februar 2015 Dragi bralci, pripravili smo drugo letošnjo številko e-glasila Andragoškega centra Slovenije (ACS), v kateri predstavljamo šest novih publikacij, opozarjamo na dva razpisa in nekatere strokovne dogodke v prihajajočih mesecih, med njimi je prav gotovo zaključna konferenca projekta Evropskega socialnega sklada (ESS) Merjenje učinkovitosti sistema izobraževanja in usposabljanja za izboljšanje usposobljenosti izobraževalcev odraslih od leta 2013 do 2015, v okviru katerega se izvaja mednarodna raziskava Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih (PIAAC). Želim vam prijetno branje, Nevenka Kocijančič, izvršna urednica e-Novičk VSEBINA Domače novičke............................................................................................................................3-5 Udeleženci so ocenili LPoIO 2014 ...................................................................................................................3 V InfO-mozaiku predstavljamo novejše evropske kazalnike izobraževanja odraslih ......................................3 Parlamentarni Odbor za izobraževanje, znanost, šport in mladino razpravljal o izobraževanju odraslih.........4 Analizirali smo izobraževalno ponudbo za odrasle .......................................................................................... 4 Delovna skupina za pregled in dopolnitev Nacionalne strategije za razvoj bralne pismenosti ........................5 PIAAC Slovenija...........................................................................................................................6-7 Ocenjevanje kognitivnih nalog PIAAC ............................................................................................................6 Znan je datum zaključne konference slovenskega projekta PIAAC .................................................................7 Teden vseživljenjskega učenja 2015 ...............................................................................................7 Izšla je druga številka TVU novičk za leto 2014 ..............................................................................................7 Pomembne publikacije...............................................................................................................7-11 Avtobiografsko iz PUM-a................................................................................................................................7 Objavljen priročnik ISCED 2011......................................................................................................................8 Novo poročilo o nacionalnih proračunih za izobraževanje v Evropi 2014 .......................................................9 Izšla je knjižica Moja kariera............................................................................................................................9 Vodnik Erasmus+ v slovenskem jeziku............................................................................................................9 Pogled na izobraževalno politiko - uresničevanje reform ..............................................................................10 Iz drugih virov...........................................................................................................................11-16 Sprememba šifranta regionalne členitve..........................................................................................................11 Knjižnice skupnosti odpirajo možnosti za vseživljenjsko učenje ...................................................................11 40 let Cedefopa ...............................................................................................................................................12 EUCIS-LLL o strategiji Evropa 2020: Od politične volje k izvajanju ...........................................................12 Gradiva z informativnega dneva za KA3........................................................................................................13 V četrti številki revije LLinE o kombiniranem učenju ...................................................................................13 Na letošnjih Pedagoško-andragoških dnevih je bilo v ospredju učenje in izobraževanje v skupnosti ...........14 Izšla je 46. številka glasila Cedefop Newsletter .............................................................................................14 Izšla je prva letošnja številka glasila InfoNet Newsletter ...............................................................................15 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Education Postani del skupnosti EPALE.........................................................................................................................15 Kotiček je vaš............................................................................................................................16-20 Povezovanje programov prinaša vsem deležnikom dodano vrednost ............................................................16 V projektu e-RR je nastala raziskava .............................................................................................................17 Uspešna prizadevanja ZLUS-a za formaliziranje javne mreže v izobraževanju odraslih ..............................18 CMEPIUS na Kulturnem bazarju...................................................................................................................18 CMEPIUS sodeluje v Evropskem letu za razvoj.............................................................................................19 Kaj je LU Ajdovščina pridobila z načrtnim razvojem kakovosti izobraževanja odraslih?.............................19 Ne prezrite.................................................................................................................................20-21 Bliža se rok za prijavo projektov v programu Evropa za državljane..............................................................20 Vabilo na evropske seminarje, delavnice in konference Erasmus+ ...............................................................20 Jeziki v središču učenja ..................................................................................................................................21 Posveti, konference.........................................................................................................................22 Knjižnica ACS ..........................................................................................................................22-23 Nove serijske publikacije na naših knjižnih policah........................................................................................22 Uporabljene kratice..................................................................................................................23-24 Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Izvršna urednica: Nevenka Kocijančič (T: 01 5842 595, E: nevenka.kocijancic@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Simona Kavčič | Računalniška postavitev: Nevenka Kocijančič | Korektorici: Erika Brenk, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. 2 DOMAČE NOVICE Ud eleženci so ocenili LPoIO 2014 Na Letnem posvetu o izobraževanju odraslih 2014 (LPoIO), 26. novembra v ljubljanskem Grand hotelu Union, so se srečali številni nosilci politike, stroke in prakse. Zbralo se jih je 326, kar je najštevilčnejša udeležba na posvetih do zdaj. Aktualne teme in zanimivi govorci z različnih ministrstev so na posvet privabili predstavnike najrazličnejših ustanov, ki delujejo na področju izobraževanja odraslih. Najštevilčnejši so bili predstavniki iz javnih zavodov, z ljudskih univerz (LU), iz srednjih šol, zasebnega sektorja in z ministrstev. Nekoliko manj je bilo predstavnikov drugih ustanov in posameznikov. Zastopane so bile vse slovenske regije, daleč največ pa je bilo udeležencev iz osrednjeslovenske regije, sledili so udeleženci iz savinjske, podravske, gorenjske in goriške regije. Druge regije so bile manj zastopane. Med udeleženci so prevladovale ženske. Udeležence LPoIO smo tudi letos prosili, da nam posredujejo svojo oceno, mnenja o njegovi izvedbi in predloge za izpeljavo prihodnjih posvetov. Z evalvacijskim vprašalnikom, ki je obsegal 6 vprašanj, smo želeli izvedeti tudi, zakaj so se posveta udeležili, iz katere organizacije prihajajo, kako ocenjujejo posamezne vsebine plenarnih referatov, kaj menijo o organizaciji in izvedbi, o aktualnosti predstavljenih tem in dolžini posveta ter o izboru časa in kraja LPoIO. Udeleženci posveta so lahko napisali tudi pohvale in predloge za izboljšanje posveta ter kaj so z udeležbo na posvetu pridobili. Evalvacijski vprašalnik je bil anonimen. Vprašalnike je izpolnila polovica udeležencev dogodka. Iz analize odgovorov je razvidno, da so bili udeleženci z letošnjim posvetom zadovoljni. Ponovno je najvišjo oceno dobila organizacija in izvedba LPoIO, udeleženci pa so bili zadovoljni tudi z izborom časa in kraja posveta ter aktualnostjo tem in medsektorskim povezovanjem. Najbolje sta bila ocenjena prispevka o vseživljenjski karierni orientaciji in svetovanju v izobraževanju odraslih ter o novi finančni perspektivi do leta 2020. Najnižjo oceno pa so udeleženci namenili prispevku o spreminjanju normativov v izobraževanju odraslih. Veliko udeležencev tudi ni bilo zadovoljnih z dolžino posveta. Podrobnej šo oceno dogodka lahko preberete v poročilu LPoIO 2014. Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS V InfO-mozaiku predstavljamo novejše evropske kazalnike izobraževanja odraslih Na spletni strani ACS (v rubriki InfO-mozaik) tokrat podrobneje predstavljamo publikacijo Monitor izobraževanja in usposabljanja 2014 (2014 Education and Training Monitor) ter dva prispevka o evropskih kazalnikih in ciljnih vrednostih na področju izobraževanja odraslih: • Monitor izobraževanja in usposablja 2014 - poročilo o napredku pri uresničevanju programa Izobraževanje in usposabljanje 2020, kjer so predstavljeni temeljni kazalniki napredka in ciljne vrednosti na vseh ravneh in ključnih področjih evropskega izobraževalnega sistema; 3 • Evropski kazalniki: Udeležba odraslih (25-64 let) v vseživljenjskem učenju - predstavljamo primerjalne podatke o udeležbi odraslih v formalnem in neformalnem izobraževanju ter priložnostnem učenju in doseganje 15 % ciljne vrednosti do leta 2020; • Evropski kazalniki: Druga priložnost za mlade brez izobrazbe - predstavljamo podatke o mladih (18-24 let), ki zgodaj opustijo šolanje, ter prizadevanja za zmanjšanje tega deleža na manj kot 10 % kot enega od ključnih ciljev strategije Evropa 2020. V InfO-mozaiku smo v letu 2014 predstavljali še druge zanimive statistične podatke, kazalnike in vsebine ključnih področij izobraževanja in učenja odraslih. Vabljeni k branju. Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Parlamentarni Odbor za izobraževanje, znanost, šport in mladino razpravljal o izobraževanju odraslih V torek, 20. januarja, je bila 4. redna seja parlamentarnega Odbora za izobraževanje, znanost, šport in mladino (v nadaljevanju Odbor). Prvič do zdaj je Odbor celotno sejo namenil obravnavi problematike sistemskega urejanja izobraževanja odraslih s poudarkom na vzpostavitvi javne mreže in javne službe. Odbor je soglasno podprl sklepe, da Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport (MIZŠ) v letu 2015 pripravi sistemske ukrepe in podlage, vključno s spremembami ustrezne zakonodaje za vzpostavitev celovite, stabilne in dolgoročne javne mreže in javne službe v izobraževanju odraslih. Januarja 2016 naj bi ministrstvo za izobraževanje Odboru o realizaciji in rezultatih poročalo. Dogajanje na seji si lahko ogledate na povezavah: http://4d.rtvslo.si/arhiv/seje-delovnih-teles-dz/174315326 ( 1. del) http://4d.rtvslo.si/arhiv/seje-delovnih-teles-dz/174315332 (2. del). Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Analizirali smo izobraževalno ponudbo za odrasle Na spletni strani ACS Kam po znanje - Pregled ponudbe izobraževanja odraslih smo predstavili izobraževalno ponudbo formalnega in neformalnega izobraževanja za odrasle. Priložnost za dodatno promocijo in večjo prepoznavnost v najširši javnosti so tudi letos izkoristili številni izvajalci izobraževanja odraslih, saj je bil njihov odziv velik. Do konca leta 2014 je na spletni strani 235 izvajalcev izobraževanja (od tega 28 prvič) predstavilo 4.300 izobraževalnih programov. Kazalniki se bodo do aprila, ko bomo začeli zbirati podatke za novo šolsko leto 2015/2016, še spreminjali, saj lahko izvajalci stalno posodabljajo in dopolnjujejo svoje podatke. A C S • S I A E KAM PO ZNANJE http://pregled.acs.si 4 Predstavili so se izvajalci izobraževanja iz vseh slovenskih regij, med katerimi pa ostajajo razlike v obsegu izobraževalne ponudbe. Ponovno izstopa osrednjeslovenska regija z največjo izobraževalno ponudbo, skromna pa je ponudba za odrasle v zasavski in primorsko-notranjski regiji. Prevladujejo zasebne ustanove in šole, srednje šole ter LU. Velika in vsebinsko pisana je ponudba programov neformalnega izobraževanja za splošne potrebe in prosti čas ter ponudba različnih programov usposabljanj in izpopolnjevanj za potrebe poklicnega dela. Že drugo leto zapored se povečuje tudi ponudba programov Nacionalne poklicne kvalifikacije (NPK). Ponudba je tudi letos vsebinsko zelo pisana. Prevladujejo programi za učenje tujih jezikov in računalništva, zelo bogata pa je tudi ponudba programov s področja temeljnih komunikacijskih spretnosti, poslovnih in upravnih ved, osebnostnega razvoja, različnih programov, povezanih z zdravjem, razvoja kariere, iskanja zaposlitve in večje zaposljivosti ter številnih drugih vsebin. Izobraževanja so namenjena zelo različnim ciljnim skupinam. Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Delovna skupina za pregled in dopolnitev Nacionalne strategije za razvoj bralne pismenosti V torek, 3. februarja 2015, so se na ustanovni seji zbrali člani Delovne skupine za pregled in dopolnitev Nacionalne strategije za razvoj bralne pismenosti (v nadaljevanju delovne skupine), ki deluje na MIZŠ. V skupino je bilo julija 2014 s sklepom ministra za izobraževanje imenovanih devetnajst članov. Sklep sestanka pa je bil, da se v delovno skupino vključijo še dodatni člani. Državno sekretarko na MIZŠ, dr. Andrejo Barle Lakota, bo v skupini zamenjal Aleš Ojsteršek, direktor Urada za razvoj izobraževanja. Predsednica delovne skupine, dr. Sonja Pečjak, je predstavila namen njenega delovanja. Njihova naloga je, da pregledajo, dopolnijo in morebiti osvežijo Nacionalno strategijo za razvoj bralne pismenosti, ki je bila spisana že pred desetimi leti. »Dobra popotnica delu delovne skupini so zagotovljena evropska sredstva, saj so s tem jasno opredeljeni okviri delovanja skupine,« je dejala dr. Andreja Barle Lakota in poudarila, da je treba določiti prioritetne ukrepe in aktivnosti, ki bodo pripomogli k dvigu bralne pismenosti. »To, kar želim poudariti, je, da ima javnost glede obstoječe strategije za razvoj bralne pismenosti napačen vtis in da le-ta ni le mrtva črka na papirju, saj smo samo lani na Uradu za razvoj izobraževanja uspešno izvedli več kot 20 projektov, ki so prispevali k dvigu bralne pismenosti,« je še dejala državna sekretarka in članom delovne skupine zaželela uspešno delo. Naslednja seja delovne skupine bo predvidoma 16. marca. O njej bo poročala sodelavka, mag. Estera Možina, ki je njena članica. Vir: spletna stran MIZŠ, 3. februar 2015 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 5 PIAAC SLOVENIJA Ocenjevanje kognitivnih nalog PIAAC V preteklem mesecu smo v projektu PIAAC začeli ocenjevati naloge v papirnatih knjižicah. Za to smo sredi januarja izvedli enodnevno usposabljanje, na katerem so se po strogih navodilih mednarodnega konzorcija usposobile tri ocenjevalke. REPUBLIKA SLOVENIA MINISTRSTVO ZA IZOBRAŽEVANJE, ZNANOST IN ŠPORT Instrumentarij v raziskavi PIAAC je sestavljen iz dveh delov, tj. osnovnega vprašalnika, ki je namenjen zbiranju demografskih podatkov ter informacij o navadah in stališčih izbranih odraslih, ter kognitivnega dela, kjer se testirajo nekatere spretnosti in kompetence, ki jih posamezniki uporabljajo tako pri delu kot v zasebnem življenju. Računalniški program po rešenem osnovnem vprašalniku usmeri anketiranca - glede na njegovo znanje in uporabo računalnika - na reševanje nalog na računalniku ali na papirju. V primeru, da gre anketiranec na reševanje nalog na papirju, najprej izpolnjuje Osnovni zvezek, ki vsebuje najlažja vprašanja, s katerimi se merita osnovna raven pismenosti in osnovna raven matematične kompetence. Če anketiranec opravi naloge iz Osnovnega zvezka, nadaljuje z nalogami ali iz 1. zvezka nalog ali pa iz 2. zvezka nalog (anketiranec ima 50 % možnosti, da dobi enega ali drugega). S 1. zvezkom se meri pismenost na višji ravni, z 2. zvezkom pa matematična kompetenca. Ko zaključi te naloge, anketiranec reši še naloge iz zvezka nalog bralne pismenosti, s katerimi se meri osnovno bralno razumevanje. V primeru, da anketirana oseba ni uspela rešiti nalog iz Osnovnega zvezka, je usmerjena samo na naloge iz zvezka nalog bralne pismenosti. Zmožnosti anketirancev se ocenjujejo glede na rešene kognitivne naloge. Odgovore se razvršča v tri kategorije: pravilni odgovori, nepravilni odgovori ter brez odgovora. V nasprotju z vprašanji z več mogočimi odgovori, omogočajo naloge odprtega tipa, uporabljene v raziskavi PIAAC, številne mogoče odgovore. Zato morajo biti naloge v vseh državah ocenjene po določenih navodilih in postopkih, da se bodo podatki lahko primerjalno interpretirali. Približno petina celotnega vzorca anketiranih je reševala naloge v papirnati različici. Po pravilih mednarodnega konzorcija je treba vse naloge oceniti dvakrat. Med ocenjevalcema mora biti 95-odstotno ujemanje ocen oziroma najmanj 85-odstotna usklajenost za vsak ocenjeni odgovor. S tem postopkom se zagotavlja natančnost in objektivnost ocenjevanja, doslednost upoštevanja navodil ter reševanje nedoslednosti in problemov v procesu ocenjevanja. Te ocene je v nadaljevanju treba tudi dvakrat vnesti v za to pripravljeno bazo. Ocene vnašata dva vnašalca, med njima mora biti 100-odstotno ujemanje. Katja Bider (katja.bider@acs.si) in Špela Lenič (spela.lenic@acs.si), ACS Univerza v Ljubljani M Naložbavvašoprihodnost Vi PIAAC Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih 6 Znan je datum zaključne konference slovenskega projekta PIAAC Zaključna konferenca projekta ESS Merjenje učinkovitosti sistema izobraževanja in usposabljanja za izboljšanje usposobljenosti izobraževalcev odraslih od leta 2013 do 2015, v okviru katerega se izvaja mednarodna raziskava Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih - PIAAC, bo 22. maja 2015 v Ljubljani. TEDEN VSEZIVLJENJSKEGA UČENJA 2015 bšla je druga številka TVU novičk za leto 2014 Bilten TVU novičke je namenjen obveščanju o pripravljalnih, temeljnih in sklepnih dejavnostih Tedna vseživljenjskega učenja (TVU), spodbujanju sodelujočih ter izmenjavi izkušenj. Vabimo vas k branju druge številke TVU novičk 2014, v kateri pišemo o razsežnostih in vrhuncih lanskega festivala učenja, nekaj prostora pa namenjamo tudi pogledu naprej, saj do nove izpeljave in obeleženja dveh desetletij TVU ni več daleč. Uradni termin letošnjega Tedna je od 15. do 22. maja 2015. Naj vam bo branje v veselje in naj vas spodbudi, da se festivalu učenja pridružite tudi letos, ko praznujemo dve desetletji te promocijske manifestacije v Sloveniji. Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS POMEMBNE PUBLIKACIJE Avtobiografsko iz PUM-a Ob novem letu je v zbirki Avtobiografsko izšla druga zbirka zgodb z naslovom Druga perspektiva. Napisali so jih udeleženci, mentorice in zunanje sodelavke v programu Projektno učenje za mlajše odrasle (PUM), ki deluje v okviru zasebnega zavoda Familija v Škofji Loki, uredila pa jih je Saša Košenina. Prvo iz zbirke Avtobiografsko z naslovom Prtljaga preteklosti je uredila Zvonka Labernik, izšla pa je leta 2012. Z vidika javnega izobraževalnega programa PUM je Avtobiografsko učni projekt, ki je nastajal med letom ob spodbudi vrste drugih dejavnosti in manjših učnih projektov, ki so se na koncu združeni udejanjili v zbirki. V uvodu Druge perspektive vodja mentorske skupine in direktorica zavoda, Martina Guzelj, navaja, da je projekt zajemal delavnice portretne fotografije z bolgarsko fotografinjo Albeno Nikolovo, ki je v projektu sodelovala kot prostovoljka Evropske prostovoljne službe (ESV). V učnem projektu so udeleženci glede na svoje interese in učne potrebe pridobivali različno znanje in razvijali različne zmožnosti: poleg portretne Druga perspektiva 7 fotografije, različnih fotografskih tehnik in spoznavanja poklica fotografa so lahko izbrali tudi kreativno pisanje ali pa razvijali druge temeljne zmožnosti, ki so povezane s splošno razgledanostjo, socialnimi, pisnimi, bralnimi in računskimi spretnostmi. Vendar, kot pravi Guzeljeva, je zbirka bistveno več. Govori o tem, kdo so mladi v programu PUM, kdo so njihovi mentorji in zunanji sodelavci, ki jim pomagajo pri učenju; govori o medčloveških odnosih in povezanosti, ki ljudem omogoča, da se v življenju uresničijo; govori o odnosni pedagogiki. Avtobiografsko je zagotovo mogoče razumeti tudi kot svojevrstno učno gradivo za izobraževalce odraslih, posebej za tiste, ki delajo z ranljivimi skupinami odraslih. Tisto, kar zbirka želi sporočiti bralcu, je izraženo že v naslovu. Na te mlade je treba pogledati z druge perspektive. To ni perspektiva brezperspektivnega osipništva, Gaussove krivulje, posploševanja, obsojanja in krivde, temveč perspektiva osebnega, perspektiva sočutja in razumevanja. Ali, kot piše Guzeljeva: »Razumem te. Ni bilo lahko, a imaš pravico, ki je hkrati tvoja dolžnost, da greš naprej z dvignjeno glavo. Z odločitvijo za zmago ... Ker pride natančno tisto, o čemer sanjate, v kar verjamete in za kar trdo delate.« In mentorice in mentorji so tam, da jim pomagajo! Vabimo vas, da preberete tudi daljšo različico članka. Natalija Žalec (natalija.zalec@acs.si), ACS Objavljen priročnik ISCED 2011 Organizacija Združenih narodov za izobraževanje, znanost in kulturo (UNESCO) je izdal priročnik o prenovljeni mednarodni standardni klasifikaciji izobraževanja ISCED 2011 (International Standard Classification of Education ISCED 2011). Klasifikacija ISCED 2011 je ključno orodje, ki se uporablja pri mednarodnem posredovanju, združevanju in izkazovanju statističnih podatkov s področja izobraževanja tako na nacionalni kot mednarodni ravni. Klasifikacija ISCED je bila razvita v 70 letih, prvič pa je bila prenovljena leta 1997 (ISCED1997). Novembra 2011 je bila na Generalni skupščini UNESCA sprejeta revidirana klasifikacija ISCED 2011. Zaradi velikih sprememb v izobraževalnih sistemih v zadnjih letih se je pokazala potreba po zanesljivejših in mednarodno primerljivih statističnih podatkih izobraževanja. ISCED 2011 predstavlja revizijo ISCED 1997 ravni izobraževanja/izobrazbe in področij izobraževanja. Po uredbi Evropske komisije (EK) so se države Evropske unije (EU) zavezale, da revidiran ISCED 2011 uvedejo v vse zbirke podatkov EU od vključno leta 2014 dalje. Skladno z nacionalno statistično zakonodajo in obstoječo prakso se v Sloveniji pri zbiranju, obdelovanju in izkazovanju podatkov o izobraževanju in izobrazbi za statistično-analitične namene uporablja Klasifikacijski sistem izobraževanja in usposabljanja (KLASIUS), za potrebe mednarodnega poročanja pa se podatki, zbrani skladno s kategorijami KLASIUS-a, pretvorijo v kategorije ISCED. Vir: spletna stran Eurydice Slovenija, 7. januar 2015 Priredila: Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS 8 Novo poročilo o nacionalnih proračunih za izobraževanje v Evropi 2014 Vlaganje v izobraževanje je prednostno področje v strategiji Evropa 2020. Zaradi pomanjkanja podatkov o javnih naložbah v izobraževanje v Evropi je vlaganje v izobraževanje težko nadzorovati. Otežena je tudi identifikacija dejavnikov, ki pojasnjujejo spremembe pri načrtovanju proračunov za to področje. EK je pri omrežju Eurydice naročila poročilo Nacionalni proračuni za izobraževanje v Evropi 2014 (National Sheets on Education Budgets in Europe 2014). V njem so zajeti najbolj sveži podatki o načrtovanih izdatkih iz javnih proračunov za področje izobraževanja v evropskih državah. Podatki so prikazani po vrstah izdatkov in glede na raven izobraževanja. Na podlagi tega poročila je mogoče opredeliti spremembe v načrtovanih proračunih med letoma 2013 in 2014. Še več, poročilo navaja tudi razloge za spremembe v proračunih. Vir: spletna stran Eurydice Slovenija, 9. december 2014 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Izšla je knjižica Moja kariera Center RS za poklicno izobraževanje (CPI) je v začetku januarja izdal knjižico Moja kariera. Namenjena je šolarjem, dijakom in študentom, mladim in odraslim, staršem in strokovnim delavcem. V knjižici, ki je objavljena na spletni strani http://www.mojaizbira.si, so zbrane osnovne informacije o tem, kaj je pomembno pri vodenju kariere v različnih življenjskih obdobjih, od otroštva do odraslosti. Vsakemu poglavju so dodana priporočila, kako pristopiti k vodenju kariere, kaj bi bilo dobro vedeti in kje poiskati dodatne informacije. Dobrodošel je tudi seznam spletnih informacij in virov, ki knjižici dodajajo svojo težo ravno zaradi možnosti iskanja dodatnih informacij po področjih, ki bralca zanimajo. Vir: spletna stran CPI, 9. januar 2015 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Vodnik Erasmus+ v slovenskem jeziku EK je objavila Vodnik za prijavitelje Erasmus+ za leto 2015 v slovenščini. Namenjen je vsem, ki želijo temeljito spoznati program Erasmus+ (E+), predvsem pa tistim, ki želijo postati sodelujoče organizacije (organizirajo dejavnosti, podprte s programom) in udeleženci (študenti, praktikanti, vajenci, dijaki, učeči se odrasli, mladi, prostovoljci ali profesorji, učitelji, vodje usposabljanj, mladinski 9 delavci, strokovnjaki na področju izobraževanja, usposabljanja, mladine in športa itd.), ki so vključeni v dejavnosti sodelujočih organizacij. Vodnik za prijavitelje je sestavljen iz treh glavnih delov: • v del A je zajet splošen pregled Programa, • v delu B so navedene posebne informacije o ukrepih Programa, ki so zajeti v tem vodniku, • v delu C pa so navedene podrobne informacije o postopkih za oddajo vloge za dotacijo in izbor projektov ter finančne in administrativne določbe, povezane z dodelitvijo dotacije E+. V ta vodnik so vključene tudi tri priloge: • dodatna pravila in informacije o ukrepih, zajetih v ta vodnik za prijavitelje, • smernice o razširjanju za upravičence, • glosar ključnih uporabljenih pojmov. Vodnik je dosegljiv na spletni strani EK in na slovenskih spletnih straneh razpisa Erasmus+ 2015. Prijavitelje opozarjamo, da je v primeru pomenskih razhajanj pri posameznih prevodih treba upoštevati angleško različico Vodnika. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Pogled na izobraževalno politiko - uresničevanje reform Pogled na izobraževalno politiko (Education Policy Outlook), ki ga izdaja Organizaciji za gospodarsko sodelovanje in razvoj (OECD), zagotavlja primerjalno analizo izobraževalnih politik in reform. Oblikovalcem politik, strokovnjakom in analitikom omogoča pregled različnih praks, ki so bile razvite v državah članicah OECD pri izvajanju reforme izobraževalnega, in ponuja usmeritve in strategije za lažje spremembe v prihodnje. Na spletni strani OECD so publikacijo povzeli z besedami: »V državah OECD se več kot 12 odstotkov javne porabe nameni za naložbe v izobraževanje. Toda mednarodne raziskave, kot je mednarodni program OECD za ocenjevanje dosežkov učencev (PISA), kažejo na precejšnje razlike v porabi teh sredstev in rezultatov, ki se s tem dosežejo. Prva izdaja publikacije Napoved za področje izobraževalne politike za leto 2015 z naslovom Uresničevanje reform je namenjena kot pomoč oblikovalcem politike in drugim zainteresiranim stranem v izobraževanju pri spoznavanju, kako se njihovi kolegi v drugih državah odzivajo na skupne izzive, od poučevanja raznolikih populacij učencev do uvajanja ukrepov, na podlagi katerih se šole odgovorne za kakovost izobraževanja, ki ga nudijo. Poročilo podaja podroben pregled nad približno 450 reformami izobraževanja, ki so bile sprejete v različnih državah OECD med letoma 2008 in 2014. Te politike so bile sicer oblikovane v določenih kontekstih, vendar so kljub temu lahko nadih za oblikovalce politik, ki iščejo učinkovite načine za izboljšanje izobraževalnih sistemov v njihovih državah.« 10 Vabimo vas, da si ogledate povzetek v slovenščini in preberete celotno publikacijo Pogled na izobraževalno politiko 2015 (Education Policy Outlook 2015). Vir: spletna stran OECD, 19. januar 2015 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS IZ DRUGIH VIROV Sip rememba šifranta regionalne členitve 18. decembra 2013 je bila v Uradnem listu EU objavljena Uredba (ES) št. 1319/2013 o oblikovanju skupne klasifikacije statističnih teritorialnih enot (NUTS). Z uporabo klasifikacije NUTS je zagotovljena celovita in dosledna členitev teritorialnih enot, potrebna za zbiranje, razvoj in usklajevanje regionalnih statistik v EU. Uredba se za pošiljanje statističnih podatkov Komisiji (Eurostatu) uporablja od 1. januarja 2015 dalje. Od takrat dalje se uporablja tudi spremenjeni šifrant regionalne členitve (NUTS 2013). Slovenija s spremenjeno uredbo uveljavlja naslednje spremembe: • Spremembo imen dveh statističnih regij: notranjsko-kraška se preimenuje v primorsko-notranjsko, spodnjeposavska se preimenuje v posavsko. • Spremembo mej štirih statističnih regij: savinjske, spodnjeposavske (posavske), osrednjeslovenske, zasavske. Občini Radeče in Bistrica ob Sotli preideta iz savinjske regije v posavsko, občina Litija pa iz osrednjeslovenske v zasavsko. • Spremembo mej dveh kohezijskih regij: vzhodne Slovenije in zahodne Slovenije. Zaradi prehoda občine Litija iz osrednjeslovenske regije v zasavsko NUTS 3 regijo (statistično regijo) se posledično spremenita tudi kohezijski regiji. Vir: spletna stran SURS, Posebna objava, 24. december 2014 Priredila: Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Knjižnice skupnosti odpirajo možnosti za vseživljenjsko učenje V decembrski številki revije International Review of Education je med drugim predstavljen tudi članek z naslovom The potential of community libraries in supporting literate environments and sustaining literacy skills. V njem avtorici Sanjana Shrestha in Lisa Krolak pišeta o t. i. knjižnicah skupnosti, ki ponujajo veliko možnosti za učenje in razvoj skupnosti ter posledično izboljšanje kakovosti bivanja ljudi. Lahko jih organizirajo šole, verske skupnosti, različne skupine v skupnosti, a glavni namen je pri vseh enak: služiti potrebam celotne skupnosti. Prav zato, ker ponujajo prostor za učenje različnim pripadnikom skupnosti, imajo te knjižnice tudi možnost združevanja ljudi in prenosa znanj. Članek osvetljuje potencial knjižnic skupnosti, ki spodbujajo razvoj pismenosti ne 11 International Review of Education samo tako, da omogočajo in tudi zagotavljajo dostop do gradiva ter ponujajo formalno usposabljanje za pismenost, ampak tudi s tem, da dejavnosti spodbujanja pismenosti povezujejo z življenjskimi situacijami. Pismenost tako postane podlaga za razvoj vseživljenjskega učenja in orodje za pridobivanje znanja za izboljšanje osebnega, družbenega in gospodarskega življenja ljudi v skupnosti. Revijo najdete v naši knjižnici, članek pa lahko preberete tudi tukaj. Priredila: Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS 40 let Cedefopa V letu 2015 praznuje Evropski center za razvoj poklicnega izobraževanja in usposabljanja (European Centre for the Development of Vocational Training - Cedefop) 40. obletnico svoje ustanovitve in 20. obletnico selitve iz Berlina v Solun. Ta dva mejnika bodo počastili z različnimi dogodki: • Tema praznovanja - Stare korenine za nove poti (Old roots for new routes) - črpa navdih iz preteklosti in nadaljuje prizadevanje za boljše poklicno izobraževanja in usposabljanja (VET). • Ustvarili so novo vizualno podobo, ki temelji na temi obletnice in koreninah evropske moderne umetnosti - Bauhausa in konstruktivizma iz začetka 20. stoletja. • V posebni izdaji revije Skillset and Match, ki bo izšla maja, bodo predstavljeni dosežki poklicnega izobraževanja in usposabljanja v zadnjih 40 letih in prihodnji izzivi. Več informacij o dogodkih, ki jih bodo pripravili v tem prazničnem letu, in publikacijah, ki jih pripravljajo, boste našli na spletni strani Cedefopa, ki so jo prav tako prenovili. Vir: spletna stran Cedefopa, 5. januar 2015 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS EUCIS-LLL o strategiji Evropa 2020: Od politične volje k izvajanju Evropska platforma civilne družbe za vseživljenjsko učenje ( European Civil Society Platform on Lifelong Learning - EUCIS-LLL) je na spletni strani objavila dokument (EUCIS-LLL Position Paper on The Europe 2020 Strategy), v katerem so zapisali svoje stališče o strategiji Evropa 2020 (Europe 2020). Neenakosti v evropskih sistemih izobraževanja in usposabljanja so se s krizo poglabljale, pri čemer so ranljive skupine v slabšem položaju. Raven nizko kvalificiranih odraslih, večje število ljudi na robu socialne izključenosti ter večja stopnja brezposelnosti v večini držav članic kažejo, da je treba še veliko postoriti, da bi dosegli cilje, načrtovane za leto 2020. To bo zahtevalo ponovno politično zavezo 12 EUCIS-LLL za spodbujanje vseživljenjskega učenja na evropski ravni, z večjim poudarkom na socialni razsežnosti izobraževanja, usposabljanja in mladinske politike ter na zagotavljanju sredstev. Vir: spletna stran EUCIS-LLL, 14. januar 2015 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Gradiva z informativnega dneva za KA 3 V okviru razpisa za zbiranje predlogov za centralizirane aktivnosti programa E+, Ključni ukrep 3 (KA 3): Podpora za reformo politik -Prihodnje pobude: Evropski v prihodnost usmerjeni projekti sodelovanja na področjih izobraževanja in usposabljanja (EACEA/33/2014), je 20. januarja 2015 v Bruslju potekal informativni dan. Na srečanju so predstavili Razpis 2015 in pravila prijavljanja. Gradiva s srečanja so na voljo na spletnih straneh EACEA, Izvršne agencije za izobraževanje, avdio-vizualne vsebine in kulturo (The Education, Audiovisual and Culture Executive Agency). Več o razpisu najdete tukaj. Urša Bajželj (ursa.baj zelj @cmepius.si), CMEPIUS H Erasmus+ V četrti številki revije LLinE o kombiniranem učenju Kombinirano učenje združuje e-učenje in klasično poučevanje. Ta učna metoda je priljubljena že od leta 2000, vendar se nenehno razvija skupaj z novimi izobraževalnimi koncepti, kot so množični odprti spletni tečaji (Massive Open Online Course - MOOC). Raziskave kažejo, da je kombinirano učenje učinkovito, vendar predstavlja poseben izziv tako za udeleženca kot za izobraževalca. V tokratni številki so predstavljene dobre kombinirane učne prakse in pobude evropskih izobraževalcev. Nekateri avtorji člankov so se poglobili tudi v raziskavo o kombiniranem učenju, da bi analitično podprli razprave o prednostih in slabostih omenjene metode V ospredju sta članka Eileen Kennedy o tem, ali je kombinirano učenje res vse tisto, kar obljublja (The flipside of blended learning), in Marka Cieliebak o uporabi metode 'obrnjene učilnice' za odrasle (Flip your classroom - But be aware!). Vir: spletna stran LLinE, 21. januar 2015 Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS 13 Na letošnjih Pedagoško-andragoških dnevih je bilo v ospredju učenje in izobraževanje v skupnosti Oddelek za pedagogiko in andragogiko Filozofske fakultete v Ljubljani je 29. januarja 2015 organiziral že 40. Pedagoško-andragoške dneve - PAD 2015. Tema srečanja je bila Učenje in izobraževanje v skupnosti. V središču strokovnega dogodka sta bili skupnost ter vloga učenja in izobraževanja pri razvoju vključujoče skupnosti. Taka skupnost predpostavlja politike in prakse, ki naj bi krepile tako individualni vseživljenjski razvoj kot tudi razvoj družin, sosesk, skupnosti in institucij. Pri tem je izobraževanje otrok, mladine in odraslih ena od družbenih institucij v širši strukturni mreži v skupnosti, ki lahko spodbuja in ohranja družbeno vključenost članov ter s tem prispeva k večji socialni pravičnosti in možnosti za vse, da razvijejo svoje sposobnosti in uresničujejo svoje izbire. Govorci so predstavili sodelovanje šole s skupnostjo, med drugim tudi s perspektive medkulturnosti, ter izobraževanje in učenje odraslih v lokalni skupnosti. Udeleženci smo se udeležili dveh delavnic na temo učenja starejših moških v skupnosti in sodelovanja šole s skupnostjo. Dogodek smo zaključili z okroglo mizo, kjer smo razpravljali o vrednosti znanja, pridobljenega skozi študij pedagogike in andragogike, za uspešno strokovno delo v šoli in različnih skupnostih organizacijah. V okviru PAD je izšla tudi knjiga z naslovom Učenje in izobraževanje v skupnosti -vloga šole in skupnostnih organizacij. Program s predstavitvami in foto utrinke najdete na spletni strani: http://pad.pedagogika-andragogika.com/program.html. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Izšla je 46. številka glasila Cedefop Newsletter Vabimo vas, da preberete letošnjo januarsko številko glasila Cedefop (Cedefop Newsletter no. 46 - January 2015). V njej povzemajo januarsko dogajanje. V Osrednji zgodbi (Main story) poročajo o januarskem sestanku Odbora za zaposlovanje in socialne zadeve pri Evropskem parlamentu. Osrednje sporočilo predstavitve direktorja Evropskega centra za razvoj poklicnega izobraževanja in usposabljanja (European Centre for the Development of Vocational Training - Cedefop) je bilo, da izzivi 21. stoletja zahtevajo nove pristope k učenju za delo; potrebna je jasna vizija o tem, kakšen naj bo sodobni sistem poklicnega izobraževanja in usposabljanja (Vocational education and training -VET). Med Novicami iz Cedefopa med drugim opozarjajo na tretjo številko revije z naslovom Skillset in Match (January 2015), ki si prizadeva za spodbujanje poklicnega izobraževanja in 14 usposabljanja v okviru evropske pobude, ki so jo sprejele EK, države članice in socialni partnerji s programom dela Cedefopa. Vse druge rubrike januarskega glasila pa preberite sami. Vir: spletno sporočilo, 30. januar 2015 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Izšla je prva letošnja številka glasila InfoNet Newsletter Vabimo k branju letošnje prve številke glasila InfoNet Newsletter, ki je zaradi sodelovanja z revijo Lifelong Learning in Europe (LLinE) uglašena na temo kombiniranega učenja. V glasilu lahko preberete prispevke o tej izobraževalni metodi, ki združuje e-učenje in klasično poučevanje. Avtorji člankov se osredotočajo tako na teorijo kot prakso te metode. V ospredju so trije članki: • prvega z naslovom Igrive rešitve za vseživljenjsko učenje (Playful solutions for lifelong learning) sta napisala Kristiina Kumpulainen in Lasse Lipponen; • Peter Mazahol je napisal članek z naslovom Spodbujanje kakovosti kombiniranega učenja (Boosting blended learning quality); • naslov tretjega izpostavljenega članka pa je Kritična refleksija trenutne raziskave o spletnem in kombiniranem učenju (A critical re flection of the current research in online and blended learning) izpod peresa Anthonyja Picciana. Na portalu InfoNeta so objavljeni še mnogi drugi zanimivi članki. Vabimo vas, da obiščete tudi Facebook stran InfoNeta. Vir: spletna stran InfoNeta, 3. februar 2015 Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Postani del skupnosti EPALE Slovenija O tem, da se je projektu EPALE priključila tudi Slovenija, smo pisali že v prejšnjih številkah. Na Centru RS za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja (CMEPIUS) smo se dela aktivno lotili konec decembra 2014 in trenutno na spletnem portalu beležimo skupno 34 objav. Ta številka tedensko raste. Med njimi objavljamo aktualne novice, pomembnejše dogodke v izobraževanju odraslih, razmišljanja nekaterih strokovnjakov izobraževanja odraslih ter objavljamo pomembne publikacije - tudi sveže izdane. 15 EPALE je kot večjezična spletna skupnost namenjen vsem, ki se srečujete z izobraževanjem odraslih -politikom, organizatorjem, mentorjem, svetovalcem, trenerjem, tudi prostovoljcem, ki jih vsebine izobraževanja odraslih veselijo ali spremljajo vsak dan, ter drugim. Portal pa ni namenjen le informiranju in ozaveščanju, ampak tudi sooblikovanju spletne skupnosti izobraževalcev odraslih, kjer prihaja do izmenjave mnenj, pogledov in idej. Zato vabimo vse izobraževalce odraslih, da se pridružite tej skupnosti. To storite z registracijo na portalu in sledenjem vsebin, ki jih objavljamo skupaj z več kot 20 državami po vsej Evropi. Komentirajte in všečkajte tiste, ki pritegnejo vašo pozornost, ter jih delite na vaših socialnih omrežjih. Vabljeni, da postanete pomemben član EPALE-ove spletne skupnosti! Ajda Turk (ajda.turk@cmepius.si), CMEPIUS KOTIČEK JE VAS Pp vezovanje programov prinaša vsem deležnikom dodano vrednost V izobraževalnih programih in usposabljanjih Razvojno izobraževalni center Novo mesto (RIC Novo mesto) namenja veliko pozornosti delu z Romi, pri čemer tesno sodelujemo z različnimi strokovnjaki in organizacijami. Še več, Rome iz lokalnega okolja vključujemo v naše dejavnosti, tako da niso samo naši udeleženci, pač pa tudi sodelavci in partnerji. Usmerjeni smo k cilju, da skupaj z njimi in zunanjimi strokovnimi sodelavci poiščemo nove ideje, pristope, aktivnosti, ki bodo vplivale na motivacijo za dvig izobrazbene ravni in iskanja zaposlitve med Romi. Mreženje, povezovanje in delo na različnih projektih za izboljšanje kakovosti življenja romske populacije in večje integracije Romov prinaša postopne, majhne, včasih skoraj nevidne rezultate. @ , _ i RAZVOJNO 1 I IZOBRAŽEVALNI m CENTER NOVO MESTO Zaradi medsektorskega povezovanja pri razsežnostih te problematike smo mobilnost v tujino v okviru programa Leonardo da Vinci (LDV): VETPRO Sharing and learning, s katerim smo zaključili v preteklem letu, ponudili in omogočili tudi strokovnim sodelavcem iz drugih ustanov ter dvema predstavnikoma romske skupnosti. V okviru omenjenega projekta smo izvedli dve mobilnosti: • prvo aprila 2013, ko je sedem sodelavcev RIC-a ter pet zunanjih sodelavcev in strokovnjakov obiskalo Španijo (http : //www .ric-nm .si/si/proj ekti/zaklj uceni/leonardo -da-vinci), • drugo pa maja 2014 kot študijski obisk Krakova na Poljskem (http://www.ric-nm.si/si/novice/studij ski-obisk-v-krakowu-v-okviru-projekta-ldv-vetpro-sharing-and-learning/1888). 16 Študijski obisk na Poljskem (na fotografiji), ki so se ga udeležile tri sodelavke ter zunanja sodelavka RIC-a, je organiziralo Združenje Multikultura s sedežem v Krakovu, sicer tudi naša partnerska organizacija v e-Roma Resource (e-RR). Namen je bil večplasten: boljše obojestransko spoznavanje partnerjev, ki bi jih sicer srečevali le na projektnih srečanjih in v manj pristnih stikih, ter spoznavanje romske problematike in integracijskih praks, ki se dodobra Naša izkušnja povezovanja programov LDV VETPRO Sharing in learning in K1 Networks znotraj programa Vseživljenjsko učenje kaže, da je podobno povezovanje smiselno in prinaša udeležencem, organizatorjem in tudi projektom dodano vrednost. Ana Granda Jakše (ana.granda.iakse@ric-nm.si), Tea Sulič (tea.sulic@ric-nm.si) in mag. Gabi Ogulin Počrvina (gabi.ogulin.pocrvina@ric-nm.si), RIC Novo mesto razlikujejo od naših. V projektu e-RR je nastala raziskava Projekt e-RR, ki ga koordinira RIC Novo mesto, smo predstavili že v lanski septembrski številki e-Novičk. Skupaj s partnerji smo decembra 2014 končali nacionalno, meddržavno in evropsko raziskavo o primerih dobrih praks in oceni potreb po delovanju spletnega portala za različne strokovnjake in snovalce politik, ki se dotikajo romske tematike. V raziskavah smo zajeli opise njihovega pravnega položaja, izobraževalne, zaposlitvene, zdravstvene in bivalne razmere, v katerih živijo, ter predstavili rezultate anketnih vprašalnikov, s katerimi smo dobili odgovore o oceni potreb delovanja spletnega portala. V slovensko nacionalno raziskavo smo vključili 54 anketirancev (strokovnjakov, snovalcev politik in romskih predstavnikov), ki delujejo tako na nacionalnem področju kot tudi na lokalnem. Raziskava nam je odgovorila na vprašanje, kje po njihovem mnenju nastopajo težave za slabše reševanje romskih vprašanj, opozorila nas je na vidnejše projekte in aktivnosti, ki so povezani z reševanjem romske problematike in bi jih veljalo izpostaviti na spletnem portalu. Ugotovili smo, da so v Sloveniji na področju romske tematike najmanj dostopne ravno tiste informacije, ki pomembno vplivajo na boljšo integracijo Romov in izboljšanje komunikacije med romsko in neromsko skupnostjo, in sicer informacije, povezane z zaposlovanjem, odpravljanjem stereotipov, rasizmom, romsko skupnostjo, romskimi društvi, romsko literaturo. Na osnovi ugotovitev je spletni portal projekta e-RR januarja 2015 začel dobivati svojo prvo tehnično in vsebinsko podobo. Njegovo javno testiranje načrtujemo v pomladanskim mesecih. ORR 17 O rezultatih raziskave aktualnega stanja in ocene potreb, izvedene v projektu e-RR, podrobneje pišemo v tretji številki e-glasila e-RR project, eNewsletter. Vabimo k branju. Tea Sulič (tea.sulic@ric-nm.si), RIC Novo mesto Uspešna prizadevanja ZLUS-a za formaliziranje javne mreže v izobraževanju odraslih Zveza ljudskih univerz Slovenije (ZLUS) si že vrsto let prizadeva za oblikovanje javne mreže v izobraževanju odraslih. Tako smo lani uspeli s predlogom vključitve problematike izobraževanja odraslih in potrebo po vzpostavitvi javne mreže v koalicijski sporazum o sodelovanju v Vladi RS za mandatno obdobje 2014-2018. Problematiko je januarja obravnaval Odbor Državnega zbora za izobraževanje, znanost, šport in mladino (v nadaljevanju Odbor; glej tudi str. 4). V ZLUS-u pričakujemo, da se bo v okviru ureditve javne mreže LU omogočilo vsakemu odraslemu prebivalcu Slovenije enake možnosti za kakovostno izobraževanje v vseh življenjskih obdobjih ter da bi se le-to izvajalo po enakih kriterijih. V ZLUS-u menimo, da bi s stabilnim sistemskim okoljem z ustanovitvijo javne mreže LU lahko trajno in nemoteno izvajale svoje storitve, za izvajalce pa bi lahko postavili enotne standarde in normative, s tem pa bi dosegli dostopnost storitev udeležencem pod enakimi pogoji. Ljudske univerze v javni mreži bi lahko lažje izvajale programe in dejavnosti, saj bi imele jasna in pravočasno znana finančna izhodišča. Oblikovanje javne mreže za izobraževanje odraslih in vključitev LU vanjo bi omogočila okrepitev identitete LU kot centrov za izobraževanje odraslih, le-tem pa bi dali jasno sporočilo, da je izobraževanje odraslih enakovredno drugim vejam izobraževanja in vzgoje v Republiki Sloveniji. Iz razprav članov Odbora je bilo razvidno, da podpirajo prizadevanja za formalizacijo javne mreže v IO, večina pa je menila, da naj bodo v javni mreži LU. Odbor je po zelo konstruktivni razpravi med drugim soglasno sprejel tudi sklep, s katerim pozivajo Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport, da do konca leta 2015 ob zagotovitvi ustrezne pravne podlage vzpostavi javno mrežo na področju izobraževanja odraslih. Mag. Igor Kotnik (igor.kotnik@zlus.si), ZLUS CMEPIUS na Kulturnem bazarju m СЛЛ » us Na letošnjem Kulturnem bazarju, ki bo 18. marca v Cankarjevem domu, bo sodeloval tudi CMEPIUS. Našo stojnico boste lahko obiskali v 2. preddverju, kjer boste lahko sodelovali v evropsko-kulturnem kvizu ter pridobili informacije o aktivnostih, ki jih izvaja CMEPIUS. 18 Vabimo vas, da se nam pridružite v Klubu Cankarjevega doma, kjer vam bodo naši predstavniki natančneje predstavili akcijo eTwinning in pobudo Evropa za državljane. Predavanje bodo začeli ob 15.30. Vabilo in program najdete na CMEPIUS-ovi spletni strani. Urša Bajželj (ursa.baj zelj @cmepius.si), CMEPIUS CMEPIUS sodeluje v Evropskem letu za razvoj Evropska unija je letošnje leto razglasila za Evropsko leto za razvoj (ELR2015). Pod geslom Naš svet, naše dostojanstvo, naša prihodnost se bodo skozi vse leto nizale aktivnosti in dogodki, katerih glavni namen je približati državljanom teme mednarodnega razvojnega sodelovanja. Nacionalni koordinator ELR2015 je Ministrstvo za zunanje zadeve Republike Slovenije (razvoj .mzz@gov.si). CMEPIUS si bo kot član nacionalnega odbora prizadeval izpostaviti sodelovanje slovenskih izobraževalnih institucij z državami sveta izven evropskih meja ter s tem širši javnosti prikazati pomembnost tovrstnih projektov. Več informacij najdete tukaj. Urša Bajželj (ursa.bajzelj@cmepius.si), CMEPIUS Kaj je LU Ajdovščina pridobila z načrtnim razvojem kakovosti izobraževanja odraslih? LU Ajdovščina je drevo s koreninami, ki je zraslo na skoraj sedemdesetletni tradiciji izobraževanja odraslih. Naše delo na področju presojanja kakovosti lastnega dela je bilo vse do leta 2005 velikokrat nezavedno in nepovezano. Takrat smo se vključili v projekt Ponudimo odraslim kakovostno izobraževanje - POKI. Pod vodstvom ACS smo spoznali načine sistematičnega presojanja kakovosti, dobili objektiven vpogled v kakovost lastnega dela, opredelili svoje poslanstvo, vrednote in vizijo, spoznali nove možnosti za razvijanje kakovosti in uvajanje izboljšav z namenom še večje pozitivne prepoznavnosti naše ustanove. Od leta 2006 smo tudi nosilci znaka kakovosti POKI. Vsi zaposleni na LU Ajdovščina se trudimo za kakovost, za strokovno presojanje opravljenega dela in načrten razvoj, saj je to prvi pogoj, da pridobimo in obdržimo naše udeležence, da smo vedno boljši. Naša komisija za kakovost je sestavljena iz vseh zaposlenih v organizaciji, ki imamo poleg dela za kakovost tudi številne druge zadolžitve. Zato smo ugotovili, da bomo še močnejši, če bomo imeli usposobljeno osebo, ki bo kolektiv, druge zaposlene, udeležence in partnerje povezovala ter spodbujala, opozarjala na potrebe pri razvoju kakovosti. 19 naš svet naše dostojanstvo naša prihodnost 2015 Evropsko leto za razvoj »ELR2015 OMREŽJE SVETOVALCEV ZA KAKOVOST Na zgledovalnem obisku Zavoda za izobraževanje in kulturo Črnomelj na LU Ajdovščina sta svetovalki za kakovost povezali člane komisij za kakovost pri nadaljnjem načrtnem razvoju kakovosti. Prav zato smo se leta 2009 odločili, da se prijavimo na razpis in pridobimo usposobljeno svetovalko za kakovost, ki bo v organizacijo prinašala novo znanje, postopke, nasvete in spodbude. Tudi po zaključenem projektu smo želeli slediti razvoju in svetovalka za kakovost se v zadnjih letih aktivno vključuje v delo omrežja svetovalcev za kakovost, ki ga vodi ACS. Vabimo vas, da nadaljevanje preberete v daljšem članku. Helena Furlan (helena.furlan@lu-ajdovscina.si), LU Ajdovščina NE PREZRITE BI iža se rok za prijavo projektov v programu Evropa za državljane Naj spomnimo, v začetku marca 2015 je rok za prijavo projektov v programu Evropa za državljane - EZD (Europe for Citizens). Aktivnosti sicer centralizirano vodi Izvajalska agencija, nacionalna kontaktna točka (CMEPIUS) pa skrbi za promocijo programa in podporo potencialnim prijaviteljem. Več informacij najdete na CMEPIUS-ovi spletni strani. Urša Bajželj (ursa.bajzelj@cmepius.si), CMEPIUS H Evropa za državljane Vabilo na evropske seminarje, delavnice in konference Erasmus+ Mreža združenj evropskega sektorja ljubiteljske kulture in izobraževanja odraslih skozi umetnost, katere član je tudi Javni sklad RS za kulturne dejavnosti (JSKD), predstavlja nov program evropskih izobraževalnih dogodkov, ki jih sofinancira program E+. Ш Erasmus+ 20 Nezadostna ponudba izobraževanj in usposabljanj v programu E+ za zaposlene, ki delajo na področju ljubiteljske kulture, nas je spodbudila, da pripravimo usposabljanja, ki bodo omogočila pridobivanje novih znanj vsem, ki se profesionalno srečujejo z načrtovanjem, vodenjem in organizacijo kulturnih dogodkov in prireditev. Hkrati želimo udeležencem omogočiti tudi vpogled v področje ljubiteljske kulture v drugih evropskih državah. Zato želimo vsem organizacijam na področju ljubiteljske kulture in izobraževanja ponuditi možnost, da svoje zaposlene prijavijo na visoko kakovostne mednarodne delavnice. Rok za prijave za sofinanciranje mobilnosti je 4. marec 2015. Več informacij o vsebini delavnic dobite na spletni strani: http://erasmus-eva.eu in v brošuri evropskih seminarjev in konferenc (Erasmus training events for voluntary arts and culture associations, Aug 2015 -July 2016) Marjeta Turk (marjeta.turk@jskd.si), JSKD Jeziki v središču učenja Evropski center za sodobne jezike (European Centre for Modern Languages - ECML) je objavil razpis za naslednje srednjeročno programsko obdobje 2016-2019. Prijavijo se lahko učitelji vseh jezikov, izobraževalci učiteljev in drugi strokovnjaki s področja učenja in poučevanja jezikov, pa tudi predstavniki drugih ustanov, ki jih zanima sodelovanje z ECML (letaki in brošure razpisa). Rok prijave je 1. maj 2015.Vse dodatne informacije lahko dobite pri Bronki Štraus na MIZŠ (T: 01 4005 331, E: bronka.straus@gov.si). European Centre for Modern Languages 201 6-201 9 programme Call for submissions LANGUAGES AT THE HEART OF LEARNING V ponedeljek, 2. marca 2015, organizirajo na MIZŠ strokovno srečanje o aktualnem dogajanju na področju jezikovnega izobraževanja in možnostih sodelovanja z ECML (preliminarni program). To bo priložnost, da MIZŠ v sodelovanju z ECML podrobneje predstavi omenjeni razpis in poskuša spodbuditi čim več slovenskih strokovnjakov, da se za prijavo odločijo, hkrati pa seznani javnost z nekaterimi projekti in dejavnostmi na področju jezikovnega izobraževanja, ki jih MIZŠ izvaja skupaj z javnimi zavodi. Na strokovno srečanje se lahko prijavite najkasneje do srede, 25. februarja 2015 (elektronska prijavnica). Vir: spletna stran MIZŠ Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 21 POSVETI, KONFERENCE 2nd International Conference on Learning Cities (ICLC) 2. mednarodna konferenca o učečih se mestih Mexico City, Mehika, od 7. do 9. maja 2015 Konferenca bo namenjena temi oblikovanje prihodnosti trajnostnih učnih mest. Strokovno srečanje bo priložnost za predstavnike mest po vsem svetu, da izmenjajo svoje znanje pri gradnji učečih se mest, se učijo iz izkušenj drugih, oblikujejo partnerstva in ustvarjajo sinergijo. Na konferenci bodo udeleženci ocenili razvoj Globalne mreže učečih se mest (Global Network of Learning Cities - GNLC), sprejete ukrepe od prve mednarodne konference o učečih se mestih, ki je bila v Pekingu leta 2013, ter načrtovali prihodnje dejavnosti znotraj mreže. Podrobnejše informacije bodo objavljene na spletni strani GNLC. Mednarodna konferenca SIRikt 2015: Učimo se drug od drugega Kranjska Gora, Slovenija, od 27. do 29. maja 2015 UČIMO SE djuj^gd^ Tema konference, ki je namenjena vzgojiteljem, pomočnikom vzgojiteljev, učiteljem, laborantom, ravnateljem, informatikom, računalnikarjem, visokošolskim učiteljem, knjižničarjem, učencem, dijakom, študentom in drugim uporabnikom informacijsko-komunikacijske tehnologije, je Učimo se drug od drugega. Iskali bomo odgovore na vprašanja: Kako se učimo učitelji od učencev? Kako se učenci učijo drug od drugega? Kako se učimo sodelavci drug od drugega? Kako pri tem zbiramo in uporabljamo podatke (ang. learning analytics)? Več o konferenčnih dogodkih si lahko preberete na spletni strani http://www.sirikt.si. KNJIŽNICA ACS M) ve serijske publikacije na naših knjižnih policah Journal of Educational Education & Training je mednarodna revija, ki objavlja strokovne članke s področja razvoja prakse in teorije v izobraževanju, povezanem z delom. Prva letošnja številka po osmih letih posebno pozornost ponovno posveča spolu v poklicnem izobraževanju. Ugotavlja, da ženske še vedno zaslužijo manj, so v večini med zaposlenimi za polovični delovni čas, manj so zastopane na vodilnih mestih. Med drugim si lahko v reviji preberemo o spremembah v poklicnem izobraževanju, ki jih prinaša globalizacija, o medijsko ustvarjenih poklicnih identitetah na primeru kuharskega sektorja, ki jih prinašajo kuharske oddaje, pa tudi o težavi opuščanja šolanja mladih. Nazadnje pa lahko beremo tudi o tem, kako v posameznih nacionalnih kontekstih poklicno izobraževanje ustvarja spolne stereotipe. Številka, v kateri lahko ugotovite, da so tudi po osmih letih razlike med spoloma še vedno prisotne tudi v poklicnem izobraževanju in delu. 22 Vocational Education Training Tokratna številka Šolskih razgledov ponuja branje o obisku akrobatsko-plesne skupine iz Tanzanije na OŠ Rodica in navdušenje slovenskih ambasadorjev nad vse večjo razširjenostjo eTwinninga. In seveda zanimivo branje ponuja tudi tekačica Helena, z vetrom in proti vetru časa, od prvega do enaindvaj setega kilometra, od prvega do enaindvajsetega poglavja, življenje tekačice Helene Žigon. Več najdete na http://www.solski-razgledi.com/revija.asp?ID=201502, največ pa seveda v knjižnici, ko v roke vzamete časnik in preprosto berete ... Simona Kavčič ( simona.kavcic@acs.si), ACS UPORABLJENE KRATICE AC S - Andragoški center Slovenije Cedefop - European Centre for the Development of Vocational Training (Evropski center za razvoj poklicnega izobraževanja in usposabljanja) CMEPIUS - Center Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja COBISS - Co-operative Online Bibliographic Systems and Services (Kooperativni online bibliografski sistem in servisi) COBISS/OPAC - spletna aplikacija, ki knjižnicam in končnim uporabnikom omogoča dostop do različnih podatkovnih zbirk CPI - Center RS za poklicno izobraževanje E+ - program Erasmus+ EACEA - The Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (Izvršne agencije za izobraževanje, avdio-vizualne vsebine in kulturo) ECML - European Centre for Modern Languages (Evropski center za sodobne jezike) EK - Evropska komisija ELR2015 - Evropsko leto za razvoj 2015 EPALE - Electronic Platform for Adult Learning in Europe (elektronska platforma za izobraževanje odraslih v Evropi) Erasmus+ - EU programme for education, training, youth and sport (program EU za izobraževanje, usposabljanje, mlade in šport) ESV - European Voluntary Service (Evropska prostovoljna služba) e-RR - e-Roma Resource ESS - Evropski socialni sklad EU - Evropska unija EUCIS-LLL - European Civil Society Platform on Lifelong Learning (Evropska platforma civilne družbe za vseživljenjsko učenje) EZD - Evropa za državljane FB - Facebook GNLC - Global Network of Learning Cities (Globalne mreže učečih se mest) ICLC - International Conference on Learning Cities (mednarodna konferenca o učečih se mestih) InfoNet - Evropski InfoNet o izobraževanju odraslih III (European InfoNet Adult Education III) ISCED - International Standard Classification of Education (mednarodna standardna klasifikacija izobraževanja) 23 JSKD - Javni sklad RS za kulturne dejavnosti KA 3 - Ključni ukrep 3: Podpora za reformo politik KLASIUS - Klasifikacijskega sistema izobraževanja in usposabljanja LLinE - revija Lifelong Learning in Europe (Vseživljenjsko učenje v Evropi) LPoIO - Letni posvet o izobraževanju odraslih LU - ljudska univerza MIZŠ - Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport MOOC - Massive Open Online Course (množični odprti spletni tečaji) NPK - Nacionalne poklicne kvalifikacije NUTS - Nomenclature des Unites Territorielle pour Statistique / The Nomenclature of Territorial Units for Statistics (Klasifikacija statističnih teritorialnih enot v Evropski uniji) PAD - Pedagoško-andragoški dnevi OECD - Organisation for Economic Co-operation and Development (Organizaciji za gospodarsko sodelovanje in razvoj) PIAAC - Programme for International Assessment of Adult Competences (Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih) POKI - projekt Ponudimo odraslim kakovostno izobraževanje PUM - program Projektno učenje za mlajše odrasle RIC Novo mesto - Razvojno izobraževalni center Novo mesto RS - Republika Slovenija SURS - Statistični urad Republike Slovenije TVU - Teden vseživljenjskega učenja UNESCO - United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation (Organizacija Združenih narodov za izobraževanje, znanost in kulturo) VET - vocational education and training (poklicno izobraževanje in usposabljanje) ZLUS - Zveze ljudskih univerz Slovenije 24