j^^rgvftjnjgradivo. Ljubljana. 1999. št. 35 61 Katalin Munda Hirnok SLOVENCI NA MADŽARSKEM OB KONCU 90-1H LET Uvod Pri ugotavljanju trenutnega položaja Slovencev na Madžarskem izhajamo iz različnih virov, ki obravnavajo različna področja življenja Slovencev na Madžarskem. Predvsem smo upoštevali: - ekspertizo »O nekaterih aktualnih vprašanjih Slovencev na Madžarskem«,1 ki je bila narejena za Urad za Slovence v zamejstvu in po svetu (1.1998); - podatke (ki jih kontinuirano spremljamo in dokumentiramo) v manjšinskih medijih (predvsem v časopisu Porabje), v medijih večinskega naroda (dnevnik Nepszabadsag) in v medijih matičnega naroda; - gradivo Zveze Slovencev na Madžarskem in Državne slovenske samouprave; - osebne izkušnje, ki smo jih pridobili z metodo opazovanja (bivanje na terenu v času izvedbe raziskav, obiski v Porabju, pogovori s sodelavci slovenskih organizacij, domačinov v Porabju in tudi s predstavniki večinskega naroda); - usmeritve in rezultate znanstveno raziskovalnih projektov na Inštitutu za narodnostna vprašanja.2 Organiziranost Slovhnckv Pri organiziranosti Slovencev je prišlo v zadnjih letih do bistvenih sprememb. Po razpadu Demokratične Zveze južnih Slovanov je bila 1.1990 ustanovljena Zveza Slovencev na Madžarskem. Do sprejetja Zakona o pravicah narodnih in etničnih manjšin (1.1993) je bila edina organizacija (apolitična), ki je delovala v prid obstoja Slovencev na Madžarskem (po smernicah Statuta). 20. člen Zakona o pravicah narodnih in etničnih manjšin je omogočil politično organiziranost manjšin na Madžarskem. Slovenci na Madžarskem so na lokalnih * * k 1 Ekspertiza vsebuje temeljne podatke (o nekaterih aktualnih vprašanjih Slovenccv na Madžarskem), ki jih v poročilu nadgrajujemo. 2 Znanstveno raziskovalni projekti: Medetnični odnosi in narodna idcniitcta v slovenskem ciničnem prostoru, Medemični odnosi in narodna identiteta v mestu Monoštcr/Szenigoiihard. Vodja la/.iskave je prof. dr. Albina Nečak Luk; Slovenci v Porabju po 1. 1989 - Vpliv iranzicijc na Madžarskem na položaj ter narodno in kulturno identiteto Slovencev. Vodja raziskave je dr. Katalin Munda Hirnok. 62________Koiolin Munda Hirnok: Siovenci na Madžarskem ob koncu 90-ih lel volitvah 1.1994 ustanovili pet manjšinskih samouprav (Andovci, Števanovci, Slovenska ves, Dolnji Senik, Gornji Senik). Leta 1995 so ustanovili Državno slovensko samoupravo s sedežem na Gornjem Seniku in s predstavništvom v Budimpešti; na rednih lokalnih volitvah 1.1996 so na Verici- Ritkarovcih izvolili manjšinsko samoupravo; 1.1998 so volili in ustanovili slovenske manjšinske samouprave v desetih krajih (Gornji Senik, Dolnji Senik, Sakalovci, Monošter-Slovenska ves, Števanovci, Andovci, Verica-Ritkarovci, Budimpešta -19- okrožje, Szombathely, Mosonmagyarovar). Bistvena sprememba v primerjavi s prejšnjimi leti je organiziranost Slovencev v treh večjih mestih zunaj slovenskega Porabja. Z VEZ A S LOVI iN CEV NA MADŽARSKEM Zveza Slovencev na Madžarskem je v zadnjih štirih letih skladno s statutom opravljala in koordinirala celotno dejavnost slovenske narodne skupnosti. Uresničevala je programske usmeritve Zveze in sklepe občnega zbora. Iz Poročila o 4-letnem delovanju Zveze Slovencev na Madžarskem 1994-19983 so razvidna konkretna prizadevanja kot so: - negovanje in ohranjanje maternega jezika; - razširitev informativnega programa javnih medijev (projekt Slovenski radio); - organizacija in koordinacija delovanja kulturnih skupin, športnih, gasilskih in drugih društev; - sodelovanje z Državno slovensko samoupravo in lokalnimi manjšinskimi samoupravami; - vzdrževanje stikov z državo matičnega naroda (z organi R Slovenije: Vlado R Slovenije in Državnim zborom R Slovenije, Uradom za Slovence v zamejstvu in po svetu, Odborom za Slovence po svetu Državnega zbora); - sodelovanje z manjšinskimi organizacijami v Avstriji, Italiji, Sloveniji (predvsem z Madžari v Prekmurju) in na Madžarskem (najpogosteje z Uradom za narodne in etnične manjšine) ter z obmejnimi občinami v Prekmurju. Državna slovenska samouprava4 Med pomembnejšimi nalogami Državne slovenske samouprave treba poudariti naslednja področja: negovanje in ohranjanje maternega jezika; prizadevanja za * * * 3 Poročilo o *i letnem delovanju Zveze Slovencev na Madžarskem 1994-1998, v: Porabje, Mono.šter, 199>S, Si. 21. ^ Podatke o delovanju Državne slovenske samouprave je posredoval njen predsednik (Martin Ropoš). j^ggrgvgji^gradivo. Ljubljano, 1999, št 35 63 boljši položaj na področju vzgoje in izobraževanja ter na verskem področju; razvoj gospodarstva; vzpostavljanje in negovanje stikov z državo matičnega naroda. V štirih letih delovanja Državne slovenske samouprave so na določenih področjih Že vidni konkretni rezultati: - tudi s finančno podporo Državne slovenske samouprave so se lahko obdržale osnovne šole na vaseh; (delna) finančna podpora pri izvedbi strokovne pomoči slovenskih vzgojiteljic iz Prekmurja; - podpis Sporazuma o skrbi za pospeševanje kulturnih, gospodarskih in drugih obmejnih stikov z občinami v Prekmurju (Kuzma, Grad, Gornji Petrovci, Šalovci, Puconci); - projekt »Pridelovanje in pridelava sadja v Porabju» v okviru programa Phare.5 Projekt naj bi se uresničil v roku enega leta z vključitvijo porabskih pridelovalcev sadja; - kontinuirana podpora (finančna) slovenskim manjšinskim samoupravam v Porabju za izvedbo njihovih prireditev; - udeležba na različnih državnih prireditvah v organizaciji manjšinskih samouprav zunaj Porabja (npr.-, knjižne predstave, Dan narodnosti, kulturne prireditve ipd.). Med pomembnejše nerešene probleme lahko uvrstimo naslednje: - mejni prehodi (še zmeraj ni prišlo do odprtja še enega mejnega prehoda v Porabju); - Slovenski radio (delovanje in financiranje); - zastopstvo narodnih manjšin v parlamentu; - vzdrževanje (financiranje) narodnostnih Šol v Porabju; - pomanjkanje slovenskih duhovnikov. Obe osrednji organizaciji Slovencev na Madžarskem sta v zadnjih letih dobro sodelovali, usklajevali svoje aktivnosti v korist celotne slovenske narodne skupnosti na Madžarskem. Kljub temu, Zveza Slovencev na Madžarskem že razmišlja o dopolnitvi Statuta, ki bi vsebovala preciznejšo razmejitev pristojnosti in način delovanja obeh organizacij. Pri organiziranosti Slovencev je treba omeniti združenja, ki delujejo zunaj Porabja: Slovensko društvo v Budimpešti (1.1990), Košičev sklad (1.1993), * * * 5 Državna slovenska samouprava je preko natečaja programa Pliarc dobila 9000 ]-:ctJ. RjgPIO^'" gradivo. Ljubljana 1999, št. 35 65 za pripadnike manjšine pouk, pripraviti pedagoški program tako, da upoštevajo dane smernice. Smernice opredeljujejo več variant pouka manjšinskih jezikov na narodnostno mešanih območjih: 1) pouk v manjšinskem maternem jeziku, 2) materinščina kot predmet (ta varianta se je uporabljala v Porabju doslej), 3) dvojezični pouk (prt pouku 50% madžarskega, 50% manjšinskega jezika); 4) razširjeni pouk materinščine (v vsakem razredu tedensko povprečno 5 ur materinščine in pri 35% ostalih predmetov se izvaja dvojezični pouk; predmete šola izbere sama); 5) pouk Romov; 6) interkulturno izobraževanje. Nacionalni kurikulum predpisuje, da morajo šole imeti 50-70% obveznih skupnih vsebin (odvisno od razreda), ki so jih učenci dolžni obvladati (splošen skupni minimum), 30-50% vsebin pa si Šole izberejo same, glede na svojo specifiko. Gornjeseniška šola ima za cilj, da bi postopno prešla na delno dvojezični pouk, zato se je odločila za 4, varianto (model razširjenega pouka materinščine), števanovska in monoštrska šola bosta še naprej izvajali pouk slovenskega jezika le kot učnega predmeta. V skladu z novim Nacionalnim Šolskim kurikulumom je izdelan in s strani madžarskega prosvetnega ministra potrjen Učni načrt za slovenski jezik v narodnostni šoli od 1. do 10. razreda. Zakonski akti predpisujejo, da morajo biti pripadniki posameznih narodnih skupnosti v obveznem vzgojno-izobraževalnem procesu deležni pouka lastnega jezika, pouka manjšinske zgodovine in etnoloških posebnosti ter pouka zgodovine, zemljepisa, likovne in glasbene ustvarjalnosti države matičnega naroda. V Porabju so že opredeljeni cilji in naloge vključevanja zgoraj navedenih vsebin in so izdelana metodično-didaktična navodila. V naslednji fazi nameravajo: pripraviti učbeniško gradivo v skladu z novimi potrebami, posvetiti večjo pozornost usposabljanju učiteljev, motiviranju učencev in staršev za ohranjanje slovenskega jezika in narodne identitete. Pri osnovnošolski dejavnosti treba poudariti dolgoletno sodelovanje med porabskimi šolami in Šolami v Prekmurju ter tudi izvenšolske dejavnosti, ki pozitivno vplivajo tako na osveščenost otrok in njihovih učiteljev o Sloveniji kot tudi na znanje slovenskega jezika (npr.: jezikovni, likovni itd, tabori v Sloveniji, šola v naravi na kmetiji v Prekmurju itd.). Strokovno in metodično izpopolnjevanje učiteljev narodnostnih šol poteka: na seminarjih za učitelje slovenskega jezika, ki so organizirani vsako leto v Sloveniji (že od 1.1967) in na jezikovnih seminarjih v Porabju na Madžarskem. Podatki o udeležbi na lanskem seminarju, za učitelje slovenskega jezika (na OŠ Primož Trubar v Velikih Laščah) nam potrjujejo, da se je zanimanje za tovrstno izobraževanje v krogu porabskih učiteljev zmanjšalo (lani ni bilo nobenega učitelja iz gornjeseniške in iz števanovske osnovne Šole). Na osnovnih šolah v Porabju imajo največ težav s financiranjem. Gre za šole z majhnim številom učencev, ki se ne morejo vzdrževati le iz vsote, ki jim zagotovi državni proračun na podlagi normativov. Manjkajoča sredstva morajo zagotoviti občine. Tako gre ves občinski denar za šole in ga zmanjka za druge dejavnosti (npr. za gradnjo cest, vzdrževanje že obstoječih objektov ipd.). Zato Slovenci 66 Koiolin Munda Hirnok: Siovenci na Madžarskem ob koncu 90-ih lel vztrajajo pn tem, da bi Madžarska v celoti financirala narodnostne Šole. Če bi morali te šole na vaseh zapreti in otroke voziti v Monošter, bi to negativno vplivalo na ohranjanje slovenskega žjvlja v Porabju. Pri visokošolskem izobraževanju je treba poudariti, da imajo porabski študentje možnost nadaljevanja študija (bodisi dodiplomskega ali podiplomskega6) v državi matičnega naroda, v Sloveniji že od 1.1973- To možnost porabski Slovenci premalo izkoriščajo (v Šolskem letu 1999/2000 je prišel en dijak študirat v Ljubljano). Med glavnimi vzroki za to stanje lahko uvrstimo: negativne kazalce natalitete tako v Porabju kot tudi na Madžarskem; pomanjkljivosti šolskega sistema pri učenju slovenskega jezika so privedle do situacije, da porabski otroci ne dobijo zadostnega znanja in motivacije za nadaljnji študij v Sloveniji. Znano je dejstvo, da se jezik porabskih Slovencev (narečje) bistveno razlikuje od slovenskega knjižnega jezika. Napake poučevanja slovenskega jezikav preteklosti (raba knjižne slovenščine, ki ni gradila na narečju) so odvrnile mlade od učenja slovenskega jezika in jih usmerile v jezik večinskega naroda (madžarščina). Po demokratičnih spremembah na Madžarskem je prisotnost tujega kapitala povečala potrebo po znanju tujih jezikov (zlasti nemščine v Porabju). Posledica tega je odločanje staršev, da vpišejo svoje otroke k nemškemu jeziku. Navzočnost slovenskega kapitala bi pozitivno vplivala tudi na mišljenje ljudi o državi matičnega naroda in o povezanosti z njo, na rabo jezika v javnem življenju in v družini, pri mladih bi prav gotovo okrepila motivacijo za učenje slovenščine. Izsledki raziskav7 kažejo, da bi procese opuščanja slovenskega jezika še zmeraj lahko obrnili v prid porabskega dialekta, če bi se funkcija dialekta okrepila v celotnem javnem življenju Porabja. 2) Kulturna dejavnost Kulturna dejavnost porabskih Slovencev je razvejana in bogata. Kulturna društva: Deluje 8 kulturnih društev v okviru Zveze Slovencev na Madžarskem, ki zagotavlja večino sredstev za njihovo delovanje. Najstarejši je Mešani pevski zbor Avgust Pavel, 1.1998 je zbor praznoval 60-letnico svojega obstoja; najmlajša pa Folklorna skupina Sakalovci, ki je bila ustanovljena 1.1997. K * * 6 Informacije n študiju v Sloveniji posreduje tudi štirinajstdnevnik Porabje. V št. 1