PREHRANA V ŠOLI Sodobna priprava hrane v povezavi z dnevom dejavnosti Urška Filač, profesorica biologije in gospodinjstva, Osnovna šola Koper Sodobna priprava hrane kot obvezni izbirni predmet v osnovni šoli je učencem dokaj zan- imiv predmet le takrat, kadar so pri delu aktivni in pripravljajo različne jedi. Če v načrtovanje dela pri predmetu vložimo dodaten trud, se nam ta obrestuje, saj na svojo stran pridobi- mo učence, ki so željni dodatnega znanja. V mesecu oktobru smo pri izbirnem predmetu obeležili svetovni dan hrane, zato sem za učence pripravila posebno kuharsko delavnico. Učenci so spoznali še eksotične vrste sadja in ga preizkusili. Pred pričetkom ure sem bila trdno prepričana, da učencem delavnica ne bo všeč zaradi izbire živil, ki jih sicer neradi uživajo, a so me pozitivno presenetili. Kot organizatorica šolske prehrane in učiteljica Najverjetneje se za predmet odločijo tisti učenci, ki gospodinjstva vsako leto poučujem tudi izbirni radi kuhajo in pečejo, seveda pa to ni merilo. Včasih predmet sodobna priprava hrane. Učenci imajo v poučujem skupino, v kateri so vsi začetniki in ima- 7., 8. in 9. razredu osnovne šole na voljo številne iz- jo tudi slabo predznanje – ne znajo pravilno držati birne predmete, sami pa se odločijo za tiste, ki so noža v roki in rezati zelenjave, kaj šele samostojno jim najbolj blizu. Izbirni predmet sodobna priprava pripraviti jed. K predmetu pa se vpišejo tudi učen- hrane obsega 32 ur letno za učence 9. in 35 ur le- ci, ki imajo smisel za kuhanje, in med letom njihovo tno za učence 7. in 8. razreda. Izbirni predmet je znanje nadgradimo. Vsako leto se trudim, da učenci praktične narave, zato se vedno izvaja po pouku, in pri izbirnem predmetu čim več kuhajo, in izpeljem sicer sedmo in osmo šolsko uro. Učenci se učijo o različne dejavnosti, ki bi jih dodatno motivirale za pomembnosti varne, varovalne in zdrave prehrane delo; v tem šolskem letu sem za to izbrala mesec ter o načinih priprave hrane. oktober, ko praznujemo svetovni dan hrane. 24 DDiiddaakkttaa Opis predmeta V začetku šolskega leta smo z učenci ponovili učni sklop hrana in prehrana. Pri tem sem presodila, ali imajo učenci dovolj teoretične podlage in so pri- pravljeni za kuhanje – šele ko spoznajo osnovne kuharske tehnike (npr. da vedo, kdaj zavre vode, koliko časa se kuha trdo jajce, kako zgostiti oma- ko), so pripravljeni za ustvarjanje. Delo poteka večinoma tako, da učenci doma sami poiščejo recepte in jih prinesejo v šolo. Sprva še ne znajo izbrati takšnih, da bi hrano po njih lahko pripravili v dveh šolskih urah (s tem smo časovno omeje- ni), a se kasneje tega naučijo. Prve vaje začnemo z enostavnimi recepti, kot so priprava različnih vrst namazov, popečenih kruhkov, smutijev, sadnih solat in palačink. Delo poteka po ustaljenem vrstnem redu. Učence najprej razdelim v štiri skupine in vsaka pripravlja določeno jed. Na razpolago imajo nekaj časa, da si v miru preberejo recept. Nato si umijejo roke in (če je potrebno) spnejo lase. Med pripravo jedi do- ločim, do kdaj mora biti pripravljena in dva učen- temo svetovnega dneva hrane in letošnja je bila ca, ki pripravita mizo in pogrinjke. Pri predmetu je »Gojimo, hranimo, ohranjajmo. Skupaj.« Dan nam zelo pomembno, da med prehranjevanjem vzdr- ponuja priložnost, da se opozori na stisko več kot žujemo bonton za mizo in vse jedi tudi poskusimo. 820 milijonov kronično podhranjenih ljudi na sve- Če na koncu šolske ure ostane še kaj časa, učenci tu, od tega kar 151 milijonov otrok, mlajših od 5 let, rešijo ocenjevalni list z različnimi kriteriji, kot so iz- ki posledično ne bodo nikoli dosegli primernega gled in okus jedi, higiena, organizacija dela, pred- fizičnega in kognitivnega razvoja. Po drugi strani priprava pripomočkov, predstavitev jedi, spretnost pa se po podatkih FAO več kot četrtina svetovne- pri uporabi pripomočkov, delo, opravljeno v časov- ga prebivalstva (1,9 milijarde) sooča s problemom nem okviru, ravnanje v izredni situaciji, nadzor in prekomerne hranjenosti in debelosti. Na svetu se pripravljenost. Vsaka skupina ga izpolni zase, saj je proizvede dovolj hrane za vsakogar, vendar odpra- pomembno, da znajo oceniti jed, ki so jo pripravili, viti lakoto pomeni, da bo hrana prišla iz roke v usta saj le tako lahko govorimo o metodi izkustvenega vseh tistih, ki jo zares potrebujejo. To so predvsem učenja. Učence med kuhanjem zgolj opazujem in revni, različne izolirane skupine, žrtve vojne in na- usmerjam. Kuhajo sami, saj tako pridobijo znanje, ravnih nesreč. ki ga bodo zagotovo potrebovali v vsakdanjem ži- vljenju, obenem pa se naučijo, da je narediti napa- ko človeško in da je v tem primeru potrebno vajo ponoviti. Lep primer tega je prismojena omaka. Po končanem obedu vsaka skupina za seboj po- spravi in po končani uri dva ali trije učenci pospra- vijo do konca; za slednje ob začetku šolskega leta skupaj naredimo razpored. Svetovni dan hrane V petek, 16. 10. 2020, smo pri predmetu gospodinj- stvo v 6. razredu in izbirnem predmetu sodobna priprava hrane obeležili svetovni dan hrane. V 6. razredu so učenci izdelovali plakate, pri izbirnem predmetu pa sem pripravila kuharsko delavnico. Zakaj ravno 16. oktober? Tega dne je bila leta 1945 v okviru Združenih narodov ustanovljena Svetovna organizacija za hrano in kmetijstvo FAO (Food and Agriculture Organization). Svetovna organizaci- ja za hrano in kmetijstvo FAO vsako leto določita 25 Didakta PREHRANA V ŠOLI V Sloveniji zaenkrat problema kronične lakote ni, se priprave zdrave hrane in predpriprave živil, kot so ku- pa strokovnjaki ukvarjajo s tem, kako odpraviti po- hanje na sopari, dušenje v lastnem soku in pečenje sledice nezdravega prehranjevanja in nezadostne brez dodatka maščobe. Na ta način smo ponovili telesne dejavnosti (Simčič 2020). Eno z drugim v učno snov iz gospodinjstva 6 in hkrati navezali znanje kasnejšem obdobju privede do povečanega tvega- še z drugima predmetnima področjema – z biologi- nja za nastanek kroničnih nenalezljivih bolezni, kot jo in s kemijo. K uri sem povabila tako vodjo šolske so bolezni srca in ožilja, debelost, sladkorna bolezen, kuhinje, ki je učencem pomagal pri pripravi različnih osteoporoza in karies. Po izračunih SZO naj bi bilo kar jedi in dekoracij. Učenci so tako še dodatno nadgra- 41 % vseh kroničnih nenalezljivih bolezni pomembno dili svoje kuharske veščine in spoznali, da iz sadja in povezanih s prehranskimi dejavniki tveganja, pri 38 % zelenjave lahko pripravimo vrsto okusnih jedi. pa naj bi prehrana imela ključno vlogo pri njihovem nastanku (Gregorič 2015). Prav je, da se zavedamo, da Razdelila sem jim recepte, jih razdelila v skupine in je Slovenija ena izmed redkih držav, ki ima organizi- podala navodila za delo. Za predjed so pripravili na- ran sistem prehrane otrok in mladostnikov. Naj po- maz iz buče hokaido z bučnicami in bučnim oljem, vem, da se kot organizatorica šolske prehrane vsako- za glavno jed fuže s pestom iz sveže bazilike, pinjol dnevno soočam z ugotovitvijo, da imajo naši učenci in parmezana, za sladico korenčkovo pecivo in za na- nezdrave prehranske navade. Zdrava živila v večini za- pitek borovničev frape. Različna trgovska podjetja, vračajo, kar spremljamo s količino zavrženih bioloških od katerih naročamo sadje in zelenjavo, so nam na odpadkov na mesečnem nivoju. Učenci so navajeni, da posegajo po belem kruhu in sladkem pekovskem pecivu, hamburgerjih, pizzi, sladkih kosmičih, sadnih jogurtih, sladkarijah ipd. Kot šola imamo pomemb- no vzgojno-izobraževalno vlogo pri razvijanju zavesti o zdravi prehrani, zdravih prehranjevalnih navadah, kulturi prehranjevanja in zdravega odnosa do sebe ter svojega zdravja. Glede na to, da približno deset let poučujem izbirni predmet sodobna priprava hrane, lahko iz izkušenj povem, da veliko pripravljenih jedi mnogi učenci niti ne poskusijo. Kuharska delavnica Ob svetovnem dnevu hrane sem želela učencem po- udariti pomen uživanja sadja in zelenjave v vsakdanji prehrani. Nekaj tednov pred izvedbo delavnice sem jim povedala, da nas bo obiskal poseben gost. Že v začetku šolskega leta smo obravnavali učne vsebine o pripravi zdrave hrane; učenci so spoznali postopke 26 DDiiddaakkttaa ta dan ponudila različne vrste eksotičnega sadja. Ker bi bila umestitev nekaterih vrst sadja v šolsko malico za šolo velik finančni zalogaj, sem naročila posebne vrste sadja (pasijonko in pitajo, ki sta na tržišču bistve- no dražji od ostalih vrst sadja) le za potrebe izbirne- ga predmeta. Pri šolski malici smo učencem ponu- dili zlati kivi, za katerega je značilen gladek, bronast olupek, ki je manj kosmat, tako da ga lahko pojemo. Meso je rumene barve, okus pa je bolj sladek in trop- ski. Učencem je bil sadež všeč ravno zaradi sladkega okusa. Na delavnici pa so imeli učenci priliko spozna- ti še pasijonko, pomelo, pitajo, kokosov oreh, letalski ananas in letalski avokado ter da prihaja zlati kivi iz Nove Zelandije, pomelo iz Kitajske, pasijonka iz Ko- lumbije, pitaja iz Vietnama, ananas iz Kostarike, ko- kos iz Slonokoščene obale in avokado iz Peruja. Najmanj jim je bila všeč pasijonka, saj je zaradi trde lupine nerodna za rezanje; plod smo le stežka prere- zali in spoznali, da lahko meso izdolbemo kar z žlico. Pomelo ima podoben okus kot grenivka (morda je še bolj grenak); obdaja ga debela lupina, ki je lahko ze- lena ali rumenkasta, v notranjosti pa bela. Učencem (okus, barva in vonj) in tudi vrstniki. Barva hrane oziro- pa je bila najbolj zanimiva pitaja. Že na pogled in po ma živila ima velik efekt na naše možgane ter posle- obliki so znali razbrati njeno drugo ime – zmajev sa- dično na apetit. Nevroni v hipotalamusu že ob pogle- dež. Pitaja je sicer plod kaktusa, ki ima rdeče rožnato du na določeno hrano sprožijo signale v ustno votlino, ali rumeno lupino, v sebi pa skriva sadno sočno meso. v kateri se aktivirajo žleze, ki začnejo proizvajati slino Tudi kokosov oreh so učenci prepoznali in vedeli, da in nas tako na nek način pripravi na hranjenje (Pavč- raste na palmi. Ananas in avokado so večinoma po- nik 2015). Poleg tega nam barva hrane signalizira, ka- znali, le da smo imeli pri pouku na razpolago letalski kšni vitamini in minerali se skrivajo v njej. Okus hrane ananas. Letalski ananas in letalski avokado se na po- se z leti spreminja, kar lahko tudi sama pritrdim. Okus gled (barva lupine, notranjost mesa) razlikujeta od se razvija, ko otroci odraščajo. Velik vpliv nanj imajo ananasa in avokada, ki jih po navadi kupimo na na- starši in okolje, v katerem živijo. Dobro je, da otrok ne ših trgovskih policah. Letalski ananas ima lupino, ki je silimo v novosti, ampak prepustimo, da sami preiz- bolj oranžne barve in ne rumene, ki smo je vajeni. Po kusijo določeno jed. Pomembno je, da postanemo okusu je bolj sladek. Enako velja za letalski avokado, zgled z zdravim načinom prehranjevanja. Ali bo otrok ki ima lupino temnejše barve kot tisti, ki smo ga va- določeno jed zavrnil ali sprejel, pa je odvisno tudi od jeni iz trgovine. Prednost takega sadeža je, da dozori vonja hrane. Na šolah pa so predvsem vrstniki tisti, ki na drevesu, nato ga oberejo in naslednji dan tran- imajo velik vpliv pri sprejemanju ali zavračanju jedi. sportirajo z letalom v Evropo. Sadež ima skrajšan čas Če učenec že v koloni za kosilo pove, da določene potovanja in ohrani svoj pristen okus, barvo in delež hrane ne bo jedel, ga marsikateri učenec v tem po- vitaminov. Tak ananas je naravno zorjen in se mora snema. Gre za prehranske kaprice, ki vplivajo na izbor porabiti najpozneje v desetih dneh. Pri drugih sade- živil med otroki. Veseli me, da je bila moja hipoteza z žih pa transport traja od 30 do 45 dni in ti dozorijo začetka delavnice, da otroci določene hrane ne bodo med transportom s pomočjo plinov. Učencem sem želeli poskusiti, napačna, saj je vsak izmed učencev najprej predstavila zanimivosti o posameznem sade- tudi poskusil jedi, ki so jih pripravili. Kako malo je po- žu, nato pa so ugibali, katerega držim v roki. trebno, da vzljubimo sadje in zelenjavo, kajne? Večina učencev posameznih jedi ne bo niti po- skusila Literatura: Lap Drozg, M. in drugi (2009): Učni načrt izbirni predmet. Pro- Zavestno sem za ta dan izbrala jedi iz sadja in zele- gram osnovnošolskega izobraževanja načini prehranjevanja, njave, saj iz izkušenj vem, da jih učenci ne bi izbrali. sodobna priprava hrane, str. 13–14. Ljubljana: Ministrstvo za šol- stvo in šport RS. Dostopno na: https://www.gov.si/assets/ministr- Sprva sem se spraševala, ali je sploh smiselno, da pri- stva/MIZS/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/izbirni/1-letni/ pravimo zeleno omako iz bazilike, korenčkovo peci- Sodobna_priprava_hrane_izbirni.pdf Simčič, I. (2020): Slovensko izobraževalno omrežje. Gospodinjstvo vo, za katerega vedo, da vsebuje korenje, ter oranžen in šolska prehrana. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. Dostopno na: namaz iz hokaido buče. Pred izpeljavo delavnice sem https://skupnost.sio.si/course/view.php?id=197 Gregorič, M. (2015): Prehranjevanje mladih v Sloveniji. Za zdravje bila skeptična, ali bodo učenci sploh poskusili določe- mladih. Ljubljana: Nacionalni inštitut za javno zdravje. Dostopno ne jedi; na to vpliva vrsta različnih dejavnikov: okolje, na: https://www.zdravjemladih.si/data-si/file/prehrana.pdf Pavčnik, U. (2015): Kako barva hrane vpliva na apetit? Oopsi. Do- družina, denar, mediji, zdravstveno stanje, vera, čutila stopno na: https://oopsi.si/kako-barva-hrane-vpliva-na-apetit/ 27 Didakta