INFORMACIJA O IZVAJANJU ZAKONA O ZDRUŽENEM DELU NA OBMOČJU OBČINE LJUBLJANA VIČ-RUDNIK Komisija za spremljanje izvajanja zakona o združenem delu skupščine občine Ljubljana-Vič-Rudnik je pripravila informacijo na podlagi progra-mov, obvestil in poročil komisij za uresničevanje ZZD v organizacijah * združenegadela in drugih samoupravnih skupnostih na območju občine v sodelovanju z nekaterimi organi družbenopolitičnih organizacij vobčini, ki prav tako spremljajo izvajanje tega zakona. Informacija ne vsebuje celo-vite ravnava samo tista doio-čila zakona o združenem delu, ki jih je treba realiizirati do konca tega leta, to je področje dohodkovnih odnosov. Iz programov in drugih obvestil ter poročil, ki srr 10 jih prejeli od organiza-cij združenega dela in drugih samoupravnih skupinosti ugotavljamo, da so bile opravljene pomembne aktivnosti. Pri tem pa ugotavljamo, da je bila akcijska pripravljenost za realizadjo določil zakona o združenem delu znatno večja v OZD na področju gospodarstva kol na področju družbenih dejavnosti. Premajhna je tudi aktivnost samoupravnih organov in družbe-nopolitičnih organizacij v OZD (predvsem sindikata) pri spremljanju in izvajanju akcijskih programov, ki vpliva na to, da so strokovne službe pri prepočasnem izvajanju akcijskih programov preveLv. zgovarjajo na manj-kajočo spremljajočo zakonodajo, ki naj podrobneje i iredi posamezna po-dročja. Pri večjem številu programov se ugotavlja preveč forma lističen pristop. V programih je dokaj odsotno r§/tevanje miedsebojnih samou-pravnih in dohodkovnih odnosov na podlagi svobodnti menjave dela, med delavci TOZO in delovno skupnostjo skupnih služb, predvsem pa je od-sotno urejanje dohodkovnih odnosov na podlagi svobodne menjave dela med delavci v materialni proizvodnji in deiavci v gosp odarski infrastruk-turi ter delavci v družbeni dejavnosti bodisi v direktni metnjavi dela ali prek SIS. V posameznih sredinah so tekli in še tečejo (Mercator, Ilirija-Vedrog) procesi temeljitejšega in celovitejšega spreminjanja sarnoupravne orga-niziranosti delovnih organizacij, kjer ugotavljajo, da so bili dosedanji okviri preozki za hitrejši, kreativnejši in poglobljeni razvoj samoupravnih in do-hodkovnih odnosov. ¦ - .»- V večini organizacij združenega dela se zavedajo nujrvosti sprejema novega sistema nagrajevanja po delu ne glede na izdela\ne programe uresničevanja ZZD. Kljub tej ugotovitvi pa poteka oblikovan,ie novega si-stema delitve prepočasi. Vzporedno s tem pa je potrebno uveljaviti tudi nov sistem oblikovanja dohodka v združenem delu, pri tem pa so še neka-tere nejasne kategorije (minulo delo). Eden izmed razlogov pociasnejšega uvajanja novega sistema delitve OD pa je tudi v tem, da se uveljavljata dosledna delitev po delu in rezultatih dela, s čemer se nedvornno pove-čuje odgovorriost in tako odpravljajo privilegije posameznih struktur, kadar je OD zavisel v pretežni meri od položaja, ki ga je posameznik imel v družbeni delitvi dela in manj od dela. Na področju svobodne menjave dela še ni prišlo do kvalitetnih ocinosov, ki so opredeljeni z ustavo. Vzroke za tako stanje je potrebno iskati n,a obeh straneh, tako pri uporabnikih kot pri izvajalcih. Velike težave in nejasnosti so glede samoupravne organiziranosti de-lavcev v delovnih skupnostih z manjšim številom delavcev. To so delovne skupnosti nekaterih KS, SIS, družbenopolitičnih organizacij in raznih društev, ki nimajo pogojev, da se samoupravno organizirajo, s tem pa je tem delavcem onemogočeno, da bi uresničevali svoje samoupravne pra-vice in dolžnosti. Zato bi bilo treba razmišljati o ustreznem sistemu pove-zovanja taklh delovnlh skupnostl. Iz poročll, obvestll pa tudl nekaterlh programov, kl smo jlh prejeli, je ra-zbratl, da je težko prlčakovatl, da bl organlzaclje združenega dela do z:a-konsko določenlh rokov uveljavlle vseblnsko konkretne dohodkovne od-, nose, ozlroma Izpolnlle določbe o ugotavljanju celotnega prihodka, o raz-porejanju dohodka in čistega dohodka ter delitvi osebnih dohodkov. To-liko siabše je v tistih delovnih organizacijah, ki združujejo TOZD, pa se že prej niso pravočaisno ustrezno organizirale ali pa so delo usmerile v druga trenutno manj pomembna vprašanja samoupravne organiziranosti. fogost primer je, da se v OZD, ki z delom oziroma aktivnostjo odlašajo, sklicujejo na skupna izhodišča in predloge za določanje skupnih osnov in meiil za razporejanje čistega dohodka in osebnih dohodkov, vključno z minvjlim delom, ki n aj bi jih pripravili v sindikatih. Nekateri navajajo kot svoj argument odločanja tudi čakanje na dogovore, ki naj bi se sprejeli v okviru panožnih komisij. Določeno število. zlasti manjših OZD pa ni sprejelo niti ocene obstoječe organiziranosti, niti programa aktivnosti z opravičilom neznanja, pomanj-kanjesm strokovnih kadrov itd. Prav vteh organizacijah lahko pričakujemo največkrat tako imenovano kopiranje samoupravnih aktov ali čakanja pomoči od zunaj, oziroma angažiranja zunanjih »strokovnjakov« za izde-lavo lastnih aktov. Vseeno pa ugotavljamo, da predvsem OZD na po-dročju gospodarstva pospešeno pripravljajo sprejem novih aktov, čeprav nismo prejeli njihovih programov ali poročil. Prav v tem času v veliki večini že obravnavajo osnutek samoupravnih sporazumov o združevanju de-lavcev v TOZD koft tudi osnutek statutov TOZD, osnutke samoupravnih sporazumov o združevanju TOZD v delovno organizacijo in osnutke sta-tutov delovnih orgainizacij. Večja zamuda je pri pripravi osnutkov samou-pravnih sporazumoiv o medsebojnih razmerjih v združenem delu, za kar je lahko delno vzrok tudi čakanje na zakon o delovnih razmerjih. Kot je bilo že omenjeno je manj uspešno, tako vsebinsko kot tudi časovno obravna-vanje osnutkov samoucravnih aktov na področju družbenih dejavnosti, kjer so le redke organizacije združenega dela uspele izdelati posamezne osnutke samoupravnih aktov, večji del teh organizacij pa še vedno čaka na pomoč od zunaij. Visokošolska temeljna organizacija gradbeništva in geodezije (FAGG) pa nam je na pr. celo dostavila obvestilo, da ima v smi-slu zakona v pripravi in tik pred izglasovanjem večino samoupravnih aktov, in da ne čuti potrebe, da bi imenovali posebni organ za spremljanje' izvajanja zakona o združenem delu. Na področju samoupravne organiziranosti se ugotavlja, da marsikje ne gredo po poti prilagajanja organiziranosti od temeljne organizacije zdru-ženega dela prek delovne organizacije in dalje do sestavljerre organiza-cije združenega dela navzgor (SOZD Mercator, DO Tobačna tovama ILjubljana, DO Ilirija-Vedrog itd.), temveč so se lotili dela prav nasprotno, od zgoraj navzdol. Pri teh organizacijskih oblikah namreč nimam poseb-mih specifičnih programov izvajanja ZZD za temeljne organizacije zdru-čenega dela. Da bi aktivnost uresničevanja zakona o združenem delu pospešili tudi v OZD in drugih delovnih skupnostih, ki še niso niti imenovale ustrezne or-gane izvajanja ZZO oziroma niso izdelale ali dostavile programe na občj-no, je komisija za spremljanje izvajanja zakona o združenem delu SO siklenila, da povabi na razgovor individualne poslovodne organe ali pred-sednike komisij, da bi se dogovorili o nadaljnji akciji. Na razgovor, ki je bil dne 8. novembra 1977, je bilo vabljenih 30 OZD iz področja gospodarstva in 52 OZD in drugih samoupravnih skupnosti iz področja družbenih dejav-nosti. iKomisija za spremljanje izvajanja zakona o združenem delu SO Ljub-Ijana-Vič-Rudnik je glede na ugotovljeno stanje uresničevanja zakona o združenem delu v OZD in drugih samoupravnih skupnostih na območju občme sprejela naslednja stališča, zaključke in priporočila: — na področju preoblikovanja družbenoekonomskih odnosov, kjer mora biti težišče vse aktivnosti v združenem deli^ se še vedno zasledi formalističen pristop, ki sicerdaje videz, daje nekaj narejenega, vštevil-nih pri merih pa so bistvene slabosti prav tu. Gre namreč za oblikovanje I družbe*noekonomskih osnov za ugotavljanje in razporejanje skupnega prihodka in dohodka ter za opredelitev odnosov in meril o delitvi dohodka in osebnih dohodkov, tako v odvisnosti delovnega prispevka, ki ga daje delavec s svojim živim delom, kakor v opredeljevanju meril, povezanih z minulim delom. Nadalje so pomembne opredelitve dohodkovnih odno-sov, ki izviirajo iz združevanja dela in sredstev ter odnosov v pridobivanju (dohodka p>o načelih svobodne menjave dela; — za dejansko izpeljavo preobrazbe na področju izoblikovanja in uve-Ijavifve osnf>v družbenoekonomskih odnpsov, dela in posiovanja, komi-sija predlaga1, da se povežejo vsl družbeni subjekti v občini, ki imajo na tem področju vsak svoja opravila in neposredne naioge in da bi se takoj seznanili s sitiuacijo v sleherni organizaciji združenega dela in samou-pravni skupno&' takim delom se zameglijo najpomembnejše rešitve, ker se zaradi preobilice dela zane-marja kvaliteta; — iz programov uresničevanja ZZD je opaziti, da glede samoupravne organiziranosti ne gredo od temeljne organizacije združenega dela prek delovne organizacije in sestavljene organizacije združenega dela navz-gor, temveč so se lotili dela prav nasprotno, od zgoraj navzdol. Samou-pravna organiziranost marsikje tudi ne izhaja iz družbenoekonomskih od-nosov na novih osnovah, iz dejansk e medsebojne proizvodnje, poslovne in druge povezanosti med posameznimi subjekti združenega dela. To je opaziti predvsem tam, kjer še niso pristopili k izdelavi temeljnih samou-pravnih aktov oziroma so prepustili izdelavo ozkim strokovnim krogom, ne da bi delavci sami vsebinsko razjasnili nove osnove družbenoekonom-akih odnosov, in v tej povezavi samoupravno organiziranost v svoji sredi-ni. V pošameznih primerih pa se skuša zadostiti le formalnim težnjam po ustanavljanju TOZD, vse premalo pa je narejenega vsebinskega v tem ami8lu, da tudi delavci dejansko upravljajo z dohodkom, ki so ga ustvarili. Pri tem pa je treba poudariti, da je aktivnost glede samoupravnega orga-niziranja še vedno usmerjena pretežno na gospodarska področja, za-nemarja pa se pri družbenih dejavnostih, vključno z samoupravnimi inte-resnimi skupnostmi; — delavski svelfv slehemi organizaciji združenega dela naj takoj oce-nijo stanje v svoji organizaciji in ugotovijo,kako uresničujejo prednostnej naloge, ki so si jih organizacije določile s programom za izvajanje zakon a o združenem delu ter sprejmejo odločitve, kaj je s tem v zvezi potrebno š.e pripraviti v času, ki je še na voljo do izteka predvsem prvega zakonskef ja roka; — pri oblikovanju predlogov aktov, oziroma sprememb in dopolni'iev aktov naj v OZD vsestransko sodelujejo vsi poslovodni, strokovni in d ruž-benopolitični delavci, ki naj bi na osnovi sporazumevanja iskali najb