: Regulation, Access 
and Impact" organised by the international anti-censorship organisation, Article 19. 

23. Speech in Cairo on September 7 to the opening session of the 3rd annual conference of the 
Arab-US Association of Communication Educators (AUSACE). 

24. Interview, Cairo, 15 August, 1998. 

25. PARC data for 1997 and 1998 put ESC behind at four other satellite channels in terms of 
audience and advertising revenue. 

26. The French-Moroccan channel 2M, launched as a private subscriber service in Morocco in 1989, 
is not comparable as it was not available unencrypted until after it was taken over by the state in 
1997. 

27. The Information Minister at the t ime, Bassem al-Sabaa, relayed the comments to Radio Lebanon 
on 12 December 1997 (BBC Summary of World Broadcasts, 15 December 1997). 

28. Interview, Beirut, 26 March, 1998. The available ratings information makes this theory plausible. 

29. Daily Star (Beirut), 7 August, 1998. 

30. Telephone interview with Mohammed Jassem al-Ali, Director of Al-Jazeera, 27 May, 1998. 

31. Article 19 of the Universal Declaration of Human Rights, 1948. 

32. According to eye witness reports by Western visitors. 

33. "British TV body suspends Kurdish station," Reuters, 22 March, 1999. 

34. Eutelsat Cable and Satellite Penetration Results, 1997 and 1998. UAE data from Fortune 
Promoseven, Dubai. 

35. According to current UNDP data the proportion of literate women aged 15 and over is less than 
50% in Saudi Arabia, Algeria and Iraq, less than 40% in Egypt and less than 30% in Morocco. 

36. MBC press releases, 29 October and 11 November, 1998. 



References: 
Al-Abd, Atef Adii and Fawzia Abdullah Al-Ali. 1995. Dirassat fi'l I'lam al-Fadai (Studies in Space Media). 

Cairo: Dar al-Fikr al-Arabi. 

AlSaadon, Hezab. 1990. The Role of Arabsat in Television Program Exchange in the Arab World. 
Unpublished PhD thesis. The Ohio State University. 

Alterman, Jon B. 1998. New Media, New Politics? From Satellite Television to the Internet in the Arab 
World (Policy Paper No. 48). Washington DC: Washington Institute for Near East Policy. 

Amin, Hussein 1992. The Development of SpaceNet and its Impact. In Ray E. Weisenborn (ed.) 
Media in the Midst of War. 15-20. Cairo: Adham Center Press 

Amin, Hussein and Douglas Boyd. 1994. The Development of Direct Broadcast Television To and 
Within the Middle East. Journal of South Asian and Middle East Studies 18, 2, 37-50. 

Appadurai, Arjun. 1990. Disjuncture and Difference in the Global Cultural Economy. In M. Featherstor.e 
(ed.). Global Culture: Nationalism, Globalization and Modernity. 295-310. London: Sage. 

Article 19. 1998. Surveillance and Repression: Freedom of Expression in Tunisia. London: Article 19. 
Ayish, Muhammad. 1997. Arab Television Goes Commercial. Gazette 59, December, 473-493. 

Boyd, Douglas. 1998. Saudi Arabia's International Media Strategy: Influence through Multinational 
Ownership. Paper presented at the Annual Meeting of the Association for Education in Journalism 
and Mass Communication, Baltimore, Maryland, August. 

Camilleri, Joseph and Jim Falk. 1992. The End of Sovereignty? The Politics of a Shrinking and 
Fragmenting World. Aldershot: Edward Elgar. 

Cohen, Robin. 1997. Global Diasporas: An Introduction. London: UCL Press. 

Dalby, Simon. 1990. Creating the Second Cold War: The Discourse of Politics. London: Pinter. 

Foulquier, Jean-Michel. 1995. Arabie Séoudite: La Dictature Protégée. Paris: Albin Michel. 

Gamble, Andrew. 1995. The New Political Economy. Political Studies 43, September, 516-530. 
Hargreaves, Alec G. and Dalila Mahdjoub. 1997. Satellite Television Viewing among Ethnic Minorities 

in France. European Journal of Communication 12, 4, 459-477. 

Keane, John. 1995. Structural Transformations of the Public Sphere. The Communication Review 1 1 
1 - 2 2 . ' ' 

Kennedy, Suasannah. 1999. Navigating the Satellite Sky: Watching Arabic-Language Television in 
Europe. Paper presented at Article 19 seminar on Satellite Broadcasting in the Middle East and 
North Africa: Regulation, Access and Impact, Cairo, February. 

Khachani, Mohamed. 1998. Migration from Arab Maghreb Countries to Europe: Present Situation 
and Prosepcts. Newsletter of the Economic Research Forum (Cairo) 5, 1, 23-24. 

Madani, Lotfi. 1996. Les télévisions étrangères par satellite en Algérie: formation des audiences et 
des usages. Revue Tiers Monde 37, 145, 315-330. 

Mostefaoui, Belkacem. 1995. La Télévision Frangaise au Maghreb. Paris: L'Harmattan. 

Schölte, Jan Aart. 1997. Global Capitalism and the State. InternationalAffairslZ, 3, 427-452. 

Sreberny-Mohammadi, Annabelle. 1991.The Global and the Local in International Communications. In 
J. Curran and M. Gurevitch (eds.). Mass Media and Society, 118-138. London: Edward Arnold. 

Strange, Susan. 1996. The Retreat of the State: The Diffusion of Power in the World Economy. 
Cambridge: Cambridge University Press 

Tomlinson, John. 1997. Internationalism, Globalization and Cultural Imperialism. In K. Thomspon 
(ed.). Media and Cultural Regulation, 118-148. London: Sage/Open University. 

Turner, Ted. 1992. CNN:News, War and Government Control. In R.Weisenborn (ed.) Media in the 
Midst of War, 83-86. Cairo: Adham Center Press. 

Walker, R.B.J. 1993. Inside/Outside: International Relations as Political Theory. Cambridge: Cambridge 
University Press. 



1 


