ad. Kmetijſke in rokodélſke novize. Na ſvetlobo dane od z. k. kmetijſke drushbe. � 5. V ſrédo 31. Proſénza. 1844. Te novize pridejo vſako ſrédo na dvéh zhetertnih liſtih v Ljubljani na ſvetlo. Plazhujejo ſe v piſarnizi z. k. kmetijſke drushbe v hiſhi 195 v Şalendrovi ulizi bliso Brega; sa Ljubljano in sa tiſte, ki jih ne dobivajo po póſhti, sa zélo leto s 2 fl., — sa pol leta s 1 fl.; prejemljejo ſe pa pri natiſkovavzu na Bregu Nr. 190. Po poſhti veljajo sa zelo leto 2 fl. 30 kr., — sa pol léta 1 fl. 15 kr. Po vſih z. k poſhtah ſe snajo dobiti. Kmet ſvojimu ſinu. Tak' shegnajo te dobri vſi ; Na grob ſolsé tekó, Na njem ti trava selení In roshize zvetó! oſhten in svéſt imaſh vſelej hit', Dokler na ſvétu ſi. Ne perſt ſhiroko ſmeſh ſtopit' Od poti zhednoſti! Tak' pojdeſh ſkos' po selenim Na pót' ſvetá naprej. In ſmeſh s ozhéſam veſelim ˛Smert' zhakati vſelej. Tak' koſa, ſerp ino dervó Ti lahko v rokah bó; Veſel boſh pil ti tud' vodó, Ko de bi vino b'lo. Hudobneshu je vſe teſhkó, Naj déla karkolj zhè, Ker huda veſt zhes tó in tó Ga pêzhe ino shgè. ˛Spomlád ga tud' ne veſeli, Tud shita klaſje nè; Ker le po dnarjih hrepeni, V goljfij' imá ſerzè. Shé liſt in véter ſtraſhi ga, Ki ſkos' mejó ſhumi; Pokoja mu tud' ſmert ne dá, Ker gréhu le shivi. Sató imaſh svéſt in dober bit' Dokler na ſvetu ſi, Ne perſt ſhiroko ſméſh ſtopit' Od póti zhédnoſti. Perjatelſke voſhila sa naſhe doma- zhine. (Konez.) Nizh ne govorim, kaj veliko drusiga koriſt- niga in prijetniga sunej rezheniga, in sunej tega, kar she Njih dosdaj sdani liſti ſprizhujejo, ſe bodo naſhi ljubi Slovenzi lahko is Njih noviz uzhili, poſtavim kako imajo sa zhednoſt in ſnago obla- zhila in prebivaliſha ſkerbeti; kako nove po- hiſhtva sidati, de bodo sdrave in slaſti ne mo- zherne, sraven tega tudi lepe in ſvitle, in go- ſpodarjam in desheli v zhaſt, in ne v ſramoto; dalej, kako ſi mnoge bolj perpravne in zhedne hiſhne orodja omiſliti; kako sa ſvoje sdravje ſker- beti, ſe vrashnih poſlushkov varovati, in pamet- nih pomozhkov poſlushiti; kaj per shivinſkih bolésnih varovati, kaj rabiti; kako ſe per mno- gih neſrezhah sadershati, ali jih s previdnoſtjo preſtrézhi; kako ſvojo deshelo in ſvét bolj ſposna- ti, kako poſnematí lepe isglede rokodelſke umet- noſti ali domazhinſke pridnoſti, k jim jih bodo Oni v perjetnih in poduzhnih poveſtih nasna- novali i. t. d. — Molzhim tudi, ſhe od ene druge koriſtnoſti, ktero bodo Njih novize sa Slovenze imele, in ktera gotovo ni majhna , namrezh od V. Ştanig. 18 koriſtnoſti sa ſlovenſko beſedo, ali ſlovenſki jesik. Sakaj she prezej v pervim liſtu teh noviz ſo na snanje dali, de hozhejo tudi ſkerb imeti sa zhi- ſtoſt ſlovenſkiga jesika; in de, zhe ravno njega zhiſtenje ne bo nikoli Njih poglaviten namen, Jih bo vunder vſakkteri poduk v zhiſtenju jesika rasveſelil. Pa ne poduka, ampak le hvaleshno pomozh Jim bo gotovo vſak perjatel Slovenſhine po ſvoji vednoſti ſkasati perpravljen. Sakaj reſ je, de ſe je veliko dobrih ſlovenſkih beſedi, ravno savolj pomanjkanja ſlovenſkih piſavzov, kteri bi jih bili ohranili, tako rasgubilo in posabilo, de ſo le ſim ter tje v kakim ſamotnim kraju ſhe navadne; in de ſe po tem takim le s sdrusheno pomozhjo vezh perjatlov Slovenſhine pojiſkati, in sa obzhijo rabo nasaj perdobiti samorejo. Pa sunej tega, de bodo Njih novize, k ſledenju in najdenju sgubljenih ſlovenſkih beſedi in prego- vorov priloshnoſt dale, in tako nekdajno bogatoſt jesika sopet nasaj dopeljovati perpomogle: Jim bodo perjatli Slovenſhine, in ſhe bolj perproſti bravzi tudi hvalo vedili, ako bodo take nove rezhi in snajdila, sa ktere ſlovenſki jesik dosdaj ſhe laſtnih beſedi nima, s novimi beſedami, ktere ſo is ſlovenſkih korenin ſpeljane, nasnanovati poſkuſhali. Sakaj zhe je tudi le korenina kake beſede ſlovenſka, ſe she is nje ſame lahko vga- nuje, kaj bi pomniti snala: kar ſe per beſedah is ptujih jesikov poſojenih bres poſebniga slago- vanja nikoli sgoditi nemore. Tako poſtavim zhe rezhem: ena pola popira, kakor ſe ſizer re- zhe: ena pola platna, ſukná i. t. d.; bo vſak Slovenz lahko vganil, kaj bi to vtegnilo pomniti; ne pa, zhe rezhem: en pogen popira; kjer bi ſi vtegnil ravno tako lahko tudi ene bukve. ali en riſ, ali tudi en zel oklep (Kiſte) popira miſliti. Ravno tako, zhe rezhem: naravnavſtvo, naravniſhtvo, obravnavſtvo ali morebiti tudi vre- dovavſtvo, vberſtvo noviz, bo gotovo loshej sa- ſtopil, kakor, zhe ſe ptuje beſede: redakzjon ali redakzija noviz poſlushim. Po tem takim ſmejo perjatli Slovenſhine tudi sa bogatoſt in omiko jesika, in po njemu tudi ſhe od te plati sa omi- ko naroda veliko od Njih noviz upati. Sakaj komu ni ozhitno, de je k vezhi vednoſti in omiki ljud- ſtva tudi vezh in novih beſedi treha; in de, kdor k omiki jesika perpomore, tudi omiki zeliga na- roda poſpíh in pognavo da. Torej po pravizi pravi neki imeniten nemſhki piſaviz, de vſako ljudſtvo, ktero ſe obravnati ali omikati hozhe, per beſedi sazhetik ſtori. Od vſih plati ſo tadaj Njih novize ena ve- ſela, dolgo sashelena perkasen sa Slovenze; one ſo porok in sarja perhodnje, ne le vezhi prid- noſti in umetnoſti ſlovenſkih domazhinov in ro- kodelov, ampak tudi obilniſhi vednoſti, omike in ſrezhe zeliga ſlovenſkiga naroda. — Hvala torej vſim, kteri ſi sa prid in ſrezho Slovenzov per- sadevajo, in poſebej, kteri ſo k naſnovi in isdaji teh noviz perpomogli. Slava in sahvala pred vſim nar vikſhimu predniku in varhu naſhe z. k. kmetijſke drushbe, preſvitlimu zeſarſkimu Knesu in Velkimu Vajvodu Janesu Bapti- ſtu! kteri ſe is ozhetovſke ljubesni sa prid in ſrezho naſhe deshele zlo dolge in teshavne poti do naſ ne varje, de bi ſklepe in rasſoje kme- tijſke drushbe per nje ozhitnih sbiralih s ſvojim ſvetam vladal, in s ſvojo modroſtjo podperal, in zhigar ozhetovſk' podbudna beſeda vſe k ſerzh- noſti povsdigne in s vnemo napolni. — Is ſerz hvaleshnih Slovenzov puhte prot nebu gorezhe voſhila sa Njega dolgo ohranjenje! — Hvala in sahvala zhaſtitljivimu sboru kmetijſke in obert- niſke drushbe, po kogar ſvetu in napravi ſo bile te novize sa poduk Slovenzov ſklenjene in memo vſih sadershkov k djanſki dosornoſti do- peljane! Hvala in sahvala poſebej Njim, kteri ſo nar vezhi ſkerb in trud sa naravnanje teh noviz prevseli; in ravno tako tudi vſim drugim ple- menitnim rodoljubam, kteri ſo Jim v Njih pre- sadevi pomozhni. Is ſerza shelim, de bi Njih novize prav veliko samerkljivih in poduzhljivih bravzov, in branih naukov ſpolnovavzov imele. Njim pa voſhim, de bi to délo, k ſo ga s sau- panjem in ljubesnijo sazheli, s veſeljam in nevtru- deno ſerzhnoſtjo od leta do leta doverſhovali! Na sadnje ſhe perſtavim, de. kdor Jim to piſhe. ni kak ud ali drushnik predej imenovane kme- tijſke drushbe, kteriga bi bila morebiti kakoſh- na poſebna savesa k temu piſanju naklonila; ampak le en tih gledaviz od daljezh. kteri ſe ſerzhno veſeli nad vſako pomnoshbo ſlave in ſre- zhe, ktera njegovi domovini dojide! V Ljubljani 1. Proſenza 1844. Prof. — r. Denkov Tone. (Konez.) Tako ſe je Tonetovo premoshenje vſako leto mnoshilo temzhaſi, ko je marſikter ismed njegovih ſoſedov, ki ſe je smiraj po ſvoji termi ſtare ſhege dershal, zhes hude zhaſe toshil in od dne do dne bolj obóshal. Savoljo ſvojiga um- niga domazhinſtva in goſpodarſtva je pa tudi To- ne daljezh okrog ſlavil in vezh ljudi zlo od dal- njih krajev ga je proſilo, de bi jih s beſedo in s piſanjem poduzhil, kako bi ſe obnaſhati iméli. de bi ſi tudi ſvoj ſtan poboljſhali. Rad je ſtoril, kar ſo ga proſili; sakaj prav poſtréshen je bil. Umeten kmetovavez je pa tudi varzhen (ſhpa- raven) goſpodar. Tonetova perva vodba je tá le bila: „Kdor ſhpranje sadeluje, ne dobi velikih lukenj popravljati. Is venarjev pridejo krajzarji, is krajzarjev groſhi. is groſhev petize, is petiz tolarji.“ Po téh pravilih ſe je Tone vſeſkosi ſkerb- no ravnal. Ne kar venarje ni on sa nepotrebne ali kozhljive rezhi dal; ne kar serna kaféta, zukra, nesnaniga gvirza ni v njegovo hiſho priſhlo; 19 on, njegova shena in otrozi niſo ne nitike na ſebi noſili, zhe ni bila domazhiga isdélka. Na- vajen je bil rezhi: „Zhe ſim ſit, eno ſukno po- dnevi, po nozhi pa poſteljo imám, kaj mi je ſhe vezh tréba? Pogazha nizh vezh ne naſiti, kakor shganzi; ſvilnata obleka nizh bolj ne gre- je, kakor ovnata, in kadar ſim truden, ſpim na ſlamnizi ravno tako ſladko, kakor na pérnizi. Siromakam pa je rad kaj podelil, sakaj té terdne miſli je bil: Kadar Bog kako hiſho poſebno oblagodari (poshegna), de kaj odvezh ima, ſe to sa tega voljo sgodí, de bi tudi kaj vezh ker- ſhanſke ljubesni do ubógih in potrebnih v nji prebivalo. In to je tudi poſhteno kasal. S shivino je malokadaj napàzhnoſti imel; v hlevih jo je redíl ter ſkerb imel shivini vſeſkosi enako klaſti. Vſe ſe je, kar je bilo mogozhe, k pridu in koriſti obernilo. S ognjem je on zeló varno hoditi veleval. Prepéram in pravdam ſe je od daljezh vgihal. Goſpoſkine davke je vſelej ob pravim zhaſu ali pa ſhe pred odrajtoval, in pred teh ni vkup ſpravil, tudi nar potrebnejſhih rezhi ni kupil. Tako je vſako leto zhes vſe utrate in potroſhke prezej lep dobizhek imel. Tode pri vſim ſvojim premoshenju poprej drusiga polja ſi ni prikupil, dokler niſo otrozi doraſtli, in mu s ſvojimi rokami pri poljſkim délu pomagati mogli. Kadar ſo odraſtli, je koſ semlje sa drugim pri- kupoval in eniga sa drugim v boljſhi ſtan poſtavel. Tako je Denkov Tone, ki ſhe zele kmetije pri sazhetku imel ni, v 34 letih zhes 4 kmetije nar boljſhi semlje goſpodar poſtal. Kako je to doſegel, njegovo shivljenje in goſpodarſtvo kashe; kdor tako, kakor on, dela, ſi sna ſveſt biti, de mu bode tudi Bog ſvoj blagodar (shegen) dal in bogatiga ſtoril, ako je k svelizhanju njegove du- ſhe. Tone ni bil kak lakomnik, de bi bil le pod ſe grabel, temuzh ſe je krivizhniga ptujiga blaga varoval. Njegova shelja ni bila obogateli, temuzh vſe po pameti oberniti, de bi Bogu do- padel, ljudem pa koriſten bil. Ker je Tone tako umno kmetoval, je zló Zeſar od njegove prid- noſti pripovedovati in ga hvaliti ſliſhal. Vezh- krat ſe je toraj Tonetu zló ſrezha prigodila. de ga je poleti miloſtljivi Zeſar obiſkal; sakaj ne daljezh od Tonetove kmetije je imel on ſvoj poletni ſedeſh. Zeſar mu je tudi ſhe to zhaſt ſkasal, de je na njegovo povelje popiſovanje Tonetoviga goſpodarſtva v novizah natiſnjeno bilo; tako je bil Tone zeli desheli isgled. Ko je njegova poſledna ura priſhla, je s mirno veſtjo v boshjo voljo vdán v 62. letu ſvo- jiga shivljenja umerl. Umerl je kakor je shivel! Po ſmerti mu je dal miloſtljivi Zeſar ta napiſ na grob narediti: Is perviga hlapez, po tem goſpodár, Mu bila je ſrezha kmetijſtva le mar; Şlovil ga je Zeſar, ſloví ga tud sdaj Lep veniz premili v nebeſhkimu raj'. Od ſadja rêje uzhenze uzhitel poduzhi. Ljubi uzhenzi! Danaſ ſo ſe neka mati, Srebretova goſpá, pertoshili, de od dné, ko ſim velil, sernje ali pizhke (peſhke) ſadja, ki ga boſte jédli, v ſholo pernêſti, njih otrozi ſkos sa jabelka maledvajo. Prav slo me veſelijo dobri otrozhizhi, ki tako sa me ſkerbé; pa tudi vam ſe sahvalim, ki ſte mi toliko pizhk nanoſili. Danaſ jih hozhe- mo vſejati, in upam, de v vigradi (ſpomladi) veliko ſto salih drevéſez s njih ſzimelo bode. Druge léta ſim pizhke v jeſeni ſejal, (koſhize ſe morajo tako vſelej shé poléti ali ſaj v jeſen v semljo potêkniti), létaſ ſim ſejanje odloshil, ker ſim delo: pizhke perpraviti, jih vſejati, mlade dreveſza, ki bodo s njih sraſle, oſkerbéti, pre- ſajati, zépiti i. t. d. vam odlozhil. Semlja je sdaj saperta, smersla; tako ne- moramo v grêdo sernja vſejati; sato ſim tù le ſkledo perſti is kléti, kjer ſo selni ſadeshi po- taknjeni, perneſel. Tù notri bomo sernje tazhaſ poloshili, dokler ſe semlja od -talí. Vilko! le po- meſhaj pizhke mèd perſt, — ti, Shagarjeva Mizka! pa vode pernêſi. Bomo ta sméſ poroſili, de ſe ſprime. — Tako je prav! Naj kake dni ſkleda tù v kotu ſtoji, de ſe sernje napné; potém jo bomo na merslo poſta- vili, de pizhki v perſti smersnejo, ſizer bi ſe neselenili. Kadar semlja od-tali, bomo sernje na drevno saſadiſhe v grêdo, ki ſim jo v jeſeni k temu perpravil. vſejali. Otrozi! kaj ne, de prav radi ſadje jéſte? Kdor hozhe kruh jéſti, mora véditi ſi ga perpraviti. Tako tudi per ſadju mo- ramo ſkerbéti, sa ſtaro in vpéſhano drevje ſi mlado perrêditi, in kjer ſe puſti, ſadunoſniz na- ſaditi. Lipe, ſmejaje praſha: „Kadaj, in kdo pa bo te jakelka jédel, ktere bodo na drevji s teh pizhk raſle, ki jih sdaj ſadimo?“ — Glej, glej! Lipe, ako bi ravno mi ſadja drevja, ki ga ſadimo, nikoli ne jédli, moramo vunder tudi sa naſhe naſlédnike ſkerbéti. Ti ſe mi sdiſh, ka- kor oſel, ki je djal: „De le tazhaſ trava raſe, dokler shivim; bodi ſi potém kakor hozhe.“ Zhe bi naſhi ſpredniki bili tako miſlili, raſle bi nam le kiſle in grenke leſnazhe in kumrize po gojs- dih; shlahtniga plemena ſadja pa bi dobiti ne bilo. Léta hitro pretezhéjo. Fantizh bo mladé- nezh; s njim pa tudi drevje doraſe is sernja. ki ga je otrozhizh vſadil. Poglejte sa zéſto proti farovshi drevje, na graſhinſkim in na An- drejzovim vertu, ki ſim ga is sernja srêdil, shé vezh lét rodí. „Naſhe dreveſza ſo tudi shé ſadje imele, ki ſo Oni jih Joshku odarvali" pravi Naze. — „Naſhe tudi! naſhe tudi!“ vezh uzhenzov krizhí. — „Naſhiga Jaka ſadunoſnize, ki ſo Oni mu jih dali, ſo ſe pa poſuſhile, eno drevéſze shé pervo léto, drugo pa lanſko, zhes pét lét, — pové DO Slomſhkov Janes. Jih shé prav vſadil ni, mé- nim. Sadaj pa tudi vezh nozhe drevja ſaditi.“ To ni prav, de je prezej obupal. Nobeno drevo po pervim mahleji ne pade, in malo ktéra rézh v pervim doneſe. Vſako dreveſze pa tudi ne doraſe, kakor vſak otrok ſtaroſti ne do shiví. K mladim ſadunoſnizam ſe kmalo kaj perpikne, de uſaknejo. Glejte sa zeſto proti farovshu ſe tudi drevje slo ſuſhí, sato ker je semlja prevezh pe- ſhena; pa jes ſim tudi ſhe mojſter Skasa bil, ki ſim ga ſadil. Per zhém ſim greſhil, bodem pri perloshnoſti povedal. V rêji drevja ſim ſamouk, le is knig ſe uzhil, bukvizam pa ni vſe verjeti. Skosi laſtno ſkuſhnjo ſe zhlovek ſhe le prav sbrihta. Le sveſto me poſluſhajte, kadar bodem od rêje ſadniga drevja govoril in uzhil vaſ; po tém kar vam bodem povedal in kasal, poſkuſhajte domá ſtoriti. Gotovo boſte ſzhaſama umetni red- niki drevja. Obljubite mi danaſ in terdno ſi ſklenite, sernja ne vezh tratiti, kadar boſte ſadje jédli, ampak vſaditi ga, in zhe bo kdó da- naſ jabelko jédel, naj s pezhkmi déla, kakor ſim kasal, de drevéſza s njih sraſejo. *) „Ja, ja, tako bomo ſtorili!" vſi uzhenzi kri- zhijo. Léta pertezhejo in ſadje bomo s naſhih dre- veſiz tergali, in ko naſ vezh ne bó, bodo naſhi otrozi pod koſhatim drevjem ſe hladili in s hvalesh- nim ſerzham s njih dobro ſadje tréſli in ga jédli. Peter Muſsy. Urno, kaj je noviga? (Nova zéſta v Maria Zelj.) Romarjem, ki ſo zhes ſterme gore, ki ſe imenujejo „Ana-. Jo- ahims- Josefsberg in Knierigel," na boshjo pot v Zelj romali, je snano, kako teshavno je zhes te gore hoditi. Pa kmalo bo drugazh. To zélo pot she sdaj predelujejo in v létu 1846 bo konzhana. Liljenſeldſki opat, goſpod Ambrosh, imajo sa to veliko naredbo nar vezhji saſluge. (Na Dunaju) je bilo 22. Proſenza po nozhi ſtraſhno gromenje in bliſkanje. Ravno tako hudo vreme je bilo tiſto nozh v Kloſterneuburgu, dve ure od Dunaja, kjer je ſtrela v zerkev Şt. Martina vdarla in je vezh hiſh pogorelo. (Ruſovſki Zeſar) je novo vkaso dal, de ſe imajo vſako léto meſza vélikiga Serpana v Zar- ſkovim Şelu konji v diru sa ſtavo ſkuſhati in na ogled poſtaviti: Zeſar ſam bo nar boljſhi in nar bolj plemenite konje per tej perloshnoſti jesdaril in pred ſvoj vos vprezhi puſtil, ter tako njih plemenit- noſt poſkuſil. Nar bolji med njimi bodo premje dobili. (Shelesne zéſte v ſéverni Ameriki) ſrovo maſlo ali puter delajo! Inshenírji Şhent— Jurſhke dershave ſo to snaſhli. Pinja imá podobo veliziga piſkra in vezh ko 120 bokalov mléka dershí. S pomozhjo poſebne naredbe derzhanje vosá v pinje vezh ſhib tako premika, de mleko meſha in v ſrovo maſlo predéla. Kaj ſe ljudje vunder vſe smiſlijo!! (Na Krajnſkim in Koróſhkim) ſe je ljud- ſtvo od léta 1825 do leta 1840, torej v 15 létah sa dva in pet deſet taushent, devet ſto in devet deſet duſh pomnoshilo. — V letu 1825 ſte iméle obedve deshele 70,3049 duſh, v lelu 1840 pa 75,6039. (Is Planine 24. Proſenza.) Şnozhi okoli 8 ure ſo v oſhterijo k zhernimu orlu trije moshje perſhli, nekoliko, pa ne popolnama po turſhko oble- zheni, — in ker ſo naſ kranjſko govoriti ſliſhali, ſo ſe snami v pogovore ſpuſtili, in nam povedali, de ſo Zhernogorzi (Montenegriner). Mi ſmo miſlili, de ſo kupzi. Eden smed njih je nam savolj lepe in velike poſtave, in v savolj drasiga oblazhila, po- ſebno dopadel, in ſe je prav prijasno snami menil. Popraſhevali ſmo ga od zhernogorſke kupzhije, od zhernogorſkih navad, isdelkov, seljſkih perdelkov i. t. d. in mu tudi naſhe kmetijſke novize v roke podali. Na vſe praſhanja je nam prijasnim v zher- nogorſkim — krajnzam lahko saſtopnim jesiku — od- govoril, in naſ med drugim tudi praſhal, zhe go- ſpoda Kopitarja na Dunaji posnamo. V nar vezhjim pogovori pa svemo od z. k poſhte, kdo je ta lep in prijasen mosh, ki je nam zhaſt ſkasal, ſe s nami meniti. In kdo je bil? — Bili ſo miloſtljivi in vſe zhaſti vredni goſpod Vladnika, to je ſta- rovirſki ſhkof, kteri imajo tudi deshelſko oblaſt v zherni gori. Şram je naſ bilo, de niſmo njih viſo- kimu ſtanu dolshne zhaſti ſkasali; tode prijasne be- ſede, ſ kterimi ſo ſe poſlovili, rekozh: „s Bogam Krajnzi!" ſo naſ potolashile, pa tudi marſikterimu, kteri je morde naſh krajnſki jesik obrekoval, po- kasali, de naſ zelo Zhernogorzi, akoravno is teh daljnih krajev pridejo, lahko saſtopijo. — M. K. U Ljubljani U Krajnju Shitni kup. 25. Proſénza. 22. Proſénza fl. kr. fl. kr. 28 *) Ljubi mladenzhi! kar vam tukaj vaſh uzhitel tako ſerzhno ſvetovajo, tudi zhaſtitljivi goſpod Pirz v ſvojim piſmu is Amerike z. k. krajnſki kmetijſki drushbi ſvetuje, ker pravi: »De bi ſe lepa reja ſadja poshlahtnila, vſim domorodzam ſvétjem, vſako pezhko povshitiga ſadja v dobro semljo vtak- niti. kamor jo je modri ſtvarnik ſvetá namenil, ali pa pezhke odbérati in v kakim drevniku vſaditi. Tudi bi bilo koriſtno, zhe bi vſi domazhini na desheli, zhaſtitljiva duhovſhina in uzhiteli drevnike napravljati opominjali ter ljubo mladoſt v ſholah v reji ſadja poduzhevati puſtili, in ljubesin vertnarſtva v mladih ſerzih obujali. Koliko koriſta, prida in veſelja bi ſe tako desheli in njenim prebivavzam pripraviti dalo!« Ka- kor ſe pa mora s peſhkam k temu zil in konzu ravnati, bodemo v prihodnizh s Pirzovmi beſedami povedali. — 1 mernik Pſhenize domazhe banaſhke Turſhize . „ ˛Sorſhize . . 1 „ Ershi . . 1„ Jezhmena. „ Proſa . . Ajde . Ovſa 1 1 1 3 4 54 3 36 1 1 1 — Zena preſhizhev v Krajnju 22. Proſénza: Preſhizhi domazhi po 5 1/2 kraizarjev funt. hrovaſhki po 6 krajzarjev funt. „ Şhpèh po 13 goldinarjev in 20 krajzerjev zent. 1 6 3 12 39 V Ljubljani. Natiſnil in saloshil Joshef Blasnik.