429 Poročila in ocene 1.19 Objavljena recenzija, prikaz knjige, kritika 17. mednarodni simpozij šolskih muzejev na Nizozemskem Onderwijs museum Dordrecht Holland, 5.–8. 7. 2017 Letos smo se muzealci, zaposleni v šolskih muzejih širom sveta, srečali že sedemnajstič zapored. Za Ljubljano (2013) in Ballaratom (2015) je letos gostil muzealce Onderwijsmuseum (Nacionalni muzej izobraževanja) v Dordrechtu na Nizozemskem, najstarejšem mestecu v Holandiji. Srečali smo se novi in stari znanci šolskih muzejev po svetu. Zbralo se nas je okoli 30, in sicer z Nizozemske, Danske, Norveške, iz Nemčije, s Slovaške, iz Latvije, Estonije, Ukrajine, Francije, Avstralije in Slovenije. Simpozij se je začel 5. julija popoldan; gostitelj, direktor nizozemskega naci- onalnega muzeja šolstva Tijs van Ruiten, nam je v prijazni kavarni muzeja izrekel toplo dobrodošlico. Nato smo si ogledali muzej. Muzej ima svoje prostore že dve leti v nekdanji stavbi zavarovalnice iz 30-ih let prejšnjega stoletja, ki so jo dobili od mesta Dordrecht (tja se je muzej leta 2015 preselil iz Rotterdama). Sama arhitektura stavbe je zelo svetla in odprta, v kleti in pritličju so razstav- ni prostori s stalno in občasno razstavo, v prvem nadstropju pa je večnamenski prostor, kjer so potekala tudi predavanja simpozija. Muzej skrbi za okoli 350.000 muzejskih predmetov, ki so na tak ali drugačen način povezani z izobraževanjem: od učbenikov, stenskih slik, črnilnikov, atlasov, fotografij in izobraževalnih filmov do dnevnikov in šolskih torb. Od julija 2015 je na ogled velik del zbirke, in sicer kot stalna zbirka in več občasnih na leto. Trenu- tno je na ogled razstava o 170-letnici šolske inšpekcije na Nizozemskem. Prvi dan se je končal z večerjo – kar na razstavnem prostoru med zbirkami in muzejskimi predmeti – in z uvodnim predavanjem direktorja muzeja Tijsa van Ruitena, ki je predstavil projekt prenove muzeja z naslovom Pogled nazaj v pri- hodnost, predstavljanje šolske zgodovine za novo obdobje. Naslednji dan, 6. julija, so se dopoldanska predavanja zvrstila na skupno temo Nove poti. Slišali smo več zelo zanimivih predavanj kolegov iz Nemčije (Matthias Rosch, Stefanie Kollmann), Danske (Lea Cecilie Bennedsen) in kolega Marka Lju- biča, ki je spregovoril o projektu Evropski digitalni šolski muzej – EuDisMus. Po kosilu, kjer smo v »pedagoški sobi« prijetno kramljali, je sledil drugi sklop predavanj pod naslovom Stari šolski razredi, novi razvoji. Zvrstila so se pre- davanja kolegov iz Nemčije, iz Bratislave – Slovaške ter kolega Braneta Šuštarja, ki je predstavil projekt Muzeji izobraževanja slovanskih držav in mednarodno sodelovanje razstave. Nato smo se sprehodili do centra Dordrechta, kjer nas je v mestni hiši sprejel župan in nas pogostil s pijačo in prigrizkom. Tretji dan simpozija smo začeli s plesom in petjem. Kustosinja pedagoginja nas je seznanila s pedagoškimi programi in delom v Pedagoškem muzeju v Kije- vu, Ukrajina. Nato smo se seznanili z avtoportretom Cornelisa Jetsesa, Liane iz Nemčije nas je seznanila, kaj vse je mogoče odkriti na takem avtoportretu. Do- mačin Jacques je govoril o izobraževanju nizozemskih vzhodnih Indonezijcev ter se dotaknil težke kolonialne zapuščine. 430 Šolska kronika • 3 • 2017 Prav tako je bila zelo zanimiva predstavitev vojnega obdobja na Norveškem. Kolegici iz šolskega muzeja Bergen sta predstavili zelo zanimiv pedagoški pro- gram za srednješolce v obliki igre vlog. Po kosilu v muzeju je sledil še zadnji sklop predavanj: kolega iz Ukrajine je predstavil razstave Pedagoškega muzeja Ukrajine, kolegica iz muzeja v Stavan- gerju je govorila o tem, kako je šolska zgodovina združena v zgodovino otroštva in otroški muzej. Na koncu sem predstavila razstavo Učilnica v naravi: šolski vrt včeraj, danes, jutri, katera je bila dobro sprejeta. Popoldne smo se peš odpravili do mestnega centra, se povzpeli na cerkveni zvonik, od koder je bil krasen razgled na mesto, ter si ogledali eno od meščanskih hiš z razkošno notranjo opremo in etnološko zbirko. Sledil je še zadnji dan simpozija. V soboto dopoldne smo se zbrali v preda- valnici na vrhu muzejske stavbe, kjer smo uradno zaključili s simpozijem – z vtisi, predlogi, zahvalami gostiteljem za odlično organizacijo in izpeljavo programa ter z namigom, kje bi se utegnili srečati čez dve leti. Bo to Danska, morda Nemčija? Sledil je izlet z ladjo do znanih nizozemskih mlinov na veter v Kinderdijk, kjer smo uživali v pogledih na mline, in kratek izlet z ladjico po kanalu. Simpozij je minil v prijetnem vzdušju, saj ni bil preveč natrpan s predavanji. Tako je več časa ostalo za izmenjavo izkušenj, mnenj, informacij. Dobila sem precej novih idej in zamisli za delo v prihodnje ter stikov s kolegi v drugih šolskih muze- jih. Želim si, da bi navezani stiki prerasli v sodelovanje ali kak skupen projekt. Ljubljana: http://www.ssolski-muzej.si/slo/symposium2013.php Ballarat: http://www.iasmc2015.com.au/ Dordrecht:https://www.onderwijsmuseum.nl/symposium-2017 Mateja Ribarič Pogled na Onderwijs museum (hrani SŠM, fototeka, foto Mateja Ribarič),