RECENZIJA Jane Franklin (ur.) (1998), The Politics of fî/s/c Society [Politika rizične družbe]. Cambridge: Polity Press, 138 str. Avtorji zbornika so razen U. Bečka iz Mün- chna britanski pisci, od katerih je pri nas verjetno najbolj znan sociolog A. Giddens. Razpravljajo o politiki in življenju v družbi, za katero so značilna nova tveganja. »Bole zen norih krav« (BSE), težave zavarovalnice Lloyd, segrevanje ozračja, černobilska kata- strofa in podobne nevarnosti so tveganja, ki jih ni mogoče zavarovati. Pojem rizika, znan v komercialnem in socialnem zavarovanju (socialni primer), se je v moderni dobi bistveno spremenil. Namesto — ali poleg — tveganj, katerih ver- jetnost je mogoče predvideti z aktuarskim izračunom, se pojavljajo nova in nepred- vidljiva tveganja, ki jih povzroča človek sam (U. Beck, str. 16). Avtorji publikacije jih imenujejo proizvedena tveganja (manu- factured risks). Giddens (str. 26) v zvezi z njimi razpravlja o koncu narave, ker je danes komaj še kakšen vidik fizičnega živ- ljenja, ki se ga človek ni dotaknil, in o koncu tradicije, ker življenje ni več usoda, ni več določeno z razredom, spolom... Kriza drža- ve blaginje ni samo finančna, ampak je kriza obvladovanja novega tipa tveganja (risk ma- nagement) (str. 33). Žrtev sprememb je postala celo znana zavarovalnica Lloyd, ker ni mogla pred- videti vrste naravnih katastrof, ni pravo- časno prenehala zavarovati vpliva azbesta na okolje, pozavarovala je rizike, katerih učinki se pokažejo čez daljši čas in podob- no. Njen primer ilustrira meje zavarovanja (A. Raphael). Več avtorjev opozarja na občutljivo rav- notežje med koristmi in nevarnostmi novih tehnologij. Ne sme se zamenjavati tveganj, ki so nepomembna, in tistih, ki jih ni mo- goče oceniti (iinquantifiable) (J. Gray, str. 44). BSE je samo en primer časovne bombe (R. Grove-White, str. 52) Vprašanje je, na kakšna tveganja smo pripravljeni, da bi bili lahko taka družba, kot si želimo (M. WooUa- cott, str. 49). Sposobnost znanosti, da predvidi vpliv novih tehnologij na okolje, je omejena. Upo- rabljati bi morali »previdnostno načelo« (precautionaryprinciple), kjer je dokazno breme o neškodljivosti na proizvajalcu. Ve- čina »naravovarstvenih politik« pa se ravna po načelu, ki ga S. Tindale (str. 59) imenuje »panglossovsko«, po katerem velja, da je vse v najlepšem redu, dokler se razločno ne po- kaže, daje nekaj narobe. Z znanstvenim op- timizmom se poskus dovoli, če ni mogoče dokazati, da je nevaren; z ekološko previd- nostjo se prepove, če ni dokazano, da je va- ren (Ravetz, Brown, cit. v: Tindale, str. 62). Države zamujajo pri ukrepih za prepre- čevanje ogrevanja ozračja; možno je, da se posledice ne bodo kazale postopoma in na način, ki ga bo mogoče obvladati. Ne-ukre- panje odgovornih je globalno hazardiranje (Tindale, str. 67). Znanost ni samo vir rešitev, ampak del problema Q. Durant, str. 72), brez nje pa bi pot vodila v barbarstvo. Koncept rizične družbe pomeni, da je negotovost v moder- nem svetu neizogibna. Znanost je samo eden od sistemov, na katere se moramo za- našati, čeprav nad njimi nimamo nadzora (P. Kane, str 78). Informacijska tehnologija omogoča globalni trg kapitala in destabilizira na- cionalna gospodarstva, vendar odpravlja oziroma zmanjšuje hierarhično organi- ziranost; ogroža varnost zaposlitve in hkrati zahteva odgovornost in ustvarjalnost za- poslenih (Hewitt, str 86). Nikakor ni nujno, da so tisti, ki imajo informacije (ali jih nimajo) isti kot tisti, ki imajo zaposlitev ali materialne dobrine (ali jih nimajo) (Hewitt, str. 89). 59 RECENZIJA Orbach in R. Pähl razpravljata o vplivu rizične družbe na odnose med ljudmi. Orbachova pravi, daje emocionalna var- nost temelj avtonomije, ki omogoča prena- šati življenske negotovosti (str. 95). Pähl pa ugotavlja, da je v vedno bolj negotovih razmerah, ko niti družina niti zaposlitev ne moreta dajati občutka varno- sti, neka vrsta prijateljstva lahko vir zado- voljstva in potrjevanja osebne identitete (str. 103). Prijateljstvo namreč ni vezano na vlogo, status in navade (str. 113). M. WooUacott in A. Coote se strinjata, da se politiki danes ne morejo izogniti vlogi »managerja rizikov« (risk manager) (str. 122), to je opozarjanja, napovedovanja, pre- prečevanja tveganj in popravljanja posledic — če prej navedeno ne uspe. V rizični družbi je potrebna politična kultura, ki omogoča sporazumevanje med javnostjo, politiko in strokovnjaki (str. 127). Modernizacija ni kočija, iz katere lahko izstopimo kadarkoli, če nam pot ne ugaja. Iz razprav sledi, da se morajo tako posa- mezniki kot države in svet pripraviti na življenje z novim tipom tveganj. Sistemi socialne varnosti bodo morali upoštevati proizvedene (rnanufactuređ) rizike. Uva- janje oziroma širjenje naložbenega sistema v pokojninskem zavarovanju, individuali- zacija in privatizacija ter prostovoljna zava- rovanja izhajajo iz znanih, predvidenih in predvidljivih socialnih primerov. Nego- tovost rizične družbe pa povzročajo »narav- ne« katastrofe, ob katerih se je verjetno res mogoče opreti le na prijateljstvo in širšo solidarnost, ki presega meje komercialnih in socialnih zavarovanj. Andreja Kav ar Vidmar 60