teorija Blaž Mesec AKCIJSKO RAZISKOVANJE MED SOCIALNIM INŽENIRSTVOM IN REVOLUCIONARNIM AKTIVIZMOM V razvoju akcijskoraziskovalnega pristopa je mogoče razlikovati dve obdobji oziroma dve smeri, ki se razlikujeta po svojih temeljnih izhodiščih^(Kramer, Kramer, Lehmann 1979). ^ Prvo smer predstavlja akcijsko raziskovanje v okviru lewinovske tradicije (K. Lewin), v okviru katere seje v glavnem povezovalo s filozofijo "medčloveških odnosov". V drugi smeri so začeh v sedemdesetih letih razvijati akcijsko raziskovanje družbenokritično usmerjeni družboslovci, ki so se teoretično opirali na kritično družbeno teorijo. Ti so videU v akcijskem raziskovanju predvsem sredstvo ozaveščanj a in poHtičnega aktiviranj a družbeno prikraj šanih sloj ev in skupin za spreminj anj e družbenih razmer. Manj radikalnim med nj imi j e šlo bolj za spreminj anj e neposrednih življ enj skih pogoj ev, kvalitete življenja ali družbenega položaja prikrajšanih skupin, bolj radikalnim pa za spreminjanje temeljnih družbenih odnosov dominacije in izkoriščanja, za social(istič)no revolucijo torej. LEWINGVO POJMOVANJE AKCIJSKEGA IIAZISKGVANJA K. Lewinu pripisujejo, daje prvi konceptualiziral to vrsto raziskovanja, ji dal ime in prvi izvajal akcijske raziskave.^ Njegovo pojmovanje akcijskega raziskovanja je mogoče rekonstruirati na osnovi treh vrst virov: iz spoznanj o njegovem občemetodološkem nazoru, iz njegovih neposrednih zapisov in izjav o tej vrsti raziskovanja, iz nekaterih njegovih spoznanj o naravi skupinskega dogajanja in iz opisov raziskovahiih projektov, ki jih je sam imenoval akcijske oziroma so jih tako imenovali njegovi sodelavci.) a. Gbčemetodološki nazor Na tem mestu naj omenimo samo nekatera pojmovanja iz Lewinovega občemetodološkeganazora: prepričanje o metodološki enotnosti naravoslovnih in družboslovnih ved, ki se odraža tudi v naravi osnovnih pojmov njegove teorije, pojmov, ki so analogni pojmom fizike in matematike (polje, sile, vektorji); nasprotovanje redukcionizmu pri pojasnjevanju družbenih pojavov in behaviorizmu kot sodobni obliki redukcionizma; zavzemanje za integracijo znanosti na osnovi proučevanja skupin, ki so zanj ključne družbene entitete in osrednji predmet družbenih ved; zavzemanje za praktično vlogo znanosti; pojmovanje o integrativni in prediktivni ñmkciji teorije in poudarjanje pomena 62 Socialno delo 32/1993, št. 1-2 konceptualizacije ali konstruiranja pojma (genetični vidik, kvalitativni, operacionalno-kvantitativni, vidik generalizacije). Posebno pomembenj e njegov nazor o eksplanaciji, ki ima dve sestavini: nazor, daj e vsak dogodek determiniran s konfiguracijo družbenega polja kot celote in nazor, da eksplanacija ni v tem, da se odkrije povezave med eno in drugo vrsto fenotipskih podatkov, ampak v tem, da se fenotipske podatke poveže z dinamičnimi konstrukti. Lewinu pomeni pojasniti vedenje najti znanstveno predstavitev življenjskega prostora, to je predstavitev s konstrukti teorije polja, ter določiti funkcijo, ki povezuje vedenje in življenjski prostor. Vprašanje odnosa med razumevanjem in pojasnjevanjem opredeli kot vprašanje odnosa med "subjektivnimi" in "objektivnimi" elementi družbenega polja in ponazori svojo misel s primerom napovedovanja poteka dogodkov in razvoja odnosov v zakonskem paru. Analiza dveh psiholoških ("subjektivnih") polj ustvari osnovo za napoved dejanskega ("objektivnega") vedenja obeh zakoncev. Da bi lahko pojasnili vedenje, je treba razlikovati med situacijo, kot jo vidi opazovalec, in situacijo, kot jo vidi subjekt. Objektivnost v psihologiji zahteva, da kolikor mogoče ustrezno predstavimo subj ektivno polj e posameznika, nj egov življ enj ski prostor. Ključna metoda verifikacije je za Lewina eksperiment, katerega uporabo v družboslovju utemeljuje, izhajajoč iz teorije polja, prav z relacionabo naravo socialnih situacij, ki omogoča transpozicijo reabie strukture v eksperimentalno. Kljub temuj e poudarjal omejitve proučevanj a kompleksnih, družbenih dogajanj vlaboratoriju, artificielnost cepitve kompleksnih integriranih celot na elementarna vedenja in prednosti proučevanja dinamične narave spreminjanja v naravnih okoljih, vendar pod kontroliranimi pogoji. Predlaga kooperacijo proučevane skupine pri načrtovanju eksperimenta in s tem že nakaže osnovno misel akcijskega raziskovanja. Vprašanja, povezana z ustvarjanjem empirične evidence, zavzemajo v Lewinovem delu pomembno mesto.^ Ne samo, daje po njegovem prva naloga znanosti objektivno registrirati in zanesljivo opisati dejstva, ampak se z razvij anj em tehnik opazovanj a in meij enj a poj avov konstituiraj o novi predmeti proučevanja. Opisani Lewinovi metodološki nazori in nazori o naravi družbenega spreminj anj a že vsebujejo osnovne elemente akcijskega raziskovanja: stališče o praktični fimkciji znanosti; usmerjenost na preučevanje celot prepletenih dejavnikov; spoznanje, da se percepcija spremeni v odvisnosti od spremembe situacije z akcijo; težnja predstaviti subjektivno polje posameznikov (življenjski prostor akterjev), poudarek na eksperimentiranju v naravnih pogojih z ohranitvijo naravne celote pogojev. 63 Mesec: AKCIJSKO RAZISKOVANJE b. Opredelitve akcijskega raziskovanja V zvezi z akcijskim raziskovanjem omenjajo Lewina predvsem kot človeka, ki je dal temu posebnemu pristopu ime "akcijsko raziskovanje" in ki je ta pristop spodbujal in ga tudi sam uporabljal. Akcijsko raziskovanje je definiral takole: "Raziskovanje, potrebno družbeni praksi, lahko najbolje označimo kot raziskovanje za družbeno upravljanje ali družbeno inženirstvo. Toj e neka vrsta akcij skega raziskovanj a, komparativnega raziskovanjapogojev in učinkovrazličnih oblik družbene akcije in raziskovanj a, ki vodi do družbene akcije. Raziskovanje, ki ne proizvaja nič drugega kot knjige, ne bo zadostovalo.- Pomudimo se nekoliko pri tej opredelitvi. (1) Lewin uporablja pojem akcijskega raziskovanja v pomenu uporabnega raziskovanja. To naj služi "družbenemu upravljanju" ali "družbenemu inženir- stvu". Zaveda se, da se praktikibojijo"tehnokracije" družbenih ved. (1948,213) Ta bojazen pa po njegovem ni upravičena, saj znanstveni zakoni niso diagnoza lokahiih razmer inne predpisujejo strategije spreminjanja. Taje v rokah ljudi, ki tam živijo. V skladu z duhom njegovega dela pri razvijanju metod demokratičnega vodenja skupin bi tudi bilo, da bi pojmoma "družbeno upravljanje" in "družbeno inženirstvo" ne pripisoval pomena, kakršnega sta dobila v okviru resnično tehnokratskih pristopov. Zdi se, daj e ta izraz uporablj al v pomenu, podobnem našemu "sociahiemu delu." Povsem jasno je, da mu ni šlo za kontrolo in vzdrževanje nespremenjenega stanja, ampak za spreminjanje vedenja, celo za revolucioniranje družbenega življenja.^ (2) Akcijsko raziskovanje je po njegovem primerjabo raziskovanje pogojev in učinkov razhčnih oblik družbene akcije, in raziskovanje, ki vodi do družbene akcije. Ta njegova opredelitev se, to moramo kar takoj poudariti, bistveno razlikuje od nekaterih kasnejših pojmovanj akcij skega raziskovanj a. Model za preverjanje pogojev in učinkov različnih akcij je - če ekspliciramo to misel - eksperiment o učinkovitosti različnih tretmanov A, B, C... na določene kriterije. Konkreten primer je eksperiment s tremi različnimi stili vodenja. Poleg tega vključuje Lewin med akcijsko raziskovanje tudi raziskovanje, ki vodi do družbene akcije. To bi lahko bilo po sedanjih opredelitvah diagnostično raziskovanje, ki definira določen družbeni problem, oziroma raziskovanje, ki vodi do formulacije alternativnih opcij in do odločitve za eno od njih. (3 ) Poj em akcij skega raziskovanj a uporablj a v zelo širokem pomenu aplikativnega raziskovanja, ki obsega zelo različne pristope, saj po njegovem tako raziskovanje vključuje matematične in konceptualne probleme teoretične anahze, deskriptivne raziskave, laboratorijske in terenske eksperimente družbenega spreminjanja. K akcij skemuraziskovanj u prišteva tudi evalvacij sko raziskovanj e, kot raziskovanj e 64 Socialno delo 32/1993, št. 1-2 učinkov družbenih akcij in kriterijev njihove uspešnosti. Akcijsko raziskovanje ima za enako pomembno kot čisto znanstveno raziskovanje; nikakor ni manj- vredno. "Nagibam se k temu, da bi trdil, daje res prav nasprotno." (1948,203) (4) Akcij sko raziskovanj e zahteva celosten pristop. Izbolj ševanj e medskupinskih odnosov se srečuje s celo vrsto različnih nalog: od spreminjanja stališč in stereotipov do problemov ekonomske diskriminacije in vodenja skupin. "Brezupno je spopasti se s katerimkoU teh vidikov medskupinskih odnosov, ne da bi hkrati upoštevah druge." (1948,203) (5) Raziskovahii postopki naj bodo vključeni v akcijo. "Z družbenega vidika ni dovolj, da univerzitetne ustanove proizvajajo nove znanstvene uvide. Potrebno bi bilo instalirati raziskovabe postopke, družbene oči in ušesa, naravnost v organizem družbene akcije." (206) To je ena Lewinovih osnovnih inovacij, čeprav sam pravi, da ideja o raziskovahiih oddelkih agencij, ki so namenjene izbojševanju medskupinskih odnosov, ni nova. Nova je zahteva, naj bi to raziskovanje zares uporabljalo znanstvene metode in naj ne bi bilo le "zbiranje časopisnih izrezkov". Akcijska raziskava poteka kot spirala, v kateri si slede načrtovanje akcije, izvedba in raziskovanje. Ko razpravlja o tem, kdaj, kje in kdo naj izvaja akcijske raziskave, pomembno dopohii izhodiščno definicijo akcij skega raziskovanj a, s tem daj asno opredeli fimkcij o in položaj raziskovanj a v poteku akcije. Raziskovanje je tukaj vključeno v akcijo kot usmerjevalni instrument. V družbenih akcijah se prepletajo trije procesi: načrtovanje, izvedba, raziskovanje.^ (6) Lewin je pripisoval poseben pomen tehnično-metodološki problematiki akcij skega raziskovanj a. Od načelne zahteve po vključitvi raziskovanj a v akcij o do praktične realizacije je zahteven korak in Lewin se je tega dobro zavedal. Pravi celo, da se raziskovanje sreča pri tem s svojo najtežjo nalogo. Navaja primer, kako so ta primer rešili na nekem seminarju za delavce na področju medrasnih odnosov v državi Connecticut. Problem je bil, ali je seminar proizvedel kakšne spremembe pri udeležencih ali ne in zakaj je bil rezultat tak, kakršen je pač bil. Zato je treba opisati način vodenja, koliko iniciative so pokazali posamezniki in celotno spreminjajočo se konfiguracijo vodenja seminarja. "Naloga, s katero se morajo soočiti družboslovci pri objektivnem zapisovanju teh podatkov, ni dosti drugačna odnaloge zgodovinaija." (1948,210)"^ Poleg tega pa so Lewin in njegovi sodelavci, zlasti French, pri usposabljanju delovodij uporabih že razhčne "akcijske tehnike", kot so: samopreveijanje, povratno sporočilo (feedback), skupinsko reševanje problemov ter spodbujanje odkritosti in zaupanja v skupini. (Marrow 1977,170). (7) Pri izvajanju eksperimentov v naravnih pogojih se srečamo med drugim s 65 Mesec: AKCIJSKO RAZISKOVANJE problemom, kako družbeno moč, ki je različno porazdeljena v situaciji, zastaviti za kontrolirano izvajanje eksperimenta. Lewin svetuje kot strategijo, da si raziskovalec pridobi sodelovanj e nosilcevmoči vnaravni situaciji pri načrtovanju in organizaciji eksperimenta oziroma sodelovanje vseh članov skupine. Ne omenj a nikakršnih metodoloških problemov, ki bi izhaj ah iz takega sodelovanj a in ki ne bi bih načelno rešljivi v okviru njegovega pojmovanja znanstvene metode in akcijskega raziskovanja. Ko Marrow, ki je tu povezovalec in glasnik Lewinovih mish, komentira raziskavo Frencha, pri kateri so delovodje sami sodelovali kot raziskovalci, pravi: "Ta eksperiment dokazuje, da način, kako se uvede kak poskus, deluje kot odločilni faktor. Če člani skupine sodelujejo pri programu, ki ima za cilj ustvariti j asnost glede dej stev, na katerih temelje njihove domneve, bodo rezultati, do katerih bodo prišh, izzvali spremembe njihovega vedenja." (Marrow 1977,172) (8) Praktična akcija, raziskovanje in usposabljanje so deh trikotnika, ki imajo svoj pomen le, če so povezani. Tuje treba navesti Lewina nekoliko obširneje, saj gre za zgodovinske mish: "Globok vtis je naredil name silen pedagoški učinek, ki so ga imeh evalvacij ski sestanki, načrtovani zaradi znanstvenega beleženja, na proces usposabljanja. Vzdušje objektivnosti, pripravljenost vodstva za odkrito razpravo o svojih napakah, ne da bi bil s tem ogrožen njegov položaj, je, kot kaže, pripeljalo k stopnjevanju upoštevanja in je ustvarilo tisto razpoloženje sproščene objektivnosti, ki je nikjer ni težje doseči kot na področju medskupinskih odnosov, ki je obremenjeno s čustvenostjo in togimi stališči, celo pri tako imenovanih liberalcih in tistih, katerih služba je pospeševanje medskupinskih odnosov. Ta in podobne izkušnje so me prepričale, da moramo obravnavati akcijo, raziskovanje in trening kot trikotnik, ki mora ostati povezan v korist vsakega njegovih kotov." (Lewin 1948,211) Akcije ni mogoče izboljšati, ne da bi usposabljali osebje in raziskovali njene učinke ; usposablj anj e poteka najbolj e ob sodelovanju v akciji in v raziskovabem procesu; raziskovanje paje plodno le, če se dogaja v praksi in ga izvajaj o ozaveščeni in usposobljeni ljudje. Akcijsko raziskovanje je torej namerno spreminjanje različnih vidikov vedenja ljudi in družbenega življ enja, spreminjanje, ki se vedno osredotoča na neko celoto med seboj povezanih in soodvisnih vidikov; prikateremseprepletajopraktičnaakcija,raziskovanjeinusposabljanje. C. Akcijsko raziskovanje in družbeno spreminjanje Tretji vir za rekonstrukcijo Lewinove koncepcije akcijskega raziskovanja so spoznanja o družbenem spreminjanju na skupinski ravni, zlasti: o kvazi- stacionamem ravnotežju, odporu, sekvenci spreminjanja, pomenu skupinske 66 Socialno delo 32/1993, št. 1-2 odločitve in skupinskih norm pri spreminjanju vedenja.® (1) Osnovni pojem za anahzo družbenih sprememb je pri Lewinu pojem kvazistacionamega ravnotežja. To je ravnotežje kake celote, ki se ohranja kljub neprestanemu gibanju in spreminj anju delov. Raven kvazistacionamega procesa se vzdržuje kot kvazistacionamo ravnotežje, kadar delujejo na dimenziji zvišanja oziroma znižanja nivoja nasprotne sile enake jakosti. Spremembe ne sledijo nujno potem, ko se je povečala jakost nasprotnih sil; nasprotno, pod določenimi pogoji je spremembe možno lažje doseči, če se jakost nasprotnih sil prej zmanjša, tj. če se zmanjša napetost (tenzija). Kvazistacionami procesi niso popolnoma konstantni, ampak fluktuiraj o okrogneke povprečne ravni - "centralna struktura polja sir'.(1951,205) Povečanje jakosti neke sile (ali zmanjšanje jakosti nasprotne sile) lahko povzroči spremembo ravni. Toda proces se vme nazaj na prejšnjo raven, če se jakost te sile zmanjša, vse dokler se to dogaja znotraj centralnega polja sil. Če pa se jakost neke sile toliko poveča, da potisne raven procesa iz centralnega polja sil, se proces ne vme več na isto raven. (2) Dmgi koncept, kije bistvenega pomena za akcijsko raziskovanje, je pojem odpora. Lewin ne konceptualizira odpora kot emocionalno stanje posameznika, ampak išče njegov izvor v ohranjanju skupinskih norm. Čim večja je socialna vrednost skupinske norme, tem večji bo odpor posameznega člana skupine, da bi se odklonil od te ravni. Veliko primerov odpora do sprememb lahko pojasnimo na ta način z delovanjem družbenih norm. Šele če se spremeni norma, izgine odpor. To pomeni, da pri uvajanju sprememb ni dovolj, da določimo zaželeno stanje in da ga začasno proizvedemo, ampak moramo že v samem začetku računati na to, da želimo trajno spremembo in v skladu s tem spremeniti skupinsko normo. (3) S tem povezano je spoznanje o vplivu skupinske odločitve na spreminjanje vedenja. Eksperimenti so pokazali, da je skupinska odločitev zagotovila trajnejšo spremembo vedenja kot individuaba odločitev. Eden od razlogov za to je oblikovanje skupmske norme, dmgi dejstvo, da seje posameznik v skupini dejansko odločil za neko vedenje m tretji, daje to javno izrekel. Na tej osnovi je Lewm zagovarjal sprembjanje skupmskih norm namesto sprembjanja posameznika. Prav spoznanja o pomenu skupmske odločitve kot faktorja sprembjanja so neposredno uporabna v okvim akcijskega raziskovanja. Te ideje je demonstriral v svojb eksperimentih s sprembjanjem vedenja v zvezi s prehrambenimi navadami. "Uspešna sprememba ima torej tri vidike: odmrznjenje sedanje ravni Ll, gibanje na novo raven L2 b zamrznitev na novi ravni." (1951,288) (4) Lewm je opozoril tudi na nekaj taktik, ki naj bi jb uporabljali pri družbenem 67 Mesec: AKCIJSKO RAZISKOVANJE spreminjanju, kotnpr.: najprej identificirati vodilne v ciljnem sistemu ('Srataije"); upoštevati socialni kontekst 'Sratarjev"; spodbujati vključitev posameznikov, tako da se predstavi problem v skupinski situaciji; izogniti se "ego-tveganju" tako, da se problem prikaže kot problem za drugega; zagotoviti eksperte, ki posredujejo nujno potrebno znanje; zahtevatijavno izjavo vsakega posameznika o nameravanem vedenju v prihodnosti in zagotoviti preverjanje vedenja. (Newcomb, Hartley 1947) č. Akcijskoraziskovalni projekti Četrti vir rekonstrukcije Lewinovega koncepta akcijskega raziskovanja so raziskave, ki jih je izvedel on sam ali njegovi sodelavci in ki so jih imenovali akcij ske.^ (1) V enem od teh primerov je Lewin svetoval podjetju, kjer je bil več let svetovalec (Harwood Manufacturers), v zvezi s problemom nizke storilnosti delavk, ki niso imele delovnih navad, primernih industrijskemu načinu dela. Zdelo se jim je, da obstoječe ravni storilnosti ni mogoče preseči. Lewin je po pogovorih z vodstvom svetoval, naj se najde način, da bi pokazali, da so norme, ki so jih imeh za previsoke, reabe in dosegljive. Podjetje je nato zaposlilo večje število izkušenih delavcev iz drugega kraja, ki so brez težav dosegali te norme; tako so ostah videH, da so norme dosegljive in kmalu seje tudi njihova storibost dvignila. (Marrow 1977,165-175). "Akcijsko" je tu dejstvo, da je šlo za praktičen poseg na osnovi diagnoze situacije in nasveta, poseg, kije povzročil spremembo vedenja delavcev. Diagnozo je Lewin postavil na osnovi podatkov, ki jih je dobil v pogovorih z vodstvom podjetja in na osnovi splošnih teoretičnih premis, povezanih s pojmom nivoja aspiracij. To delo je bilo raziskovanje le v zelo širokem pomenu te besede, pač kot empirično in usmerjeno pozvedovanje, ki se opira na določen teoretični okvir, ne pa v določnej šem pomenu sistematičnega zbiranja empiričnih podatkov s preverjenimi postopki. (2) Nekaj podobnega velja za poskuse s skupinskim odločanjem. Bavelas je primerjal dve skupini delavcev: v eni so se delavci po razpravi odločili da bodo v petih dneh dvignili storilnost do določene ravni, v drugi pa so samo razpravljali, kako naj bi dvignih storihiost. Po pričakovanju seje v prvi skupini v resnici dvignila storihiost, v drugi pa ne. V raziskavi o spreminjanju prehrambenih navad so primerjali vpliv različnih načinov prosvetljevanja na dejansko spremembo prehrambenih navad. Najbolj učinkovit način je bila skupinska razprava, ki ji je sledila skupinska odločitev za spremembo. Pri obeh raziskavah je šlo v bistvu za primerjavo učinka različnih stanj neodvisne spremenljivke (skupinska odločitev-skupinska razprava) na odvisno (storilnost, prehrambena navada), to je kot katerikoli eksperiment, v katerem preverjamo 68 Socialno delo 32/1993, št. 1-2 vpliv eksperimentalnega faktorja na odvisno spremenljivko, s to razliko, da si ne v enem ne v drugem primeru niso preveč belili glave s kontrolo drugih relevantnih spremenljivk. (Marrow 1977,168) (3) Šele eksperiment Frencha o spreminjanju stereotipne predstave o starejših delavkah se jepribhžal sedanj emu pojmovanju akcijske raziskave. Frenchjebil, če sodimo po Marrowu, tedaj prvi, kije uvedel neko obliko participativnega raziskovanj a, ki j e bistvena sestavina sedanj ega pojma akcij skega raziskovanj a. French je podvomil, da bi nadaljnje prezentiranje podatkov o enakovredni storilnosti delavk lahko spremenilo stališča delovodij, inje predlagal, naj bi ti ljudje sami zbrali podatke in na ta način prišh do uvida o razliki med podatki in njihovimi prepričanji. Poskus v tej smeri se je popohioma posrečil. Skupina delovodij seje sama odločila za metodologijo zbiranja podatkov, ugotovila, da so "starejše" delavke (ki so jih opredelih kot nad 30 let stare!) celo bolj produktivne in učljive od mlajših, in spremenila svoja stališča do zaposlovanja teh delavk. Ni pa se posrečilo z individualnim pristopom spremeniti stereotipnega stališča delovodje kljub zelo prepričljivim podatkom. Samostojno raziskovanje in odkrivanje dejstev v skupini se je torej izkazalo kot bolj učinkovito pri spreminjanju stereotipa kot zgolj seznanjanje z ugotovitvami, do katerih so prišh dragi, in bolj učinkovito kot individuahio soočanje z diskrepanco med podatki in stereotipnim prepričanjem. (French, Marrow 1945) V tem posegu so torej delovodje pod mentorstvom pokHcnega raziskovalca raziskovali storilnost, učljivost, fluktuacijo in absentizem delavk. (4) V raziskavi Bavelasa o samoodločanju pa so delavci, ki so dosegah zahtevano normo, lahko sami planirali svojo storilnost, to je prostovoljni presežek norme, za vsako uro ah vsak dan vnaprej. V skupini, kij e tako planirala svojo storibost, seje storihiost povečala in stabilizirala na tej povišam ravni. V dragih skupinah, kjer delavci niso tako načrtovali svoje storilnosti, pa se ta ni povišala. Na spremembo vrednosti odvisne variable, na katere vrednost so subjekti lahko zavestno vplivali, je torej vplivalo poznavanje njene izhodiščne vrednosti in samodoločanje aspirirane vrednosti. (5) Marrow je povzel opise nekaj važnejših akcij skoraziskovahiih projektov, ki so jih izvedli pod Lewinovim vodstvom ali ob njegovem sodelovanju v okvira Komisije Ameriškega židovskega kongresa za odnose v skupnostih (Commision on Community Interrelations). V enem od njih so delali s skupino italijanskih katoliških mladostnikov, ki so ob židovskem prazniku Jom-Kippur motili obrede v sinagogi. V raziskavi so ugotovih, ali se da te mladostnike preusmeriti h konstruktivnejšemu udejstvovanju. Pri dragem "projektu" je vodstvo Ameriškega židovskega kongresa prosilo Lewina za svet v zvezi z vpisnimi postopki na univerze, postopki, ki so diskriminirali Žide. Lewin je menil, daje 69 Mesec: AKCIJSKO RAZISKOVANJE diskriminacija pogosto vzrok za predsodke in ne njihova posledica, zato seje smotrno boriti proti diskriminaciji, če hočemo spremeniti predsodke. V skladu s tem mnenjem so se predstavniki židovskega kongresa nato borih proti diskriminaciji pri vpisu in dosegli, da so po vsej državi revidirah diskriminacijske ukrepe. V tretji raziskavi so preverih trditev predstavnikov veleblagovnic, da kupci ne marajo črnskih prodajalcev. Z intervjuji in opazovanjem kupcev so ugotovili, da velika večina kupcev ne bi imela nič proti nameščanju črncev kot prodajalcev. Kupec vzame situacijo, kakršna je, kot gotovo dejstvo in se pusti postreči prodajalcu, kakršen je, ne glede na svoje predsodke do njegove polti. V četrti raziskavi je Festinger eksperimentabo zavrnil hipotezo, da so Židje lojalni med seboj. V mešanih skupinah študentk je po posebnem eksperimentabem postopku izvedel volitve "predsednice" m ugotovil, daje na izbor pri katoličankah nekoliko vplivala verska pripadnost (več glasov za katohčanko), medtem ko Židmje niso pogosteje glasovale za Židmjo. V peti raziskavi so ugotovili, da imajo stanovalci rasno mtegriranega naselja, kjer so belci m črnci prebivali v istih blokih, ugodnejša stališča do druge rase, kot stanovalci naselja, kjer so v istem bloku prebivali le pripadniki iste rase (vsak blok druga rasa). Te raziskave smo nekoliko podrobneje opisali, da bi videh, kaj vse je veljalo za akcijsko raziskovanje: sociaboterapevtsko delo s skupino mladoletnih prestopnikov, nasvetovanje, anketna raziskava, eksperiment, eksperiment ex post facto. Mimo dejstva, da so bih to "uporabni" projekti m da so imeh skupno vsebmo, povezano z rasno, versko m etnično diskrimbacijo, ter skupnega teoretičnegaokviravLevvmoviteorijipoljanisoimehnobeneskupnemetodološke poteze. d. Povzetek: Lewmovo pojmovanje akcijskega raziskovanja Lev^ova eksplicitna definicija akcijskega raziskovanja je tako široka, da se ne razlikuje od opredelitve uporabnega raziskovanja ah terenskega eksperimenta, to pa velja tudi za mnoge tako imenovane akcijske raziskave njega samega m njegovih sodelavcev. Toda tako njegovmetodološki nazor kotnjegova spoznanja o zakonitosti sprembjanja vedenja b stališč, predvsem o vlogi skupbskega odločanja, participacije b povratnega sporočila, predstavljajo osnovo za opredelitev akcijskegaraziskovanjakot specifične metode, kije splet spoznavanja b praktičnega delovanja. V temelje koncepta akcijskega raziskovanja kot metode spoznavanja so vgrajene med drugimi naslednje ideje. (1) Naloga znanosti je prispevati k reševanju problemov družbenega življenja b naj se zato loteva človeško b družbeno pomembnb tem. (2) Pri tem raziskovanju se ne usmerjamo na 70 Socialno delo 32/1993, št. 1-2 proučevanje medsebojnih odvisnosti izoliranih variabel, ampak imamo vedno pred očmi celotno polje. (3) Pri psihološkem spoznavanju se izmenjavata subjektivna in objektivna perspektiva, perspektive akteijev in perspektiva opazovalca. (4) Raziskovalni postopki naj bodo vključeni v praktično akcijo, tako dajo lahko usmerjajo, hkrati pa je s tem raziskovalec neposredna priča dejanskemu dogajanju. (5) V okviru akcijskega raziskovanja se uporablja eksperimentalna metoda. (6) Zbiranj e empirične evidence pri te vrste raziskovanju je podobno delu zgodovinarja, ki rekonstruira preteklo dogajanje. (7) Akcijsko raziskovanj e poteka v iterativnih ciklih, v katerih si slede identifikacij a problema, načrtovanje, delovanje in evalvacija. (8) Pri akcijskem raziskovanju se prepletajo akcija, raziskovanje in usposabljanje. Za akcijsko raziskovanje kot metodo družbenega spreminjanja pa so temeljna naslednjaLewinova spoznanja. (1) Skupina in ne posameznikj e medij družbenega spreminjanja. (2) Posamezen vidik vedenja se lahko spremeni samo, če se spremeni celota, katere del je; spremembe se dogajajo kot spremembe v polju sil, ki vzdržujejo kvazistacionamo ravnotežje. (3) Odpor do sprememb je običajno dejstvo, povezano z ohranjanjem skupinskih norm in standardov in skupinska odločitev kot posrednik med motivacijo in spremembo vedenja je osrednjega pomena za spreminjanje vedenja. (4) Spreminjanje poteka v fazah, ko si sledijo "odmrznjenje" starih navad, sprememba in "zamrznjnje" novih. (5) Nujen pogoj za spreminjanje s pomočjo raziskovanja je vključitev nosilcev družbene moči v raziskavo. Akcij sko raziskovanj e naj bi, nakoncu, prispevalohkrati v zakladnico teoretičnih znanj in k družbenemu delovanju in spreminjanju v vsakdanjem življenju. Povsem jasno je, da Lewin ni želel žrtvovati znanosti praksi, niti se odpovedati praktičnemu delovanju. Ne smemo pozabiti, da njegovnazor označuj e hkratnost dveh navidez protislovnih izrekov: "Raziskovanje, ki ne proizvede nič dmgega kot knjige, ne zadostuje" in "Nič ni tako praktično kot dobra teorija." Iz opisov dogaj anj ob prvih akcij skih raziskavah Lewina in nj egovih sodelavcev (Marrow 1977) pa sledi, da je k opredelitvi akcijskega raziskovanja kot specifične metode pomembno prispeval French, ki je tej opredelitvi dodal komponento participacije. V tej opredelitvi je posebnost akcijskegaraziskovanja dejstvo, da tisti ljudje, katerih vedenje ali stališča naj bi se spremenili ali ki hočejo doseči nek smoter, sami kot skupina na raziskovalen način pridejo do ugotovitev o neskladju med dejstvi in svojimi prepričanji in navadami in se odločijo, da jih spremenijo. Za to opredelitev akcijskega raziskovanja, ki upošteva sicer ves Lewinov pojmovni okvir, je torej bistveno: (1) da se dogaja v družbeni praksi, to je, da so njegovi nosilci ljudje, ki hočejo doseči praktične smotre; (2) da pri doseganju teh smotrov zaidejo v dvom glede ustreznih 71 Mesec: AKCIJSKO RAZISKOVANJE ukrepov oziroma njihovih misehiih predpostavk (prepričanj in navad); (3) da ^ami kot skupina ob pomoči strokovnjaka izvedejo raziskavo, ki naj preveri ustreznost teh predpostavk in morebiti odkrije neskladje med stvarnostjo in prepričanji (predsodki, stereotipi); (4) da se kot skupina na osnovi rezultatov raziskave odločijo za praktičen ukrep in/ali za spremembo stališča ali vedenja. Preverjanje misehiih predpostavk ravnanja skupine akteijev in razširjanje njihovega misebega horizonta na način empiričnega raziskovanja pa je, po naši sodbi, osrednja značilnost akcijskega raziskovanja. Povsem ustrezna je tudi naslednja opredelitev lewinskega pojma akcijskega raziskovanja: "Raziskovalec gre tja, kjer gori: v tovarno, v krajevno skupnost, v šolo, na mladinski tabor. Analizira problem na kraju samem. Kolikor mogoče se sam vključi v delovne skupine in dogajanja. Udeležencem pomaga pri izvajanju samoanahze. Na temelju skupaj pridobljenih spoznanj razvije variante poskusa, ki se jih spet da izvesti na kraju samem. Njihove učinke natanko registrirajo in jih primerjajo s primerjalnimi skupinami. O njih razpravljajo neposredno prizadeti. Rezultat razprave vodi spet do novih ukrepov." (Metzger 1979,13) Lewinovi učenci in duhovni nasledniki niso nič bistvenega dodali opisanim konceptom, na katerih temelji akcijsko raziskovanje. Za nadaljnji razvoj te metode je značilno diferenciranje različnih vrst akcijskega raziskovanja (diagnostično, raziskovanje s povratnim sporočilom, participativno; Lippitt 1979; Selltiz, Wormser 1948; empirično, eksperimentalno; Chein idr.); predvsem pa razvoj v smeri "didaktičnega raziskovanja" v okviru različnih oblik skupinskega dela (T-skupine ipd.), kar pomeni, da je učno raziskovanje izpodrinilo pravo raziskovanje, (gl. npr. Sader 1979; Sanford 1970). Dvajset let po Lewinu ugotavljaRappoport(1970), da seje akcijsko raziskovanj e razcepilo na štiri tokove: smer v okviru inštituta Tavistock, s poudarkom na sociotehnični ravni spreminjanja; smer skupinske dinamike v okviru Centra za skupinsko dinamiko pri M.I.T., ki poudarja procese v posamezniku in v majhnih skupinah in ne širših družbenih procesov; smer operacijskega raziskovanja, ki ga prakticira Inštitut za operacijske raziskave pri Inštitutu Tavistock, v ZDA pa Ackofif in Churchman; smer uporabne antropologije, ki v svojih projektih razkriva akcijsko usmeritev pri proučevanju kulturnih sprememb (časopis Human Organization). Ta delitev kaže, da se pojem akcij skega raziskovanja uporablja tako za različne oblike usposabljanjakot zarazhčne oblike aplikativnegaraziskovanja (operativno raziskovanje, uporabna antropologija) in organizacijskega svetovanja. Kaže, kako nejasna je postala definicija akcijskega raziskovanja. Nesluteni razcvet skupinskega usposabljanja ali "terapije za normalne" (Weschler, Massarik, 72 Socialno delo 32/1993, št. 1-2 Taimenbamn 1962) je popolnoma zasenčil vprašanje, ali lahko akcijsko razi- skovanje kaj prispeva k posplošljivemu znanju o človekovem delovanju v skupinah in skupnostih in ne le k usposabljanju in uporabi znanja. Temu vprašanju so se v večji meri kot predhodniki posvetili družboslovci, ki so zaslužni za renesanso akcijskega raziskovanja v sedemdesetih letih. Tedaj je prišlo do rekonceptualizacije, pri kateri je bila znova poudarjena problematika akcij skega raziskovanj a kot raziskovahie metode in ne le metode usposablj anj a in spreminjanjana skupinski ravni. Toda tarekonceptuahzacijajeproblematična, ker je iz akcijskega raziskovanja kot metode uporabe znanja za spreminj anj a prakse in metode raziskovanj a problemov praktičnega delovanj a hotela narediti občemetodološki pristop v družboslovju in ga celo izenačila z družboslovno teorijo! (Npr. Moser 1975: "Akcijsko raziskovanjekotkritičnateorijadružbenih ved"). AKCIJSKO RAZISKOVANJE V OKVIRU KRITIČNE DRUŽBENE TEORIJE Po Radtkeju (1979) je pobudnik obnovljene razprave o akcijskem raziskovanju v ZR Nemčiji W. Fuchs (1970), ki je skušal na osnovi kritike dotedanje družboslovne metodologije zavrniti inženirsko pojmovanje družboslovja in ga nadomestiti s pojmom ozaveščanja. Pri tem je v dotedanjih pristopih odkril postopke, ki bi lahko vodih do procesov učenja tudi pri "objektih" raziskav. Poudaril je, da je s triki vzpostavljena enosmerna komunikacija med raziskovalcem in objektom raziskave vedno le navidezno enosmerna, kajti v resnici raziskovalec ali celotna raziskovaba situacija emitira informacije, ki oblikujejo pričakovanja objektov. S tem je bila naznačena možnost, da bi izkoristih neposredno srečanje raziskovalcev in objektov raziskave za smotrno, komunikativno vplivanje na situacijo. "Na ta načinje nastala miselna figura, ki skuša posredovati med teorijo in prakso s komunikacijo med znanstveniki in praktiki - kar je praktična kritika prakse družboslovnega raziskovanja. V medsebojni komunikaciji med raziskovalci in praktiki naj bi ti sistematično izražali svoje potrebe in se podvrgh 'znanstveni samorefleksiji orientacije k smislu'". (Radtke 1979, 78) a. Družboslovno raziskovanje, kot akcijsko raziskovanje (nazor Haaga in drugih) Za naš prostor je bilo posebej pomembno delo skupine nemških družboslovcev v redakciji štirih avtorjev (Haag idr. 1975), saj gre za prvo nam znano eksphcitno rekonceptuahzacijolewinskegaakcijskegaraziskovanja.Tarekonceptuahzacija izhaja iz kritične družbene teorije in se še posebej opira na Habermasa (1968). Med posameznimi avtorji so kar precejšnje razlike vpojmovanjih, vendar se vsi m Mesec: AKCIJSKO RAZISKOVANJE gibljejo v obzorju kritične družbene teorije. Omenjena rekonceptualizacija je motivirana z dvema interesoma: spoznavnim in praktičnim. Je, kar zadeva spoznavni interes, poskus, da bi na osnovi kritike dotedanje metodologije družboslovnega raziskovanja razvili novo raziskovalno strategijo. Nekateri v tem krogu pojmujejo akcijsko raziskovanje kot nov splošno metodološki pristop v družboslovju (npr. Haag), drugi so glede tega bolj zadržani in odprti (npr. Klüver in Krügerjeva). Ta pristop ustreza, drugič, interesu družboslovcev, da bi vplivali na družbeno prakso in bili v njej reprezentirani. Klüver in Krüger (1975,75-77) sodita, da pomeni akcijsko raziskovanje novo opredelitev odnosa med teorijo in prakso v družbenih vedah, v kateri j e sociahii realiteti dodeljena druga funkcija kot v tradicionabem raziskovanju. Sociahia reabost tu ni samo objekt proučevanja, ampak objekt spreminjanja. Osnovni postulati akcij skega raziskovanja so po njima: (1 ) Izbor in formuliranj e problema raziskovanja sta odvisna od praktičnih družbenih potreb in jih ne determinirajo predvsem spoznavi smotri. Smoter raziskovanja je poseči v družbene odnose in spremeniti stvarnost ne zgolj oblikovati in preverjati teorije. (2) Podatke, kijih zberemo v raziskavi, obravnavamo kot momente procesa in ne kot izolirane podatke "na sebi". Socialno situacijo, ki jo raziskujemo, pojmujemo kot celoto, kot socialno polje, iz katere ni mogoče izolirati posameznih variabel. (3) Raziskovalec v odnosu do objekta raziskovanja ni distanciran, ampak zavestno vpliva na njegovo spreminjanje. (4) V skladu s tem se spremeni tudi vloga opazovancev tako, da sodelujejo v procesu raziskovanja in praktičnega spreminjanja in postanejo tako subjekti celotnega procesa. Teznačilnosti,kinepresegajolewinovskegapojmovanjaakcijskega raziskovanja, po Klüverju in Krügerjevi prekoračujejo okvir "tradicionalnega družboslovnega raziskovanja", iz česar naj bi sledilo, daje akcijsko raziskovanje nova metoda paradigmatičnega pomena. Toda iz celote njunega razmišlj anj a, ko konfrontirata akcijsko raziskovanje s štirimi drugimi znanstvenoteoretičnimi pozicijami kritičnim racionalizmom, sistemsko teorijo, kritično teorijo in historičnim materializmom, sledi za celotno našo razpravo izredno pomemben sklep, daje akcijsko raziskovanje možno izvajati v okviru vseh teh teoretsko-metodoloških pristopov, da torej ni občemetodološka paradigma, ampak je posebna metoda, združljiva z različnimi paradigmami, v kolikor razumemo pod paradigmo epistemološki ali obči metodološki pristop. Haag (1975,22) kritizira empirično družboslovno raziskovanje, češ da tako ali drugače služi le interesom vladajočih slojev. Izraža potrebo po drugačni metodologiji in vidi možnost zanjo bodisi pri utopičnih socialistih bodisi v Lewinovem akcijskem raziskovanju in se odloči za slednjega.^® Že ta njegova dilema izdaj a temeljno enačenje ali vsaj analogijomed akcijskim raziskovanjem 74 ' Socialno delo 32/1993, št. 1-2 in znanstvenim socializmom, malce prikrojemim sodobnim razmeram in še posebej položaju revolucionarnih mladih raziskovalcev, ki skušajo revolucijo izvesti najprej na področju raziskovanja, nato pa povsod. Zato je stabo na preži pred nevarnostjo "sistemskega fimkcionaliziranja" raziskovalne dejavnosti, kajti cilj praktično relevantne družbene znanosti je sprememba družbenega sistema; najprej na področju raziskovanja, kjer ukinja odnos dominacije tako, da omogoči participacijo "objektov raziskovanja".^^ Spet na drugem mestu pa piše tako, kot da bi bilo akcijsko raziskovanje predvsem didaktično raziskovanje: raziskovahii proces sam je sociahii sistem, ki si sam reflektira lastno raziskovalno prakso. "Sisteme akcij skega raziskovanj a je treba v danih družbenih pogojih inteфretirati kot didaktične sisteme za razvijanje znanstvene prakse. Njihova naloga je na eni strani inovativni razvoj, na drugi strani prenos znanstvene prakse v vsakdanjo prakso kot tudi zavarovanje tega prenosa." (50) Metode, ki naj bi jüi uporabljali vokviru akcij skega raziskovanj a, so pojmovane kot pripomočki za strukturiranje komunikacijskega procesa in spoznavnega procesa o odnosih pri delu in učenju.(53) Hkrati s tem pa naj bi v akcijskem raziskovanju vzpostavljali empirično-praktične družbene sisteme. Tako vzpostavljanje naj bi bilo tudi kriterij resničnosti spoznavanja.^^ Poseganje v vsakdanjo prakso v okviru akcijskega raziskovanja torej ni motivirano samo z zunaj spoznavnimi razlogi (npr. s težnjo po emancipaciji), ampak s spoznavnimi razlogi, saj je, če pravibo razumemo Haaga, uspešno vzpostavljanje reabb, na ideji emancipacije temelječb empirično-praktičmh sistemov temeljni kriterij resničnosti znanstvenega spoznavanja. Osvoboditev je zanj kriterij resnice. Pri Haagu imamo opraviti z nekonsekventnim b tudi protislovnim mišljenjem. Po eni stràni zatrjuje samodeterminiranost človeka, ki mu je znanost orodje za orientacijo v svetu; znanost prispeva k ozaveščanju o alternativnih možnostb ravnanja b njbovb predvidenb posledicah. Po drugi strani pa postavlja znanost v službo emancipacij skega mteresa, osvobajanja človeka izpod gospostva drugb ljudi b celo vidi v realizaciji emancipacije kriterij znanstvene resnice. Sicer pa povzame b vključi v svoje pojmovanje dotedanje sestavbe pojma akcij skega raziskovanj a: njegovo aphkativno vlogo, značaj "samoraziskovanja" ali participativnega raziskovanja, družbeno naravo raziskovabega procesa samega. V dobro mu lahko štejemo, da je poudaril komunikativno naravo raziskovabb postopkov b pomen upoštevanj a subj ektivnega izkustva akterj ev. Ne moremo pa se strinj ati z enačenj em družboslovnega raziskovanj a z akcij skim pristopom ("družboslovno raziskovanje kot akcijsko raziskovanje"); s tem se je oddaljil od Klüverja b Kriigeijeve, katerih pojmovanje ni tako izključujoče. 75 Mesec: AKCIJSKO RAZISKOVANJE Tudi po opredelitvi kolektiva avtorjev Pedagoške visoke šole v Berlinu^^ akcij sko raziskovanj e ni nujno alternativa tradicionalnim metodam družboslov- nega raziskovanja, ampak imajo v njegovem okviru te metode le drugačen namen, to je, služijo družbenemu spreminjanju. Po njihovem pojmovanju je za akcijsko raziskovanje značilno tako sodelovanje raziskovalcev v sociabem procesu, da ga spremljajo in ga podpiraj o; delo zrcalnimi družbenimi skupinami; in sodelovanje članov skupine pri inteфretaciji in evalvaciji rezultatov. (65) Obravnavani pisci torej niso staremu pojmu akcijskega raziskovanja dodali ničesar bistvenega in niso niti prav zastavih metodoloških problemov, povezanih s to metodo. Očitno paje, da so to metodo ideologizirali, saj so videh v njej instrument osvobajanja in revolucioniranja temeljnih družbenih odnosov. b. Akcijsko raziskovanje kot kritična teorija družboslovja (H.Moser) Za švicarskega pedagoga Moserja je akcijsko raziskovanje, ki se je razvilo v okvirih "klasičnega empiričnega raziskovanja" in ki v teh okvirih po njegovem nikdar ni bilo priznano kot enakovredna metoda, v resnici nova metodološko- teoretična paradigma - "kritična teorija družboslovja." (Moser 1978) Tistim, ki so se do sedaj ukvarjali s to metodo, očita, da niso eksplicirali v njej implicitnih metodoloških postulatov, ki niso več združljivi s klasičnim empiričnim razi- skovanjem, ampak predstavljajo raziskovalno paradigmo interpretativno- hermenevtičnega pristopa. Po Moserju se namreč lahko s stališča "klasičnega empiričnega raziskovanja" očita akcijskemu raziskovanju, da subjekt in objekt raziskovanjanistaneodvisna; da ni mogoča replikacija akcijskih projektov in torej razločitev med vplivi sistematičnih in nesistematičnih faktorjev; da ugotovitev ni mogoče generaHzirati, ker gre za proučevanje posameznih primerov; in da pri zbiranju empirične evidence v njegovem okviru ni mogoče zadostiti kriterijem objektivnosti, zanesljivosti in validnosti. To so razlogi, zaradi katerih je bilo akcijsko raziskovanje obravnavano kot manjvredna metoda. V resnici j e povsem svoj ska metoda s svojimi kriteriji znanstvenosti in je ni mogoče presojati po kriterijih klasičnega empiričnega raziskovanja. Moser sklepa prenagljeno. Gornje ugovore je mogoče zavrniti, ne da bi postulirali novo paradigmo. Tudi v okviru akcijskega raziskovanja ostajata vlogi raziskovalca in objekta ločeni; raziskovalno spremljanje akcije in zagotavljanje povratnih sporočil ne pomeni, da subjekt in objekt raziskovanja nista neodvisna. Replikacija akcijskih projektov res ni mogoča, vendar so v okviru "klasičnega empiričnega raziskovanja" mimo eksperimenta, ki je v načelu replikabilen, povsem legitimne tudi nereplikabilne metode (to velja celo za naravoslovne vede: astronomija, geologija!). Proučevanje posameznih 76 Socialno delo 32/1993, št. 1-2 primerov ima sicer svoj sko metodološko problematiko, vendar je bilo davno pred akcij skim raziskovanj empovsem legitimna metoda "klasičnega empiričnega raziskovanja". Prav tako ne velja, da pri akcijskem raziskovanju ni mogoče zadostiti kriterijem validnosti, objektivnosti in reliabilnosti, čeprav so morda z zagotavljanjem teh kriterijev povezane večje praktične težave. Lewinova zasluga je, po Moserju, da je poudaril praktično relevantnost znanosti; prispeval k metodični povezanosti teorije in prakse in poudaril, da se iz prakse same lahko pridobi nova spoznanj a; daj e kljub pozivanju na vrednotno nevtralnost znanosti vendarle poveril znanosti pomemben delež pri razvijanju demokracije ipd. Prisostvovanje "objektov" raziskave pri evalvaciji rezultatov v okviru seminarja, ki ga opisuje Lewin,pa po Moserju že presega metodološki okvir "klasične" metodologije, znotraj katerega se je po lastnem prepričanju gibal Lewin. Ti sestanki že vsebujejo zasnovo diskurza kot instance inteфretativne paradigme, čeprav ne izvirajo iz kritike empirične metodologije, ampak so jih motivirali zunanji metodološki razlogi (interes po demokratizaciji). Tu moramo biti natančni: na tistem seminarju so "navadni" udeleženci prisostvovali eval- vacij skemu sestanku vodij skupin in se vključih v razpravo. Opažanja vodij o dogajanju v skupinah so dopolnih s svojimi opažanji. Temu stanju ustreza obrazec dveh ali več različnih izjav (ocen) o istem dogajanju, ki nikakor ni zunaj okvirov "klasične metodologije" in ni daleč od "introspektivnega poročila" subjektov v psiholoških eksperimentih. V okviru (klasičnega) psihološkega raziskovanja, z izjemo skrajnega behaviorizma, so izjave subjektov, njihovo "videnje" situacije, eminentno raziskovabo gradivo in ne "motnja", ki bi bila povod znanstvene revolucije, kot Moser naivno aphcira Kuhna. Delo Haaga in drugih, ki so ponovno obudih akcijsko raziskovanje v nemškem govornem prostoru, j e po Moserju korak v smeri rekonceptualizacij e akcij skega raziskovanja, vendar omahljiv in nedosleden. Haagu in drugim očita, da obravnavajo akcijsko raziskovanje samo kot raziskovabo "strategijo", to pomeni, posebno metodo, njegove epistemološke implikacije pa so komaj začeh razvijati. (54) Očita jim eklektičnost, ko zatrjujejo, da se da akcijsko raziskovanje umestiti v slehernega od več občb spoznavnb pristopov. Prav tako zavračapojmovanje, da so tehnike družboslovnegaraziskovanjapripomočki za strukturiranje komunikacijskega procesa, ker je komunikacijski proces po Moserjevem pojmovanju "diskurz", ki ima svoja pravila b ne potrebuje ah celo ne dovoljuje uporabe tehnik "klasičnega empiričnega raziskovanja". Za Moserja akcijsko raziskovanje ni le metoda, kiji lahko "po potrebi" damo bterpretativni značaj, ampak bteфretativna paradigma sama, j e ime za kritično bteфretativno družboslovno znanost. Kritičnahermenevtika se odvijana načb 77 Mesec: AKCIJSKO RAZISKOVANJE akcijskegaraziskovanja. Ničninarobe, če vidi Moser v omenjeni connecticutski evalvacijski seansi zametek intepretativnega pristopa; ne moremo pa se strinjati z njegovo težnjo, da bi akcijsko raziskovanje izključujoče podredil temu pristopu. Moser izhaja iz teze o temeljni razhki med naravoslovnimi in družboslovnimi vedami. Družboslovne vede so razsvetljenske ali kritične vede, ki temelje na protislovju med "družbeno stvarnostjo in zahtevo družbe po univerzalističnih načelih razsvetljenstva." (78) Njihova naloga je odkrivati to protislovje in prispevati k njegovemu odpravljanju. Taka kritična znanost je akcijsko raziskovanj e. Kot j e v "klasični" znano sti osrednj a metoda preveij anj a resnično sti sodb eksperiment, tako je osrednja instanca kritične interpretativne znanosti diskurz kot po posebnih pravilih potekajoča razprava med znanstvenikom in "objektom". V diskurzu primerjamo družbeno realnostzvnjej skritimi možnostmi demokratizacije in emancipacije in podpiramo razvijanje teh možnosti.(103) Moser ne pove, kako ugotovimo, kaj je družbena reabost in na katero instanco se opiramo pri tem ugotavlj anju, kolikor ne mish, da se lahko opremo na soglasj e dobronamernih prizadetih. ^^ Skratka, Moseijevdiskurzpredpostavlja spoznanja, dobljena s "klasičnimi" metodami. To začuti tudi sam in nedosledno pravi, da ne gre za to, "da bi bilo treba vsako posamezno fazo raziskovalnega projekta oblikovati v smislu komunikativnega ravnanja; zadostuje, da ima raziskovahii projekt kot celota to značibost." (138) Tako lahko v določeni fazi zbiramo podatke na bolj ali manj klasičen način, kasneje pa vsi udeleženci obravnavajo te podatke na diskurziven način. To bi pomenilo, da Moser ne odreka "klasični empirični znanosti" legitimnosti in "spoznavne moči", jo pa postavlja v nadrejeni okvir inteфretativne paradigme. To bi bila lahko sprejemljiva rešitev, a Moser j e ne eksphcira; nasprotno, v ponesrečeni kritiki postulatov ustvarj anj a empirične evidence v okviru "klasične" znanosti, postulatov objektivnosti, zanesljivosti in veljavnosti skuša te postulate nadomestiti s postulati transpar- ence, skladnosti ciljev in metod raziskave in omejitve vpliva raziskovalca. ^^ Če presejemo Moserjeve mish, ostane na rešetu - Lewinov model skupinskega odločanja in participativnega raziskovanja. Moser po naši sodbi ni uspel utemeljiti akcijskega raziskovanja kot nove splošne družboslovne metode, ali kot sam neustrezno pravi, "kritične teorije družbenih ved", saj akcijsko raziskovanje sploh ni nobena teorija in prav tako tudi ni obči metodološki pristop. Opozoril pa je, da bi bilo treba izpeljati metodološke implikacije sodelovanja raziskovalcev v praktičnem delovanju in praktično delujočih ljudi v raziskovalnem procesu v akcijsko-raziskovabi skupini. Opozoril je tudi na možnost uporabe hermenevtsko-bteфretativnega pristopa v okviru akcijskega raziskovanja. 78 Socialno delo 32/1993, št. 1-2 C. Akcijsko raziskovanje kot politična akcija (K.Hom in drugi) Leta 1979 v Frankfurtu izišli zbornik prispevkov skupine družboslovcev različnih smeri, vendar pretežno pohtološko naravnan, o akcijskem raziskovanju, s pomenljivim naslovom Akcijsko raziskovanje: lovljenje ravnotežja brez mreže? sicer še vedno predstavlja akcijsko raziskovanje kot nekonvencionalno in s tem vsaj obetavno, če že ne kar "napredno" obliko raziskovanja in praktičnega političnega delovanja, vendar pa je v njem veliko več zadržanosti in kritičnih pomish kot v pionirsko zagnanem Haagovem zborniku in vehčinski novi paradigmatičnosti Moseija (Hom 1979). Je akcijsko raziskovanje morda na tem, da pade z vrvohodskih višin in se raztrešči? Tudi ta krog pojmuje akcijsko raziskovanje kot nasprotje "tradicionabega" ali "etabliranega" raziskovanja (Kramer idr. 1979), pa tudi kot nasprotje prvotne oblike akcijskega raziskovanja, ki je sicer ublažilo nekatere naj očitnejše pomanjkljivosti dotedanjega empiričnega družboslovnega raziskovanja (zmanjšalo distanco do objektov, se lotevalo bolj relevantnih problemov, ustvarilo večje zaupanje pri "objektih" ipd.), ki pa mu vendarle očitajo, daje "inženirsko" in daje v službi še popobejšega upravljanja b kontrole. Ti pisci pravijo, daje vokvirukritično pojmovanega akcijskega raziskovanjaodpravljena distanca med raziskovalcem b "objekti" raziskave, pa ne zato, da bi prišh do boljšb podatkov b spoznanj, ampak zlasti zato, da bi bolje sodelovah pri praktičnb družbenb spremembah v prid družbeno prikraj šanih b zapostavljenb skupb. Povzemajo tudi Gillijevo kritiko sociološke metodologije b pojmujejo akcijsko raziskovanje kot nasprotje uveljavljenemu empiričnemu družbo- slovnemu raziskovanju, ki zasluži kritiko kot instrument dommacije m ohranjanja sistema, ki gaj e treba (toj e predpostavka tega mišlj enj a) preobrniti. Ne govorij o sicer o "novi paradigmi", se pa tudi ne distancirajo od nje. Očitno je tudi, da locirajo akcijsko raziskovanje na raven občega pristopa b ne na raven posebne metode. Družbena vloga akcijskega raziskovanja naj bi bila v refleksiji vsakdanje zavesti b spreminjanju obstoječb družbenb odnosov. Rebeke-Köberer b Hom (1979) razumeta akcijsko raziskovanje kot prizadevanje, da bi ponovno uvedli bdividuabo subjektiviteto v družboslovje. To bo psbologu v prvem trenutku zazvenelo kot specifična problematika sociologije, a spomniti se moramo, daje tudi psbologija v svoji behavioristični varianti izganjala zavest, torej subjektiviteto b bdividuabost, b da to ni brez zveze z dogajanjem na sociološki ravni. Družbeni razvoj od razsvetljenstva dalje je mogoče razumeti kot silen porast kolektivne ali transcendentabe subjektivitete b hkratnega podrejanja oziroma fimkcionaliziranja bdividuabe subjekti vitete ter njenega izrivanja na področja zasebnosti, 'prostega časa', umetnosti m bolezni. Gre za 79 Mesec: AKCIJSKO RAZISKOVANJE vzpostavljanje družbeno fimkcionalnih oblik subjektivitete ob ohranjanju strukturnega statusa quo. V zadnjem času pa se je ponovnoaobudilo zanimanje za posameznika, bodisi ker še ni popohioma podrejen družbenim strukturam, bodisi ker se iščejo možnosti, kako bi se nastalo 'neugodje v kulturi' politično izrazilo drugače kot destruktivno ah apatično. (56) Ker je namreč pohtizacija vse težja, se družbena protislovja izražajo na psihološki ravni in se na tej ravni tudi obravnavajo, ne da bi na ta način posegh v družbene odnose, ki jih pogojujejo (psihiatrizacija družbenih problemov).(59) Akcijsko raziskovanje bi bilo lahko po mnenju Reineke-Köbererjeve in Homa model za tako politiziranje ljudi, ker združuje prakso in samorefleksijo, ter se tako usmerj a hkrati na kritiko in prevladanj e vsakdanj e zavesti in na spreminj anj e družbenih odnosov dominacije in fimkcionalizacije. Sodita, da imajo pri tem osrednji pomen načini praktične samorefleksije, ki jih je mogoče prenesti iz psihoanalize kot najbolj izdelane prakse in teorije samorefleksije, vedar se boj ita, da bi taka samorefleksija vodila k deziluzijam o možnostih strukturahiih družbenih sprememb. Poleg tega se tudi samo akcijsko raziskovanje izpostavlja nevarnosti, da se kot modno gibanje komerciaho nevtralizira in integrira v obstoječe strukture kot ena njihovih variacij. Akcijsko raziskovanje je sredstvo praktično-samorefleksivnega oblikovanja zgodovinsko nove oblike identitete, ki ni usmerjena konkurenčno, ampak solidarnostno. Gstettner (1979) si je zastavil vprašanje o spoznavnih vidikih akcijskega raziskovanja in odgovoril, da dobimo z akcijskim raziskovanjem informacije, ki bi jih sicer ne dobili pri "tradicionahiem" raziskovanju. Ko pa pobliže pogledamo, za kakšne informacije gre, moramo biti razočarani. Kajti po zapletenem "diskurzu", v katerem prevzame od Devereuxa analogijo med psihoanalitsko in raziskovalno situacijo ter vidi v metodoloških kontrolah znamenja raziskovalčeve obrambe pred "protiopazovanjem" "objektov", ugotovi, da se raziskovalec z uporabo standardiziranih in kontroliranih postopkov brani pred ogrožujočimi spoznanji, predvsem pred spoznanjem, da ima privilegiran družbeni status in da spada med izkoriščevalce! (Priznati moramo, da smo misel zaostrih z nekaj sarkazma.) Ko brani svoj privilegirani položaj, brani tudi družbeni status quo. Tej primarni bojazni pa sledi še sekundama bojazen. Kajti v obrambi pred omenjenim grozovitim spoznanjem se raziskovalec loči, "disociira" od opazovancev, ki so navsezadnje njegovi bližnji na tej Zemlji, in zavzame "zunaj človeški"(!) opazovalni položaj. Spoznanje, da seje tako izoliral od svoje rase in postavil nadnjo, bi ga gotovo do konca strio. Odrešitev zanj je enakopravna, dvosmerna komunikacija v akcijskem raziskovanju. To apoteozo akcijskega raziskovanja sklene omenjeni avtor z bolj sprejemljivim zavzemanjem za inteфretativno metodološko paradigmo, ki rešuje protislovje 80 Socialno delo 32/1993, št. 1-2 med objektivnim opazovanjem in človekom kot predmetom opazovanja. "Akcijski raziskovalec mora izhajati iz tega, da se ljudje, ki delujejo v raziskovanem polju, ne le vsakdanje praktično kompetentno vedejo, ampak da znajo poiskati na za njih relevanten način smisel svojih dejanj."(184) Naloga raziskovalca je, da "provocira" tako samorefleksijo, k iskanju smisla usmerjene interpretacije dejanj. Kako poteka tako iskanje pomena, naj pokaže naslednji primer iz akcijskega raziskovanja problematike osnovne šole, projekta, ki ga navaja Gstettner.(186) Zapis magnetofonskega posnetka pogovora z učiteljico. Učiteljica: "To morajo otroci pogledati doma, v šoh pa potem pogledam, če znajo. Danes morajo nekaj prepisati. Večina otrok to zelo težko naredi brez napak. To se bodo tudi še naučih. Samo površno malo pogledajo in že naredijo napako. Pa še to: kdor dela dobro in lepo napiše, dobi veliko zvezdico, in kdor zbere deset zvezdic, dobi podobico; in kdor zbere deset podobic, dobi svinčnik ali barvice ali kaj podobnega. To imajo otroci radi. Nekateri mi kar med poukom rečejo, da jih že imajo deset. Potem jim rečem, da naj to uredijo pred poukom ah po njem. Podobice so ilustracije pravljic, in se da iz njih sestaviti celo serijo." Raziskovalec mora ne le razumeti, kaj pripoveduje učiteljica, ampak mora v tej pripovedi s pomočjo teoretičnega znanja najti širši pomen. V tem primeru bi se njegova inteфretacija morda slišala takole: Otroke se v šoh socializira v načine občevanja, ki so pomembni tudi za njihovo kasnejšo poklicno situacijo. Pri tem je samoumevno, da bodo morah prevzemati naloge, ki so jim jih določih drugi. Prevzemanje heteronomnih nalog je samoumevno in nihče ne problematizira povsem instrumentalnega značaja dela (učenja) (... to si morajo pogledati; danes imajo nalogo; to se morajo naučiti...). Najboljše delo se nagradi (... kdor dela dobro in lepo napiše, dobi...). Nagrada mora imeti videz pravične izmenjave in jo je treba tako intemalizirati, da dobi značaj primarne potrebe (... otroci imajo to radi...). Odlaganje zadovoljitve te potrebe je cilj pedagoškega ravnanj a. Nagradane sledi neposredno opravljenemu delu, ampak šele po več opravljenih nalogah (... kdor ima deset zvezdic..). "Plačo" se deh izven delovnega časa (...to naj opravijo pred poukom ah po njem...).(186) Dejstvo, da učiteljica sama teh odnosov ne intepretira tako, je samo po sebi podatek, ki opozarj a na bistveni moment posredovanj a pomena preko vsakdanj e zavesti. Vsakdanja zavest je namreč pod pritiskom objektivnih procesov podružbljanja; kaže se kot fragmentirana in regresivna zavest, površna in samozadovoljna. Vendar pa v procesu refleksije ne gre za to, da bi raziskovalec vsilil akterjem svojo inteфretacijo, ampak je treba iznajti načine posredovanja 81 Mesec: AKCIJSKO RAZISKOVANJE med т1ефге1асуо akterjev in objektivnim podatkom, med "videzom" in "bistvom". Tu opozaija Gstettner na Bourdieujev pojem "odnosnega sistema tretjega reda", ki se vzpostavi med raziskovalcem in akterji pri skupnem obvladovanju praktičnih situacij. Če zanemarimo ideološke stranpoti tega razmišljanj a, tedaj je smisel akcijskega raziskovanja po Gstettneiju v tem, da z vzpostavitvijo pobe dvosmerne komunikacij e med raziskovalci in akterji ustvari pogoj e za odkritj e in predelavo motenj v komunikaciji, za kohkor mogoče popohio razkritje perspektive akterjevinzareflektiranje, tj. teoretsko posredovano inteфretativnorazumevanje pomena njihovih dejanj ter smisehie orientacije njihovega delovanja. Kot smo že omenili, so avtorji obravnavanega zbornika bolj kot prej obravnavani pisci kritično razpoloženi do akcijskega raziskovanja. Njihova kritika se usmerja na oba vidika: praktičnega in spoznavnega. Skupni imenovalec kritike praktičnega vidika akcijskega raziskovanja je dvom v njegovo ustreznost kot metode družbenega spreminjanja. Kramer (1979) ugotavlja, da akcijsko raziskovanj e ne more in noče nadomestiti politične akcij e oziroma se spremeniti v politično akcijo. Naj bi delovalo emancipacij sko, vendar pa se ne usmerja zgolj k praktičnim smotrom, temveč si prizadeva doseči tudi spoznavne cilje. Rammstedt (1979) pravi, daje akcijsko raziskovanje zapoznel odmev anarhizma 19. stoletja, za katerega je značihio prepričanje, da se da družbene strukture spremeniti s spremenjeno interakcijo in s spontanimi dejanji. Tudi Radtke (1979) sodi, daje v okviru akcijskega raziskovanja močan interakcionistični poudarek, ki tudi njemu ni dobrodošel. Schulein (1979) vidi štiri probleme: (1) problem konstituiranja akcijskoraziskovabe skupbe, ki mora biti dovolj stabiba v dovolj fleksibibem okolju. (2) Sociabi stroški tega raziskovanja so višji kot pri drugb raziskavah: obremenitve so hujše b jb je več. (3) Opazen je problem kontbuitete skupbe, ohranjanje njene sestave b komunikacijske kompetence. (4) Celotenpotek delaj e močno odvisen od subjektivmh kompetenc akterjev; zahteva po refleksiji b po sodelovanju v raziskovabem procesu marsikdaj presega sposobnosti akterjev. Nič manj kritičen ni odnos obravnavanb avtorjev do spoznavnega vidika akcijskegaraziskovanja. Kramer (1979) ugotavlja, da se akcijsko raziskovanje ne da aphcirati na vse družboslovne probleme, kar je razumnejše stahšče kot tisto, ki vidi v akcijskem raziskovanju novo paradigmo empiričnega družboslovnega raziskovanja. Radtke (1979) je, kot smo že omenih, opozoril na nevarnost, da bi se v okviru akcijskega raziskovanja teorija podredila praksi oziroma, da bi prišlo do "dediferenciacije" teorije b prakse. Tej nevarnosti se lahko upremo le zjasnim diferenciranjem obeh vlog ob hkratnem maksimabem spodbujanju komunikacij med raziskovalci b praktiki. Veliko praktični težav 82 Socialno delo 32/1993, št. 1-2 pri raziskovanju navaja Decker (1979), ki poroča o svoji izkušnji s sodelovanjem v komiteju za tujce (Ausländerkommite). Raziskovalki je bilo v taki skupini težko zasesti vlogo, ki bi ji omogočala stik s praktičnim dogajanjem in puščala dovolj možnosti za raziskovanje in refleksijo. Raziskovalka je v tem primeru prevzela vlogo informatorja in zapisnikarja oziroma tajnika skupine (aH kot sama pravi, "dvornega pisarja"). Pokazalo se je, daje bila v tej vlogi preveč obremenjena, da bi lahko zadovoljivo opravljalaraziskovaba opravila (dnevnik). Poleg tega pa ji je ta vloga puščala malo možnosti, da bi pri članih spodbujala refleksijo. Težave, ki jih je naštela, so zelo podobne kot v naših akcijsko- raziskovalnih projektih. č. Akcijsko raziskovanje kot kritika sociološke metodologije (G.A. Gilli) G.A.Gillija nismo uvrstih v ta prikaz zato, ker bi izrecno pisal o akcijskem raziskovanju; v svoji knjigi (1972) tega izraza sploh ne uporablja, niti ne navaja referenc, iz katerih bi se dalo sklepati, da mu je znana tradicija akcijskega raziskovanj a. Vendar pa so ga nekateri drugi pisci navaj ali kot avtorj a, katerega delo je relevantno za teorijo akcijskega raziskovanja (npr. Adam 1980; Hom 1979). Zato mu moramo posvetiti nekaj pozomosti. Prikazah bomo (1) njegovo pojmovanje znanosti in znanstvenega raziskovanj a, (2) pojmovanje udeležencev v raziskovabem procesu, (3) njegovo kritiko metod b tehnik empiričnega raziskovanja. Izhodišče Gillijevega nazora je marksistična dogma, da buržoazija kot razred, ki je na oblasti v zahodnb družbah, ne more več zagotavljati zgodovbskega napredka, zato je vse svoje sile usmerila na zavarovanje obstoječega stanja b svoje oblasti.Istočasno pa se je povečala prosvetljenost b moč zatiranb razredov, ki so "najnaprednejši del proizvodnb sil" (1974,23). Zaostrilo seje protislovje med proizvajabimi silami b proizvodnimi odnosi b nasprotje med vladajočim b zatiranim razredom. Tudi znanost je v protislovnem položaju, kar se izraža v protislovju med njeno bovativno ftmkcijo b funkcijo družbene kontrole, ki izhaja iz uporabe njenih spoznanj za ohranitev obstoječega reda. Kolikor bolj prevladuje kontroba funkcija nad bovativno, toliko bolj služi znanost prikrivanju stvarnosti zaradi materiabb interesov buržoazije b znanstvenikov, kiji služijo. V bistvu obstojata dve znanosti, to je "tradicionaba znanost", kije s svoj im postulatom vrednostne nevtrabosti objektivno na strani ohranitve kapitalističnega reda b je torej v resnici neznanstvena, b prava znanost, to je tista, ki se je postavila na stran proletariata. Tej prav ta njena angažiranost na strani zgodovmsko naprednb sil jamči objektivnost, pravo znanstvenost. Iz te teze je izpeljal svoj nazor o metodologiji empiričnega sociološkega ali širše 83 Mesec: AKCIJSKO RAZISKOVANJE družboslovnega raziskovanj a. Po Gillijuje raziskovanje "spoznavna dejavnost analize in razsojanja, ki se dogaja v praksi na kakem praktičnem in stvarnem problemu in ji sledi poseg v stvarnost." (12) To bi bila prav primerna definicija akcijskega raziskovanja (ki je bila kot taka tudi navajana v naših akcijskoraziskovalnih projektih), kot definicija sociološkega raziskovanja pa seveda ne ustreza, saj skrči pojem empiričnega raziskovanja na praktične probleme ter odvzema legitimnost teoretičnemu raziskovanju. ^^ Ob tem nameni GiUi "tradicionalnemu" raziskovanju vrsto očitkov, ki so vsi po vrsti neosnovani. ^^ Z vidika teorije akcijskega raziskovanja se je treba seznaniti z njegovim pojmovanjem protagonistov raziskovanja in raziskovanja kot odkrivanja problema. V vsaki raziskavi se pojavljajo tri vloge: subjekt oziromaraziskovalec; objekt raziskave, to so ljudje, ki so predmet raziskovanja; in naročnik, ki ima družbeno moč in bo uporabil rezultate. Raziskovalec ima "strokovno moč", to je moč ocenjevanja, kategoriziranja ali diagnosticiranja, nima pa "materiahie moči", moči odločati in uresničevati napotke tako kot naročnik. Raziskovalec je naročnikovo sredstvo za manipuliranje objekta. Objekt je žrtev materiahie moči naročnika in strokovne moči raziskovalca, kar ljudje čutijo in izražajo kot "odpor objekta." Ker pa vladajoči razred ne more vladati samo s silo in potrebuje pomoč znanstvenikov, lahko ti izkoristijo svoj položaj in zatiranemu posredujejo moč vladajočega razreda. To je poglavitna naloga raziskovalcev, ki pristajajo na reformizem, toda v upanju na korenite spremembe.(39) Kot so fiinkcionalistični sociologi spregledah pomen strukturnih konfliktov v družbi, tako jih Gilli neupravičeno posplošuje in ne uvidi, da lahko realna družbena razmerja zavzamejo raznolike vzorce, ki se razvijejo na osnovi dialektike splošnih, posebnih in posameznih interesov družbenih skupin. Četudi bi na makrodružbeni ravni ta konfliktni vzorec veljal, to ne pomeni, da bi moral veljati tudivvsehmikrookoljih, saj imajo vendar posamezni družbeni subsistemi relativno avtonomijo. Gilh neupravičeno povezuje raziskovanje človeških zadevizključno z vladanjem in zatiranjem. Dopustimo možnost, da ljudje naročajo raziskave, da bi reših probleme, na katere naletijo pri delu, da bi za vse zadovoljivo uredih medsebojne odnose, da bi koristih in pomagah drugim; da, skratka, naročnik raziskave ni avtomatično zatiralec, raziskovalec pa njegov hlapec, ki mu ostane le to, da skuša biti bolj ali manj premeten in dvohčen v svoji posredovahu vlogi, ko kot naročnikovnajemnikjemlje naročniku in daje zatiranim. Za Gillija je avtonomija znanosti utvara: vse sihe univerze zahodnih kulturnih narodov so, kot lahko sklepamo, instrument buržoazije. Le tisti znanstveniki, ki so spoznali, da je proletariat nosilec objektivne zgodovinske resnice, spretno vpletajo buržoazijo 84 Socialno delo 32/1993, št. 1-2 kot naročnika v raziskave, ji jemljejo moč in jo dajejo podrejenim slojem. To je njihov posel in njihova avtonomija. Ena od Gillijevih maksim, ki je bila kot vodilo uporabljena tudi v naših akcijskoraziskovahiih projektih, je, da "se tema raziskovanja ne izbere, ampak odkrije" (47). Na najsplošnejši ravni, upoštevajoč teoretične in praktične raziskave, je to res in hkrati nič novega. Jasno je, da mora raziskovalec že sam raziskovati in poznati raziskave drugih, da bi ugotovil, kateri problemi so teoretično ah praktično relevantni in da naj bi problem ne bil nestvaren, nesmiseln in irelevanten. V okviru praktičnega (aplikativnega) raziskovanja ima ta zahteva še drugo implikacijo. Če stremimo za tem, da bi raziskava imela praktične učinke, tedaj pomeni odkrivanje pravega problema odkrivanje pravega nosilca, to je nosilca, ki ima problem, pa hkrati družbeno moč in voljo, spremeniti rezultate raziskave v praktične odločitve. Tako razumemo Gillijevo zahtevo po odkrivanju pravega problema. Gilli sam o tem piše veliko in nejasno. Nejasnost njegovih mish izvira iz dejstva, da ves čas meša vloge raziskovalca, naročnika in objekta. Pravi na primer: "Praktična naloga raziskovalca je sprememba situacije - njegova teoretična naloga pa je rekonstrukcija te stvarnosti s stahšča njenih razvojnih teženj." (48). To pomeni, da pripisuje raziskovalcu hkrati vlogo akterja, ki naj spremeni situacijo, vlogo, ki jo je sicer namenil naročniku, in vlogo raziskovalca, to je tistega, ki spoznava ali mischio "rekonstruira situacijo". V okviru Gillijevega razmišljanja je tisti, ki v resnici hoče nekaj spremeniti, raziskovalec sam. On išče posrednika, nosilca družbene moči, ki bi izvedel predlagane spremembe. To kaže primer njegove raziskave o vlogi delavca-študenta. če pozorno preučimo njen opis, se ne moremo ubraniti vtisa, daje skrivnost iskanja pravega problema in pravega "objekta" iskanje nosilca temeljnih sprememb v podjetju, sprememb, ki vključujejo prerazdelitev družbene moči. Njegovo beganje od enega "navideznega" problema do drugega, kar imenuje odkrivanje pravega problema, je zavračanje realnih problemov delavcev kot predrobnih psevdoproblemov ljudi "na zaostalih pozicijah", problemov, s katerimi seje bil "prisiljen" ukvarjati v upanju, da bo naletel na pravi, veliki problem, ki mu bo omogočil politično mobilizirati (to besedo rad uporablja) delavce za korenite spremembe vsebine dela. Ta primer jasneje kot Gillijeve teoretične deklaracije razkriva voluntaristično in utopično naravo njegovega aktivističnega raziskovanja, ki mu je ukvarjanje z reahiimi potrebami skupine delavcev zgolj nujno zlo na poti do velikega cilja - končne osvoboditve vseh delavcev, ki bo tako ali tako rešila vse "parciahie" probleme, in v katerem so resnični delavci instrument uresničevanj a utopičnega programa socialistične rekonstrukcije tovarne. 85 Mesec: AKCIJSKO RAZISKOVANJE Pomembna je misel, da se pravi problem odkrije v raziskavi, recimo raje v preliminarni fazi raziskave ali v fazi formuliranja problema. A za to misel ima Gilli bolj malo zaslug. Ackofif (1955) izrecno zahteva, da mora raziskovalec v fazi formuliranja problema ugotoviti, kaj je stvaren problem raziskave, kar vključuj e tudi identifikacij o pravega naročnika, to j e nosilca praktičnih ukrepov, ki bodo sledih raziskavi. Ackofif predpostavlja, da se (praktična) raziskava začne v situaciji, ko je naročnik v dilemi glede alternativnih ukrepov. Tretja točka Gillijeve kritike se nanaša na tehnike zbiranja empirične evidence. Tudi ob tem silovito napada "tradicionahio" metodologijo, v glavnem tako, da ji očita napake, ki so tudi z njenega stališča napake, tj. kršitev njenih lastnih norm, ali pa tako, da posplošuje pravila, ki veljajo le za določene tehnike, kot da so obča pravila metodologije. Uporaba tehnik je zanj uporaba družbene in strokovne moči. Z njimi tradicionabi raziskovalec prisiljuj e objekt k pasivnosti. Toda akcijski intervju, kot si ga zamišlja on, je še vse kaj hujšega kot "prisila" na pasivnost, je pravo pranje možganov in politična indoktrinacija, ali kot se temu reče v Gillijevem besednjaku, "rekonstruiranje zavesti". "Intervju je uspel, če izzove motnje". (193) Če bi anketiranec vnaprej vedel, da bo imel intervju za posledico globoko spremembo njegovega celotnega življenja, kar zahteva Gilh, bi se mu prav gotovo ognil na daleč.^ Žal tu ne moremo podrobneje navajati svoje kritike drugih Gillijevih očitkov tehnikam "tradicionalne" metodologije, ki naj bi "blokirale" situacijo, onemogočale razvoj "objekta", prikrivale informacije itd. Gillijevo kritiko "tradicionabe" sociološke metodologije zavračamo v glavnem iz dveh razlogov: (1) ker temelji na ideološkb konstruktb vulgariziranega marksizma in (2) ker debo upravičeno kritiko posameznih postopkov raziskovanja, zlasti pa vulgarizacij teh postopkov, ki jb je prav tako mogoče kritizirati s pozicij "tradicionabe" metodologije, neupravičeno posplošuje v kritiko te metodologije v celoti. Toda pri tem ne smemo spregledati, da je Gillij evo besedilo sicer ponesrečena kritika sociološkega raziskovanj a nasploh, da paje vendarle prispevalo k oblikovanju teorije akcijskega raziskovanja (kot posebnega raziskovabega pristopa) ob pri nas izvedemh akcij skoraziskovabb projektb, s tem da je, četudi z zgrešenb osnov, problematiziralo nekatera ustaljena metodološka pojmovanja b postopke b opozorilo na nekatere vidike raziskovanja, ki dotlej niso bili vo participativnega raziskovanja, kije bistvena sestavba sedanjega pojma akcijskega raziskovanja. French je podvomil, da bi središču pozomosti "tradicionabo" šolanb raziskovalcev. Tu mislimo zlasti na naslednje vidike: (1) Pri akcijskem raziskovanju je morda bolj kot pri dmgb oblikah pomembna formulacija problema, kar vključuje prepoznavanje vlog udeležencev v raziskavi, saj je tako raziskavo smisebo 86 Socialno delo 32/1993, št. 1-2 izvajati le, če je akter pripravljen delovati na osnovi raziskovalnih spoznanj. V tem smislu j e akcij ska raziskava "odkrivanj e problema". (2) V akcij ski raziskavi moramo priti do podatkov, ki so relevantni za akterja, ne za raziskovalca, zato je treba zagotoviti čim popobejšo eksploracijo situacije z akterjevega vidika. Nekritična uporaba nekaterih običajnih raziskovalnih tehnik lahko onemogoči tako eksploracijo. (3) V akcijski raziskavi je ena osrednjih raziskovahiih strategij odkrivanje protislovij na različnih ravneh, na primer med deklariranimi smotri in dejanskimi postopki akterjev. (4) Ko zavračamo Gillijevrevolucionarni aktivizem kot način reševanja občih družbenih problemov, to ne pomeni, da zavračamo vsako raziskovahio podpiranje posameznih družbenih skupin v prizadevanjih za doseganje njihovih interesov in njihovo usposabljanje za politično delovanje. Opombe ' Podobno tudi Radtke (1979), Heineken (1979). ^Vprašanja vzvezi zmetodološko-tehnično ravnijo se obravnavno predvsem v VE poglavju knjige Field Theory and Social Science z naslovom "Problems ofResearch in Social Psychology". Vtem poglavju je združeno gradivo iz dveh Lewinovih člankov: "Psychology and the Process of Group Living", J.Soc.Psych, 17, 1943: 119-129; in "Constructs in Psychology and Psychological Ecology", Univ. of Iowa Stud Child Welf., 20,23-27. ^То seje dogajalo v ZDA ob koncu 40. let in v začetku 50. v okviru Raziskovalnega centra za skupinsko dinamiko in Komisije za odnose v skupnosti Ameriškega židovskega kongresa (Research CentreforGroup Dynamics; Commission on Community Interrelationsofthe American Jewish Congress). Podrobna zgodovina je opisana v Marrow, AJ., "Events leading to the establishment of the N.T.L.", J.cppLbehav.sci., Vol. 13,1967. Navedeno po: Foster 1974. '^Metzger (1979,13) nav^a, daje Lewin označil način dela Inštituta za skupinsko dinamiko (Research Center for Group Dynamics, MIT) kot "akcijsko raziskovanje". Ta izrazje bil v nemški izdaji njegovega "Reševanja socialnih konfliktov" preveden s "Tatforschung". Beseda "Tat" pomeni v nemščini "dejanje" s prizvokom "junaško dejanje" ali "dobro delo", zato meni Metzger, da bi bil ustreznejši prevod "Betätigungsforschung", kar bi slovenili kot "raziskovanje delovanja" ali "udejstvovanja". Metzger pa dopušča možnost, da ostanemo kar pri izrazu "akcijsko raziskovanje". '"Moramo se prav tako ukvaijati s tem, da bi odkrili, kako bi ljudje lahko spremenili svoje vedenje, da bi se naučili bolje vesti." (Marrow, 1977, 180) Na drugem mestu: "Ideja, da bi utrli pot 'akcijskemu raziskovanju', s čimer bi morda nazgledu lahko pokazali, kako bi lahko revolucionirali določene vidike našega družbenega življenja, je preveč zapeljiva, da bi smeli njeno uresničitev še naprej odlagati..." (186) ^Prvi korak pri akciji je načrtovanje, ki vsebuje dva dela: okvirni plan celotne akcije in podrobni plan prvega koraka. Načrtovanju sledi izvedba prvega praktičnega koraka, temu pa raziskovanje njegovih učinkov. To "rekognosciranje" ima štiri fiinkcije: (1) oceni učinkovitost prvega koraka, (2) omogoča planeijem oziroma izvajalcem učenje, (3) služi kot osnova za pravilno načrtovanje naslednjega koraka, (4) služi kot osnova za prilagoditev splošnega načrta. Na naslednji stopnji si 87 Mesec: AKCIJSKO RAZISKOVANJE Spet slede načrtovanje, izvedba in rekognosciranje. "Razumno socialno upra\4janje torej poteka v spirali korakov, katerih vsakega sestavlja krog načrtovanje-akcija-ugota\4janje dejstev o rezultatih akcije." (1948,206) ''V omenjenem Lewinovem seminarju so dogajanje bdežili takole: Ob koncu delovnega dne so imeli evalvacijsko sqo. Na njej so o dognanju v podskupinah poročali opazovalci, ki so prisostvovali sejam podskupin, in sicer o načinu vodenja, o napredku ali odsotnosti napredka v razvoju skupine ipd. Nato so svoje poglede o istih dogajanjih povedali še vodje skupin, svoje komentarje paje na koncu dodalo še več udeležencev. Vsa poročila so snemali. ^Lewin seje tedaj ukvaijal z medskupinskimi odnosi in z vprašanji ekonomske in družbene (rasne) diskriminacije v ZDA. Veroval je, da je možno nek^' storiti za izboljšanje "medskupinskih odnosov", kot je imenoval odnose med različnimi narodnostnimi, rasnimi in verskimi skupinami, oziroma za rešitev vprašanj manjšin, ne le s splošnimi ekonomskimi in političnimi ukrepi, ampak z akcijskim raziskovanjem in s skupinskim delom vkr^evnih skupnostih, podje^ih, stanovanjskih naseljih in drugod. To je bil praktični kontekst uveljavljanja akdskega raziskovanja. ^ Tudi Metzger sodi, da ni lahko najti j asne pojmovne opredelitve akdj skega raziskovanj a in da mora človek "zbirati mesta, na katerih je kak konkreten primer raziskave označen kot primer akcijske raziskave. Kot take naloge se pojavljajo: izkoreniniti skupinske predsodke, izboljšati odnose med različnimi skupinami, preseči brezpravnost manjšin, izboljšati mezde novonameščenih vajencev, premagati odpor delavcev proti nujnim spremembam, privesti do skupinske odločitve, pomiriti spore v tovarni, izboljšati delovno moralo, izobraževati vodje različnih rangov, skratka, vseskozi gre za reševanje n^boj perečih problemov, težav in kofliktov pri skupnem življenju." (1979,13) "Gotovo bi bilo historično interesantno utrditi to točko za razvoj znanstveno-eksperimentalne družbene prakse pri 'utopičnih socialistih' zgodnjega 19. stole^a - pri Saint-Simonu, Babeufii, Blancu, Cabetu, pri Owenu in Weitlingu, zlasti pa pri Fourieru; priročneje paje to točko postaviti pri raziskovalno strateških in metodoloških preudarkih Kurta Lewina; ti so vprimeijavi s prejšnjimi znanstvenimi standardi in intervencijskimi tehnikami utopičnih socialistov perspektivnejši (weiterführend)." Haag 1975,39. ^ ^ 'T)anesj e ta nevarnost vtem, da bi uporabili akcijsko raziskovanje... instrumentalno za izboljšanje kooperacij skih procesov v podje^ih, šolah, kazenskih zavodih itd., ne da bi ob tem hkrati vključili v proces spreminjanja tudi strukture odločanja." (str.41) V tem stališču se odraža revolucionama logika: Čim slabše, tem boljše. - "Akcijsko raziskovanje kot znanstvena praksa ne bi smelo biti nasprotno vsakdanji praksi kot odtujena praksa, ampak bi moralo postati zgolj vsakdanja praksa, Id teži k svojemu samozavedanju in samodeterminaciji." (Prav tam) Haag torej v načelu enači prizadevanja utopičnih socialistov in prizadevanja družboslovcev-akcijskih raziskovalcev, gre mu za vzpostavljanje (Herstellung) družbenih odnosov, ki temelje nasamodeterminacijiinneodtujenih odnosih med ljudmi. Pri tem se celo ne strinja z oznako teh socialistov kot "utopičnih", saj da to besedo v narekov^e. Akcijsko raziskovanje je zanj znanstveno socialistična akcija! Tu navaja Haag Holzkampa (Holzkamp, K., "Wissenschaftstheoretische Voraussetzungen kritisch-emanzipatorischer Psychologie", 1,1970, str. 17-20): "Kolikor so podatki, kijih dobimo z eksperimentom, konsistentni s teorijo, to nikakor ne pomeni, da smo nekaj spoznali na osnovi neodvisne empirične instance, torej da gre za ' spoznanje' v kakršnem koli pomenu; nekaj zvemo le o uspehu tozadevne aktivnosti znanstvenika." "Osnovna operacija vzpostavljanja odnosa med teorijo in empirijo je izbor ali vzpostavljanje realnih odnosov, katerih obstoj zatrjuje neka teorija." Holzkampova predpostavka je (kolikor lahko sklepamo samo iz teh 88 Socialno delo 32/1993, št. 1-2 dveh citatov), daje vsakdanja realnost "trša" od znanstvene realnosti; da ima vsakdanja praksa kot kriterij resnice drugačen status kot znanstvenoraziskovalna praksa; ali zaostreno, daje znanstveni poskus redukcionistična konstrukcija, vsakdanja praksa pa ne. ^^ 'Tachbereich Sozialpädagogik an da' Pädagogischen Hochschule Berlin, Uberiegungen zur Handlungsforschung in der Sozialpädagogik", v. Haag, 1975,56 in nasi. Gre za sloviti seminar o medskupinskih odnosih v Connecticutu. Iz njegovih opisov sledi, da verjamemo pošteni besedi ljudi, ki sodelujejo v razpravi. Validacijo in verifikacijo zagota\4j ajo pravila diskurza, npr. : ( 1 ) Diskurz ne sme spregledati interesa po temeljni demokratizaciji družbenih odnosov... (2) Sodbe, ki se ројал^јајо v diskurzih, je trd)a preiskati..., da se vidi, ali Í2java izpolnjuje kriterij demokratizacije. (3) Za vsako sodbo je treba preveriti, ali morda ne opravlja zgolj ideološke funkcije, s teniko le odraža obstoječe in s tem imunizira proti kritiki. (4) V diskurzu se ne sme zastirati ali legitimirati družbenih neenakosti in gospodovalnih teženj." Isto delo, str. 105-106. Ti kriteriji naj bi nadomestili "objektivistični" eksperiment! Moseijevo pojmovanje resnice je vulgarizacija konsenzuaLie ali konvencionalistične teze. ^^Prav pri tem slednjem postulatu se spet zaplete v očitno protislovje. V začetku svoje razprave je očital "klasičnim" zagovornikom akcijskega raziskovanja, da skuš^o legitimizirati akcijáco raziskovanje s kriteriji "klasičnega empiričnega raziskovanja", ko so sami ti kriteriji neutemeljeni. Ob koncu razprave pa pravi, daje težava pri akcijskem raziskovanju ta, da raziskovalec vpliva na dogajanje; zato moramo gledati, da vsaj ne bo zavestno izkrivlj^oče vplival (!). "Kajti v akcijskem raziskovanju, ki zahteva, da objekte raziskovalnega procesa zelo močno participativno vključimo, ne moremo več zagotoviti neodvisnosti od raziskovalca. Raziskovalecje vceloti ravno zelo močno vključen v dogajanje, tako da se bo njegov vpliv gotovo vedno uveljavil. Vendar pa lahko formuliramo nekoliko oslabljen kriterij na ta način, da raziskovalec ne sme pri zbiranju podatkov zavestno izkrivljajoče vplivati." (123) ^^ Upoštevati moramo, daje Gilli napisal svojo knjigo Come si fa ricerca v začetku sedemdesetih let (2. izd., Milano 1972) kot neposredni odmev študentske revolucije 1968. leta. V bibliografiji navaja poleg klasikov marksizmana tudi več del Mao Ze-Donga in drugih kitajskih avtoijev. Danes so te vrste razprave očitno passé, vendar smo se dolžni ozreti na njegovo pojmovanje, ker je imelo določen odmev v krogih sodelavcev naših akcijskoraziskovalnih projektov in ker do sedaj, razen F. Adama, ki seje distanciral od nekaterih njegovih nazorov, ni vtem krogu nihče širše obravnaval tega teksta, pač paje nav^anje citatovustvarilo vtis, daje Gilli prispeval k razvoju teorije akcijskega raziskovanja. ^^ Takoj nato, ko tako definira raziskovanje, zatrdi, daje raziskovanje tudi tisto, kar se ne sklada s to definicijo, s čimer ji da popolnoma neobvezujoč značaj. Na ta nerodni način implicitno izloči iz svoje definicije "tradicionalno" raziskovanje, ne potrudi pa se, da bi ugotovil, kaj je skupnega tradicionalnemu raziskovanju in netradicionalnemu, in da bi, kot je navada, izpostavil nato obče značilnosti znanstvenga raziskovanja, ki jih vključujeta tako netradicionalno kot tradicionalno raziskovanje. Tega ne stori, čeprav bi bilo logično, s^ zanj tradicionalno raziskovanje sploh ni znanstveno raziskovanje. ^^Tako npr. trdi, da se "tradicionalno raziskovanje pogosto ne izvaja v družbeni praksi... ampak v knjižnicah in institutih", kar, prvič, ni res, s^ bi lahko našteli množico terenskih raziskav, drugič pa vsako, tudi terensko raziskovanje, zahteva pripravo "v knjižnici" in morda dopolnitev "v laboratoriju". Trdi, da se "tradicionalne" raziskave ne nanašajo na stvarne probleme. Taka posplošitev preprosto ni umestna, čeprav nedvomno obstaj^o tudi slabe raziskave, ki ne izhaj^o 89 Mesec: AKCIJSKO RAZISKOVANJE iz stvarnih problemov. Trdi, da skoraj nikoli ni konkreten dlj teh raziskav poseg v stvarnost, nekaj strani naprej pa trdi, da nosilci družbene moči uporabljajo raziskave za zatiranje proletariata. Trdi, daje naloga "tradicionalnega" raziskovalca, da zgolj predlaga alternativne rešitve, pri tem pa se ne opredeli ne za eno ne za drugo. Kot da ni velik del raziskovanja ne le odkrivanje, ampak tudi preverjanje hipotez, to je, v Gillijevi dikdji, opredeljevanje za posamezne rešitve. Ampak Gillijevi posnemovalci očitajo prav to opredeljevanje (beri preizkušanje hipotez), češ da "tradicionalisti" samo preverjajo hipoteze, ne da bi se posvetili odkrivanju novih. Takih napak in naivnosti je samo v prvem poglavju Gillije knjige cela vrsta. ^ V tem apriomem nezaupanju v "pravihiosf' življenja ljudi in "konstrukcijo" njihove zavesti vidimo znani nihilizem borcev za novi svet. Literatura Ackofl^ R L. 1955: Načrt sociološke raziskave. Univsr2a v Ljubljani, Filo2Dfika Multeta, Ljubljana 1966. Adam, F. 1980: Kvalitativna metodologija in akcijsko raziskovanje v sociologiji. Doktodca disertacija, S\aialište u Zagrebu, Filo2Dfšid fekultet, Zagrd). Bourdiai, P. 1977: Outline of a theory of practice. Cambridge Univ. Press, Cambridge. Campbell, D. T. 1969: "Refomis as experiments". American Psychologist, 24,499429. Caitwright, D. 1951: "Mtxxiuction". V: Lewm 1951. Qiein, I., Cook, S., Harding, J. 1948: 'The fieki of action research". American Psychologist, 3,2,43-50. Qiems, A 1979: Using the social sciences. RouÜedge, K^an Paul, Lcmdrai Decker, F 1979: 'Torsdiung und Erfàhnmg. Wandlungen eines Projektes". V: Horn №.) 1979,111-164. Devereux, G. 1976: Angst xmdMethode in den Verhaltenswissenschaßen, Münchea CiL Po: Gstettner 1979 Diessenbadier,H 1980: 'TnipirisdieSozia^rschmigvETSusAktionsforsdiung-Einefals^ Praxis, 160-168. Ddirenwendt, B. S. \9^3:"SoáзläalcüsarúäüiQssMШsv^^ 28,225- 235. Cit po: Gibbs 1983. French, J. R P., Mamjw, A J. 1945: "Changing stereotype in industry". Journal of Social Issues, 1945. CiL Po: Marrow 1969. French, J. R P. Jr. 1966: "Experiments in fidd settings". V: Festinger, Katz (Eds.), Research methods in the behavioral sciences. New York. CiL po Moser 1975 Fuchs, W. 1970: "Empirische Sozialforschung als politische Action". Soziale Welt, 1. CiL poHaag (F^g.) 1975. Gilli, G. A 1972: Kako se istražuje: Vodič u društvenim istrazivanßma. Školska knjiga, Zagn^ 1974. Gstettner, P. 1979: "Distanz und Verweigerung: Über einige Schwierigkeiten, zu einer erkeraitnisrelevanten Akticnsforschung zu kommen". V: Horn (Hg.) 1979,163-205. Habermas, J. 1968: Saznanje i interes. Nolit, Beograd 1975. Haag, F. (Нг^.) 1972: Aktionsforschung. Ju\enía, Mundm Шпекеп, W. 1979: "Zur Int^;raticn der AkticHisforschung in den natürlichen gesdlsdiafllidien Fatschritt: Handeln, forsdien, erziehen - und kritisieren?" V: Horn 1979,206-244. Horn, K (Hrsg.). 1979: Aktionsforschung: Balanceakt ohne Netz? Methodische Kommentare. Syndikat Autorennind Veriagsgesellschaft, Frankfurt. Khiver, J., Kruger, H Aktionsforschung und soziologische Theorien. V: Haag, F. (Hrsg.) 1972, str. 76. Kramer, D., Kramer, H, Lehmann, S. 1979: Aktionsforschung: Sozialforschung und gesellschaftliche WirkUchkeit. V: Hom (F^) 1979,2140. 90 Socialno delo 32/1993, št. 1-2 Kuhn, T. S. 1962: Struktura rmiáúh revolucija. Nolit, Beograd 1974. Lehman, F. J., Mdirois, W. A 1971 : Educational research: Readings infocus. New York Crt po Moser 1975. Levvin, K. 1946: "Aktion research and minority problems". Journal of Social Issues, 2,34-64. -1948: "Resolving social conflicts: Selectedpapers cngrxxç) dynamics''. Wdss-Lewin,G. (Ed.). Harper Brothers, New York - - 1951: Eeld tì^ory in social science: Selected theoretical papers. Cartwri^ D. (Ed). Harper Brothers, Tavistodc, New Y«k, London Lippit, R 1979a: "Kurt Lewin und die Aküonsforschung". V: Heigl- E\ers (Ffe.) 1979,106-109. - - 1979b. "Kurt Lewin und die Anfange der Сшррепфтшшк". V: Hsigl-E\«s (Hg.) 1979,621-624. Marrow, A J. 1977: Kurt Lewin - Leben und Werk. Emst Kleti, Stuttgart Mdzgpr, W. 1979: '^)ieEinfluss\шKшtLewinaufdieEпtv^dddungderSozialpsychc^(^e''. V^ Hagl-Evers(Hg.) 1979,7-21. Moser, H 1975: Aktionsforschung als kritische Theorie der Soziatwissenschafien. Kösel, Mündien 1978. - -1977: Methoden der Aktionsforschung. Kösel, München Newcomb, T.L., Hartley, EL. (Eds.) 1947: Readings in social psychology. Holt, Rindiart, Winston, New York. Pečujlić, M. (Ured). 1976: Metodologija društvenih nauka. Sluđeni list SFRT, Beograd Рфрег, KR 1959: Logika naučnog otkrića. Nolit, Beograd 1973. Radtke, F.O. 1979: "Zum Stard der Aktionsforschungsdebatte. Erläuterungen anhand der Kooperation \ш Ldiremund Wissenschafllem". V: Hom(%) 1979,71-110. Rammstedt, 0.1979: 'tjberi^ungenzumhistorisdien Stellenwert von AkticÄisforsdiung". V: Њт(Р^.) 1979, 41-53. Rappoport, RN. 1970: "Three dilemmas in ас0ш research". Human Relations, 23,6. Reineke-Koberer, E, Horn, K. 1979: "Einige Probleme beim Wiedereinfiihrsn individueller Subjektivität in die Wissensdiaft Methodische als politische Fragen". Erster TeiL V: Hom (F^.) 1979,54-70. Rusconi, G. E 1970: Kritička teorija društva. Stvarnost, Zagrd) 1973. Sader, М. 1979: 'T)as AktionsforsdiungsmodeUderT-Gmppe". V: Hdgl-Ev^ (Hg.) 1979,646^51. Sanford, N. 1969: "Researdi with students as action and educatim". American Psychologist, 24,544-546. - -1970: "Whatever happened to action research?" Journal of Social Issues, 26,4. Sdiulein,! A 1979:"AffiagdiarK^urdReflexioaVoraussetzmigenundProblemeaItemative^ V: Horn (Hg.) 1979,218-319. Topitsdi, E (Hg.). 1971. Logik der Soziahvissenschaflen. Kiepenheuer, Wrtsdi, Kda Ule, A 1989: "Nove paradigme v znanosti in dmgod". Naši razgledi, 38,23,692. Urbančič, I. idr. 1973: "Hermenevtika: Teorija tumačenja i razumevanja". Delo, 19,4-5. Wesdiler, L, Massarik, F., Tannaibaum, R 1962: 'The self in process: A saisiüvity training emphasis". M: Wesdiler, I. Sdiein, E. (Eds.). Issues in human relations training, WaáiingfccxL Cit po: Hirter 1979. Žiždc, s.. Riha, R (Ured). 1981: Kritična teorija družbe: Izbor tekstov. Mladinska krgiga, Ljubljana. - -1981: "К zgodovinski usodi kritične teorge". V: Žižek, Riha 1981,9-28.