
JANEZ JEROVŠEK* 

RTV Slovenija 

i 
Jože Mencinger je nedavno v Delu (18. 7. 1992) ob problemu lastninjenja 

zapisal, »da je vseskozi šlo za en sam problem: kdo, nova ali stara politična elita 
naj bi pridobila kontrolo in gospodarsko moč«. 

To je tudi glavni problem na R T V Slovenija, vsega vidnega, predvsem pa 
nevidnega dogajanja. Katera elita naj dobi kontrolo nad RTV Slovenija: tista, ki 
sedi na sejah sveta R T V dokaj kompaktno na eni strani in predstavlja prenovitelje, 
socialiste in liberalne demokrate, ali tista, ki sedi na nasprotni strani in predstavlja 
Demos oziroma ga je predstavljala. 

Demos je vstopil v RTV Slovenija kot ustaljeno strukturo, katere osnovni cilj 
v socializmu je bil ta, da je utrjevala socialistično-samoupravni sistem - in po tem 
kriteriju je potekalo nekaj desetletij tudi kadrovanje novinarskega in predvsem 
vodilnega kadra. 

Centralna organizacijska dimenzija tako kompleksnega in velikega sistema kot 
je RTV Slovenija, je centralizacija-decentralizacija. Ta organizacijska dimenzija je 
povezana z načinom funkcioniranja, s porazdelitvijo moči, s stroški funkcionira-
nja, z možnostjo vplivanja na sistem od zunaj in podobno. 

Kako je problematika dimenzije centralizacije-decentralizacije občutljiva, je 
bilo razvidno takoj, ko sem napisal teze za Statut RTV Slovenija. Te teze so 
postavile RTV kot enoten in ne več kot tozdovsko decentraliziran zavod, ki se naj 
sistemsko krmili iz enega centra. Tej centralizaciji so se najprej uprli socialisti in 
tedanja opozicija je bila bolj ali manj enotna v zagovoru decentraliziranega kon-
cepta. Socialisti so šli v tem pogledu najdlje, ko so predlagali razbitje radia in 
televizije v dve samostojni in ločeni organizacijski enoti. Sicer pa je opozicija 
osnutek statuta oziroma koncepta centralizacije kritizirala z utemeljitvijo, da ima 
v takem sistemu generalni direktor preveliko oziroma kar absolutno moč. Zaradi 
tega nesoglasja je znano, kako dolgo je nastajal nov statut in kakšni kompromisi so 
bili potrebni. 

Od 24 kompetenc, ki jih ima po statutu generalni direktor, samo v štirih 
primerih dejansko odloča, pri drugih pa daje pobude, predlaga, zastopa, skrbi za 
enakomeren razvoj, usklajuje in podobno. To pomeni, d a j e velika moč generalne-
ga direktorja le fiktivna in izmišljena, ker pač nima empiričnega korelata. 

Ideja o organizacijski in finančni ločitvi radia in televizije je v Zahodni Evropi 
v javnih, nacionalnih RTV hišah v glavnem neznana. Prakticirali so jo v Vzhodni 
Evropi, in to predvsem iz političnih razlogov: da so centralni komiteji partije 
s svojimi ločenimi komisijami za radio in televizijo laže in učinkoviteje obvladali te 
medije. Drugače pa je v nacionalnih javnih radiotelevizijskih hišah razvidna vedno 
večja integracija obeh medijev, ki prakticirajo bimedialnost, zlasti v svojih regi-
onalnih centrih. Norveška npr. , ki jo zaradi majhnosti lahko primerjamo s Sloveni-
jo, ima samo en kanal oziroma program s 17 regionalnimi centri, v katerih sta 
radio in televizija povsem integrirana na bimedialnem organizacijskem načelu. 
Drugi kanal ima v rokah zasebna televizija, ki močno konkurira v javni, nacional-

* Dr. Janez Jerovšek. redni profesor na Fakulteti za družbene vede v Ljubljani. 



ni televiziji, in jo sili k organizacijski in poslovni racionalnosti. Ta konkurenca med 
javno in zasebno televizijo je v Evropi vedno bolj navzoča in močnejša ter ima 
velik vpliv na spremembe nacionalnih radijev in televizij, ki morajo zniževati 
stroške poslovanja. Od tod tudi zmanjševanje zaposlenih ali celo odpuščanje 
delavcev v velikih nacionalnih RTV sistemih. 

Temu dogajanju se tudi slovenska RTV ne bo mogla izogniti, saj bimedialnost 
prakticira celo regionalni O R F studio v Celovcu, pri nas pa ga ne zmore niti 
Maribor, še manj pa Koper. Nasprotno, iz Kopra prihajajo zahteve po novih 
zaposlitvah, namesto da bi se televizija in radio poslovno in bimedialno združila in 
imela enega direktorja, kot ga ima npr. sosednji Celovec ali daljni Bergen na 
Norveškem ter številne druge javne RTV. 

II 
RTV Slovenijo je potrebno centralizirati na poslovni, finančni in kadrovski 

ravni, ne pa na programski. V zelo majno oporo centralizaciji je bil Zakon o zavo-
dih, ki je ukinil tozde. 

Formalnopravna ukinitev tozdov pa še ne pomeni tudi njihove dejanske ukini-
tve. Tozdi so v času socializma nastajali kot ponesrečen organizacijski sistem, ki ni 
imel poslovnega opravičila in ekonomske utemeljitve. Vendar, ko so tozdi nastali, 
so njihovi vodilni akterji investirali vanje svoje interese, zato so se avtonomno 
razvijali in utrjevali. To je bil eden najmočnejših vzrokov, da je večina velikih 
gospodarskih sistemov v Sloveniji razpadla, kar je povzročilo neizmerno gospodar-
sko škodo in škodo v človeškem kapitalu. 

Pri centralizaciji RTV Slovenija v tistih dimenzijah, po katerih je centralizirana 
vsaka RTV hiša v zahodni Evropi, sta nastali dve vrsti ovir. Znotraj RTV Sloveni-
ja sta hotela radio in televizija ohraniti iz tozdov podedovano organiziranost. Po 
tej tozdovski organiziranosti je bilo vodstvo RTV Slovenija nekakšen SOZD ozi-
roma združenje tozdov. V času enopartijskega sistema je bil sicer v vsakem trenut-
ku možen programski poseg, ker je sistem deloval bolj neformalno in z dominant-
nim organizacijskim načelom demokratičnega centralizma. Z nastankom parla-
mentarne demokracije pa so se nekdanji tozdi lahko celo bolj utrdili, kajti nad 
RTV sedaj ni visela monopolna in omnipotentna partijska moč. Ta se je razpršila 
v večje število strank, ki so bile po nekem slučajnem dogovoru zastopane v Svetu 
RTV S. Res je, da ta omnipotentna partijska moč pred razpadom socializma ni več 
visela nad mediji kot Damoklejev meč, toda partijska nemoč in svoboda medijev 
sta se je začeli pojavljati komaj leto dni pred padcem berlinskega zidu. Vendar sta 
tudi ta demokratizacija medijev in svoboda tiska nastajali v okviru uredniških in 
vodilnih struktur, ki so pripadale partiji kot njene frakcije. To omenjam zato, ker 
je koncept decentralizacije-centralizacije RTV Slovenija povezan s politično razpr-
šenostjo moči oziroma z diferenciranostjo, do katere je prišlo po svobodnih voli-
tvah. 

Koncept centralizacije, ki je najbolj nujen na področju financ, je v prvi vrsti 
organizacijski, ne pa politični koncept. Ima pa lahko tudi politične posledice. 
Vendar mora biti za ta organizacijski koncept odgovorno vodstvo. Kaj bi bilo, če 
bi vsaka stranka, tako kot npr. LDS, sklicala tiskovno konferenco in na njej 
zagovarjala svoj koncept organizacije RTV Slovenija, še posebej koncept, v koliki 
meri mora biti RTV centralizirana oziroma decentralizirana? Ali bi bilo potem 
vodenje RTV Slovenije sploh še možno? Glede na to da so stranke ali koalicije 
strank na oblasti ali v opoziciji, bi lahko v skladu s tem spreminjale svoj odnos do 
centralizacije. 



Domnevam, da stranke dileme centralizacija-decentralizacija RTV Slovenije 
ne pojmujejo kot docela organizacijski koncept, temveč kot politični koncept, za 
katerim so politični cilji. Razumljivo je, da stranke obravnavajo in videvajo RTV 
na podlagi svojih političnih interesov. To je bilo očitno, ko je bila predmet obrav-
nave shema TV in so predstavniki strank v svetu RTV pokazali svoj interes samo 
za informativni program. 

Sedaj smo priče posameznim zahtevam po decentralizaciji RTV Slovenija, ki si 
prizadevajo razklati RTV na radio in televizijo. S tem pa bi bil RTV kot sistem 
v celoti razbit. Če bi se to zgodilo, se bodo pojavili najtežji problemi glede financi-
ranja in razvoja njenih razcepljenih delov. 

V tako razbiti RTV se vodstvo lahko pojavlja kot vodena glava, ki lahko na 
zunaj igra samo vlogo reprezentanta. Vendar to v bistvu ni več delovna vloga 
vodstva. 

Sedanji sistem RTV lahko označim kot še vedno tozdovsko decentraliziran 
sistem z nekaterimi elementi centralizacije. Če bi ta sistem še naprej decentralizi-
rali, in to predvsem na ravni financ, potem bo ta sistem dokončno razpadel. 
V imenu česa naj razpade? Večje enokomske učinkovitosti? To gotovo ne! V ime-
nu večjega vpliva dominantne ali vladajoče stranke na razdrobljene dele sistema? 
Morda? Ali pa so morda še drugi razlogi, zakaj naj razpade? 

III 
Javne oziroma nacionalne RTV hiše v Evropi so še vedno politične institucije. 

To političnost je treba razumeti tako, da hočejo imeti stranke nanje svoj vpliv. 
Trend v zahodni Evropi gre v smeri zmanjševanja njihovega vpliva v korist drugih 
nestrankarskih združenj in v smeri urejanja njihovega vpliva na podlagi določenih 
napisanih in nenapisanih pravil. 

Najbolj pa ogroža vpliv strank na javne televizije pojav zasebne oziroma 
komercialne televizije. Nekateri gredo v svojih napovedih tako daleč, da napove-
dujejo, da nacionalne oziroma javne televizije ne bodo preživele več kot deset let. 

Za slovensko RTV vsekakor velja, da je to politična institucija in da bo prešla 
še različne faze formalne in neformalne institucionalizacije svojega političnega 
delovanja. Da pa je ta proces težaven, razkriva tudi dejstvo, da v vseh vzhodnih 
evropskih državah neprestano zamenjujejo generalne direktorje ali tudi celotna 
vodstva. Kazalci tega stanja so v tem, da se svet RTV dolgo ni mogel poenotiti ali 
se zediniti o tem, kdo bo glavni urednik televizije; da je vprašanje, kdo je dejanski, 
ne pa zgolj formalni glavni urednik radia; da ni zasedeno mesto direktorja televizi-
je Koper; da ni zasedeno mesto urednika televizije Maribor; da je svet RTV 
šestkrat glasoval o imenovanju urednika slovenske redakcije na TV Koper in da ga 
dolgo ni mogel izglasovati kljub temu, da so ga podprli predsednik sveta RTV in 
generalni direktor. Ne nazadnje je pokazatelj teh mučnih političnih procesov tudi 
odstop generalnega direktorja RTV Slovenija. 

Če sežem nekoliko nazaj v čas prvih svobodnih volitev in kaj se je takrat na 
področju medijev dogajalo, potem ko je »Demos« dobil oblast, lahko ugotovim, 
da so bili mediji bolj naklonjeni prenoviteljsko-socialistični in liberalno-demokrat-
ski opoziciji kot pa »Demosu«. To je možno pojasniti s tem, da so bile vodilne 
strukture v medijih »zasedene« s prenoviteljskimi kadri, in drugič, da je bila za 
časopise opozicijska drža z vidika konkurence bolj privlačna. 

Da je to tako, je razvidno iz tega, kolikšne kritike je bil s strani medijev 
deležen predsednik vlade Peterle in potem nenaden kritičen molk, ko je njegov 
položaj zasedel Drnovšek. Pri tem naj omenim, da prof. dr. Jože Mencinger 



o Drnovšku ni mogel povedati svojega mnenja, kar je utemeljil s tem, da ne ve, kaj 
je doslej naredil in da tudi ni mogel ničesar prebrati, ker pač ne ve, kaj je napisal. 

Resnično je, da so resnejši časopisi - kot je npr. Delo - skušali biti bolj 
objektivni in so v tem pogledu naredili določeno transformacijo. RTV Slovenija je 
bila od vseh medijev v odnosu do vlade še najbolj objektivna in najmanj kritična ali 
sovražno razpoložena do Peterletove vlade. 

Značilno je to, da je RTV Slovenija potem, ko je nekaj novih ljudi prevzelo 
vodilne položaje, postala bolj intenziven objekt zanimanja za časopisne medije kot 
kdaj koli prej in da so časopisi najbolj kritizirali in osebno diskvalificirali tiste nove 
ljudi v vodstvu, za katere so menili, da pripadajo Demosu. To so bili: Jerovšek, 
Ambrožič, Trefalt. Delo, ki je bilo v tem pogledu zelo aktivno, je skušalo dodati 
kritiki videz objektivnosti. Empirična analiza, ki jo je opravil Rajko Šušteršič, pa 
je pokazala, kako navidezna je bila ta »objektivnost«. V drugo skrajnost pa sodita 
Večer in rumeni tisk, ki sta si stvari grobo izmišljala in lagala. 

Svet RTV kot upravni organ je bil oblikovan po zahodnem vzorcu, tako da so 
v njem zastopani predstavniki strank. Ta zastopanost žal ni sledila volilnim rezul-
tatom in parlamentarni razdelitvi političnih sil, temveč je opozicija dobila en glas 
večine. Svet je deloval strankarsko oziroma po načelu formiranih koalicij. 
Demos na eni strani, opozicijske stranke, ki so bile dokaj enotne, pa na drugi 
strani. 

Položaj generalnega direktorja in glavnega urednika televizije sta bila razdelje-
na oziroma izglasovana na podlagi strankarskih sporazumov. Sporazum, ki sicer ni 
bil napisan, je predvideval, da mesto generalnega direktorja zasede predstavnik 
Demosa, mesto glavnega urednika TV pa opozicija, konkretno podpredsednik 
socialistične stranke in nekdanji član zveznega CK-ja. 

Problem je nastal takoj na začetku, ko je opozicija dogovor razumela tako, da 
bo generalni direktor poslovni vodja RTV, ki bo skrbel za finance, ne bi pa se smel 
vtikati v program in ne bi imel na tem področju nobenih kompetenc. Glavni 
urednik TV pa bo vodil vso programsko politiko. S tem bi struktura RTV v pro-
gramskem smislu ostala nedotaknjena, saj bi jo vodil človek iz starega režima, k i je 
povrhu tega še podpredsednik socialistične stranke, naslednice SZDL kot partij-
ske podružnice. 

V nobeni od zahodnih javnih nacionalnih RTV hiš ni izvedena takšna razdeli-
tev funkcij med generalnim direktorjem in glavnim urednikom. Generalni direktor 
je povsod odgovoren za program in za njegovo objektivnost in ima iz tega naslova 
tudi programske kompetence. Celo direktor »Landesstudia« v Celovcu lahko pre-
pove določeno oddajo, če po njegovi presoji ne zadovoljuje zahtevam objektivno-
sti. 

Generalni direktor Bayrische Rundfunk imenuje vse vodilne poslovne in pro-
gramske ljudi. Za določene najbolj pomembne ljudi na položajih daje njihov svet 
(upravni organ) soglasje. Če ta ne da soglasja, generalni direktor sam izbere 
drugega človeka, ne pa svet, in ga ponudi v ponovno potrditev. Na ta način je 
sistem vodenja enoten in v pogledu kadrovanja ni cepitve na dva vira ali dva 
principa, zato tudi ni organizacijsko prelomljen, kot je to primer na RTV Sloveni-
ja, ko poslovni del vodstva po novem statutu izbira generalni direktor, programski 
del pa svet RTV, kar pomeni, da ga izbirajo in postavljajo stranke. 

Tudi televizija v Bratislavi, ki je vsakih nekaj mesecev spreminjala vodstvo, je 
sedaj sprejela oziroma formalizirala zahodni vzorec. 

Če kadrovanje poteka iz dveh različnih virov in dveh različnih principov, 
potem sistem nujno deluje strukturalno že z vgrajenimi napetostmi, kajti odgovor-



nost ni enotno in sistemsko urejena. Če se posameznik čuti odgovornega strankam 
ali zgolj eni stranki, ki mu je omogočila vodilni položaj, potem enotnost vodenja ni 
možna. Tako lahko nastajajo v sistemu različni timi ali lože, katerih odgovornost 
je v večji meri vezana navzven kot pa navznoter. 

Pri poskusu uveljavitve principa stroge delitve funkcij na poslovne, ki jih 
opravlja generalni direktor, in programske, ki jih opravlja glavni urednik, se je 
takoj v začetku zapletlo. Prvič, na takšno delitev ni pristal generalni direktor, 
drugič pa se z njo implicitno niso strinjali vsi člani sveta RTV Slovenija. Prišlo je 
do odstopa glavnega urednika, ker svet RTV ni izvolil za urednika informativne 
redakcije njegovega človeka, predvsem pa zato, ker ni izvolil za urednika Studia 
Ljubljana človeka, ki ga je sam izbral. 

Problem je v tem, da hočejo biti stranke prisotne na radiu in na televiziji tako, 
da medij posreduje njihovo stališče in njihovo obnašanje v čim bolj promotivni 
obliki, ali da ji jih vsaj ne zanemarja in o njih ne poroča v negativni luči. To je 
naravna težnja vsake stranke, ki upravljavsko in legitimno deluje v svetu RTV 
Slovenija. Dokler bo svet RTV Slovenija politično in strankarsko sestavljen, bo 
vsaka stranka želela biti na radiu in na televiziji prisotna tako, da bo ta medij 
zadovoljil njene politične interese. 

Težava pa je v tem, da nobena stranka in koalicija doslej ni bila zadovoljna 
z načinom poročanja RTV Slovenije. Prenoviteljska opozicija se je npr. pritoževa-
la, da že po statističnem kriteriju ni zadosti zastopana; različni predstavniki Demo-
sa in vladajočih strank so trdili, da so mediji z RTV vred še vedno v rokah starih 
komunističnih struktur in zato ne morejo poročati objektivno in nepristransko. 
Generalni direktor je dobival številna pisma in še več telefonskih klicev z očitki, da 
v RTV hiši ohranja boljševiško strukturo. 

V tem primeru ni pomembno, kakšna je objektivna resnica o poročanju, tem-
več kako to resnico posamezne stranke zaznavajo. Že samo dejstvo, da je bil na 
televiziji en sam novinar, ki ga je opozicija zaznala kot zastopnika krščanske 
demokracije, je v tisku dvignilo nenavadno veliko prahu, samega novinarja pa so 
poskušali moralno in profesionalno diskreditirati. 

Stranke oziroma predstavniki strank v samem Svetu so postajali vse bolj fru-
strirani, ker za svoje stranke niso iztržili tega, kar jim »pripada« in ker je odločanje 
v Svetu postajalo čedalje bolj mučno in dolgotrajno. 

Nekaj časa je bilo med pozicijo Demosa in opozicijo kot naslednico nekdanje 
avantgardne stranke doseženo nekakšno labilno ravnotežje. To pa se je začelo 
podirati po zapletu predsednika Sveta RTV Slovenije z novinarji glede njihovega 
pristranskega poročanja v parlamentu. Od takrat naprej je bilo očitno, da Demos 
ni več enoten, da se posamezni člani Demosa pri glasovanju znajdejo na nasprot-
nih straneh. Ko pa je prišlo do konstruktivne nezaupnice in do vlade, kateri 
predseduje liberalni demokrat, je Demos v Svetu RTV dokončno razpadel. 
Čeprav so bile želje, da bi Demos v Svetu RTV ostal takšen kot je bil ne glede 
na politično pregrupiranje v parlamentu in v vladi. Izkazalo se je, da to ni več 
možno. 

Od takrat dalje je nastala možnost prenosa konstruktivne nezaupnice na RTV 
Slovenija, predvsem za položaj generalnega direktorja, ki nikoli ni bil v harmonič-
nih odnosih s predstavniki nekdanje Zveze komunistov in Socialistične stranke 
oziroma njunih naslednic, kamor štejem tudi liberalne demokrate. Liberalno 
demokratske stranke nisem nikoli imel za liberalno, ki ima za temeljno vrednoto 
svobodo in enkratnost človekove osebnosti. To, da je prvak te stranke v svoji dr-
žavniški funkciji podpisal zaupni uradni list, ki je predvideval represivne ukrepe, 



je ponovni dokaz, da »liberalci« sodijo bolj med prenovitelje in socialiste. Tam so 
se tudi končno znašli. 

Položaj generalnega direktorja je s političnim pregrupiranjem postal nevzdr-
žen. Nekdanja opozicija se je okrepila in postala pozicija, predstavniki Demosa so 
razpadli in posamezne stranke so bile upravičeno nezadovoljne z RTV, saj je le-ta 
deloma pomagala rušiti predsednika Peterleta. Izraz tega nezadovoljstva je zahte-
va nove opozicije, da bi dobila v svoje roke drugi kanal na RTV Slovenija. 

Proti generalnemu direktorju so nastopali: nekdanja opozicija, ki je sedaj 
postala pozicija, novo formirani sindikati oziroma njihovo vodstvo, ki se je obna-
šalo kot politična partija ne pa kot sindikat. Njihovo kritiko generalnega direktor-
ja, ki jo je objavil pornografski časopis Kaj, je skoraj v celoti povzela Liberalnode-
mokratska stranka. Razen tega generalni direktor ni dobil dovoljšnje podpore 
direktorjev radia in televizije, ki sta zastopala decentraliziran in zaprt sistem loče-
nih in visoko samostojnih organizacijskih enot. Oba direktorja sta od generalnega 
direktorja zahtevala redistribucijo naročnine, seveda za radio takšno, ki bi šla 
v njegovo korist, za televizijo pa seveda takšno, ki bi tudi šla v korist TV. 

Vodstvo sindikata je bilo podaljšana roka prejšnje opozicije in sedanje pozicije. 
Njihovo dejavnost je predsednik Sveta označil »kot zahrbtno in zarotniško - kot 
politični boj in regresijo v socialistično samoupravljanje, z željo po prevzemu moči 
v zavodu RTV«. Član Sveta RTV Slovenija g. Selan pa je njihov spis označil kot 
intrigantski. Na njihova absurdna podtikanja, da sem imel namen, da bi TV Koper 
izginila iz slovenskega medijskega prostora, nisem odgovarjal. Navajam ga zato, 
da bi pokazal, kako daleč je šla koordinacija sindikatov kot instrument prejšnjih 
opozicijskih političnih sil. 

Vodstvo novinarskega sindikata je organiziralo stavko, ki je bila v bistvu poli-
tična in uvod v generalno stavko, ki so jo'organizirali svobodni sindikati. Stavkov-
ni odbor je med stavko zasegel program radia in televizije, vzpostavil paralelno 
uredništvo, kar je edinstven primer arogance v stavkovnem gibanju v RTV hišah 
v Evropi. To je storil, čeprav je Svet RTV temu nasprotoval. Svoje zahteve stav-
kovni odbor sploh ni postavljal v obliki materialnih zahtev, marveč kot zahtevo po 
novi razporeditvi novinarjev, ki ni bila pravočasno izvedena. To novo razporeditev 
so novinarji s stavko dosegli, vendar je organizacijsko in motivacijsko kontrapro-
duktivna, in sicer za novinarje same kot tudi za celotno RTV Slovenija. Novinarji 
s stavko niso dosegli večjih realnih plač, niti jih ni mogla izsiliti koordinacija 
sindikatov, ki se je »šlepala« na novinarski sindikat. 

Zahteve in kritike koordinacije sindikatov so bile v bistvu politične, ki s sindi-
kalnim gibanjem nimajo dosti skupnega. Koordinacija sindikatov je orodje tistih 
lož, o katerih je pisal Ambrožič. Da je njihova dejavnost politična, bodo pokazali 
naslednji meseci, ko bodo plače na RTV ostale na isti ravni - kljub kolektivnim 
pogodbam - verjetno pa bodo celo nižje. Če sindikati ne bodo stavkali, potem je to 
očitno, za katere politične sile so stavkali in grozili z novimi stavkami. Glavna 
nosilca teh političnih sindikatov, katerih cilj je bil destabilizirati RTV po vzhod-
nem evropskem vzorcu in menjava vodstva, sta bila Pengov in Rauch. 

Sicer pa je raziskovalec Rajko Šušteršič empirično dokazal, da je bila stavka 
novinarjev politična in kako pristransko so jo prikazovali drugi mediji, predvsem 
Delo. 

Značilna je naslednja ugotovitev Rajka Sušteršiča: »Politična moč novinarjev 
je v tem labilnem stanju sistema in boju novih, neizkušenih strank zelo narasla. 
Čutijo se ne le avtonomne od vlade, ampak nad njo, saj vedo, da: ,Kartagina mora 
pasti, in padla bo!'« 



Dejanske - vsebinske (strukturalno programske) spremembe, ki so se zgodi-
le na medijih, po volitvah, piše dalje Sušteršič, so minimalne, so, kakor da bi 
jih ne. bilo. Boj za nacionalno radio-televizijo ni bil le nekončan, ampak je bil 
nesmiseln in nerealen. Taka nevsebinska institucionalizacija (reorganizacija) 
televizije pa avtorjem, ustvarjalcem na RTV S ne more »popraviti krivic« oziro-
ma poravnati »škode«, povzročene v preteklosti, ker jih ni bilo, ker tudi tako 
imenovanega »bunkerja« ni, je le »vox populi«, ker odločujoče sive eminence 
na RTV S ne zmorejo ali ne smejo spoznati svoje preteklosti, ker je ta še tu, je 
sedanjost. Ker ti ljudje, ki so ustvarjalnosti povzročali škodo, jo onemogočali 
(ustvarjalnost, avtonomnost namreč), so isti. Mislimo, tako kot smo vajeni, to 
je tako kot prej. (Niti enega samega ustvarjalca, ki je bil eliminiran na mediju 
v obdobju prejšnjega režima, ni mogoče rehabilitirati, niti njegovega dela 
(oddaje) niti ne njegovega delovnega statusa. Krivice pa se domnevno še kar 
naprej dogajajo »nekdanjim režimskim cenzorjem«, nekdanjim urednikom, rab-
ljem torej, ne žrtvam). (Primer razpisa Sveta RTV S ustvarjalcem in izkušnja 
Alenke Auersperger). (Vir: Rajko Sušteršič, Traktat o svobodi ali vrednostni 
sistem, stran 204, 205). 

Sicer pa je razmerje med stavko in vodstvom na RTV strukturno in sistem-
sko napačno postavljeno. Podpisnik kolektivne pogodbe je Svet RTV, partner 
v pogajanjih pa je vodstvo, ne pa Svet RTV. Ker pa je Svet RTV politično 
sestavljen, sta podpora ali zavračanje stavk s strani posameznih političnih strank 
na Svetu RTV odvisna od tega, kaj bo posamezna stranka od podpore ali 
zavračanja pridobila. Vodstvo je s tem kot pogajalski partner v nemogoči situ-
aciji, ker je stisnjeno v sendvič. Zato mora biti pogajalec in podpisnik kolektiv-
ne pogodbe isti subjekt, ali je to Svet RTV ali pa vodstvo. 

Če ta funkcija ni deljena in so stranke paralelni partner v sporu, potem 
določena stranka kolektivne pogodbe na globalni (nacionalni) ravni obsodi kot 
nerealne, na ravni RTV jih odobri, v konkretnem konfliktu (stavki) pa se obna-
ša, kot ji trenutni politični interesi to narekujejo. To pa je organizacijsko 
nekonsistenten sistem, ki ne more funkcionirati tako, da bi organizacija lahko 
uspešno uresničevala svoje cilje. 

Zanimivo je to, da je vodstvo sindikatov očitalo generalnemu direktorju kot 
njegovo pomanjkljivost in nesposobnost tiste odločitve, ki jih je sprejemal Svet 
RTV. Med številnimi očitki generalnemu direktorju je bil tudi ta, da vodi 
kadrovsko politiko po načelu poslušnosti. 

Dejansko pa je generalni direktor vse vodilne poslovne delavce »podedoval« 
iz starega sistema, vse vodilne na programskem področju pa je izvolil Svet 
RTV. Vpliv generalnega direktorja je bil v tem pogledu omejen, posebno od 
tedaj, ko je »Demos« začel razpadati. 

Kot primer omejitve moči generalnega direktorja in stopnje politizacije naj 
navedem naslednji značilni primer: pred svojo izvolitvijo sem želel, da bi postal 
glavni urednik televizije dr. Bogomir Kovač. To ni bilo sprejemljivo z utemelji-
tvijo, da je to Školčev liberalec in da je tudi sicer pisal stvari, ki za Demos niso 
bile sprejemljive. Ko je odstopil glavni urednik TV s svojega položaja, ki je bil 
predstavnik socialistične stranke oziroma opozicijske koalicije, čeprav je sam 
sebe javno predstavljal drugače, sem ponovno za to mesto predlagal dr. Bogo-
mirja Kovača. Tudi drugič mi ni uspelo. Stvar pa je postala absurdna, ko so 
liberalni demokrati postali pozicija. Zato ni čudno, da so takoj postavili zahte-
vo, naj se konstruktivna nezaupnica prenese na generalnega direktorja RTV, 
da so njegovo ostavko takoj podprli, izrazili svoje zadovoljstvo in ga na posebni 



tiskovni konferenci razglasili za nesposobnega, ker je uvajal napačno organizacij-
sko strukturo na RTV, čeprav so jo poprej tudi sami podprli. 

Slovensko politično življenje je postalo silno fragmantirano. Sprememba vlade 
je bila utemeljena z osebno nesposobnostjo predsednika Peterleta, in to na način, 
ki je bil vzvišen in aroganten ter motiviran s tako imenovano desno nevarnostjo. 
Oblast so dobili v veliki meri nekdanji vodilni komunisti, ljudje, ki so v socialistič-
nem režimu, v času, ki ni imel več razvojnih možnosti, zasedali pomembne položa-
je. Nekdanji sekretarji partije nastopajo sedaj na tiskovnih konferencah kot »spo-
kemani« liberalizma, torej organizacije, ki ni imela nikoli nič skupnega s komuniz-
mom. Med seboj sodelujejo ljudje, ki prej niso nikoli sodelovali ali se medsebojno 
cenili. Takšna je pač logika politike in strank, ko postajajo ministrski stolčki visoka 
vrednota. In ministrski stolčki se že podeljujejo in plačujejo z glasovi. To je politi-
ka, to je strankarstvo, to je sedaj Slovenija pred bližajočimi se volitvami. 

RTV Slovenija kot politična institucija ne more biti nič drugačna ali boljša, kot 
je sedanje politično stanje in dokler bo Svet RTV sestavljen po dominantno stran-
karskem kriteriju. Je bolj ali manj zanesljiv izraz teh razmer. In te razmere so in 
bodo prisotne v Svetu RTV. Dokler ne bo novih volitev in dokler Svet RTV ne bo 
drugače sestavljen, bo ostalo tako, kot je. To pa pomeni, da bo ostal problem 
ureditve RTV kot politične institucije še naprej odprt. 

Na vodilnih položajih znotraj RTV ne bodo problematični intelektualno nei-
zraziti posamezniki, ki svojih stališč ne bodo obelodanili: to so pripadniki različnih 
lož in se bodo obnašali kot mali trgovčiči. Problematični bodo tisti, ki bodo pove-
dali, kje stojijo in kaj hočejo narediti v skladu s svojimi načeli in profesionalnostjo 
- ne da bi pri tem igrali na karto popularnosti in trenutnega soglasja najmočnejših 
ali dominantnih političnih sil. 

V evropskem kontekstu pa politično problema RTV Slovenija ne bo možno 
razrešiti, dokler ne bodo nastali zasebni radii in televizije, ki bodo pokrivale 
celotni slovenski prostor in tako s svojo konkurenco sprožile tiste spremembe, ki 
brez konkurence niso možne. Šele širok konkurenčni prostor bo rešil zapletene 
politične probleme na RTV Slovenija; zato bo ideja o drugem kanalu na radiu in 
televiziji, ki ga ne bodo obvladovale stranke - zlasti zato, ker se v strukturi oblasti 
hitro menjavajo - temveč zasebni kapital, ostala še dolgo odprta in aktualna. 

Zaenkrat postaja zahteva po drugem kanalu, ki bi ga imela v posesti opozicija 
ali zasebna oziroma komercialna televizija, vedno bolj utemeljena in upravičena, 
ker je zadeva z zaupnim uradnim listom in njegovim podpisnikom pokazala, da 
večino medijev obvladujejo prenoviteljsko-socialistične in liberalnodemokratske 
lože, ki idejno, politično in po svoji vrednostni usmeritvi sestavljajo dokaj enoten 
blok. 


