Učenje matematike na daljavo Ana Radovčič, profesorica matematike, Srednja šola Izola Zaradi širjenja novega koronavirusa so 13. 3. 2020 zaprli vrtce in vse osnovne ter srednje šole. Poučevanje v šoli se je spremenilo v poučevanje na daljavo. Učitelje in profesorje ni nihče izobraževal za tak način dela, saj nihče česa takega ni pričakoval. Začetek dela na daljavo je bil zelo težak. Učitelji smo začeli sodelovati preko telefonskih klicev in kasneje preko videokon- ferenc. Razmišljali smo, kako bomo izpeljali prva dva tedna poučevanja na daljavo. Mislili smo si, da se bomo po dveh tednih najverjetneje vrnili v šolo. Bilo pa je ravno nasprotno, vrnili smo se šele po dveh mesecih. Ob vrnitvi v učilnice je bilo povsem drugače od tega, kar smo bili vajeni prej. Predstavila bom svoje delo, torej kako je pouk matematike potekal na daljavo. UVOD Vzorec Najprej smo doživeli preskok, kako bomo začeli z Izdelala sem anketo, ki jo je izpolnilo 80 od 110 di- delom na daljavo, potem je nastopilo razmišlja- jakinj. Od tega 19 dijakinj (od 30) 1.letnika, 28 dija- nje, kaj bi bilo najboljše za naše dijake. Na koncu kinj (od 31) 2. letnika, 14 dijakinj (od 20) 3. letnika pa smo ugotovili, da moramo poskusiti in sproti in 19 dijakinj (od 29) 4.letnika. Z odzivom sem bila ugotavljati, kaj bo najučinkovitejše. S kolegicami zadovoljna. v aktivu smo prišli do različnih informacij, kako so se dela lotili na osnovni in kako na srednji šoli. Začeli smo s preurejanjem priprav. Najprej sem 4. letnik (24 %) zapisala teorijo, na dolgo rešila in razložila nalo- 2. letnik (35 %) ge, dodala povezave do dodatne razlage in nato naloge za samostojno delo iz delovnega zvezka, 3. letnik (18 %) kjer so dijakinje imele tudi rešitve. Vse tisto, kar 1. letnik (24 %) bi dijakinjam povedala pri pouku, sem pri pripravi dopisala z drugo barvo, da je izgledalo, kot da zra- ven govorim. PISNA RAZLAGA NI BILA DOVOLJ Ugotovila sem, da dijakinje težko razumejo, če Graf 1: Delež dijakinj, ki so odgovorile na za- z njimi komuniciram le pisno, zato sem kasneje stavljeno anketo. uvedla še razlago preko videokonference. Pro- blem je nastal, ker se vse dijakinje niso udeležile konference in tako niso prejele moje razlage. Za MNENJE DIJAKINJ O DELU NA DALJAVO PRI tiste dijakinje, ki niso uspele ali niso želele poslu- MATEMATIKI šati razlago, sem bila na razpolago preko eAsi- 1. Ali imaš možnost dostopati do gradiva mate- stenta. Kar nekaj dijakinj se je odzvalo in me zače- matike preko eAsistenta komunikacije - kanal? lo spraševati, kako se določeno nalogo reši. Na ta način sem uspela pridobiti zanimanje dijakinj za NE (3 %) učenje matematike. Komunikacija je stekla in ve- dno več dijakinj se je oglasilo s težavami pri razu- mevanju snovi ali reševanju nalog. Naloge so mi pošiljale vsak konec tedna, vendar so imele same odgovornost, da si pregledajo rešitve v delovnem zvezku in me povprašajo le po tistem, česar ne ra- zumejo. DA (97 %) SAMOEVALVACIJA DELA Namen raziskave Po mesecu dela sem želela pridobiti povratno in- formacijo, če dijakinjam moj način dela ustreza, kaj jih je zmotilo in kaj bi želele izboljšati. Odločila sem se, da izdelam anketo in na ta način dobim Graf 2: Možnost dostopa do gradiva pri odgovore na svoja vprašanja. predmetu matematika. 9 Didakta ŠOLA NA DALJAVO Na vprašanje so odgovorile, da 78 dijakinj ima to Dijakinje so me presenetile z odgovorom, da je možnost in 2 dijakinji, da te možnosti nimata. Ko bilo nalog za samostojno delo pri matematiki v sem dobila odgovor, sem vsem dijakinjam posla- teh tednih ravno prav, saj se je 68 dijakinj s to trdi- la elektronsko sporočilo, v katerem sem jim spo- tvijo strinjalo. V šoli so mi velikokrat povedale, da ročila, da naj me tiste, ki ne uspejo dostopati do jim dajem preveč nalog. Zato sem tudi pazila, da eAsistenta ali imajo druge težave, o tem obvestijo, na daljavo ne bi imele preveč dela z matematiko, sama pa jim bom poslala gradivo preko drugega saj jih je čakalo delo tudi pri drugih predmetih. kanala, ki jim bolj ustreza. Javila se mi je ena dija- Želela sem, da snov osvojijo, da znajo rešiti nalo- kinja, s katero sva se dogovorili, da ji gradivo poši- ge, predvsem pa da začnejo z reševanjem lažjih ljam preko elektronske pošte. nalog, in ko to osvojijo, preidejo na reševanje tež- jih nalog. Zato sem jih tudi neprestano vzpodbu- 2. O nalogah, ki jih moram pri predmetu mate- jala in motivirala, da me ob nejasnostih vprašajo matike opraviti, sem dobro informiran/a? za nasvet, saj mi je ljubše usmeriti jih do pravilne rešitve, kot pa da nad nalogo obupajo. Nato sem jih vprašala, pri kateri snovi se jim je zdelo, da je snovi preveč, pa sem ugotovila, da so samo 3 dija- Delno drži kinje podale konkretno snov. (18 %) 4. Za učenje matematike na daljavo sem dnev- no porabil/a: Drži (81 %) Od 30 min Od 1 ure do 1 uro (46 %) do 2 ur (38 %) Graf 3: Informiranost o nalogah pri mate- matiki. Dobro informiranih dijakinj je 64, ostalih 16 dija- kinj je izbralo, da delno drži. Predvidevam, da so dijakinje, ki so izbrale delno drži, med tistimi, ki poredko oddajajo naloge. Te moram dodatno motivirati, da uspejo narediti vsaj naloge za mini- malni standard. Manj kot 30 min Več kot 2 uri 3. Nalog za samostojno delo pri matematiki je (6 %) (9 %) bilo v teh tednih: Preveč (10 %) Graf 5: Dnevna količina porabljenega časa za učenje matematike. Ravno prav (88 %) Iz grafa je razvidno, da je največ dijakinj odgovo- rilo, da za učenje porabijo pol ure do eno uro na dan. Kar pomeni, da v povprečju za matematiko porabijo štiri ure tedensko. Nekako podobno, kot če bi bile v šoli, oziroma še manj, saj morajo v nor- malnih okoliščinah poleg sledenja snovi in reše- Graf 4: Količina nalog za samostojno delo vanju nalog med poukom doma rešiti še naloge pri matematiki. za domačo nalogo. 10 Didakta 5. Kdaj opravljam naloge za samostojno delo 7. Kako si zadovoljen z organizacijo dela na da- pri matematiki? ljavo s strani profesorice matematike? Zvečer (8 %) Dopoldan, Po urniku Delno vendar ne po (8 %) zadovoljen/a 25 % urniku ... (41 %) Zelo zadovoljen/a 74 % Popoldan (42 %) Graf 6: Del dneva, ko opravljajo naloge za Graf 8: Zadovoljstvo z organizacijo mojega matematiko. dela. Želela sem ugotoviti, kdaj v dnevu se dijakinje lo- Za konec sem še želela preveriti, kako zadovoljne tijo reševanja nalog iz matematike. Odgovor, da so dijakinje z organizacijo mojega dela na daljavo. največ dijakinj svoje obveznosti opravlja popol- Nad odgovori sem bila pozitivno presenečena, saj dne, me ni presenetil, saj tudi meni pošiljajo svoje je bilo veliko dijakinj zelo zadovoljnih. naloge predvsem popoldan ali celo zvečer. 8. Zapiši možne predloge, izboljšave za delo na 6. Če naloge ne znam samostojno rešiti, si po- daljavo pri predmetu matematike! magam s/z: Dijakinje so podale naslednje odgovore: - Na začetku navodila niso bila vsem razumljiva. - Drugačen način reševanja pri profesorici in pre- ko spletnega mesta Astra.si. 100% - Bolj temeljita razlaga. 80% - Več videokonferenc z razlago snovi, saj je kar težko razumeti, ko samo vidiš in ne slišiš razlage. 60% - Meni je bilo vse super. 40% - Brez uporabe kamere pri vseh predmetih. 20% - Jih ni, saj vedno, ko kaj vprašam, dobim odgovor. 0% SKLEP Glede na to, da je novo šolsko leto ponovno prineslo delo na daljavo, sem se odločila za dodatna izobra- ževanja na to temo. Tako sem bolje pripravljena za delo na daljavo. Rada bi svojim dijakinjam dala naj- več, kar lahko od mene na daljavo dobijo. Kot je po- kazala anketa, so bile dijakinje zadovoljne z delom, nalog ni bilo preveč in po potrebi so pomoč poiska- le pri sošolki in kasneje še pri meni. Kot predloge so izpostavile, da bi želele bolj temeljito razlago, še več videokonferenc in, nenazadnje, da razlagam Graf 7: Pomoč pri reševanju nalog za ma- po postopku, kot ga najdejo na spletu. Sama sem tematiko. se odločila, da izboljšam svoje delo ne samo preko videokonferenc, temveč tudi preko snemanja razla- ge. Le na ta način si lahko dijakinje razlago ogledajo večkrat in tako lažje pridejo do zastavljenega cilja Tiste dijakinje, ki ne znajo samostojno rešiti nalo- – znanja. Učitelj mora vedno iskati nove cilje, nove ge, si pomagajo predvsem s sošolkami, nato pa poti, nove razlage, da se približa dijakom. Bistvo je, na drugem mestu pomoč poiščejo pri meni. Po- da si dijakinje dela na daljavo ne bodo zapomnile dale so še naslednje odgovore: pomoč pri reševa- po preobremenjenosti, ampak po vloženem delu, ki nju nalog si poiščem preko razlage na Youtube-u, se jim bo v prihodnosti obrestoval. Mislim, da smo v internetu, aplikaciji Photomath, dodatno razlago prvih dveh mesecih dela na daljavo vsi postali zre- poiščem v učbeniku in delovnem zvezku. lejši in spoznali, kaj na koncu najbolj šteje. 11 Sošolko/sošolcem Učiteljica Starši Brat/sestra Prijatelj/prijateljica Drugo Inštruktor Učiteljica strokovne ... Didakta