C #OSNOVNA ŠOLA I. SPUB TONETA TOMŠIČA DOBREPOLJE Krompirjeva noč Osnovna šola I. SPUB TONETA TOMŠIČA Dobrepolje vsako leto v začetku meseca novembra organizira tradicionalno prireditev »krompirjeva noč«, ki je hkrati uvod v življenje in delo šolske pionirske zadruge in hkrati zaključek pridelovalne bere dobrepoljskih pridelovalcev krompirja. Ta prireditev ima namen, da motivira pridelovalce krompirja, da se v čim večjem številu vključijo v naše aktivnosti. V letošnjem septembru je bila ta prireditev povezana z izborom najdebelejšega krompirja v najnenavadnejših oblikah; vse prisotne smo tudi seznanili Z njegovozgodovino pridelovanja, z njegovo koristnostjo v prehrani, o sodobnih korakih pridelovanja itd. Dobrepoljskim kmetom smo na osnovi poskusnih gredic ponudili najboljše vrste krompirja za boljši pridelek v prihodnje. Vse te aktivnosti so bile povezane s sodelovanjem KZ Dobrepolje in lnštituta za kmetijstvo. Prireditcv je imela hkrati tudi zabaven karakter, ker so bile predstavljere razne družabne igre s »krompirjevo« motiviko. Po pravilu smo izvolili tudi tniss krompirjeve noči. V prihodnje imamo v načrtu še več aktivnosti, še več vključevanja pridelo-valcev krompirja in strokovnjakov. To prireditev bomo organizirali v še večjem obsegu, tako da dobrepoljski dolini povrnemo ugled boljšega pridelovalca krompirja, kot ga je dolina že imela v prejšnjih časih. Občni zbor Pionirske šolske zadruge Hkrati s prireditvijo krompirjeve noči smo imeli tudi občni zbor pionii-jev zadružnikov na naši šoli. Na tem občnem zboru smo postavili organe upra-vljanja, kot so: zbor zadružnikov, zadružni svet in odbor samoupravnega pionirskega nadzora. Sprejeli smo pravila pionirske šolske zadrugc, ki vsebujejo splošne določbe, organe upravljanja, delovna področja, nagrade in priznanja, sredstva za delovanje ter prehodne m dokončne določbe. V delovanje pionirske šolske zadruge smo vključili tudi zunanje menlorje s KZ Dobrepolje in Kmetijskega inštituta Slovenije. Področja delovanja v šolskem letu 1984/85 bodo naslednja: • 1. proizvodnja hrane (poljščine, zelenjavni vrt, njiva, sadjarstvo, nasadi, jagodičevja,) 2. vzreja malih živali (čebelarstvo. gojenje kalifornijskih črvov za predelavo organskih odpadkov), 3. tehnika v kmetijstvu (delo z malokmetijsko mehanizacijo, racionalna in pravilna uporaba tehničnih in proizvajalnih sredstev, varstvo pri dclu s kmetijsko mehanizacijo, varnosl v prometu), 4. varstvo narave inhortikultut (pogozdovanje, trasiranje gozdne učne poti v sodelovanju z gozdnim gospodarstvom Velike Lašče, urejanje in vzdrže-vanje zelenih površin vokolicišole.cvetličarstvo, varstvokulturnih spome-nikov in spomenikov NOB v KS), 5. praktično delo v delavnici (izdelovanje uporabnih predmetov iz lesa, zobotrebčarstvo, gajbice, spominki), 6. varčevanje — hranilništvo (spodbujanje k varčevanju in samostojnemu vodenju pionirske šolske hranilnice, ki je hkrati finančni servisM šolsko zadrugo), 7. gospodinjstvo (tečaj gospodinjstva, šivanje, pletenje), 8. dclovne in raziskovalne akcije (raziskovanje na področju kmetijstva, spre-mljanje rasti več vrst pšenice. ugotovitve katera pšenica se najbolje aklima-tizira na pcdološke in klimatske pogoje v naši dolini), 9. humanitarne akcije (pričetek gojenja soje) 10. prodaja proizvodov (prodaja viškov prcko trgovine Dobrepolje). NaSa pionirska zadruga se povezuje tudi z osnovno 5olo Tone Tomšič Ljubljana, kateri sporočamo anaših aktivnoslih, da se jih udeleže. Tako učenci kol delavci šole smo uvideli, da je organizacija i vljenja in dela šolskc zadruge nujno potrebna za naše okolje, za naše delo. Dcjavnosl Pionirskc Solske zadruge se vsebinsko povezuje z učnim načrtom Sole, saj predstavlja pomcmbno obliko organiziranosti na podroCju samoupravne, ustvarjalne in delovnc aktivnosti učencev. Delo Pionirske šolske zadruge je sestavni del programa pionirskega odreda in mladinske organizacije na šoli. Dclo temelji na načelih samoupravljanja in ¦t.clovni vzgoji, pri čemer se člani zadrugc dogovarjajo o vsebini programa in Vnjegovem izvajanju ter odločajo o rezultatih svojcga dela. Organi/acijo ¦.dejavnosli učenccv prilagajamo specifičnosti dcla v krožkih in sekcijah. ki so Fisestavni del zadruge (delo v delavnici. na njivi, vrt, hranilnici in podobno). Naša šola bi žclela, da bi v okviru SlS-a za pospcsevanje kmetijstva pri obfini Grosuplje skupaj izdelali konkreten program za delo še s preostalimi šolami. V načrt dela za prihodnje leto smo vnesli postavitev večje tople grede in gojenje kalifornijskih črvov, izdelovanje gajbic, zobotrebčarstvo. Gradimo taborniški dom, postajališče za učence in kolesarsko delavnico: Čeprav imamo novo šolsko zgradbo, manjka veliko manjših prostorov za neobhodno organizacijo življenja in dela. Taborniška organizacija v dobrepoljski dolini vključuje že 100 mladih, kar jc zelo razveseljivo in spod-budno še posebej za poživitev mladinskeorganizacijev KS Videm Dobrepolje.ki je v zadnjem času precej neaktivna. Hkrati zdomom za tabornikc bomoprido-bili prepotrebno postajališče za naše učence in kolesarsko delavnico. To bo prostor, kjer bodo učenci pod mentorjevitn vodstvom popravljali kolesa naših olrok. S tem bodo skrbeli za varnost in ustrezno opremljenost učencev kole-sarjev. ki jih je iz dneva v dan več. Zadnji podatki govore o 165-tih kolesarjih. Ustanovitev OO ZSMS Videm Dobrepolje ria osnovni šoli I. SPUB Toneta Tomšiča V mesecu oktobru smo na osnovni šoli I. SPUB TONETA TOMŠIČA Dobrepolje ustanovili OO ZSMS, za katero je značilno, da smo vanjo vključili vse delavce šole, ki so mlajši od 27 let'in vse mladince 8. razredov. Sprejeli smo program dela tako v šoli kot v povezavi z mladino v KS in v občinskem merilu. Prve akcije so se že pokazale pri zidavi taborniškega doma oziroma postajališča za učence in kolesarske delavnice. g^j z<,Onc Pionirska zadruga Odločil sem se napisati pismo, s katerim bi skušal nanizati nekaj problemov in tudi uspešnosti z organizacijo in delovanjem pionirskih zadrug. Po rrtnogih šolah SRS praznujemo 25 let in več delovanja pionirskih zadrug, pa drugo leto delovanja pionirske šolske zadruge na naši šoli Če izhajamo iz marksističnega spoznanja, ugotavljamo, da je človekova zavest pogojena z družbenimi odnosi in z njegovo aktivnostjo. z delom. S spremi-njanjem zunanje narave človek sočasno spreminja tudi samega sebe. Z njim se tudi oblikuje, njegova osebnost se kaže v njegovih izdelkih. Osnovni zakon zgodovinskega razvoja človekove zavesti je, da se človek razvija z delom, da se mišljenje in delo med seboj prepletata, kajti človek delujoče misli in misleč deluje. Pionirska zadruga je posebna oblika delovanja učencev, ki svoje delo uresničuje v obliki proizvodnega dela na zadružni osnovi. Uveljaviti se morajo kot sestavina vzgojnoizobraževalnega dela in ne kot spremljajoči in postranski del. Proizvodno delo mora po svoji vsebini. vrsti in organiziranosti' imeti predvsem vzgojni pomen. Kmetijska dejavnost nudi vclike možnosti, kjeručenci ne opravljajo samo neko praktično delo, lemveč lahko učinkovito uporabljajo oblike in sredstva razvojnega in raziskovalnega dela. Tako se lahko učinkovito povezujeta intelektualno in fizično delo. Naloga pionirske zadrugc je tudi, da učenci spoznajo prednosti sodobnega pridelovanja o/iroma sodobne proizvodnje. Zato je treba pri tem delu upora-bljati sodobne oblike, sodobno tehniko in sredstva, prav tako je pomembna ekonomska vzgoja. V zvezi s tem je pomembno, da organizacija dela zagotavlja samostojnost in aktivnost učencev ter samoupravno delovanje. da zadruga dobiva podporo in pomoč učiteljev celotne Sole. staršev in drugih dejavnikov okolja in da se razvija zavest o mcdsebojni povezanosti in pogojenosti dela. Organraacija in pogojenost dela našc pionirske zadruge je ustrezno zagotovljena. Premalo je konkretne povezujoče povezave s KZ Videm Dobrepolje in SlSom za pospeševanje kmetijstva. Tudi v SMERNICAH do leta 2000 ni zastopano delovanje šolskih zadrug. Delovanje šolske zadruge pomeni veliko dodatno organiziranje prosvetnih delavcev in šole kot celote. Vrzeli nastanejo v zvezi s strokovnim nastopom, pristopom in tinančnimi obremenitvami. V začeiku delovanja šolske zadruge je polrebno veliko vlagati. kasneje sloni delovanje zadruge na samofinanciraju. Na osnovi zgoraj navedenih -dcjstev predlagamo. da se v bližnji prihodnosti srečamo predstavniki osnovnih šol. predstavniki SIS za pospeševanje kmctijstva, izobraževanja. SZDL, občinskega komiteja, predstavniki kmetijskrh zadrug in ostali. Pogov6rili bi se o konkretnem. sistematičnem in organiziranem delovanju šolskib zadrug v naši občini.