(Konec.) Hubad je prišel službovat v domačo deželo šele 1. 1895., ko je na izrečno prošnjo naučnega ministrstva prevzel ravnatelj stvo moškega in ženskega učiteljišča v Ljubljsni. Na Dunaju so mu dali zagotovilo, da pride lahko vsak čas nazaj, ako bi mu v Ljubljani ne prijalo, Hubad pa ni več ostavil Ljubljane, kar dokazuje, da je dobil v središču slovenske zemlje delokrog, kjer se je dobro počutil in kjer je lahko razvijal svojo delavnost — to tem lažje, ker ga je ščitil Dunaj ter mu dajal moč njegov vpliv nazgoraj in naspodaj. Kot gimnazijski profesor je služboval v Ptuju in Gradcu, potem pa je bil pozvan za referenta v naučno ministrstvo, kjer mu je bil sotrudnik rojak dr. Primožič, sedaj deželni šolski nadzornik v Dalmaciji — vljuden in simpatičen niož, postrežljiv pospeševalec slovenskega šolstva. Dasi je Hubad prebil vsa svoja mlajša leta v tujini, v nemških ali poneinčenih krajih, vendar ni njegovo narodno prepričanje nikoli omahcvalo ali celo omahmlo iz svetlega okvirja značajnosti: Hubad je ostal Slovenec kot dijak, suplent, profesor, referent, ravnatelj, deželni šolski nadzornik in dvorni svetnik! Vse svoje žive dni je hrepenel pomagati slovensliemu šolstvu do razvitka in napredka. Vse svoje žive dni je objemal slovensko mlad.no z iskreno Ijubeznijo. Bil je od mladosti do zadnjega diha Slovenec z dušo in telesom! Celo njegova vizitka, pripeta na vratih njegovega urada, je govorila, da posluje v tisti sobi slovenska korenina! In ko je stopil v pokoj, ni sklenil rok navzkriž, temveč se je lotil z mladeniško vnemo in živahnostjo, s požrtvovalno ljubeznijo dela v enem naših najodličnejših kulturnih zavodov — v »Glasbeni Matici", ki ga je poklicala kot predsednika v svoj odbor. Za pravico in veljavo slovenskega jezika je vedno delal in govoril z neupogljivo možatostjo in odločnostjo. Stoječ na temelju veljavnih določb, je branil zakonito priznane svoboščine slovenske besede nasproti birokratu ali politiku, ki našim narodnostnim težnjam nista naklonjena. Boji sicer mirnega, a v takih primerih razvnetega in neizprosnega Hubada za neoskrunjen značaj slovenskega šolstva niso dvigali viharja v široki javnosti, nego so pomagals resnici in pravici do zmage tam, koder imajo v rokah usodo naše osnovne narodne kulture! In ko bi še mcgla govoriti Huba dova onemela beseda z močjo in prepričevalnostjo uradne osebe, tedaj bi nikoli in nikjer v naši deželi ne grešili proti načelu, da se sme glasotn zakonitih določb, ki jim še nihče ni vzel veljave, začeti s poukom drugega deželnega jezika šele tedaj, ko je šolska mladina v branju in pisanju v materinem jeziku dovolj izvežbana; kar pa pred tretjim šolskim letom ni mogočc, ako se nečemo izpostaviti nevarnosti, da ne damo mladini temelja, ki je šele na njem mogoča zgradba osnovne in splošne izobrazbe, (Primeri Heinza str. 107. in 111 !) Ko bi zmogli Slovenci odlikovanja, bi na Hubadovih prsih visel tudi križec naše častne legije! Pred Hubadom je bil ravnatelj Ijubljanskih učiteljišč Blaž Hrovaih, ki je 1. 1893 umrl. Vsi, ki smo se izobraževali pod njim, poznamo Hrovatha, kakor bi ga še sedaj gledali pred seboj. Kadar je prišel v razred namesto blage duše, sedaj že pokojnega Vilibalda Zupančiča, ki je poučeval pedagogiko, na učiteljišču najvažnejši predmtt, nam je natančno povedal, katere besede ali celo stavek lahko črtamo v tem in tem poglavju. Sicer nam ni delal krivice. Po Hrovathovi smrti je prevzel začasno vodstvo zavoda izvrsini metodik in nasproti dijakom pravičen mož, profesor Viljem Linhart, ki si je kot urednik in izdajatelj vsakoletnega BDeutscher Kalender fur Krain" prjdobil sloves stebra kranjskega nemštva. Šolska oblast se dolgo ni mogla odločiti, ali naj Linharta definitivno potrdi na njegovetn mestu. Kakšni vzroki, osebe in vplivi so vse odločevali, tni ni znano. Res je, da je prišel 1. 1895 v Ljubljano Hubad, a Linhart je odšel kot deželni šolski nadzornik v Gradec, kjer živi še danes, a prihaja vsako leto v dolenjske Toplice, kjer se z našim tamkajšnjim tovarišem nadučiteljetn Matkom rad spominja tedanjih časov in se z njim razgovarja o bivših svojih učencih. Hubad se je kot ravnatelj učiteljišča lotil svojega posla z vso resnostjo in energijo. Vajen dela, ga je imel tu čez mero dovolj. Saj ni vodstva zavoda, ki bi imelo toliko različnega in vendar k eiiemu smotru stremečega poslovanja, nego ga itna učiteljišče, ako hoče biti res- vzgojevališče učiteljskega naraščaja. Učiteljišče mora biti nek?ka visoka šola, ki pripravlja direktno za bodoči poklic in mora po svojem vodstvu in po svojem učnem osobju dajati gojencem to, česar jim ne more nuditi njegova pomanjkljiva organizacija, ki so se za nje preosnovo učiteljska strokovna združenja, žal, zaman trudila. Pri nastopih, pri poizkusnih lekcijah, na konferencah, na zrelostnih in usposobljenostnih izpitih, pri ho^pitacijah, na uradnih učiteljskih skupščinah, na šolskem vrtu, v svojem uradu ter v strokovni knjižnici je dobil zadosti prilike in pripomočkov, da se je učil sam, da je mogel učitt druge. Pravijo, da je Hubad večkrat sedel pozno v noč v svoji piS3rnici in študiral. Moral je imeti mož trdno in najboljšo voljo, podžigano od veselja in Ijubezni do stvari, da je preko dostojanstva svoje službe dvigal in poudarjal odgovornosti polno ter iz strokovne izobrazbe izvirajočo vzgojevalno stran svojega poklica! Kar je videl in slišal na obeh vadnicah, to je smatral za zgled in vzor popolne ljudske šole. A na vse ljudske šole v deželi ga ni mogoče prenesti. Tako teoretično izobražen se je počutil popolnoma^v svojera elementu, ko je stopil po Josipu Šumanu na mesto dcželnega šoiskega nadzornika (1. 1901), medtem ko je njegovo mesto na učiteljišču prevzel Levec. Začel je z reformami pri ljudskem šolstvu : odprava božitfnih počitnic in prostih semanjih dni, odprava odličnjakov pri končnih letnih razredbah, začetek rednega pouka takoj prvo uro šolskcga leta, uvedba farmalnih stopenj in formuiaih stavkov — to in ono, onako in ovako, česar ni treba niti danes, niti nikoli več ponavljati! Završalo je, zašumelo je, visoko so udarili valovi, preteč temu in onemu — gore so se tresle. . . . In kakor rečenD : Hubad je imel najbolj šo voljo, toda — slabe svetovalcc! Ampak toliko mcža je biio v njem, da je moško zagovarjal svoje nazore. Razvila se je živahna polemika za in proti v besedi in pismu. Na eni strani je stal Hubad, na drugi v tej pravdi naš tribun — V i k t o r B