Kmetijſke in rokodělſke novize. Na ſvetlobo dane od z. k. kmetijſke drushbe. N 3. V ſrédo 6. grudna. 1843. Osnanilo. taro léto gré h konzu; prizhijozhe novize ſe tadaj priporozhajo ſvojim prijatlam sa prihodno novo leto, de naj jih ſhe sanaprej, kakor dosdaj, podpérajo. Kteri jih jemljejo in ſo she sa eno zelo leto plazhali, jih bodo ſhe prihodniga pol leta dobivali; kteri ſo pa le sa pol leta plazhali, naj sopet plazhilo sa pol leta sa naprej poſhljejo. Kteri jih pa shelé v prihodnim letu na novizh dobiti, naj s plazhilam tudi ſvoje imena in ſtanova- nja blishni poſhti napovéjo, ali pa piſarnizi z. k. kmetijſke drushbe v hiſhni numeri 195 bliso Brega; tudi natiſkovavez Joshef Blasnik na Bregu Nr. 190 plazhilo jemlje. Ker med tem ne- kteri morebiti shelé, tudi liſte tekozhiga pol leta dobiti, ſo povabljeni, ſe ſkoraj sa té oglaſiti, ſizer bi jim posnej ne mogli vſtrézhi. Zena oſtane pri ſtarim. Ljubljanzhani in drugi, ki jih po poſhti ne dobivajo, plazhajo sa zelo leto 2 goldinarja — sa pol leta 1 goldinar, zhe jih ſami per natiſkovavzu jemljejo; zhe jih pa hozhejo na dom poſlane dobiti, sato ſhe 20 krajzarjev sa zelo leto plazhajo. Po poſhti veljajo sa zelo leto 2 goldinarja in 30 krajzarjev — sa pol leta 1 goldinar in 15 krajzarjev. Proſimo bersh ko je mogozhe imena napovedati in plazhilo poſlati, de ſe bomo sana- prej pri natiſu po tem ravnati vedli. V liſtu Nr. 25 in 26 bodemo imena vſih deléshnikov téh noviz na snanje dali, kterih je lepo ſhtevilo — in miſlimo, de bode to naſhim bravzam prav. S novim letam pa bodemo novize sopet s numero 1 sazheli, ker je bolj pripravno in tudi pri drusih novizah navadno, pervi liſt v novim letu s numero 1 sazheti. Konez leta 1844 bodemo kasalo vſih rezhí pridjali, ktere ſo bile perviga pol leta, in ktere bodo prihodno leto v novizah natiſnjene. Tudi bodemo takrat sagláven ali predimkov liſt (Titelblatt) in lep savitek (Umschlag) pridjali, de bode vſak ſvoje novize lahko kakor bukve vesati dal in jih pri hiſhi ſpravil. — Natiſkovavez je dal nalaſh bolj ozhitne zherke narediti, de bode tudi sadna ſtran vſa- kiga liſta sa ſlabſhi ozhi lagleji sa brati. Tiſtim pa, ki ſo sa naſhe novize piſali, ſe pri tej priloshnoſti poſébno sahvalimo in pri- porozhimo, jih tudi sanaprej tako prijasno podpérati. Vſaka poveſt is deshele nam bo veſelje naredila. Savoljo tega nam bodejo tudi druge rezhi — ne ſamo kmetijſke in rokodélſke — pri- jétne, ker namen teh noviz je kaj sa poduk in kaj sa kratek zhaſ Slovenzam povedati. Kakor ſmo ſliſhali, nektere bravze poſebno po novizah mika; tudi tém bodemo vſtrezhi ſe prisadjali in v prihodnim letu ſhe vezh noviga povedali. Ker bodemo rasun poveſt is ſlovenſkih deshel tudi poſebne unajne prigodbe sa prihodno na snanje dajali, ſklénemo to osnanilo s tiſtimi beſedami, s kterimi je naſh ſlavni pevez Vodnik ljubljanſke novize v letu 1797 sazhél: Od tega Novize Al umnoſti jmajo „Je kaſha savréla, Lublanſke pov'dò; Po ſvejti kej vezh? Şe terga kej nít? Sa nov lejt potize Al drujga kej snajo , Kaj ſoſed moj dela? Şhe take ni b'lò.“ Kó jàbuka pezh? Şim praſhati ſit. Jesénské misli. eštevilne zemlja mati Poklonjuje nam darí U spomladi, u poletji, Clo do pozne jesení: Blagodarno krilo svoje U proletji razgernè, Vse ustaja, vse se oživlja, Vse oterpno se maje. Raznopisan pèrt pregerne Naglo vse straní svetá, Ki se v rajskih barvah svojih Veličavno lesketá; Mlado cvétje nježno klico V čistih nedrijih redí, Ki se v leti al' jeseni V sad presladki spremení. V zraku, v vôdi in na suhim Tisuč bitij mergolí, Skerbno v dnevi in u noči Zemlja mat' za nje budí. Mračnost zato, — če se zmislim Merzle zime — me obgrè, Ktera zemljo z nje blagóstmi V belo krilo nam zaprè; Pa gledeč na spomlad mlado Ki jo 'z spanja vzdigne spet, Ki vse bitja opočila Delat' kliče in živét', Mislim: saj je to prirodno V snu iskát' sgubljeno moč. S' tihim glasam tedej rečem: „Blaga zemlja, lahko noč!" S Sakaj ſim ter tje tako malo ſadniga drevja ladé? Shé Abraham je v Barsabi veliko drevja ſadil in prav je ſtoril. Sna biti, de je, kakor judovſki piſmoúki miſlijo, ſvoje verſtnike obil- noſti nature, in s tem vſigamogozhnoſti, modroſti in dobrotljivoſti boshje opominjati hotel, ali pa, de bi popotnikam hladen kraj sa pozhivati in shlahtne prigriſke pripravil; morebiti v tém tudi ſebi dobizhek perdobil. Kdor dreveſa ſadí, nima ſamo dobizhka in veſelja; tudi sa naſlédnike dobro déla, kterim dobizhke in veſelje pripravlja. Pa zhe ſo ravno dobizhki, ktere ſadja reja prineſe, tako ozhitni, ſe vunder ſhe ſilno malo kmetovavzov vidi, ki bi s vſo pridnoſtjo ſadno drevje redili in oſkerbovali. Od kód pa to pride? Doſtikrat ſe mora rezhi, de to od nekake lenobe in sanikernoſti pride, ktero tudi dru- go kmetovanje prizha. Kakor ſe zéſta ne popra- vi, dokler ni vſa rasorána; kakor ſe njiva ne pléve , dokler ni vſa puſta; kakor ſe kúpi kam- nja, ternje, nepotrébna goſháva na travnikih in na njivah od léta do léta pri miru puſhajo — vſe is lenôbe in sanikernoſti —: tako ſe tudi ſadno drevje ne ſadí, ker ſe mora s nekolikim trudam ſaditi. Zhe bi ſamo od ſebe raſtlo, bi ga ſhe raſti puſtili, ker ſe pa to ne godí, ſo nar bolj pripravni kraji prasni. Nekteri pa pravijo: 1. „Jeſt nesnam srejo ſadniga drevja v zakar iti." — Tadaj ſe pa uzhi, prijatel! Do- ſti je k poduzhenju v reji ſadniga drevja piſani- ga; tudi ſo povſod, ſaj nekteri ſkuſheni redniki drevja. Kdor ſe vadi, bo mojſter in kar je po- trebno, ſe da kmalo nauzhiti. Tudi ſhe v ſta- roſti je mogozhe ſe to uzhiti, kar pri marſikterih drusih rezhéh ni tako. 2. „Pre vezh zhaſa terpi, préden mi moje drevéſa kaj obrodé.“ — Kdaj pa vun- der! Zhaſ pride, in sgubljen trud ſe obilno po- plazha. Koliko zhaſa ſe mora zhakati, preden brésovje kaj dobizhka vershe! koliko zhaſa, pre- den vſjano borovo in ſmerékovo ſéme kaj do- bizhka prineſe! Sadno drevje pa she zhes malo lét ſad prineſe in potém vſako léto, bres de bi bilo ſhe kadaj treba ſejati in ſaditi. Saj kmet tudi eno leto shitne shetve rad zhaka in kdor zhe rokodelez biti, ſe 3 — 5 let pri mojſtru uzhi s upanjem príhodnih dobizhkov! 3. „Pre ſtar ſim sa tó; malo dobizh- ka bom imel, malo ſadú bom pridélal." — No, koliko ſtar ſi le? Sheſtdeſét lét ſtar zhlo- vek sná ſhe smeraj upati, de bo ſad vſajeniga drevja vezh ko 10 lét vshival; 8o lét ſtariga sna ſaj veſelje doletéti, de ſvoje drevje raſti gléda in sraven imá tudi ſhe dobro véſt, de je tudi k pridu ſvojih mlajſhev kaj ſtoril. — In kdo bo pa ſamo na-ſe in na ſvoj dobizhek glédal! Kaj nimaſh otrók? — Zhe bi bili vaſhi ſpredniki tudi tako nesaupljivi in ſamogoltni bili, bi mi malo borſhtov in ſtariga drevja iméli; veliko koriſtnih narédb i. t. d. bi ne bilo. 4. „Jes nimam zhaſa!“ — Ni reſ! — ne- kaj zhaſa oſtane ſhe smiraj, tudi zhloveku, ki imá veliko opravkov, slaſti zhe je zhaſ dobro odmérjen. Zhe bi kdo ſam ravno ne smogel kaj oſkerbéti, mu bo pa ſadno drevo obilno pover- 91 nilo majhne potroſhke, ktére pri reji drevja ima. Marſikaj bi pa tudi otrozi lahko ſtorili, kterim je tako opravilo koriſtno in prijetno. Kaj majhin fantizh ni sa drugo, kakor sa krave in lenobo paſti? 5. „Sadno drevje ſaditi veliko denar- jev veljá." — Reſ je, de drevéſa nekaj kraj- zarjev veljajo, kadar ſe pervi krat kupijo; njih oſkerbovanje je pa ſleherno léto zenejſhi, in v kratkim zhaſu ſo denarji povernjeni in védno obilnejſhi je povrazhilo. In zhe bi perva zéna dreveſ pre velika bila, ſi pa vſak v pravim zha- ſu lahko drevja saſêje. 6. „Prevêzhkrat ſlabe létinje pride- jo in zhlovek ob vſe veſelje pride." — Réſ je, de vzhaſi goſénze in pôsen mras in hu- do vreme upanje podrejo; pa to ſe ne priméri vſako leto. Vſak kmetovavez, vinogradnik in vert- nar je v enaki nevarnoſti, pa nobeden ne sgubi veſelja; vſak ſe s tém toláshi, de sna prihodno leto dobro ſtoriti, kar je létaſhno vsélo. 7. „Drevje ſenzo déla in trava v ſen- zi ne raſte dobro.“ — Tako ſe nar vezhkrat govoriti ſliſhi; mi pa pravimo, de ni vſélej réſ. Pod drevjem trava bolj raſte, poſebno v viſoko leshézhih vertih in na klanzih, kjer jo prevró- zhiga ſolnza varjejo in tako naredé, de ji ſuſha kmalo ne ſhkodje; drevje tudi s liſtjem, ki ſe v jeſeni obletí, semljo gnoji. Zhe ſe pa tudi prav dati móra, de velíke drevéſa v rodovitnih ver- tih travi nekóliko ſhkodjejo, je pa dobizhek vunder vézhji, kakor sguba. Drevo, pri kterim je mogozhe, de ſe i zent trave pod njim v letu sgubí, pa tudi gotovo, leto na leto rajtajmo, na léto 3 mirnike ſadja obrodí. Rajtajmo pa tudi sdaj ſeno po 24 — 48 krajzarjev, 3 mirnike ſadja pa po 3 — 5 goldinarjev, je vunder 1 — 2 goldinarja dobizhka v letu, bres liſtja, ki je sa ſteljo dobro. — 8. „Zhe ſe prevezh ſadniga drevja naſadi, je ſadje bres zéne in nihzhe ne mara sa-nje.“ — To ſe le tako sdi, ſkuſhnja je pa drugazhe pokasala. Doshiveli ſmo, de je ſadje dobro obrodilo, in vunder ſe je dalo ſpe- zhati. Zhe ſe pa tudi ſadje tako pomnóshi, de bi ga ne bilo mogozhe ſpezhati, ſe pa môſht in jéſih is jabelk, ſliv in zhréſhenj naredí; vſa- ko ſadje ſe da poſuſhiti in da poléti hladno in sdravo jéd; is ſliv ſe dela dobro shganje, — ſlivoviza — i. t. d. Nikoli ni ſadja prevezh! 9. „Sadja prevezh pokradejo.“ — To je réſ, in vidi ſe, de tatvínſke roké sdaj kak kol, sdaj perve pogánjke drevéſz. in sdaj veliko ſadja pokrádejo. To je réſ shaloſtno, pa vunder ſi marſikaj tega vbrani, kdor zhuje. Pri velizih vertih je dobro, zhe imá kdo zhuvaja, kadar je ſadje na dreveſu. Ker pa ljudjé ſadje savoljo tega kradejo, ker ga je premalo, ſe temu lahko po- maga, zhe ſe ſadja rêja med ljudmí rasſhirja. Kolikor ljudjé vezh ſadniga drevja ſadé, toliko mènj bodo ſadje krádli, ker bodo lóshje saſtojn ali sa majhne dnarje vezh ſadja dobili. Tudi ſe tatvina tako ne posná, zhe ſe od 1000 drevéſ kaj vkrade, kakor od 100 drevéſ. Kolikor je vezh gojsdov v kakim kraji, toliko mènj ſe poſameſnim gojsdam na leſu posná. Vſakdo ve, de ne pri- neſe dobizhka, zhe med drugim ſadjam ena ſama njiva turſhize ſtoji, ker plzhi in tatje le od te njive ſe paſejo. Zhe je pa polje okoli in okoli s turſhizo obſajeno, ſe tatvina ſkoraj nizh ne posná. 10. „Jes imám she doſti drevja." — Ker ſadne drevéſa velíko dobizhka vershejo, jih tudi nikóli prevezh biti ne móre. 11. „Pri naſ ni kraj sa dobro ſadje.“ — Skuſhnja uzhí, de shlahtno ſadje tudi tam tékne, kjér bi kdó ne miſlil. In kjer kaka ſorta ne tékne, pa druga toliko bólj obrodí. 12. „Jeſt ne vém kjé ſadniga drévja sa rejo dobiti.“ — V danaſhim zhaſu drevnih saſadiſhev (Baumschule) ne manka, is kterih ſe lahko dreveſza dobivajo. Vſak priden kmetovavez ſi bo bres velikih vtrat ſam tako rediſhe na- redil; trud ſe mu bo obilno poplazhal. Mojfter Skása. (Na dalje.) Ako ſe po meſtih mojſtri Skáse najdejo in ſe sh-njimi táka godí, — o rákova maſt! — kaj bo pa ſhe le po deshéli! Okóli po vaſéh je vezh sbrihtnih, rózhnih, bérdkih in po- ſhtenih rokodélzov, kteri ſe kadaj ſhe zeló meſtnih ne vſtra- ſhijo ; pa vender ſhtevilo mojſtrov Skás povſod premagúje. Na desheli ti ni treba daljezh iti, de bi vidil léno sdelane, nàpak narejene in ſkashene rezhi. Isdelke boſh vidil vezh- krat is debéliga ſtorjéne, bres nikakih permér, de ſi jih sháloſten. de tvoje ſerzé in moſhnjo boli. — Tukaj je tá mozhno obzhótal, sakaj? pretéſno obuválo ga je satiſhálo in hudó oglodálo, de naprej ne more. — Na unim tamlè viſé oblazhila kakor na drógu, kaj mu neki je? ali hira, ſe ſuſhi, bo poginil? o kratko nikar! naméril ſe je na ne- umniga krajazha ali shnidarja, ki nizh ne saſtópi. — Tà ti britev nabrúſi, de menj reshe kakor popred, — uni ti sa dobro plazhilo konja sakôva, de ga ſhtir tjédne vezh vprezhi ne moreſh. Mojſter ti klobuk naredi; le en- krat greſh sh-njim na dèsh, in ti poſtane kakor zúnja. Sidár ſpodbije pege ispod moſtá, in móſt ſe pogresne. Terdno pezh ti lonzhár obezha, pa trikrat jo sakúrich in shé vſa je raskúhana. Kolár ti ſvoje poſhtenje in duſho sa- ſtavi, de ti bo is usórjeniga leſá vós napravil; na njega beſedo ſe sanéſeſh, drashej mu ga plazhaſh in puſtiſh lép- ſhi okovati, pa sa tri meſze ſe ſhpize objushejo in plavajo v masilu, de, od njega ſpezhán, ſe ſramujeſh, jesiſh in ſi perſiljen ga dati prekovati. Kakiga imena ſo vſi taki in enaki rokodelzi vredni? in úni, ki vam na vaſhih hiſhnih si- dóvih od sunaj s zeglavo moko trivoglate mamke boshje in druge ſvetnike narede, kteri s ſvojo gerdobo memogre- dozhe vezh rasshalijo, kakor omezhijo ; ali kraſhki kam- narji, kteri kakor oſamoúki, na velike kamnitne krishe ne- kaj, kakor ſlézheno shábizo (urha) isreshejo, in tó imá po- meniti ? ne — tukaj ne — nam ni perpuſheno nar ſvetej- ſhiga imena isrezhi! Ali niſo vſi ti mojſtri ˛Skase? Od kod pa pride, de ſo rokodelzi po desheli takó malo prida ali malo koriſtni? Eni ſo ſamouki; od tazih je teſhko miſliti, de bi ſe bili rokodelſtva prav uzhili, ker niſo imeli priloshnoſti vezh zhaſa gledati, kako mojſtri kako rezh rôzhno, O Poſlavijenje. Goſpod Franz Kutnar — naſh zhaſtitljivi rojak — dosdaj vikſhi ſhólſki zhuvaj, kórar in kapitulár v Salzburgu, ſo bili 23. liſtopada sa ſhkofa in firſhta Sht. Andraſhke ſhkofije (Lavant) isvóleni. zhiſto in po pravih mérah isdelujejo. K temu, kar umeten rokodelz naredi v dvéh urah, ſe mudí famouk vezhkrat zél dan in vender ſi puſti saſlushik po smujénim zhaſu plazhati. Drugi ſo ſe uzhili rokodelſtva pri takih, kteri ga ſami niſo snali; ſo bili per njih pogoſtama vezh zhaſa bres dela, in ſo ſe sh-njimi sa úk na nar krajſhi zhaſ, ki je mogozhe bilo, smenili. Komaj sna otrozháj shaganzo preshagati, in je ſhe ne prav poublati, pa shé meni, de je misar ali tiſhlar, in de bi na ſvojo roko sazhel delati. — Tudi ſmeti in svérshki meſtnih rokodelſtev ſe po vaſeh raspaſejo. Leni delavzi, kterim ni bilo mar, de bi ſe bili rokodelſtva prav isuzhili, in kteri niſo imeli per nobenim mojſtru oſtánka, pridejo na deshelo; is perviga ſe dershé preſherno, pa hitro jim ſerze vpade in takó pomnoshijo ozhitno ſhtevilo mojſtrov Skás. Vſi ti, poſebno pa poſlednji, ki is meſt pridejo, ſe ſamí uvérijo, de je kmet saróbljen, de nizh ne saſtópi, de je sa-nj hitro kaj prav ſtorjeno, in de ſe da oſlepáriti. O neumni, samásani rokodelzi, kako ſami ſebe ſlepite! Kmet ni vezh takó nevéden, kakor ga ſhtejete. Kdor je navajen, vſako kmetijſko delo ne le ſamo prav, temuzh tudi zhiſto in ozhitno ſtoriti, ko gre v meſto, vidi lepe, prav narejéne in prijetne isdelke, popraſha sa njih kup, in v téj hipi ſe preprizha, de mora domá ſlabo narejene rezhi veliko drashej plazhávati. To ga ogréje, de ſklene sa naprej ſi gorſhi rokodelze pojiſkati. Béſhtri ſantje po desheli, kteri ſe ſnashno dershijo, in ktere mika, tudi ſprávno noſiti ſe, s biſtrim ozheſam vàdle raslozhijo, kdo sna oblazhilo ali obuválo nar bolj prav narediti. Vſaka novo ismiſhljena prav in po lepih mérah naréjena, ali bolj perprávna rezh, naj bo oródje, poſóda, ali karſikoli bodi drusiga, mladim ljudém dopade; vezhkrat ne dajo né mirú ne pokoja, dokler ſtarſhi tega v hiſho ne perpravijo. Kjer ſe kóli na desheli umeten in po- ſhten rokodelez vſtávi, ſo ga ljudje veſéli; ſrezhne ſe ſhtejejo, de ſo ga dobili. Tudi je sazhelo ſhtevilo tazih rokodelzov po vaſéh zhesdalje mnoshiti ſe. (Konez ſledí.) Martinzhki. Vézh del na Krajnſkim ob vſih ˛Svetih ali vahtih na- vado imajo, de majhne pogazhize — préſhize ali vahzhe imenovane — pekó in jih réveshem delé. V Saplani je pa navadno martinzhke pêzhi in deliti. Imé imajo od ſ. Martina, kteriga v veliki zhaſti do- mazha, kakor tudi blishne ſoſeſke imajo. — Povéſt je, de je pred nekólikimi létmi huda shivinſka kuga bila, in takrat ſo ſi ſ. Martina v Saplani — sa Verh- niſhko planino — pomozhnika v tej ſili isvolili, Sapla- ninzi pa namenili, nameſt vahzhev martinzhke v dan pred ſ. Martinam deliti. — Vſaki kmet veliko martinzhkov od 6o do 100 ſpêzhe, in ga grosno veſeli, zhe vſe isdeli. — Letaſ je pa nék kmet prav shaloſten bil, ker ni mogel martinzhkov rasdeliti; — usrok je ta bil, ker je ſnég 2 pedi viſok bil. Vpraſhan, sakaj de je shaloſten; odgovori: „˛Star pregovor je: zhe ſe vſi martinzhki isdelé, ſe je dobre létinje nadjati; — zhe pa oſtanejo, ſe je prihodno léto lakote bati“. In ker ſ. Martina blishne fare kakor pomozhnika sa ſvojo shivino ſposnajo, — ga tudi na njegov ſpomin 11. dan liſtopada pozhaſté. Paſtirzhki in paſterize sgodaj tiſti dan vſtanejo, in zhe je lepo vrême, ſe she ob ſhtirih ali petih sjutraj njih glaſ veſelja po saplaninſkih hribih in dolinah rasglaſuje; ker ſo veſeli, de ſo ſrezhno paſli, in bodo — zhe ſhe niſo — kmalo ſvojo paſho konzhali. V sahvalo tega tudi vſak paſtirzhek ſvoj dar ſ. Martinu perneſe. Nekaj sa popivke. Umen in prebriſan mosh, Pavl Merula, nam v ras- laganju ſtarih rimſkih poſtav pripoveduje od hudih kasin ali ſhtrafing, ki ſo sadele sheno, ako je bila od ſvojiga mosha — ne kakor bi morebiti vi miſlili, ob sakonſki nesveſtobi, temuzh — per kupizi vina salésena. Kaj bi terdoſerzhni rimſki poſtavodajavez she od tiſtih pivſkih ſeſtriz rekel, od kterih ſlovezh krajnſki pevez Vodnik piſhe: Popivka ga zhivka , Bod' ſlab, al mozhan: Pa ſvêta mu pèta, Poſréba ſhe kan. Reſ je ſizer, de je pijana shenſka poſhaſt, zhes ktero ſe ſama natura pritoshi, ali terda rimſka poſtava ne govori od pijanoſti, ampak od pijazhe ſploh, in to bi bilo pazh ne- uſmiljeno, bratza vino od ſeſtrize ljubesni kervavo lozhiti. J. D. Smér. (Délovzi ſkoraj vſi miſlijo,) de je shganje po- trébna pijázha, ker zhloveku pri teshkim in ojſtrim dělu mozh dáje in de je savoljo tega dobra in nedolshna pijazha. Pa nobena miſel ne more bolj napzhna, nobena bolj ne- umna biti, kakor tá. ˛Skuſhnja je vſe tému naſprotno uzhila. Nihzhe ne dela bolj ſtanovitno, bolj veſélo in bolj lahko , nihzhe ne terpí loshje viharjev oſórniga podnebja, hudiga vremena in premémbe létnih zhaſov , kakor ravno tiſti, ki zló nizh shganja ne pijó. Oh, kako hudo, teſhko je po- védati, de ſe je med námi na tó isſhlo, de miſlimo, de ni mogozhe bres shganja teſhkiga dela opraviti, teshav in hudiga vremena preſtati! 168 bark je ſhlo v letu 1835 is meſta Nov Botford morſke ſôme lovit, bres de bi bila le ena kaj shga- nja s ſabo vsela; mornarji ſo teſhko, truda polno voshnjo veliko ſrézhniſhi in bershejſhi konzháli, kakor druge póta in kakor mornarji drusih bark, kteri ſhe dobrotnoſti isder- shanja niſo ſposnali. Zhe je mornarjem mogozhe, ſe shga- nih pijazh varovati, ali bi mi ſhe dvomili ali zviblali, de je to tudi nam mogozhe ſtoriti? — Ne, gotovo ne! Sdravilniki nekiga méſta na Nemſhkim ſo ſe prepri- zhali, de je pijazha shganja ſploh ſhkodljiva in de ſe v navadnih okoljſtavah shivljenja lahko bres njega preſtane in de tudi sdravji ni ſhkodljivo, zhe ſe ga kdo s nagloma odvádi. Snajdba vganjke Nr. 4. v poprejſhnim liſtu je: ˛Shetine ſkós luknjo. U Ljubljani U Krajnu Shitni kup. 29. liſtopada. 27. liſtapada. fl. kr. fl. kr. mernik Pſhenize domazhe „ banaſhke „ Turſhize . . „ Sorſhize . . „ Ershi . . . . „ Jezhmena . . . Proſa . . . . Ajde . . . „ Ovſa . . 26 30 4 1 1 1 1 50 1 Zh. 12 37 1 20 38 V Ljubljani. Natiſnil in saloshil Joshef Blasnik.