Pasti ocenjevanja redne delovne uspešnosti učiteljev mag. Davor Mandič, profesor, Ekonomska šola Ljubljana V letu 2009 je bilo zadnje izplačilo delovne uspešnosti zaposlenim na področju izobraževanja. V skladu z dogovorom med vlado in sindikati v letu 2018 morajo ravnatelji ugotavljati doseganje nadpovprečnih rezultatov učiteljev od 1. julija 2020 dalje. V letu 2020 so ravnatelji tako ponovno začeli ocenjevati delovno uspešnost zaposlenih v vzgoji in izobraževanju. Uvod delo, in mora zato pri določanju ocene upoštevati Ocenjevanje, pa naj gre za šolo, službo ali šport, ve- tudi tiste minimalne razlike, ki vplivajo na nadpov- dno predstavlja izziv in stres. Še posebej pa to ve- prečne rezultate posameznega učitelja. lja za področje izobraževanja, kjer morajo ravnatelji ocenjevati strokovnjake na področju ocenjevanja. Normativna ureditev področja ocenjevanja re- Učitelji nenehno ocenjujejo svoje učence, dijake dne delovne uspešnosti in študente. Učitelji so tisti, ki morajo znati poiskati Bolj ko je ravnatelj vključen v učni proces, bolj ko objektivno in pravično korelacijo med znanjem in spremlja delo učiteljev in izvaja različne evalvaci- oceno. Za to področje se redno izobražujejo, svoje je, tako med učitelji kot med dijaki, lažje in manj odločitve pa morajo nemalokrat zagovarjati pred stresno je ocenjevanje. Zakonodaja mu pri tem ne učenci, njihovimi starši in ravnatelji. Zato je naloga pomaga, saj je napisana zelo ohlapno in ravnate- ravnatelja, ko mora oceniti uspešnost učitelja, še to- ljem v večini primerov povzroča težave. Izplače- liko težja. vanje, postopek in kriterije za ugotavljanje redne delovne uspešnosti urejata Zakon o sistemu plač Ravnatelj pri ocenjevanju naleti na težavo, saj mora v javnem sektorju (Uradni list RS, št. 108/09 – ura- oceniti veliko ljudi, ki opravljajo popolnoma enako dno prečiščeno besedilo, 13/10, 59/10, 85/10, 107/10, 75 Didakta ŠOLSKA TEORIJA 35/11 – ORZSPJS49a, 27/12 – odl. US, 40/12 – ZUJF, sno obrazložiti. Seveda pa se predpostavlja, da zna 46/13, 25/14 – ZFU, 50/14, 95/14 – ZUPPJS15, 82/15, ravnatelj oceno redne delovne uspešnosti pojasni- 23/17 – ZDOdv, 67/17 in 84/18) (v nadaljevanju ZPSJ) ti vsakem učitelju in jo tudi ustrezno argumentira- in Kolektivna pogodba za javni sektor (Uradni list ti. Nenazadnje ima učitelj pravico na oceno vložiti RS, št. 57/08, 23/09, 91/09, 89/10, 89/10, 40/12, 46/13, pritožbo, kar mu omogočata tako 200. člen Zako- 95/14, 91/15, 21/17, 46/17, 69/17 in 80/18) (v nadalje- na o delovnih razmerjih (Uradni list RS, št. 21/13, vanju KPJS). KPJS določa kriterije za določitev dela 78/13 – popr., 47/15 – ZZSDT, 33/16 – PZ-F, 52/16, 15/17 plače za delovno uspešnost, ki jih v 31. členu navaja – odl. US, 22/19 – ZPosS, 81/19 in 203/20 – ZIUPOPD- zelo na splošno: VE) kot tudi 24. člen Zakona o javnih uslužbencih - znanje in strokovnost, (Uradni list RS, št. 63/07 – uradno prečiščeno bese- - kakovost in natančnost, dilo, 65/08, 69/08 – ZTFI-A, 69/08 – ZZavar-E, 40/12 - odnos do dela in delovnih sredstev, – ZUJF, 158/20 – ZIntPK-C in 203/20 – ZIUPOPDVE). - obseg in učinkovitost dela in - inovativnost. Velikokrat ravnatelji pri ocenjevanju delavcev – to velja tako za ocenjevanje redne kot letne delovne Če bomo poskušali na spletu najti razlago 31. člena uspešnosti – uberejo uravnilovko in vse delavce KPJS, bomo ugotovili, da je to »sizifovo delo«, saj ocenijo kot odlične in nadpovprečne. Čeprav je razlage, ki bi določala vsebino teh kriterijev, ni mo- med nekaterimi ravnatelji omenjeni način oce- goče najti. Zato je pomembno, da si ravnatelj sis- njevanja priljubljen, saj s tem po njihovem mne- tematično in natančno določi kriterije, po katerih nju ne povzročajo nelagodja med zaposlenimi, pa bo ocenjeval zaposlene. Te kriterije je treba nujno to seveda ne drži. Takšno ocenjevanje nestimula- predstaviti zaposlenim, tako da ti vnaprej vedo, ka- tivno vpliva na učitelje, ki delajo več in dosegajo teri dejavniki vplivajo na določitev njihove delovne nadpovprečne rezultate, hkrati pa deluje nemoti- uspešnosti. Tudi če kriteriji niso najboljši in dovolj vacijsko na tiste, ki svoje delo opravljajo povpreč- natančni, je še vedno bolje, da so zapisani in pred- no ali podpovprečno. stavljeni kolektivu, kot pa da jih sploh ni. Objava seznama učiteljev, ki so dosegli nad- Kriteriji ocenjevanja delovne uspešnosti povprečni rezultat Kaj bodo ravnatelji po posameznem kriteriju upo- Za konec še nekaj besed o obvezni objavi sezna- števali kot nadpovprečni rezultat, ni nikjer predpi- ma učiteljev, ki so dosegli nadpovprečne rezul- sano in je prepuščeno presoji ravnateljev. Seveda tate. ZSPJS v 38. členu določa, da so plače v jav- je nujno, da imajo o kriterijih izoblikovano stališče, nem sektorju javne, v skladu s 33. členom KPJS tako da je jasno, kaj so usmeritve in vizija šola. Tudi in pojasnilom Ministrstva za javno upravo, z dne če so kriteriji po šolah različni, je zadeva po mojem 3. 11. 2020, se objavi vsota točk vseh učiteljev, ki so osebnem mnenju povsem ustrezna, če je v kolek- v ocenjevalnem obdobju dosegli nadpovprečne tivu dosežen ustrezen konsenz. Seveda pa menim, rezultate. Čeprav se nekateri ravnatelji temu upi- da morajo ravnatelji pri odločanju o doseganju nad- rajo, se je potrebno zavedati, da bo seznam delo- povprečnih rezultatov upoštevati tudi in predvsem val stimulativno tako na tiste, ki so dosegli nad- delo v šoli. Seveda je nadpovprečen rezultat, če uči- povprečne rezultate, kot na tiste, ki tega rezultata telj svoj primer dobre prakse objavi v strokovni reviji v ocenjevalnem obdobju niso izkazali. Prvim to ali sodeluje s prispevkom na konferenci, seveda pa predstavlja pohvalo za uspešno delo, drugim pa to izzveni, če je njegovo delo v razredu povprečno izziv, da svoje delo izboljšajo. Seveda pa je lahko ali celo podpovprečno. Predpisi, ki urejajo napredo- takšna objava škodljiva za odnose v kolektivu, če vanje zaposlenih v vzgoji v izobraževanju, vse pre- kriteriji niso bili predhodno jasno določeni in o pogosto za napredovanje in ocenjevanje uspešno- njih ni bil dosežen konsenz, ravnatelj pa je zapo- sti upoštevajo kriterije, ki niso neposredno povezani slene ocenjeval glede na osebne preference, pri- s poučevanjem, ki je primarna naloga učitelja. vrženost ipd. Če je ocenjevanje dijakov, ki ga izvajajo učitelji, na- Zaključek tančno urejeno z različnimi predpisi, ki učiteljem Ravnatelj lahko doseganje nadpovprečnih rezul- nalagajo javnost ocenjevanja, seznanitev z ocena- tatov zaposlenih ugotavlja mesečno, trimesečno mi in pojasnilno dolžnosti, minimalne standarde ali dvakrat letno. Bolj kot finančni učinek je za uči- itd., je povsem jasno, da od ravnateljev pričakujejo, telje pomembno, da je ocenjevanje objektivno in da pri ocenjevanju vsaj v omejenem obsegu upo- da je korelacija med oceno in nadpovprečnimi re- števajo temeljna načela ocenjevanja. zultati, ki jih je zaposleni dosegel v ocenjevalnem obdobju, čim boljša. Le tako je lahko nagrajevanje Ocenjevanje delovne uspešnosti z redno delovno uspešnostjo učinkovito in stimu- Zakonodaja ravnateljem nalaga, da učitelje oceni- lativno ter posledično pozitivno učinkuje na delo jo številčno, svoje odločitve pa jim ni potrebno pi- učiteljev. 76 Didakta