Kmetijſke in rokodělſke novize. Na ſvetlobo dane od z. k. kmetijſke drushbe. � 13. V ſrédo 27. Şuſhza. 1844. Te novize pridejo vſako ſrédo na dvéh zhetertnih liſtih v Ljubljani na ſvetlo. Plazhujejo ſe v piſarnizi z. k. kmetijſke drushbe v hiſhi 195 v Şalendrovi ulizi bliso Brega; sa Ljubljano in sa tiſte, ki jih ne dobivajo po póſhti, sa zélo leto s 2 fl., — sa pol leta s 1 fl.; prejemljejo ſe pa pri natiſkovavzu na Bregu Nr. 190. Po poſhti veljajo sa zelo leto 2 fl. 30 kr., — sa pol léta 1 fl. 15 kr. Po vſih z. k poſhtah ſe snajo dobiti. Sirotek. (Poleg česke ljudske pesme). mladih dneh zgubilo Dete mater milo. Začne odrašati, Misli: kjé je mati? »Tata, ah moj tata! Kjé je mama zlata?« »»Mama je zaspala, Nikdar ne bo vstala. Na pokopališí Vštric duri jo iši.«« Dete to slíšalo, K grobu pribežalo, Z iglico kopalo, V groba dno tišalo , K truplu dokopalo, Britko zajokalo: »Ah l' en glasik pusti Mama z sladkih usti.« »»Milčik, nisim vstani Težka perst mi brani, In na serci kamen, Hujši kakor plamen. Pojd' domú, saj tamo Imaš drugo mamo.« »Ah ta ni tak mila, Kakor vi ste bila. Ko krůh reže, bleda Trikrat ga ogleda ; Ko ste ga vi dala Ste ga namazala. Češe me na glavi, Laske m' okervavi ; Vi ste me česala , Sladko objemala. K' mi nožice mije, Me ob mivnik bije; Vi ste me vmivala. V čelo kušovala. Ko mi srajco pere, Se nad mano dere ; Vi srajčico prala, Sladko prepevala. Č'mu ta nova mati? K' vi nemor'te vstati!« »»Idi ljubčik, zroči Božji se pomoči. V kratkim pridem h tebí Pa te vzamem k sebi.«« Dete se vernilo Glavco položilo. Pervi dan zbolelo , Drug' dan oterpnelo, Treti — pokop 'melo. S. Reja shidnih zhervov ali goſénz. 6 ali 7. sjutrej ſe isleshejo metulji, to je, pride- (Na dalje.) jo is kokonov, ob 8. ſe sazhno sdrushovati, in Kokoni sa ſéme. oſtanejo vkup do 2. ali 4. popoldne; potlej ſe Islesheni metulji nimajo drujih shelj, kakor vſi ſmejo raslozhiti in on pogine nekaj dni po- porozhiti in pomnoshiti ſe. On sazhne s peruti tem, in nizh ne jé, kar je metulj. Ona pa ſéme ſoflati, in je manjſhi od nje, ona pa je debelj- sazhne lezhi na popir ali na platno, kamur je ſhi in s peruti malokdaj in malo migljá. Ko ſe djana, podobno makovimu ſemenu, in pervih sazhnó ſporozhati, jih je tréba sa peruti na po- 36 — 40 ur isleshe ſkorej vſe, potlej malo ſhe. pir ali pa na platno preneſti in jih kazih 6 — 8 Isleshe ena okoli 400 — 500 drobnih jajzhik ali ur vkup puſtiti. V kozhi mora smirej ſhe sdrava zhervniga ſemena sa prihodno leto. Zhiſta ſapa, ſapa in temno biti in gorkota smirej enaka. Ob gorkota in tema oſtane kakor prej. Zhes 8 ali 50 10 dni pogine tudi ona in nizh ne jé, kar je ſe raji vſiga ſadja snebí, ki bi mu ga drévje roditi snalo, ko de bi ene dni drévje goſénzhne salé- metulj bila. ge trebil. Ako ſe pa daljiga dela in truda bojí, Islesheno zhervino ſéme je ali belo ali pa rudezhkaſto. V gorkoti ſe farba jajzhik tako ſpre- bi mu rekel: Kratko nikar, ſaj dôbro véſh, de ne sagromi drevó ob pervimu mahljeju. minja: is rudezhkaſtih poſtanejo bolj samokle in Gotova reſniza je tudi, de plizhi veliko ta- rudezhkaſtoſive, potlej rujave, potlej zhernoſive ali zih meſhizhkov in goſenzhnih saleg pokonzhajo; pa vshivo pepelnate. Petnajſt do dvajſet dni po- trebujejo, de ſe takó dogotové, in ſo potem po- pa nameſti, de bi otrebljenje ſadnih drevéſ pti- zham srozhili in pervoſhili, vidim ſem ter tje po polnoma srele. Nekaj dní potlej, ko ſo tako do- vertih ptizhje naſtave zhes zelo simo in ſpomlad, sorile, ſe vsame popir, na kterim ſo isleshene, in koliko ſhkode bi naſhimu kmetovavzu te ne- ſe dva — ſhtir — ali oſemkrat pregane in svije dolshne shivalize na ſadnim drévju pervaruvale, in ſe v hladan, ſuh kraj neſe, kjer gorkota po zhe bi jih le shiveti puſtil. letu ne ſtopi viſhe od 15 ſtopinj, po simi pa ne Tode she ozhe ſvojimu otroku, dezhiku ſhe pod 0. Zhe bi ſe kmalo potem, ko ſo isleshene, v narozhju kashe in oterpnjeno ſerzé déla, kako ſpravile in ſ-hraníle, ko ſo ſhe mokrotne, bi ſe nedolshni pevzi na naſhih vertih lové in ob savite lahko ſpleſnovale in ſe ſpridile. Nar bolj shivljenje ſpravljajo. — O de bi pazh vſi vertni je tak popir potlej djati pod ſtrop v kak hladan vlaſtniki in goſpodarji ſadniga drévja k ſposnanju obók (velb), ali v kamro ali v hram in ga na priſhli h kakoſhnimu pridu in rabi ſo jim ne- kak drat obeſti in gledati, de miſhi, podgane, dolshni ptizhi! gotovo bi ſe jih uſmilili in per- ki jih grosno rade ſnedó, do njih ne pridejo, voſhili bi jim shivesha, ki ga po vertih v go- in pa de prah tudi ne more do njih. V poletni ſénzhni salegi nevtrudeni obérajo, in veliko ſhko- vrozhini je tréba vezhkrat pogledati, zhe jajzhka de ſadju odvrazhujejo. In saréſ per tem ſposna- niſo na mokrotnim, ki jim slo ſhkoduje, ali zhe nju ne bodo nikoli zhes zeſarſke goſpoſke goder- jim ni pregorko, de bi ſe vtegnili zhervi islezhi. njali, ktére jim prepovedujejo ſpomlad in poleti Zhe je treba táko ſeme delezh poſlati, ga ptizhe loviti, moriti in perporozhujejo ſadno drév- je narbolj v isdovbljenim terſti na obéh konzéh je od goſenzhnih saleg zhiſtiti in trebiti. s tanjkim platnam savesaniga poſlati. To ſe ſmé Ne miſli pa ljubi moj ſoſed, de ti bodo ne- pa le posno v jeſen ali pa sgodej ſpomlad ſto- dolshni vertni pevzi ſami po tvojim vertu vſe riti, de ſe per gorkoti po potu zhervi ne isleshejo. (Dalje ſledi.) ſadno drévje goſénzhnih saleg ozhiſtili in potré- bili; ampak tudi ſam ſi persadevaj ozhiſtiti ga, Opomba sa ſpomlad. kolikor moreſh, ne bodi sadovoljen, zhe ſi me- ſhizhke is ſvojiga drévja ſpravil in po vertu ras- Po ſvojih opravkih gredé, ſe mi je te dni metal, ali pod drévjem leshati puſtil, temuzh pot sa neko vaſjo prav kratkozhaſna sdela, in s veſéljem ſim ſadno drévje ogledoval, in sraven pograbi jih ſkupej in na meſti jih potari. Stori to, boſh vidil, de nam boſh hvalo ve- tega ſo ſe me te le shelje oſule: O, de bi pazh naſhi rojaki ſvoje verte s ſadnim drévjem bolj dil; imel boſh sdravo drévje, in obilno ſadja ti — zh pogoſtama saſadili! de bi ſadja imeli sa ſvojo rabo, bo jeſenſko plazhilo! kolikor je le mogozhe, gotovo ne bi jih toliko denarjev sa-nj smetali. Dôbro vém, de ga vſaki zhiſla, bodi ſi mlad ali ſtar; de ga pa nima. moram usrok le v njegovi lenobi in sanikernoſti iſkati. — In do nekiga prav proſtorniga verta pridevſhi, saſliſhim nenadjama v njemu to le ojſtro in hudo gorizo: „Naj perporozhujejo ſadno drévje ſaditi in rediti, kolikor hozhejo, per naſ ne ſtorí po nobeni ze- ni, in zhe ravno kaj sraſte, ti preſneti marzheſi od goſénz vſe poshrejo in po- konzhajo, kdo bo vſe te meſhizhke in salege goſénzhne obral? nozh in dan bi ſe mogel po drévju plasiti, ſhe bi nizh ne opravil; goſpoſka ne úmi, kaj je s tem slodjem opraviti, preden ſe satare.“ Tega ſliſhati ſe nevoljen zhes mejo ſtegnem in vidim preſherniga vlaſtnika preklinjati, in zhes goſénze grositi ſe. Réſ, prav velik in proſtoren vert imá, in prav doſti bi imel opraviti, preden bi vſe drévje obral. Ali moj preſherni abotnik Dober ſvet. Şéj proti vezheru in puſti ſéme zhes nozh verh semlje leshati, de roſa na-nj pade, drugi dan pred ſolnzhnim is-hodam ga pa savlezhi. Taka ſétev ti bo vezh dni popred selenila, hitreji raſtla, in do deſétih dni od druge pred dosorela. Şlama in klaſ bo vezhi in serno bolj moknato, nekteri tudi pra- vijo, de taziga shita ptizhi ne sobljejo. Dr. Orel. Ferlanova pinja in zheſki kolov- rat.* Is Şhoſhtanja na Şhtajerſkim. Pinjo, ki ſo jo zhaſti vredni goſp. Matévsh Ferlan snajdli, ne bodem po vſih uſtah hvalil. Berite kar od nje v novizah v 2. in 18. liſtu piſhe- jo, in jeſ po ſkuſhnji poterdim. „Gotovo je tako" Novo pinjo, ktéro mi je z. k. kmetijſka drushba is *) Sa kmetijſtvo vneti uzhitel goſp. P. Muſy je sheljil Fer- lanovo pinjo in zheſki kolovrat kupiti, ktére mu je z. k. kmetijſka drushba prav rada poſlala, proſiti ga, ſtorjene ſkuſhnje od nju v ſvojim zhaſu rasodéti. Vredniſhtvo. T Ljubljane poſlala, ſim mnogoterikrat, po manj in vezh ſmetane, oſtarane in nove molshe ſkufil. Perva ſkuſhnja, ki ſmo ſhéſt funtov ſroviga maſla ſtorili, je zélo uro terpela — ſizer pa ſo pol dneva ume- tali, de jim je pot po obrasi tekel; druge pota ſe je umedlo v pol uri, v dvajſetih, petnajſtih in zelo v deſetih minutah. Dal ſim jo po predkladu ali muſhtru pinjo ne- kimu kolarju v Şhoſhtanj (Schönstein im Schall- thale) narediti, ki je ſhe lizhnejſhi od predklada, in prav dobro isrekuje. Pokróv ima is zeliga in kembelj manjſhi, ki je s ſvinzam saljit. Vzheraj 3. Şuſhza ſmo jo po poldanſhini boshji ſlushbi v ſholi poſkuſili. Bilo je vezh ko oſemdeſet oſéb — malih in velikih — vkupej sbranih. Pinja je vſa- kterimu dopadla, in zhudilo ſe je vſe, ki v oſmih minutah dve ſhtruzi ſroviga maſla is pinje ſe per- valite. Vezh kolarjov in misarjov je pinjo she ogled- valo, ki ſo pri njih pinje vdinjane. Dopadil mi je ſklep ſhtirih ſoſedov, ſi pinjo ſkup omiſliti. Naj jih vaſi poſnemajo! Per tej perloshnoſti ſmo tudi poſkuſili na zheſki kolovrat preſti. Proſil ſim is blishniga terga s Ve- lenja (Wöllann) nékiga Zheha, ki je tam oshenjen, goſpoda Karl Weidlicha, priti, de je kasal s zhe- ſkim kolovratam preſti in obnaſhati ſe. Vezh prediz je poſkuſhalo preſti; pa bolji prediza, ko je bila, ſlabeji ji je ſhlo od rok. Po navadi ſo kolo hitro gonile, nit pa med perſtmi ſukale in perdershovale, in kir tak kolovrat naglo vlézhe, ſe je nit rozhno ſkrotizhila ali pa vtergala. Sdi ſe mi zheſki ko- lovrat, kakor mali ſvojoglavni, oshertni otrozi, ki jeſti sazhno; ako ſe jim urno shliza sa shlizo jedi ne da, krizhijo, ali pa vezh jeſti nezhejo. Mamike in tetike tudi nimajo sadoſti poterpesh- ljivoſti, na ſtaroſt ſe kaj koriſtniga nauzhiti. Naj oſtanejo tedaj pri ſtarih keſnik kolovratih, kir ſe loshej puſti pri njih predenju sadremati, in naj hod- nik sa plahte in shakle predejo. — Devizhize ſo kolo bolj pomalim gonile predivo urno v nit poda- jale, ne perdershavalje in ſukale, ſo ſe bolj ſka- sale. Upanje imajo, ako ſe jim ſhe ene krati po- kashe, v kratkim na zheſki kolovrat preſti ſe na- vaditi.*) Moja shena je ſklenila, ene dni h Zhehu v uk iti, in potem deklize bres plazhila preſti va- diti. Tudi ſim obljubil deklizi, ktera ſe nar hitrejſhi in nar lepſhi nauzhi preſti, ji zheſki kolovrat vſvo- jiti in druge v novizah po iménu pohvaliti.— Goſpod Weidlich, rojen Zheh lépo tanzhizo prede in pové, de na dan funt in ſhe vezh poveſmi ſprede. Lepo ga je bilo pogledati, ki je s eno roko predel v drugi pa knige dershal in bral. Veſela miſel me je obſhla: „Kaj velja! naſhe hzherke snajo v krat- kim tudi nar lepſhi tanzhizo nam sa ſrajze préſti, sraven tega pa novize brati!" Le perganjajmo jih h uku! vſe je mogozhe Peter Muſy, uzhitel. sgoditi ſe. *) Kar Zhehi in Zhehinje snajo, ſe bodo vunder tudi Şlo- venke navadile! Şaj ni zopernija — dobizhek pa je v reſ- nizi prav velik! Smiraj bolj ſe Krajnize tega priprizhajo in s veſeljem osnanimo, de ſe she prav veliko zheſkih kolovra- tov pri naſ verti. **) Prav lepa obljuba, pa ſhe lépſhi darilo! take ne najdemo kjer bi bilo. Tazih uzhitelov, ko je goſp. P. Muſy, she- ljimo prav pogoſtama imeti, ktéri ne trobi ſvojim uzhenzam vſeſkosi is Abezednika kaj; ampak jih tudi drusih koriſtnih rezhi uzhi in ne ſamo ſvojim uzhenzam, temuzh tudi od- raſheni mladoſti v mnogih rezheh pamet jaſni. Hvala, prav velika hvala naj pridnimu uzhitelu od vſih krajev naproti doní! — Kako Zeſar kmetijſtvo zhaſti. (Prava pergodba. Ko ſe je Eſtrajſki Zeſar Joshef II. o veliki- mu Serpanu léta 1769 v Prajſe na Shlesáſhko pelal, obiſkati Prajſovſkiga kralja Fridrika II., ki je bil ravno tazhaſ v veſélotabori per oglédu ſvoje vojſkine armade, kar ſe mu oſ pri kozhiji, v ktéri ſe po veliki zeſti med Brinam in Oljmi- zam na Marſkim péle, bliso Kauſniza 19. ve- liki Serpana ſtare. Blagi Samoblaſtnik te negodne neſrezhe ne ſveſti ſi, in preſtraſhiti ſe, ſhine rozh- no is kozhije. Anton Trenka, kmetovavz is Slavikovza, je lih ondi bliso zeſte sa osimnino njivo praſhil. Şvitli Zeſar viditi ga, ſe k njemu ſpuſti, ter mu pravi: „Puſti me nameſti ſebe sa drevó der- shati, boſh vidil, de ſim mu koſ prav rav- nati ga!“ — ter je s edinimi rokami zelo brasdo kakor je njiva dolga isoral. Naſh dragi orázh Trenka jo pa korazhi sraven ſvojih kljus, ktére vèſ prepaden vſeſkosi besá, in nad njimi krizhi. In debelo gleda mnoshizo salih goſpodov s slatimi svesdami na perſih, ki jih je bil zel tróp krog nje- ga, in ktérih nar imenitniſhi sa drevó dershí, in ne vé, kaj mu je pozheti, klobuk zhes sativnik dershé, in premiſhluje ſam per ſebi, ali bi ſe od- kril, ali pa pokril, ter ſe plaſhen vſeſkosi sa uſhe- ſam praſka. Kar imajo tudi naſhi Slovenzi v na- vadi, ki kakſhniga goſpoda ſrezhajo, ali popraſha- jo in poproſijo kaj.*) Kako ſe je pa Trenka savsel, ki je ſliſhal, de je goſpod, ki je nameſti njega oral, njegov Zeſar bil. In kmali ſe je ta pergodba rasvedila, ſhla je, ko bi treſhil, od uſt do uſt po zeli Marſki desheli. Blagi knes Venzel Lihtenſtajnſki, goſpod in vlaſtnik v temu kraju, je bil tega ſliſhati neis- rezheno sadovoljen in veſel, ter poſtavi v ſpomin prave hvaleshnoſti Zeſarſkimu orazhu preſvitlimu Zeſarju Joshefu II. vezhno snaminje 19. veliziga Serpana 1770. lih sa oblétnizo ſtorjene pergodbe, na ravno tiſti njivi, kjer je Zeſar Joshef II. oral, in velji na snaminje ob kratkim vſiga napiſati, zhe- ſar ſe je na Trenkovi njivi godilo. Ta napiſ je bil tréh jesikov, in ſe tako le glaſi: „Zeſarju Joshefu II. preſlavimu Sinu Franzovimu in Marije Teresije, kteri je 19 dan velikiga Serpana 1769, de bi obert- noſt naródov, pridnoſt kmetovavzov v ob- zhinſki drushbi vnel, in oshivil, lih na te- mu meſtu drevó vladal." (Joshef is kamna is- ſekan sa delovzam kakor orazh ſtoji.) Tudi Slavi- kovſka ſoſéſka je ſvojimu Ozhetu, preſvitlimu Zeſarju Joshefu snaminje (viſoki kamniten ſteber) poſta- vila v vedni ſpomin, ki je na polji oral. Potém pa, ki ſte ſi ſzhaſama she obedve sna- minji proti rasſipu nagibale, ſklenejo Marſki de- shelſki shlahtniki pod deshelſkim oblaſtnikam grofam I. Ditrihſtajnſkim drugo na ravno tiſtim meſtu is shiviga kamna ſosidati, in kmali je ſtal prav lep deſet zhevljev viſok ſteber s latinſkim napiſam, ki ſhe dan danaſhen ſtoji. Drevó pa, s kterim je Zeſar Joshef II. oral je Marſko dershavno ſtaliſhe v Brin perpelálo, Vredniſhtvo. *) Lepo bi bilo, de bi naſhi kmetje to navado popuſtili. Şaj vi- dijo, de ſe tudi meſiniki pred tiſtim popolnama odkrijejo , ktériga poſebno ſpoſhtujejo. Vſak ptujiz, ki ne posna take kmetovſke ſhege, bi pazh lahko menil, de ſe savoljo kaj drusiga po glavi praſka, in gotovo bo dalje od njega ſto- Vredniſhtvo. pil, de bi od njega kaj ne nalesil. 2 in v vezhni ſpomin kakor slato hranila v tajiſti hi- ſhi, ki ſe vladarji sa prid deshele sbirajo. Drevo je ravno tako, kakorſhniga je preſvitli Zeſar v Trenkovik rokah dobil, ſhtoraſto in prav nesloshno. She okovanih nima koleſiz, ſamo peſtizi imate she- lesne oklepe. Stojí na prav lepimu is marmora vſe- kanimu ſhéſt zhevljev viſokimu podnushju s latin- ſkim napiſam. Danecki. Smér. (Čudno rešenje ali izbavljenje.) V ru- sovskih pismih najde se sledeča prigodba, od ktere terdijo, de bi se bla leta 1530 resnično zgo- dila: Neki kmet, ki je vdaljnih rusovskih gojzdih stanoval, odide zjutrej zgodej v dobravo, de bi medu iz šupljiviga ali votliga drevja nabral, ker je v tistih krajih še zdaj, kakor tudi v lepih Poljskih deželah, veliko dovjih čbel, ktere k velikimu pridu ondašnjih stanovavcov mnogo medu in voska nano- sijo. Ko ta kmet ali seljan na, od bčel zapušeno drevo spleza, de bi iz globokih rup ali šupelj steblà med skopal, poči pod njegovimi nogami trohljivo drevo; on pade, in se do vráta v med pogrezne. Z velikim trudam in napenjenjem je pa vender roke iz medu zlekel, in upehan zaspal. Brez dvomenja bi bil tam poginil, ker te gôjzde redko kdo obiše, če bi ga ne bla resnično čudna prigodba rešila. Že sta dva dneva prešla, kar je v médu ležal, kar se na enkrat medved perkaže. Ki je med obvohal, je splezal na drevó, in znišel v votlo steblo, de bi svôjimu medvedovskimu téku ali poželenju zadovoljil; ali kako se ne vplaši, ki se strašna čbelina (kmetova) glava z medu pokaže. Medved oplašen se oberne, de bi pobegnil, kmet ga pa z celo močjo za zadnjo taco zagrabi, in jo tako čversto z obema rokama derží, kolikor mu je le mogoče. Medved v naj veči stiski, napne vse svoje žíle, potegne z celo močjo, de bi se tega neznaniga brémena znebil, in zleče tako kmeta srečno z njegove sladke sužnosti na drevo, dokler se po- slednič oba doli ne prekucneta. Od svôje teže re- šen medved se zdaj mermrajoč spusti v beg, kmet pa, de si ravno vpehan zdrav perpiha domú, k velikimu veselju žene in otrok, kteri se ne nadja- jo, ga še kdaj živiga viditi. zhemo, de ſo vſe beſede po Abezednikovimu redu sverſtene, in de ſe le perva zherka beſéde imá, ſe tudi zela beſéda urno najde, ktéra ſe iſhe. Koriſt teh bukev ſe pa tudi po hitri prodaji rasſodi; sakaj bilo jih je v létu 1834 natiſnjenih 2000, in pre- tezheno léto ſo she vſe poſhlé; ravno sato jih je bilo sopet 2000 drugiga natiſa omiſliti treba. Ta beſednják pa perporozhimo poſébno vſim mladim Şlo- venzam, ktéri ſe s Némzi pezhajo kaj, in ktéri ſe némſhko brati, piſati in govoriti uzhiti hozhejo. Skorej vſaki dan ſmo s Némzi v taki mnogoteri svesi, de vſeſkosi némſhki jesik potrebujemo, in gotovo vezh- krat k pridu nam je, de némſhko snamo. De je pa némſhko snati tudi kmetovavzam potrebno, tega n ſlim mi ne bo pazh nihzhe overgel, kteri ſe je she is naſhih noviz preprizhal, de snajo tudi Ném- zi ſhe kaj vezh, kakor hruſhke pezh. Imenovani beſednják ſe prodaja v knigoproda- javnizi shlahtniga J. Klajnmajerja v Ljubljani po 36 krajzerjev. Miſlimo, de ſe tudi v Gradzu, Zelovzu, Gorizi, Terftu in v Zelji dobiva. Nasnanje. Travne in vertne ſemena ſvojiga pridel- ka ſo per meni v Ljubljani poleg zeſarſkiga moſta Nr. 10 na prodaj: pahovke (französisch Raigras funt po 20 krajzerjev in mazhjiga rèpa (Thi- mothäusgras) funt po 30 krajzerjev. Tudi imam ne- koliko odraſhenih murv s viſokim dèblam in shlaht- nim perjam po 15 krajzerjev — ter vezh ſto ſhteri- letnih lepih in sdravih murvinih drevzov, vſaziga po 4 krajzerje v prodaj. Dr. Orel. Prislovice Stajerskih Slovencov. 34. Ta čaka, kó grešnik na pokoro. 35. Tukej je hudič mlade 'mel. 36. Gdér niga, tam volk ne vze- me. 37. Ta si je vuš za kolér spustil, ktera bo ga jéla, dokler bo živ. 38. Timu je raka v nadra djal. 39. Ugradnik je ukradnik. 40. Tam Nemec Slo- venci preje, gdér se kača na ledi greje. 41. To bo ti povernil, kda vrabel proso. 42. Bob v steno me- če. 43. Odprédi se sladí, odzadi pa z plotnicoj stojí. 44. Z betva vóz. 45. Tebe se tol'ko bojím, kó žaba dežja. 46. Oná sta si, kó dva persta. 47. Vsak' je sebi najrajši. 48. Vsaki ima perste k sebi obernjene. 49. Obá v en róg trobita. A. Krempl. Osnanilo bukev. Mali beſednják, ſlovénſkiga in némſh- kiga jesika (Kleines Wörterbuch der ſloweni- schen und deutschen Sprache). Şoſébno sa Şlovenze, kteri ſe hozhejo némſhkiga jesika uzhíti. Drugi na- tiſ. V Ljubljani, natiſnil Joshef Blasnik. 1843. She sdavnej ſo maliga beſednjáka sheleli, in po njemu vſeſkosi popraſhovali tiſti, ki ſo ſe jeli némſhkiga jesika uzhiti. S beſednjákam ſo jim do- polnili shelje zhaſtitljivi vodja némſhkih ſhol goſp. J. Şhlaker. Tiſtimu, kteri ſe hozhe némſhkiga uzhiti, ga perporozhimo, is kteriga ſe svuriti sna, kako ſe ſlovénſka beſéda po némſhko, ali pa kako ſe némſhka po ſlovénſko glaſi. Ravno sato je ta beſednják v dva déla rasdeljen: pervi je ſlovén- ſko-némſhki dél — in drugi pa némſhko- ſlovénſki. Beſéde, ki jih v navadnimu shivljenju potre- bujemo, bo vezhidel v njemu najdel. Tiſtimu pa, kteri ſhe ne posna naredbe nekiga beſednjáka, re- Snajdba vganjke v poprejſhnim liſtu je: Kert. Shitni kup. U Ljubljani 20. Şuſhza. U Krajnju 18. Şuſhza fl. kr. fl. kr. 1 mernik Pſhenize domazhe banaſhke „ 1 Turſhize. 1 „ ˛Sorſhize . 1 „ Ershi . 1 Jezhmena . 1 Proſa . Ajde Ovſa 1 15 25 6 53 1 31 32 54 36 1 5 40 V Ljubljani. Natiſnil in saloshil Joshef Blasnik.