Anja Banko Dušan Kastelic »Vsekakor mi je zelo koristilo, da sem v svojem prejšnjem V • t • • • f življenju narisal stotine stripovskih zgodbic« Dušan Kastelic (1964) je večkrat nagrajeni filmski animator, eden gverilskih pionirjev 3D animacije na Slovenskem, uveljavljeni stripar ter ustvarjalec računalniških iger. Obenem je Kastelic tudi neutruden družbeni aktivist, ki se v rodnem Zasavju s »čopičem« v roki bori predvsem za ekološko ozaveščenost družbe in prepoznavanje človeškosti v odtujenem svetu. Njegovi animirani filmi in videospoti, kot so na primer že kultni Perkmandeljc (2011) za skupino Orleki, sladko-grenka animirana ljubezensko-družinska zgodba po pesmi Iztoka Mlakarja Čikorja an'kafe (2008) in na lanskem Festivalu slovenskega filma ter nekaterih drugih ključnih svetovnih festivalih večkrat nagrajena antiutopistična parabola Celica (2017) izražajo vedno inovativno, detajlno poglobljeno in idejno ter slogovno razdelano avtorjevo umetniško žilico. Intervju predstavlja vpogled v avtorjev umetniški razvoj in razstira njegove miselno-ustvarjalne procese, ki se nikakor ne pustijo ukalupiti v eno samo ustvarjalno »celico«. 66 Od kod ideja vizualne podobe za film Celica? Vizualno film spominja na vaš strip, objavljen v kulturni rubriki časnika Delo (Kulturčniki) - možicelj, ujet v »škatlo« (oziroma stri-povski okvirček), ki se prebije na plan in konča, izgubljen v drugem tekstu... Tudi sicer ste najprej začeli risati stripe, potem pa ste postali še animator. Začnimo od začetka... Kot mule sem sanjal, da bom nekoč risal stripe. Take, kot je Zagor ali Flash Gordon. Nekje proti koncu osnovne šole sem prvič videl stripe mladih striparjev iz Zagreba, ki so ustvarjali pod imenom Novi kvadrat. Za mulca iz Zasavja je bil to kulturni šok! Njihove ideje so bile nekaj novega in vznemirljivega. Prvič sem spoznal, da je lahko strip mnogo več od napete zgodbice. Čez noč sem opustil ideje, da bi narisal novega Zagorja, in se odločil, da bom nekoč postal član Novega kvadrata. Le da takrat še nisem vedel, da je skupina že nekaj let prej razpadla, tj. leta 1979 ... Mnogo pozneje (leta 2002), ko sem bil že dokaj uveljavljen stripovski avtor, so mi pri časopisu Delo predlagali, da bi za njihovo kulturno stran risal kratek strip v nadaljevanjih. Dali so mi popolnoma proste roke, zato sem se odločil, da izživim neuresničene ambicije iz otroštva in narišem strip v stilu zagrebškega Novega kvadrata. Kot nekakšen hommage junakom moje mladosti! Narisal sem strip o čudnih bitjih, ki bivajo v stripovskih okvirčkih in si želijo od tam na vse načine pobegniti. Pri risanju sem zelo užival, ideje so postajale iz epizode v epizodo bolj drzne... Junak je po nekaj epizodah končno pobegnil iz stripa in se začel sprehajati po časopisu. Imel sem veliko zamisli, kaj vse bi lahko počel, osvobojen stripovskih okvirjev: lahko bi hodil po strani, spreminjal naslove člankov in delal zgago kot nekakšen tiskarski škrat... Žal so se tehnični uredniki kmalu naveličali mojih eksperimentov in mi zabičali, da se moram s stripom omejiti na prostor, ki mi je dodeljen. To pa je postalo dolgočasno, zato sem strip prekinil. Škoda. V zvezi s kontekstom nastanka Celice - strip in film verjetno izhajata iz drugačnih smernic, bolje rečeno, trenutkov razmisleka. Sama strip berem kot tragikomično metaforo ujetosti v prostoru slovenske kulture (glede na kontekst objave v kulturni rubriki), medtem ko je »filmska« Celica seveda zastavljena kot čisto samosvoj tekst: abstrakten in abstrahiran prostor (zaporniške) celice-škatle, ki v presvetlje-ni modrini deluje kot nekakšen terarij, ponuja možnost bolj univerzalističnega branja z očitno družbeno-kritično noto, kot kritiko pasivne družbe istosti, ki drugačnost zavrača in jo poskuša zatreti. A konca sta različna: če v stripu izhoda iz istosti še ni, se v filmu junak upre, dobesedno izkorenini in spleza iz celice-škatle drugam, ven ... Kot ste sami ugotovili, je bil strip precej drugačen od filma. Strip je bil precej zabaven, medtem ko je vzdušje v animi- r-poiia kulturafcfJelaM ki Kulturčniki "Promocija " slovenske kal Vaši kulturniki Skaplna vU.fnl.jh hullurnl-ki vodria.il* M medna-pdnrn fo jda bndvji iuvKi|Oda| /juuaj. u Pogovor z Aloiom Likovne zgodb zazvenijo c Kob. luru sol/. Dvoje, Šc Je enlumntiče s katerim A Itn Olboh gostuje v Moderni j pnnlvrih Nfodmmbrijc Jclrd*lM*|1t4MniMa R. • I». UoKlrik. klk fl». TO, Icllh drl..v al . ...anl .kup K» > pod njih pn>vl*ftt*b4ft*l galerij C po mnenju nekaterih nad. U f delom v IcJ »kupliil- Sam m i leni «c vlrinja popolnima _. Z railm ;od*Jlm pmfrhom povedan modni llrad in vim- Miru I r pmiori* Uodrrmr hol pripadnovli todobnemu /mini galrnjr w tdi da tlrdllr por- med.j.kcniu pktnfou Ona- (udi p« rMI Uwpl*r I'M i J, U ur JI OKOI tudi v delih mo- Ml prrj Iril pripaJmtL AH grr (m Jiflliinu. ahMIjUnCf:» pnt/rl iiuiitAultrtu' ckaprevkoni/nu inicp-^-cN-j v Jama: fV. /a Jn|i m (tkuftoem)fkto- poparlu. ko .«nameni m 1*1 k Ki-. |cklu Slika d.ke II in |Hed- invpUaoja, ampak jc imel nic- /ap«itf Marjlvi VSSD IU DrhcUcm »M rnoilaj tomellunli. Pn .J-vlaJ. Str.ilu V5 - wm w /».VI u- motVriUfiftu pa »M» Uhko Vcndi ukvarjati v pivni k- bf« tramu jis brci kjyiu»nnji pcuon hxn Meirtnik. » kalen« kk uporabljali .gnojene ali pn- dno r. wp<*UYit dnianco do tvnjefu «de oraamenu. |.h inicrprc- npr. k pi.jtnjci» Jda. torej d., urili, ncprali. rcokhtali ild. p«luiii u nunjk .-(ivniikia IW|. Jadc|an- ph»aje aliHk.0». wk>ei i ko ne morem /»ntk.i. »h bri- la To- klt * lu <*<>**>*■ %>vtc iKdchkrf: l« k M |e "ielo meiMBorkuv oNAe: oirtna m.^.- irkuinic. Kl,uf«. Jinjmtftvo.iiNjrko. licnn Fo- onetn pa k- pn nwjcm teili^m " delu dc F'c « kMOMkrto. kl w "" 'J> f^K jmpak djvkt«unuiicio. memb« - »im fcl»rfno iraj ok /II Uhio io /«koliko poj*- hj Jc nam ft Mlin ri ^4>lik.ovinju prclic Nc (K u rde{o nil alt la del» m njcp«i podob* Je ne- mm ^ linijo/ ., eihHIatrvo prevlano ...mjav^c- med » put uuvai>anja. jntpak i> odi • » "K® "7 n*. ji iti vcfUKIM im /elo C-- K,Urn I™"™ lm"a F* m"ui ,Wne icmc % ^m delu To ^rf^k'drtajl ^ Kompo- pn-iin ni napreJek jI i lic Jenu' eni. fcoln Wm». «na- ZMolm ■nnirt ni i4c|i. ampak ic pfeple-Mjo «lu i«Wra in.Si« in pri-vi.»p. pil pinji Mihi Gre (udi fl U\*J1 Ijinf-.-. pirkinjanje - " de hi rekel veje - n pr« b«io urUirri pn moji Preprogo, i Gre v edine naje. je Me- i»lprt vilmra plcdaicrm ob pogled* in ludi na k Me pcKok h>be pn« I »oje « ^ toK o^i.^rT™ i"™«"* >Hln«»l.-.tc|...-trc-rf. lit» iicm »fw4|q»4n|U do maeilal ib«i| n »jikon^j >|wi>rilj ^ fri !*■ Dek> i 7jhel » »ujtB lek.il«). Kij» .erjelno .^vnli ludi. d* »cm >m ujt Ulova fj J« Irci» ptiftmiii Sloje i*- Uene pa u> mino dru- \-upajr garrV%k. ta loklo mj/»i/(r* Z.O. Mjinojtiede, auln.i v. ve ieji nr nekomu nkli poeliini. dejan- cek.ru vkopa to tpuuijeni: ruhjc flua vljenl, fil»/of»ki ItflTiin ilw)r |» v na previja «ta«tipi. ipnopj f.m. „H pri Kicmcbcju, Sr Je iu- im. iuJ Jiuihcni m vooalm vplt- Uov Lannoie knjijte, iv* enc - in n nikoli prcproUo najbolje utirejajo frikri,. —h-. .... deko- dek>™ m jih najbolje imenuje- pft»i.H (o. ubcvcdijo. nanjiiu TortJnhieItiiaHpo/.irim »dni1 In pri »Jrm likali mardlMT prehod Sploh nc. vc«xda pa je /ck> iveloii impiralncn m prctasicn. Na»- Kaj j dihvjc- »«vdutujc in vumulira LJ*