številka 2, letnik 1, oktober 2009 30 Izzivi managementu: www.sam-d.si Razmišljanje 1 Uvod Č l o v e k s e ž e o d n e k d a j l o t ev a š t ev i l n i h n a j r a z l i č n e j š i h n a l o g . S p r v a je b i l o n je g o v o d e l o u s m e r je n o v p r e ž i v e t je , pozneje pa njegovo kakovost in razvoj. Z razvojem so n a l o g e p o s t a l e v s e b o l j k o m p l e k s n e i n p o s t a v l je n i c i l j i v s e v i š j i . C e l e v r s t e n a l o g p o s a m e z n i k n i v e č z m o g e l o p r a v i t i s a m a l i b i t i p r i t e m d o v o l j u č i n k o v i t . L j u d je s o s e z a i z v e d b o n a l o g z a č e l i p o v e z o v a t i v s k u p i n e ( a n g l . g r o u p ) . S k u p i n o s e s t a v l j a j o l j u d je – č l a n i s k u p i n e , k i j i h p o v e z u je s k u p n a n a l o ga i n / a l i c i l j . D a b o s k u p i n a c i l j d o s e g l a , je p o t r e bn a u s k l a je n o s t m e d č l a n i i n d e l o v a n je m o r a b i t i u s m e r je n o v n a m e n s k o d o s e ga n je c i l jev . Č l a n i s e m o r a j o s svojo vlogo oblikovani skupini in njenemu delovanju p r i l a g o d i t i , d a s k u p i n a d o s e ž e v e č j i u č i n e k k o t z g o l j seštevek nepovezanih prizadevanj. Z r a z v o je m l j u d je v s e v e č s o d e l u je j o v s k u p i n a h . T e r a s t e j o t a k o p o š t ev i l u k o t r a z l i č n o s t i . N j i h o v i c i l j i i n s e s t a v a s o r a z l i č n i . G o v o r i m o o z v r s t e h s k u p i n . P o s a m e z n i a v t o r j i c e l o m e n i j o , d a s e p o l e g s k u p i n p o j a v l j a j o d r u g e o b l i k e z d r u ž ev a n j a , k i s o k a k o v o s t n o r a z l i č n e . M e n i j o , d a se ob skupinah pojavljajo timi (angl. team) ali ekipe. O b a p o j m a , s k u p i n a i n t i m , s t a v s o d o bn i t e o r i j i i n p r a k s i p o g o s t o u p o r a b l je n a . V č a s i h j u n e k a t e r i r a z u m e j o c e l o k o t s o p o m e n k i , s p e t d r u g i j u l o č u je j o k o t d v a p o v s e m r a z l i č n a p o j a v a . T r e t j i s p e t m e n i j o , d a s o t i m i p o s e bn a zvrst skupin. Namen mojega razmišljanja je ugotoviti in utemeljiti najbolj ustrezno razumevanje skupin in timov ter njihovih z v r s t i . E n o t n o r a z u m ev a n je d a je v r s t o p r e d n o s t i z l a s t i v p r e u č ev a n j u , r a z p r a v l j a n j u i n k o m u n i c i r a n j u n a s p l o h . C i l j r a z m i š l j a n j a s t a d o l o č i t ev v s e b i n e o b r a v n a v a n i h p o j a v o v i n d o l o č i t ev z v r s t i s k u p i n ( i n t i m o v ) . T o b o m i z v e d l a n a p o d l a g i v s e b i n s k i h o p r e d e l i tev i n r a z v r s t i t ev r a z l i č n i h avtorjev, s poudarkom predvsem na vidiku razlikovanja med skupino in timom. Poskušala bom odgovoriti na v p r a š a n je , a l i g r e r e s n i č n o z a v s e b i n s k o r a z l i č n a p o j m a a l i s o r a z l i k e l e v p o s a m e z n i h z n a č i l n o s t i h . 2 Značilnos ti sk upi n in timo v S k u p i n o p o m n e n j u a v t o r jev B o w d i t c h a i n B u on a ( 1 9 9 7 ) s e s t a v l j a t a d v a a l i v e č č l a n o v , k i s e z a v e d a j o e d e n d r u g e ga i n s s v o j i m d e l o m v p l i v a j o n a d o s e ga n je s k u p n e ga c i l j a . Njihovo delo je tako usmerjeno v določeno nalogo. Lahko p a d r u ž e n je p o t e k a l e v s m e r i d r u ž a bn e ga a l i p r i j a t e l j s k e ga odnosa. Tim pojmujeta kot prepoznavno skupino l j u d i , k i m e d s e b o jn o s o d e l u je j o ( d i n a m i č n o , s o o d v i s n o , prilagodljivo) ter delujejo v smeri k postavljenemu in ž e l e n e m u skupnemu cilju , p r i č e m e r m o r a v s a k č l a n i z v e s t i s p e c i fi č n o n a l o g o i n o p r a v i t i d o l o č e n o v l o g o a l i f u n k c i j o ( B o w d i t c h i n B u on o , 1 9 9 7 ) . N a t e m e l j u o b e h o p r e d e l i tev l e t e ž k o l o č i m o s k u p i n o i n t i m , s a j g r e v o b e h p r i m e r i h z a d v a a l i v e č č l a n o v i n z a d o s e ga n je s k u p n e ga c i l j a. Avtorja menita, da je temeljna razlika med skupino in timom v vodji in dosežku. Pri skupinah je vodja vedno en sam z jasno usmeritvijo, medtem ko se pri t i m i h t a v l o ga m e d č l a n i l a h k o i z m e n j u je . Pr i s k u p i n a h je z n a č i l n o , d a s o d o s e ž k i p r i z n a n i p o s a m e z n i k o m , k i s o zanje tudi nagrajeni, medtem kot se pri timih poudarja d o s e ž e k c e l o t n e ga t i m a ( B o w d i t c h i n B u on o , 1 9 9 7 ) . L a h k o r a z u m e m o , d a je v t i m u d e l o č l a n o v b o l j p r e p l e t e n o , d a si medsebojno pomagajo (vprašanje je, ali strokovno ali le m o r a l n o ) i n je t e ž k o u g o t o v i t i d e l e ž p o s a m e z n i k a . N e k a t e r i a v t o r j i l o č u je j o m e d o d b o r i ( a n g l . c o m m i t te e ) , s k u p i n a m i i n t i m i . Z n a č i l n o s t i p o s a m e z n i h oblik je povzel Grigsby (2008) in so prikazane v tabeli 1. Nedvomno so si odbori in skupine bolj podobni v svojih lastnostih kot pa timi. Lahko bi rekli, da so odbori p o s e bn a v r s t a s k u p i n , k i j o s e s t a v l j a j o č l a n i s p o s a m e z n i h p o d r o č i j d e l a . Minztberg (1979) razlikuje med (delovno) skupino ( a n g l . t a s k f o rc e ) , ( s t a l n i m i ) o d b o r i i n ( a d h o c ) t i m i . Delovne skupine se oblikujejo za izvedbo enkratne naloge, ki po izvedbi razpade. Stalne odbore razume k o t s t a l n e m e d o d d e l č n e s k u p i n e , k a te r i h č l a n i s e r e d n o s r e č u je j o i n r a z p r a v l j a j o o o d p r t i h v p r a š a n j i h . K o t t r e t j o o m e n j a a d h o k r a c i j o , k i n a j m a n j u p o š t ev a k l a s i č n a n a č e l a r a v n a t e l jev a n j a i n j o r a z u m e k o t z a č a s n o . V t i m u sta informacijski tok in tok odločanja z e l o p r o ž n a i n n ef o r m a l n a , n j u n a z n a č i l n o s t p a je , d a p o d p i r a i n u v a j a n o v o s t i . Z n a n je je p o g o j z a v k l j u č i t ev v t i m . V t i m u s o v s i č l a n i e n a k o v r e d n i , s a j s o v s i s t r o k o v n j a k i n a s v o j i h p o d r o č j i h . O m e n i m o , d a M i n t z b e r g k o t v e č i n a s t a r e j š i h avtorjev razume time kot enkratne, medtem ko jih mlajši o z n a č u je j o z a t r a jn e j š e o b l i k e p o v e z o v a n j a . T h o m p s on i n M c H u g h ( 2 0 0 5 ) s k u p i n o o z n a č u je t a k o t n a b o r a l i k o a l i c i j o l j u d i , k i p o m e m bn o v p l i v a j o n a u r e s n i č ev a n je s k u p n i h c i l jev t e r k i i m a j o č u t z a s p r e je t e standarde, vrednote in istovetenje. Za time pa zanimivo m e n i t a , d a n a d o m e š č a j o p o s a m e z n i k e k o t č l a n e z d r u ž b e , Razm išljanje o sk upinah in timih V al erija Mar k o v ič E-pošta: valerija.markovic@gmail.com številka 2, letnik 1, oktober 2009 31 Izzivi managementu: www.sam-d.si Razmišljanje saj se (projektni) timi (in ne le posamezniki) vse pogosteje p o j a v l j a j o k o t t e m e l jn i s e s t a v n i d e l z d r u ž b e . K t e m u š e dodajata, da skupine in timi v splošnem razvijejo enako r a v e n r a z l o č ev a n j a i n s o d e l o v a n j a . R a z l i k u je t a s e l e v stopnji nadzora, ki je pri skupini zelo visoka, pri timskem s o d e l o v a n j u p a o b č u t n o n i ž j a . Pr i u k a z o v a l n i h s k u p i n a h (mislita na odbore, ki jih sestavljajo vodilni zaposleni) p a je t a z e l o n i z k a a l i je c e l o n i ( T h o m p s on i n M c H u g h , 2005). S c h e r m e r h o r n , H u n t , i n O s b o r n ( 2 0 0 5 ) s k u p i n o r a z u m e j o k o t p r e j š n j i a v t o r j i ; t i m p a k o t s k u p i n o l j u d i z d o p o l n j u j o č i m i s e v e š č i n a m i , k i t v o r n o s o d e l u je j o , d a b i d o s e g l i c i l j , z a k a te r e ga s o s k u p i n s k o o d g o v o r n i . S k u p i n a i m a d o l o č e n e ga i n v d o s e g o c i l j a u s m e r je n e ga v o d j o ; č l a n i s o i n d i v i d u a l n o o d g o v o r n i i n j a s n o je p r i z a d ev a n je z a i z v a j a n je u č i n k o v i t i h s e s t a n k o v . V t i m u p a v o d j a z d r u g i m i č l a n i d e l i v o d s t v e n o v l o g o , č u t i t a s e t a k o i n d i v i d u a l n a k o t s k u p i n s k a odgovornost in pri reševanju problemov se spodbujajo odprte razprave (Dubrin, 2002). Temu mnenju, ki ne nasprotuje mnenju p r e j o m e n je n i h a v t o r jev , s e p r i d r u ž u je t a t u d i N e l s on i n Q u i c k ( 2 0 03 ) , k i o b e n e m d o d a j a t a , d a je v s a k t i m s k u p i n a , vsaka skupina pa ni tim. S tem nakazujeta, da bi tim lahko šteli kot zvrst skupin. M o ž i n a ( 2 0 0 2 ) o p r e d e l i s k u p i n o k o t d v a a l i v e č p o s a m e z n i k o v , k i s e s r e č u je j o z a r a d i p o m e m bn i h z a d ev . T i m p a r a z u m e k o t s k u p i n o , z a k a te r o je z n a č i l n o , d a n je n i č l a n i s o d e l u je j o p r i o d l o č a n j u i n s i p o m a ga j o p r i u r e s n i č ev a n j u c i l jev . M o ž i n o v i d e fi n i c i j i s k u p i n e i n t i m a s e p r i d r u ž u je t u d i L i p i č n i k ( 1 9 9 8 ) , k i r a z l i k o m e d omenjenima pojmoma in pojavoma vidi predvsem v tem, d a s o m e d p o s a m e z n i m i č l a n i s k u p i n e s t k a n e medsebojne vezi , k i j i h p r i s k u p i n a h n i , z a r a d i č e s a r v s a k a s k u p i n a n i tim, vsak tim pa je tudi skupina, kar se ujema z mnenjem N e l s on a i n Q u i c k a t e r M o ž i n e . Rozman in Stare (2008), gledano le z vidika projekta, m e n i t a , d a s k u p i n o s e s t a v l j a j o p r e d s t a v n i k i r a z l i č n i h oddelkov, ki neposredno sodelujejo v skupini, vendar le z v i d i k a n j i h o v e ga o d d e l k a ; t a k š n a s k u p i n a je p r a v i l o m a z a č a s n a . K a d a r je p o u d a r je n a o d g o v o r n o s t s k u p i n e k o t c e l o te i n n e p o s a m e z n i h č l a n o v s a m o z a n j i h o v d e l delovnih nalog, pa govorita o timih ali ekipah. Ti so praviloma stalni, saj se neprestano ukvarjajo z raznimi p o d o bn i m i , p on a v l j a j o č i m i s e p r o je kt i . Z n a č i l n e r a z l i k e m e d d e l o v n i m i s k u p i n a m i i n ekipami ali timi, ki so prikazane v tabeli 2, predstavlja M i h e lč ič. Pri timskem delu naj bi zaradi sodelovanja, izmenjave znanja in izkušenj ter medsebojno spodbujene ustvarjalnosti izid tima presegel seštevek tistega, kar bi d o s e g l i p o s a m e z n i č l a n i . Pr i s k u p i n s k e m d e l u p a v s a k č l a n skupine lahko dokaj samostojno opravi svoj del naloge, m e d n j i m i n i t r e b a v e l i k o k o m u n i c i r a n j a i n je k on č n i i z i d skupine le seštevek dela posameznikov (Zupan, Kaše, 2003). Medtem ko se z lastnostmi povsem strinjamo, pa v s e e n o m e n i m o , d a s o t u d i č l a n i s k u p i n t o l i k o p o v e z a n i , Tabela 1: Značilnosti odborov, skupin in timov Značilnost Odbori Skupine Timi Člani neodvisni neodvisni soodvisni Sestava reprezentativna strokovnjaki na določenem področju skupek veščin in razgledanosti Vodja določen ali izvoljen dodeljen porazdeljeno / izmenično vodenje Odnos do konfliktov odziven (ko že nastanejo) odziven (ko že nastanejo) vnaprejšen / ne presenečajo Odločanje glasovanje glasovanje/ soglasje soglasje Uporaba v praksi ob sprejemanju formalne odločitve kompleksne naloge zahtevajo strokovno znanje več ciljev zahteva kolektivni pristop Vir: Grigsby, 2008. Tabela 2: Značilne razlike med delovnimi skupinami in ekipami ali timi Delovna skupina Ekipa ali tim Močan, jasno osredotočen vodja. Vloga vodenja je porazdeljena med več nosilcev. Osebna odgovornost. Osebna in skupna odgovornost. Namen delovanja skupine je isti, kot je širše opredeljeno poslanstvo združbe. Obstaja poseben namen ekipe, ki ga ekipa samostojno sprejme. Delovni učinki posameznikov. Skupni delovni učinki. Izvedba učinkovitih posameznikov. Spodbujanje odprtih razprav in živahni sestanki, namenjeni reševanju problemov. Meri svojo uspešnost posredno preko vpliva na druge (npr. vrednostno izraženi učinki poslovanja). Meri svojo delovanje neposredno z oceno skupnih delovnih učinkov. Razpravlja, določa in prenaša naloge. Razpravlja, odloča in skupaj opravlja stvarne naloge. Vir: Mihelčič, 2003. številka 2, letnik 1, oktober 2009 32 Izzivi managementu: www.sam-d.si Razmišljanje da prihaja do sinergij , s a j b i b i l a s i c e r u s t a n o v i t ev s k u p i n n e s m i s e l n a . G l e d e n a p o z n a n e z n a č i l n o s t i t i m o v i n s k u p i n m e n i m o , d a je z a t i m e z n a č i l n o m a n j š e š t ev i l o č l a n o v , v e č je š t ev i l o p a z a s k u p i n e , p r i č e m e r je o s e bn i s t i k m e d č l a n i m a n j p o g o s t . Na osnovi povzetih opredelitev nekaterih izbranih avtorjev, v katerih smo predvsem iskali razlike v lastnostih timov in skupin, ugotavljam, da avtorji razmeroma podobno opredeljujejo skupino in tim z n a v a j a n je m p o v e z a n i h č l a n o v i n c i l jev . Z a t e m p a n a v a j a j o r a z l i k e v n j i h o v i h l a s t n o s t i h , k i s e k a ž e j o z l a s t i v v l o g i v o d je , m e d s e b o jn e m v p l i v a n j u i n s o d e l o v a n j u č l a n o v , posredno tudi v bolj ustvarjalnem delovanju timov in b o l j u č i n k o v i t e m d e l o v a n j u s k u p i n . N a j d o d a m o , d a je v e r je t n o k l j u č n a r a z l i k a t u d i v sestavi članov, ki je v primeru timov veliko bolj raznovrstna. Podobnost o p r e d e l i tev i n n a v a j a n je r a z l i č n o s t i b o l j k a ž e t a n a t o , d a gre pri skupinah in timih za kakovostno enako združbo i n z a d v e z v r s t i t e h z d r u ž b . Z a t o s i z d a j p o g l e j m o š e m n e n j a a v t o r jev o č l e n i t v i s k u p i n i n t i m o v m e d s e b o j i n še v njihovem okviru. 3 Zvr s ti sk upin in ti mo v S k u p i n e n a o s n o v i r a z l i č n i h s o d i l B o w d i t c h i n B o u n o (1997) delita na: primarne a. , ki so usmerjene k medosebnim odnosom z n a j b l i ž j i m i ( d r u ž i n a , n a j b o l j š i p r i j a t e l j i ) , i n sekundarne , k i s o u s m e r je n e k d o l o č e n i n a l o g i a l i c i l j u ( d e l o v n e s k u p i n e , j a v n e i n t e r e s n e s k u p i n e ) ; formalne b. , k i i m a j o u v e l j a v l je n e c i l je i n s o i z r e c n o o b l i k o v a n e k o t d e l z d r u ž b e ( d e l o v n e s k u p i n e , oddelki, projektni timi), in neformalne, ki se pojavijo v d a l j š e m č a s o v n e m o b d o b j u v o d n o s u m e d č l a n i , k i j i h z d r u ž u je j o i m p l i c i t n i c i l j i ; homogene c. , k a te r i h č l a n i i m a j o s k u p n e o s e bn e ( s t a l i š č a , v r e d n o t e , c i l je ) i n d e m o g r a f s k e ( i z o b r a z b a , starost, spol) lastnosti, in heterogene, ki se glede n a o m e n je n e l a s t n o s t i č l a n o v r a z l i k u je j o ; z g o d i pa se lahko, da je skupina glede na skupino sodil heterogena, z vidika druge skupine lastnosti pa ho mo g e n a; interaktivne ali odzivajoče se d. , v k a te r i h s o u d e l e ž e n c i n e p o s r e d n o v k l j u č e n i v i z m e n j a v e z d r u g i m i , i n nominalne , v k a te r i č l a n i l e p o s r e d n o s o d e l u je j o z d r u g i m i , o b i č a jn o v n a v e z i s t r e t j o s t r a n j o ; stalne e. , z a k a te r e s e p r i č a k u je , d a b o d o o b s t a j a l e i n s o d e l o v a l e p r i r a z l i č n i h n a l o ga h a l i r e š ev a n j u problemov (razvojni timi), in začasne, ki so o b l i k o v a n e o b p o j a v u d o l o č e n e ga p r o b l e m a a l i n a l o g e i n p r i č a k u je s e , d a b o s k u p i n a r a z p a d l a o b k on c u te naloge, ki je bila razlog za njihovo oblikovanje ( d e l o v n e s k u p i n e , m e d f u n k c i j s k e s k u p i n e ) . Z a n i m i v o je , d a a v t o r j a č l e n i t a p r e d v s e m s k u p i n e . Pri tem pa time omenjata kot gleda na posamezna sodila z n a č i l n e s k u p i n e . Glede na obstoj posameznih zvrsti skupin S c h e r m e r h o r n , H u n t , i n O s b o r n ( 2 0 0 5 ) l o č u je j o m e d stalnimi , v k a te r e u v r š č a j o o d d e l k e ( n p r . o d d e l e k t r ž n i h raziskav), poslovne enote (npr. poslovna enota potrošnih p r o i z v o d o v ) i n t i m e ( n p r . t i m m on t a ž e p r o i z v o d a ) , t e r začasnimi , k i s o o b l i k o v a n e z a r a z r e š i t ev d o l o č e n e ga p r o b l e m a a l i z a i z v e d b o d o l o č e n e n a l o g e i n v k a te r e u v r š č a j o o d b o r e , d e l o v n e s k u p i n e i n p r o je kt n e t i m e , k i i m a j o š e p o s e b e j n a t a n č n o o p r e d e l je n č a s o v n i o k v i r . P o njihovi opredelitvi so timi zvrst stalnih, projektni timi pa z v r s t z a č a s n i h s k u p i n . G e o r g e i n J on e s ( 1 9 9 6 ) o p o z a r j a t a n a r a z l i č n e z v r s t i s k u p i n v z d r u ž b i ( s l i k a 1 ) , o d k a te r i h i m a v s a k a p o m e m bn o v l o g o p r i d o s e ga n j u u č i n k o v i t o s t i . Formalne skupine oblikujejo ravnatelji z namenom d o s e ga n j a z a s t a v l je n i h c i l jev , m e d t e m k o s e v neformalne p o s a m e z n i k i v k l j u č i j o i z o s e bn i h r a z l o g o v . T a k o f o r m a l n e k o t n ef o r m a l n e s k u p i n e p a a v t o r j a č l e n i t a n a p r e j . Slika 1: Zvrsti (delovnih) skupin Vir: George in Jones, 1996. številka 2, letnik 1, oktober 2009 33 Izzivi managementu: www.sam-d.si Razmišljanje Kot je iz omenjenih navajanj avtorjev vidno, time r a z u m e j o k o t p o s e bn o z v r s t s k u p i n e . O b e n e m p a s k u p i n e i n t i m e č l e n i j o p o r a z l i č n i h s o d i l i h n a p r e j . S p e t d r u g i a v t o r j i , k i j i h b o m o n a v e d l i , s k u p i n e i n t i m e l o č i j o k o t d v e enakovredna pojava. Time podrobneje delijo po vrstah. Tako Dubrin (2002) razlikuje med naslednjimi (delovnimi) timi: samouravnavajočimi (angl. self- managed), interdisciplinarnimi oz. medfunkcijskimi, ravnateljskimi, afinitetnimi , ( s e s t a v l j a j o j i h č l a n i i z i s t e ali podobnih strok) in virtualnimi timi. Naj omenim še razvrstitev timov, ki je prikazana v t a b e l i 3 ( S w e e n e y , M c F a r l i n , 2 0 0 2 ) . S k u p n o t i m o m je , d a imajo porazdeljeno vodenje, skupinsko odgovornost, kooperativnost, svoje poslanstvo, ob katerem reševanje p r o b l e m o v p o s t a n e n a č i n ž i v l je n j a . Tabela 3: Značilnost štirih vrst timov Značilnosti Posvetovalni (angl. advisory, quality) Samouravnavajoči (self- managed) Medfunkcijski (angl. cross-functional) Virtualni (angl. virtual) Stopnja avtoritete nizka srednja / visoka srednja / visoka nizka / srednja Članstvo prostovoljno dodeljeno izbranim prostovoljno in dodeljeno prostovoljno in dodeljeno Velikost majhen tim, 10 zaposlenih iz istega oddelka majhen tim; 5–20 zaposlenih –dnevna srečanja 15–20 zaposlenih iz različnih funkcij zelo velik tim-geograf. ločeni Poudarek / osredinjenje operacije na nižji stopnji več poudarkov / osredinjenj posamezni / projektni žarišče več poudarkov / žarišč Odnos do organizacijske strukture vzporedno integracija v trenutno strukturo vzporedno integracija v trenutno strukturo Določitev datumov končanja ponavadi ne sproti da različno Stopnja vpletenosti ravnateljev visoka nizka nizka srednja Nadzor sredstev nizka visoka visoka srednja Kdo določi poslanstvo ravnateljstvo tim ravnateljstvo ali tim ravnateljstvo ali tim Vir: Sweeney in McFarlin, 2002. V s e b o l j p a s e m e d s e b o j l o č u je j o t u d i t i m i , k a r n a m prikazuje slika 2. Time, ki rešujejo probleme (angl. problem solving teams), sestavlja 5 do 12 zaposlenih i z i s t e ga o d d e l k a , k i s e t e d e n s k o s r e č a j o z a n e k a j u r i n r a z p r a v l j a j o o n a č i n i h i z b o l j š ev a n j a k a k o v o s t i , u č i n k o v i t o s t i i n d e l o v n e m o k o l j u . Samouravnavajoči timi (angl. self-managed teams) so skupine od 10 do 15 ljudi, ki od nadrejenega skupinsko prevzamejo številne odgovornosti. Medfunkcijske time ( a n g l . c r o s s - f u n c t i on a l t e a m s ) s e s t a v l j a j o z a p o s l e n i z i s t e h i e r a r h i č n e r a v n i , a z r a z l i č n i h d e l o v n i h p o d r o č i j , k i s e p o v e ž e j o z n a m e n o m d o k on č a t i s p e c i fi č n o n a l o g o . V d a n a š n je m č a s u p a s o p o s e b e j v v z p on u virtualni timi (angl. virtual t e a m s ) , k i s p o m o č j o r a č u n a l n i š k e t e h n o l o g i je p o v e z u je j o fi z i č n o o d d a l je n e č l a n e ( R o b b i n s i n J u d g e , 2 0 0 7 ) . S c h e r m e r h o r n , H u n t i n O s b o r n ( 2 0 0 5 ) l o č u je j o m e d t i m i , k i d a je j o p r i p o r o č i l a , t i m i , k i v o d i j o a kt i v n o s t i , i n t i m i , k i d o l o č e n e i z i d e r a z v i j a j o , a l i m e d t i m i , k i r e š u je j o p r o b l e m e , t i m i , k i s o s e s t a v l je n i i z l j u d i z r a z l i č n i m i f u n k c i j a m i , v i r t u a l n i m i t i m i i n » s a m o u r a v n a v a j o č i m i « ( a n g l . s e l f - m a n a g e d ) t i m i , p o o b l a š č e n i m i , d a o d l o č a j o o n a č r t o v a n j u , i z v e d b i i n o c e n jev a n j u n j i h o v e ga d e l a . Slika 2: Vrste timov Vir: Robbins in Judge, 2007. številka 2, letnik 1, oktober 2009 34 Izzivi managementu: www.sam-d.si Razmišljanje Sklep L j u d je s e p o v e z u je j o v n a j r a z l i č n e j š e s k u p i n e , s k a te r i m i p o g o s t o r a z u m e m o s e s t a v n e d e l e z d r u ž b . V t a k i o b l i k i l a ž je i n h i t r e je d o s e ž e j o c i l je . V i d e l i s m o , d a z v i d i k a o p r e d e l i tev b i s t v a s k u p i n i n t i m o v n i v e č j i h r a z l i k . S k u p n o j i m je , d a g r e z a p o v e z a n o i n c i l jn o u s m e r je n o d e l o v a n je n a j m a n j d v e h a l i v e č o s e b . S o p a v e č je r a z l i k e v njihovih lastnostih. Zato menim, da ne gre za kakovostne r a z l i k e , s a j s e z d r u ž b e o d d r u g i h r a z l i k u je j o p r e d v s e m p o s v o j i h c i l j i h . K a r k a ž e n a t o , d a je t i m z v r s t s k u p i n e , k i s e je r a z v i l a v d a n a š n je m č a s u k o t s p e c i fi č n a s k u p i n a , k o t p o s l e d i c a s p r e m e n je n i h p o t r e b p o s o d e l o v a n j u t e r k o t o d z i v n a v s e v e č j o z a h t ev a n o u s t v a r j a l n o s t t e r k o m p l e k s n o s t r e š i tev . V o k v i r u s k u p i n l o č i m o r a z l i č n e z v r s t i . T e ž a v a n a s t a j a , k e r v o k v i r u s k u p i n l o č u je m o s k u p i n e ( v o ž je m s m i s l u ) i n t i m e . Skupine, ki niso timi, temeljijo na povezovanju posameznikov, ki samostojno opravljajo zadano nalogo pod jasno usmerjenim vodjem. Posameznikova nagrada je odvisna od njegovega individualnega prispevka h k on č n e m u i z i d u , k i je s e š tev e k p o v e z a n i h ( z a r a d i p o v e z a v e v e č k o t n a v a d e n s e š tev e k ) i n d i v i d u a l n i h prispevkov. Vseskozi je prisotna visoka stopnja nadzora. S k u p i n o ( o d d e l e k ) p o g o s t o t v o r i j o l j u d je i z i s t e ga p o d r o č j a s h i e r a r h i č n o p o v e z a n o s t j o . Timi so posebna zvrst skupine. Temeljijo na v z a je m n e m s o d e l o v a n j u v s e h č l a n o v , k i p r i h a j a j o z r a z l i č n i h s t r o k o v n i h p o d r o č i j , a s o p o d v r ž e n i s k u p i n s k e m u d o s e ž k u – k i je h k r a t i o s n o v n o s o d i l o p r i n a g r a jev a n j u . V l o g o v o d je s i č l a n i t i m a l a h k o i z m e n j u je j o , z a r a d i č e s a r s e s t o p n j a n a d z o r a o b č u t n o z m a n j š a . Skupine najprej delimo na formalne in neformalne. Formalne s o o p r e d e l je n e z d o l o č e n i m n a m e n o m , m e d te m ko neformalne nastanejo nenamerno. Menim, da med f o r m a l n e s k u p i n e š t e je m o t a k o » s k u p i n e « v o ž je m s m i s l u i n t i m e . S k u p i n e v o ž je m s m i s l u s o ukazovalne (npr. ravnateljstvo ali uprava podjetja, usmerjevalni o d b o r p r o je kt a i p d . ) , m e d k a te r e b i š t e l i v e č j i d e l odborov, delovne, med katere sodijo predvsem stalni oddelki ( i s t o v r s t n i z a p o s l e n i , z n a n r a v n a l e c , h i e r a r h i j a , p on a v l j a j o č e s e r u t i n s k e d e j a v n o s t i ) t e r enkratne (angl. t a s k f o rc e : v o d j a , r a z l i č n i s t r o k o v n j a k i , m a n j h i e r a r h i je , enkratno delo). Timi imajo lahko prepoznavnega vodjo ali pa se ta v l o ga m e d č l a n i i z m e n j u je . G l e d e n a t o l o č i m o vodene in samouravnavajoče time. Praviloma so opredeljeni kot t r a jn e j š a o b l i k a , z a r a z l i k o o d z a č a s n i h s k u p i n . A v t o r j i omenjajo še virtualne time, ki ne sodelujejo neposredno, a m p a k p r e k s o d o bn e i n f o r m a c i j s k e t e h n o l o g i je . N a v a j a n je p r o b l e m s k i h t i m o v p r i k a z u je l e c i l j t i m o v ( i n s k u p i n ) , m e d te m k o n a v a j a n je m e d f u n k c i j s k i h t i m o v p o n a š e m mnenju ni potrebno, saj so timi vedno sestavljeni iz r a z l i č n i h s t r o k o v n j a k o v . Z razpravljanjem o vsebini obravnavanih pojmov in njihovem poimenovanju prispevamo k jasnejšemu razmejevanju med njimi in k njihovemu razumevanju. O b e n e m p a s e p o s t a v l j a j o n o v a v p r a š a n j a , s a j s t a r a z v r š č a n je i n z d r u ž ev a n je p o j a v o v v z v r s t i z a r a d i r a z n o l i k o s t i p o j a v o v v e d n o z a h t ev n a i n v d o l o č e n i m e r i vprašljiva. Literatura B o w d i t c h , L . J . , i n B u on o , F . A . ( 1 9 9 7 ) . A Primer on Organizational Behavior . N ew Y o r k : J . W i l e y , c o p . D u B r i n , J . A . ( 2 0 0 2 ) . Fundamentals of Organizational Behavior. C i n c i n n a t i ( O h i o ) : S o u t h - W e s t e r n , c o p . G e o r g e , M . J . , i n J on e s , R . G . ( 1 9 9 6 ) . Understanding and Managing Organizational Behavior. Reading (Mass.): Addison-Wesley. Grigsby, R. K. (2008). Committee, Task Force, Team: What's the Difference?Why Does It Matter? N ew Y o r k : A c a d e m i c P h y s i c i a n & S c i e n t i s t . L i p i č n i k , B . ( 1 9 9 8 ) . Ravnanje z ljudmi pri delu = Human Resources Management. Ljubljana: Gospodarski vestnik. M i h e l č i č , M . ( 2 0 03 ) . Organizacija in ravnateljevanje. L j u b l j a n a : F a k u l te t a z a r a č u n a l n i š t v o i n i n f o r m a t i k o . Mintzberg, H. (1979). The Structuring of Organizations: a Synthesis of the Research . L on d on : Pr e n t i c e - H a l l . M o ž i n a , S . , e t a l . ( 2 0 0 2 ) . Management: nova znanja za uspeh. R a d o v l j i c a : D i d a kt a . N e l s on , L . D . , i n Q u i c k , C . J . ( 2 0 03 ) . Organizational Behavior: Foundations, Realities, and Challenges . M a s on ( O h i o ) : T h o m s on / S o u t h - W e s t e r n , c o p . Robbins, P . S., in Judge, T. (2007). Organizational Behavior. U p p e r S a d d l e R i v e r ( N J) : P e a r s on / Pr e n t i c e H a l l , c o p . Rozman, R., in Stare, A. (2008). Projektni management ali ravnateljevanje projekta. L j u b l j a n a , E k on o m s k a fakulteta. S c h e r m e r h o r n , R . J . , H u n t , G . J . , i n O s b o r n , R . ( 2 0 0 5 ) . Organizational Behavior . N ew Y o r k : W i l e y , c o p . S w e e n e y , D . P . , i n M c F a r l i n , B . D . ( 2 0 0 2 ) . Organizational Behavior: Solutions for Management . B o s t on : M c G r a w - H i l l I r w i n , c o p . T h o m p s on , P . , i n M c H u g h , D . ( 2 0 0 5 ) . Work Organisations: a Critical Introduction. Basingstoke . N ew Y o r k : P a l g r a v e . Zupan, N., in Kaše, R. (2003). Organizacija podjetja. L j u b l j a n a : E k on o m s k a f a k u l t e t a .