K PROBLEMATIKI LOŠKEGA GRBA Kot je 2aiano, je v osrednjem delu loškega grba upodobljena glava zamorca s krono. Neštetokrat so mi bila že postavljena vprašanja, od kod neki izivira ta nenavadna upodobitev. K reševanju tega vprašanja, ki ni enostavno, naj vsaj do neike mere prispeva naslednji prispevek. Vsa mesta so imela v pečatih predvsem obzidje. Ker pa je bilo takih mestnih pečatov veliko, so jim za lažjo raz- (Ix>znavo med drugim dodajali določene dele grba svojih zemljiških gospodov. V freisinških mestih so pač prevzemali freisinSki gnb oziroma vsaj zamorca iz tega grfea. Ta motiv je uporabljen pri vrsti freisinških mest, tako npr. razen v Skofji Loki tudi v Ober W61zu na Zgornjem Štajerskem pa v Waidhofnu v Zgornji Avstriji itd. S tem smo pač razložili pojav zamorca v loškem grbu. Ostaja pa seveda vprašanje, kako je prišel zamorec v freisinSki grb. S tem problemom se je iikvarjala vrsta raziskovalcev, med njimi mnogi amaterji, iki so z večjo ali manjšo verjetnostjo skušali priti stvari do dna. V to vrsto sodi tudi prispevek Viktorja Žužka z naslovom Zamorec v loškem, grbu, ki je objavljen v pričujočem letniku Loških razgledov (str. 261). 261 Ker poziva avtor zgodovinarje, naj podajo svoje mnenje o verjetnosti navedene verzije, sem skoraj prisiljen, da se oglasim na tem mestu, čeprav bi bil bolj poklican govoriti o teh stvareh strokovnjak na polju heraldike (nauk o grbih) in sfragistike (nauk o pečatih). Povsem jasno je, da razlaga V. Žužka oziroma njegovega informaitorja dr. Franca Simmerdinga prav nič ne prepričuje o pravilnosti postavljene teze. Kako naj bi mogli verjeti, da je zannorčeva glava v loškem grbu povezana s sv. Mavricijem in z vso ostalo zgodbo, omenjeno v njegovem članku. O kakem Mavriciju v ireisinSki povezavi ni nikakega sledu, če izvzamem freisinškega Škofa Mavricija, ki je vladal škofiji v letih 1559^—1566, torej stoletja kasneje, ko se je pojavil zamorec v loškem grbu. Omenjeru. članek ni torej prav nič pripomogel k rešitvi našega vprašanja — nasprotno, vodi nas v nevarnost, da se razširi po nepotrebnem neka verzija, ki nima nikake podlage. Priznati moram, da drži trditev Mihaela Hartiga, Id 'EKnidarja, da nihče s popolno sigurnostjo ne ve, od kod zamorec in kaj pravzaprav pomeni.' Toda obenem me močno prepričuje teorija, ki jo omenja Hartig in jo posnema po delu barona v. Dugnieta. V 18. in 19. stoletju so namreč našli množino freisinških srebrnikov. Na sprednji strani novcev je zelo grobo izdelana glava z nizko mitro Ln z napisom »Corbinianus«. Na drugi strani novca je upodobljen škof Albert, ki je vladal freisinški škofiji v letih 1158—1183 in je agradil današnjo stolnico v Freisingu. Baron Bugniet je prvi točno ugotovil, da je glava zamorca istovetna s Korbinijanovo glavo na novcu. O tem je napisal posebno razpravo, ki ni bila nikdar natisnjena in je shranjena v diecezanskem arhivu v Miinchnu. Svojo ugotovitev naslanja avtor na dejstvu, da so jemali za slike na pečatih in grbih praviloma patrone ali ustanovitelje ustrezne cerkve. Vse do srede 13. stoletja so uporabljali v ta namen celotno sliko (gravuro portreta) ustreznih patronov, šele nato so pa začeli uporabljati v tej povezavi namesto svetnikov njihove simbole. Tako so npr. uporabili za sv. Petra dva ključa, za sv. Petra in Pavla ključ in meč, za sv. Lucijo oči itd. Ko so se) začele pojavljati take slike v grbih (ok. 1200—1250), ni bdlo v Freisingu na voljo nobenega karakterističnega simbola sv. Korbinijaina. Značilni simibol v obliki medveda se je pojavil šele v 15. stoletju. Na voljo pa tudi ni bilo grba ustanovitelja, ker so Agilolfingi izumrli že v karolinškem času. Na voljo je ostal torej le še sam svetnik, ki so ga uporabljali na sprednji strani freisinškega novca. Sprva ni bilo treba tega še posebej ipojasnjevati, ker je bila slika tedaj splošno znana. Kasneje se je pa to znanje izgubilo, zlasti ko Freising v 13. stoletju ni več koval lastnega novca. Slika se je sčasoma deformirala. Iz nizke škofovske mitre na kasnejšem novcu je nastala krona in iz grobo formirane glave svetnika je nastala zamorčeva glava. Mogoče je na ta pojav celo vplivalo dejstvo, da so Kortoinijanove relikvije vse rjave barve. Prvič se je pojavil grb z zamorcem leta 1286.' Opisani razvoj sicer ni dokazan, je pa zelo, zelo verjeten. Izven dvoma pa je, da so vse povezave z zamorci brez vsake podlage. O p o m b e : 1. M. Hartig, Die Ikonographie des hI. Korbinian, Wissenschaftliche Festgaibe zum zw61fhundertjahrigen Jubilaum des heiligen Korbinian, herausgegeben von Dr. J. Schlecht, Munchen 1924, str. 154. — 2. M. Hartig, o. d., str. 153—155. — Prisrčno se zahvaljujem prof. B. Otorepcu, ki mi je postregel z mnogimi tolmačenji. Dr. Pavle Blaznih 262