REGULATION, REFORM
AND THE QUESTION OF
DEMOCRATISING THE
BROADCAST MEDIA IN
THAILAND

Abstract

This paper discusses the struggle for the democratisation
of the broadcast media in the context of the social and
political reform in Thailand during 1997-2000. A new law
to set up an independent regulatory body was enacted
in March 2000. The gist of the legislation is to restructu-
re state ownership of the broadcasting media and to
reallocate them into three categories of ownership.
These are state, commercial and community licenses.
The unprecedented change in the law came about after
Article 40 of the 1997 Constitution stipulated that radio
spectrum for radio and television transmission and radio
communications are national resources to be used for
public interests. Although the new Constitution has
effectively brought about legal reform in the media law
the actual process of structural and institutional trans-
formation have yet to take shape. There are indica-tions
that the state agencies owning radio and television sta-
tions are against the re-structuring of their ownership
rights. On the other hand, large private media operators
are eager to become the new player in the industry at
all costs. Allying themselves with the influential state
agencies they stepped in together to control the selec-
tion process of the National Broadcasting Commission
(NBC). This leaves the community sector, whose right
has been guaranteed by law, in a perilous and exposed
position. The liberalising process will bring about a fur-
ther privatisation of radio and television, since the new
commercial licenses are expected to transfer state
ownership right or state property into private property.
In addition, the television and radio stations operated
by the state agencies will be commercialised.

UBONRAT
SIRIYUVASAK

Ubonrat Siriyuvasak is
Professor in the Faculty of
Communication Arts,
Chulalongkorn University,
email:
subonrat@chula.ac.th.

Vol.8 (2001),2, 89 - 108

89



90

Introduction

It is evident that economic deregulation is on the reform agenda in Thailand,
following the global trend on media deregulation. But the state has up until now
been cautious in its proposal to liberalise political and cultural expressions. What is
really at stake is the citizens’ right to communicate. Our discussion below will take
up some of the key issues on the democratisation of the broadcast media structure
in this reform moment.

Broadcasting in Thailand Has always in the Past Been Closely Tied to the
State. At the structural level, Thai radio and television were historically situated
within various state agencies. The Broadcasting Act (1955) stipulated that private
operators must apply for a broadcast license while state agencies were exempted.
But throughout the history of radio and television no private licenses have ever
been granted. Therefore, state stations have been the only type of legal operator,
and they were able to broadcast without any public rules or regulations. In a sense,
the state could operate the broadcast media based on its political power and not by
the rule of law. This was particularly true during the regime of the absolute mili-
tary dictators (1957-1973). However, the absolute control of the broadcast media by
the state did not survive the popular upheavals in the 1970s and 1990s. The politi-
cal regulation of the broadcast media changed when the political leadership was
overthrown, as Figure One shows. The following discussion provides some detail
on the formulation of the state regulator and how the democratisation of the broad-
cast media has been neglected.

The Broadcasting Executive Board — BEB (1974-1992). The precursor of the
present National Broadcasting Commission (NBC), the Broadcasting Executive
Board (BEB), was set up at the aftermath of the student up-rising in 1973. It was the
first administrative body in radio and television. The board was made up of repre-
sentatives from the state agencies that owned and operated the broadcast media.
They laid down policy on radio and television programming and content. It was
clear that the government who drafted the first BEB’s regulation in 1974 visualised
the broadcast media as state instrument useful for maintaining national security
and controlling social moral. Over nearly two decades the BEB, was widely known
for its censorship role, especially in curtailing political criticism in the news pro-
grammes. On the other hand, a pre-censorship system was set up to screen televi-
sion drama. Hence, political expression on drama programmes was rare. If there
happened to be any dialogue that might be interpreted as political or cultural criti-
cism of the government and the state agencies (the military and the police in par-
ticular) the BEB sub-committee on drama would censor the script or the voice of a
particular actor/actress was blanked out in order to silence any expression of criti-
cism while the programme was on air. The BEB concentrated on political censor-
ship rather than regulating the operation of radio and television in order that it
might serve the rights and freedom of the people.

In May 1992 the resistance to state control and censorship of news and infor-
mation erupted again. During the political confrontation between the government
of General Suchinda Kraprayoon and the Democratic Movement, the news black-
out on mass demonstrations on the television networks, and information distor-
tion on the Army radio, sent more people to the street (Kana Kammakarn Yadwera-



Figure 1: The Political Economy and Mediascape of Thai Society

Political Economy

Mediascape

Royal press, foreign press, private pressState

>1932 | Absolute monarchy >11§§g radio inaugurated
1932- Political press (pro-monarchy vs pro-
1932 Constitutional monarchy 1940 constitutional government)
WWII ahd Japanese occupationThe State propaganda via the broadcast
1941~ [ Free Thai underground 1941 mediaChange of the Thai alphabets
1945 Movementmobilized against Japanese g P
occupation
Beginning of military influence on Suppression of political dissidents
1949 national politics (civilian faction lost to | 1951 andsuppression of press freedom
the military faction)
First state television, Channel 4, began its
1955 broadcast
Suppression of press freedomPress censorship
" . . & Internal Security ActExpansion of state
1957 l\/l!l!tary dictatorship16 years of 1957 broadcast media Privilege private concession
military rule )
of TV and radio
Popular up-rising and end of military Radio Thailand burned downBooming press
dictatorship, civilian government in freedomPopular demand for state media
1973 ) 1973
power, worker union & peasant reform
organisations emerged
Total suppression of press freedomJournalists,
Massacre of students and military ar‘gsts & |nte|lectu§\|s took uparmgd struggle
. ) with the Communist Party of Thailand
1976 couplnternational pressure on the Thai | 1976 CPTIUnd d radio broad £ the Voi
state on human rights violation ( JUndergroun radio broa cast of the Voice
of the People of Thailand (VOPT)
Armed struggle with the CPT defused Further commercialisation of the broadcast
by the Thai state15 years of political media by the Thai statePrivate press growing
1980 e . - 1980 . e
transition periodElections and in numberTelevision news format changed
economic growth
Military coup installing an interim
1991 government with a civilian as its 1991 Press uncertain of political change
Prime Minister
. . Radio Thailand burned down (2nd time)Popular
Popular up-rising (2) against un- .
N - ) demand for state media
1992 constitutional military Prime 1992 L )
L - . reformCommercialisation of state media &
MinisterRapid economic growth . . .
anindependent television station set up
Economic collapse along with other . .
1996 ASEAN countries 1996 Economic collapse of the media
Constitutional reform . .
(parliamentary reform, electoral State media reform In progress )
1997 ' 1997 New law on the independent broadcast media
reform)
regulator and the telecom regulator enacted
General election with Thai Rak Thai
2001 Party winning a landslide victory, 2001 Trend on telecom and broadcast industries

telecom tycoon becomes the Prime
Minister

convergence

91



92

chon 2535). The reporters of a couple of radio stations which attempted to broad-
cast news about the demonstration were threatened. These stations finally closed
down when the military started to shoot demonstrators on Radjadamnern Av-
enue (Laksana Klaikaew 1994). It was the newspapers who informed the people
about the troops and the shooting of demonstrators on Rajdamnern Avenue. The
incident showed that in time of political crisis the state was in complete control of
the radio and television, and used it as part of its strategy to suppress dissidents’
voices or to mobilise for violent actions such as the massacre of students in 1976.
During the political crises in 1973 and 1992, there were news blackouts, and the
government run Public Relations Department was set on fire to demonstrate the
anger of the people against the suppression of freedom. Each time, a new body of
broadcast regulators was formed at the aftermath of the event.

The National Broadcasting Commission — NBC (1992-2001). An interim gov-
ernment was set up after General Suchinda was deposed. A general election was
called in September 1992. The interim Prime Minister, Anand Panyarachun, a lib-
eral businessman, was quick to respond to the public outcry for more freedom of
the information and freedom of expression. His move to set up a new radio and
television regulator in 1992, the National Broadcasting Commission (NBC), was
well received. Although the bureaucratic position of the new body was similar to
the defunct Broadcasting Executive Board (BEB), the composition of the board had
a face-lift. Two groups of representative were invited to join the NBC. These were
communication academics and the non-governmental organisations on social de-
velopment, on women and children, and on consumers’ right. But the majority of
the board members were representatives from the state agencies who owned ra-
dio and television stations and who made their income from leasing them out to
private concessionaires. Inadvertently, the representatives from civic organisations,
seen as “outsiders,” were placed within the bureaucratic bastion of the NBC.

The National Broadcasting Commission, under the political guidance of the
interim government of Anand Panyarachun, set out a two-prong strategy for me-
dia liberalisation. The plan was to initiate some steps towards media liberalisation
in parallel with the overall liberalisation of the economy. Firstly, the Anand gov-
ernment took away the censorship authority from the NBC and placed it in the
hand of individual stations. Secondly, it initiated the project to set up a new UHF
television station by means of open bidding, instead of the privileged concessions
practised in the past. The state agency owning the new television station is the
Office Attached to the Office of the Prime Minister. With these moves the govern-
ment believed that the rights and freedom of information and expression would
be installed. But to the contrary, radio and television stations, used to the old con-
vention, were restricting freedom of expressions by way of self-censorship, which
was carried out by both state stations and private stations. As for the UHF televi-
sion station, ITV, the high bid and low revenue were used by successful bidder,
Siam Infotainment, to legitimise its inability to pay the first year concession fee of
300 million baht. In addition, Siam Infotainment requested that the Government
alter the Terms of Reference in the concession. They wanted it to lift the 10% limit
for each shareholder, so that a new major shareholder could be invited to salvage
ITV. In early 2000, after only four years of operation, Shin Corporation, the telecom
conglomerate founded and owned by the present Prime Minister, Thaksin



Shinawatra, became one of the major shareholders, along with the Siam Commer-
cial Bank. Despite loud public criticism of the political motive of Shin Corporation,
neither the NBC nor the Office Attached to the Office of the Prime Minister was
able to regulate the cross ownership of broadcasting and telecommunications by
Shin Corporation. Nor did they investigate the close relationship between the lead-
ing political party and both ITV and Shin Corporation. As a consequence, not much
has been achieved during 1992 — 2000, especially in the structural reform of the
broadcast media.

Over a period of three decades, the broadcast media have gone through two
major phases of regulation reform in conjunction with the political and social up-
risings of the people in 1973 and 1992. But due to the strong resistance to change
within the state media agencies and the military, who hold the major share of ra-
dio and television stations, the regulations introduced by the BEB and the NBC
were limited in scope and effect. So far, reforms carried out at the administrative
level has been ineffective, to say the least. On the one hand, the state agencies are
politically powerful. When their representatives sit together in the NBC they have
more organisational strength than the Prime Minister or the Minister who chairs
the NBC. As a legal body, they could formulate policies that did not jeopardise
their monopoly of the broadcast media. On the other hand, while the ownership
structure remains intact, these state agencies, not the NBC, also control the rights
and freedom of expression in general. The private concessionaires who run the
stations must abide by the state agencies” direct/indirect censorship and utilise self-
censorship in order to have the privilege to broadcast. Independent and free expres-
sion on the air is a taboo area that most broadcast journalists must always observe.

The Un-democratic Alliance between the State and the Private Corporation.
Evidently, such a structure as that of the NBC, a regulatory body bounded by pow-
erful state agencies, could hardly be expected to lead the way to reforming the
broadcast media. The ineffectiveness of the NBC to regulate state agencies and
their radio and television concessionaires was frequently demonstrated. Two re-
cent examples show how the power to control the operations of television lie be-
yond the reach of the NBC. The first example is the case of UBC cable television,
operating under the Mass Communication Authority of Thailand (MCOT), and
the second example is the case of ITV, the newly established UHF television, oper-
ating under the Office Attached to the Office of the Prime Minister.

In 1999, UBC announced an increase in its subscription fee on the “gold pack-
age.” The Foundation for Consumers received complaints from UBC’s subscribers
that the charge was unfair, due to the fact that UBC had a monopoly in cable televi-
sion services. The new subscription fee was forced upon consumers who had no
alternative to turn to. The Foundation for Consumers brought the case to the MCOT,
with three points demand. Firstly, that the MCOT take up the petition of the Foun-
dation for Consumers. Secondly, that the MCOT reconsider the new subscription
fee, and lastly, that the MCOT arrange a meeting with representative of the Foun-
dation for Consumers, the UBC television and the MCOT to discuss about the
quality of its service vis-f-vis the fee.! But the MCOT rejected the petition by argu-
ing that UBC television was running at a loss. The new subscription fee was set at
a minimum rate, sufficient merely to cover the losses of the company, not for profit
making. The NBC, however, did not provide any ruling on this case. Finally, The

93



94

Foundation for Consumers brought the case to the Complaint Bureau of the Coun-
cil of State and the Trade Competition Committee of the Ministry of Commerce.
The Complaint Bureau took up the petition and heard witnesses from both the
MCOT and the Foundation for Consumers between October 1999 and January
2000. But due to the organisational changes to the Complaint Bureau, the case has
been transferred to the new Administrative Court, and is still awaiting due process
of the Court at the time of writing. On the other hand, the Trade Competition
Committee ruled that UBC Corporation was not a monopoly in the television in-
dustry. Its reasons were, firstly, because there were other cable concessionaires,
although they have not yet started to operate. Secondly, consumers can always
switch to the terrestrial stations if they find UBC unsatisfactory. Nonetheless, the
Trade Competition Committee advised that UBC should improve the quality of
programmes, to justify the increase in the subscription fee.

The second case in point is the intervention into the editorial independence of
news programming by the management of the ITV station prior to the general
election on 6 January 2001. The ITV news editor, reporters and newscasters pro-
tested against management tampering with their reports. They suspected that the
authority behind the station management was the Thai Rak Thai Party, the major
political party running for government, and Shin Corporation, the new major share-
holder of ITV. Both the Thai Rak Thai Party and Shin Corporation were founded
by Thaksin Shinawatra, who was running for the office of the Prime Minister. After
the general election, which the Thai Rak Thai Party won with a landslide victory,
23 ITV staff were fired on February 7.2 The Office Attached to the Office of the
Prime Minister did not investigate this violation of the editorial independence in
the ITV newsroom nor did the NBC provide any ruling to protect the professional
ethics of the journalists.

The self-organisation of the journalists in ITV was an unprecedented move that
broke with the taboo on self-censorship and corporate censorship, in order to re-
port to the audience in the fullest meaning of journalistic professionalism.* The so
called “23 rebels” who were fired from ITV took their case to the National Council
of Lawyers of Thailand for legal consultation. Since they had just organised a un-
ion and elected the first group of union officers two days before, they can fight
their case in the Labour Court. But as to the infringement of their right to publish
freely and without interference by the owner or management of the media corpo-
ration, which is guaranteed by Article 41 of the new Constitution of 1997, the Council
was at a loss to advise them, for there is no court or any other authority to turn to
that might take up the case.

There was a public outcry over the firing of 23 ITV staff. Civic groups, labour
unions and the Campaign for Popular Democracy called a boycott of the station, as
well as demanding a review of the concession given to ITV, whose major share-
holders are the Siam Commercial Bank and the Shin Corporation. But the NBC left
these regulatory issues in the hands of the state agency that gave the concession to
ITV. The Office Attached to the Office of the Prime Minister, in responding to the
public outcry, issued a statement saying that it could not revoke the concession
given to the corporation, since it would be violating the terms of the legal contract.
On the other hand, the management of ITV reiterated its position that the sackings
were merely an internal management matter, due entirely to the need to stream-
line its production staff.



In the case of ITV questions were raised about the legitimacy of Shin Corpora-
tion in holding a major stake in a television station. It is public knowledge that
Thaksin Shinawatra, who owned Shin Corporation, is the founder of the Thai Rak
Thai Party. Although he transferred his shares to his son, the question of conflict of
interest remains. At present, the serious question about ITV is whether the Prime
Minister, who holds the highest administrative public office should own, albeit
indirectly, both a television station and the largest telecom corporation. It can be
seen that the NBC is unable to resolve the problem nor can it regulate the broad-
cast media to the benefit of the public. The incident also demonstrates how large
media corporations such as ITV can influence the action of a state agency in order
to open the way for corporate expression in place of democratic expression.

The Independent Broadcasting Regulator — the New NBC (2001 > ).

The above is a brief historical overview of the role of the previous regulatory body,
the Broadcasting Executive Board (BEB) and the National Broadcasting Commis-
sion (NBC), whose work have been unaccountable to the public. The bureaucratic
bastion coupled with the corporate power reflects the close relationship between
the state and large corporations in controlling the broadcast media. In due course,
however, the present NBC will be dissolved. A new NBC, which is intended as an
independent regulatory body, will take shape in its place, following the provisions
of Article 40 of the new Constitution. The organisational law on the NBC and the
NTC, enacted in March 2000, is now in force, and new regulators must be set up to
regulate both the broadcast media and the telecommunication industry. (For a chro-
nology of Thai broadcasting reform, see Figure Two.)

But within this kind of socio-political context do we foresee a fair and open
selection process? Can we now expect a swift change in the direction of media
reform that would break up the whole monopolistic structure of state ownership?
Let us take a close look at the screening process of the NBC selection committee, in
order to find out how the new independent regulator is being formulated and
whether its composition differs significantly from that of the out-going NBC.

By law, the NBC Selection Committee is made up of 17 members: five from the
state agencies related to the broadcast media; four from the communication insti-
tutions at the university level; four from the professional media organisations; and
four from the non-governmental organisations. In the case of the state agencies,
their representatives come from the Office Attached to the Office of the Prime Min-
ister, the Ministry of Defence, the Ministry of Education, the Ministry of Science,
Technology and the Environment, and the National Security Council. For each of
the other three groups, their representatives must select among themselves the
people who will form the 17-member Selection Committee. In the process, large
broadcast media corporations seized the opportunity to set up their own “profes-
sional organisations,” since there were few professional organisations already ex-
isting in the industry, especially for broadcast journalists. These hastily set-up media
associations, with the assistance of the military, were able to over take all of the 4
seats for the professional media organisations. Their powerful influence has barred
the print journalists and the Association of Journalists of Thailand from participat-
ing in electing representatives for this group. As for the non-governmental organi-
sations (NGOs), the state patronage associations and the conservatives groups
dominated the selection of its representatives. As a result, the seats were split among

95



96

Figure 2: Chronology of Broadcast Media Reform (1997-2001)

February 1998 The Government (Democrat Party coalition) set up a joint committee
to draft the bill on the broadcast media reform

9 March 1999 The Cabinet passed the draft bill on establishing a national
communication regulatory body

5 April 1999 The Non-governmental organisations and media academics
proposed a parallel draft bill to the Government

The essence of this alternative draft was to set up 2 independent
regulators, one for broadcasting and one for telecommunication,
rather than a single regulator

The Government rejected the alternative draft but asked the
Democrat Party to send the draft to the House of Parliament
along with the Government'’s draft

7 April - Oct 1999 Legislative procedure on the draft bill in the House of Parliament
Debate on one regulator vs two separate regulatory body

Oct 1999 - February 2000 Legislative procedure on the National Broadcasting
Commission (NBC) and the National Telecommunication
Commission (NTC) bill in the Senate

8 March 2000 The enactment of the law on the National Broadcasting
Commission (NBC) and the National Telecommunication
Commission (NTC)

August 2000 The entertainment corporations launched a campaign to
seek control of the NBC selection committee

September 2000 The military and the entertainment corporations took
control of the NBC Selection Committee

October 2000 The NBC Selection Committee, made up of 17 members,
was set up
January-February 2001 103 applications were screened and 60 applicants selected

for interview by the NBC Selection Committee

February 2001 The bribery scandal of the Senate’s advisor on the
selection process of the NTC broke out

March 2001 14 applicants expected on the Selection Committee shortlist

Controversy arose on the question of ‘conflict of interests’
of these applicants

May 2001 The Selection Committee will select 14 candidates for the
Senate final selection of 7 commissioner

progressive and conservative NGOs. Representatives from the communication
academic come from a range of famous institutions, and from a private and a pro-
vincial university. The five state agencies nominated high officials to sit on the
Selection Committee. It can be seen that the quota system in the Selection Com-
mittee resembles the arrangement of the previous NBC except for the representa-
tive from the media professions.

In February 2001, the NBC Selection Committee short-listed 61 candidates from
103 applicants. From these candidates 28 were selected after interview. The Selec-
tion Committee then selected 14 candidates for the Senate’s final screening. The 7



finalists who are approved by the Senate will form the independent National Broad-
casting Commission. The NBC, according to the organisational law, is responsible
for the allocation of frequencies and assigning the three categories of licenses -
state, commercial and community license. In addition, it must draw up the master
plan to reform the broadcast media. It is, therefore, a highly powerful and politi-
cally influential organisation, which could act to democratise radio and television
and enhance the people’s right to communicate. But so far, the selection process
has been criticised by the media and the Working Group on Monitoring Article 40
for being overly influenced by the military and the state agencies who owned the
broadcast media, as well as by large media corporations. The presses revealed that
among the top 28 short listed candidates were those from the state agencies hold-
ing the largest stake in the broadcast media, and candidates who were closely con-
nected to these large media corporations.*

The relationship between the state agencies and the candidates for the NBC
shows the representatives of the power bloc within the state that would like take
over the structure of the NBC. There is, however, a new and highly significant ele-
ment added to this structure, which is the representatives from “the major entertain-
ment conglomerates.” It would appear that at the very start of the new phase of deregu-
lation an un-democratic alliance is making every effort to take control of the NBC.

From our analysis of the formulation of the NBC, it remains an open question
whether the new independent regulatory body will function to reallocate the elec-
tromagnetic spectrum fairly between the state and the private sector, whilst at the
same time ensuring that the legal provision for 20 per cent of the airwaves be allo-
cated to the people’s sector is implemented. The path to media reform depends
largely on who get selected and how the NBC is being restructured. But at this
particular juncture it would seem that reform from the legal aspect alone might not
be sufficient to move the old structure towards a more democratic broadcast system.

Social Movements and Public Participation

During the intense struggle for the legal reform of the broadcast media in 1999-
2000, the civil society organised itself and participated actively throughout the en-
tire process. They began to form what White (1995) saw as the social movement
necessary in the process of democratising communication. There were groups that
campaigned for reform at the policy and institutional level as well as those who
worked on a broad basis to mobilise a change in public attitudes. The objective was
to enable citizens to have greater control over the processes of public communica-
tion. The participatory process was, it was hoped, designed to lead to political self-
determination in opposing the existing institutional and hierarchical structure of
communications in the Thai society.

Participation in Regulatory Reform

To begin with, Article 40 of the new Constitution spelled out that “the electro-
magnetic spectrum is a national resource that must be shared and used for national and
local interests.”! This has been the key ruling concept that has the potential to change
the ownership structure of state monopoly and private patronage concession de-
veloped over the past decades. In early 1998, a joint committee was set up by the
Government to draft the laws in accordance with Article 40. From the start, the

97



98

joint committee did not take up the agenda on media reform, but discussed the
guidelines on how an independent regulatory body should be set up. After 8
months, the proposal was to draft a bill for two independent regulators. One was
intended to regulate the broadcast media and one telecommunication. The guide-
line on the number of commissioners and the functions and responsibilities of the
regulators was sent to the Council of State to be written up into a full draft bill.

However, the eventual draft did not follow the joint committee’s guideline. It
proposed a single independent regulator, embracing both the broadcast media and
telecommunication. The Council of State took the line of argument of the Post and
Telegraph Department, namely that there would be technological convergence and
that the US model of an FCC (Federal Communications Commission) and the Ca-
nadian model of CRTC (The Canadian Radio-Television & Telecommunications
Commission) were both good examples of successful regulatory body. Thailand
should model itself on these.

At this point, the non-governmental organisations that work on alternative
media took up the media reform issue as part of a larger movement of social and
political reform. The Working Group on Monitoring Article 40 was formed, with 25
organisations as its founding members. It waged a battle against the alteration of
the joint committee’s original plan for the bill, and called for it to be incorporated
into the NBC and NTC Act (Supinya, 2000). Together with the academics, the Work-
ing Group on Monitoring Article 40 opposed the Government’s draft bill. They
asked that the central organisation of the bill should follow the proposal of the
joint committee (with two independent regulators) instead of the proposal of the
Council of State (with one independent regulator). In March 1999, the Cabinet con-
firmed the draft bill and was ready to channel it to the House of Parliament. The
academics and the Working Group on Monitoring Article 40 asked the Govern-
ment to delay the legal process and to change the content of the draft bill back to
the original proposal. But the Government went ahead with its plan. Nonetheless,
with a great deal of public pressure, it reluctantly agreed to put the alternative
draft under the Democrat Party platform and sent it in parallel with the Govern-
ment’s own draft. There were, then, two draft bills on the setting up of the NBC
and NTC channelled to House of Parliament on 7 April 1999.

When the House of Parliament debated whether to set up a single regulator or
two separate regulators, the arguments about the different nature of each of these
sectors were raised. The pro-two separate regulatory body line of argument was
that it is media content and the right of the people to communicate which is at the
heart of the matter for the broadcast media, and not the telecommunication net-
work per se, although it must be recognised that the telecommunication infrastruc-
ture and modern production and communication technologies are crucial to the
efficiency of these services. In addition, there were questions on the absolute power
of this new body if the broadcast media and the telecommunication sector were
regulated under a single body. The fear was that the economic interests that would
be at stake if everything were put together in one regulator would be to great to be
resisted. In the end, members of the Opposition Party working with the academics
in the House Ad Hoc Committee were able to convince the committee to agree to
the two regulators model. However, the House Ad Hoc Committee proposed that
the two regulators must set up a joint committee in order to manage the spectrum
together.



The argument from the academics and the NGOs on why there should be two
independent regulatory bodies was clearly a social and cultural argument. It was
based on the guarantee of freedom and rights of expression and communication
for individuals and communities, as opposed to the proposal on one independent
regulator model which employed economic logic as its main driving force for regu-
lating the electromagnetic spectrum. If there were to be one single regulator, the
needs of the telecommunication sector in managing the spectrum would easily
dominate the needs of the broadcast media sector. Furthermore, the socio-cultural
orientation of the broadcast media would completely be subsumed under the tech-
nological orientation of the telecommunication sector (Krungthep Thurakit, 7 April
1999). What might follow would be the change of direction of the debate. The me-
dia reform agenda could easily be dropped from the legislative forum, while the
focus of the discussion would be geared towards the notion of technological abun-
dance and economic growth (of telecommunication corporations). The public would
be robbed of their communication rights regarding the broadcast media, and pub-
lic participation in this process would come to a sudden close. Hence, the question
of media reform (for public interests) would be left to the experts and state agen-
cies to decide among themselves. The important notion of genuine public owner-
ship of the airwave will be lost in this kind of manipulation. What is at stake, then,
is the nullification of the ownership right of the public sector that would provide
the balance between the state and private sector. And here is the key to the entire
democratisation of the broadcast media under the joint monopoly of the state and
private sector.

During the legal debate, the central question in the House Ad Hoc Committee
was on how to democratise the ownership right to the broadcast media. > There
were several suggestions on how the public and the community could have access
to the broadcast media. The first one was on assigning an alternative radio station
to each province. The second one was on the allocation of 20% of airtime to com-
munity programmes. The third suggestion from the academics and was to allocate
20% of the radio and television frequencies to the ‘people sector’. Representatives
from the Army and the Post and Telegraph Department in the House Ad Hoc Com-
mittee asked if the ‘people sector’ actually existed? Do they have professional media
skills to operate a station? And finally, are they qualified to have ownership right
in an equal manner with the state agencies and the private sector?

The outcome of the debate was the reluctant confirmation of the third option,
involving the allocation of 20% of the radio and television frequencies to the “peo-
ple’s sector, in addition to provincial stations for development purposes. Article 26
of the NBC and NTC Act stipulated that

in drawing up the master plan for radio and television broadcasting and in
the licensing of stations, the NBC must take into consideration the appropriate
ratio between operators in the state sector, the private sector and the people
sector. By this, the NBC must allocate no less than 20% of the frequencies to
the people’s sector. In the case that the people’s sector is not ready, the NBC
must provide sufficient support so that the people’s sector could have access
to the appropriate ratio of the frequencies.... And that the people’s sector
must operate for public interests and not for profit.

Throughout the legislative process there was resistance against the restructur-

99



100

ing of the monopoly ownership rights of the state agencies. The general thinking
was that deregulation was acceptable, but public/community ownership of radio
and television licenses was unjustified. One of the attempts to prevent ownership
reform was the proposal on a pilot project for “community programmes” organised
by state agencies in the broadcast media. In their hope to keep their tight grip on
the operation and ownership rights, the state agencies used the proposal for allo-
cating 20% of broadcast airtime to the community, along with the pilot project for
“community programmes,” as a strategy to divert demands for restructuring. Although
state manipulation failed in the House debate, the resistance to media reform still
loomed large, as will be discussed below.

Participation in Community Programming

In order for the citizen and the community to actually gain access to radio and
television, as owner and producer of programmes, civic groups in regional towns
networked with one another to form local committees to campaign for reform. In
some areas, the civic groups were able to have access to Radio Thailand local sta-
tions through the new “community programmes” slot. Both the Public Relations De-
partment (PRD) and the Mass Communication Organisation of Thailand (MCOT)
have devised their version of “community programmes” to demonstrate their “posi-
tive attitude” towards reform. The Public Relations Department launched its pilot
project in 1999 with community radio programmes in 30 provinces through Radio
Thailand provincial radio stations. Local committees comprised of station admin-
istrators, production staff and members of civic groups were set up to form the
programming policy and the supervise operation of community airtime. The MCOT,
on the other hand, organised workshop for its staff on media reform, and on pub-
lic and community participation in the broadcast media. These one or two hour
broadcast slots were opened to active civic groups to produce current affairs, talk
and cultural programmes in a style accessible to the community (Ubolratchathani,
Nakorn Rachasima and Nakorn Si Thammarat, for example). Audiences rated those
programmes in which local vernaculars were spoken as highly popular.

The popular current affairs format adopted by most programmes was the phone-
in. Such programmes became familiar to urban Bangkok audiences after 1992. Civic
media producers talked about local concerns and daily issues, such as the deficien-
cies of government services in their communities. Gradually, state agencies are
forced to respond to these questions or face continuing criticism over the issues on
the programme. They felt uncomfortable having to answer to public scrutiny. On
the other hand, the stations themselves were concerned by a situation where some
dialogue and communication took place, because this kind of open line is starkly
different from the one-way and propagandistic format long employed by the state
stations. In Nakorn Rachasima, for example, the civic producers took the programme
a step further, by broadcasting a controversial local district meeting. The opening
to public scrutiny of the meeting was sufficient to halt the misconduct of some of
the local district members. These types of civic programming gained popularity
over a short period of time. But the staff of the stations was fearful that these pro-
grammes would get out of their control.

During this experimental period, an independent Children and Youth News
Agency was created in 1999. It linked up with a network of children and youth
radio in 15 provinces. Media reform for this group meant direct access to radio and



television production by children and youth. Their goal is to have their own voices
expressed in the broadcast media. Based on Article 13 of the UN Convention on
the Rights of the Child (1989) 3, “Eyes of the Pineapple,” the organisers of the Chil-
dren and Youth News Agency, sought airtime from Radio Thailand and financial
support from UNICEE With the endorsement of the Government, the Eyes of the
Pineapple was allotted airtime from Radio Thailand, 918 AM, initially in the week-
end afternoon slot. Later, this was extended to the afternoon slot between 3-6 and
8:30-9:00 on Monday through Friday.

The above are some examples of how the groups were actively preparing them-
selves to gain access to the broadcast media once forbidden to public participation.
Itis clear that the demand for more public access and better quality programming,
along with the legal stipulations on media reform, have put a certain amount of
pressure on the government and the state broadcast media. But the institutional
structure of both the state media networks were too inflexible for this kind of open-
ness and the sharing of resources with the public. They found it difficult to accom-
modate “outsiders” in the stations as programme producers. Moreover, the produc-
tion staff was conscious of their stations” identity as state public relations media.
When the civic groups criticised the state or government policies, the station felt
uneasy and stepped in to censor the programme. In some stations, the programmes
were terminated due to their hard-hitting commentaries on local issues. It can be
seen, then, that there is a large gap between the structural and conceptual under-
standing of the state media and the civic groups as to what is newsworthy and
what agenda concerns the community.

In a broad sense, the social movement has demonstrated how it wishes to reno-
vate and democratise virtually all aspects of the communication process. As White
argued what is central to the question of democratisation is:

The insistence that ordinary citizens should participate in the administration,
policy-making and government of public communication, and that members
of the social movement may participate in all phases of the collective
communication decision-making process, that members may engage in
‘horizontal” communication between individuals and groups without being
vetted by authorities, that communication be dialogical in the sense that
members have a right to reply and expect a direct reply (White 1995, 93).

But by mid-2000, the Government ended its endorsement of the pilot project
on “community programmes,” as well as of the children’s programme allocated to
the Eyes of the Pineapple group. The experiences had revealed the conflictual re-
lationship between the state media and civic groups, both in their style of produc-
tion and programming. On the part of the civic groups the project was, nonethe-
less, a great learning experience. They imagined that it would lay the ground for
the future operation of community radio guaranteed by the National Broadcasting
Commission (NBC) and National Telecommunications Commission (NTC) Act of 2000.

Communication Rights and the Future for a Democratic
Broadcast Media System

Our discussion, so far, analysed how the state perceived regulatory reform of
the broadcast media vis-&vis the social movement. The intervention by popular
groups, such as the Working Group on Monitoring Article 40, the Voice of the Voice-

101



102

less, community media groups, and children media, has opened the question of regula-
tory reform to public debate. As McChesney (1998) pointed out that “the extent to
which there is non-elite participation in communication policymaking may be a barometer for
the level of democracy in a society.” The ongoing legal process would seem to be a good
sign of progress towards a more democratic system, except that the question on the
purpose of reform has not been debated thoroughly. We might, therefore, find a push
from the opposite direction on media reform and the communication rights of the
people. That is: deregulation purely for the interests of the big businesses.

Commercialism and Privatisation of the State Media

First and foremost, the main interests of the state, as we have demonstrated,
were to set up a new independent regulator, the National Broadcasting Commis-
sion (NBC), and to control the reform process through members of the NBC. The
resistance to the structural reform of the ownership of the broadcast media by the
major state agencies, the Public Relations Department, the Mass Communication
Organisation of Thailand (MCOT) and the military, has been evident. In effect, the
attempt to step in to control the ‘independent regulator’ could be seen as part of a
move to ensure that the ownership rights of state agencies are kept intact. On the
other hand, these state agencies are planning either to increase the degree of com-
mercialisation, or to privatise their organisations. Obviously, there is a lack of po-
litical will to put serious effort into the democratisation of the broadcast media,
which we shall discuss in more detail.

The Public Relations Department proposed in its White Paper a plan for reform
that is to re-organise the functions of the Department into 3 major areas: the public
relations function; the media function; and the training function. The latter two
will become independent state agencies, differing from the previous organisational
status of a part of the bureaucracy. This means that Radio Thailand’s national and
local radio and television networks will be legally opened to commercial advertis-
ing. At present, Radio Thailand’s national network and national television Chan-
nel 11 are barred from carrying advertisements. But Local Radio Thailand and lo-
cal Channel 11 are opened to advertisements. The re-organisation would permit a
new source of commercial revenue for Radio Thailand and Channel 11. It would
also legalise concession of airtime to private producers. However, the main source
of income is to be drawn from the subsidy provided by the NBC (Interview with
the Deputy Director of the Public Relations Department, 25 March 2001).

As for the Mass Communication Organisation of Thailand (MCOT), it already
announced its plan to privatised the organisation in early 1999.> The aim was to
open the way for more private partnerships, in order to compete with the leading
television channels. Similar to the MCOT, Army Television Channel 5 was quick to
launch its own privatisation scheme in 1997. It attempted to set up several compa-
nies for marketing and production, while it expanded its broadcast coverage with
its experiment with the Global Network satellite project. In 1998, Channel 5 gave
the evening slot to a private consortium, Telefive, to produce a range of entertain-
ment programmes, in order to compete for a larger share of audience. This project
failed to draw enough advertising revenue during the economic crisis.® Most of
the projects carried out by Channel 5 were economically unsound, and the pro-
grammes were unable to compete with the other private channels.



Army Television Channel 5 and Channel 9 of the MCOT are small television
stations compared with Channel 3 and Channel 7, both operated by private
concessionaires. The audience share of Channel 3 and 7 combined is approximately
85% whilst Channel 5 and Channel 9 coupled with Channel 11 and the newly
established ITV command no more than 15% share of the total audience. For radio,
private operators are also far ahead in terms of audience share (For details of Thai

Figure 3: The Number and Types of Mainstream Mass Media in Thailand (2000)

Number Ownership Operation Audience
Television 9
VHF 5 state 4 commercial Mass audiences in urban & rural areas

1 non-commercial  Limited - elderly, Open U students

UHF 1 state commercial Well-educated, urban audiences
Cable 1 private commercial BKK upper & well-educated audiences
Radio * 523
FM 317  state commercial Urban listeners
AM 206  state commercial Rural, lower income listeners
Newspaper ** 26
Thai 20 private commercial Tabloid papers are more popular
English 4 private commercial Upper & well-educated readers
Chinese 2 private commercial Ethnic Chinese readers
Magazine *** 103
weekly 23 private commercial Comic, sports, entertainment & women
bi-weekly 22 private commercial magazines have the largest readership
monthly b4 private commercial
bi-monthly 4 private commercial
Cinema 520
Bangkok 250  private commercial Teenagers aged 12-19, 20-29 are the
Outside BKK 270  private commercial major movie-goers

* most radio stations are operated by private operator on a commercial basis except for Radio
Thailand central station.

** these are national papers produced in Bangkok and the major readers are men there are
approximately 20 provincial/regional papers

***  among these there are 22 women magazines (the largest number of magazines), 3 children
magazines, 5 health magazines, 2 of which are aimed at women and family readers

Source : The Advertising Book 1997-1998, pp. 187-203.

By comparison, television is the most popular and influential medium among the major media in
Thailand. 82% of the Thai household own a television set and television has a 90% coverage
area. It is the medium with the second largest media reach. Radio which is the most accessible
medium has a 95% coverage area and the majority of the 9.6 million households has more than 1
radio receiver.

Among the popular media women make up about 50% of the total audiences. On prime-time
television, 19.00-22.00 hrs., the daily Thai drama serial are broadcasted on most channels right
after the main evening news bulletin. The intended audience for these dramas are women -
housewives, working women and students. On radio, women listen to music and radio dramas.
Children’s programmes are broadcasted in the late afternoon and early morning weekend slot.
They make up about 6% of total programme time on television. There are only a handful of radio
programme for children and 3 children’s magazines available. Most children enjoy comic books
and Japanese cartoons. Youth prefer music programmes on radio and television and some dramas.

103



104

media consumption, see Figure Three). Looking at the present structure, the core
of the broadcast media system is the private commercial media and not the state
media. Commercialism is the dominant force by far. When the state media agen-
cies start to launch their privatisation plan in full, we can expect a system that is
completely dominated by commercialism. Thus, the trend is for a regulatory re-
form that would lead to liberalisation of the present structure, especially of the
privileged private concessions operating under license from the state agencies. This
would also bring further privatisation of the state media and commercialism of the
whole broadcast system. Hence, we are witnessing the erosion of the non-profit
and non-commercial sector of the state while the non-profit and non-commercial
sector of the people’s media has not got off the ground.

Regulation Reform and Direct Action for the Future of Communication
Rights of the People

The future of the communication rights of the people hinges very much on the
legislation that a 20 per cent share of the airwaves for non-profit and non-commer-
cial media to be allocated by the new NBC. There is, however, no guarantee of
success at this formative stage. For the most part, reform was initiated from above,
packaged within the Constitutional reform agenda. Secondly, the experience of
regulatory reform of the broadcast media in the Thai society, although it stemmed
from the discontent with mis-information, distortion and biased reporting of con-
troversial issues, silencing of dissident voices, and the rise of commercialism and
consumerism, differed from a number of other societies. The experience of Britain,
for example, was that pirate radio took to the airwaves in the 1960s before the
government starts to reform the content of the BBC. These pirate radios broadcast
black music, political and community programmes, and some eccentric pro-
grammes, from small roof top transmitters (Hind and Mosco 1985). They had to
play hide and seek with the Post Office, since they were broadcasting illegally. In
1984, the new Telecommunications Act was enacted, and the Home Office used
this to charge illegal pirate broadcasters with a serious offence, instead of a simple
misdemeanour. Apart from this kind of direct action, there were lobby groups for
community radio such as Community Communications (COMCOM). This was
formed to raise public awareness and to lobby for the granting of experimental
licenses on community radio, so that an alternative to the state’s public broadcast-
ing service could come into existence. COMCOM lobbied the Committee on the
Future of Broadcasting chaired by Lord Annan to recommend the establishment
of a Local Broadcasting Authority (LBA) that would encourage new types of radio.
But the Home Office, the Independent Broadcasting Authority (IBA) and the BBC
objected to the recommendation on the lack of regulation and the availability of
frequencies. The effort to experiment with a new type of community radio, thus,
failed to materialise (Barbrook 1985).

The US experience is also an invaluable learning lesson. In the early years of
radio, in the mid-1920s, there were 125 non-commercial stations among a total of
450 radio stations or approximately one quarter of the whole system. But as
McChesney (1998) showed in his analysis of the political economy of US radio, the
broadcast media reform movement in the US disintegrated after the passage of the
Communications Act of 1934. This was the Act that established the Federal Com-



munications Commission (FCC). In fact, the struggle against the commercialisa-
tion of the airwaves had mobilised civic groups on issues of education, religion,
labour, women'’s issues, journalism, and farmers’ groups, civil libertarians and in-
tellectuals, to form the reform movement. This was to establish a dominant role for
the non-profit and non-commercial sector in the US broadcasting industry. These
reformers argued that if private interests controlled the medium and their goal
was profit, no amount of regulation or self-regulation could overcome the bias
built into the system. Their effort was lost to the influential network broadcasters.

The resurgence of the non-profit community radio went on in earnest after
World War II. The war resistance movement and the pacifists in the bay area of San
Francisco founded the Pacifica Foundation, and were able to secure a radio license
in 1948 to express their concerns about the war and its aftermath (Land, 1999).
KPFA led the way in a new era of alternative radio, and expanded to New York on
WBAI in the 1970s. These were early models of listener sponsorship stations. In
1975, with the organisation of the National Federation of Community Broadcast-
ers, community radio stations in the US began to spread out in the east and the
mid-western states. In order to survive in a highly competitive environment, these
stations fought for financial support from the Federal grant channelled through
the Public Broadcasting Corporation. With audience subscription and Federal grant
as the bulk of their revenue, the alternative broadcasts of these community radio
could provide access to a wide range of political and cultural expressions.

Nonetheless, the existing community radio set-up has been unable to accom-
modate to all the needs of the citizens in the community. There are groups that still
find themselves excluded from the airwaves. Small, low-power radio stations were
set up to provide voice for blacks, gays, etc. This was led by the micropower station
Free Radio Berkeley. The FCC, however, tried to confiscate the micropower radio
stations, particularly after the new Telecommunication Act of 1996 was passed. But
the pirate operators defended themselves on the ground of the right to freedom of
speech on the air guaranteed by the First Amendment. Hence, micropower broad-
casting became a campaign of electronic civil disobedience. The court case goes on,
and the legal campaign for the right of micropower broadcasting spearheaded by
the National Lawyers Guild’s Committee on Democratic Communications is mov-
ing from strength to strength. This is an example of the reform movement from
below fighting against the destruction of its freedom to put its own voice on the
air. The essential problem now is for legislation to allow the possibilities of
micropower community radio to be realised.

From the above experiences of Britain and the US, we can see that the problem
lies in how to link the legal lobbying together with direct action initiatives, like
pirate radio and community radio, in order to form a realistic social movement
that can bring about democratic reform. Within Thai society, there is little direct
and independent action on the ground. Pirate radio is unheard of except for the
People’s Voice of Thailand, operated by the Communist Party of Thailand (CPT).
The station broadcast from the south of China and was wound up in 1980, when
the CPT was gradually dismantled. Although the social movement has exerted
pressure about how the broadcast media system should be liberalised and distrib-
uted fairly among the state, the private and the people sector, the resistance to
reform remains dominant. Direct access to the airwaves by the people is a global

105



106

problem shared by community groups, political dissidents, cultural eccentrics, eth-
nic minorities, migrant groups, women, children and youth of the under-privi-
leged class. The threat from the direct access and participatory media to the capi-
talist system and the mainstream media within such a system might come from
the subversive characteristic of community radio, in that:

it can challenge the division between broadcasters and consumers in our
society. A community radio station seeks to adopt an organisational form
which allows a wide variety of people to broadcast - i.e., it can attempt to
transcend the capitalist labour process (Barbrook 1985, 72).

The new legislation for the direct access and self-management of the airwaves
of the people’s sector is a significant legislation for the communication rights of the
Thai people. In order to move this legal provision forward, the Working Group on
the People’s Agenda for Independence (2000) has now taken up the question of
the people’s media as one of its main agenda items. This was put forth to the pub-
lic in December 2000, prior to the general election in January 2001. If the lessons
from comparative experiences are heeded, the next logical step to democratise the
broadcast media depends largely on the direct action of the people to start to put
their own voices on the air soon. This could well be an integral part of the general
transformation of bourgeois society.

Notes:

1 Article 40 read as follow;

"The radio frequencies for radio and television transmission, and in radio
communications are national resources to be used for public interests

An independent state regulatory agency must be set up to supervise the assignment
and licensing of frequencies for radio and television broadcasting and for telecommunications
stipulated in clause one of this article

The objectives of clause two must take into consideration the highest public intersts at
the national and local levels, in the area of education, culture, security and public safety and
other public benefits, including free and fair competition.”

2 For the telecommunication sector the plan to privatise the state telecommunication operators
and to liberalise the entire industry has been proposed by the Ministry of Transport and
Communications earlier. The plan was to begin internal liberalisation in 2000 and full liberalisation
would follow in 2006.

3 Article 13 of the UN Convention on the Rights of the Child said that “7The child shall have the
right to freedom of expression, this right shall include freedom to seek, receive and impart
information and ideas of all kinds, regardless of frontiers, either orally, in writing or inprint, in the
form of art, or through any media of the child’s choice.”



References:

Barbrook, Richard. 1985. Community Radio in Britain. In The Radical Science Collective (ed.),
Making Waves: The Politics of Communications. London: Free Association Books.

Hind, John and Stephen Mosco. 1985. Part I: Who's on the Air.... Rebel Radio. London: Pluto
Press.

Land, Jeff. 1999. Active Radio. Pacifica’s Brash Experiment. Minneapolis: University of Minnesota
Press.

McChesney, Robert. 1998. The Political Economy of Radio. In R. Sakolsky and S. Dunifer (eds.),
Seizing the Airwaves: A Free Radio Handbook. Edinburgh: AK Press.

Supinya Klangnarong. 2000. Article 40 and the Discourse of Media Reform. Unpublished MA
thesis. Faculty of Journalism and Mass Communication, Thammasat University.

The Working Group on the People’s Agenda for Independence. 2000. 7The People’s Agenda on the
People’s Media. Bangkok.

The Public Relations Department. 2001. The Changing Role of the Public Relations Department.
Executive summary of the White Paper for the re-organisation of the Public Relations
Department.

White, Robert. 1995. Democratization of Communication as a Social Movement Process. In P. Lee
(ed.), The Democratization of Communication. Cardiff: University of Wales Press.

107



