300 ZGODOVINSKI ČASOPIS ÌÌ • 1990 nega« moustériena iz R/W interglaciala, npr. B-kultura Betalovega spodmola, najdbe iz Jame pod Herkovimi pečmi pri Radljah in Vilharjeva jama pri Postojni.8 Ce povsem za/ konec v tem kratkem komentarju vodnika (v katerem še najbolj pogrešamo dober zemljevid z lego najdišča) pogledamo si. 29 (fotomontaža na str. 61) z naslovom »Divje babe 1 nekoč in danes«, vidimo, da slika vsekakor ni primerna v kontekstu vodnika in je velika napaka urednika serije, da je dovolil objavo take zmontirane fotografije! V tem primeru gre vsekakor za šalo (čeprav raziskovanje stare kamene dobe res ni šaljivo — to predobro poznajo tako avtorji sami, kot še mnogi drugi, ki so kdaj sodelovali pri takem in podobnem terenskem delu),9 zato bi vsi trije možakarji na fotografiji morali kaj urno poskakati v zrak in bežati pred obe­ ma grizlijema, ki »hlačata« iz jame. Taka ilustracija pa bi bolj sodila v Pavlino ali Kaj, in ne v ugledno serijo kot so Kulturni in naravni vodniki Slovenije. Draško Josipovič Karl A. Wittfogel, Orijentalna despocija. Uporedno istraživanje totalne moči. Zagreb : Globus, 1988. 478 strani. Knjiga K. A. Wittfogla »Vzhodna despotija« se je v prevodu pojavila na jugoslo­ vanskem knjižnem trgu s precejšnjo zamudo. Pred mnogimi leti, ko je prvič izšla (1952), je vzbudila precejšnjo pozornost. Nekateri so pritrjevali njegovi razlagi »ne- zahodnih« družb, drugi so jo zavračali. Eni in drugi so pripadali različnim teoretičnim usmeritvam. Nekateri med njimi, na primer A.Toynbee, so sodili, da Wittfogel z raz­ lago teh družb obnavlja stari grški mit o slabi Aziji in dobri Evropi. Nekateri so za­ vračali protikomunistični značaj njegove knjige. Avtor je v uvodni besedi k izdaji knjige leta 1962 (izšlo je več izdaj in tudi prevodov) zapisal, da sta dva aspekta knjige takoj pritegnila pozornost, poskus opredeljevanja specifičnosti »nezahodnega«, pol- upravljalskega sistema despotske oblasti in razlaga komunističnega totalitarizma kot totalne upravljalske in še bolj despotske variante tega sistema (str. 5). Po njegovem mnenju socialistične oziroma komunistične dežele (za te predvsem gre, a ne samo za te) nadaljujejo razvoj orientalskega despotizma. Pri tem avtor omenja Sovjetsko zve­ zo in Kitajsko. Ta razvoj se od nastanka države in razredne družbe do današnjih dni loči od razvoja »zahodnih« dežel. To je očitni politični zaključek knjige. Wittfogel je bil v dvajsetih in v začetku tridesetih let pisec marksistične usme­ ritve oziroma komunističen marksist, kakor je sam o sebi zapisal. Zgodovino Kitajske je začel raziskovati v času Weimarske republike. Svoje spise je objavljal v različnih revijah, tudi v SZ. Napisal je tudi knjigo »Wirtschaft und Gesellschaft Chinas« (Leip­ zig, 1931). V obravnavanem delu obžaluje, da ruski prevod te knjige ni izšel (str. 23, 39). Napisal je tudi knjigo »Geschichte der bürgerlichen Gesellschaft« (Wien, 1924). Sodeloval je v znani razpravi o azijskem produkcijskem načinu v dvajsetih in v za­ četku tridesetih let. Pred fašizmom se je umaknil v ZDA, nekaj časa bival na Kitaj­ skem (1935—1937), pozneje je bil profesor za kitajsko zgodovino na washingtonski uni­ verzi. V obravnavani knjigi je strnil poglede ne le na Kitajsko, ampak tudi na razvoj »nezahodnih« družb. Nekateri pristaši azijskega produkcijskega načina, ki ga povezu­ jejo z razvojem azijskih oziroma neevropskih ljudstev, imajo njegovo knjigo za kla­ sično delo tega produkcijskega načina. Wittfogel jo je (poleg uvodne besede in predgovora) razdelil na deset poglavij. Tem je dodal obsežno bibliografijo in imensko kazalo. Žal knjiga nima stvarnega ka­ zala. Delo ima avtor za komparativno študijo, nakazuje razlike med »zahodnim« in »vzhodnim« razvojem. Pritrditi mu kaže, da razumevanje sveta zahteva tudi razume­ vanje njegovega vzhodnega dela. Tega še vedno premalo poznamo. Wittfogel sodi, da sta Marx in Lenin za razumevanje »vzhodnih« dežel mnogo storila, celo zaokrenila pojasnjevanje njihovega razvoja. V knjigi je zapisal, da ni imel predstave o možno daljnosežni analizi »vzhodnega« despotizma, ko je pozimi 1922—1923 začel pod vpli­ vom M. Webra študirati hidravlične družbe in državno ureditev. Leta 1924 je, tudi pod vplivom Manca, ugotovil, da v azijski družbi vlada birokratsko-despotska država. Globlji pogled v značaj sovjetske družbe mu je omogočil boljše razumevanje struk­ ture in ideologije birokratskega despotizma. Pri ponovnem preverjanju Marxovih idej » Betalov spodmol: F. Osole. Betalov spodmol, obdelava in vrednotenje gradiva, zbranega v letih 1947—1953; elaborat drugi glavni razred. Vladani imajo negativno (nimajo nikakršnega deleža v poslih državnega aparata) in pozitivno (niso sužnji) lastnost. Sužnji v teh deželah niso bili številni. Pridobivali so jih v vojnah, uporabljali pa predvsem tam, kjer so jih lahko nadzorovali, na dvoru, v državnih delavnicah, rudnikih, kamnolomih. Sužnji v privatni posesti so bili predvsem hišni sluge. Sužnje so uporabljali tudi za demonstrativen teror, žrtvovanje bogovom. Witt­ fogel se sklicuje na raziskovalce in ugotavlja, da v splošnem v gospodarstvu hidrav­ ličnih družb niso imeli večjega pomena, čeprav so bili v nekaterih deželah zelo šte­ vilni (Indija, Kitajska, islamske države). Bili so osebno nesvobodni, prepuščeni samo­ volji gospodarjev (313—315). Zdi se, da je avtor vlogo suženjstva podcenil. Pričevanja imamo, da so tudi domačini postali sužnji. Zapisal pa je, da je bilo mnogo prikritih spopadov med sužnji in njihovimi birokratskimi gospodarji, a najbrž ne samo med sužnji in njimi. Omenja tudi suženjsko vojno, ki se je 869 začela v jugovzhodni Mezo­ potamiji in trajala 14 let. Tu je bilo veliko sužnjev, dodaja, v nenavadno velikih pri­ vatnih podjetjih vzhodno od Basre, kjer so pridobivali sol (323). Vladajoči razred je bil od vsega začetka razslojen. Odločilen razlog je bil položaj v hierarhiji moči. Bogastvo je bilo kdaj pa kdaj pomembno, a je bilo drugotnega po­ mena. Njegovo aktivno jedro so tvorili vladar in njegov dvor, uradniki in ministeriali. Dvor so tvorili najvišji uradniki, vladarjev pomočnik, vezir, »ministrski predsednik«. Na vladarjevo razpoloženje in postopke je lahko močno vplivala njegova žena, tudi priležnice, njegovi in ženini sorodniki. Z uradniki avtor označuje osebe, ki so oprav­ ljale dolžnosti vlade. To so bili civilni in vojaški uradniki. Dobivali so plače ali imeli dohodek od zemljišča. Mali ministeriali so pripadali spodnjemu birokratskemu sloju, bili so pisarji in sluge. Pisarji so opravljali največji del uradniških poslov v osrednji vladi, pokrajinah, okrožjih itd. Sluge so bili vratarji, kurirji (glasniki), nadzorniki za­ porov, v polvojnem stanju policaji. Ta sloj je bil v vseh hidravličnih družbah zelo številen. Wittfogel povzema, da je v zadnjem razdobju cesarske Kitajske na vsakega višjega uradnika prišlo več kot 40 nižjih uradnikov (301—302). Periferni sloj vladajo­ čega razreda so tvorili posvetni poluradniki. trgovski in davčni agenti oziroma zakup­ niki davkov ter predstavniki vladajoče religije. Prvi so bili privatni podjetniki v tem ZGODOVINSKI ČASOPIS 44 • 1990 • 2 305 smislu, da so uporabljali privatna sredstva in delno zaposlovali lastno osebje, da so dosegli svoj cilj. Zato so, meni Wittfogel, pripadali k vladajočemu razredu. Drugi so zavzemali podoben položaj oziroma rang (gre le za vladajočo religijo) kot uradniki, tudi če jih ni imenovala država (310—311). Wittfogel je zapisal, da socialnih nasprotij ni mogoče enačiti ž razrednim bojem. Zanj je značilno, da udeleženci tvorijo precejšen in reprezentativen del kake skupine. Vključuje množično akcijo, je političen boj, mogoč le znotraj vladajočega razreda. Avtor opisuje nasprotja in spopade med omenjenima razredoma in skupinami znotraj njiju. Kmetje, najštevilnejše in razslojeno prebivalstvo, so se na različne načine upi­ rali. Primere, ki jih navaja, poznamo tudi iz zgodovine evropske družbe. Uradniki, dodaja, ki so podlegli nasprotnikom, so lahko hkrati izgubili čast, lastnino in življenje, kar ni značilno za zahodni razvoj. Opozarja na veliko vlogo, ki so jo v zgodovini vzhodnih družb imeli evnuhi in tudi osvobojeni sužnji. Zavrača pa mnenje, da je ki­ tajski izpitni sistem omogočal, da so navadni ljudje lahko postali uradniki. Ze v času najstarejših dinastij so ljudje uradniška mesta prevzemali po prednikih. V času dina­ stije Han (206 pred našo ero do 220 naše ere) je bilo le 8 % uradnikov iz navadnih družin. V mongolskem času (1234—1368) je 85 % uradnikov, za katere se je dalo ugo­ toviti socialno poreklo, izhajalo iz najvišjega sloja, 75 % iz uradniških družin, 11 % je pripadalo vladarski hiši, 15 % so bili navadni ljudje. Poznejši cesarji so poskušali na različne načine vplivati na zasedbo uradniških mest, a niso uspeli. Taki so pogledi K. Wittfogla, vsaj v grobem, na «-vzhodno« družbo. Omenil sem, da bo bralec našel v knjigi marsikaj koristnega. Pogrešam pa opis funkcioniranja teh družb in dokazilo, da so bile vzhodne države despotske. Wittfoglu najbrž kaže pri­ trditi, da v teh deželah stanovi, mesta, cehi, kjer so bili, niso imeli tiste samostojnosti kakor v zahodnih deželah. To pa najbrž še ni dokaz za despotizem. Tudi centraliza­ cija, oblasti sama po sebi še ni despotizem. Wittfogel sodi, da so vzhodna mesta bila administrativna in vojaška središča. Nekateri starejši pisci so jih imeli za vojaška. V kakšni meri sta ti obeležji veljali za vzhodna mesta, ne morem soditi. Zdi pa se, da to ne velja za vsa mesta pred vdorom Evropejcev. Najbrž je na ta mesta mislil tudi Wittfogel. Spregledal pa je, da pojem despotizma uveljavlja za »vzhodne« dežele tudi za novejši čas. Podobno je ravnal, vsaj kaže tako, tudi pri pojasnjevanju last­ ninske pravice do zemlje. Avtorjevo pojasnjevanje »državno nadzorovane zemlje« je nedorečeno in nerazumljivo. V vzhodnih deželah je pred vdorom Evropejcev bila kmečka zemlja. V mnogih deželah so bile vaške srenje lastniki zemlje. Tudi fevdalne oblike lastnine ne bi izključil. Tudi nekateri zagovorniki azijskega produkcijskega na­ čina menijo, da je na Kitajskem bila težnja k fevdalizaciji družbe, a ni prevladala. Drugi pišejo o fevdalizmu v Indiji itd. Tudi Wittfogel je pred desetletji imel kitajsko družbo za fevdalno. Wittfogel je v knjigi večkrat zavrnil enolinijski razvoj človeške družbe. Takega razvoja ni bilo. Tudi za Evropo ni značilen. Menim pa, da je preura­ njeno pritrjevanje Wittfoglovi razlagi »vzhodnih« družb. Ta lahko velja kot delovna hipoteza ob mnogih drugih, ki jih najdemo v literaturi. Ludvik Carni Osamsto godina Povelje bosanskog bana Kulina 1189—1989. (Posebna izdanja; XC, Odjelenje za društvene nauke, 23). Sarajevo : Akademija nauka i umjetnosti Bo­ sne i Hercegovine, 1989. 135 strani. V Sarajevu so počastili osemstoto obletnico izstavitve Kulinove listine, ki je tako prva do danes ohranjena ćirilska kot prva (jezikovno) srbskohrvaška listina, s poseb­ no publikacijo. Toda kakor je človek prvi hip zadovoljen spričo dejstva, da pomembne kulturne obletnice ni zagrnil molk pozabe, je brž, ko odpre knjigo, pravzaprav knji­ žico, še daleč huje razočaran, nezadovoljen: na obletnico je padla senca neznanstve- nosti, zgodil se je škandal. Nekoč je Ivan Cankar zapisal: »Vse je mogoče na svetu, ali to ne sme biti mogoče,« ko je govoril o D'Annunziovem pohlepu po slovenski zem­ lji. In vzklik je na mestu tudi sedaj, le da stvar ni samo v zaničevanju dela sloven­ skega človeka, temveč tudi v zaničevanju znanosti. Dejstvo je, da so ravno Slovenci prispevali ključni delež v raziskovanjih Kulinove listine: Franc Miklošič je prvi ob­ javil primerek (1858), ki ga je nato Gregor Cremošnik praktično natanko sto let po­ zneje (1957) prepoznal za izvirnik, Milan Rešetar, ki zaradi svojega slovenskega rodu ni nikak Rešetar, kakor mnogokdaj slišimo, temveč Rešetar, pa je na poti od Miklo­ šiča do Cremošnika napravil nadvse pomemben korak, ko je z angažiranjem slovitega paleografa Ottenthala ugotovil, kdo je avtor latinskega dela primerka listine v Sankt Peterburgu, sedaj Leningradu. Avtorji sarajevske knjižice so raje kot tem tehtnim glasovom prisluhnili Josipu Vrani in njegovim koleričnim protičremošnikovskim iz­ padom po tem, ko je Cremošnik utemeljeno zavrnil njegova izvajanja, ki so izšla pod naslovom Da li je sačuvan original isprave Kulina bana (Radovi Staroslavenskog in-