a ii. F. Kawon, učitelj meščanske šole v Gradcu, je trdil ob nekem tamkajšnjem predavanju, da so nekoč učiteljem državno ljudsko šolo ponudili; u č i t e 1 j i pa so tisto odklonili. Z ozirom ha to trditev apostrofira Kawana dunajska »Freie Lehrerstimme" z dne 26. marca t. 1. — prevod objavljamo brez vsake daljne opazke — tako-le: BTa trditev graškega meščanskega učitelja je povsem n a p a č n a. Ob času, ko so osfiovali ljudskošolski zakon, še ni bilo organizovanega učiteljstva, do katerega bi se bili lahko obrnili glede tega vprašanja. Pač je učiteljsko časopisje ob raznih časih razmotrivalo zadevo državne šole ter npro" in »contra" temeljito oznsčevalo svoje stališče; nikdar pa v Avstriji ni obstajala vlada, ki bi se bila ozirala na ninenja učiteljstva, odnosno na mnenja njegoveg^ časopisja. Ob času, ko so snovali ljudskošolski zakon, nikjer v Evropi še ni obstajala državna šola. Liberalci bi bili tačas mogoče ustanoviil državno šolo, če bi bili imeli pogum, državo obremeniti z v to potrebnimi stroški. Bili so tudi misli, da bi tak zakon v državnem zboru ne provzročil preveč težkoč, čeravno imajo glede šolskih vprašanj tudi dežele svojo besedo. S stališča današnjega razvoja se pridobitve ljudskošolskega zakona ne smejo presojati. Ob času Hasnerja je veljal ta zakon kot neizmeren napredek napram preteklosti, in nobeden bistorik ne bo tega ocenjevanja smatral kot neopravičenega. Da zahtevamo danes boljše zakone, je pač ob sebi razumljivo. Pa tudi danes ne bodo povpraševali po mnenju učiteljstva; marveč je naloga učiteljstva, da svoje misli o šoli poda ljudstvu ter tiste zagovarja ob vsaki priliki. Državna šola ima še danes nasprotnikov med učitelji; ta se zahteva v prvi vrsti od politikov, ki mislijo, da bo državna šola dosezala boljšo državno-meščansko vzgojo. \z finančnih razlogov pa hočejo drugi po1 itiki šolo prepustiti narodom.Učiteljev ne bodo vprašali, ali hočejo biti izročeni oblasti svojega naroda. Odgovor bi bil vsekakor tudi raznolik. Nemci, mogoče tudi Čehi bi vprašanja potrdili. A odgovor slovenskih učiteljev ne more biti dvomljiv: oni se morajo za žalostno svojo eksistenco zahvaliti voditeljem svojeganaroda ter bi se oblasti teh voditeljev radi iznebili in bi dali državni šoli vsako prednost." Koncentrujmo svoje delo!