MEDNARODNO SODELOVANJE Erasmus+ v Italiji: izobraževanje na prostem Merita Korenica, prof. ang. jez. in lit., Osnovna šola Trnovo Članek opisuje izobraževanje v Italiji v okviru programa Erasmus+. Poleg opisa poteka izobraževanja članek zajema glavne metode in cilje izobraževanja na prostem kot novega načina učenja. Izobraževanje, ki so se ga udeležili tudi učitelji s Cipra, Madžarske, Walesa in Nizozemske, je združevalo veliko kulturno-zgodovinskih in strokovnih vsebin. Ciljno je razvija- lo različne spretnosti – organizacijske, socialne in kognitivne. Potekalo je na različnih lokaci- jah – na hotelski terasi, v parku, v mestu in na hribu. Opisani pristopi in vsebine so primeri do- bre prakse, ki jih lahko uporabimo tudi v našem okolju za nadaljnje poučevanje na prostem. Uvod pouk. Lahko rečem, da je izobraževanje, o katerem Dandanes imamo na voljo veliko izobraževanj. We- poročam v prispevku, potekalo na vsakem koraku, binarji, seminarji in mednarodne konference so do- tako v učilnici kot izven nje, in bo zagotovo vplivalo stopne preko spleta in se jih lahko udeležimo tudi na moje delo v prihodnosti. od doma. V Sloveniji imamo učitelji možnost udele- žiti se plačljivih in brezplačnih izobraževanj. Na štu- Boljše izobraževanje za boljši jutri dijskih skupinah, s sodelovanjem v projektih in ra- S projektom »Boljše izobraževanje za boljši jutri« je zvojnih nalogah si učitelji tudi v živo delijo in nadgra- naša šola v okviru Erasmus+ programov mobilnosti juje svoje znanje in izmenjujejo izkušnje. Toda nekaj dobila sredstva za izvedbo projekta. Tako sva se s posebnega je izkušnja, ko se učitelj izobražuje v živo kolegico med 2. in 8. julijem 2023 udeležili izobraže- v tujini, v družbi učiteljev iz različnih držav, kjer po- valnega programa v Bologni z naslovom »Outdoor leg strokovnih spoznanj pridobi še druga znanja in Education – A New Way of Learning«. Udeležili so se sposobnosti. Poleg tega taka izkušnja pripomore k ga tudi učitelji s Cipra, Madžarske, Walesa in Nizo- osebnostni rasti učitelja in posledično bogati njegov zemske. Znamenitosti Bologne – Le Due Torri (levo) in arkade (desno) 50 Didakta Izobraževanje je bilo namenjeno poudarjanju po- da so v središču mesta stavbam dogradili arkade, membnosti izobraževanja na prostem. Predstavlje- ki so zdaj pod zaščito Unesca. Arkade se med seboj no je bilo veliko praktičnih vaj na različnih lokacijah razlikujejo po barvah in poslikavah in so prava paša poleg učilnice – v hotelski veži, na hotelski terasi, v za oči. V šali pravijo, da zaradi njih v Bologni proda- parku, v mestu in na hribu. Udeleženci smo si nese- jo malo dežnikov. Na glavnem trgu Piazza Maggio- bično izmenjevali mnenja in delovne izkušnje in se re razkaže svojo velikost in lepoto največja cerkev v tako bogatili z novimi. Pomemben del izobraževa- Bologni, bazilika San Petronio. Bologna je univerzi- nja v programih Erasmus+ je tudi sklepanje prijatelj- tetno mesto in v centru se opazi veliko študentov, stev ter nadaljnje sodelovanje med šolami. ki prihajajo z različnih koncev sveta. Kroži vraževerje, da morajo študenti hoditi okrog trga in ga ne smejo Pred odhodom prečkati, ker sicer ne bodo dokončali študija. Naša Pomembne obveznosti pred odhodom so korespon- vodička je temu verjela – ko smo prečkali trg, je ste- denca s predstavnikom organizatorja izobraževanja, kla naokrog. S hudomušnimi zgodbami smo že prvi podpisovanje dokumentacije, organiziranje prevoza dan izvedeli veliko o bogati zgodovini mesta in spo- in bivanja. Ker je bila namestitev urejena v sklopu iz- znali njegovo središče. Za predstavitev kulinarike so branega izobraževanja, sva s kolegico imeli več časa za nas organizirali večerjo v lokalni gostilni – oštariji, za ostale zadolžitve. Ena je poskrbela za dopisovanje, kjer so nam postregli z mortadelo, narezki, siri in do- druga pa je organizirala prevoz. Izbrali sva znanega mačim kruhom. Ves čas smo bili udeleženci skupaj prevoznika, ki naju je pripeljal do hotela. Poleg tega ter se družili in spoznavali. Po večerji smo si tudi na sva v informativnem centru v Ljubljani zbrali nekaj hotelski terasi delili vtise prvega dne, ki so bili čudo- brošur in zgibank o Sloveniji in Ljubljani in skupaj z viti, hkrati pa smo vsi z veseljem pričakovali strokov- zloženko o naši šoli pripravili gradivo, potrebno za ni del izobraževanja. predstavitev šole. Tako sva bili pripravljeni za odhod. Uradno spoznavanje in predstavitve šol V Bologni – spoznavanje mesta, kulture in ku- Naslednji dan smo se udeleženci izobraževanja ob linarike osmi uri zbrali v učilnici, kjer nas je pričakala glavna Vožnja do Bologne je trajala štiri ure. Predstavnica predavateljica, po poklicu profesorica angleškega in tečaja je ob dogovorjeni uri zbrala vse udeležence francoskega jezika. Predstavila nam je svoji pomoč- (približno 20) in nas seznanila z informacijami o bi- nici, pripravnico in študentko, ki sta pomagali pri vanju, z lokacijo učilnic, jedilnice ipd. Dobili smo kar- opravljanju dejavnosti. Potem ko nas je seznanila s te za avtobus, podobne ljubljanski Urbani, in bone programom, cilji in potekom pouka za ta dan, smo za zajtrk, občasna kosila in večerje. V veži smo se se udeleženci uradno predstavili. Predavateljica je takoj začeli spoznavati. Razdeljeni v dvojice smo za poleg tega želela, da izrazimo naša pričakovanja in uvodno »prebijanje ledu« povedali dve laži in eno re- skrbi v zvezi s tečajem. Pričakovanja so bila skoraj snico o sebi. Druga oseba je ugibala, katera poved je identična, vsi smo se želeli vrniti domov z več znanja. bila resnična. Tako se je ustvaril prvi stik med ude- Nekateri udeleženci so povedali, da jih skrbi, da se leženci, kjer se je slišalo veliko smeha, saj smo uči- ne bodo mogli pravilno izražati v angleščini, saj je iz- telji že na začetku pokazali veliko domišljije. V tako obraževanje potekalo v angleškem jeziku. Predava- sproščenem vzdušju smo druženje in spoznavanje teljica je zagotovila, da bo potekala razlaga v ustre- nadaljevali v bližnji restavraciji, na kosilu, kjer smo znem tempu in da si bomo po potrebi pomagali s preizkusili lokalno hrano, ki je spodbudila še boljše prevodi ali dodatno razlago. Tako je tudi bilo. počutje. Izvedeli smo tudi, da se bomo v takem šte- vilu srečali le nekajkrat in da se bo skupina s Poljske Sledil je bolj vznemirljiv del dejavnosti, ko smo pred- udeležila drugega tečaja. Tako je naša skupina štela stavili naše šole in delo na šolah. Zelo zanimivo je 11 udeležencev. bilo izvedeti, kako kolegi v tujini izvajajo pouk, na kaj so druge šole ponosne ter kakšne so njihove vizije za Nekaj ur pozneje se je začelo vodeno spoznava- prihodnost. Opisala bom nekaj primerov, ki so se mi nje mesta. Na zbornem mestu nas je čakala druga zdeli zanimivi. predstavnica tečaja, študentka psihologije iz Kana- de, ki preko programa Erasmus+ nadaljuje svoj štu- Skupina učiteljev iz Nizozemske je bila najbolj šte- dij v Bologni. Seznanila nas je z bogato zgodovino vilčna. Povedali so, da izvajajo veliko pouka v avlah Bologne in za vsako pomembno znamenitost po- šole in na prostem, posebej v naravi, ker živijo na po- vedala eno anekdoto. Začela je z opisom dveh stol- deželju. Za raziskovalne naloge imajo vsi učenci na pov (Le Due Torri), ki so jih bogate družine v Bologni voljo prenosnike, zato lahko delajo povsod. Omenili gradile ne le za obrambo, ampak tudi, da bi drugim so, da najmlajše že v prvi triadi uvajajo v projektno pokazale, kako bogate so. Višji stolp je pomenil ve- delo z informacijsko opremo. Veliko prej kot pri nas čje premoženje. Od stotih sta ostala le dva stolpa, učencem ponudijo tudi delo z žago, olfa nožem in ki zdaj služita za turistične namene in kot mesto za ostalimi orodji. Prikazali so svojo petletno vizijo, kjer zmenke. Druga arhitekturna značilnost Bologne je, je med cilji medgeneracijsko sodelovanje in dru- 51 Didakta MEDNARODNO SODELOVANJE Načrt za dan dejavnosti ženje s starejšimi občani, tako da bodo dejavnosti Sledila je debata in izmenjava izkušenj. Ker so bili usmerjene k uresničevanju tega cilja. Presenetilo udeleženci učitelji različnih predmetov, od razre- me je, da učitelji hkrati delajo na različnih šolah, ki so dnega pouka in športnih pedagogov preko učite- med seboj oddaljene do 35 kilometrov. Učiteljica na ljic angleščine in slovenščine do profesorja fizike na razredni stopnji je povedala, da s svojim razredom srednji šoli in učitelja naravoslovja, ki je hkrati hišnik, dela tri dni, potem na drugi enoti uči športno vzgojo so bile izkušnje in ideje, ki smo si jih izmenjali, toliko dva dni. Pogosto so učitelji v nižjih razredih tri dni v bolj pestre in zato neprecenljive. Že po prvem dnevu tednu s svojim oddelkom, druga dva dneva pa dela- smo torej ustvarili učečo se skupnost. jo v ostalih enotah. Potek izobraževanja Učiteljica iz Madžarske je predstavila sistem dela, ki Vsak dan smo se najprej zbrali v učilnici in potem je podoben našemu. Glede izobraževanja na pro- na različnih lokacijah opravljali dejavnosti. Vseskozi stem je izpostavila, da je odvisno od posameznega smo bili aktivni, se učili, raziskovali in ustvarjali. Delo učitelja. Osebno se trudi, da bi učence izobraževala je potekalo v dvojicah, manjših skupinah ali pa smo tudi izven učilnice. Ustvarja učna okolja v muzejih, bili razdeljeni v dve skupini – odvisno od nalog. Ko- kinu ali v naravi. ristno je bilo opazovati predavateljičine pristope in metode dela, s katerimi je dosegala cilje in zajemala S kolegico sva predstavili vse dneve dejavnosti, ki več zadanih ciljev z eno dejavnostjo. Na koncu pou- jih imamo v letnem delovnem načrtu na OŠ Trnovo ka smo vedno preko mobilne aplikacije ovrednotili v Ljubljani. Na naši šoli spodbujamo izobraževanje delo predavateljice. Popoldneve smo organizirano izven učilnice z organiziranimi tabori ali s šolami v ali samostojno izkoristili za odkrivanje kulturno-zgo- naravi, ki se izvajajo od 1. do 9. razreda. Tudi pri nas dovinskih znamenitosti in kulinarike. avle uporabljamo kot prostor za izvajanje pouka, kot podaljšano učilnico ali za učenje. Z različnimi projek- Na tovrstnih izobraževanjih je en popoldan sredi te- tnimi dnevi in z raziskovalnimi nalogami učencem dna prost. Organizatorji so nam ponudili nekaj bli- omogočamo učenje izven učilnice. žnjih turističnih destinacij in nam pomagali pri logi- 52 Didakta stiki, nakupu kart in organiziranju večerje. Vsi udele- slednje postaje, kjer so bile na vrsti vaje nebese- ženci naše skupine smo se odločili za obisk Firenc. dnega razvrščanja po višini, barvi oči, starosti ipd. Kolega iz Nizozemske, ki je že prej obiskal Firence, Zanimiva je bila tematska vaja iz naravoslovja, ki nam je v nekaj urah obiska razkazal glavne zname- je hkrati razvijala opazovanje, pozornost in gibal- nitosti tega znamenitega mesta. ne spretnosti. Predavateljica je razdelila vloge, in sicer je imela vsaka žival dva predstavnika. Živali Praktične vaje in novosti višje stopnje so lovile tiste na nižji, da bi prežive- Izobraževali smo se za organiziranje, koordinira- le. Vaja se je končala na zabaven način, z veliko nje in pripravo okolja za izvedbo pouka na pro- smeha. Naslednje vaje so bile gibalne – lovljenje, stem. Glede na okolje (park, hrib, šolsko igrišče ali hoja do vrha hriba in opazovanje narave. Na hribu šolska avla) smo se naučili izbrati vsebine. V vlogi smo ob izpolnjevanju učnega lista, ki je bil med- učencev smo se preizkusili v vajah umirjanja, kot predmeten, poleg vprašanj iz naravoslovja dobili so zelo počasna hoja, vaje za razvijanje posluha, še likovne naloge – ustvarjanje predmetov iz vejic, nebesedno opazovanje okolice ipd. Potem smo trave in lubja. Sledila je še jezikovna in glasbena po celem terenu v obliki »lova za zakladom« iskali točka, ki smo jo ustvarili in posneli. Vsi smo bili za- založene predmete, ki jih je pomočnica predava- dovoljni s pridobljenim znanjem in opravljenim teljice predhodno pripravila. Tematska naloga je delom. bila vezana na naravoslovje, in sicer opazovanje in poimenovanje rastlin, dreves in žuželk v parku. Omenila bi še dve aktivnosti, od katerih smo prvo Nato smo v eni šolski uri pripravili podoben dan izvedli s kartami Dixit. Na zelo preprost način smo dejavnosti na istem terenu. V moji skupini sva s pomočjo slik na kartah v skupini sestavljali de- bili dve jezikoslovki, učitelj razrednega pouka in finicijo izobraževanja na prostem. Karte, ki smo učitelj športne vzgoje. Teren smo razdelili na tri jih izbrali, so predstavljale naše osebnosti in in- postaje za umirjanje in čuječnost, za igre in raz- terese. Vsak je obrazložil svojo izbiro in z dobrim vijanje gibalnih spretnosti ter za tematsko učenje argumentiranjem in dogovarjanjem smo nalogo (naravoslovja, matematike itn.). Glede vsebine opravili. Karte Dixit se mi zdijo zelo uporaben di- smo se dogovorili ter izbrali nekaj novo naučenih daktičen pripomoček, posebej za učitelje jezikov. vaj in nekaj tistih, ki smo jih preizkusili že prej. Iz- delali smo plakat, na katerega smo zapisali načrt Druga novost je bila – vsaj zame – aplikacija Acti- in ponazorili svoje delo. onbound, s katero smo s telefoni v centru mesta opravljali naložene naloge. Poleg digitalnih spret- En dan dejavnosti je potekal na bližnjem hribu nosti smo s to vajo razvijali orientacijo in iznajdlji- Villa Ghigi, ki ga šole uporabljajo za izobraževalne vost, saj je nekaj nalog zahtevalo uporabo tik pred namene. Z vajami smo začeli že pri vznožju hri- zdajci naučenih italijanskih povedi. ba – tiho smo opazovali in poslušali naravo do na- Nekaj nalog iz opisanega nabora sem že uporabi- la v tem šolskem letu. Učence so pritegnile, zato upam, da bom našla pot, da pridobljeno znanje delim še naprej. Zaključek V sklopu Erasmus+ projektov je na voljo veliko različnih izobraževanj. Osebno se mi je zdelo iz- obraževanje z naslovom »Outdoor Education – A New Way of Learning« zelo zanimivo, saj me je spodbudilo k razmišljanju, kako prilagoditi pouk in ponuditi učencem strukturirano, a neobičajno izobraževanje. Dobila sem izkušnje pri vodenju pouka ter organiziranju kognitivnih in sprostitve- nih dejavnosti. Seznanila sem se z zamislimi za izpeljavo pouka in izobraževalnih dejavnosti izven učilnice. Pomembna je tudi priložnost spoznava- nja kolegov iz drugih držav in njihovega dela ter izmenjava izkušenj. V okviru Evropskega dneva jezikov smo z učenci poslušali posnetek učencev iz Nizozemske, ki mi ga je na prošnjo poslal kole- ga z izobraževanja. Načrtujeva še druge dejavno- sti v prihodnje. Sklenem lahko, da je vse skupaj Ustvarjanje definicije s kartami Dixit izpolnilo in preseglo moja pričakovanja. 53 Didakta