str. 4 ,S L 0 V E N K A'' Št. 8 Bodimo obzirni ! Spisala Sava Rahla obzirnost je v krogu družinskega življenja neprecenljive vrednosti — pa tudi v občevanji z ljudmi izven rodbinskega kroga je neizogibno potrebna. Ona je pravi znak rahločutnega ženskega srca, ki požene uže svoje kali v nežnem otroškem srci ; ona je takorekoč pri- rojena, ter se po pravi vzgoji stoprav razvije v dičen cvet. Vendar je obzirnost dvojna : jedna izhaja iz ple- menitega duha in rahločutnega srca — druga ima svoj izvor v podli samopašnosti in malenkostnem mišlenji. Plemenita obzirnost je ona, po kateri ne glede na svoje ugodnosti pomagamo bližnjemu do njegovega bla- gostanja — akoravno nam je včasih pretrpeti male žr- tve. K tej obzirnosti navajamo deco, da se mirno in tiho igra, mej tem, ko biva gost v naši hiši, — o času, ko oče počiva ali čita ; — vadimo te obzirnosti dekletce, da potrpežljivo prenaša sitnosti mlajšega bratca ; te obzir- nosti vadimo mladino v občevanji s starimi ljudmi, — napram sorodnikom, napram poslom ! Obzirnosti se vadi mladina napram svojim — napram tujcem ! Ta obzirnost je neko spoštovanje, ki se ne javlja v besedah, temveč prešinja vso zunajnost človeka — in se nikdar ne spo- zabi. Izmed takih ljudij spoznaš brezobzirneža — na hip. Obzirnost iz podle samopašnosti, malenkostnega mi- šljenja je druga. Tu sem spada četa takozvanih »sta- novskih" obzirnostij. Puhlost, krivi nazori o življenju in človeški družbi, predsodki so nje kali. Ona prouzroča neizmerno škodo rodbini ! Iz »stanovskih' obzirov se živi v razmerah, katerih nikakor ne vzmore niti njih omika, niti jih ne vzmorejo dohodki. Iz .stanovskih" obzirov se oblači potratno, se vzdržuje tolpa poslov; iz teh obzirov se brani hčeram, da se ne izuče za kak poklic, niti se ne navajajo samostojnosti ! Iz teh obzirov se silijo mla- deniči k študijam na visokih šolah h čemer pa jim ne- dostaje veselja kakor zrno ^nosti ! Iz teh obzirov se jih odteguje stanovom, v katerih bi lahko in mnogo storili v obči blagor. S kratka : iz same „obzirnosti* zavozi se na kriva pota — ali pa se zahteve mladih ljudi pritirajo do višin, katere jim ostanejo nedosežne ter jim ne prina- šajo drugega nego kopo prevar. Brezobzirnost — nasprotna lastnost — je — bo- disi v dobrem — bodisi v slabem pomenu besede — povse možka lastnost. — Kakor se pa brezobzirnost šteje ženski v najvišje zlo — v isti meri se brezpogojno od- pušča možkemu. Kedo bi zameril krepko in neumorno delujočemu možu — ako v obilih svojih poslih ne upo- števa vseh okolščin, katere zahtevajo njega obzirnost ! Da, tudi brezobzirnosti imamo, ki so vredne najvišjega priznanja. To je brezobzirnost onih mož, katerih niti lastna sreča, in lastno življenje in njega ugodnosti ne odvrnejo od spoznane resnice ! Mož, ki deluje po notranjem pre- pričanji za dobro stvar ne sme poznati obzirnosti do ljudi, ki ga motijo v težnji za njegovim smotrom. Njega brezobzirnost je brezobzirnost plemenitega junaka — ki ne upoštevaje solz in prošenj svojcev, žrtvuje svoje živ- ljenje za svojega bližnjika — žitvuje za obči blagor — za vzvišeno idejo ! Zgodovina nam imenuje na stotine takih mož. V taki brezobzirnosti si delajo pota veliki duhovi, slavni pesniki, umetniki..... Iz take brezobzirnosti, ki nam kaže neupogljivost močnih duhov — izvira ponosno in tiho prenašanje neizrečenih muk kristjanskih mučeni- kov vseh dob. Brez te brezobzirnosti bi ne bilo napredka, nikake kulture ! Mej ženami baje ni takih močnih brezobzirnih duhov? Mi pa bi vendar k njim prištevali vse one odlo- čne, neustrašene žene, ki so v novejšem času nastopile kot vzgojiteljice in čuvajke zatiranih svojih sestra, ter s previdnostjo in zmernostjo mnogo, mnogo koristile njih duševnemu napredku. Da, tudi te so močni duhovi — ki, sveste si pravičnosti svojih zahtev — ne gledajo ni na desno, ni na levo, kaj poreko ozkosrčni njih »pri- jatelji!" -- Tudi tem gre zasluga one vzvišene brezob- zirnosti, ki je sorodna junaštvu. Sledite jim ve, katere se čutite zmožne k temu poklicu ! Ta brezobzirnost ne izključuje nežnočutne obzirnosti ! —